Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-16, 16:29   #1
FrankNewton
Registered User

Reg.datum: May 2017
Question Vad ska man äta för att slippa godissuget?

Vad ska man äta för att slippa godissuget?

Brukar ta en muffins ca 3-6h innan jag ska sova så jag slipper det jobbiga godissuget som ibland gör att jag inte kan somna.

Försöker äta 1 ordentlig sallad med räkor & lite majonnäs + creme fraiche... Sedan äter jag gärna ris & kyckling med någon god currysås.

Hur som helst så nöjde jag mig med 1 muffins strax innan läggdags... Nu måste jag snarare äta en till muffins mitt på dagen pga godissuget.

Även om jag har bantat 25 kg så börjar jag få en ordentlig svacka just nu gällande godissuget.

Hur gör ni? Samtidigt ska jag fortsätta banta såklart... Får inte vara för onyttigt heller.

Senast redigerad av FrankNewton den 2017-08-16 klockan 16:34.
FrankNewton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-16, 16:43   #2
Lipservice
Djup Trut

Lipservices avatar

Reg.datum: Mar 2013
Får en speciel smak i munnen när jag blir sötsugen. Ett ljumet glas vatten brukar få det att försvinna. Vet inte varför, men det har funkat för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-16, 16:45   #3
FrankNewton
Registered User

Ja eller iskallt vatten, men det är en kortsiktig lösning... Godissuget kommer i ett sådant läge tillbaka efter 1-2h kanske.
Gammal 2017-08-16, 17:12   #4
Skorpio76
Registered User

Skorpio76s avatar

Reg.datum: Aug 2017
Citat:
Ursprungligen postat av FrankNewton Visa inlägg
Vad ska man äta för att slippa godissuget?
Det är en svår fråga att svara på. Nu äter jag inte alls mycket godis läängre. Jag kan ta choklad om jag k'nner mig sugen. Det är godarw än godis.
Gammal 2017-08-16, 17:20   #5
ApexProcyon
Biggus Dickus

ApexProcyons avatar

Reg.datum: Nov 2016
Man behöver inte ge in för det man är sugen på. Låter du bli att ge in för suget så kanske det avtar till slut.
Gammal 2017-08-16, 17:28   #6
FrankNewton
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Man behöver inte ge in för det man är sugen på. Låter du bli att ge in för suget så kanske det avtar till slut.
Hur kan du sova då? Det blir som att gå och sova när man är törstig. Godissug helt enkelt.
Gammal 2017-08-16, 17:45   #7
Papa Pepe
Registered User

Reg.datum: Mar 2017
Citat:
Hur kan du sova då? Det blir som att gå och sova när man är törstig. Godissug helt enkelt.
När jag deffade denna vinter vår (5 mån drygt) så käkade jag i princip noll godis. Nu, när jag avslutat deffen och tillåter lite mer äter jag godis ibland. Jag tycker dock jag är mycket oftare sugen på godis nu jämfört med tidigare då jag inte åt nåt alls. Min sensmoral är alltså att ju mer godis man äter, desto mer sugen blir man på att trycka in lite till i fejset. Stämmer på mig iaf.

Fun light och liknande funkar inte heller. Blir bara mer sugen på annat, riktigt sött. Möjligen att cola zero har funkat ibland.

Testa total avhållsamhet från muffins mm i en vecka, ge dig fan på att fixa det, sen utvärdera.
Papa Pepe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-16, 18:00   #8
Sheikah
Banned User

Reg.datum: Mar 2017
Bara sluta.

Du kan inte sakna något du inte kommer ihåg hur det smakat. Det var så längesen jag åt godis att jag inte minns hur det smakar. Finns inget att vara sugen på. Säkert kommer första månaden vara djävlig men det är bara att bestämma sig.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-16, 18:35   #9
ApexProcyon
Biggus Dickus

ApexProcyons avatar

Reg.datum: Nov 2016
Citat:
Jag skulle sysselsätta mig istället för att sitta hemma och tråna. Godissug är bara en känsla.
Gammal 2017-08-17, 16:52   #10
sweetkarolina
I can haz teabag?

sweetkarolinas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Det är inte så att du börjar bli hungrig igen då när du ska sova?
Jag kan inte heller somna om jag är hungrig, normalt äter jag något lätt precis innan sängen, men är jag fortfarande hungrig går jag upp och äter en skiva knäckebröd.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-17, 01:08   #11
AlexGBG
Registered User

AlexGBGs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Bara låta bli. Jag har ätit 6 bitar gott och blandat på ett halvår. Dom bitarna bjöd en kompis på, lagom innan middag när jag var hungrig. Gick sen en promenad hem och det enda jag kunde tänka på var att äta ner godis. Har dessutom runt 4kg godis hemma som jag köpte när jag senast var i Sverige. (Bor i Bangkok så svenskt godis är lite av en raritet här).

Väl hemma var det bara att laga sig en ordentlig middag och äta sig mätt så man inte är hungrig och godissugen.

Så, mitt tips, avstå från allt godis så försvinner suget. Inte ätit chips sen i oktober heller och är ibte sugen på det heller nu
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-17, 05:38   #12
mela
#curl4lajf

melas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Gäller att bryta suget helt, typ en vecka utan socker så försvinner suget.
Fast då gäller det att äta ordentligt under dagen. Minst 2g protein per kroppskilovikt och mycket grönt för att jag ska hålla mig mätt.

När menscykeln är som mest överjävlig och jag ändå är brutalt godissugen tar jag en kvargburk (lindahls osockrade) eller gör sorbet på frysta hallon och tyngre lakritsstrut.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-17, 07:13   #13
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Detta är givetvis väldigt individuellt, hur starkt suget är etc. Men jag hade liknande cravings tills det att jag gav mig själv ett par sötsaksfria månader. Efter det försvann suget.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-17, 08:09   #14
Bulta
Registered User

Reg.datum: Feb 2012
Först och främst, väldigt bra jobbat att du lyckats kapa av 25 kg!

Det är inte så konstigt att du har ett stort sug för godis när du äter mindre energi än vad du gör åt med.

Vad som fungerat bra för mig är att ha få måltider, äta på fasta tider, gärna äta lite mindre under dagen och äta mycket protein, fibrer och grönsaker. Sen en punkt som möjligen är mest avgörande för att sedan kunna bibehålla vikten är att inte gå efter känslan jämt och ständigt. Är man sötsugen, och även upplever hunger under vissa stunder så får man leva med det.

Har man genomfört en ordentlig viktnedgång är det för de flesta svårare att kunna utgå helt efter kroppens signaler. För mig personligen har jag alltid haft en stor aptit och har behövt bestämma mig för när jag ätit nog och inte gå för mycket på känslan.

Självbehärskning tror mer på än att ha en mängd förbud och dieter likt LCHF eller lågfettskost som ofta är svårare att bibehålla. Förbud och strikta regler tror jag kan lättare kan skapa negativa känslor kring mat, och även blir det svårare att vara i ett socialt sammanhang.
Bulta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-17, 08:43   #15
Cykelcykel
Registered User

Reg.datum: Jul 2013
Håller med om att man ska sluta helt men annars prova ta en klunk äppelcidervinäger. Tar bort sug efter det mesta.
Funkar säkert med annan vinäger också
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:09.