Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-22, 00:34   #1
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Reg.datum: Apr 2007
Run Forrest, run! Milen under 37.

Hej!

Kön: Man
Ålder: 20
Längd: 196 cm
Vikt: 75 kg

Eftersom jag tänkte inleda en ny mer målmedveten träningsperiod framöver kändes det vettigt att skapa en träningsjournal här för att kunna få lite input.

Jag har alltid utövat någon idrott men på senare tid har jag nog kommit fram till att löpning är det jag gillar bäst. Således planerar jag att under 2009 bli mer strukturerad i min träning och som sagt föra bok över det hela. Anmält mig till Stockholms halvmarathon och tänkte springa ett flertal tävlingar innan dess. Alltid triggande med tävlingar att se fram emot och användbart för att känna av formen ordentligt.

Fokus kommer ligga på milen. Jag har alltid gillat den distansen och tycker att det är ett bra fokus just nu. Kanske gradvis röra mig uppåt och träna för längre distanser senare i år. I all min stupiditet missade jag självklart att anmäla mig till maran i tid, så jag får vackert nöja mig med halvmaran i år. Men men, ska inte hänga läpp.

Det enda personbästa jag vet säkert är från midnattsloppet förra året. Nuvarande form ska jag inte uttala mig om, men runt 44-45 på milen skulle jag nog tro.
Jag lägger till plankan också. Slog klubbrekordet den gången, men ligger inte alls på den nivån just nu. Ett delmål för året är dock att komma upp till i alla fall 12 minuter vid årets slut.

Personbästa:
5km: Midnattsloppet 2008 19.46
10km: Midnattsloppet 2008. 41.35
Plankan: Klubbträning 2007. 11.50

Tänkte lägga till 1000m samt 3km när jag har sett efter vilken nivå jag egentligen ligger på.

Jag tar tacksamt emot tips på hur jag ska lägga upp min träning på ett fördelaktigt sätt. Tidigare har jag bara sprungit för att det varit roligt. Självklart har bra tider varit ett plus men alltid kört för att det varit roligt. Inte reflekterat nämnvärt efter vad som gett bäst utdelning. Så ska inte vara fallet i år.

Planerar att träna på gymmet cirkus 3ggr/vecka. Den obligatoriska bålträningen samt lite allmän styrka. Kanske en del cykling för att variera mig en smula.

Tips? Tillägg? Tankar?

En fråga till er mer inbitna löpare är om ni skulle rekommendera att börja träna i klubb lite smått? Känns som om det skulle ge en hel del. Alltid roligt att springa med någon och sen kan det vara fint att få ta del av den erfarenhet som många har.
Studenternas är enda jag lyckats hitta. Någon stockholmare som kan tipsa om någon utöver den?

Jag vill inte ge Adidas gratisreklam men första inlägget måste få en bra finish, så jag avslutar med Haile Gebrselaisse.

Hoppas att det kan bli lite trevlig läsning.

Senast redigerad av Karvig den 2009-03-22 klockan 00:36.
Karvig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 17:10   #2
akvariefisken
Registered User

Reg.datum: Dec 2008
Ska bli roligt att följa! Jag har ungefär samma mål som dig!
lycka till!
Gammal 2009-03-22, 17:59   #3
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Hej och välkommen!

Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
Jag tar tacksamt emot tips på hur jag ska lägga upp min träning på ett fördelaktigt sätt.
Hur mycket tid tänker du lägga på löpträning? Du skrev gym 3 gånger i veckan, men är det då du ska springa (på löpband?), eller blir det fler träningstillfällen utomhus?
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 18:12   #4
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Tack för välkomnandet!

@akvariefisken: Härligt. Ska följa din journal med. Det är roligt att se hur andra går tillväga.

@Lars Brinkhoff: Hoppsan Kerstin. Missade visst den biten. Jag tänker mig 2 pass på 6-8 km med päronjoggande, alltså cirka 4:50-5:10min/km, ett långdistanspass på sisådär 14+km och ett pass med intervall/fartlek/backträning per vecka.
Springer gör jag utomhus. Om vädret är riktigt ruggigt är löpbandet ett alternativ men jag har väldigt svårt för det. Känns så onaturligt när det rullar på egen hand.

Tänkte duscha och krubba nu men sen blir det redovisning av dagens fysiska aktivitet.
Gammal 2009-03-22, 18:24   #5
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Plankan: Klubbträning 2007. 11.50
Omg! Jag har mött min överman på kolo! Jag har damrekordet i vår klubb med 9 min, men jag är ute efter klubbrekordet på 15 min. Försten dit?

EDIT: Fast då kanske jag måste börja köra plankan lite oftare än 2-3 ggr per år iofs...

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 18:33   #6
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Jag är på! Min träningsgrad för plankan ligger nog på samma som din just nu, så det låter som en rättvis tävling. Är du baserad i stockholmsregionen kan vi en battle någon dag senare i år. Jag tänkte maxa imorgon så då får vi se vad dagsformen ligger på.
Gammal 2009-03-22, 19:57   #7
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Söndag 22/3

Distans: 10km.
Tid: Okänt.
Hastighet: Rask gång.

Distans: 10km.
Tid: 46:30.
Hastighet: 4:36min/km.
Betyg: 2/5.

Gick till närmaste IP för att kalibrera min Ipod. När jag hade sprungit 400m tyckte den att jag sprungit runt 320m.. Inte förväntat mig att den skulle vara helt hundra men 20% är nästan kriminellt dåligt. Antar att det beror på att jag har ett tämligen långt löpsteg vilket leder till färre fotisättningar. Bra boost för självförtroendet att veta att jag inte varit så långsam som den uppgett tidigare.

Tänkte päronjogga på hemvägen. Eftersom jag nu låg väldigt annorlunda i min/km jämfört med förut kom jag aldrig in i någon bra takt. Att jag irrade bort mig bitvis gjorde inte saken bättre direkt. Sista gången jag provar ut en ny runda i söderort. Helt plötsligt står man vid bäckforsbospettstorpsskolan och har inte den blekaste om hur man ska springa för att man komma hem. Förhållandevis ofta visar det sig att man hamnat i bagarmossen. Tokigt det där.

I alla fall så inledde jag alldeles för snabbt och mittenpartiet blev alldeles för långsamt. Låg på 3:40min/km där ett tag för att sedan dippa till 5:31min/km som långsammast.
Efter 38min hade jag sprungit 7.3km och det triggade någonting i mig så sista biten blev en kamp för att komma under 47min. Att hela sista 2km var rätt kraftigt uppför ledde till en lätt vimmelkantig löpare sista 100metrarna.

Avslutade med lätt gång/jogg 3km innan jag kom hem.

Jag var något överklädd och de små hagelliknande snökornen som föll från himlen idag smällde rätt fint i ögonen. Bitvis var jag tvungen att gå för att inte riskera att springa in i någonting så kraftigt som jag kisade. Skidglasögon kanske är ett alternativ till nästa runda.
Löpningen som helhet idag var inte behaglig för fem öre, men skönt att få årets första miltid så jag har något att gå efter.
Gammal 2009-03-23, 08:07   #8
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Citat:
Jag tänker mig 2 pass på 6-8 km med päronjoggande, alltså cirka 4:50-5:10min/km, ett långdistanspass på sisådär 14+km och ett pass med intervall/fartlek/backträning per vecka.
Det låter som ett utmärkt upplägg att utgå ifrån. Långpasset borde du kunna utöka till 90 minuter så småningom. Jag tror det är nyttigt även om man bara satsar på milen.
Gammal 2009-03-23, 09:59   #9
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Finemang! Skönt att höra att jag inte var helt fel ute.

Idag blir det gymmet efter jobbet. Nästan sugen på att päronjogga lite när jag kommer hem men dumt att riskera skador. Tänk vad härligt det vore om man slapp oroa sig över skador.

Behöver införskaffa ett till par skor. Neutrala sådana. Kör med Nike Air Pegasus+ 2007 just nu och de sitter som gjutna. Känns dock lite klumpiga ibland så jag tänkte se mig om efter lite lättare skor. Reebok Ultra har jag hört gott om, och de är riktigt sköna, men det vore en fördel om jag kunde fortsätta använda Nikes +serie till Ipoden.
Någon som har några tips?
Gammal 2009-03-23, 10:36   #10
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Bra upplägg osv., imponerande tid på plankan!

Detta ska följas - vi har ungefär samma personbästan på 10k också.
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 11:51   #11
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Jag är på! Min träningsgrad för plankan ligger nog på samma som din just nu, så det låter som en rättvis tävling. Är du baserad i stockholmsregionen kan vi en battle någon dag senare i år. Jag tänkte maxa imorgon så då får vi se vad dagsformen ligger på.
Yeay! Ja, jag bor i Sthlm, så the battle is on

Angående skor, så rekommenderar jag Runner's store på Vasagatan. De har nog stans största utbud av lätta skor och har man ett neutralt löpsteg, så har man desto mer att välja på.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 15:15   #12
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Skoköp

It´s on! Tack för tipset om Runner´s Store. Varit där förut men det har varit knivigt med storlekarna. Brukar krävas 12,5:or och det har varit tunt med såna hos dem. Men det kanske bara varit otur med modeller eller dålig timing. Ska kika förbi nu under veckan och se om jag har bättre tur nu.

Var på Löblabbet under lunchen. Nike Pegasus 2008 var skönare än 2007:an som jag kör med nu. Den har dock lite av den där klumpigheten som jag upplever med 2007:an den med.
Provade Nike Air Zoom Elite 4 + och den satt snäppet bättre. Vägde runt 360gram, jämfört med Pegaus 2008 som låg på 390. Kändes betydligt smidigare trots att det bara skiljer 30gram. Killen som hjälpte mig sa att den var bra för att springa mer på främre delen av foten och det tackar jag inte nej till. Tänkte pallra mig dit imorgon för att köpa ett par.

Räcker det bra så eller vad tror ni om att köpa ett lättare par som komplettering? Något i stil med Saucony Type A2 eller en Adizero kanske?

Råd emottages tacksamt.
Gammal 2009-03-23, 15:33   #13
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Citat:
vad tror ni om att köpa ett lättare par som komplettering? Något i stil med Saucony Type A2 eller en Adizero kanske?
Type A2 använder jag mycket till intervallträning samt tävlingar upp till halvmara. Det är alltid mums att springa med dem.
Gammal 2009-03-23, 23:45   #14
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Gym 23/3

Första ordentliga gympasset.

Uppvärmning - Löpband 16km/h i 5min.

Töjning och tänjning.

Plankan
Cirkus 1-1,5min vila mellan varje.

6min - Friskt vågat hälften vunnet. Ville få en känsla för hur långt 6min var.
1min - För tätt inpå.
3min
3min
3min - Lättast av treorna

Lite mer grötande på mattorna med töja tänja.

Hade inte helt mycket tid idag så det fick bli ett plankpass enbart. Jag vill inte köra max om det nu ska tävlas så jag mörkar formen lite.
Kändes riktigt bra men svårt att hålla mer än 3min utan att ha någon att köra med/mot. Lite för mycket tävlingsmänniska för att köra själv. Över 12min innan årets slut ska dock helt klart vara möjligt. Kanske lite nördigt att ha sån här koll på just plankan, men jag tycker att det är riktigt roligt. Nästan i klass med benpress.

Hade inte riktigt den frukost jag ville ha hemma imorse så det blev bara några mackor och mjölk. Fick försöka komma ifatt under dagen. Landade på 3000-3200kcal vilket är på tok för lite. Men jag ska inte hänga läpp över det. Det är en dag imorgon också.
Gammal 2009-03-24, 01:16   #15
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Kul med en ny löpar-journal att följa Du är ju bra mycket snabbare än mig men jag har funderat på ett liknande upplägg som du.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:14.