2013-08-22, 02:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2013
|
Ni som är robotar har ni onyttiga saker hemma?
Hej! Jo jag har läst runt lite här och det är nästan så man mår lite dåligt. Många verkar extremt diciplinerade, tränar och sköter kosten exemplariskt. Är ni robotar? Hehe. Snackar givetvis om er som deffar osv. Jag beundrar er både fysiska och mentala styrka och kämparglöd... Säg mig, vad är det som motiverar er att hålla detta år ut och år in?
Hursom helst, ni som kör sträng diet har ni onyttiga saker hemma? Bor ni hemma eller kanske ensamma? Tyckte det var svårt när mina syskon köpte hem massa onyttigt hela tiden och min familj i allmänhet köpte massa fet husman.
Det måste nog vara 100% enklare när man är en "fattig student" då det inte är frågan om vad man är sugen på utan man utgår från sin budget. Och även ni som måste betala för er själva i allmänhet.
|
|
|
2013-08-22, 06:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av sashatasha
Hej! Jo jag har läst runt lite här och det är nästan så man mår lite dåligt. Många verkar extremt diciplinerade, tränar och sköter kosten exemplariskt. Är ni robotar? Hehe. Snackar givetvis om er som deffar osv. Jag beundrar er både fysiska och mentala styrka och kämparglöd... Säg mig, vad är det som motiverar er att hålla detta år ut och år in?
Hursom helst, ni som kör sträng diet har ni onyttiga saker hemma? Bor ni hemma eller kanske ensamma? Tyckte det var svårt när mina syskon köpte hem massa onyttigt hela tiden och min familj i allmänhet köpte massa fet husman.
Det måste nog vara 100% enklare när man är en "fattig student" då det inte är frågan om vad man är sugen på utan man utgår från sin budget. Och även ni som måste betala för er själva i allmänhet.
|
Vet du vad du vill och hur du skall nå dit är det bara att ge sig f-n på att ta sig dit.
Jag gjorde det så att jag inget godis hade hemma för så fort det finns hemma och ett litet sötsug smyger sig på kan det ibland vara svårt att stå emot.
Däremot om du räknar dina kalorier och ligger på ett underskott och har så att säga"lite kalorier till övers"så klart att du kan unna dig en cocosboll eller 2 ibland 
Tänk på ditt mål och tala gärna om det för din familj/vänner eller dylikt att du skall eller kommer att gå på en diet.
Sen klart att nåt sött måste man ju kunna unna sig då och då.En chokladkaka
nån gång gör dig inte fet men en sallad gö dig heller inte smal 
Håll dig till din plan och fokusera på målet så är det faktiskt lättare än man tror 
Lycka till nu!
|
|
|
2013-08-22, 07:10
|
|
No brain, no gain
Reg.datum: Feb 2005
|
År ut och år in är det sällan tal om utan kortare perioder på några veckor. Då är det inte så svårt att motivera sig om man vet vad man vill och hur man ska åstadkomma det.
|
|
|
2013-08-22, 08:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Har skåpen fulla med onyttigheter eftersom jag har småbarn men jag har sällan något sug efter sånt eftersom jag äter väldigt mycket god mat.
|
|
|
2013-08-22, 08:27
|
|
Star Wars
Reg.datum: Sep 2012
|
Det kan vara lättare om man inte har något hemma som du säger, men hemligheten med att deffa är att helt enkelt inte äta något annat än det du ska.
det är faktiskt väldigt lätt att hålla sig inom en ram om man intalar sig att det inte finns något alternativ
|
|
|
2013-08-22, 08:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark
Det kan vara lättare om man inte har något hemma som du säger, men hemligheten med att deffa är att helt enkelt inte äta något annat än det du ska.
det är faktiskt väldigt lätt att hålla sig inom en ram om man intalar sig att det inte finns något alternativ
|
Tror det är där skon klämmer hos de flesta, dom har verkligen ingen som helst planering gällande kosten utan försöker knåpa ihop dages energiintag beroende på humör/vad man är sugen på och detta slutar sällan bra.
Planerar man kosten kan man utan problem äta väldigt bra mat (och god mat) under vardagen och helt slippa sötsug och då minimera risken för att falla för frestelser. Är man dessutom väldigt duktig på att planera sin kost kan man faktiskt lägga in ett antal tillfällen varje vecka när man unnar sig något som per defintion går under kategorin "onyttigt"! För hobbydeffar man finns det utan tvekan plats för att på helgen unna sig en godispåse, glass eller liknande utan att det ska förstöra en hel deff!
Sen jag lärde mig allt detta har mina 2 senaste (ganska långa) deffperioder varit "en walk in the park" i jämförlse med dom första där jag hade en lång lista på förbud (som jag bröt säkert 10ggr per vecka).
Mvh
En som gillar "flexible dieting"
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Senast redigerad av Reaper123 den 2013-08-22 klockan 08:39.
|
|
|
2013-08-22, 08:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123
En som gillar "flexible dieting"[/I]
|
+1
Så kan man behålla sin relation med mat också
|
|
2013-08-22, 16:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Bor inte ensam och det finns ständigt tillgång till diverse godsaker.
Bara inte en del av min livsstil så jag lämnar dem åt andra
Ser inga svårigheter ? Bara ett val man gjort och nu lever med
|
|
|
2013-08-22, 16:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av sashatasha
|
När jag var liten handlade intaget om vad man hade råd med. Nu har jag alltid glass, chips, godis och popcorn hemma, ifall jag får gäster eller skulle bli sugen. Det händer nästan aldrig men om man får för sig att äta t.ex. popcorn eller glass och det inte finns hemma blir man ju bara trött på sig själv.
Det är lite som när jag slutade snusa, så hade jag en hel stock snus i kylen. Det spelar ingen roll om det finns där, det är bara att göra valet att äta eller inte.
Jag har aldrig förstått folk som samma kväll äter upp allt godis som handlats hem och sedan går där utan något hemma när de får gäster eller ska kolla film och affären har stängt.
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian
Har skåpen fulla med onyttigheter eftersom jag har småbarn men jag har sällan något sug efter sånt eftersom jag äter väldigt mycket god mat.
|
Samma här och om suget infinner sig när man deffar är det bara att tänka på något annat någon minut så är det borta. Så länge man inte sitter hungrig förstås.
Senast redigerad av Knatcharn den 2013-08-22 klockan 16:16.
|
|
|
2013-08-22, 16:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Jag är en sån person som ni inte förstår er på. Jag håller mig till deffen men får se till att inte ha NÅGOT sött alls hemma. För den gången efter en fotbollsmatch/träning eller en lång dag med jobb/gym så får jag ett sötsug som gör att jag KOMMER äta upp ALLT som jag har hemma. Köper jag 0.5kg lösgodis så äter jag upp 0.45kg av det utan problem.
Däremot har jag klarat av att ha några hårda godisar hemma samt mörk, typ 70%, choklad utan att smäcka i mig allt på en gång.
Men sen är det som ni säger att vissa dagar, särskilt när man vet att man förbrukat lite extra, så unnar man sig något extra. För mig handlar det allra mest om att kanske inte helt avstå från tex en tårtbit på jobbet utan att ta liiite!
|
|
|
2013-08-22, 16:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Skulle inte klassa mig som robot för har inte på så sätt superkoll på vad jag äter och vilka mängder. Däremot har jag rätt bra disciplin med snask och liknande. Finns nog fullt med godsaker i skåpen som chips, godis, öl, glass och finsprit, men blir sällan ätit eller druckit av just med tanke på träningen och hälsan. Tänker inte mycket på det så blir heller ingen frestelse.
|
|
|
2013-08-22, 16:52
|
|
It's on now!
Reg.datum: Feb 2006
|
Finns alltid GRYMT mycket saker här hemma, smyger väl ner någon ruta choklad ibland men överlag har jag inga problem att hålla mig.
Nu är det "bulk", jag äter cleant när jag är hungrig, så det finns inget sug mer eller mindre.
|
|
|
2013-08-22, 16:57
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Äh, tänk på att några av de mest "disciplinerade" på brädan har både en och två störningar och förmodligen är fyllda av ångest ;-)
Se därefter på några av de mest framgångsrika inom branschen så ser du också att de äter "onyttigheter" då och då med goda resultat
|
|
|
2013-08-22, 16:58
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
När jag varit disciplinerad med kosten och gått ner i vikt har det varit sällan som jag haft "onyttiga" saker hemma. Det är väldigt sällan det funkar för mig. Finns det hemma så äter 5-10 ggr den planerade ransonen. Inte så hållbart
|
C4L
|
|
|
2013-08-22, 17:01
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
När jag varit disciplinerad med kosten och gått ner i vikt har det varit sällan som jag haft "onyttiga" saker hemma. Det är väldigt sällan det funkar för mig. Finns det hemma så äter 5-10 ggr den planerade ransonen. Inte så hållbart 
|
Man kan ju planera lite i mängden man handlar hem, man kan även göra som jag och köpa med sig 2x400g toblerone från flyget. Om man pausar minst 5min mellan varje bit så räknas bara varannan.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:16.
|

|