2010-08-31, 20:23
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Dom flesta borde klara det nuförtiden. Satsa på en schysste processor samt ett hyffsat grafikkort, det finns ett program som jag (glömt namnet på) som dirigerar lite av processorn belastning till grafikkortet vid uppspelning av HD film.
|
|
|
2010-08-31, 20:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Defqon
Dom flesta borde klara det nuförtiden. Satsa på en schysste processor samt ett hyffsat grafikkort, det finns ett program som jag (glömt namnet på) som dirigerar lite av processorn belastning till grafikkortet vid uppspelning av HD film.
|
Du måste ha i åtanke på oss okunniga. Vad är en "schysst" processor? Vad är ett "hyffsat" grafikkort?
Vore jättesnällt om du länkade ett par laptops som klarar av HD-filmer.
|
|
|
2010-08-31, 20:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere
Du måste ha i åtanke på oss okunniga. Vad är en "schysst" processor? Vad är ett "hyffsat" grafikkort?
|
Säg hur mycket du tänkt lägga ut så ska jag se vad jag kan hitta
|
|
|
2010-08-31, 21:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av von huff
Fick lite problem idag.Mit användarkonto fick något fel,kom varningstriangler nere i vänstra hörnet och det kom nåt virusprogram som datorn föreslog att jag skulle ladda ner.Det kom hela tiden upp varningar och internet slutade funka.Jag loggade ut och gick in på fars användarkonto.Det kom även upp virusvarningar där men inte lika mycket och jag sökte upp en mapp som hette temporära internetfiler och där fanns en massa porr och underliga bilder.Jag raderade allt skit, raderade även mitt användarkonto så hoppas det funkar nu=/
|
Virus kallas de
Min rekommendation:
1. Ladda ned Malwarebytes, installera och uppdatera.
2. Dra ur ethernetkabeln och kör programmet. Tror du måste köra det på alla konton du har på datorn.
3. När den är klar, starta om datorn och kör den igen för att se om något är kvar.
Under hela akten, håll tummarna och hoppas på de bästa!
|
|
2010-08-31, 22:07
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere
|
En dator för runt 6k eller så, kan med rätt valda komponenter spela upp allting riktigt bra. Jag köpte en laptop i höstas för 8k, och den klarar av "riktig" bluray. Vet inte om det påverkar prestandan (eller om det är förstärkaren/whatever som tar över, jag är teknisk idiot för det mesta), men det funkar även felfritt att dra upp det på en större skärm, typ min TV-skärm på 42 tum. Har även spelat på den utan något som helst lagg.
|
|
2010-08-31, 22:58
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Defqon
Säg hur mycket du tänkt lägga ut så ska jag se vad jag kan hitta
|
6-9k hade jag tänkt mig.
Men om man kan köpa en laptop för en mindre peng så skadar det inte. Enda kravet jag har på datorn är att den ska kunna lira full HD filmer utan problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
En dator för runt 6k eller så, kan med rätt valda komponenter spela upp allting riktigt bra. Jag köpte en laptop i höstas för 8k, och den klarar av "riktig" bluray. Vet inte om det påverkar prestandan (eller om det är förstärkaren/whatever som tar över, jag är teknisk idiot för det mesta), men det funkar även felfritt att dra upp det på en större skärm, typ min TV-skärm på 42 tum. Har även spelat på den utan något som helst lagg.
|
Ungefär den prisklassen jag hade tänkt mig också.
Vad är "rätt valda kompenenter" då? Ifall man ska va lite specifik. Du snackar med en 70% teknisk idiot här med :P
Vad hette den datorn du köpte? Länk?
|
|
|
2010-08-31, 23:10
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Jag köpte en HP Pavilion DV6-1240, men de verkar ha utgått nu.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455300
Det finns en liknande, uppgraderad modell, HP Pavilion DV6-2155EO, som kostar ungefär som min gjorde då, men med betydligt bättre processor och sådär.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=536367
Det här är en trevlig dator till ett bra pris också.
http://www.webhallen.com/hardvara/10...-dvdrw-win7_hp
Notera att du inte kan spela Full-HD på någon laptop om du inte kopplar det till en större skärm som klarar Full-HD, helt enkelt för att skärmarna är för små och inte klarar den upplösningen (men hårdvaran gör det).
|
|
2010-09-01, 07:03
|
|
|
Lever på gamla meriter
Reg.datum: May 2008
|
Tilläggas att det inte krävs så värst mycket för att spela full-hd, jag har en mini-pc med ett zotac moderkort, den har en ATOM 330 processor på sig på 1.6ghz (väldigt klen mao)
Det man gör nu är att använda rätt drivrutiner så att videoprogrammen använder det inbyggda grafikkortet på moderkortet för att avkoda filmen. Voila så har man 1080p som lirar på en dator för mindre än 3000kr.
|
2010-09-01, 10:09
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Fått hem min Asrock htpc just nu, håller på att installera XP just nu.
Men undrar vilka filmspelare är det som gäller? Och ska man dra ner något codec paket eller inte?
Behöver nån spelare som grejjar graffikkorts avkodning eller vad det heter. Duger media player classic home cinema eller behöver jag något biffigare?
|
|
|
2010-09-01, 10:15
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
MPC Home Cinema klarar det utmärkt, om ditt grafikkort och dess drivrutiner gör det. Det är mer det det hänger på än mediaspelaren.
|
|
|
2010-09-01, 10:23
|
|
|
Registered User
|
Underbart tack, grafikkortet och drivrutinerna borde förhoppningsvis klara det eftersom det är en liten htpc specialbygd för att köra full hd på.
Hoppas det är så smidigt i verkligheten också när väl hårddisken är formaterad och xp är inkört... ...
|
|
|
2010-09-01, 10:24
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Får väl tillägga att Windows 7 är bättre på det än XP. XP är döende, och man utvecklar inte direkt drivrutiner på samma sätt till XP.
|
|
|
2010-09-01, 10:25
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Får väl tillägga att Windows 7 är bättre på det än XP.
|
Har bara XP just nu
Vi får se om det funkar som det ska, annars får jag slänga iväg en beställning på windows 7 senare idag...
|
|
|
2010-09-01, 10:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Jag kör Asrock med MPC HC i Windows 7. Funkar fint iaf.
|
|
|
2010-09-01, 11:29
|
|
|
Andas genom munnen
Reg.datum: Dec 2007
|
Jag dual bootar min Acer Aspire revo, även den en ionbaserad dator. Win7 och XBMC körs på den.
XBMC för film och tv-serier, Windows till allt annat.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:52.
|

|