2007-05-30, 01:31
|
|
småmysigt slampig
Reg.datum: Jul 2006
|
Vad betyder ordet "studentikost" för er?
Ja, vad associerar ni ordet studentikost med?
För mig är det möten med samtal om allt möjligt inom politik, teater, litteratur, statsvetenskap och insiderskämt samt lite allvar gällandes nation eller konventsfrågor. Allt detta kryddat med lite punsch, kaffe och fika.
Jag förknippar också studentikost med att få ta på sig fracken gå på en fin middag, trevligt bordssällskap, god sprit och allmän festlig stämning. Allt på en trevlig nivå. Även små sexor med trettio pers som sitter och äter god mat och dricker väldigt mycket och billig (nationspriser är bra) öl, sjunger (läs:skrålar) och pratar, samt sedan går ned till puben och pratar, lyssnar på musik och har roligt fram till kl 06.00 en tisdagkväll.
En trevlig stund med kamrater för att bryta av studierna. Jag har till och med lyckats få min antistudentikosa flickvän att gilla att gå på studentsaker med mig, den glada stämningen smittar, särskilt med några öl innanför västen, så pass mycket att till och med hon som vanligen hatar allsång och fylikt har börjat gilla att vara med.
Studentikost för mig är INTE, overaller, spritfester med asfulla, spyende teknologer och allmän drängfylla.
Vad förknippar ni ordet studentikost med? Och hur fick ni det intrycket?
|
|
|
2007-05-30, 01:38
|
|
Glorified
Reg.datum: May 2005
|
Inskränkt självupplyftande tillvaro, leka lusten av sig innan man blir "allvarlig" och stabiliserar sig i en medelklasstillvaro. Romantiserat beteende kring alkohol, sex, droger och moral. Ytliga sociala kontakter och ett brett spektrum av subkulturer.
Baserat på 20 år boende i Lund samt ett par fristående kurser vi Lunds universitet, kortvarigt engagemang i en nation.
|
|
|
2007-05-30, 01:39
|
|
Besserwisser
Reg.datum: Aug 2004
|
Spex och snapsvisor.
|
|
|
2007-05-30, 01:45
|
|
småmysigt slampig
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Corpobal
Inskränkt självupplyftande tillvaro, leka lusten av sig innan man blir "allvarlig" och stabiliserar sig i en medelklasstillvaro. Romantiserat beteende kring alkohol, sex, droger och moral. Ytliga sociala kontakter och ett brett spektrum av subkulturer.
Baserat på 20 år boende i Lund samt ett par fristående kurser vi Lunds universitet, kortvarigt engagemang i en nation.
|
Låter som en tråkig association, men det är ju Lund du snackar om så jag tror att du har rätt.
|
|
|
2007-05-30, 01:49
|
|
Hårdrockare
Reg.datum: Mar 2006
|
Overaller, spritfester med asfulla, spyende teknologer och allmän drängfylla.
Det och sittningar. Det senare kanske är den delen du beskriver i positiva ordalag. Verkar vara samma människor som har overaller. Jag har aldrig känt behovet av sånt studentliv, det är inte för mig. Har ingen overall heller. Studentjävlar. Har ändå många år på ett universitet...
|
|
|
|
2007-05-30, 05:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Tore.
|
|
|
2007-05-30, 06:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus
Studentikost för mig är INTE, overaller, spritfester med asfulla, spyende teknologer och allmän drängfylla.
|
Det är ju klart det inte är det, ni har ju inte overaller på juristlinjen sen är ni inte teknologer heller. Resten funkar med din ovan nämnda beskrivning faktiskt ganska bra, skillnaden är bara vilken approach man har till beskrivningen.
Som svar till frågan kort och gott handlar det om att konsumera mycket alkohol under vilka förhållanden som helst. Kraven verkar inte vara särskilt höga på lokal, stämning, musik, folk osv osv, bara det finns sprit.
|
|
|
2007-05-30, 06:24
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Nudlar.
Eller vänta nu.... *whistle*
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2007-05-30, 07:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Ja jäklar, vad fint!
|
|
|
2007-05-30, 07:54
|
|
Värmdökungen
Reg.datum: Aug 2001
|
Aldrig hört ordet förut.
|
|
|
2007-05-30, 09:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Overaller, nollningar, spexande och samhörighetsprylar (typ tröjor och dylikt) för studenter. Sådant man inte gör normalt utan dras in i genom universitetet.
Att dricka massa bärs, spy och vara uppe till 06.00 på en tisdag kan mycket väl hända i mina vanliga kretsar också. Det är faktiskt troligare att det händer där än i mitt (dåvarande) uni-umgänge.
|
|
|
2007-05-30, 09:22
|
|
Matematisk Styrkelyftare
Reg.datum: Apr 2004
|
Det har en negativ klang hos mig. Kopplar ihop det med overaller, nördar och sittningar som man är tvungen att gå på om man inte ska räknas som en dålig människa, men det var i Uppsala det också *whistle*
|
|
|
2007-05-30, 09:32
|
|
-Frank-
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Corpobal
|
Bra rutet konstapeln!
|
Balkantrappan
|
|
|
2007-05-30, 09:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Det har enbart negativa associationer för mig, varav alla har omnämnts redan. Dock har jag gjort det mesta av ovanstående men det tog inte lång tid innan det började kännas fjortis.
Fjortisskap på universitetet kan man väl jämföra studentikost med.
|
2007-05-30, 09:43
|
|
Banned
Reg.datum: Sep 2005
|
Ingenting...
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:35.
|

|