Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-07, 11:28   #1
mrjohn
Registered User

Reg.datum: Oct 2004
Bra basmat för GI?

Jag har under alla år med träning aldrig fokuserat på kosten = väldigt dåligt resultat och en hög andel underhudsfett. Det hade varit kul att någon gång se lite mer ribbad ut då musklerna finns där under

Nu har jag utan att vara extrem börjat tänka mer på kolhydraterna då jag tror att dom är min största bov... Skippa allt godis och onödigt, försöka växla över till mer långsamma kolhydrater och skippa snabba kolhydrater innan träning för att istället ta en laddning efter träningen = högre fettförbränning.

Nu till min fråga... Det jag tycker är svårast är att hitta BASmaten som man kan ta istället för pasta, ris, kokt potatis till sitt kött och sallad.. OM man inte vill vara så extrem så det bara blir kött och sallad, vad väljer ni då som alternativ?
mrjohn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 11:33   #2
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Vad är det som säger att du kommer förlora mer fett över dygnet bara för att du undviker snabba kolhydrater före passet?

Vad är det för fel på pasta, ris och potatis? Söker du runt här på forumet hittar du mycket intressant.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270 - Bra början.

www.traningslara.se - Där kan du läsa mycket intressant också.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 11:38   #3
mrjohn
Registered User

Tack, skall läsa vidare.

Nej minska underhudsfettet uppnås nog egentligen mer generellt genom att ändra kosten då jag äter massor av kolhydrater och skräpmat idag men detta med att fokusera på kolhydrater under/efter träningen istället för innan träningen läste jag i boken "blodsockerblues" skulle bara ett bättre upplägg om man önskade minska i underhudsfett.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Vad är det som säger att du kommer förlora mer fett över dygnet bara för att du undviker snabba kolhydrater före passet?

Vad är det för fel på pasta, ris och potatis? Söker du runt här på forumet hittar du mycket intressant.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270 - Bra början.

www.traningslara.se - Där kan du läsa mycket intressant också.
Gammal 2013-01-07, 11:40   #4
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Börja med att flytta dina kolhydrater till efter styrketräning, och resten av tiden kött/ost/fisk/ägg/grönsaker. Det har gett bra resultat för många.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 11:45   #5
mrjohn
Registered User

Det var lite på den nivån jag tänkte köra som ett experiment, kanske pasta eller ris då och då men i mindre mängder än tidigare.

Har tränat ungefär likadant (ca 3ggr/vecka på gym) i 10 år med ungefär samma kropp = händer inget mer än att hålla samma figur som alltid.

OM jag således utan att vara extrem ändra lite i kosten mot GI samt börjar löpträna lite så kan man ju enkelt se hur stor skillnad detta gör för just mig

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Börja med att flytta dina kolhydrater till efter styrketräning, och resten av tiden kött/ost/fisk/ägg/grönsaker. Det har gett bra resultat för många.
Gammal 2013-01-07, 11:51   #6
Reaper123
Registered User

Reaper123s avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av mrjohn Visa inlägg
Det var lite på den nivån jag tänkte köra som ett experiment, kanske pasta eller ris då och då men i mindre mängder än tidigare.

Har tränat ungefär likadant (ca 3ggr/vecka på gym) i 10 år med ungefär samma kropp = händer inget mer än att hålla samma figur som alltid.

OM jag således utan att vara extrem ändra lite i kosten mot GI samt börjar löpträna lite så kan man ju enkelt se hur stor skillnad detta gör för just mig
Du behöver inte träna mer (tex lägga till kardio) för att skala fram musklerna, utan deffa görs genom ett kcalunderskott...

Så går utmärkt att fortsätta med din träning och istället bara äta "lite" mindre. Hur "lite" styrs av hur snabbt du vill tappa i vikt, där tex 0,5kg/vecka är en ganska bra utgångspunkt, läsvärt i ämnet:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Exakt vad du äter, är inte primärt avgörande för resulaten på vågen men finns ju bättre och sämre val på tallriken (tex för bästa möjliga mättnadskänsla) men du behöver absolut inte vara rädd för kolhydrater! Men se först och främst till att få i dig tillräckligt med protein samt en lagom/tillräcklig mängd fett och fyll sedan upp med kolhydrater tills du nått ditt mål för dagen!
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 12:03   #7
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Det jag tycker är svårast är att hitta BASmaten som man kan ta istället för pasta, ris, kokt potatis till sitt kött och sallad.. OM man inte vill vara så extrem så det bara blir kött och sallad, vad väljer ni då som alternativ?
Varför inte äta pasta, ris, kokt potatis till ditt kött och din sallad?

Det går utmärkt att äta massa kolhydrater. Lägg det gärna efter träningen till så stor del som möjligt.

Men som du säger så skippa skräpmaten och allt onödigt socker.
Gammal 2013-01-07, 12:03   #8
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Tack, skall läsa vidare.

Nej minska underhudsfettet uppnås nog egentligen mer generellt genom att ändra kosten då jag äter massor av kolhydrater och skräpmat idag men detta med att fokusera på kolhydrater under/efter träningen istället för innan träningen läste jag i boken "blodsockerblues" skulle bara ett bättre upplägg om man önskade minska i underhudsfett.
Läs inte för mycket i böcker med en klar agenda. Speciellt inte om den förkastar vissa saker helt och det faktiskt kan ifrågasättas ganska hårt.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Skulle inte vilja flytta alla. 15-20g kolhydrater i form av malto eller godis innan pass har gjort under för mig, speciellt under diet.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 12:09   #9
mrjohn
Registered User

Tack!

Men om man som jag ligger mycket på vägarna i bil och inte kan ha med mig mat eller planera mina dagar. Vad är då "vettig" skräpmat? Jag har levt i tron att en gyrosrulle är ok skräpmat o man lämnar lite av brödet men det har jag nu förstått att det är en jäklar massa kalorier i en sådan... Vad äter ni andra när ni tvingas till snabbmatskedjorna? Gyrossallad? Dubbla burgare utan pommes eller mos och en mineralvatten?
Gammal 2013-01-07, 13:01   #10
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Är du hemifrån i flera dagar eller kommer du hem något under dagen?
Gammal 2013-01-07, 13:39   #11
Västkustarn
Registered User

Västkustarns avatar

Reg.datum: Mar 2012
Citat:
Tack!

Men om man som jag ligger mycket på vägarna i bil och inte kan ha med mig mat eller planera mina dagar. Vad är då "vettig" skräpmat? Jag har levt i tron att en gyrosrulle är ok skräpmat o man lämnar lite av brödet men det har jag nu förstått att det är en jäklar massa kalorier i en sådan... Vad äter ni andra när ni tvingas till snabbmatskedjorna? Gyrossallad? Dubbla burgare utan pommes eller mos och en mineralvatten?
samma för mig.
det jag brukar använda mig av: keso äpple nötter prottepulver skinka ost (porttionsförpackningar finns på de flesta mackar)
Västkustarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 14:14   #12
mrjohn
Registered User

Vanligen så är jag hemma på morgonen och kommer hem sent på kvällen ca 2-3 dagar i veckan. Så visst går det att ha med sig kall mat men ofta är det affärsluncher osv som gör att jag måste äta på restaurangen.

Frågan då är om det finns några alternativ för de dagar när man inte kommer undan.

Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Är du hemifrån i flera dagar eller kommer du hem något under dagen?
Gammal 2013-01-07, 14:19   #13
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Citat:
Vanligen så är jag hemma på morgonen och kommer hem sent på kvällen ca 2-3 dagar i veckan. Så visst går det att ha med sig kall mat men ofta är det affärsluncher osv som gör att jag måste äta på restaurangen.

Frågan då är om det finns några alternativ för de dagar när man inte kommer undan.
Ursäkta min fördomsfulla fråga men affärsluncher äter "man" väl inte på Sibylla? Är du på en ala carte restaurang finns det nog flera bra alternativ. Man kan minska mängden feta såser eller potatisgratäng. Be om en extra kycklingfilé etc.

Ät sen rejält med mat hemma både på morgon och kväll så du ivarjefall täcker proteinbehovet.
Gammal 2013-01-07, 14:32   #14
mrjohn
Registered User

Nej du har helt rätt, det är latmasken som söker ett ok på någon form av snabbmat Men som du säger på affärsluncherna löser man det nog men det är de fall man är ute på vägarna och kör, är stressad och inte förberett maten innan som jag ser de största problemen.. Men det blir väl till att antingen ha med sig mat eller köra vidare till man hittar bättre alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Ursäkta min fördomsfulla fråga men affärsluncher äter "man" väl inte på Sibylla? Är du på en ala carte restaurang finns det nog flera bra alternativ. Man kan minska mängden feta såser eller potatisgratäng. Be om en extra kycklingfilé etc.

Ät sen rejält med mat hemma både på morgon och kväll så du ivarjefall täcker proteinbehovet.
Gammal 2013-01-07, 14:41   #15
nitz
Godisgris

nitzs avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Nej du har helt rätt, det är latmasken som söker ett ok på någon form av snabbmat Men som du säger på affärsluncherna löser man det nog men det är de fall man är ute på vägarna och kör, är stressad och inte förberett maten innan som jag ser de största problemen.. Men det blir väl till att antingen ha med sig mat eller köra vidare till man hittar bättre alternativ.
På väldigt många vägkrogar och annat kan man ju få rätt mycket olika rätter?
Välj något som passar ändamålet?
Du kan ju även kika in på en ICA någonstans och köpa en plocksallad eller lite grillad kyckling och tillbehör?
Kanske rostbiff och tillbehör?
Möjligheterna är oändliga

Senast redigerad av nitz den 2013-01-07 klockan 14:43.
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:22.