2010-12-09, 12:38
|
|
Tänker råsa!
Reg.datum: May 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis
Komvux är inte speciellt spännande. Lika deprimerande som arbetsförmedlingen. 
Jag sökte mest dietist/sjukgymnastutbildningar, så jag är inte jätteförvånad att jag inte kom in med mina betyg. Tanken var att jag skulle komma in på nånting vettigt med högskoleprovet, men det gick ju sådär. Får skylla på poxe som skriver det för skojs skull.
Kom in på en anatomi/fysiologikurs i Borås. Hurra för att pendla till Borås ett halvår till, gjort det tre år redan 
|
Det bor Dementors i Borås, det är därför det regnar hela tiden. Annars är Borås hyfsat trevligt.
Att läsa något inom samma område är ju i alla fall ett steg på vägen. Om du kollar vad sjukgymnaster/dietister läser första året så finns kanske en möjlighet att bli antagen till senare del av utbildningen? Dvs om du har läst fristående det de läser första året så har du chans att komma in på programmet till åk 2 eller liknande.
|
|
2010-12-09, 12:42
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
|
Jasså? Jag hade skitkul på Komvux och lärde mig en hel del. Går man in med den attityden blir nog inte mycket skitkul heller dock.
|
|
|
2010-12-09, 12:43
|
|
Tunnis
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao
Det bor Dementors i Borås, det är därför det regnar hela tiden. Annars är Borås hyfsat trevligt.
|
Haaah.... Que pasa espanyoll?
Jorå. Visst. Det är väl festligt i Borås... till en viss grad. Inte så festligt att man vill åka 7 mil till skolan som ligger där och sen åka hem när man är färdig.
Citat:
Att läsa något inom samma område är ju i alla fall ett steg på vägen. Om du kollar vad sjukgymnaster/dietister läser första året så finns kanske en möjlighet att bli antagen till senare del av utbildningen? Dvs om du har läst fristående det de läser första året så har du chans att komma in på programmet till åk 2 eller liknande.
|
Då ska man ju komma in på dom kurserna också, det går säkert inte heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Jasså? Jag hade skitkul på Komvux och lärde mig en hel del. Går man in med den attityden blir nog inte mycket skitkul heller dock.
|
Jag tycker inte du ska vara dum mot mig när jag är ledsen.  Jag har provat på komvux. Jag har ridit också, men jag måste inte vara jätteförtjust i det heller bara för att Wao tycker det är kul.
Senast redigerad av Vunnis den 2010-12-09 klockan 12:44.
|
|
|
2010-12-09, 12:43
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2009
|
Citat:
Jag sökte mest dietist/sjukgymnastutbildningar, så jag är inte jätteförvånad att jag inte kom in med mina betyg. Tanken var att jag skulle komma in på nånting vettigt med högskoleprovet, men det gick ju sådär. Får skylla på poxe som skriver det för skojs skull.
Kom in på en anatomi/fysiologikurs i Borås. Hurra för att pendla till Borås ett halvår till, gjort det tre år redan 
|
Inte för att låta negativ men då utbildar du dig troligen för att blir arbetslös som det ser ut i dagsläget i alla fall.
Plugga något som ger jobb!
|
|
|
2010-12-09, 12:44
|
|
Tänker råsa!
|
Citat:
Haaah.... Que pasa espanyoll?
Jorå. Visst. Det är väl festligt i Borås... till en viss grad. Inte så festligt att man vill åka 7 mil till skolan som ligger där och sen åka hem när man är färdig.
Då ska man ju komma in på dom kurserna också, det går säkert inte heller.
|
Nej inte med den attityden. Ser du inga lösningar så finns det garanterat inga. VILL du arbeta inom det fältet men saknar betygen får du ju lov att söka alternativa vägar, antingen läsa upp betygen eller få bra betyg på högskoleprovet för att komma in, eller försöka komma in på fristående kurser.
http://www.uu.se/node605?pKod=MSG1Y&lasar=11/12
http://www.uu.se/node605?pKod=SDI1Y&lasar=11/12
Här kan du läsa mer om de resp programmen. Jag vet att det går fristående kurser i bla Kostvetenskap också, det lär det väl göra nere åt ditt håll också.
Senast redigerad av O_Wao den 2010-12-09 klockan 12:47.
|
|
|
2010-12-09, 12:46
|
|
En påse med mos.
Reg.datum: Feb 2006
|
Sådär:
Åkt ner till Falkenberg och lagat en maskin för en sådär 25miljoner.
Nu är det mammas köttbullar i matlådan och soundtracket från Pulp Fiction i högtalarna
|
|
|
|
2010-12-09, 12:47
|
|
Tunnis
|
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan
Inte för att låta negativ men då utbildar du dig troligen för att blir arbetslös som det ser ut i dagsläget i alla fall.
|
Det är inte bara du som har sagt det. Frågan är ju om man vill plugga nånting man hatar och blir rik av eller är intresserad av, vill jobba med och man överlever på det(om man nu får jobb över huvud taget då).
Citat:
Nej inte med den attityden. Ser du inga lösningar så finns det garanterat inga. VILL du arbeta inom det fältet men saknar betygen får du ju lov att söka alternativa vägar, antingen läsa upp betygen eller få bra betyg på högskoleprovet för att komma in, eller försöka komma in på fristående kurser.
|
Jag gör ju högskoleprov... ett. Än så länge. Jag tänker inte läsa alla gymnasiekurser igen, då får det faktiskt vara.
|
|
|
2010-12-09, 12:48
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Jag tycker inte du ska vara dum mot mig när jag är ledsen.  Jag har provat på komvux. Jag har ridit också, men jag måste inte vara jätteförtjust i det heller bara för att Wao tycker det är kul.
|
Jag skiter väl i vad Wao tycker om det
Jag säger bara att Komvux inte är hälften så dåligt som en del tycker bara för att alla andra tycker det.
Om du sen verkligen tycker det efter egen erfarenhet och eget tycke så är det ju en annan sak, men 90% av de som säger sådant om Komvux har aldrig ens testat på det.
|
|
|
2010-12-09, 12:49
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2009
|
Citat:
Det är inte bara du som har sagt det. Frågan är ju om man vill plugga nånting man hatar och blir rik av eller är intresserad av, vill jobba med och man överlever på det(om man nu får jobb över huvud taget då).
|
Det är ju det också.
|
|
|
2010-12-09, 12:51
|
|
Tunnis
|
Citat:
Jag skiter väl i vad Wao tycker om det : D
|
Ja, du ser. Lite samma sak som att det spelar väl ingen roll om du trivdes på komvux när inte jag gjorde det?
Citat:
Jag säger bara att Komvux inte är hälften så dåligt som en del tycker bara för att alla andra tycker det.
Om du sen verkligen tycker det efter egen erfarenhet och eget tycke så är det ju en annan sak, men 90% av de som säger sådant om Komvux har aldrig ens testat på det.
|
Kan nog stämma.
Citat:
Det är ju det också. 
|
Då har man ju förhoppningsvis lärt sig någonting intressant, träffat massa folk och haft det hyfsat bra i 3 år i alla fall 
Istället för att jag kommer in på en utbildning jag tycker är jätteointressant, blir ännu bittrare och det går åt helvete i tre år.
Senast redigerad av Vunnis den 2010-12-09 klockan 12:53.
|
|
|
2010-12-09, 13:06
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
dags att äta snart då!
|
|
|
2010-12-09, 13:26
|
|
Tänker råsa!
|
Det jag menar är att det är bättre att försöka hitta konstruktiva lösningar på vad du kan läsa för att uppnå det du vill än att bara  och gnälla, Vunnis.
|
|
2010-12-09, 13:28
|
|
Tunnis
|
Citat:
Det jag menar är att det är bättre att försöka hitta konstruktiva lösningar på vad du kan läsa för att uppnå det du vill än att bara  och gnälla, Vunnis.
|
Jo, ja hängde med på det. Men grina och gnälla är min starka sida, så jag använder den. Dom konstruktiva lösningarna är svårare... typ HP=1.8+
|
|
|
2010-12-09, 13:40
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
|
Yes!
Så är det, såg finfint ut när jag började plugga för lite mer än 4 år sedan, men sedan dess har det gått utför. Synd för jobbet är fantastiskt givande.
2010-12-09, 13:43
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Jo, ja hängde med på det. Men grina och gnälla är min starka sida, så jag använder den. Dom konstruktiva lösningarna är svårare... typ HP=1.8+
|
Vad yrar du i? Dietist var på 1.6 när jag kom in, nere på 1.2 nu. Det tappar varje år då det är en utbildning som inte ger jobb.
Så några 1.8+ behöver du då rakt inte.
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.
|

|