Skrev ett inlägg på bloggen ikväll, ni får också ta del av det. Fastän jag vet att ni vet vad ni sysslar med. de kanske kan motivera någon själv iaf
"ligger sjuk och spenderar väl dubbetl så mycket tid vid datorn som vanligt, så jag tänkte ta mig tid att skriva om något jag verkligen stör mig på.
En ständig fråga som dyker upp på diverse träningsforum är "öka i muskler, miska i fett?"
självklart går de, om du har en fettprocent som överstiger det "normala". MEN! om du är smal från grunden, sluta tramsa om du har gått upp 5 kilo. och sedan ska deffa bort de lilla du lyckats öka. för att bygga muskler krävs ett överskott av kcal (energi) och för att minska i fett krävs ett underskott av kcal. enkel matematik, dom går inte ihop!
Jag vägde in mig på 71 jämnfördelade kilon den första december 2010. idag väger jag nästan 90 kilo med i stort sett samma fett% (underhudsfett) mycket vätska, jag vet.. men, jag har en strategi för att kunna hålla mina kilon på en hyffsad hård form.
Jag har i lite drygt 8 månader nu gått upp 5 kilo åt gången, alltså på låt oss säga kanske 10 veckor och sedan försökt bygga lite hårdhet på det. Läs nu ordentligt, BYGGA HÅRHET! inte deffa. jag ökar protein intaget och sänker kcal intaget. ingenting jag räknar på, något jag enkelt gör genom att äta mer ris ist för pasta och dra ner på godsaker markant. detta under några veckor bara. de räcker.
Jag vet att de finns många där ute med samma förutsättningar som mig - smal, svårt att öka i vikt, och liten i maten. Då tänker flera i det läget att de är lättare att deffa fram de muskler man har, ist för att bygga nya. men du? de är ganska svårt att svälta fram något som inte finns?
Det har blivit något av en hysteri just nu att deffa, komma i form till sommaren och få fram lite rutor på magen. Visst är de kul att vara i bra form i sommar, men tänk långsiktigt. du tappar många måndaers uppbyggnad av en viktminskning. I unga år är testosteronet i kroppen på en hög nivå, och det är nu du har dem optimala förutsättningarna för att bygga muskler, ta då till vara på den har tiden, då du lider av finnar och stenhård morgonbånge. Det är bra tecken på att kroppen producerar testosteron.
Nu talar jag främst för dem som sitter inne med samma fysik som jag gjorde för 1,5 år sedan.
november 2010. 71 kilon på bilden nedanför. Hade spenderat max en timma i gymmet under hela mitt liv har, levde för sötsaker och tv:n.
Mars 2012, obefintligt mer underhudsfett än bilden ovanför, men ända betydligt hårdare.
Gå upp på rätt saker så kommer du inte behöva den där deffen än om du går upp 10 kilo. pasta, kött, svårare är de inte! Det är klart att man kan äta godsaker ibland, men de är inte dom som ska sätta nya kilon på vågen!
Det hela kanske är enklare för mig, när jag skiter fullständigt hur tjejer ser på min kropp. Men de är klart att jag tycker de är lika kul att vara i form som alla andra. Fast jag kommer inte skämmas över min lilla mag-kula i sommar, för jag vet vad som finns under den.
Ta vara på åren som är nu, tycker ni det går tungt att bygga nu? vänta tills ni börjar närma er 30+.
/Anton"
Förövrigt borde de vara förbjudet att sitta på kolo när man är sjuk, man blir så jävla sugen att träna när man ser allas journaler