Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
Ett manifest disckbråck ger oftast påtagliga utstrålningar neröver röven/låren. Kraftig försämring av styrka i någon eller några av musklerna i ben och/eller fot. Utbredning och omfattning av dessa avgörs helt av hur stort bråcket är. Massvis av diskbråck är "tysta" och ger inga symptom alls, inte ens ryggont.
I detta läge tror jag inte att du behöver tro på det värsta scenarieot. Det är mera ett under att du inte fått ont i ryggen tidigare med tanke på de vikter du bollar med i roddarna. Ett ordinärt "ryggskott" kan egentligen ha ett flertal olika orsaker bla; diskbuktning, facettledssmärta, ligamentsmärta eller tom ngn mer eller mindre allvarlig bristning i ngn av de djupa ryggsträckarmusklerna.
Se till att smärtlindra ordentligt med receptri farmaka, Paracetamol (Panodil), och ta det lite lungt med ryggbelastande träning de närmaste dagarna. Promenera!
|
Jag, som haft två ryggskott, varav ett väldigt segdraget, kan bekräfta betydelsen av detta. Det kan vara en idé att undvika att sitta när du kan, eller åtminstone att resa sig upp regelbundet och sträcka på sig. Det gör stooooor skillnad för min del. Men promenader är verkligen att rekommendera!
Den diskbuktning jag haft på senare tid har dock vare sig blivit bättre eller sämre av promenader.