Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-12, 12:14   #1
HardAsHell
Registered User

HardAsHells avatar

Reg.datum: Oct 2009
En fundering ang grav övervikt....

Nån som är duktig på övervikt?

Har en avlägsen släkting som är gravt överviktig (200kg +).
Han tycks inte gå ner i vikt, utan snarare upp.

De tillfällen då jag umgås med han (jul, påsk) lever han ändå inte så pass ohälsosamt så att jag förstår vad denna massiva övervikt kommer från. Visst är han glad i ost och smågodis, men inga exceptionella mängder.
Mig veterligen äter han i sitt vanliga liv också endast ca 3 måltider per dag, och säkert lite småätning.... men torde inte komma upp i såna ofantliga kcal-mängder som motiverar en sån övervikt.

Min fråga/fundering är nu:

Jag vet att övervikt uppstår av kcal-överskott. Självfallet. Och man brukar ju alltid tala om osynliga kcal som slinker ner hos överviktiga (småätande som glöms bort i ekvationen t ex). Och så är förmodligen fallet här också...
Men finns det fler förklaringar varför han inte går ner i vikt utan går upp i vikt?
Är ätandet, småätandet och okunskapen den enda förklaringen, eller finns det fler faktorer?

Vad händer/har hänt i kroppen som gör att denna övervikt kvarstår och närs när personen inte alltid tycks få i sig skyhöga kaloriemängder....?
Gammal 2012-04-12, 12:18   #2
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Det finns ju sjukdomar som gör att man går upp eller ner i vikt fortare än friska. Problem med sköldkörteln, t ex. Vid sådan exceptionell övervikt gissar jag att någonting sådant spelar in.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 12:59   #3
Alelale
Registered User

Alelales avatar

Reg.datum: Feb 2011
Skulle nog tro på någon sjukdom.
Har en kusin som är stor som ett hus och hon har något med sköldkörteln och sen en tjej i klassen som är också stor som ett hus och hon säger att hon nästan aldrig äter något, måste också vara någon sjukdom.
Blir alltid lika förvånad hur sjukt tjock dom är varje gång man ser på dom...
Alelale är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 13:15   #4
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Det man ser kan vara de perioder personen mår bra eller "skärper sig" för att andra ser det så det är omöjligt att dra några slutsatser av några få tillfällen. Det går alltså varken säga att personen ljuger om intaget eller om den har en sjukdom innan det är utrett.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 13:21   #5
Alelale
Registered User

Alelales avatar

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det man ser kan vara de perioder personen mår bra eller "skärper sig" för att andra ser det så det är omöjligt att dra några slutsatser av några få tillfällen. Det går alltså varken säga att personen ljuger om intaget eller om den har en sjukdom innan det är utrett.
Ja man tror det man vill tro, jag tror inte att hon i min klass knappt aldrig äter något när man ser henne.
Alelale är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 13:22   #6
Reaper123
Registered User

Reaper123s avatar

Reg.datum: Jan 2011
Som "föredetta" tjockis kan jag bara säga som så, det som händer bakom stängda dörrar är i 9 fall av 10 inte vad som syns när det är sociala evenemang.

Nu kan det såklart vara en sjukdom som är en del i problemet, men matintaget är problem nr 1 alla dar i veckan!

När jag själv gjort återblickar till mitt förra liv så inser jag hur bra jag lyckades maskera mitt sätt att trösta mig genom att äta. Sjukt nog så var det många i min närhet som inte ens reflekterade över hur fet jag var mer än nu när jag är "för smal"!

Så din släkting äter mest troligt väldigt kalorität mat (om han nu bara äter 3ggr/dagen) eller helt enkelt väldigt mycket och ofta när ingen annan ser, man väger inte 200kg utan ett stadigt kcalöverskott oavsett vad man nu kan tänkas ha för ursäkt!
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 14:37   #7
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123 Visa inlägg
Som "föredetta" tjockis kan jag bara säga som så, det som händer bakom stängda dörrar är i 9 fall av 10 inte vad som syns när det är sociala evenemang.
Precis som med alla sjukliga beteende, exempelvis nitiskt "nyttighets"- och träningsmissbruk. Det går att dölja länge. Skillnaden på det socialt icke-accpeterade problemet ändå inte kan döljas oavsett om man försöker dölja det. Man är ju för stor helt enkelt. Det socialt accepterade sjukliga beteendet, ja det som närmast hyllas ibland, kan lättare döljas. Genom att snacka om hur "seriös" man är, hur disciplinerad man är jämfört med slöa Svensson etc.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 17:27   #8
HardAsHell
Registered User

HardAsHells avatar

Tror inte på thyroidea problem.... Detta har kommit successivt under typ 20 år.

Hmm.. Ja. Det är väl bakom stängda dörrar antar jag.

Men blir ämnesomsättningen fuckad på nått vis?

Hur beräknas kaloribehovet ut på en gravt överviktig?
Gammal 2012-04-12, 17:41   #9
Lychgate
Deff Incarnate

Lychgates avatar

Reg.datum: Jul 2009
Plusettar Reaper.

Citat:
Ursprungligen postat av HardAsHell Visa inlägg
Tror inte på thyroidea problem.... Detta har kommit successivt under typ 20 år.

Hmm.. Ja. Det är väl bakom stängda dörrar antar jag.

Men blir ämnesomsättningen fuckad på nått vis?

Hur beräknas kaloribehovet ut på en gravt överviktig?
Vid sköldkörtelrubbningar så blir energiinlagringen överdriven. Dock har detta många andra effekter och inte bara viktuppgång. Googla runt om "Hypotyreos", finns bland annat wikipedia och 1177.

Kaloribehovet är svårt att räkna ut då formlerna som generellt används överskattar energiintaget lätt även hos "smått" överviktiga.
Killen har gått ner typ miljoner kilo sen han började dieta.
Lychgate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 17:54   #10
Zenot
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
Som några sagt tidigare, många som har problem med vikten sköter sig väl framför andra, det är vad som sker "hemma" som gör skillnad för vikten.
Zenot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 20:31   #11
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Om man har ett kaloriintag som är väldigt högt så kanske det alltid kommer att vara ett överskott oavsett hur mycket man går upp i vikt. Säg att en inaktiv vuxen man äter 4000 kcal i snitt dagligen. När han väger 90 kommer det att vara ett hyfsat kraftigt överskott men med tiden kanske det sjunker. Men det fortsätter att vara ett överskott så personen bara fortsätter att gå upp i vikt, år efter år. Ju tyngre han blir desto mer omotiverad blir han till att röra på sig och blir därmed ännu mer stillasittande vilket motverkar en ökning av kaloriförbrukningen.

Säg att han vägde 100 kg för 20 år sedan. Det är åtminstone 5 kg om året. Då räcker det med små överskott över tid för att komma upp i 200. Nu har det säkert inte gått helt linjärt upp men du uttryckte att det kommit "smygandes". Det kanske räcker att han sköter sig för det mesta till vardags men att han 1 gång i veckan (av någon anledning) "går lös" på något som pushar honom upp i det där överskottet som med tiden blir 5 kg viktökning per år.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2012-04-12 klockan 20:32.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 21:03   #12
TheIsh
Registered User

TheIshs avatar

Reg.datum: Mar 2011
Såg en BBC dokumentär för inte allt för länge sedan som gjorde diverse testar på två vänninor. Den ena var lite mer än mullig, den andra var pinnsmal utan muskler. De båda hävdade att den smalare tjejen åt mer och hade en högre RMR och tvärt om. De gjorde all träning tillsammans och antog att det var generna. När man väl börjde följa upp dessa påståenden så visade det sig vara precis tvärt om. Den större kvinnan hade ett högre RMR, och åt mer.

Om något så bränner en 200kg's man MER energi än en på 80kg [I vila]. Skillnaden måste alltså vara energi in/ut. Principerna är de samma i båda fallen. Sköldkörtelrubbningar är lättat att testa för och behandla. Hela min familj tar levaxin mot struma (utom jag). Att "låg ämnesomsättning" skulle stå till grund för en stor övervikt köper jag inte.

Hörsägen: Man har väl visat att det definitivt kan skilja mellan individer vid samma vikt och kroppsammansättning(?), men att det handlar om kanske 150-200 kcal/dag i extremfall(?) Återigen ingen ursäkt om så skulle vara fallet. Jag har hört detta, sen om det stämmer får någon mer kunnig kommentera i den mån som behövs.
TheIsh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 06:18   #13
HardAsHell
Registered User

HardAsHells avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Om man har ett kaloriintag som är väldigt högt så kanske det alltid kommer att vara ett överskott oavsett hur mycket man går upp i vikt. Säg att en inaktiv vuxen man äter 4000 kcal i snitt dagligen. När han väger 90 kommer det att vara ett hyfsat kraftigt överskott men med tiden kanske det sjunker. Men det fortsätter att vara ett överskott så personen bara fortsätter att gå upp i vikt, år efter år. Ju tyngre han blir desto mer omotiverad blir han till att röra på sig och blir därmed ännu mer stillasittande vilket motverkar en ökning av kaloriförbrukningen.

Säg att han vägde 100 kg för 20 år sedan. Det är åtminstone 5 kg om året. Då räcker det med små överskott över tid för att komma upp i 200. Nu har det säkert inte gått helt linjärt upp men du uttryckte att det kommit "smygandes". Det kanske räcker att han sköter sig för det mesta till vardags men att han 1 gång i veckan (av någon anledning) "går lös" på något som pushar honom upp i det där överskottet som med tiden blir 5 kg viktökning per år.
Mkt bra! Ungefär det där jag funderat kring men ej fått ner i ord!!
Gammal 2012-04-13, 06:20   #14
HardAsHell
Registered User

HardAsHells avatar

Citat:
Ursprungligen postat av TheIsh Visa inlägg
Såg en BBC dokumentär för inte allt för länge sedan som gjorde diverse testar på två vänninor. Den ena var lite mer än mullig, den andra var pinnsmal utan muskler. De båda hävdade att den smalare tjejen åt mer och hade en högre RMR och tvärt om. De gjorde all träning tillsammans och antog att det var generna. När man väl börjde följa upp dessa påståenden så visade det sig vara precis tvärt om. Den större kvinnan hade ett högre RMR, och åt mer.

Om något så bränner en 200kg's man MER energi än en på 80kg [I vila]. Skillnaden måste alltså vara energi in/ut. Principerna är de samma i båda fallen. Sköldkörtelrubbningar är lättat att testa för och behandla. Hela min familj tar levaxin mot struma (utom jag). Att "låg ämnesomsättning" skulle stå till grund för en stor övervikt köper jag inte.

Hörsägen: Man har väl visat att det definitivt kan skilja mellan individer vid samma vikt och kroppsammansättning(?), men att det handlar om kanske 150-200 kcal/dag i extremfall(?) Återigen ingen ursäkt om så skulle vara fallet. Jag har hört detta, sen om det stämmer får någon mer kunnig kommentera i den mån som behövs.
Vad tror man om genernas betydelse? Detta tas ju populärt och ofta upp spm skäl för övervikt... Av överviktiga själva ofta.
Gammal 2012-04-13, 06:41   #15
Mouline
Mästerbantaren

Moulines avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av HardAsHell Visa inlägg
Vad tror man om genernas betydelse? Detta tas ju populärt och ofta upp spm skäl för övervikt... Av överviktiga själva ofta.
Den genetiska processen kan nog Grubb och Vedder svara bättre på så kan bara svara ur eget perspektiv men i mina öron är det skitsnack.
Jag kom upp i 200kg tack vare den kost jag blev serverad, mina föräldrar blev bara större och större, och rörde sig inte ett skvatt.

Hypotyreo kan såklart spela ett spratt MEN det är just som Reaper123 säger, bakom dörren är det i slutändan ingen som vet vad för hyss som föregår.
Man spelar charader för sig själv, mytoman-aktigt, för att stilla sitt sinne.
Inte fören det beteendet och en beslutsamhet över att 'nä nu j****!' så kommer inget att hända oavsett ''försök''.

Hoppas han lyckas utan Gastric Bypass, och kämpa som jag fick göra.
Det är värt allt helvete man måste gå igenom.

GL

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.