Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-02-25, 01:44   #1
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Våldsamma lekar

Egentligen undrar jag inte vad ni tycker, utan jag försöker komma fram till vad jag tycker.. men därför är ju input ett sätt att tänka, så.. vad tycker ni?

Scenario: Dagis. Lekarna blir allt vildare. Allt går ut på att kriga, vinna, spränga saker, kriga. "Du ska döö!" etc. All annan lek hamnar i skymundan, det går åt plåster. Åldersgrupp: 3-6 år.

Först var det star wars lego, blandat m riktiga starwars, men m vuxna som förklarar o är med har jag tyckt att det varit fine. Visst har det varit våldsamma utryck ibland - vilket har fått lite varningsklockor att ringa och föräldraskillz att hantera detta har kommit till användning.

Nyaste är ninjago; http://ninjago.lego.com/sv-se/default.aspx?domainredir=ninjago.se vilket i princip går ut bara på att slåss man mot man om jag fattat rätt. Och lekarna blir därefter, overkill i min värld. Men klart ungarna vill ha senaste legot; och det är mkt kalas, ska man förbjuda vissa presenter, ta ifrån? Känns inte helt rätt, däremot att vara med och ha koll så att det är legogubbarna som fightas, inte barnen..tror jag? Sonen har inga än, fyller 5 strax, känns som att jag behöver bestämma mig! Tycker inte att filmerna är helt klockrena för åldersgruppen, och som sagt - lite tunn story. Bara... slåss?

Egentligen handlar ju allt om den där klassiska frågan, hönan el ägget: gör intrycken att barn blir våldsammare - eller söker barn våldsamma intryck för att få utlopp för de sidorna inom sig? Främjar våldsamma leksaker/filmer aggressioner el ger de utlopp för dem?

Min tillfälliga lösning är att agera lektant och att det är snöklättring/lek m tävlingsinslag + innebandy etc som gäller hemma, men grabben fyller år snart och önskar sig ninjagogrejs och känns lite magstarkt att förbjuda plastgubbarna.. blir lite för mkt skyddad verkstadskänsla, å andra sidan bryr man ju sig.

Hjälp mig vela fram till egen åsikt?

Senast redigerad av Lellan den 2011-02-25 klockan 01:47.
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:29.