|
Först ber jag om ursäkt för att jag använder Fetknoppens träningsjournal till att skriva om juridik
Orsaken till att jag skrev från början var inte att jag var emot kontrakt, utan att jag ville framhålla att det nog kan bli dyrare än den "spottstyver" det kostar att upprätta kontraktet att driva en rättsprocess för att få in pengarna.
Om en lyftare som åkt dit för doping vägrar betala, och klubben - som (med rätta?) anser att den har rätt att få pengarna - väljer att pröva ärendet i rätten så kan det bli DYRT för klubben, oberoende av vem som vinner rättegången.
Det är en gång för alla så, att domen efter en rättegång alltid är osäker, oberoende hur vattentätt kontrakt man har. En rättsprocess drar nästan alltid ut på tiden i åratal, om den part som förlorar i tingsrätten vägrar ge upp. En lång rättsprocess medför nästan alltid tämligen stora kostnader. Den förlorande parten kan dömas att erlägga den vinnande partens kostnader. Men om den förlorade parten ändå inte erlägger kostnaderna så ska de betalas i alla fall. Och då betalar vinnaren, varefter han (eller i detta fall klubben) får försöka få pengarna av förloraren (vilket inte alltid är möjligt).
Detta tycker jag inte ska hindra att man använder sig av kontrakt. Men man bör vara medveten om att det kan kosta.