Reverse diet - dags att plana ut min deff
Hej Kolo!
Deffen avslutas om 4 veckor. Ligger nu på ca 2200 på vilodagar och 2500 på träningsdagar (ett teorietiskt underskott på 500 kcal som verkar generera ca 0,5 kg på vågen per vecka). Har funderat en del på hur jag ska "plana ut" deffen och hitta tillbaka till kcal balans. Har dietat sedan januari och misstänker att metabolism etc har påverkats i nån utsträckning av att jag legat på underskott de senaste månaderna. Reverse dieting verkar smart och känns logiskt för att hjälpa metabolismen att komma igång och jag tänkte bara stämma av med er om mina funderingar.
Jag fattar att jag successivt måste öka kcal efter jag "avslutar" deffen. Frågan är bara vad som är ett bra riktmärke? När jag googlat runt har jag hittat allt från att öka med 100 kcal i veckan till 100kcal om dagen. Det sistnämnda känns ju rätt ovärt då jag iaf i teorin skulle hamna på balans på ca 5 dagar vilket jag misstänker är alldeles för fort?
Borde jag fundera på makros i det här sammanhanget? Har det ngn relevans om jag ökar kcal intaget med kollisar, fett eller protein?
Samanfattningsvis: 1) Hur lång tid borde jag låta övergången från underskott till balans ta? 2) Spelar makron ngn roll i samanhanget?
Tack på förhand!
|