2007-08-13, 13:18
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
jag vet väldigt lite om militären, men är det inte så att beteckning jägare är på sättet ett förband jobbar på och inte en skala på hur hård/jobbig tjänstgöringen är?
|
|
|
2007-08-13, 13:45
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Ja det gör man, i Sveige iaf. Vet inte hur det ligger till i finland men jag skulle GISSA att dom inte har speciella inträdesprov. I sverige gäller ju först vanlig mönstring+jägartest, sedan bli utagen till extramönstring dit 600man söker men endast 200 kommer. Av dom 200 blir ca 60 uttagna till att börja tjänstgöringen som för övrigt början med en testperiod på ex-antal veckor precis som fallskärmsjägarna. Vet inte hur många som brukar ta sig igenom hela utbildningen men årskullen 06/07 bland FALLSKÄRMSjägarna hade 64 ryckt in men endast 28 klarat utbildningen. Vilket resulterade i att av dom 625+ sökande klarade sig mindre än 4,5% hela vägen  Låter ganska hårt. Vet dock inte om svenska kustjägarna har det lika jävligt.
|
Man har inga speciella inträdesprov för kustjägare i Finland. De som har speciella inträdesprov är fallskärmsjägare, attackdykare, och gränsväktarjägare som har tillkommit nu, och sen förstås de som ska flyga stridsplan och liknande.
Kustjägare är jägare, jägare är vanliga soldater och den lägsta militärgraden i infanteriet. Man behöver inte ha värsta bra konditionen och fysen när man går in i jägarutbildningar, men oftast tränas fysen upp under de första två månaderna, så att man klarar utbildningen bra. Man rekommenderar dock alla som ska rycka in att börja motionera och träna upp fysen, så de flesta är ändå i hyfsat bra form när de rycker in. Finns undantag förstås, så kallde "paskasäkki" skitsäck.
De som inte klarar av utbildningen brukar oftast bli så kallade b-män av egen vilja, eller drar ur lumpen för att göra civilsamhällstjänst istället. Slutligen har man en bra välfungerade stridstrupp, när man har skalat av de flesta loosers.
Om finska kustjägare håller måttet med svenska i slutändan är lite svårt att säga, kan tänka mig att de svenska kan vara i bättre fysisk form i början, sen är det inte allting. Stridsutbildningen är i sig ganska avgörande, vilket jag kan tänka mig är bättre i Finland eftersom man har behållit traditioner från verkliga strider samt att utveckling pågår konstant.
|
|
|
2007-08-13, 13:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami
Man har inga speciella inträdesprov för kustjägare i Finland. De som har speciella inträdesprov är fallskärmsjägare, attackdykare, och gränsväktarjägare som har tillkommit nu, och sen förstås de som ska flyga stridsplan och liknande.
Kustjägare är jägare, jägare är vanliga soldater och den lägsta militärgraden i infanteriet. Man behöver inte ha värsta bra konditionen och fysen när man går in i jägarutbildningar, men oftast tränas fysen upp under de första två månaderna, så att man klarar utbildningen bra. Man rekommenderar dock alla som ska rycka in att börja motionera och träna upp fysen, så de flesta är ändå i hyfsat bra form när de rycker in. Finns undantag förstås, så kallde "paskasäkki" skitsäck.
De som inte klarar av utbildningen brukar oftast bli så kallade b-män av egen vilja, eller drar ur lumpen för att göra civilsamhällstjänst istället. Slutligen har man en bra välfungerade stridstrupp, när man har skalat av de flesta loosers.
Om finska kustjägare håller måttet med svenska i slutändan är lite svårt att säga, kan tänka mig att de svenska kan vara i bättre fysisk form i början, sen är det inte allting. Stridsutbildningen är i sig ganska avgörande, vilket jag kan tänka mig är bättre i Finland eftersom man har behållit traditioner från verkliga strider samt att utveckling pågår konstant.
|
Talar du för sverige eller finland? I sverige krävs det trots allt hög fysisk standard vid inryck för att klara utbildningen med tanke på att man kommer få det absolut jobbigast dom första månaderna då folk gallras bort. Sedan har ju en standardsoldat hos kustjägarna 13 månaders utbildning vilket antagligen gör dom till lite bättre soldater rent tekniskt sett i slutänden om nu inte finska kustjägare har 50timmar per dygn vill säga
|
|
|
2007-08-13, 14:09
|
|
El grande salami
|
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Talar du för sverige eller finland? I sverige krävs det trots allt hög fysisk standard vid inryck för att klara utbildningen med tanke på att man kommer få det absolut jobbigast dom första månaderna då folk gallras bort. Sedan har ju en standardsoldat hos kustjägarna 13 månaders utbildning vilket antagligen gör dom till lite bättre soldater rent tekniskt sett i slutänden om nu inte finska kustjägare har 50timmar per dygn vill säga 
|
Jag menar de som rycker in som kustjägare i Sverige har bättre fysik från början, för att jag antar att man tar bara in de som har bra mycket bra fysik?
sen har jag hört att man gör en massa onödigt i svenska armén som har ingenting med självaste striden att göra. Flera långa marscher, överlevnadsövningar osv, istället för att träna på fältet med vapen och ammunition. Nu vet jag inte om det stämmer in på kustjägarutbildningen, men jag har bara fått det intrycket att i svenska armén är utbildningen inte lika effektiv, just på grund av att man har inte varit i strid på flera hundra år. Man vet inte vad det handlar om. Att bara läsa böcker och kolla på fillmer räcker inte så långt.
Hur kan svenskarna hålla samma mått som finska soldater, när svenskarna var i strid sist när man red med hästar och krigade med svärd och spjut?
|
|
|
2007-08-13, 14:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami
Jag menar de som rycker in som kustjägare i Sverige har bättre fysik från början, för att jag antar att man tar bara in de som har bra mycket bra fysik?
sen har jag hört att man gör en massa onödigt i svenska armén som har ingenting med självaste striden att göra. Flera långa marscher, överlevnadsövningar osv, istället för att träna på fältet med vapen och ammunition. Nu vet jag inte om det stämmer in på kustjägarutbildningen, men jag har bara fått det intrycket att i svenska armén är utbildningen inte lika effektiv, just på grund av att man har inte varit i strid på flera hundra år. Man vet inte vad det handlar om. Att bara läsa böcker och kolla på fillmer räcker inte så långt.
Hur kan svenskarna hålla samma mått som finska soldater, när svenskarna var i strid sist när man red med hästar och krigade med svärd och spjut?
|
Allt sånt där marcheringsbjäffs handlar lika mkt om att härda psyket tycker iaf jag. Hela lumpen handlar egentligen om det tycker jag - den som klarar av att leva i skiten längst vinner. Inte den som skjuter bäst eller är starkast.
|
2007-08-13, 14:19
|
|
Registered User
|
Sen att en stor del av svenska armen inte vet vad dom pysslar med håller jag med om fullständigt. Det är bara att titta på materielen värnpliktiga har/hade, eller bristen på den.
Komradio - nej.
Bra stridsselar - nej (nu skall tydligen bra stridsselar finnas iofs)'
Bra befäl (nej)
Bra reservare (katastrof)
Nu talar jag bara om T3 iofs, knappast den hårdaste stridande enheten i landet men jag hade dött direkt om det hade varit krig i min lilla bv206 utan bepansring.
Det var ett skämt.
|
2007-08-13, 14:20
|
|
130 kg finsk fotomodell
Reg.datum: Apr 2006
|
Sami har rätt att kriget gynnar vår värnplikt armè. Men jag tror det är främst psykologiskt. Krigsveteranerna är fortfarande i livet och veteranerna lägger sin prägel på den poltiska debatten och på allmänhetens syn på armèn.
Detta gör att Finland har inte bara en av Europas största armèr men samtidigt en av de mer motiverade. Men samtidigt så blir även Finland mer och mer sekulariserat och den så påtagliga försvarsviljan kommer troligtvis att ebba ut...
|
|
|
2007-08-13, 14:23
|
|
Disco Inferno
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu
Sami har rätt att kriget gynnar vår värnplikt armè. Men jag tror det är främst psykologiskt. Krigsveteranerna är fortfarande i livet och veteranerna lägger sin prägel på den poltiska debatten och på allmänhetens syn på armèn.
Detta gör att Finland har inte bara en av Europas största armèr men samtidigt en av de mer motiverade. Men samtidigt så blir även Finland mer och mer sekulariserat och den så påtagliga försvarsviljan kommer troligtvis att ebba ut...
|
Vad har sekularisering med försvarsvilja att göra?
|
|
|
2007-08-13, 14:24
|
|
Regustered Abuser
|
Det är något homoerotiskt varmt med blandningen av finska, vapen och uniformer.
|
Konventionell styrketräning
|
|
|
2007-08-13, 14:25
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av olle lindblad
Vad har sekularisering med försvarsvilja att göra?
|
Mindre benägen att riskera liv och lem när man kanske inte tror att det finns ett himmelrike som väntar efteråt? Vad vet jag. Jag säger inte att jag håller med.
|
2007-08-13, 14:27
|
|
130 kg finsk fotomodell
|
Sablar använde fel ord. Sekularisering är ju då samhället blir "oreligiöst".
Jag menar att då samhället mer och mer går mot individens bästa så kommer försvarsviljan att ebba ut. Ber om ursäkt för att jag skrev fel...
|
|
|
2007-08-13, 14:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
We still love you Suomi hurri 130kg! 
|
|
|
2007-08-13, 14:51
|
|
El grande salami
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu
Allt sånt där marcheringsbjäffs handlar lika mkt om att härda psyket tycker iaf jag. Hela lumpen handlar egentligen om det tycker jag - den som klarar av att leva i skiten längst vinner. Inte den som skjuter bäst eller är starkast.
|
Att öva så pass verklighetsbaserat som möjligt är det bästa, då härdas psyket, stridstekniken förbättras och även fysen. Då är inget bortkastat och man tränar det man behöver, och inte tvärtom.
|
|
|
2007-08-13, 14:54
|
|
130 kg finsk fotomodell
|
Citat:
Ursprungligen postat av flux110
We still love you Suomi hurri 130kg!  
|
Bend over son!
|
|
|
2007-08-13, 14:59
|
|
Disco Inferno
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu
Sablar använde fel ord. Sekularisering är ju då samhället blir "oreligiöst".
Jag menar att då samhället mer och mer går mot individens bästa så kommer försvarsviljan att ebba ut. Ber om ursäkt för att jag skrev fel...
|
Det kan nog det kan ligga en del i det. Ah, skriver fel gör vi alla. Själv är jag expert på att utelämna ord mitt i en mening, det kan bli helt obegripligt ibland.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.
|

|