|
Varför hat mot poliser?
Inspiration till denna trådstart kommer från en tidigare tråd som hade frågeställningen: "Kan du tänka dig bli polis?". Många svarade nej och sade att de hatade poliser, därför ville de själva inte ha något med yrket att göra.
Min frågor är:
Varför hatar man polisen? Det verkar vara vanligt att man "hatar polisen".
Är det oftast folk som varit i kontakt med polisen som hatar dem, eller är det hippt att hata polisen?
Vad tycker ni som ogillar polisen man borde göra istället för att ställa folk lika inför lagen?
Finns det en filosofisk teori/grund att ogilla polisen? Om så finns, är filosofin applicerbar i dagens samhälle, och har det någonsin varit?
Jag kan för all i världen inte tänka mig ett samhälle utan poliser som har vissa rättigheter för att försöka göra det så rättvist som möjligt. Visst, det finns fel med vissa poliser, men kom ihåg att även dessa är människor och de använder sin subjektiva bedömning när det kommer till tolkning av lag, därför kan bedömningen bli fel. Precis som polisen försöker tolka vissa lagar inom de ramverk som lagstiftningen anger så kan även andra förvaltningsmyndigheter tolka lagar fel.
Ni som hatar polisen, hatar ni då också andra myndigheter så som CSN? Kronofogden? Socialstyrelsen? Eller är det bara vissa individer som arbetar inom polisen som har haft taskig attityd som ni ogillar?
Syftet med trådstarten är för att jag ska få insikt i varför ni ogillar polisen, men också för att starta en intressant diskussion! Även om ni inte hatar polisen så kom gärna med synpunkter...
|