Tycker den bredbenta stilen är snyggast. Man brukar se den i strongman t ex. Så här rangordnar jag lyften rent estetiskt:
1. Breda marklyft (Huldén t ex, jävlarr i mig vad snyggt han drar)
2. Smala marklyft (som du t ex)
3. Semi-sumo
4. Sumo
Men fr o m nu har jag insett vilken som är optimal, åtminstone för mig. Bra tävlat på SM förresten. Förstaårs-senior eller? Smått galet att hamna 6a med ett så bra resultat.
Vad är det för Metal-dräkt du använder i marklyften som jag länkar till? Hur mycket får du ut av den jämfört med raw?
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
Senast redigerad av stevebc den 2010-03-10 klockan 13:18.
Tycker den bredbenta stilen är snyggast. Man brukar se den i strongman t ex. Så här rangordnar jag lyften rent estetiskt:
1. Breda marklyft (Huldén t ex, jävlarr i mig vad snyggt han drar)
2. Smala marklyft (som du t ex)
3. Semi-sumo
4. Sumo
Men fr o m nu har jag insett vilken som är optimal, åtminstone för mig. Bra tävlat på SM förresten. Förstaårs-senior eller? Smått galet att hamna 6a med ett så bra resultat.
Vad är det för Metal-dräkt du använder i marklyften som jag länkar till? Hur mycket får du ut av den jämfört med raw?
Aha! Nåja, säger du det så.
Jo, det första hårda året i år. Jag kollade faktiskt tillbaka lite, 2009 hade jag kommit 4a, 2008 hade jag varit på pallen. Bra utveckling i -100..
Jag kör med en original metal deadlifter strl. 48, kraftigt slöjdad i ben och axlar. Jag vet faktiskt inte vad jag gör raw eftersom jag aldrig tävlingstränat med bara bälte eller toppat och tävlat så. Men kanske får jag ett svar efter 2010. Uppskattningsvis vill jag tro att jag gör 280 med bälte, 307,5 är pers på tävling. Men så tränar jag knappt över 230 med bälte och alla tyngre vikter dras med full utrustning.
Åh helvete. Fick en del kilon med min Titan squat suit som var helt underbar när jag vände den bak o fram, tror jag fick ca 40 kg då, inkl bältet. Har bara gjort ca 235 raw, utan bälte.
Ska testa lyfta lite imorgon med min Metal Squatter (Viking? minns inte) och se hur mycket tryck jag kan få i den. Förhoppningsvis åtminstone 30.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
Åh helvete. Fick en del kilon med min Titan squat suit som var helt underbar när jag vände den bak o fram, tror jag fick ca 40 kg då, inkl bältet. Har bara gjort ca 235 raw, utan bälte.
Gav dräkten +40 kg i böj? Yipes.
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Ska testa lyfta lite imorgon med min Metal Squatter (Viking? minns inte) och se hur mycket tryck jag kan få i den. Förhoppningsvis åtminstone 30.
Techno stevebc?
__________________ Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj! Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Mjaeh i marklyft. Fast inkl bältet givetvis. Tror jag får 30-10 som bäst, i nuläget kanske 20-5. I knäböj har jag som mest gjort 235 med ett raw-max på 185 så där får jag runt 40-10 skulle jag tro. Fast har ju knälindor också. Har ingen aning hur fördelningen ser ut mellan de tre i knäböj.
Torsdag 11 mars
Marklyft Dräkt, bälte på
230x1, 245x1, 240x2x1
RAW
160x2x3, 185x3x3
På plattform
140x2x3, 150x4x2 - frontgrepp
Bänkpress
90x2x3, 104x3x2, 97,5x2x3, 90x4
Lyckades bygga upp ett enormt tryck i min Metal Squat-dräkt idag. Fick vika mig åt sidan för att komma ner till stången, och lyckades hålla andan och buktrycket från att jag gick ner mot stången till lyftet var slutfört, ca 15 sekunder. Så fick bra utdelning av dräkten, men inga bra lyft pga ovana och svagt grepp. Blev märkbart blå i ansiktet, när jag brukar bli röd, och fick fler stjärnor än vanligt. När jag kom hem och gick in på toaletten möttes jag av en chock när jag såg att hela ansiktet, särskilt runt ögonen och munnen, men framför allt halsen var fräkning av små röda blodprickar. Ögonen var sprängda också. Har ofta använt tighta dräkter i marklyft och fått bra utdelning där, men detta tar nog priset. Blev rätt orolig men lugnat ner mig, vet inte hur vanligt det är. Brukar ibland få spräckta blodkärl här och där men inte att hela ansiktet och halsen fylls, var även ut på axlarna. Undrar hur länge man får gå runt och vara fräknig nu då . Folk i klassen kommer undra vad fan jag gjort imorgon.
Förhoppningsvis blir det lindrigare i böjen som jag kommer köra på lördag, även om det rent logiskt lutar mot högre tryck i böj än mark så får jag själv mycket mer tryck i marken. Jag tror det beror på att jag håller andan längre och mer stabilt än i böjen, där hela lyftet går mycket snabbare. 15-20 sekunder av tryck sliter givetvis mer på de ytliga ådrorna än 5 sekunder.
Citat:
Gött... blev bara så orolig. Inte sett någon i klubben som fått så mycket. Brukar som sagt få några här o där, särskilt runt ögonen, och har sett det på folk men inte som ett fält från axlarna upp mot halsen och täckandes ansiktet.
Gött att det går över på 2 dagar. Blir nog bättre framöver då dräkten kommer töjas ut och kroppen vänjer sig. Har inte kört med utrustning på ett år.
Citat:
prova "skrika" när du kommit upp från botten så du släpper ut lite tryck då bruka de ge med sig..
Tack. Tror det måste ha att göra med att jag höll luften så länge. Höll på att trixa som fan vid startet av lyftet för att få "rätt" på kroppen osv så tror det mest berodde på det. Den kommer iaf töjas ut av knäböjen en del och sitta bättre då hoppas jag.
Citat:
Två workouts i en. + böj med utrustning. Började lätt idag då det är första passet på ett år. Kände av den nygamla dräkten och lindorna.
Knäböj
130x2x3, 148x5x3
Halvdräkt, bälte, lindor
148x3, 180x3, 190x3
Gick lätt, var nära godkänt djup sista repen på 180 och 190. Hade tyvärr inte tid med fler set, men det fick räcka. Kommer nog köra två utrustningspass i veckan i böj. Ett i mark. Och ett-två i bänk.
RAW
130x4x4
Marklyft till knäna
175x5x2
Bänkpress
98x5x3
Bänkpressen och marklyften är för lätta. Ökar 5 kg i de båda till nästa vecka. Knäböjen är bra, orkar inte öka rawträningen nu när jag kommer lägga till pass med utrustning. Den nya ingångsviktserien i Sheiko-programmet blir alltså 185-135-235.
Sista 14 seten inkl uppvärmningen i mark och bänk genomfördes på en halvtimme. Så jag är rätt slut nu. Kommer sova gott inatt.
Citat:
Haha åh. Känns som man har influensa i kroppen och blivit överkörd av en ångvält. Får skylla mig själv... hade bara en dags vila mellan marklyften, och igår körde jag två pass i ett + utrustning, och det under väldigt högt tempo då jag kom försent till gymmet . Orkar knappt ens äta :/
Citat: