Jag har ett lite mindre krångligt tips i marklyftet.
Du kan prova att greppa stången med rumpan högt upp och ryggen avslappnad och böjd. Sedan tar du ett stort andetag och spänner magen samtidigt som du dyker ned med rumpan, spänner ryggen rak och trycker ifrån med benen som om du pressade ned golvet. Denna teknik är mycket enkel när man får till den och den fungerar väldigt bra.
Här har du ett exempel. Strunta i att det är en upproidad tjockis som lyfter, titta istället på hur rumpan och benen rör sig precis innan han börjar dra.
När han dyker ned med rumpan så får han mer dynamik i lyftet och marklyftet känns inte längre lika dött.
I know! Egentligen borde jag bli komiker. Men att kalla mig fåfäng när man sysslar med såna saker som du gör . Fåfänga och envishet är två vitt skilda saker! Jag är ju trots allt den ende som ens vågar kritisera verkar det som, annars är det bara guld och gröna skogar.
Du behöver inte oroa dig. Både obefogat, slentrianmässigt beröm och dito kritik rinner av mig som vatten av en gås. Kollat tråden?
Men jag är en hönsmamma, det här är min baby. To run your mouth om sådant man har noll koll på är alltid lika löjligt. "Äh ja ba skojja" retroaktivt, funkar liksom inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew
Vad kör du för program? Har förstått att det är något SL-inspirerat?
Egenkomponerad nybörjarprogram, sedan årsskiftet:
Några modifikationer har kommit till längs vägen. 80 i bänken känns realistiskt. 115 i marken kommer jag inte att få upp snyggt. Ett fint lyft på tangerat PB 100 vore trevligt, dock. Böjen fixar jag lätt, kanske på 65 eller mer. Men då får jag räkna med att inte kunna gå normalt på ett tag. Kommer förmodligen göra det bara för sakens skull.
Citat:
Ursprungligen postat av Timme
Jag har ett lite mindre krångligt tips i marklyftet.
Du kan prova att greppa stången med rumpan högt upp och ryggen avslappnad och böjd. Sedan tar du ett stort andetag och spänner magen samtidigt som du dyker ned med rumpan, spänner ryggen rak och trycker ifrån med benen som om du pressade ned golvet. Denna teknik är mycket enkel när man får till den och den fungerar väldigt bra.
Jag tvivlar starkt på att jag har tillräckligt bra koll på ryggen för det där. Dessutom vill jag inte dutta med olika tekniker på varje pass. Nu har jag börjar köra högre och måste var konsekvent med det ett tag för att kunna utvärdera och veta om det funkar.
Du behöver inte oroa dig. Både obefogat, slentrianmässigt beröm och dito kritik rinner av mig som vatten av en gås. Kollat tråden?
Men jag är en hönsmamma, det här är min baby. To run your mouth om sådant man har noll koll på är alltid lika löjligt. "Äh ja ba skojja" retroaktivt, funkar liksom inte.
Påstod jag nånting som har med förutfattande meningar att göra? Det jag syftade på är att pole dancing är menat att vara estetiskt tilltalande. Det är trots allt en typ av dans för publik, att inriktningen är mer åt det atletiska hållet spelar ingen roll i definitionsfrågan för mig. Jag kan förstå om du är stingslig, många lär ha haft samma förutfattade meningar när de frågat om pole dancing, men jag associerar inte PD och nakna kroppar om det var vad du trodde.
Ja, pole dancing imponerar, hade jag möjlighet skulle jag gärna prova på det själv men det har liksom inte haft samma slagkraft i norrland
Men nu har jag spammat för mycket och börjar nästan bli uppeggad. Time to spread love again!
Jag tvivlar starkt på att jag har tillräckligt bra koll på ryggen för det där. Dessutom vill jag inte dutta med olika tekniker på varje pass. Nu har jag börjar köra högre och måste var konsekvent med det ett tag för att kunna utvärdera och veta om det funkar.
Okej, your call. Men att det är svårt med ryggen kan jag säga att det inte är. När man dyker ned med rumpan så svankar man bara ryggen med bra buktryck. Det är faktiskt lättare att hålla ryggen rak med den tekniken.
Mitt nervsystem har blivit överkört av ett tåg. Men jag ska vila en vecka efter påsk. Det kommer ordna sig.
Knäböj:
0kg x 5
20kg x 5
30kg x 5
40kg x 5, 3
...tänkte göra tre 5:or på 40 men redan 30 var riktigt illa. Inte värt det.
Militärpress:
20kg x 5
30kg x 5
...sen blev jag less och förbannad och gick hem.
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Det jag syftade på är att pole dancing är menat att vara estetiskt tilltalande.
Öh, va?
Din expertis på området upphör inte att lamslå. Du borde skriva en bok.
Jag fattar fortfarande inte vad du pratar om men jag tror tyvärr inte ens att själv gör det.
Öh, va?
Din expertis på området upphör inte att lamslå. Du borde skriva en bok.
Jag fattar fortfarande inte vad du pratar om men jag tror tyvärr inte ens att själv gör det.
Har aldrig hävdat att jag är expert, säger endast vad min uppfattning är men du kan ju förklara ifall du ids.
Marklyft:
60kg x 3
70kg x 3
80kg x 2
90kg x 1
100kg x 1, 1, 1 tangerat PB
FU-bänk:
20kg x 10
30kg x 10
40kg x 23
50kg x 5
..."lätt" = ~60% av 1RM, och då ballar man ur med repetitionerna
Chins:
10 tangerat PB
...har inte velat köra chins på länge eftersom jag känt mig tung och gnällig. Mycket trevlig överraskning, således.
Fusk-enarms-chins:
6
...bra sätt att bygga upp för riktiga enligt beastskills
Latsdrag:
40kg x 5
50kg x 5
60kg x 5
70kg x 5
...i latsdragen känns det alltid som att jag kör pinsamt ostrikt. Därav blev det film på 60. Samt på marklyften, samtliga vikter. Den horribla dokumentationen finns i träningsfilmstråden.
Nu är tanken att jag ska ta en vilovecka. Får se hur det går.
Kollat på filmerna, och mina relektioner är som följer:
* I marken sticker du fortfarande lite med höften först, men det var bäst på 80 och 90. Således gissar jag att det mest är slarv på de lättare vikterna. 100-marken ser du själv hur den ser ut, jag skulle rekommendera att inte träna så ofta på det då du fortfarande inte har riktigt bra form och skaderisken är att ta i beräkningen. 95 kanske är en medelväg? Lite rodd för övre delen av ryggen kanske skulle kunna hjälpa dig hålla formen.
* I latsdragen ser det inte galet ut. Du missar sista delen av draget, så att alltid köra så kan vara onödigt, men jag är helt för att köra lite tyngre än strikt ibland för att bli starkare. Perioder av cheating är bra i min bok. Kör på du. Bra styrka!
Dessutom ser din rygg ut att vara grym nu, det lilla man ser av de suddiga filmerna. Går det inte att filma snuttar med din digitalkamera?