2006-01-26, 18:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Perscitus
Haha, men de är ändå bättre än dig hur mycket du än dopar dig. Och om de inte dopade sig.
|
Visst har du rätt i det. Men jag förstår tyvärr inte vad du vill säga med denna post?
Failure kan tydligen drabba andra delar av kroppen också....
|
|
|
2006-01-26, 18:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av johnnytex
Visst har du rätt i det. Men jag förstår tyvärr inte vad du vill säga med denna post?
Failure kan tydligen drabba andra delar av kroppen också.... 
|
Ett alldeles utomordentligt politiskt inkorrekt sätt att säga att de tränar förbannat hårt, och kan sin grej precis lika bra som de som inte dopar sig. De har bara tagit steget längre. Jag blir arg över din attityd som är så vanlig att människor som dopar sig inte är värda lika mycket i sporten. I de tävlingar de deltar i dopar sig alla i praktiken, och det skadar ju ingen då? De har valt att själva ställa upp och preppa, låt de göra det. Man kan ju inte förneka att de har uppnått avsevärt mycket större resultat än de som är rena, av förklarliga skäl. Sen får man väl tyckas att det inte "räknas" att äta mer än köttbullar och potatis, men det får stå för en själv.
Extrem OT det här...
Har haft en känsla av det som den där artikeln säger, att failure inte är det bästa. Kör själv till failure alltför ofta mest för att det är roligt. Dock drabbas jag av diverse skador med jämna mellanrum och ska nog börja överväga att sluta köra till failure så ofta. Sen att de rutinerade med Allan i spetsen förespråkar det gör ju saken ännu mer klar!
|
|
|
2006-01-26, 19:37
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
|
Ett alldeles utomordentligt politiskt inkorrekt sätt att säga att de tränar förbannat hårt, och kan sin grej precis lika bra som de som inte dopar sig. De har bara tagit steget längre. Jag blir arg över din attityd som är så vanlig att människor som dopar sig inte är värda lika mycket i sporten. I de tävlingar de deltar i dopar sig alla i praktiken, och det skadar ju ingen då? De har valt att själva ställa upp och preppa, låt de göra det. Man kan ju inte förneka att de har uppnått avsevärt mycket större resultat än de som är rena, av förklarliga skäl. Sen får man väl tyckas att det inte "räknas" att äta mer än köttbullar och potatis, men det får stå för en själv.
|
Jag förstår inte heller vad du menar.
När man diskuterar att träna till failure eller inte måste man ju ta hänsyn till om man tränar ren eller är dopad. Det är skillnad på att köra till failure ren och att köra till failure när man använder AAS. Det ligger ju ingen värdering i det, det är bara ett konstaterande.
|
|
|
2006-01-26, 19:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
|
|
Jag har postat två poster i denna tråd:
Inlägg #1 "Jeff Willet"
Inlägg #2 "Allan talade ju om den absoluta toppen. De är dopade."
Vad snackar du om? Ser ingen logik alls i dina inlägg, vad är det du svarar på?
Edit: Grodan
|
|
|
2006-01-26, 21:54
|
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
Att köra till absolut failure kräver en oerhörd mental styrka, vilket ytterst få har. Att dessutom göra det på tunga vikter kräver ännu mer. DET är något man inte kan dopa sig till. Jag vidhåller att jag aldrig sett nån på tävlingsnivå som konsekvent kör så. Inte nånsin. Jag vet inte vad det säger men nåt betyder det väl. Jag ser dem aldrig ligga under bänkpresstången och kämpa upp den sista repetitionen som tar sex sekunder och de vinglar och far och glömmer att andas och sprattlar med fötterna. Inte nånsin.
Men att köra så kräver inga preparat. Det handlar om psyke. Enstaka set ja. Hela träningspass - kanske. Hela upplägget? Glöm det.
allan
|
|
|
2006-01-26, 21:56
|
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av johnnytex
Jeff Willet?
|
Bara för ordningens skull. Mr Willett har en gedigen bakgrund med klassisk HVT bakom sig innan han började med de där metoderna.
allan
|
|
|
2006-01-27, 08:34
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Allan
Bara för ordningens skull. Mr Willett har en gedigen bakgrund med klassisk HVT bakom sig innan han började med de där metoderna.
allan
|
HVT? hederlig vanlig träning?
|
|
|
2006-01-27, 18:16
|
|
|
Mr BodyPump.
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Cerberus
Så det är alltså bättre för muskeltillväxt att köra med lite lättare vikter och inte alltid till failure?
Blir jobbigt för mig som e viktkåt 
|
Inte lättare vikter! Du kan ju köra med tyngre vikter så länge du undviker att köra till failure! Du kommer att få höja vikterna  Och du bli ennu mer viktkåt  Lycka till!
/Timme
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
High Carb, High Fat, High Five.
|
|
|
|
2006-01-28, 10:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Sniggel
Känner helt igen mig i Jacksatans situation. Vi har alla olika förutsättningar på vilken typ av träning som funkar bäst för en.
Misstänker att både jag och Jacksatan har fler typ av snabba muskelfibrer än snittet och färre uthålliga muskelfibrer än snittet.
Dock tror jag man kan ändra på sina förutsättningar men det kanske är väldigt svårt för vissa.
Jag har själv alltid varit sämst i skolan på uthållighetsgrenar såsom jogging, men i topp när det gällde explosiva grenar som längdhopp och 100 meter.
Detta har jag märkt av i styrketräningen också där jag, om jag väljer en vikt som jag ska orka 12 repetitioner på, så känns den fruktansvärt lätt de första repetitionerna, men jag failar på 12 iaf.
Därför har jag tänkt att jag kan lika gärna höja vikten och köra 4-6 repetitioner istället för annars tycker jag inte att jag får "ta i" något.
Men som sagt, man kan nog träna upp sin uthållighet även om man inte har förutsättningarna för det, men det kanske är ett alldeles för omfattande projekt för vissa.
|
Det kan ligga något i det du säger. Jag har extremt explosiva muskler(100 meter på 11.60) och är väldigt stark i förhållande till min volym. Däremot suger jag så fort jag ska göra nåt som har med uthållighet att göra. Delvis beror det ju på att man mest tränar explosivt men det har också att göra med att jag genetiskt ser ut så. Det kan ju vara så att vi har lättare att bränna ut våra nervsystem. Det enda jag är helt säker på är att failiure träning i varje set fungerar värdelöst för mig då jag veckan efter är helt trycklös i den muskeln.
|
2006-01-28, 10:34
|
|
|
Blibloblooobli
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Jacksatan
Det kan ligga något i det du säger. Jag har extremt explosiva muskler(100 meter på 11.60) och är väldigt stark i förhållande till min volym. Däremot suger jag så fort jag ska göra nåt som har med uthållighet att göra. Delvis beror det ju på att man mest tränar explosivt men det har också att göra med att jag genetiskt ser ut så. Det kan ju vara så att vi har lättare att bränna ut våra nervsystem. Det enda jag är helt säker på är att failiure träning i varje set fungerar värdelöst för mig då jag veckan efter är helt trycklös i den muskeln.
|
Vi är lika snabba (eller i mitt fall var).  Dock så är jag inte helt kass när det kommer till uthålligheten.
Jag kan inte återhämta mig i den takt jag vill och skadorna kommer som ett brev på posten om jag skulle hålla på med att gå til failure i varje set, varje övning. Numer så ligger jag lite högre på repsen (8-12) jämfört med vad jag gjorde innan. Allt för att hålla mig skadefri.
|
|
|
|
2006-01-28, 10:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Jorgen
Vi är lika snabba (eller i mitt fall var).  Dock så är jag inte helt kass när det kommer till uthålligheten.
Jag kan inte återhämta mig i den takt jag vill och skadorna kommer som ett brev på posten om jag skulle hålla på med att gå til failure i varje set, varje övning. Numer så ligger jag lite högre på repsen (8-12) jämfört med vad jag gjorde innan. Allt för att hålla mig skadefri.
|
Var i mitt fall också. =( Vägde väl 78när jag gjorde det...
Jag skadar mig inte av att gå till failiure men däremot återhämtar jag mig inte. Jag varierar så jag kör ett tungt(5reps) och ett lätt(10reps) där eventuellt sista setet är till failiure. Jag tycker det fungerar förträffligt. Jag känner att jag tar ut mig mer i själva muskeln än jag gjorde tidigare.
|
2006-01-28, 17:50
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Jacksatan
Det kan ju vara så att vi har lättare att bränna ut våra nervsystem. Det enda jag är helt säker på är att failiure träning i varje set fungerar värdelöst för mig då jag veckan efter är helt trycklös i den muskeln.
|
Failure funkar väldigt dåligt för mig med. Kör jag en övning och hamnar på failure på 8e repet, så nästa set (3 minuter senare) orkar jag max 6 reps, nästa set orkar jag kanske 3 eller 4 trots den långa 3-minutersvilan emellan.
Därför känns det helt fel att köra failure för om man bara orkar hälften så många på 3e setet tror jag inte man tränar effektivt.
Jag får väl dock ha överseende om att andra ofta har bättre uthållighet och förstå att failureträning funkar för dom.
edit: damn 11.80 (på 62 kg) var min bästa tid 
Undra vad man skulle kunna fått om man tränat det regelbundet
|
C4L
|
|
|
2006-05-16, 19:37
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Jag har inte läst igenom hela denna tråd för att den är ganska lång men har en fråga som kanske blivit besvarad tidigare men jag ställer den ändå:
När är Failure?
När man inte kan lyfta vikten mer eller när övningens rörelse inte görs till 100%?
|
|
|
2006-05-16, 20:26
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Anta att man kör en övning och på sista repetitionen i sista settet får man kämpa som utav bara helvete för att få upp vikten. Man tar i så man halvt skiter ner sig och efter 8-10 sekunders kämpande, samt en hel del djävlar anamma så lyckas man få upp den.
Har man kört till failure då? Nej, skulle jag säga, eftersom man fick upp vikten. Däremot tycker jag att påfrestingen på CNS borde vara nästan lika stor som vid failure, och alltså borde det nästan ge samma effekter som att köra till failure. Har jag rätt här eller kan det där pyttelilla extra som gör att man får upp vikten verkligen göra så att man helt plötsligt inte kört till failure och inte påverkat CNS negativt lika mycket som om man skulle misslyckats med repetitionen? För att få effekten av inte köra till failure borde man alltså kanske till och med kunna göra ytterligare en eller ett par repetitioner efter den sista?
Jag kan inte alls så mycket om detta utan har bara skrivit vad jag tycker verkar mest logiskt, så det vore lite lagom lajbans om någon kunde informera mig, och säkert flera andra, om hur det verkligen ligger till.
Om detta redan frågats/besvarats så ber jag om ursäkt, skummade bara igenom alla inläggen i tråden lite halvsnabbt.
|
|
|
2006-05-16, 20:45
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Jag kan inte heller något om sådant här (mmm Människans Fysiologi i höst mmm)...Men den bild jag får upp i huvudet som jag får för mig är ansträngande för CNS är helt enkelt när signal till muskeln och den inte utför det den blir tillsagd, så ja i mitt huvud och mitt sunda förnuft skulle jag tro att det är påfrestande. Precis på samma sätt så borde negativ träning orsaka samma negativa påverkan.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:29.
|

|