Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-10, 12:15   #1
Karl Pilkington
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Reverse diet - dags att plana ut min deff

Hej Kolo!

Deffen avslutas om 4 veckor. Ligger nu på ca 2200 på vilodagar och 2500 på träningsdagar (ett teorietiskt underskott på 500 kcal som verkar generera ca 0,5 kg på vågen per vecka). Har funderat en del på hur jag ska "plana ut" deffen och hitta tillbaka till kcal balans. Har dietat sedan januari och misstänker att metabolism etc har påverkats i nån utsträckning av att jag legat på underskott de senaste månaderna. Reverse dieting verkar smart och känns logiskt för att hjälpa metabolismen att komma igång och jag tänkte bara stämma av med er om mina funderingar.

Jag fattar att jag successivt måste öka kcal efter jag "avslutar" deffen. Frågan är bara vad som är ett bra riktmärke? När jag googlat runt har jag hittat allt från att öka med 100 kcal i veckan till 100kcal om dagen. Det sistnämnda känns ju rätt ovärt då jag iaf i teorin skulle hamna på balans på ca 5 dagar vilket jag misstänker är alldeles för fort?

Borde jag fundera på makros i det här sammanhanget? Har det ngn relevans om jag ökar kcal intaget med kollisar, fett eller protein?

Samanfattningsvis: 1) Hur lång tid borde jag låta övergången från underskott till balans ta? 2) Spelar makron ngn roll i samanhanget?

Tack på förhand!
Karl Pilkington är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 12:51   #2
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Reg.datum: Apr 2011
har du gått ned 0,5kg/vecka är det väl bara att höja 500kcal/dag så står du still.

jag brukar faktiskt fortsätta tappa lite när jag går upp på balans.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 13:03   #3
Karl Pilkington
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
har du gått ned 0,5kg/vecka är det väl bara att höja 500kcal/dag så står du still.

jag brukar faktiskt fortsätta tappa lite när jag går upp på balans.

Det var precis så jag resonerade till jag började googla och hittade en massa olika varianter som menade att det var bättre att höja med t.ex. 100 kcal om dagen/veckan för att ämnesomsättningen skulle hänga med. Jag kanske bara borde sluta googla och överanalysera och göra som du säger och som jag tänkte från början....

Om det är ngn annan som har andra erfarenheter eller synppunkter så är de välkomna!
Gammal 2014-04-10, 13:09   #4
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Reg.datum: Apr 2011
testa, märker du att vikten går upp får du väl sänka lite tills du stabiliseras.

5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 13:11   #5
Devil82
Registered User

Reg.datum: Jul 2013
jag har också hört det här med 100kcal per vecka. du tappar ju max 5 veckor ändå. Jag kommer att stegra upp långsamt när jag väl ska upp igen, notera att jag inte baserar det på någon vetenskap men bättre skynda långsamt. Tanken är också att öka kcal lite i taget och fortfarande stå stilla i vikt på så sätt svälta mindre inför nästa deff.

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=211880&page=6
Devil82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 13:15   #6
Karl Pilkington
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
testa, märker du att vikten går upp får du väl sänka lite tills du stabiliseras.

Gammal 2014-04-10, 13:25   #7
Mickee
Registered User

Mickees avatar

Reg.datum: Feb 2012
Jag ökade 100 kcal per vecka efter förra deffen och kommer göra det efter denna också.

Att få successivt äta mer samtidigt som formen finslipas ännu lite mer i några veckor är najs
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 13:30   #8
Ungkarlsliv
Registered User

Ungkarlslivs avatar

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Karl Pilkington Visa inlägg
Det var precis så jag resonerade till jag började googla och hittade en massa olika varianter som menade att det var bättre att höja med t.ex. 100 kcal om dagen/veckan för att ämnesomsättningen skulle hänga med. Jag kanske bara borde sluta googla och överanalysera och göra som du säger och som jag tänkte från början....

Om det är ngn annan som har andra erfarenheter eller synppunkter så är de välkomna!
Det där är ju oftast påhitt som är påhittade av onlinecoacher som Layne Norton och andra för att deras klienter ska stanna flera månader längre än vad de behöver.
Ungkarlsliv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 15:06   #9
Devil82
Registered User

Reg.datum: Jul 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Ungkarlsliv Visa inlägg
Det där är ju oftast påhitt som är påhittade av onlinecoacher som Layne Norton och andra för att deras klienter ska stanna flera månader längre än vad de behöver.
Detta är ju iofs enligt honom själv men hans väntelista är ganska lång så han får oftast skicka vidare de och ber folk länka andra coaches som är bra. Så tror inte han har några problem för att få clienter.

Jag tänker dock som sagt köra på det säkra, iom att jag har hållit ett underskott i över 6 månader.

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=211880&page=6
Devil82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 16:29   #10
Påvägneråt
Registered User

Reg.datum: May 2013
Vad menas egentligen att metabolismen inte skulle hinna med? Att kroppen inte skulle hinna ta upp all näring eller att den tar "för mycket"? Jag förstår inte riktigt? Skulle den ta till sig all näring och omvandla det till fett nu när det varit brist (underskott) på näring under lång tid?
Påvägneråt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 17:08   #11
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Påvägneråt Visa inlägg
Vad menas egentligen att metabolismen inte skulle hinna med? Att kroppen inte skulle hinna ta upp all näring eller att den tar "för mycket"? Jag förstår inte riktigt? Skulle den ta till sig all näring och omvandla det till fett nu när det varit brist (underskott) på näring under lång tid?
Energiförbrukningen minskar av att gå ned i vikt.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 17:50   #12
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Jag skulle säga att om man är rädd att man har sänkt sin omsättning så pass mycket pga en vanlig deff är det smartare att höja med motsvarande underskottet på en gång än att hålla på och dra ut på det under en längre tid. Om höjningen motsvarar underskottet och man höjer ämnesomsättningen så fortsätter man i alla fall att gå ner i vikt, ökning minus ökad omsättning blir ett negativ tal.
Får man ingen höjning så ligger man i alla fall antagligen på underskott pga andra orsaker.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-11, 07:21   #13
Karl Pilkington
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag skulle säga att om man är rädd att man har sänkt sin omsättning så pass mycket pga en vanlig deff är det smartare att höja med motsvarande underskottet på en gång än att hålla på och dra ut på det under en längre tid. Om höjningen motsvarar underskottet och man höjer ämnesomsättningen så fortsätter man i alla fall att gå ner i vikt, ökning minus ökad omsättning blir ett negativ tal.
Får man ingen höjning så ligger man i alla fall antagligen på underskott pga andra orsaker.
Jag tolkar det som att du tror att det är en "non-issue" för en glad hobby deffare som mig! Då tror jag - trots kloka synpunkter från flera håll - att jag kommer höja med 500kcal när jag är nöjd och sen utvärdera vad som händer de första veckorna.

Tack allesammans för input och förslag!

Over and out.
Gammal 2014-04-11, 08:40   #14
drkrupp
Registered User

drkrupps avatar

Reg.datum: Sep 2003
Samma tankar från Jason Blaha: https://www.youtube.com/watch?v=zE_J...ORpyfzrqQNLSVw
Gammal 2014-04-12, 18:24   #15
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Reg.datum: Feb 2009
Sist ökade jag 100 kcal/vecka och det funkade skitbra. Jag blev mer rippad under tiden jag ökade än under själva deffen :p

Mitt råd är att börja nu eller nästa vecka om du når ditt mål om 4 veckor.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:24.