2008-06-15, 21:33
|
|
Går det så går det
Reg.datum: Feb 2008
|
Söndag 15/6 - Sightseeing-långpass.
Idag hade jag lite tid över så det fick bli ett riktigt långpass, har nog inte kommit upp i distanser närmare 2 mil sen varvet så kändes som ett bra tillfälle idag. Tog rundan från Sumpan runt Kungsholmen och tillbaka - den har jag ju sprungit förr så var ingen risk att springa vilse, dessutom hade jag ett resultat att gå på sedan tidigare.
Statistik:
Total distans 18,9 km, medeltempo 4,38 min/km, puls 160/189 bpm, total tid 1:27:44 hh:mm:ss.
Kommentar:
Är ganska nöjd. Tio minuter bättre tid på rundan än förra gången och med betydligt lägre medelpuls ( 168 förra gången). Dock fick GPSen lite fnatt, hittade nog inga satelliter, den tyckte att jag var uppe och sprang på väl många hustak för att det ska vara riktigt ok.  Knäpp pryl. Fick justera en hel del hastighetsdata, men tror att det jämnade ut sig till slut så litar nästan på att slutdatat stämmer med verkligheten.
Är för övrigt en mycket fin runda den där, ska jag träna för marathon någon gång (kaaaanske till hösten!) ska jag nog lägga till att springa ett varv rund söder också. Borde bli nån mil eller lite mer till - en riktigt go runda alltså!
Har blivit en bra träningsvecka för mig. Totalt ca 35 km på tre löppass, plus ett gympass. Har inte känt mig helt alert och studsig, men har ändå blivit helt ok pass, vilket jag nog tycker bådar gott. Blir nog inte lika många kilometrar nästa vecka, men några ska jag nog kunna skrapa ihop. Den som lever får se!
|
|
|
2008-06-17, 21:29
|
|
Går det så går det
|
Tisdag 17/6 - Blandad terränglöpning!
Efter en dittills intressant dag begav jag mig till Ursvik nu ikväll för att se om det var någon mening att försöka sig på backintervaller i den där Sankte Pers backe. Tänkte mig lite lätt uppjogg dit för att sen se hur många gånger jag skulle orka upp och ner i godkänt tempo. Började att springa Ursvik Extreme tills backen började, på följande sätt:
Distans 4,0 km, medeltempo 4,33 min/km, puls 156/172 bpm, total tid 18:09 min.
Helt ok, sprang avslappnat och ansträngningsnivån var låg. Siktade på fyra eller fler vändor upp för backen, med jogg ner och ståvila nedanför backen. Egentligen är det inte intressant med statistik i backlöpning - men upp och ner för backen är det 350 meter. Orkade med 3 vändor, med total maxpuls 184 bpm i andra intervallen och snittade strax under 165 bpm för alla intervallerna. Efter sista insåg att jag inte orkade en till i bra tempo, så jag joggade uppför hela backen i snigelfart med ambitionen att sedan fortsätta en bit på extremen och sedan vika av tillbaka till mål, då mina ben kändes som betong igen. "Nerjoggen" blev som följer:
Distans 8,7 km, medeltempo 5,04 min/km, puls 165/184 bpm, total tid 43:58 min.
Blev lite längre än väntat  Trodde att jag skulle kunna vika av men det gick inte så bra, vågade inte hoppa på någon omärkt stig. Höll lågt tempo så kunde ändå fortsätta på spårade stigar hela vägen in till mål, även om jag inte sprang hela extremen totalt sett så blev det ändå ett bra terrängpass i nerjoggen! Sprang avslappnat och skönt hela vägen, gött med ett lite lugnare pass efter de där sjuka backarna.
Totalt sett är jag mycket nöjd! Känner mer och mer att jag inte har några problem att återhämta mig snabbt efter långa backar vilket är ett gott tecken inför Ladonia Mountain Trophy - nu är jag inte rädd att jag ska göra bort mig konditionsmässigt i alla fall! Ska bara lära mig att orientera så ska det nog gå bra!
|
|
|
2008-06-21, 18:31
|
|
Går det så går det
|
Lördag 21/6 - Jogging runt gruvan.
Är i Sala nu igen och tog en liten morgontur innan frukost strax efter elva. Var lite sliten sedan gårdagens fest så blev bara en lugn jogging med lite spurt i slutet. Så här blev det:
Statistik:
Total distans 7,13 km, medeltempo 5,16 min/km, puls 147/184, total tid 37,34 min.
Kommentar:
Långsammaste passet på länge, men samtidigt väldigt skönt att springa lugnt. Drog på en ordentlig spurt de sista hundra metrarna och kom upp lite i puls vilket var rätt skönt också. Låg och bra medelpuls.
Har idag också anmält mig till Ladonia Mountain Trophy, så nu finns det ingen återvändo... Kommer bli en ordentlig utmaning att springa runt upp på ett berg i drygt fem timmar!
|
|
|
2008-06-21, 20:16
|
|
Registered User
|
Kul journal att läsa! Speciellt som man ser de ständiga framstegen för dig. Hoppas det fortsätter så, även om man i längden nästan alltid åker på något litet bakslag.
..och idag var du inte ensam om att försöka springa lite lugnare av olika anledningar.
|
|
|
2008-06-21, 22:59
|
|
Går det så går det
|
Citat:
Ursprungligen postat av Strife
Kul journal att läsa! Speciellt som man ser de ständiga framstegen för dig. Hoppas det fortsätter så, även om man i längden nästan alltid åker på något litet bakslag.
..och idag var du inte ensam om att försöka springa lite lugnare av olika anledningar. 
|
Tack! Ja visst känns det bra med framsteg, det är dom man får tänka på när det känns tyngst att ge sig ut. Räknar nästan med att mina framsteg ska stagnera en aning i och med att det gått rätt fort i vår. Ska bara försöka träna på i lagom takt!
|
|
|
2008-06-22, 20:03
|
|
Går det så går det
|
Söndag 22/6 - Ursvik tur och retur.
Hade lite tid över på kvällskvisten och har insett vilket utmaning det kommer bli att springa LMT så jag drog ut en sväng för att få några kilometrar till i benen. Drog till Ursvik och tog elljusfemman för kämpa ner lite backar - tog apostlahästarna dit och körde med 0 sekunders ståvila mellan ditjoggen, rundan och hemjoggen. Sprang i ett alltså. Så här blev det:
Statistik:
Ditjogg, asfalt: Distans 2,23 km, medeltempo 4,39 min/km, puls 149/167 bpm, tid 10:23 min.
Terrängrunda, kuperat: Distans 5,47 km, medeltempo 4,40 min/km, puls 171/184 bpm, tid 25:38 min.
Hemjogg, asfalt: Distans 2,24 km, medeltempo 4,41 min/km, puls 175/184 bpm, tid 10:52 min.
Kommentar:
Ganska slitigt pass. Hade ätit dåligt innan så var rätt orkeslös hela rundan. Ändå nöjd med att ha fullföljt utan gåpaus - alla tre delar av rundan är mycket kuperade. Fick ihop en bra mängd den här och förra veckan - över 3 mil både denna och förra!  Är lite sliten just nu, endast ett av sex pass kan räknas som kvantitet så har haft rätt bra tempo genomgående. Ska vila någon dag och se hur det känns och sedan successivt trappa ner hastigheten och hålla hög mängd - räknar med att tiden på LMT kommer hamna runt 5 timmar så det gäller att ha bra mängd i benen. Ren snabbhetsträning får komma senare i sommar, nu kommer fokus ligga på backträning och långpass i några veckor.
|
|
|
2008-06-25, 07:39
|
|
Går det så går det
|
Tisdag 24/6 - Lågpuls i Ursvik
Är nu klar med mina investeringar inför LMT i och med att jag igår köpte en liten 15-liters ryggsäck med tillhörande vattenblåsa. Kunde inte hålla mig från att testa så jag fyllde vattenblåsan (2 liter) och drog ut till Ursvik nu igen för en liten testrunda i lågt tempo. Fick sällskap ut så förutom nedanstående pass blev det en extrarunda i 2,5-an i lagom snigelfart. Mina pass blev som följer:
Statistik:
Transportjogg: distans 2,2 km, medeltempo 6,43 min/km, puls 135/164 bpm, tid 14:54 min.
Testrunda: distans 13,8 km, medeltempo 5,23 min/km, puls 153/180 bpm, tid 1:14:25 tt:hh:mm.
Kommentar:
Rätt ovant att springa med ryggsäck, så det blev en hel del justeringar under turen för att få till rätt längd på alla remmar. Fyllde blåsan och det gick bra i början, sedan när den bli tommare så började den skvimpa runt - hittade ett bra sätt att binda fast blåsan på när jag kommit hem, så det måste bli minst en runda till med väskan för att testa innan loppet. Fick en liten förnimmelse av att det var lite extra segt med dryga 3 kilo extra att släpa på - fick en liten känning i vänsterknät också efter dryga milen, men det släppte. Tempomässigt var det ett långsamt pass - för att känna på ett eventuellt tempo jag kan tänka mig att hålla på tävlingsdagen. Dock är Kullaberg bra mycket mer kuperat än Ursvik, så jag har en känsla av att tempot ändå kommer bli bra mycket lägre på tävlingen än vad det var idag.
Totalt sett är jag nöjd med passet - kommer inte bli några problem att springa LMT med ryggsäck och formen verkar fortfarande god. Pulsen höll sig låg under de flacka partierna och återhämtningen gick snabbt efter uppförsbackarna. Blev för övrigt det längsta passet med terrängskorna hittills - totalt dryga 18,5 km! Inga problem med skorna heller, fortfarande skönaste joggingskorna jag haft!
|
|
|
2008-06-25, 19:50
|
|
Går det så går det
|
Onsdag 25/6 - Styrketräning.
Kom iväg idag till gymmet efter dryga två veckors uppehåll, och det märktes rätt ordentligt att det var ett tag sen. Körde vanligt helkroppspass med mest skivstångsövningar för stabiliteten, till sist blev det lite överkropp också. Ungefär de här övningarna körde jag, har säkert glömt några:
Bänkpress:
- Arbetsset på 10*50, 4,3*70, 8,6*60, ungefär. Fokuserar på tekniken men kände mig ändå svag. Nära till fail på 70.
Chins:
- 8*kv, 4*kv+10, 4*kv+5, 4*kv. Jobbigt, blev tråkiga chins.
Knäböj:
- 10*20, 6*60, 0,5*80, 5,5*70, 6*60. Sista seten med bälte, fick mycket bättre tryck då. Vågade inte gå ner på 80an, inget tryck i benen sen all löpning.
Marklyft:
- 8*60, 5*90, 3*4*100. Kändes bra. Bälte på 100.
Hamstrings:
Först raka mark i maskin (?) men kändes inte bra i vänster knä, så körde lite lårcurl i maskin istället. Kände mig dock starkare än någonsin i denna övning. Kan vara marklyftandet eller ökade mängden löpning.
Axlar + biceps:
Superset med press och sittande bicepscurl. Orkade bara tre vändor, sen blev jag trött och tyckte det var tråkigt att lyfta hantlar.
Triceps + baksida axlar:
Superset här med, tricepsdrag med snöre över huvudet och maskin för bakre axlar. Kändes sådär, tråkigt detta också.
Magmaskin:
Kändes stark.
Totalt sett kände jag mig svagare än på länge, lite överraskande att ha tappat så mycket på bara två veckor. I och för sig hade jag rätt bra styrka i skivstångsövningarna, där har jag inte tappat utan det är mer i armar/axlar som det saknas en massa och det är ju inte så konstigt i och med att jag inte tränat dom på mycket länge. Jaja, skönt att ha passet i kroppen i alla fall.
|
|
|
2008-06-28, 16:11
|
|
Går det så går det
|
Lördag 28/6 - Kort styrkepass.
Har haft en fullspäckad vecka med en massa olika saker förutom tid att träna på schemat, men nu äntligen är det helg och lite tid över iaf, så det blev ett kortare pass på gymmet idag. Blir någon form av löpning i morgon - i den bästa av världar ska jag hinna med två pass. Var bara en timme på gymmet så det blev lite basövningar bara.
Knäböj:
Arbetsset på 8*60, 4*5*80. Starkare än på mycket länge, körde med bälte de tre sista seten. Vilar man från löpning blir man alltså starkare i benen!
Marklyft:
Arbetsset på 8*80, 4*4*100. Också ganska stark här, inte mer än 100 pga fokus på teknik. Bälte på 100.
Styrkevändning+press:
2*6*40. Ganska svag här men bra för att hålla uppe flås.
Chins+dips:
Supersettade chippe och dirre tre varv - chins 8,6,4, dips 15,10,8. Skön sistaövning.
Nöjd med passet, men tråkigt att det inte blivit mer löpning den här veckan. Ska som sagt ut imorrn, dock har jag inte bestämt om det blir långpass igen eller kortare snabbpass. Förmodligen ett längre för att samla distans och förbereda kroppen ännu mer på LMT.
|
|
|
2008-06-29, 17:26
|
|
Går det så går det
|
Söndag 29/6 - Ursvik ToR: Extreme
Fick ett ryck idag och gav mig ut till Ursvik igen. Är ju rätt varmt så jag tänkte det var lika bra att testa den där ryggsäcken med vattenblåsa igen, den här gången kanske den till och med kunde vara lite nyttig och inte bara vara ivägen.  Drog på mig terrängskorna och drog iväg mot Ursvik igen med förhoppningen att dra ett ordentligt långpass - jogga dit och hem och däremellan ta ett varv på Extreme-slingan. Så här blev rundan:
Statistik:
Total distans 19,15 km, medeltempo 5,07 min/km, puls 165/186 bpm, total tid 1:38:05 hh:mm:ss.
Kommentar:
Fortfarande var det drygt och lite ovant att springa med den där väskan, men nu börjar jag lära mig hur jag ska spänna den, justera vattenslangen osv för att det ska gå att springa några timmar med den, så den ska nog inte få bli en kritisk faktor under loppet.
Dagens runda blev till slut rätt jobbig - kände direkt att jag inte hade någon kraft i benen sedan knäböjen och marklyften igår, så jag höll ner tempot rätt mycket. Själva extreme-delen var extremt jobbig - backarna var inte alls kul idag! Men det är väl såna här pass som ger bäst resultat får man intala sig!
Klarade mig i alla fall imål på en hyfsad god tid, fick lite extra krafter i slutet, men kände samtidigt av en underig trötthet jag inte känt tidigare - i alla fall inte under långsammare pass! Antar att det är en liten hint av hur det känns de sista milen under ett marathon, möjligtvis! Det var liksom lika jobbigt att springa långsamt som det kan vara ibland att springa skitfort... Bättre än så kan jag inte förklara, men jag var extremt trött efteråt och känner mig fortfarande matt, trots att jag vilat ett bra tag och fyllt på förråden ordentligt! Jaja, ett bra pass i alla fall och kom till slut upp i godkänd mängd den här veckan också!
Kurvor nedan! Som vanligt som med GPSer ska höjdkurvorna och angiven stigning tas med en nypa salt. För den som känner sig hemma i terrängen är det lätt att hitta de brantaste backarna!  Sankte Pers t ex är inte så svår att hitta...
|
|
|
2008-07-01, 18:30
|
|
Går det så går det
|
Tisdag 1/7 - Snabbdistans
Eftersom jag går på semester om ett par dagar måste jag förbereda lite grejer tills dess vilket gjorde att ett pass idag passade väldigt bra, så jag gav mig ut med förhoppningen att få till ett hyfsat snabbt pass på runt milen. Är lite trött på backar så jag sprang runt sjöarna, där är det flackt och bra.
Statistik:
Distans 11,0 km, medeltempo 4,21 min/km, puls 168/189 bpm, total tid 47:52.
Kommentar:
Har ju blivit rätt många mil (med mina mått sätt) så jag kände direkt när jag började springa att jag var lite sliten. Hade lite småkänningar i mitt vänsterknä, som jag har ett lite uttöjt ledband i, men inte värre än att jag kunde fortsätta springa utan problem. Jag är lite stel just nu men det försvinner efter ett par dagars vila.
Annars är jag nöjd med passet - lite frustrerande att korsa en rondell bara, det fick bli lite extra omvägar. Tempot var bra, tillräckligt jobbigt för att kallas kvalitet och ändå inte extremt tungt, vilket återspeglas i medelpulsen. Nu blir det vila ett par dagar, sedan ett par lugnare pass i nästa vecka innan tävlingen nästa helg.
|
|
|
2008-07-02, 22:47
|
|
Registered User
|
Ett långt och snabbt pass det där ju, tuff kombination.
Några tävlingar planerade under semestern eller?
|
|
|
2008-07-03, 07:39
|
|
Går det så går det
|
Citat:
Ursprungligen postat av Strife
Ett långt och snabbt pass det där ju, tuff kombination.
Några tävlingar planerade under semestern eller?
|
Ja det blev lite längre än väntat  Förutom Ladonia Mountain Trophy så har jag inte planerat några under semestern. Ska fara runt lite så får se hur mycket tränande det kommer bli. Däremot har jag planer på att försöka springa Hässelbymilen, Midnattsloppet, Stockholm halvmara och kanske Växjö Marathon i höst...
|
|
|
2008-07-03, 08:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf
Däremot har jag planer på att försöka springa Hässelbymilen, Midnattsloppet, Stockholm halvmara och kanske Växjö Marathon i höst...
|
What about LL?
De två fetstilta är lopp som jag själv gärna skulle springa även jag. Det finns definitivt i ett skadefritt schema. Vore defintivt kul.
Längesedan jag kommenterade nu även om jag givetvis följer din träning. Många fina löppass som du radar upp och trevlig variation med mycket terränglöpning. Terräng is the shit!
Dessutom ett riktigt fint tempo på det långa passet måste jag säga. Uppemot 19km i 4:38-tempo på ett träningspass imponerar helt klart.
|
|
|
2008-07-03, 10:02
|
|
Går det så går det
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
What about LL?
De två fetstilta är lopp som jag själv gärna skulle springa även jag. Det finns definitivt i ett skadefritt schema. Vore defintivt kul.
Längesedan jag kommenterade nu även om jag givetvis följer din träning. Många fina löppass som du radar upp och trevlig variation med mycket terränglöpning. Terräng is the shit!
Dessutom ett riktigt fint tempo på det långa passet måste jag säga. Uppemot 19km i 4:38-tempo på ett träningspass imponerar helt klart. 
|
Ska ner till Göteborg och insupa kultur samma helg som LL så det får bli ett annat år. Även om jag inte kommer springa LL så kommer jag såklart försöka träna bra ändå, ska jag försöka mig på ett marathon så kommer jag nog få öka mängden långpass ändå.
Kul att du följer min träning - är nog fler som gör det utan att göra sig tillkänna så ofta har jag en känsla av!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:10.
|

|