Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Ska sverige vara i Afghanistan?
Ja 25 50.00%
Nej 25 50.00%
Antal röster: 50. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-05, 09:27   #1
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé

Torsk_oles avatar

Reg.datum: Jun 2006
Sveriges glömda krig

De senaste tiden har det varit mycket debatt om försvarsmakten. Nu i helgen så började SvD så ett frö till ännu mer debatt.

Nämligen hurvida vi ska vara i Afghanistan eller inte? Våra uppgifter där osv.

Vad tycker ni?

Lite länkar till artiklarna

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1829861.svd

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1829861.svd

Till moderatorer: Kan ni göra detta till en poll?

Fråga: Ska sverige vara i Afghanistan?

Svarsalternativ. Ja eller Nej
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 09:33   #2
sunkan
Registered User

sunkans avatar

Reg.datum: Nov 2004
Nu är jag nog aningen partisk med tanke på att jag tappar jobbet om svenskar inte ska till afghanistan. Jag tycker att svenskarna ska stanna nu när busarna börjar röra sig mer och mer uppöver i landet.
sunkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 09:52   #3
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Måste säga att det var en bra artikel SvD hade lyckats plita ihop. Trodde först att du länkade till artiklen med OMLT som är rådgivare åt afghanska armén. Den var mindre genomtänkt.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-10-05 klockan 10:13.
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 09:56   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Pollrubrik fixad.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 09:57   #5
zeusden1
Starke Adolfs son

zeusden1s avatar

Reg.datum: Oct 2006
Jag maste saga nej. Jag ar emot all sorts av krig. Varfor ska Sverige, med sina egna problem lagga skattepengar pa ett land som varit i krig i stort sett sen var tiderakning?
Gammal 2008-10-05, 10:05   #6
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Även om jag råkade vara kritisk mot den illa satta pullrubriken så ville jag gärna har kvar andra delen av mitt inlägg.

Det var en bra artikel. Först trodde jag att det skulle vara den artikeln som skrevs igår om våra OMLT som hjälper den Afghanska regeringen. Det var en mindre välskriven artikel där författarna ville få det att framstå som att det var helt på egen bevåg som detta genomfördes utan kännedom från hemmaplan.

Som svar på frågan så säger jag inte helt oväntat: Ja. Sånt jäkla hyckleri att tycka att FN m.m. ska sätta stopp för krig utan att själva vara beredda att hjälpa till. De som tycker att vi inte ska skicka just på grund av att de anser att hela grejen med fredbevarande/fredframtvingande tupper är fel, har jag däremot inget mot.

Senast redigerad av Jax den 2008-10-05 klockan 10:08.
Gammal 2008-10-05, 10:09   #7
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av zeusden1 Visa inlägg
Jag maste saga nej. Jag ar emot all sorts av krig. Varfor ska Sverige, med sina egna problem lagga skattepengar pa ett land som varit i krig i stort sett sen var tiderakning?
För att hjälpa Afghanistan och dess befolkning?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 10:33   #8
Bahir
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Jax Visa inlägg
Som svar på frågan så säger jag inte helt oväntat: Ja. Sånt jäkla hyckleri att tycka att FN m.m. ska sätta stopp för krig utan att själva vara beredda att hjälpa till. De som tycker att vi inte ska skicka just på grund av att de anser att hela grejen med fredbevarande/fredframtvingande tupper är fel, har jag däremot inget mot.
Bra argument, jag håller med. Dessutom tror jag det är bra för Svenska armén att få lite erfarenhet, även om det självklart är tråkigt att soldater riskerar att dö på kuppen.
Bahir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 10:38   #9
Jax
Registered User

Jaxs avatar

På tal om artikeln så tycker jag att den tog upp en hel del viktiga problem. Bland annat att soldaterna på marken inte känner att de kan hjälpa till ordentligt (och det är väldigt frustrerande). Som jag ser det så är vi förvisso där som soldater och vår uppgift är först och främst att skapa trygghet och avvärja våld med vapenmakt. MEN, för att skapa trygghet både för oss själv och för lokalbefolkningen är det väldigt viktigt med deras stöd och att de ser vår närvaro som en fördel. Därför tycker jag att man borde öka hjälpinsatserna. Kanske inte främst att soldater går och delar ut matpåsar, men att de arbetar närmre med socialaprojekt och att lokalbefolkningen ser sambandet.

Det finns förvisso problematik med en allt för nära koppling mellan väpnade styrkor och hjälporganisationer. Hjälporganisationer brukar inte vilja förknippas med soldater eftersom det kan höja hotet emot dem. Det tycker jag är helt rätt tänkt. Däremot skulle jag kunna tänka mig att inom ramen för Sveriges medverkan i Afghanistan även ha en egen hjälporganisation som arbetar och kanske t.o.m. bor gemensamt med soldater. På så sätt kan soldaterna fortfarande sköta sina uppgifter, men även hjälpa lokalbefolkningen på en mer uppenbar nivå. Exempelvis skulle Sida kunna göra lite verklig nytta och verkligen se att deras pengar hjälper. I Afghanistanfallet skulle de kunna samarbeta med MOT som åker runt och frågar hur de har det i byarna. Hittills så fungerar det ungefär som så att svenskar kommer och frågar hur de har det var sjätte månad (ny personal efter 6 mån) och sen kan de inte göra mycket mer. Frustrerande för soldater och värdelöst för att bygga upp förtroendet.

Bara en snabbt nedklottrad tanke. Åsikter?

Senast redigerad av Jax den 2008-10-05 klockan 10:41.
Gammal 2008-10-05, 13:14   #10
JockeKillen
Registered User

JockeKillens avatar

Reg.datum: Feb 2008
Även jag är partisk i denna fråga då min far varit där i 6 månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Bahir Visa inlägg
även om det självklart är tråkigt att soldater riskerar att dö på kuppen.
Jo, det var väl inte så trevligt att dagen då far min skulle åka hem så vart en av de senare transporterna utsatt för en kontrollstyrd mina som höll på att döda några ur gruppen.
JockeKillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 13:28   #11
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Ja, det är klart vi ska göra en insats och inte bara när det är relativt ofarligt.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:07.