Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-28, 17:01   #646
pejo
Registered User

pejos avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Ironbabe Visa inlägg
Ska du springa 100 m så är det på fredagen och ska du springa 200 m så är det på lördagen
Tack, då har jag bokat hotell rätt natt. Eftersom det var bökigt att få med familjen (skola och jobb) så stannar de hemma. Jag åker därför hem när jag sprungit klart. Egentligen hade jag tänkt att vi skulle turistat i Stockholm under helgen efter löpningen men nu blir det inte så.
Jag har ju problem med att orka 100m så 200 är nog inget för mig. Egentligen tror jag 60m är min distans. Jag ser fram mot inomhussäsongen .
Gammal 2009-07-30, 13:07   #647
pejo
Registered User

pejos avatar

Dagens pass:
  • Uppvärmning/löpskolning
  • Sprint från block: 3x50m
  • Löpning 2x200 med ca 25 sek vila mellan loppen
  • Magträning med hjul: 2 set
Sprang två tvåhundringar i föjd, dvs ett varv runt banan. Trots att jag inte höll högre fart än ca 75% av max så trodde jag att jag skulle dö. Min kondition och uthållighet är inte den bästa.
Jag känner mig lite sliten i baksida lår just nu pga att jag har haft den för mig höga träningsfrekvensen av varannan dag nu 3 ggr. Jag får se om jag skall ta lite extra vila nu eller om jag skall köra på lördag igen och sen ta lite extra vila.
Gammal 2009-08-02, 15:47   #648
pejo
Registered User

pejos avatar

Dagens pass:
  • Sprint från block: 1x30m, 1x60m, 1x90m, 2x110m
Skönt väder att träna i idag. Lite mulet men ändå varmt.
Det gick rätt bra idag. Vid första 60m löpet hade jag rätt bra tryck i stegen. Sen var det meningen att jag skulle köra 100m, men jag kroknade och stannade innan jag kom fram. De efterföljande 110-meters loppen försökte jag springa mer avslappnat, och då räckte krafterna bättre. Det sägs ju att man skall springa avslappnat och det ligger väl något i det. För mig blir dock maxfarten högre när jag är något mindre avslappnad och jobbar för fullt genom hela steget. Men förmodligen går det springa 98% av maxfart med 80% av maxansträngning, och då tjänar man väl på detta. Om man däremot skall springa bara 60m är det kanske inte säkert att man gör det.
Gammal 2009-08-03, 12:20   #649
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av pejo Visa inlägg
Sprang två tvåhundringar i föjd, dvs ett varv runt banan. Trots att jag inte höll högre fart än ca 75% av max så trodde jag att jag skulle dö. Min kondition och uthållighet är inte den bästa.
Med så kort vila mellan blir det ju nästan som att springa 400m, och då blir det definitivt en uthålligthetsaspekt.

Citat:
Det sägs ju att man skall springa avslappnat och det ligger väl något i det. För mig blir dock maxfarten högre när jag är något mindre avslappnad och jobbar för fullt genom hela steget. Men förmodligen går det springa 98% av maxfart med 80% av maxansträngning, och då tjänar man väl på detta.
Det tror jag med, men jag försöker springa avslappnat för det mesta, och bara pressa lite över gränsen ibland. Hoppas på så vis mestadels nöta in god teknik, men samtidigt pressa upp gränsen lite. Om man tittar på t ex Wariner ser han lätt ut sista 100m, och de flesta andra ser ut att kämpa. Det är något sådant jag vill uppnå.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 16:25   #650
pejo
Registered User

pejos avatar

Dagens pass:
  • Sprint från block: 3x50m, 2x110m

Idag var det en fullt med snabba killar och tjejer på banan när jag tränade. Så idag kände jag mig extra långsam. Men det är klart man man kanske inte skall jämföra sig med eliten, men det känns ju lite dumt när man skall träna sida vid sida av dem.
Gammal 2009-08-08, 14:46   #651
pejo
Registered User

pejos avatar

Dagens pass:
  • Sprint från block (100%): 1x20m, 2x40m ,1x60m, 1x100m
  • Sprint från stående (90%): 1x200m

Kändes rätt bra idag. Hoppet lever fortfarande om att jag skall kunna kriga om medaljerna på SM om två veckor.

Nu skall jag åka och hämta gymutrustningen till mitt hemmagym. Det skall bli spännande att se hur grejorna ser ut då jag inte sett allt i verklighet innan. Företagen jag handlar ifrån hade inte så hemskt mycket i sitt sk visningsgym, men de grejorna av samma märke (Body Solid) som de jag köpt som han hade såg väldigt bra ut.
Jag kommer nog inte köra någon gymträning innan SM dock eftersom jag förmodligen skulle få en hiskelig träningsverk vilket skulle hindra min löpträning.
Gammal 2009-08-10, 13:06   #652
pejo
Registered User

pejos avatar

Dagens pass:
  • Sprint från block: 2x20m, 2x50m ,3x110m

Kändes rätt bra. Jag orkar mycket längre nu än innan. Första 110-meterslöningen kändes riktigt bra och jag orkade ligga på rätt bra genom hela loppet. De andra två var dock lite jobbigare.
Att jag lyckats förbättra uthålligheten är ju bra men det är ju ofta så att varje mynt ju har en baksida, och det känns som jag tappat lite explosivitet. Förhoppningsvis återkommer den när jag vilar innan VSM. På tal om det så blir det nog två träningar till innan VSM, en på onsdag och en på Lördag.
Gammal 2009-08-12, 09:13   #653
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Citat:
På tal om det så blir det nog två träningar till innan VSM, en på onsdag och en på Lördag.
Lycka till! Om det är Korpens tävling, kommer jag nog vara på plats.
Gammal 2009-08-12, 09:18   #654
pejo
Registered User

pejos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Lycka till! Om det är Korpens tävling, kommer jag nog vara på plats.
Tack!
Det här med korpen förstår jag dock inte alls.
Gammal 2009-08-12, 09:27   #655
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Citat:
Det här med korpen förstår jag dock inte alls.
Korpfriidrotten i Göteborg har tävling på Slottsskogsvallen i kväll, bland annat 100m. Eftersom du skulle springa ett lopp idag, tänkte jag att du kanske skulle dit.

Oj, nu ser jag att du skrev träning, inte tävling.
Gammal 2009-08-12, 09:28   #656
Ironbabe
Preciousss Posterior

Ironbabes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Kändes rätt bra idag. Hoppet lever fortfarande om att jag skall kunna kriga om medaljerna på SM om två veckor.

Jag kommer nog inte köra någon gymträning innan SM dock eftersom jag förmodligen skulle få en hiskelig träningsverk vilket skulle hindra min löpträning.
Håller mina tummar att du lyckas kriga till dig en medalj

Jag gör tvärtom ang gymträningen, kommer nog köra ett sista pass på torsdagen med lite explosiva hängande frivändningar för att få röra på kroppen. Vet flera i min klubb som gör liknande, vissa kör t om några snabbhetslopp dagen innan.

Citat:
Idag var det en fullt med snabba killar och tjejer på banan när jag tränade. Så idag kände jag mig extra långsam. Men det är klart man man kanske inte skall jämföra sig med eliten, men det känns ju lite dumt när man skall träna sida vid sida av dem.
Det där känner jag igen..känner sig som en snigel brevid dem!

Det är oftast utsidan som tänder en låga,
men det är insidan som håller den brinnande.
Ironbabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 09:46   #657
pejo
Registered User

pejos avatar

Citat:
Håller mina tummar att du lyckas kriga till dig en medalj

Jag gör tvärtom ang gymträningen, kommer nog köra ett sista pass på torsdagen med lite explosiva hängande frivändningar för att få röra på kroppen. Vet flera i min klubb som gör liknande, vissa kör t om några snabbhetslopp dagen innan.
Tack, man hoppas ju att man har en chans. Eftersom jag inte direkt vet vilka tider jag ligger på så har jag ju egentligen ingen aning om mina chanser.

Tyvärr är det ju så att det hiskeliga träningsverket hindrar mig från för mycket träning. Förtydligande: Jag vet hur man stavar till träningsvärk, men ibland skriver jag som en 14-åring.

Eftersom jag inte tränat styrka på väldigt länge nu (av lite olika anledningar) så vill jag inte ge mig på det förrän efter VSM.

Anledningen till den relativt långa vilan är att jag som sagt att jag känner mig lite mindre explosiv och nedtränad i benen just nu. Detta brukar lösas genom lite vila och man får någon form av superkompensation. Dessutom sker ju till viss del en omvandling till snabba muskelfibrer vid vila.
Gammal 2009-08-12, 10:32   #658
Ironbabe
Preciousss Posterior

Ironbabes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Kollade in väderprognosen inför nästa helg och det ser lovande ut hitills. Sol och ca 24 grader! Hoppas verkligen det håller i sig

Det är oftast utsidan som tänder en låga,
men det är insidan som håller den brinnande.
Ironbabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 13:38   #659
pejo
Registered User

pejos avatar

Citat:
Kollade in väderprognosen inför nästa helg och det ser lovande ut hitills. Sol och ca 24 grader! Hoppas verkligen det håller i sig
Ja, det blir ju inte lika kul om det regnar.

Dagens pass:
  • Sprint från block (100%): 1x20m, 1x50m, 1x100m
  • Sprint från stående (95%): 1x200m

Lyckades hålla bra fart genom hela tvåhundringen. Det blev ett ganska kort pass dels för att jag inte orkade mer efter tvåhundringen och dels för att jag kände att jag behövde komma tillbaka till jobbet.

Idag körde Robert Kronberg träning som såg livsfarlig ut. Han hade en lina fastspänd runt bröstet kopplat till en motor som drog honom framåt. Detta känns ju lite läskigt även om man bara sprungit vanligt, men man dessutom skall hoppa över häckar......
Gammal 2009-08-12, 13:41   #660
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Citat:
Sprint från stående (95%): 1x200m
Med stående start borde du ju kunna ta tider i alla fall.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:10.