2013-07-02, 21:07
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2012
|
Motivation till att ge fan i skit!!??
Ja, vad säger Kolozzeum-folket om detta?
1. Vad inspirerar er/motiverar er bäst till att ge fan i skit/skräpmat i mängder?
2. Hur hindrar ni er själva från att trycka mängder med skräp?
3. När ni väl får ett vrålsug, hur tänker ni och agerar ni kring detta?
|
|
|
2013-07-02, 21:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av SKSKSK
1. Vad inspirerar er/motiverar er bäst till att ge fan i skit/skräpmat i mängder?
|
Jag upprepar för mig själv:
"Nothing tastes as good as ripped feels".
|
|
|
2013-07-02, 23:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Citat:
|
Ibland ger jag upp för suget, men oftast så tänker jag "ska fan inte äta skräp nu, du deffar.
Men jag har lagt in en refeed med 1-2 veckors mellanrum. Det hjälper.
|
|
|
2013-07-02, 23:45
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
1. Om jag deffar så äter jag exakt enligt min plan. Jag använder mig inte av några knep annat än att jag vet att allt utöver det som ingår i dieten bara kommer att göra deffen längre. Jag vet vad målet är och tycker att det är värt att inte fucka upp det.
2. Jag börjar helt enkelt inte att äta "fel" om man väl släpper på den spärren kan det vara väldigt svårt att sluta, speciellt om man är hungrig. Så det är helt enkelt inte tillåtet att börja.
Inte mycket till tips kanske eftersom det är individuellt hur svårt det är att låta bli. Men för mig funkar det bra att helt enkelt bestämma mig för att inte äta sådant som påverkar formen negativt under ett par månader.
Annars är väl det bästa tipset: Planering! Äter man det man ska så blir man inte vrålhungrig och sötsugen i någon extrem utsträckning. Se till att ha det du SKA äta tillgängligt, handla i tid, tillaga i tid osv.
3. Biter ihop till nästa planerade måltid. Eller funderar över varför jag blev så hungrig - uppenbarligen har jag gjort något fel om jag blir så hungrig. Med en vettig diet ska det inte bli så.
Men är man ute och äter eller i ett annat socialt sammanhang så måste man släppa på tyglarna... Tyvärr blir det lätt lite väl mycket vid de tillfällena. Det går bra så länge det inte är flera gånger i veckan varje vecka. Det viktiga då är bara att lägga det bakom sig och gå tillbaka till den ordinarie dieten. Man ska absolut inte fundera på hur mycket den kvällen "förstörde" för då är det lätt att bara ge upp och skita i allt och tokäta i flera dagar. Så fort det går tillbaka till rutiner istället - planering och kontroll.
|
|
|
2013-07-03, 00:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2013
|
Det som brukar fungera bra för mig är att ta ett steg tillbaka och tänka igenom om jag verkligen behöver den där kakan/chipspåsen/skräpmålet innan jag köper den/plockar den från fatet.
Annars är det jävligt effektivt att kika på lite kläder och mode på nätet. Motiverar som attan.
Senast redigerad av skyclaw den 2013-07-03 klockan 00:06.
|
|
|
2013-07-03, 01:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
+1 på Langster
|
|
|
2013-07-03, 05:31
|
|
Oh gravity, thou art a heartless bitch
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
|
1. Jag vill bli lättare (utseendet är självklart intressant men ändå sekundärt). Mer motivation än så är ointressant för min del.
2. Genom att aldrig ha något sådant hemma och att inte gå och handla om jag är hungrig.
3. Får sällan det du kallar vrålsug, jag är faktiskt oftare "mätt" när jag dietar än annars, av den enkla anledning att jag oftast äter mer volym och dricker mer vatten än när jag ligger på balans.
De gånger som jag däremot "fuskar" (utan något "vrålsug") med dieten och käkar en påse chips eller dylikt så försöker jag inte försvara det med "refeed" eller liknande.
De gånger jag fuskar så gör jag det av två enkla faktum.
1: Jag har för dålig karraktär/disciplinför att ge fan i det.
2: Jag tänker igenom faktumet att det förhindrar/förlänger min viktnedgång och tycker fortfarande att det är värt det. En prioritering alltså.
Senast redigerad av Beemel den 2013-07-03 klockan 05:32.
|
|
|
2013-07-03, 06:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2013
|
Beemel kunde inte sagt det bättre, tänker exakt likadant...
|
|
|
2013-07-03, 06:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2012
|
Citat:
|
1.För det första så innehåller skräpmat mycket kalorier vilket jag INTE har råd med intalar jag mig själv.
Äter jag ändå skräpet så på nåt sätt blir det som att jag aldrig får nog och då vill jag gärna ta lite till vilket absolut inte är tillåtet.
2.Jag ser till som övriga innan att ha det jag behöver hemma och planera inköpen.Tex i går lagade jag köttfärssås med broccoli mix och vägde upp mina
portioner i burkar så att jag har 200g köttfärs och lika mycket grönsaker och detta räckte till 5 måltider.Tricket för mig i allafall är att inget godis etc.finns hemma då är det för lätt att torska dit så detta finns inte hemma hos mig.
3.Jag försöker äta nåt bra och har jag råd enligt min kaloribudget så unnar jag mig lite salta nötter.Även om det går att äta godis så har jag iallafall märkt att
det är mer eller mindre omöjligt att bara äta några få bitar.Börjar jag äta så finns det inget stopp!Man är som en socker junkie när det sätter igång.
Nötter brukar funka för mig och mycket kaffe+snus!
|
|
|
2013-07-03, 07:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Nu har du fått många bra tips redan, för säger +1 på det mesta som skrivitets! Men...
Citat:
|
En välplanderad kostplan löser egentligen alla dessa "problem" för mig åtminstone, blev 0 oplanerade ätardagar under min 15 veckor långa deff (och egentligen ingen ätardag, utan bara refeedes om man bortser från när jag tog 50E% från alkohol vid enstaka tillfällen)
Sen handlar det såklart om målmedvetenheten, vill man så kan man avstå skräp!
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Senast redigerad av Reaper123 den 2013-07-03 klockan 07:03.
|
|
|
2013-07-03, 07:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Resultat samt lära sig göra nyttig och god mat (ja, det går). Vet jag att jag når mina mål lättare om jag struntar i skräpmaten så är det ganska enkelt att skippa det. Jag tänker knappt på det. Min egna mat är godare.
Se svar 1 ovan.
Det går över efter ett tag. Och får jag vrålsug så beror det oftast på att jag ätit för lite. Då kompenserar jag genom att äta mer. Visst, viktnedgången stannar kanske av men jag får mer energi till kommande träningspass och jag slipper suget efter skräp.
|
|
|
2013-07-03, 07:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
De senaste året har jag verkligen lagt ner tid på att försöka lära mig att laga god och bra mat, iom att jag numera tycker min mat är godare så tänker jag inte ens på snabbmat.
Sen gäller det ju att ha en klar bild i huvudet om vart man vill ta sig, det är helt enkelt inte värt att förlänga deffen pga att gå lös en dag på nån skräpmat som man sen ändå kommer ångra.
Nu med en mer exakt dietplan så känner jag aldrig det där suget, gör jag det så åtgärdar jag de på samma sätt som pretorian
|
2013-07-03, 08:14
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
1. Om jag deffar så äter jag exakt enligt min plan. Jag använder mig inte av några knep annat än att jag vet att allt utöver det som ingår i dieten bara kommer att göra deffen längre. Jag vet vad målet är och tycker att det är värt att inte fucka upp det.
2. Jag börjar helt enkelt inte att äta "fel" om man väl släpper på den spärren kan det vara väldigt svårt att sluta, speciellt om man är hungrig. Så det är helt enkelt inte tillåtet att börja.
Inte mycket till tips kanske eftersom det är individuellt hur svårt det är att låta bli. Men för mig funkar det bra att helt enkelt bestämma mig för att inte äta sådant som påverkar formen negativt under ett par månader.
Annars är väl det bästa tipset: Planering! Äter man det man ska så blir man inte vrålhungrig och sötsugen i någon extrem utsträckning. Se till att ha det du SKA äta tillgängligt, handla i tid, tillaga i tid osv.
3. Biter ihop till nästa planerade måltid. Eller funderar över varför jag blev så hungrig - uppenbarligen har jag gjort något fel om jag blir så hungrig. Med en vettig diet ska det inte bli så.
Men är man ute och äter eller i ett annat socialt sammanhang så måste man släppa på tyglarna... Tyvärr blir det lätt lite väl mycket vid de tillfällena. Det går bra så länge det inte är flera gånger i veckan varje vecka. Det viktiga då är bara att lägga det bakom sig och gå tillbaka till den ordinarie dieten. Man ska absolut inte fundera på hur mycket den kvällen "förstörde" för då är det lätt att bara ge upp och skita i allt och tokäta i flera dagar. Så fort det går tillbaka till rutiner istället - planering och kontroll.
|
Detta sammanfattade i stort sett hela min egen approach.
|
|
|
2013-07-03, 11:03
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2011
|
Inte svårt överhuvudtaget att inte äta skräpmat för mig.
Det är ju så sjukt mycket vana bara. Sedan mitt blodsocker blev stabilt (och inte sjönk sådär drastiskt trots många timmars fastande) så har jag inte det problemet längre.
|
|
|
2013-07-03, 11:08
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Allting handlar om rätt diet. Man ska inte gå runt och vara svinhungrig och sugen hela tiden med ett bra upplägg.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.
|

|