Jag har aldrig kört negativa, men jag undrar om inte man skall försöka få långsammare i den negativa fasen?
Jo, stången stack iväg lite mot skallen, blev för tungt att styra upp och fortsätta pressa, hade jag fått en normal träff så hade jag nog fixat det... så styrkan känns bra
Lite långsammare borde jag ha kunnat bromsa i slutet, men jag tror det där var sista setet, hade inte så mycket kraft kvar då.
Signalböjarna på 180 blev inte särskilt explosiva ser jag nu, fokuserade för mycket på lindorna.
Lite långsammare borde jag ha kunnat bromsa i slutet, men jag tror det där var sista setet, hade inte så mycket kraft kvar då.
Korrekt!
De första seten var nästan lite för långsamma. Tror nog inte att man gynnas av att köra med riktig snik-hastighet, då blir ju vilken vikt som helst tung och övningen tappar i värde.
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Korrekt!
De första seten var nästan lite för långsamma. Tror nog inte att man gynnas av att köra med riktig snik-hastighet, då blir ju vilken vikt som helst tung och övningen tappar i värde.
Precis, kör man för långsamt så skickar man fel signaler till kroppen, men samtidigt tjänar man ingenting på att toksläppa ner stången. Kan man säga att ett bra negativt lyft ska ta 2-3 sekunder?
Precis, kör man för långsamt så skickar man fel signaler till kroppen, men samtidigt tjänar man ingenting på att toksläppa ner stången. Kan man säga att ett bra negativt lyft ska ta 2-3 sekunder?
Jag skulle nog tänka mig att 2-3 sekunder är ett bra värde att sikta på i ett såpass kort lyft som bänken (andra kanske inte delar denna uppfattning dock, Fetknoppen tycker?). Men om man nu kör på "rätt" belastning är det nog tämligen omöjligt att inte falla igenom en gnutta sista 3-4 centimetrarna mot bröstkorgen. Jim, tex körde nog nån tia för lätt igår. Men det gäller ju också att få till banan i rörelsen då man är ovan.
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Såg bra ut det där! signalböjar på upp till 180 var inte illa det heller, såg ju bra ut.
Hur känns den negativa bänken? 3 repsx3 set, verkar ju hur jobbigt som helst.
När jag kör negativa lyft brukar jag bara köra en rep och hålla emot 5-10 sekunder.
Kanske ska testa att hålla emot lite mindre och köra fler reps.
hjälp vad stark du ser ut, nu får jag ordentlig press på mig
mycket snygga böjjar och bänkar och marken med för den delen. Nu får jag fan slita galet, men du ser tunn ut. vad väger du?
mot 800!
Väger bara runt 108-109 på kvällen, inte bra... men jag har gått över till standardmjölk nu
800 på lucia
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Stabilt!
Tackar
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
Jag skulle nog tänka mig att 2-3 sekunder är ett bra värde att sikta på i ett såpass kort lyft som bänken (andra kanske inte delar denna uppfattning dock, Fetknoppen tycker?). Men om man nu kör på "rätt" belastning är det nog tämligen omöjligt att inte falla igenom en gnutta sista 3-4 centimetrarna mot bröstkorgen. Jim, tex körde nog nån tia för lätt igår. Men det gäller ju också att få till banan i rörelsen då man är ovan.
Under uppbyggnadsträning kanske det kan vara bra att utföra negativa lyft under längre tid, men såpass nära tävling som jag är så är jag bara intresserad av snabba muskelfibrer. Håller med om att Jim fick träna på lite för lätt vikt igår, nästa gång lägger vi nog på en 10 kg eller så
Citat:
Ursprungligen postat av Big Lou
Såg bra ut det där! signalböjar på upp till 180 var inte illa det heller, såg ju bra ut.
Hur känns den negativa bänken? 3 repsx3 set, verkar ju hur jobbigt som helst.
När jag kör negativa lyft brukar jag bara köra en rep och hålla emot 5-10 sekunder.
Kanske ska testa att hålla emot lite mindre och köra fler reps.
Signalböjarna ska gå lite snabbare än vad dom gjorde igår, men jag tror vikter runt 180 kg blir bra att köra på med lindor i framtiden.
Om du bromsar vikten under så lång tid som 10 sekunder så strävar kroppen efter att ge dig muskler som kan jobba under lång tid, vilket man inte vill som styrkelyftare. 2-3 sekunder känns som ett bra riktmärke enligt mig, men tänk på att om du kör 3x3 negativa så sliter det rejält på kroppen. Jag kommer att träna bänken lätt nästa vecka just pga av den tunga träningen denna veckan. Sen om två veckor så kör jag mitt sista pass med negativa lyft innan bänk-sm, då blir det lite tyngre vikter och lite mindre volym.
Om du bromsar vikten under så lång tid som 10 sekunder så strävar kroppen efter att ge dig muskler som kan jobba under lång tid, vilket man inte vill som styrkelyftare. 2-3 sekunder känns som ett bra riktmärke enligt mig, men tänk på att om du kör 3x3 negativa så sliter det rejält på kroppen. Jag kommer att träna bänken lätt nästa vecka just pga av den tunga träningen denna veckan. Sen om två veckor så kör jag mitt sista pass med negativa lyft innan bänk-sm, då blir det lite tyngre vikter och lite mindre volym.
Tack för svaret. Ska testa detta sätt nästa gång det är dags för negativa lyft.
Lättare nästa vecka skrev du. Lägger du negativa lyften på din tyngsta vecka eller?
För du kör väl cykler som varvar lättare och tyngre träning om jag inte missminner mig?
Jag tänkte till mitt grundträningsprogram efter DM lägga in negativa lyft var tredje vecka i samband med det tyngsta bänkpasset.
Är tiden ungefär samma när du kör negativa böj också?
Tack för svaret. Ska testa detta sätt nästa gång det är dags för negativa lyft.
Lättare nästa vecka skrev du. Lägger du negativa lyften på din tyngsta vecka eller?
För du kör väl cykler som varvar lättare och tyngre träning om jag inte missminner mig?
Jag tänkte till mitt grundträningsprogram efter DM lägga in negativa lyft var tredje vecka i samband med det tyngsta bänkpasset.
Jag har kört lite olika under olika perioder.
När jag kör 5x5 så stegrar jag vikterna under 3-5 veckor, typ 10 kg tyngre varje vecka.
Jag har testat att periodisera under 2 veckor (vecka 1: lätt/medel, vecka 2 tungt)
Jag har testat att periodisera under 3 veckor (lätt, medel, tung).
Jag har testat att härja på tungt i ett par veckor och sen ta en extremt lätt vecka för att vila upp mig.
Eftersom jag har tre bänkpass, varav två är tyngre (ett signalpass, ett rawpass och ett tävlingsinriktat) så brukar jag undvika att köra tungt på båda passen samma vecka.
T.ex. 2-veckors:
Vecka 1:
Måndag: Signalträning
Onsdag: Tung vanlig bänk
Fredag: Lätt/medel tröja/kloss
Vecka 2:
Onsdag: Lätt/medel vanlig bänk
Fredag: Tungt tröja/kloss
3-veckors:
Vecka 1:
Onsdag: Tung vanlig bänk
Fredag: Lätt tröja/kloss
Vecka 2:
Onsdag: Lätt vanlig bänk
Fredag: Medel tröja/kloss
Vecka 3:
Onsdag: Medel vanlig bänk
Fredag: Tungt tröja/kloss
Fram till bänk-sm så kommer jag periodisera under två veckor nu i början, mot slutet så blir varje fredagspass tungt, och jag lättar litegran på den vanliga bänkpressen, även om den fortfarande kommer vara ganska tung varannan vecka.
Om du vill träna med negativa lyft med periodisering under 3 veckor så kan du testa denna varianten:
Fetknoppen har en variant där man kör: Vecka 1: Lätt Vecka 2: Tungt Vecka 3: Negativa.
Citat:
Är tiden ungefär samma när du kör negativa böj också?
Eftersom lyftvägen är betydligt längre i knäböj så ska dom negativa lyften ta lite längre tid, men tankesättet är detsamma. Hyffsat hög fart i början på lyftet, sen försöker man bromsa vikten så mycket man kan, verkligen ta i 110%.
Tack för ett väldigt bra svar.
Tror det får bli 3-veckorscykler sen efter DM.
Köra lite negativa lyft var tredje vecka och försöka få upp rawvikterna inför rawtävlingen i december.
Seg uppvärmning med rejäl träningsvärk i brösten och triceps.
Tröjbänk: (med stopp)
190x3 (17 cm kloss)
210x3 (11.5 cm kloss)
210x3 (6 cm kloss)
Höll ner vikterna på dagens pass, kände mig rejält sliten efter negativa bänkarna i onsdags. Fick inte tröjan att sitta rätt idag, men hade bra fart på alla lyft ändå.
Ryckböj: (bred fotställning)
5-6 set med stången för att bli lite rörligare
Första passet med nya metaldräkten (v-squatter stl 54). Den var något för stor redan i början, och mot slutet hade den töjts sig såpass mycket att den gled upp för låren flera cm. Greppade fel på 260, så jag orkade inte hålla i stången för ett tredje lyft, men jag tror jag hade fått upp det om inte greppet gett upp. Var förbi morsan och bad henne sy in dräkten idag, 1 cm från benen upp mot armhålorna, börjar om med en ny stegring nästa vecka.
Kul att du börjar få till marken ordentligt Hoppas du siktar på att komma upp till DM i SL här uppe Kiruna om en månad Är det många ÖAK:are som kommer upp tror du?
Du börjar vänja dig vid tightare dräkt i marken vilket kommer att betala sig! Du borde väl kunna klänga in dig i en strl 50 när jag kan köra med en 52:a och väger 25 kg mer dynga än dig