2006-12-14, 01:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Om alla skulle resonera som du så skulle ju folk inte väga mer än 50 kg pga konditionsträning. Eftersom man förbränner energi när man tränar kondition så medför ju det att man går ner i vikt. Så skulle resonemangen låta om alla tänkte som du. Därmed har jag inte sagt om det är bra eller dåligt att basta.
|
Väger 84 kg med en hel del muskler. Kör 5 gånger så mer kondition än vad jag kör styrka just nu. Det är skillnad på att sitta och förbränna energi i en bastu än när du verkligen försöker träna upp din kondition. I slut ändan handlar det om hur mycket du äter under dagen. Men återhämtningen försämras självklart av att basta, men hur mycket. Det låter jag vara osagt.
|
|
|
2006-12-14, 01:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av damir_T
Där står det " Återhämtning: Att man behöver få i sig kolhdrater snabbt osv. ( som vi alla vet) men också ( Om du kan få massage är det en fördel likaså bastu och annan avslappning)" Finns två till redigt duktiga personer i denna staden på träning, ska fråga dem också, så ska vi se om det blir skillda åsikter!
Efter detta så frågade jag Krister Ståhlberg, och han sa ungefär det samma, Att musklerna mjuknar upp och det är fördel. Ska lura in honnom i tråden i morgon så ska vi se vad han har och säga
|
Skilj på återhämtning (dvs den tid det tar innan du kan prestera samma maxbelastning igen) och komfort (hur du känner dig). Att basta påverkar inte återhämtningen märkbart, dock kan det göra mycket för komforten. ("Källa på det?", ja faktiskt: http://tsampa.org/training/articles/doms/)
Jag bastar så länge jag orkar efter varje pass, annars stelnar jag till och blir öm av att jag är osmidig i vardagen. Så länge som man dricker lika mycket vatten som man svettas ut så tror jag inte det är någon fara, och gainern tar man ju givetvis precis innan man går in i bastun.
|
|
|
2006-12-14, 03:07
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2003
|
Jag måste medge att mina kunskaper om bastubad mycket väl kan vara föråldrade.
Jag tänker dock hålla kvar min åsikt om att bastubad är både fysiskt och psykiskt avslappnande. (Däremot tycker jag att man inte nödvändigtvis behöver basta direkt efter träningspasset)
Jag tror inte ett dugg på att prestationsförmågan skulle vara sänkt för styrketränande i flera dagar efter bastubad. Studier i all ära. Det ska nog göras flera studier i frågan innan jag tror på sådant strunt (och det är inte säkert jag tror på det ändå).
Överlag anser jag att en enda vetenskaplig undersökning inte alls behöver vara tillförlitlig. Det gäller nog att följa upp med flera studier för att få tillfölitliga resultat. Det kan finnas obekanta faktorer som vi inte vet som påverkar resultatet i en studie.
Eller gjordes studien på Tuomas Kari från IF Länken kanske. En gång för många år sedan skulle han ner i klass 60 kg men vägde över. Han ställde sig på huvudet i bastun och stod där en hel timme. När han kom ut var det mindre än en timme kvar tills tävlingen skulle börja. Han kom ner till 60 kg, men jag tyckte nog att hans resultat var en aning sämre än de hade varit utan bastande. Det är inte omöjligt att det tog någon dag innan han kunde prestera normalt.
Hannu Saarelainen var en äkta finne. Han tyckte om bastu. Det hindrade honom inte från att bli världsmästare i styrkelyft och lyfta ca 250 i bänkpress utan tröja. Ta mig tusan hur mycket han skulle ha lyft om det inte varit för det ofta förekommande bastandet.
Det var tur att Hannu inte deltog i några studier om bastande. Han bevisade nämligen - mot sin vilja - att bastubadande är farligt. Det gick till såhär. Han hade 39 grader feber. Men det var bastudag så han gick till bastun ändå. Med sig hade han naturligtvis (han var ju finne) en flaska Koskenkorva. Tyvärr blev det hans sista basturesa. Han fick åka likbil från bastulaven. (Hade det gjorts en studie kring hans bastande hade man säkert kommit fram till att det är livsfarligt att bada bastu).
Livet går vidare. Saarelainens butik i Hyvinge har bytt namn men finns fortfarande kvar med annan ägare. Där säls fortfarande Titan-utrustning. Och vi som i motsats till Hannu fortfarande tränar kan basta om vi vill och låta bli om vi vill. Om vi undviker att stå på huvudet och dricka Koskenkorva i bastun så lyfter vi nog lika mycket vilket som.
|
2006-12-14, 07:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dav0d
Väger 84 kg med en hel del muskler. Kör 5 gånger så mer kondition än vad jag kör styrka just nu. Det är skillnad på att sitta och förbränna energi i en bastu än när du verkligen försöker träna upp din kondition. I slut ändan handlar det om hur mycket du äter under dagen. Men återhämtningen försämras självklart av att basta, men hur mycket. Det låter jag vara osagt.
|
Jag skiter väll i hur mycket du väger och hur ofta du kör konditionsträning. "Det är skillnad på att sitta och förbränna energi i en bastu än när du verkligen försöker träna upp din kondition." - Jag förstår inte poängen, man förbränner ju inte några extra kalorier av att basta, iaf inte märkbart. Och vad i hela friden har det med konditionen att göra, varför skrev du det där inlägget förresten? Och varför är det så självklart att återhämtningen försämras av att basta, en bra idé vora kanske att argumentera för sina åsikter, inte bara säga en sak som "stämmer" och sedan vara tyst.
Ps. Jag är bäst, man kan få cancer av luft, fingrar försämrar muskelproteinsyntesen, ctrl+alt+delete är beroendeframkallande! Det är skillnad på att sitta och se på tv än när du verkligen försöker masturbera i indien.
|
|
|
2006-12-14, 09:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Englund
Jag skiter väll i hur mycket du väger och hur ofta du kör konditionsträning. "Det är skillnad på att sitta och förbränna energi i en bastu än när du verkligen försöker träna upp din kondition." - Jag förstår inte poängen, man förbränner ju inte några extra kalorier av att basta, iaf inte märkbart. Och vad i hela friden har det med konditionen att göra, varför skrev du det där inlägget förresten? Och varför är det så självklart att återhämtningen försämras av att basta, en bra idé vora kanske att argumentera för sina åsikter, inte bara säga en sak som "stämmer" och sedan vara tyst.
Ps. Jag är bäst, man kan få cancer av luft, fingrar försämrar muskelproteinsyntesen, ctrl+alt+delete är beroendeframkallande! Det är skillnad på att sitta och se på tv än när du verkligen försöker masturbera i indien.
|
Du kan ju läsa det som är skrivet tidigare, som faktiskt har referencer. Dåligt med bastu efter (styrke)träning: http://www.kolozzeum.com/forum/showp...33&postcount=9
Dock vid kondisträning: http://www.kolozzeum.com/forum/showp...0&postcount=14
|
|
|
2006-12-14, 12:25
|
|
Registered User
|
Vore i så fall intressant att läsa om hela undersökningen. Vilken typ av människor har de undersökt, på vilket sätt tränar de, när har de bastat, på vilket sätt har bastubadandet inverkat mer exakt. Ser man t.ex skillnad i "maxstyrkeresultatet", hur har man mätt skillnaden, hur har man eliminerat andra faktorer som kan påverka styrkeresultaten, på vilket sätt har man följt upp undersökningen med andra undersökningar?
Ni som refererar till undersökningen kanske kan svara på dessa frågor?
|
2006-12-14, 12:41
|
|
Registered User
|
Lite tillägg : när i förhållande till träningen skedde bastubadandet för försökspersonerna i undersökningen? Hur länge badade de? Vilken var temperaturen i bastun? Skötte de övriga kringfaktorer (t.ex kosten) på samma sätt då de badade bastu som då de inte gjorde det? Hur såg deras träningsprogram ut? Hur gamla var de? Vilket kön? Hur lång träningserfarenhet hade de? Hur stora vikter använde de? Hur långa serier gjorde de? Hur lång period kollades resultaten under perioder av bastande resp icke-bastande?
Vetenskaplig forskning är iof väldigt bra, och för den teoretiska kunskapen framåt. Men när man kommer med undersökningsresultat som direkt talar emot praktisk erfarenhet så blir jag en smula skeptisk. Under mina 27 år som tränare har jag haft ca 100 personliga adepter. Jag känner utöver det massor av lyftare och motionärer. Jag har inte hört att någonm skulle märkt att den fått sämre resultat av styrketräning pga bastubadande. Märkligt, ifall undersökningsresultaten skulle stämma, eftersom ett stort antal av de tränande människor jag känner försöker analysera sina träningspass och resultat både utan och innan.
|
2006-12-14, 16:33
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Men ditt antagande då ?
Citat:
Om alla skulle resonera som du så skulle ju folk inte väga mer än 50 kg pga konditionsträning. Eftersom man förbränner energi när man tränar kondition så medför ju det att man går ner i vikt. Så skulle resonemangen låta om alla tänkte som du
|
Du antar att jag pratar om att gå ner i vikt, du antar att förbränning av energi skulle påverka ens vikt. Det har jag aldrig skrivit!
Jag sa att du förbränner energi direkt efter passet som du egentligen borde använda till att återhämta kroppen. Innan du skrev din kommentar hade ingen pratat om konditions träning, vikt nedgång etc.
Eller vänta, säger du att man inte förbränner energi och gör av med vitala återhämtnings substanser när man bastar ? Isåfall är du ju puckad.
Dags för dig att sluta anta att du vet saker om mig och att man får "cancer genom luften" ?
|
|
|
2006-12-14, 16:36
|
|
Registered User
|
Säger inte att det är dåligt att basta. Menar bara att det direkt efter ett hårt pass har en mer negativ effekt än positiv på ens fysiska hälsa.
|
|
|
2006-12-14, 16:51
|
|
Registered User
|
"Ps. Jag är bäst, man kan få cancer av luft, fingrar försämrar muskelproteinsyntesen, ctrl+alt+delete är beroendeframkallande! Det är skillnad på att sitta och se på tv än när du verkligen försöker masturbera i indien."
Det jag menade med det var att om man säger saker utan att argumentera varför så tror ingen på en. Btw, trodde du på mig när jag sa att man får cancer av luft, eller att fingrar försämrar proteinsyntesen?
|
|
|
2006-12-14, 16:52
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Blir du inte glad om någon matar dig med gainer?
|
Jo, men vill inte bli behandlad illa och felaktigt
|
|
|
2006-12-14, 16:56
|
|
Registered User
|
"Innan du skrev din kommentar hade ingen pratat om konditions träning, vikt nedgång etc."
Jag drog en liknelse. Det jag menade var att om man bastar efter ett pass och kompenserar det med att dricka och äta lika mycket extra som man förbrukar plus att man äter och dricker som man i vanliga fall brukar göra, är det då dåligt att basta. Och därmed är dina två punkter HELT irellevanta och borde egentligen lobotomeras (inte för att det går men jag får inte säga att du borde lobotomeras så jag nöjer mig med att säga att dina påståenden borde).
"1: Tar längre tid innan du får i dig mat och energi. Du gör snarare av med mer energi för att kyla ner dig själv, energi som istället borde användas till att bygga upp dig själv.
2: Du förlorar massa vätska och med det kan jag lova dig att det inte bara är vatten."
|
|
|
2006-12-14, 17:13
|
|
Registered User
|
Citat:
"Ps. Jag är bäst, man kan få cancer av luft, fingrar försämrar muskelproteinsyntesen, ctrl+alt+delete är beroendeframkallande! Det är skillnad på att sitta och se på tv än när du verkligen försöker masturbera i indien."
Det jag menade med det var att om man säger saker utan att argumentera varför så tror ingen på en. Btw, trodde du på mig när jag sa att man får cancer av luft, eller att fingrar försämrar proteinsyntesen?
|
Hehe ne du, du hade ju inga källor på det
Citat:
"Innan du skrev din kommentar hade ingen pratat om konditions träning, vikt nedgång etc."
Jag drog en liknelse. Det jag menade var att om man bastar efter ett pass och kompenserar det med att dricka och äta lika mycket extra som man förbrukar plus att man äter och dricker som man i vanliga fall brukar göra, är det då dåligt att basta. Och därmed är dina två punkter HELT irellevanta och borde egentligen lobotomeras (inte för att det går men jag får inte säga att du borde lobotomeras så jag nöjer mig med att säga att dina påståenden borde).
"1: Tar längre tid innan du får i dig mat och energi. Du gör snarare av med mer energi för att kyla ner dig själv, energi som istället borde användas till att bygga upp dig själv.
2: Du förlorar massa vätska och med det kan jag lova dig att det inte bara är vatten."
|
Självklart försvinner de 2 punkterna. Men det är sällan någon som bastar efter varje pass äter extra mycket för de bastat och mäter ut det. Om man nu orkar äta mer och är smart nog att göra det lobotomeras dessa punkter ja.
Poängen var som sagt att det finns inga positiva effekter med att basta, snarare enbart negativa om vi pratar om den fysiska delen.
|
|
|
2006-12-14, 17:30
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Lite tillägg : när i förhållande till träningen skedde bastubadandet för försökspersonerna i undersökningen? Hur länge badade de? Vilken var temperaturen i bastun? Skötte de övriga kringfaktorer (t.ex kosten) på samma sätt då de badade bastu som då de inte gjorde det? Hur såg deras träningsprogram ut? Hur gamla var de? Vilket kön? Hur lång träningserfarenhet hade de? Hur stora vikter använde de? Hur långa serier gjorde de? Hur lång period kollades resultaten under perioder av bastande resp icke-bastande?
Vetenskaplig forskning är iof väldigt bra, och för den teoretiska kunskapen framåt. Men när man kommer med undersökningsresultat som direkt talar emot praktisk erfarenhet så blir jag en smula skeptisk. Under mina 27 år som tränare har jag haft ca 100 personliga adepter. Jag känner utöver det massor av lyftare och motionärer. Jag har inte hört att någonm skulle märkt att den fått sämre resultat av styrketräning pga bastubadande. Märkligt, ifall undersökningsresultaten skulle stämma, eftersom ett stort antal av de tränande människor jag känner försöker analysera sina träningspass och resultat både utan och innan.
|
Jag tycker Stahlberg ställer relevanta och vettiga frågor, men ingen verkar kunna (vilja/våga?) försöka svara på dem. I synnerhet ni som tror bastubad är negativt borde vara intresserade av att försöka argumentera för er sak.
Någon?
|
|
|
2006-12-14, 17:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
Jag tycker Stahlberg ställer relevanta och vettiga frågor, men ingen verkar kunna (vilja/våga?) försöka svara på dem. I synnerhet ni som tror bastubad är negativt borde vara intresserade av att försöka argumentera för er sak.
Någon?
|
ingen ide argumentera för något när man redan insett sitt nederlag
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:28.
|

|