På tal om artikeln så tycker jag att den tog upp en hel del viktiga problem. Bland annat att soldaterna på marken inte känner att de kan hjälpa till ordentligt (och det är väldigt frustrerande). Som jag ser det så är vi förvisso där som soldater och vår uppgift är först och främst att skapa trygghet och avvärja våld med vapenmakt. MEN, för att skapa trygghet både för oss själv och för lokalbefolkningen är det väldigt viktigt med deras stöd och att de ser vår närvaro som en fördel. Därför tycker jag att man borde öka hjälpinsatserna. Kanske inte främst att soldater går och delar ut matpåsar, men att de arbetar närmre med socialaprojekt och att lokalbefolkningen ser sambandet.
Det finns förvisso problematik med en allt för nära koppling mellan väpnade styrkor och hjälporganisationer. Hjälporganisationer brukar inte vilja förknippas med soldater eftersom det kan höja hotet emot dem. Det tycker jag är helt rätt tänkt. Däremot skulle jag kunna tänka mig att inom ramen för Sveriges medverkan i Afghanistan även ha en egen hjälporganisation som arbetar och kanske t.o.m. bor gemensamt med soldater. På så sätt kan soldaterna fortfarande sköta sina uppgifter, men även hjälpa lokalbefolkningen på en mer uppenbar nivå. Exempelvis skulle Sida kunna göra lite verklig nytta och verkligen se att deras pengar hjälper. I Afghanistanfallet skulle de kunna samarbeta med MOT som åker runt och frågar hur de har det i byarna. Hittills så fungerar det ungefär som så att svenskar kommer och frågar hur de har det var sjätte månad (ny personal efter 6 mån) och sen kan de inte göra mycket mer. Frustrerande för soldater och värdelöst för att bygga upp förtroendet.
Bara en snabbt nedklottrad tanke. Åsikter?
Senast redigerad av Jax den 2008-10-05 klockan 10:41.
|