Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-27, 09:51   #6616
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
rooz: Vi börjar med 220!

Pepz: Tack! Långsiktiga målet är 400p. Kort sikt vill jag få upp 210 så fort som möjligt!

NNIF: Två saker här: är du översvankad när du börjar? Dvs, blir det en jättestor bw? Då behöver du stärka magen och töja höftböjare/baksida lår, så att ditt utgångsläge är mer neutralt. Läs mer genom att söka efter "Lower cross syndrome".
Nummer två: jag kan säkert ta reda på exakt vilka muskler jag spänner för att svanka, men det spelar ingen roll. Det du vill göra är att bibehålla neutral svank genom hela rörelsen. I läget där du inte längre kan det skall du töja, så att du till sist kommer lägre med bibehållen önskad form på ryggen.
Postat via en mobil enhet
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-27, 09:56   #6617
NNIF
Banned User

Reg.datum: Sep 2012
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
NNIF: Två saker här: är du översvankad när du börjar? Dvs, blir det en jättestor bw? Då behöver du stärka magen och töja höftböjare/baksida lår, så att ditt utgångsläge är mer neutralt. Läs mer genom att söka efter "Lower cross syndrome".
Nummer två: jag kan säkert ta reda på exakt vilka muskler jag spänner för att svanka, men det spelar ingen roll. Det du vill göra är att bibehålla neutral svank genom hela rörelsen. I läget där du inte längre kan det skall du töja, så att du till sist kommer lägre med bibehållen önskad form på ryggen.
tusen tack! får kolla upp det där :-)
NNIF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-27, 17:20   #6618
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Lördag 27 oktober 2012: Styrkelyft

Kunde inte somna inatt, vaknade 04:15, somnade om efter lång tid och var rätt trött när jag vaknade. Dagsformen alltså inte på topp. Roligt ändå, eftersom Krantz, Rundberg och Stefan var där! (och naturligtvis alla andra, även om det var lite dålig uppslutning idag...)

Morgonvikt 92,8 kg trots att jag äter på mer än vanligt.

Bänkpress
* 60x3
* 80x3
* 100x3
* 120x1
* 130x1 @8
* 140xF
* 140x1 @10
* 120x3 @9

Inget klipp idag. Fick ingen fart och när den väl rörde sig från bröstet var triceps alldeles klena. Kände också att jag låg snett på bänken och som att höger lats inte aktiverades ordentligt, typ trycklöst. Undrar om det är relaterat till tejpningen, som just är till för att ta bort tonus?

Knäböj
* 60x5
* 100x3
* 120x3
* 140x1
* 160x1 @8 knöligt
* 180x1 @9 knöligt
* 140x3 @8

Knöligt i böjen idag. Inte riktigt min dag idag. Kände också här att latsen inte stabiliserade mig ordentligt.

Sumomarklyft
* 120x1
* 150x1
* 170x1
* 180x1
* 192,5x1 (Sumo-PB)
* 200x1 (Sumo-PB)

Yay! Lite bättre än innan. Fortfarande tungt och omständligt. Rumpan lyfte på 200. Kanske försvinner om jag blir starkare. Vingligt var det också! Kul ändå att gå på tyngre där.

192,5x1-lyftet är jag dock väldigt nöjd med. Det ser ut precis som jag tänker mig att sumolyft skall se ut, även om det såklart fortfarande är helt löjligt tungt.

Marklyft
* 160x2

Blandat
* Räckhävningar: 7 @7, 15 @10.

Gäsp. Kom hem, somnade.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2012-10-27, 17:28   #6619
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Starka lyft på sistonde! Imponerande framfart i böjen. Helt okej sumo men jag tycker att du borde kunna trycka på mer med benen när du är så stark i böjen?

Såhär tänker jag mig optimal sumo.
http://www.youtube.com/watch?v=whON4mjkggg
Gammal 2012-10-27, 17:34   #6620
O_Wao
Tänker råsa!

O_Waos avatar

Reg.datum: May 2009
Verkar förnuftigt att vika in tårna innan man släpper vid sumolyft. O.o

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-28, 09:32   #6621
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Starka lyft på sistonde! Imponerande framfart i böjen. Helt okej sumo men jag tycker att du borde kunna trycka på mer med benen när du är så stark i böjen?

Såhär tänker jag mig optimal sumo.
http://www.youtube.com/watch?v=whON4mjkggg
Tack, spoon! Kul att hålla sig på en bra och hyfsat hög nivå, även om man har en dålig dag. Somnade direkt när jag kom hem efter träningen. Idag vilodag. Skall spara mig till på tisdag och se om jag kan få till ett bra böjpass då. 2v kvar till DM!

När jag pratade med Sture sade han att jag helt enkelt inte har vinklar för sumomarklyft. Jag är osäker på vad det är, men han menade på att människor med långa ben och kort överkropp gynnas av sumo. Så ser inte jag ut.

Att trycka på mer med benen är nog i mångt en övningssak. Jag tränar aldrig sumomark. Hade jag gjort det skulle jag inte tappat balansen som jag gjorde, eller lyft upp rumpan som på 200-lyftet.

Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Verkar förnuftigt att vika in tårna innan man släpper vid sumolyft. O.o
Det är det! Annars får man massvis med vikter på tårna.

Blå tår matchar i och för sig viktkakorna...
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2012-10-28, 10:24   #6622
NNIF
Banned User

Reg.datum: Sep 2012
FYI: jag tror jag fick till det att stretcha i pausböjen nu, fick börja svanka innan jag nådde buttwinken, då kände jag hur det "tog" och jag kom ner djupare och djupare :-)
NNIF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 21:39   #6623
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Tisdag 39 oktober 2012: Knäböj och bänk

Abbans vad svårt det skall vara att få tid! Nå, väldigt bra dag idag. Pigg och huvudet var med! Morgonvikt 93,1 kg.

Knäböj
* 50x3
* 60x3
* 80x3
* 100x3
* 140x2
* 160x1 @7 (samma känsla som förra tisdagen!)
# bälte på
* 180x1 @8 (bra flyt)
* 207,5x1 @10 (PB!)
* 180x3 @10
* 130x4

Sedärja. Planen har ju hållt hela vägen, och jag är till och med före! Helt annan känsla i lyften idag jämfört med i böjen i lördags. Särskilt på uppvärmningen kändes det jäkligt bra, som om jag hade 100 kg mindre på stången nästan. Stången kändes tyngre än förra veckan (mer än själva ökningen på 2,5 kg, d v s) när jag lyfte av. På nedvägen kändes allt bra. På vägen upp blev det tungt på riktigt och det var mer brytning än förra veckans 2,5 kg. Dock absolut inte något av mina grisigaste lyft, enligt ögonvittnen. Helt OK, den får 8/10 för teknik.
Kändes som att jag fastnade. När jag ser på filmen gick den bara väldigt långsamt. Fint!

På 180 provade jag att ta ned stången under hyllan. Det var inte så bra. Bättre att ha den på hyllan och enbart bredda greppet.

Iaf! Film på 207,5 kg:

Yay!

Bänkpress
* 60x4
* 80x4
* 100x3
* 120x1
* 130x1 @10

Äsch, både ont i vänster axel (framsida delts) och lite i fästet. Trams! Går kanske över över hand.

Har också av tejpningen Patric gjorde glömt av hur man spänner vänster lats. När jag spänner höger blir det ihop med triceps, alltid. Testade i latsdrag och i knäböj och jag tror att det funkar hyfsat igen. Kanske hänger ihop med stelheten att jag aktiverar lats+triceps ihop? Fler studier behövs. :-)

Bra dag och bra pass!

Senast redigerad av mikaelj den 2012-10-30 klockan 21:40.
Gammal 2012-10-30, 21:41   #6624
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Du går fram som tåget! Riktigt skoj att se.
Gammal 2012-10-30, 21:42   #6625
Matsa
Corporis Majestatis

Matsas avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
När jag pratade med Sture sade han att jag helt enkelt inte har vinklar för sumomarklyft. Jag är osäker på vad det är, men han menade på att människor med långa ben och kort överkropp gynnas av sumo. Så ser inte jag ut.
Bah, jag ser ut något åt det hållet men inte fan funkar sumomark för mig ändå. Fått höra ett par gånger att jag har bra sumovinklar men nej, det vill sig inte. Jag är säkert vanskapt!

Edit: Trevliga böjelser.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 21:43   #6626
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Men din uslig!

Får lita på min förmåga att pba med 10kg i böjen
Gammal 2012-10-30, 21:46   #6627
O_Wao
Tänker råsa!

O_Waos avatar

Reg.datum: May 2009
Grattis, bra jobbat!

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 21:57   #6628
Adama
Registered User

Adamas avatar

Reg.datum: Sep 2009
Nu fick du jobba lite för pbt iaf! Bra jobbat således!
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 22:02   #6629
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Snygg böj!
Gammal 2012-10-30, 22:05   #6630
thatkrillesshow
Krillov

thatkrillesshows avatar

Reg.datum: Jun 2007
Grattis! Imponerande ökningar, man kan inte låta bli att bli lite avundsjuk.
Glöm inte Krille!
thatkrillesshow är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:39.