Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-20, 23:22   #1696
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
Först ber jag om ursäkt för att jag använder Fetknoppens träningsjournal till att skriva om juridik

Orsaken till att jag skrev från början var inte att jag var emot kontrakt, utan att jag ville framhålla att det nog kan bli dyrare än den "spottstyver" det kostar att upprätta kontraktet att driva en rättsprocess för att få in pengarna.

Om en lyftare som åkt dit för doping vägrar betala, och klubben - som (med rätta?) anser att den har rätt att få pengarna - väljer att pröva ärendet i rätten så kan det bli DYRT för klubben, oberoende av vem som vinner rättegången.

Det är en gång för alla så, att domen efter en rättegång alltid är osäker, oberoende hur vattentätt kontrakt man har. En rättsprocess drar nästan alltid ut på tiden i åratal, om den part som förlorar i tingsrätten vägrar ge upp. En lång rättsprocess medför nästan alltid tämligen stora kostnader. Den förlorande parten kan dömas att erlägga den vinnande partens kostnader. Men om den förlorade parten ändå inte erlägger kostnaderna så ska de betalas i alla fall. Och då betalar vinnaren, varefter han (eller i detta fall klubben) får försöka få pengarna av förloraren (vilket inte alltid är möjligt).

Detta tycker jag inte ska hindra att man använder sig av kontrakt. Men man bör vara medveten om att det kan kosta.
Gammal 2007-10-22, 20:25   #1697
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg Visa inlägg
Först ber jag om ursäkt för att jag använder Fetknoppens träningsjournal till att skriva om juridik

Orsaken till att jag skrev från början var inte att jag var emot kontrakt, utan att jag ville framhålla att det nog kan bli dyrare än den "spottstyver" det kostar att upprätta kontraktet att driva en rättsprocess för att få in pengarna.

Om en lyftare som åkt dit för doping vägrar betala, och klubben - som (med rätta?) anser att den har rätt att få pengarna - väljer att pröva ärendet i rätten så kan det bli DYRT för klubben, oberoende av vem som vinner rättegången.

Det är en gång för alla så, att domen efter en rättegång alltid är osäker, oberoende hur vattentätt kontrakt man har. En rättsprocess drar nästan alltid ut på tiden i åratal, om den part som förlorar i tingsrätten vägrar ge upp. En lång rättsprocess medför nästan alltid tämligen stora kostnader. Den förlorande parten kan dömas att erlägga den vinnande partens kostnader. Men om den förlorade parten ändå inte erlägger kostnaderna så ska de betalas i alla fall. Och då betalar vinnaren, varefter han (eller i detta fall klubben) får försöka få pengarna av förloraren (vilket inte alltid är möjligt).

Detta tycker jag inte ska hindra att man använder sig av kontrakt. Men man bör vara medveten om att det kan kosta.
Det gör inget. Det är intressant att diskutera frågan.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 20:30   #1698
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Knäböj och bänkpress

Måndag 20071022: Djup styrkelyftsböj med bälte: 150kg/5, 180kg/5, 210kg/5, 240kg/5.

Benpress: 220kg/3*8

Tävlingsbred bänkpress med brygga: 140kg/3*5.

Dips med vikt: 3*8.

Böjen gick lätt idag. 240kg/5 var en enkel resa och jag tror nog att 280-290kg hade följt med i en singel om knät bara varit starkt nog för att testa.

I bänkpress tog jag det medvetet lugnt för att om möjligt vara i bättre form på fredag.
Gammal 2007-10-22, 20:30   #1699
-AG-
Registered User

-AG-s avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg Visa inlägg
Absolut. Därför är det bra att ta hjälp av jurister. Både när kontraktet utformas och även om det skulle bli aktuellt att försöka kräva in pengar.
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 21:25   #1700
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
RF skulle kunna införa ett centralt dopingavtal som alla aktiva måste skriva på för att kunna tävla inom en idrott som är ansluten till RF (inget avtal = ingen tävlingslicens). Det kan bli ett mindre helvete att administrera men det finns ju e-leg idag så med rätt teknik så kan det gå ganska smidigt, sno/kopiera tekniken rakt av från skatteverket t ex så är allt klappat och klart. På det sättet slipper klubbar och mindre förbund ta ev rättegångskostnader och kanske framför allt den tid det tar, både med kontrakten som sådan och sen indrivning och/eller rättegångar.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 10:04   #1701
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
RF skulle kunna införa ett centralt dopingavtal som alla aktiva måste skriva på för att kunna tävla inom en idrott som är ansluten till RF (inget avtal = ingen tävlingslicens). Det kan bli ett mindre helvete att administrera men det finns ju e-leg idag så med rätt teknik så kan det gå ganska smidigt, sno/kopiera tekniken rakt av från skatteverket t ex så är allt klappat och klart. På det sättet slipper klubbar och mindre förbund ta ev rättegångskostnader och kanske framför allt den tid det tar, både med kontrakten som sådan och sen indrivning och/eller rättegångar.
Det där var nog inte så dumt. Ska se om det inte är genomförbart. Risk finns för att RF inte vill/orkar administrera, men det är värt ett försök.
Gammal 2007-10-23, 10:20   #1702
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Mark_Lyft Visa inlägg
Vidare kan B förhala en rättslig process i många år.
Kan han? Hur menar du då?
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 10:34   #1703
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Dopingkontrakt låter intressant, inget kontrakt är dock helt skrivet i sten oavsett vad juristen säger. Både avtalstolkning och bevisfrågor kan sänka kontraktet i vissa fall, fast det gäller visserligen i alla situationer. Ett bra utformat kontrakt vinner man mycket på och slipper då en hel del problem. Ett domstolsavgörande drar inte ut särdeles mycket på tiden, en fullständig uttömning av möjligheterna till överklagande i normalfallet är tingsrätt och hovrätt och det brukar hinnas med på två till tre år. Om en person med flit försöker förhala rättegången kan domstolen med lätthet avvärja detta.
Problemet med att inte få ut pengarna torde vara ganska små, enbart i de fall där personen gått i personlig konkurs och blivit beviljad skuldsanering (mycket ovanligt) samt inte förbättrar sin inkomst på de åren skuldsaneringen pågår upphävs skulden. En sådan fullgörelsedom är även ett underlag som gör att du kan gå direkt till kronofogden och kräva ut skulden, kronofogdemyndigheten mäter då ut tillgångarna först från personens bankkonton men gör även vid behov husesyn och mäter ut personens materiella ägodelar.

Sorry för lång utläggning i din journal fetknoppen.
Gammal 2007-10-23, 12:25   #1704
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Sorry för lång utläggning i din journal fetknoppen.
Det gör inget. Jag tycker att diskussionen är intressant och vill gärna ventilera alla frågeställningar. Då kan något vettigt framkomma som ger oss ytterligare ett redskap i kampen mot dopning.
Gammal 2007-10-23, 16:51   #1705
Mark_Lyft
Registered User

Mark_Lyfts avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Kan han? Hur menar du då?
En god vän till mig hade ett mycket entydigt och välformulerat avtal på utförda konsulttjänster han skulle ha betalt för, c:a 200.000 kr. Företaget han skulle få betalt från hamnade på obestånd men gick inte i konkurs. Efter 2 års förhalning mm fick han ut hälften i en förlikning, och hade massa juristkostnader som ytterligare naggade hans "förtjänst" i kanten. Så kan det gå
Mark_Lyft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 16:52   #1706
Mark_Lyft
Registered User

Mark_Lyfts avatar

Citat:
RF skulle kunna införa ett centralt dopingavtal som alla aktiva måste skriva på för att kunna tävla inom en idrott som är ansluten till RF (inget avtal = ingen tävlingslicens). ... På det sättet slipper klubbar och mindre förbund ta ev rättegångskostnader och kanske framför allt den tid det tar, både med kontrakten som sådan och sen indrivning och/eller rättegångar.
Jag gillar idén, den gör ett dopingkontrakt bra mycket effektivare om den går att genomföra!
Gammal 2007-10-23, 16:57   #1707
Mark_Lyft
Registered User

Mark_Lyfts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av -AG- Visa inlägg
Absolut. Därför är det bra att ta hjälp av jurister. Både när kontraktet utformas och även om det skulle bli aktuellt att försöka kräva in pengar.
Problemet är lagvrängarens arvode, 1500 spänn i timmen är inte ovanligt.
Gammal 2007-10-23, 21:28   #1708
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Citat:
En god vän till mig hade ett mycket entydigt och välformulerat avtal på utförda konsulttjänster han skulle ha betalt för, c:a 200.000 kr. Företaget han skulle få betalt från hamnade på obestånd men gick inte i konkurs. Efter 2 års förhalning mm fick han ut hälften i en förlikning, och hade massa juristkostnader som ytterligare naggade hans "förtjänst" i kanten. Så kan det gå
Då var det väl någon sorts allmän förlikning med alla fordringsägare antar jag? Annars så försöker man i de fall ett företag riskerar att hamna i konkurs undvika det i största möjliga mån. Särskilt som din vän med stor sannolikhet var en oprioriterad fordringsägare och otvivelaktigt skulle ha blivit utan pengar om han drivit skulden vidare till kronofogden. Bättre med lite pengar än inga pengat alls vilket vore alternativet om företaget gått i konkurs.
Gammal 2007-10-23, 21:30   #1709
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Citat:
Problemet är lagvrängarens arvode, 1500 spänn i timmen är inte ovanligt.
Man tycker ju att ni borde kunna skramla ihop någon jurist som dessutom är styrkelyftare eller dylikt. Kan finnas stor rabatt att tjäna på det.
Gammal 2007-10-23, 22:24   #1710
SweLabs
Registered User

SweLabss avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Mycket bra förslag Tills dess så tycker jag alla klubbar ska upprätta kontrakt.

Umeå Power

Umeå Power nu på Facebook.
SweLabs är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.