Anton ska bli stark i både Styrkelyft och Tyngdlyftning!
Nu tyckte jag att det var dax att skaffa en styrkelyfts journal. Den tidigare journalen hittar ni: HÄR
Namn: Anton Wiberg Ålder: 16 år. (1996) Viktklass: -83 (Kliver snart upp i -93) Tävlar för: Bollnäs Styrkeklubb
Pers (Allt på tävling) Böj: 135 Bänk: 102,5 Mark: 155
Mål som ungdom: Böj: 180 Bänk: 120 Mark: 200 Totalen: 500
Jag kommer att försöka filma så mycket som möjligt och även lägga in en del om vad jag stoppar i mig osv.
Och ni får mer än gärna slänga in en kommentar eller två, det är alltid kul!
Lite info om mig och min träningshistoria:
Född och uppväxt i Ljusdal, Pluggar ekonomi första året.
Har alltid hållt på och idrottat, tränade judo i nästan 10 år tills våren 2012 då jag gjorde min sista tävling och placerade mig på en 2a Plats på SM i +81 (skulle egentligen gå i -81 men fanns ingen som jag kunde köra emot.)
Sen har jag väl alltid varit intresserad i att lyfta vikter och bli stor och stark, men eftersom jag inte hade tillgång till något gym förrän jag fyllt 15 så blev det endast lite träning hemma samt en hel del löpning. Men dagen jag fyllde 15 så var jag upp på gymmet och sen dess så har jag styrketränat. En lite bättre beskrivning med bilder har ni HÄR . Men tänk på att det var innan jag började med styrkelyft.
Menmen. Anledningen till att jag började med styrkelyft var för att jag behövde hjälp med tekniken i böj och mark och då kontaktade jag Bollnäs styrkeklubb. Redan efter en träning så fick jag ställa upp i bänkpress DM 20/10-12 och då förstod jag att det var det här jag ville hålla på med.
Sen dess har jag hunnit tävlat en gång till i bänk (Bänk SM 97,5) och två ggr i styrkelyft: DM i Borlänge 10/11-12 och Serie 1 nu i helgen 20/1-13.
Filmer:
Styrke DM i borlänge.
Helgens tävling. Serie 1. Lillebrorsan som filmar så det är därför man ser så dåligt..
Kändes jävligt bra idag!! Käkade bra och fyllde på med energi både innan och mellan lyften. Sen så satte jag på mig lurarna och bara fokuserade till 100%!
Så det blev alltså 4 Pers och 9 Godkända lyft med 3 vita lampor på alla lyft! Så jävla mycket bättre kan de ju inte gå!
100 Burpees på tid 7.03 min. Sist jag gjorde det så fick jag 8.15. Så en klar förbättring!
Ryck
20 2 set
30x3
40x2 -Film
40x3
40x3
40x3 -Film
40x3
Overhead squats kördes på nästan alla set.
Frivändningar
40x3
50x3
60x1
60x1 Faila på 2an 60x2 PB- Film
60x2
60x1 x2 - Med stöt
Crosstrainer 30 min. + Stretch
ALL kritik uppskattas!! Både bra och dålig!
Hahaha såg nu tjejen på filmen som tappar stången i kabelhissen!
Kommentar Jävligt roligt pass! Börjar få in ganska bra teknik i rycken nu, Tror jag iaf? Inte gjorde det nå ont i axlarna heller! Kände av lite smärta sist jag körde ryck. Får se om jag känner av någonting imorgon. Burpeesen körde jag 10 åt gången och hämtade andan mellan. Sjukt jävla jobbigt!
Jag kommer iaf att tävla i -83 nu på SM i bollnäs. Då jävlar ska jag bräcka 400 i totalen!
Kommentar Jävligt roligt pass! Börjar få in ganska bra teknik i rycken nu, Tror jag iaf? Inte gjorde det nå ont i axlarna heller! Kände av lite smärta sist jag körde ryck. Får se om jag känner av någonting imorgon. Burpeesen körde jag 10 åt gången och hämtade andan mellan. Sjukt jävla jobbigt!
Tycker också du har bra teknik i ryck och frivändningarna. Såg ju skitlätt ut också, nån aning vad du har för 1RM?
Tycker också du har bra teknik i ryck och frivändningarna. Såg ju skitlätt ut också, nån aning vad du har för 1RM?
Då kanske jag inte är helt ute och cyklar ändå då!
Tackar!
Vet faktist inte! Har kört ryck en gång tidigare och det var förra veckan och då fick jag upp 45 men jag testade inget högre heller. I frivändningar är 60 det mesta jag fått upp.
Men jag får väl testa en maxning när tekniken sitter lite bättre!
Marklyft
60x6
80x5
90x3
110x3
120x3 @7
120x3 @7 -film
120x3 + 10 sek håll @7
Allt med överhandsgrepp. Trodde att det var 130 på men ser nu på filmen att det bara var 120...
Kommentar trodde verkligen att jag hade 130 på i marklyften så jag trodde att jag hade blivit lite starkare men nejnej.. Jävligt surt! Pausböj tror jag är bra för att få kraft genom hela böjen så den kommer jag att fortsätta köra!
morgonvikt: 82kg
Imorrn ska jag trycka i mig en familjepizza! Slog vad med en kompis att när jag tog 100 i bänken så skulle jag göra de. Så det är bara till åh äta!
Marklyft
60x6
80x5
90x3
110x3
120x3 @7
120x3 @7 -film
120x3 + 10 sek håll @7
Allt med överhandsgrepp. Trodde att det var 130 på men ser nu på filmen att det bara var 120...
Kommentar trodde verkligen att jag hade 130 på i marklyften så jag trodde att jag hade blivit lite starkare men nejnej.. Jävligt surt! Pausböj tror jag är bra för att få kraft genom hela böjen så den kommer jag att fortsätta köra!
morgonvikt: 82kg
Imorrn ska jag trycka i mig en familjepizza! Slog vad med en kompis att när jag tog 100 i bänken så skulle jag göra de. Så det är bara till åh äta!
Tror det har blivit 1 pizza senaste 2 åren typ..
Hur långt går du på Farmes Walk?
Det är motiverande att läsa om din träning då du bara är 96 och redan väldigt stark Bra!!
__________________ JournalFacebook Instagram; kebabfrank
Bänkpress 90/100
Knäböj 160/180
Marklyft 185/200
Född; 95 Tävlar i Styrkelyft för Jönköpings SK
Blev ett snabbt bänkpass på skolan idag. Bänken kändes fruktansvärt tung.. Och i slutet av passet så kände jag av smärta i höger axel. Det klickade liksom till i botten av bänken..
Bänk m stopp
80x3
85x3 x2 @8,5
85x2 @8
Väldigt seg....
FU bänk m stopp
70x3 x3
Bättre fart men fortfarande halv seg...
Död bänk
50x3 x2
70x2
Det var här jag kände av axeln så jag sket i att fortsätta...
Så jag körde lite rotatorcuffar med hantlar samt baksida axlar i cable.
Kommentar jävla skit pass! Slarvade med uppvärmningen så det var nog därför bänken var så jävla seg och anledningen till att jag fick ont i axeln. Blir så jävla less om det håller i sig! Blir iallafall vila hela helgen, åker ner till falun på SM imorgon och hjälper till och klovar och coachar dom som tävlar från klubben.
Har tidigare haft ont i axeln på typ samma ställe och då körde jag cuffarna 2-3 ggr i veckan och en hel del baksida axlar och då blev det betydligt bättre. Har slarvat med det den senaste tiden...
Har vilat hela helgen. Var nere på SM igår och hjälpte till och klovade.
Frågade Tommy och Benny om dom trodde att det var någonting allvarligt med axeln och det trodde dom inte. Fick lite massage av Tommy. Jag har lite framåt roterade axlar och det beror på att främre delta muskeln är starkare en bakre. Så jag kommer lägga in minst lika många set på baksida som bänk/press set för att fixa det. Det är förmodligen anledningen till att axlarna krånglar åxå.
Ligger i matkoma i soffan nu. Familjepizza på 1:27 timme. Sista halvtimmen var fruktansvärt seg och äcklig kan jag lova!
Så antingen går det väldigt bra på gymmet imorrn eller så går det väldigt dåligt...
Tänker fortsätta att filma topp setten varje pass. Men kanske att jag klipper ihop det veckovis eller om jag gör ett klipp för varje pass istället.
Om någon läser det här så får ni gärna säga vad ni tycker är bäst!
Folk får ju rullstol, proteser, medicin och dyl. Då kan vi ju slänga in bindor där också så att vi erkänner att vara kvinna är ett handikapp, eller möjligtvis en sjukdom..?
latsdrag, ryggresningar, mage, benspark och lårcurl.
2 varv sista tungt.
OL böj
60x4
80x4
85x4 @7
90x4 @8,5 - Film
90x4 @8 - Film
Som ni ser på filmen så behöver jag jobba på explosiviteten så jag sänkte vikten och körde lite snabbare istället.
80x2 x2 @7
Marklyft
110x4
120x4 @8
120x4 @8
120x4 @8 - Film
130x2 @8 - Film
130x2 @8,5 - Bälte på.
Det känns som att jag tappar ryggen mer när jag har bältet på
Frontböj
60x4
70x4
80x4
80x4 - Film
80x4
80x4
@8,5 på alla på 80.
Goodmornings
Dragonflags
Baksida axlar i maskin
Benlyft
Varvet igen halv tungt
Cuffarna
Cykel 7 min lugnt.
Kommentar Testade att bänka med stången för att känna hur axeln kändes och det klickade fortfarande när jag bänkade.... Gör det ont imorgon i bänken så skippar jag bänken... Annars så gick väl passet ganska bra. Behöver jobba på explosiviteten genom hela böjen. Man ser att det är ett stopp ungefär i mitten påväg upp.
Fick lite Linnex av en kille på gymmet. Och jag sullade på ett par lager och sen sa han att man max skulle ta 1-2 lätta strykningar! Ni kan ju gissa hur jävla mycke det brände!
Pratade nyss med benny i telefon och om han mår bra imorgon så ska jag åka till bollnäs så han får kolla på min axel!!