Visa fullständig version : Glass-recensioner
Sidor :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[
10]
11
12
13
14
15
16
17
18
Ben & Jerry's Satisfy My Bowl (ca pris 50kr)
vs
Mcennedy Bananalicious (ca pris 25 kr)
Satisfy My Bowl har en mer äkta smak av banan (även om den är en bra bit från riktig banan) medan Bananalicious är mer en artificiell banansmak, tänk banangodis.
Glassbasen i Satisfy My Bowl är betydligt sötare än Bananalicious.
Chokladbitarna smakar ganska lika, det enda som skiljer är egentligen utformandet.
Det som gör Satisfy My Bowl snäppet godare (och sötare) är de smarriga swirlsen som Bananalicious saknar. Å andra sidan har den valnötterna, något som för mig personligen inte tillför särskilt mycket, de hade gärna fått vara lite salta för att skapa en god brytning mellan sött och salt.
Sammanfattningsvis är det mest personliga preferenser som avgör vilken av dessa som är bäst. Ser man till priset så vinner Bananalicious utan tvekan då man får två byttor av den till samma pris som en bytta Satisfy My Bowl.
111823
Tkr bananalicious smakar som skumbananerna. =) fint.
& påtal om det tyckte jag även sias skumbanan var ganska fin, dock hade jag önskat lite mer äkta banansmak i glass ibland, dock inte testat B&Js
StarkaUlf
2015-10-09, 20:49
Dom enda som verkar ha riktig banan i är faktiskt Alvestaglass, om man ska tro dom. 7% banan (Ej bananpuré som BJ / Garant osv). Synd att den smaken inte finns här :(
Dom enda som verkar ha riktig banan i är faktiskt Alvestaglass, om man ska tro dom. 7% banan (Ej bananpuré som BJ / Garant osv). Synd att den smaken inte finns här :(
Lejonet och björnens "banan & Choklad" har 23% banan enligt innehållsförteckningen, något som jag iallafall tycker märks!
StarkaUlf
2015-10-09, 21:43
Lejonet och björnens "banan & Choklad" har 23% banan enligt innehållsförteckningen, något som jag iallafall tycker märks!
Se där :) inget märke jag har tillgång till, så därför jag inte ens funderar på dom :D
vicarious
2015-10-09, 21:47
Se där :) inget märke jag har tillgång till, så därför jag inte ens funderar på dom :D
Skrev lite om den i somras http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7393922&postcount=1855
Idag har jag som vanligt glass och dylikt lördag. Har tänkt köra en Re-review på en glass jag redan testat, funderar på Ben&Jerrys Half baked, Häagens Salted Caramel, Triumf hasselnöt eller Sia Polka. Annars lite sugen på Sias Hjortron eller nya GB 88an. Någon som testat Sias Frozen yoghurt Hallon/choklad förresten?
Idag har jag som vanligt glass och dylikt lördag. Har tänkt köra en Re-review på en glass jag redan testat, funderar på Ben&Jerrys Half baked, Häagens Salted Caramel, Triumf hasselnöt eller Sia Polka. Annars lite sugen på Sias Hjortron eller nya GB 88an. Någon som testat Sias Frozen yoghurt Hallon/choklad förresten?
Lät mkt intressant ej sett innan måste testas framöver.
Har du testat den innan?
En av de godaste glassarna jag ätit var en hasselnötsglass från en obskyr liten glassbar i Italien. Är orolig att jag skulle bli besviken om jag köper t.ex. Triumf Hasselnöt så det har inte blivit av. Testar du den skall jag definitivt läsa vad du skriver.
Lät mkt intressant ej sett innan måste testas framöver.
Har du testat den innan?
Nepp, därav nyfikenheten.
En av de godaste glassarna jag ätit var en hasselnötsglass från en obskyr liten glassbar i Italien. Är orolig att jag skulle bli besviken om jag köper t.ex. Triumf Hasselnöt så det har inte blivit av. Testar du den skall jag definitivt läsa vad du skriver.
Den har jag testat innan och den är riktigt, riktigt bra! Triumfs bästa tror jag nog. Du måste testa tycker jag!
DolceVia i Göteborg har grymt bra hasselnötsgelato. Dom har även en blandning av hasselnöt och choklad som är väldigt bra.
Sent from my iPad using Tapatalk
StarkaUlf
2015-10-10, 18:22
Rörde om var tionde minut idag i tre timmar med den hemgjorda glassen. Vilken skillnad! Nu är den ju fortfarande lika mjuk som vanlig glass, dock känner man lite av sockret eller om det är lite iskristaller (vet ej vilket), men inte mycket alls. Försvinner i princip helt om man låter den tina en aning. Smakmässigt betydligt bättre än köpesglassen som finns här uppe.
vicarious
2015-10-10, 22:14
Fick en Half Baked med väldigt lite kakdeg idag.. kan inte varit mer än 4-5 bitar. Fudge Brownies var det gott om däremot. Måndagsex eller brukar det inte vara ungefär 50/50 i fördelningen? :p
Fick en Half Baked med väldigt lite kakdeg idag.. kan inte varit mer än 4-5 bitar. Fudge Brownies var det gott om däremot. Måndagsex eller brukar det inte vara ungefär 50/50 i fördelningen? :p
Tror fördelning är 8%/10% till fördel för brownies. Men saknar Dough-ble Whammy faktiskt :)
Testade denna idag:
http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/10/33121f5a2598569236f921ef535f9c73.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/10/b390a7928a1a6990f750c719b39ec316.jpg
Helt okej, men det borde varit brownie istället för bitar av choklad. Bra mängd och smak på halloncoren, den matchade vanilj- och chokladglassen perfekt!
TapaTalk.
Den har jag testat innan och den är riktigt, riktigt bra! Triumfs bästa tror jag nog. Du måste testa tycker jag!
Du har övertygat mig, köper en nästa gång jag besöker butiken :)
DolceVia i Göteborg har grymt bra hasselnötsgelato. Dom har även en blandning av hasselnöt och choklad som är väldigt bra.
Tack för tipset!
vicarious
2015-10-11, 20:22
Idag blev det hemmagjord Oreo-glass. Såhär såg mitt recept ut:
110g äggula (6-7st)
2dl grädde 40%
3dl mjölk 1.5%
100g socker
25g glykos
vanilj
fetthalt på glassen ca 16%
sockerhalt 19%
Krossade Oreokakor och O'hoj chokladsås till.
111840
edit: haha, man ser min reflektion på knappen på glassmaskinen :D
vicarious
2015-10-12, 12:36
Var det någon som hade provat Alvestas Chocolate Salted Caramel?
StarkaUlf
2015-10-12, 16:24
Var det någon som hade provat Alvestas Chocolate Salted Caramel?
Japp. Såsen är mycket god, och verkligen salt. Betydligt saltare än HD Salted caramel. Tyvärr så finns den bara i botten, och inte i någon riklig mängd. Glassen är väl okej för en budgetvariant om man låter den tina ett tag, men det blir ganska enformigt då det är 95% glass och 5% sås ungefär.
Hade dom kunnat baka in såsen i flera lager så hade jag köpt den ofta. Som det är nu, aldrig igen :D
Blää! Håll erat vedervärdiga 'havssalt' från min glass! *spy*
110g äggula (6-7st)
2dl grädde 40%
3dl mjölk 1.5%
100g socker
25g glykos
vanilj
sockerhalt 19%
111840
*drool*
Jag har en sats med whiskeysmak i kylen som väntar på att åka ned i maskinen ikväll, ska bli spännande att smaka på. Jag har funderingar på att blanda i krossade Digestivekex, får se hur tankarna går ikväll.
vicarious
2015-10-13, 16:20
Japp. Såsen är mycket god, och verkligen salt. Betydligt saltare än HD Salted caramel. Tyvärr så finns den bara i botten, och inte i någon riklig mängd. Glassen är väl okej för en budgetvariant om man låter den tina ett tag, men det blir ganska enformigt då det är 95% glass och 5% sås ungefär.
Hade dom kunnat baka in såsen i flera lager så hade jag köpt den ofta. Som det är nu, aldrig igen :D
Okej, medelmåttig som de flesta av deras glasslådor alltså. Synd att Alvesta skyltar med att göra premiumglass, de når inte riktigt upp till den kvalitén. Nu kostar deras glass förvisso något mindre än premiummärkena men..
*drool*
Jag har en sats med whiskeysmak i kylen som väntar på att åka ned i maskinen ikväll, ska bli spännande att smaka på. Jag har funderingar på att blanda i krossade Digestivekex, får se hur tankarna går ikväll.
Hoppas det blir bra. Man får vara försiktig när man använder alkohol och inte ta för mycket eftersom man sänker fryspunkten. Min första Baileys-glass blev ganska mjuk i konsistensen, men den smakade mycket :D
LIDL's nya "fully nuts" var faktiskt över förväntan, de har ju ändrat receptet vilket helt klart märks. Piskar B&J "Fully Nuts" på samtliga punkter!
110g äggula (6-7st)
2dl grädde 40%
3dl mjölk 1.5%
100g socker
25g glykos
vanilj
sockerhalt 19%
111840
Tips från mig till dig (den bästa smaken jag åstadkom då jag ägde mitt kryokärl, utöver min lussebullsglass vars recept jag vakar likt en hök).
Ägglikörsglass med extra äggula i glassbasen samt inblandningar i form utav karamelliserat och choklad-dragerat bacon.
Jag kallade den för "breakfast", är lika löjligt god och kalorität som den låter :D
Ikväll ska jag äta upp resten av Rocky Road:en. Grymt god budgetglass, tycker jag!
vicarious
2015-10-13, 18:10
Tips från mig till dig (den bästa smaken jag åstadkom då jag ägde mitt kryokärl, utöver min lussebullsglass vars recept jag vakar likt en hök).
Ägglikörsglass med extra äggula i glassbasen samt inblandningar i form utav karamelliserat och choklad-dragerat bacon.
Jag kallade den för "breakfast", är lika löjligt god och kalorität som den låter :D
Tack för tipset, spännande smaker :D Ägglikör ska jag göra i vinter, får se hur det blir med baconet.
Nästa projekt blir en glass med jordnötssmak. Tycker B&J Utter Peanut Core är ganska tråkig, kakbitarna var inte mycket att komma med och coren var ingen aha-upplevelse. Inte värd +60kr burken. Peanut Butter Cup tycker är alldeles för fullproppad med godis.
Ikväll ska jag äta upp resten av Rocky Road:en. Grymt god budgetglass, tycker jag!
Vilket märke?
Vilket märke?
Ah, slarvigt av mig. GB. :)
Vilka är dom godaste BJ respektive HD glassarna?
Har testat HD:s Baileys och den var usel. Alla pratar gott om Salted Caramel, men den låter inte god? Kanske bör testa i alla fall.
Har testat olika BJ:s och ingen var väl supergod förutom brownie-chokladen som jag tyckte var nice. Half baked, cookie dough, greek yoghurt raspberry, kanelbullesmaken och någon mer var väl ok , inte mer än så.
Det är ju fruktansvärt subjektivt, men, mint leaves, salted caramel, summer berries and cream när det gäller HD för min del.
HD:s Salted Caramel var ok, inte mer än så. Kommer inte köpa den igen.
vicarious
2015-10-13, 21:41
Har testat HD:s Baileys och den var usel. Alla pratar gott om Salted Caramel, men den låter inte god? Kanske bör testa i alla fall.
Har testat olika BJ:s och ingen var väl supergod förutom brownie-chokladen som jag tyckte var nice. Half baked, cookie dough, greek yoghurt raspberry, kanelbullesmaken och någon mer var väl ok , inte mer än så.
Prova HDs Cookie Dough Chip eller B&J "nya" chokladcore, What-a-lotta-chocolate.
bear.flowertwig
2015-10-13, 21:43
110g äggula (6-7st)
2dl grädde 40%
3dl mjölk 1.5%
100g socker
25g glykos
vanilj
sockerhalt 19%
111840
Fint att se att du håller grytan kokande :)
Hur nöjd är du med köpet så ett tag senare?
Och knäckfrågan, hur lätt är det att få ur glassen ur bunken?
vicarious
2015-10-13, 22:13
Fint att se att du håller grytan kokande :)
Hur nöjd är du med köpet så ett tag senare?
Och knäckfrågan, hur lätt är det att få ur glassen ur bunken?
Jag är jättenöjd, men då jag inte haft någon annan glassmaskin tidigare har jag inget att direkt jämföra med. Hade gärna haft en modell större med kraftigare motor och större bunke, men då börjar det kosta rätt ordentligt :D
Att få glassen ur bunken är inga större problem med en bra slickepott. Efter man har gjort glass tar det ett tag innan man kan få lös bunken ur maskinen och rengöra den eftersom den har frusit fast.
HD: Salted Caramel, Strawberry Cheesecake, Cookie Dough, Pralines&Cream, Mint Leaves & Chocolate
BJ: Peanut Butter Cup, Greek Yoghurt Blueberry Cheesecake, Satisfy my Bowl, Speculoos Core,
Om du dock vill ha glass åt B&J hållet bör du åka till LIDL, samma typ av godisglass, men godare och för halva priset, du har utförliga recensioner utav samtliga i bloggen i min signatur.
Bor du i 08, finn någon som säljer Wermdö Glass och skratta hela vägen hem åt din superba kulinariska upplevelse.
HD:s Salted Caramel var ok, inte mer än så. Kommer inte köpa den igen.
Sluta trolla ;).
HD: Salted Caramel, Strawberry Cheesecake, Cookie Dough, Pralines&Cream, Mint Leaves & Chocolate
BJ: Peanut Butter Cup, Greek Yoghurt Blueberry Cheesecake, Satisfy my Bowl, Speculoos Core,
Om du dock vill ha glass åt B&J hållet bör du åka till LIDL, samma typ av godisglass, men godare och för halva priset, du har utförliga recensioner utav samtliga i bloggen i min signatur.
Bor du i 08, finn någon som säljer Wermdö Glass och skratta hela vägen hem åt din superba kulinariska upplevelse.
Av HD smakerna du nämnde var det bara cookie dough och strawberry som lät god. Ska ge dom ett försök.
Har tidigare testat HD:s Baileys och den var vidrig (gillar ej Bailyes). Testade salted caramel innan, den var som sagt ok och inte mer än så. Gillade inte de hårda bitarna.
Sluta trolla ;).
Actually no trolling ;) Smaken är som baken, hade på känn att jag inte skulle gilla den så mycket.
Bättre än jag trodde dock, speciellt såsen, även om den kunde bli "för mycket"
köpte även BJ:s half baked för att testa den igen, var 2-3 år sedan sist.
Tomas Tryffel
2015-10-14, 08:08
Sluta trolla ;).
This.
StarkaUlf
2015-10-14, 09:24
Kommer det en recension snart på Speculoos på bloggen, Vivaldi?
Kommer det en recension snart på Speculoos på bloggen, Vivaldi?
Det beror lite på om någon läsare väljer att sponsra mig igen, i nuläget så måste jag prioritera de glassar jag fått sponsrade eller köpt själv. B&J sponsrar tyvärr inte privatpersoner vilket försvårar situationen litet.
StarkaUlf
2015-10-14, 14:45
Det beror lite på om någon läsare väljer att sponsra mig igen, i nuläget så måste jag prioritera de glassar jag fått sponsrade eller köpt själv. B&J sponsrar tyvärr inte privatpersoner vilket försvårar situationen litet.
Aha, trodde att du redan hade ätit den eftersom att du rekommenderade den ovan :)
vicarious
2015-10-14, 14:46
Jag blev besviken av Speculoos. Kakorna var ganska goda, påminde om skånska pepparkakor, såna tjocka. Varken glassen eller kärnan var någon särskild smakupplevelse.
Chokladen är helt klart bäst av de tre Cookie Cores.
Hmm Sponsra Vivaldi eller äta glasaen själv....?
Förlåt mannen men tror vi vet svaret hahah 😝
Skickat från min E6553 via Tapatalk
Aha, trodde att du redan hade ätit den eftersom att du rekommenderade den ovan :)
Jag har ätit den, men då var jag inte hemma och hade ej tillgång till min kamera, lägger inte upp recensioner utan bra bilder.
Hmm Sponsra Vivaldi eller äta glasaen själv....?
Förlåt mannen men tror vi vet svaret hahah 😝
No hard feelings, mest bitter på att B&J är ensamma i Sverige med denna policy, måste ju prioritera sponsringar som fattig student.
Med det sagt har jag faktiskt några fans utöver tillverkarna som älskar mitt koncept som faktiskt sponsrat några smaker, vilket känns väldigt hedrande!
No hard feelings, mest bitter på att B&J är ensamma i Sverige med denna policy, måste ju prioritera sponsringar som fattig student.
Med det sagt har jag faktiskt några fans utöver tillverkarna som älskar mitt koncept som faktiskt sponsrat några smaker, vilket känns väldigt hedrande!
CSN:
40% hyra
30% alkohol
20% glass
10% gårdagens baguetter från bagetterian
bear.flowertwig
2015-10-14, 17:58
Jag är jättenöjd, men då jag inte haft någon annan glassmaskin tidigare har jag inget att direkt jämföra med. Hade gärna haft en modell större med kraftigare motor och större bunke, men då börjar det kosta rätt ordentligt :D
Att få glassen ur bunken är inga större problem med en bra slickepott. Efter man har gjort glass tar det ett tag innan man kan få lös bunken ur maskinen och rengöra den eftersom den har frusit fast.
Jo större bunke hade inte varit dumt. Mer än 5-6 del smet blir tajt...
Det fastnar inte om omröraren? Går relativt enkelt att få ut på Wilfan men det hade varit ett jäkla lyft att slippa det pulandet med omröraren helt, hur det nu skulle lösas rent tekniskt.
vicarious
2015-10-14, 18:08
Jo större bunke hade inte varit dumt. Mer än 5-6 del smet blir tajt...
Det fastnar inte om omröraren? Går relativt enkelt att få ut på Wilfan men det hade varit ett jäkla lyft att slippa det pulandet med omröraren helt, hur det nu skulle lösas rent tekniskt.
Precis, lagom mängd för mig blir 5dl gräddmjölk + äggula och socker, rekommenderas inte att fylla bunken mer än halvfull med smet.
Omröraren är i hårdplast och går att ta lös :) Däremot är pinnen där man fäster omröraren gjuten i maskinen men den går lätt att arbeta runt med slickepotten.
StarkaUlf
2015-10-15, 17:10
Är det någon som har smakat dessa?
http://www.icecreammakesuhappy.co.uk/Resources/Images/Walls_Cornetto_Cookie_Multipack_500x50092-908466.png
vicarious
2015-10-15, 19:42
Gillar B&J Peanut Butter Cup men tycker det är alldeles för mycket godis i den så gjorde en egen jordnötsglass idag utan cups. Den blev väldigt krämig och fet, tror jag använde lite för mycket jordnötssmör. Saknade lite sötma också, annars var det rätt likt Peanut Butter Cup smakmässigt (jämförde båda med varandra). Mer socker, mindre jordnötssmör nästa gång och kanske lite riven choklad.
1.25dl grädde
3.75dl mjölk
100g socker
20g glykos
100g äggula
200g jordnötssmör
Lovade kidsen att göra glass, inte helt optimalt under deff kom jag på så här i efterhand... Blev första bästa recept jag hittade på nätet och så fick de välja fyllning. Nu väntar 6 timmar i frysen, sen provsmak.
Hemgjord glass
http://www.linneasskafferi.se/2011/10/glass-utan-maskin/
5 dl grädde
1850 kcal
400 gram sockrad kondenserad mjölk
1300 kcal
150 gram kinapuffar
810 kcal
75 gram minimarshmallows
240 kcal
Totti
4200 kcal
vicarious
2015-10-16, 13:18
Fuskglass ;) Grädde och kondenserad mjölk. Men gott blir det säkert.
Man måste börja någonstans. :D
Glassen ovan var inte dum, lite väl söt i min mening, men då ska man veta att jag extremt sällan äter socker. Nästa gång blir det osötad kondenserad mjölk och så kan man välja sötningsgrad själv. Samt kanske lite Marabou Black som fyllning. :D
Den var lite väl mjuk och hade tyvärr inte hunnit stelna helt till kvällens efterrättsservering, kanske är bättre imorgon efter markpasset.
Hoppas det blir bra. Man får vara försiktig när man använder alkohol och inte ta för mycket eftersom man sänker fryspunkten. Min första Baileys-glass blev ganska mjuk i konsistensen, men den smakade mycket :D
Den blev kanon, till och med tjejen tyckte att den var god. Jag använde essens så det blev inga problem med frysningen.
Har någon testat?
http://thebertshow.com/haagen-dazs-ice-cream-will-now-play-classical-music-via-smartphone-app/
TapaTalk.
Sheogorath
2015-10-17, 13:47
hahaha fan vilket weird idé :D
Grazzafukkinrazzi
2015-10-17, 15:42
Har någon testat?
http://thebertshow.com/haagen-dazs-ice-cream-will-now-play-classical-music-via-smartphone-app/
TapaTalk.
Hahaha, pissening!
Min favoritglass just nu har kommit med nya smaker!
Köpte hem två av dem, saltkola och rocky road *drool*
Saltkola
Lite mindre och inte lika salt sås som i t.ex. HD's salted caramel. Vilket jag tyckte var bra då själv glassen i sig var så jävla len och god :)
Rocky Road
Tvärt om här, mycket nötter, marshmellows, sås osv. Iaf på det lilla jag smakat på än så länge.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/Mat/2015/H%C3%B6st/2015-10-17%2017.04.00.jpg
De hade kommit med fler smaker, bland annat Hallon/lakrits som står på tur nästa gång :)
Konstigt att jag inte hört om detta tidigare;
http://www.add-icecream.com
Ngn som provat?
vicarious
2015-10-17, 17:17
Konstigt att jag inte hört om detta tidigare;
http://www.add-icecream.com
Ngn som provat?
Inte provat. Låter som ännu en "fitnessprodukt". Det finns ju redan några sådana produkter på marknaden, Lohilo t ex. Tvivlar på att det smakar som riktig glass som de skriver.
Jag tycker det de skriver är väldigt bakvänt. Det är ju vi som faktiskt rör på oss och tränar som KAN unna oss att äta riktig glass som innehåller både socker och grädde. Alla dom här fitnessprodukterna borde ju marknadföras till soffpotatisarna som inte rör på sig :p Men det säljer såklart inte.
We also love to spend hours at the gym, have abs to die for, run marathons, climb mountains and live a healthy life.
Unfortunately ice cream in general doesn’t really go with that. (We’re honestly not too keen on the vegan spirulina kind.)
So we decided to create an ice cream that would fit our lifestyle. An ice cream that’s good for you. An ice cream we could happily eat between squats and sprint intervals.
A few months later Add saw the light of day. Made from only natural ingredients, topped with some extra protein and without any added sugar.
But most importantly an ice cream that tastes like ice cream. Otherwise there’s really no point, is there?
Inte provat. Låter som ännu en "fitnessprodukt". Det finns ju redan några sådana produkter på marknaden, Lohilo t ex.
"Made from only natural ingredients, topped with some extra protein and without any added sugar."
gott.
Min favoritglass just nu har kommit med nya smaker!
Köpte hem två av dem, saltkola och rocky road *drool*
Saltkola
Lite mindre och inte lika salt sås som i t.ex. HD's salted caramel. Vilket jag tyckte var bra då själv glassen i sig var så jävla len och god :)
Rocky Road
Tvärt om här, mycket nötter, marshmellows, sås osv. Iaf på det lilla jag smakat på än så länge.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/Mat/2015/H%C3%B6st/2015-10-17%2017.04.00.jpg
De hade kommit med fler smaker, bland annat Hallon/lakrits som står på tur nästa gång :)
Låter ju underbart. Men alltså, är det ICAs egna? Borde ju finnas på andra ställen då med. :)
StarkaUlf
2015-10-17, 18:16
Nej, det är ett initiativ som just den butiken har tagit med att producera egen glass, inte något som ICA själv producerar till varje butik. Däremot kan man ju hoppas på att fler tar efter.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/17/3f781cbef60e502642f610992d53edd1.jpg
Kvällens glass-test. Jordgubben var riktigt, riktigt bra. Härlig jordgubbssmak. Vaniljen var rätt medioker. Som en standarvanilj. Rocky road var lätt vinnaren dock. Bra chokladsmak, stora marshmallowsbitar och helt perfekt konstens och proportioner mellan glass och "godis".
vicarious
2015-10-17, 21:28
Jag tyckte L&B Rocky Road var ganska tråkig. Det är ju bara marshmallows och sås. En Rocky Road tycker jag ska ha något med tuggmotstånd, typ kakbitar eller nötter.
Skulle gärna prova deras Saffran eller Pepparkaksglass, men finns inte i sortimentet här :(
Låter ju underbart. Men alltså, är det ICAs egna? Borde ju finnas på andra ställen då med. :)
Som StarkaUlf skriver är det Ica Kvantum Varberg som gör glassen själva.
De började i somras med sin egna gelato glassbar (lösvikt i bägare) som sen fortsatte i vanliga förpackningar också.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/Mat/2015/Sommar/gelato_glassbar.jpg
Som StarkaUlf skriver är det Ica Kvantum Varberg som gör glassen själva.
De började i somras med sin egna gelato glassbar (lösvikt i bägare) som sen fortsatte i vanliga förpackningar också.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/Mat/2015/Sommar/gelato_glassbar.jpg
Jösses, måste kolla med något ICA här hemma om de inte vill ta efter deras koncept.
Synd dessutom att det endast är Coop Forum i Eskilstuna som har Lejonet och Björnen. De har endast någon sorbet, sen Mocca, vanilj samt Choklad. Ingen roliga smaker alltså!
Testade för övrigt nästa nya stora runda glassburk från GB igår, denna gång 88an. Jag tycker glassen är god med både vanilj samt chokladglass och hasselnötsbitarna bryter av bra. Smakar 88an tycker jag, men jag hade gärna haft större bitar såklart. Sämre än Lakritspuck som jag testade senast dock.
unsuspected
2015-10-18, 13:51
Någon som ska på glassfestivalen? http://www.glassfestivalen.se
Jag tyckte L&B Rocky Road var ganska tråkig. Det är ju bara marshmallows och sås. En Rocky Road tycker jag ska ha något med tuggmotstånd, typ kakbitar eller nötter.
Skulle gärna prova deras Saffran eller Pepparkaksglass, men finns inte i sortimentet här :(
är det inga jordnötter i rocky roaden? då är det ju fan ingen rocky road... :)
Gb gräddglass vanilj- helt okej glass för 10 kr. Dock inte alls i närheten av HD eller lite dyrare varianter men med lite såser eller tillbehör så kan man nog få upp den lite.
Nån som sitter med någon rolig o god blandning man kan fixa ihop imorgon? :)
Gb gräddglass vanilj- helt okej glass för 10 kr. Dock inte alls i närheten av HD eller lite dyrare varianter men med lite såser eller tillbehör så kan man nog få upp den lite.
Nån som sitter med någon rolig o god blandning man kan fixa ihop imorgon? :)
vaniljglass, jordnötssmör, kolasås och digestivekex.
vicarious
2015-10-20, 17:25
Gjorde en vaniljglass med stevia häromdagen (bytte ut allt socker men övriga ingredienser var desamma). Smakmässigt var det OK, men konsistensen blev dåligt. Stenhård och isig. Nästa gång ska jag prova att bara byta ut en del av sockret mot stevia.
Deanmartin
2015-10-21, 17:52
Söker lite tips på någon underbar glass och/eller blandning att bjuda tjejen på nu när hon fyller år. Hon är ingen fantast av tårtor, men däremot glass och kakor, speciellt salted caramel och american cookies.
Vad tror ni om att mixa de två sistnämnda på något sätt? Eller göra en banana split/marängswiss på kanske... salted caramel-glass?
Inte särskilt fantasifull av mig, några förslag? :P
StarkaUlf
2015-10-21, 20:41
Gör amerikanska kakor och gör Ice cream sandwiches med HD Salted Caramel glass mellan?
Du tar alltså en stor skiva glass (Du skivar av ca 1/4 av förpackningen till en sandwich) och lägger mellan två kakor :)
Typ:
http://htcsource.com/wp-content/uploads/2012/02/htc_ice_cream_sandwich_android4.jpg
http://zenoss.com/blog/wp-content/uploads/2012/07/icsandwich.jpeg
Söker lite tips på någon underbar glass och/eller blandning att bjuda tjejen på nu när hon fyller år. Hon är ingen fantast av tårtor, men däremot glass och kakor, speciellt salted caramel och american cookies.
Vad tror ni om att mixa de två sistnämnda på något sätt? Eller göra en banana split/marängswiss på kanske... salted caramel-glass?
Inte särskilt fantasifull av mig, några förslag? :P
Då kör du på en tårta hon gillar nämligen digestive glasstårta.
jonasnisse
2015-10-22, 18:06
http://tjock.se/strupen/art/337103/ben__jerrys_l_kommer_ven_som_g/
AH om man ändå hade bott i USA, först får vi inte ta del av deras bourbon och denna lär vi inte se heller
Minikubik
2015-10-22, 18:12
Jösses, måste kolla med något ICA här hemma om de inte vill ta efter deras koncept.
Synd dessutom att det endast är Coop Forum i Eskilstuna som har Lejonet och Björnen. De har endast någon sorbet, sen Mocca, vanilj samt Choklad. Ingen roliga smaker.
Hmm har även sett lejonet och björnen på Ica ekängen tror jag det var, därmed inte sagt att det tillhör vanligheten
Det här med självplock av glass tycker jag är lite snuskigt, tänk vad massa barn som går och klabbar där med händerna och folk går förbi och nyser osv.
Likadant den här grejen som vissa börjat med att självplocka chips *facepalm*
StarkaUlf
2015-10-22, 20:27
Det fungerar ju om dom har en person som står och plockar åt folket bakom en disk, likt charkdisk osv. Som på en vanlig glassbar.
Det fungerar ju om dom har en person som står och plockar åt folket bakom en disk, likt charkdisk osv. Som på en vanlig glassbar.
Ja men det är ju inte det jag syftar på =) snackar ju självbemanning precis som lösplockssallad och lösgodis.. köpte mkt sådant innan men inte längre... köper nästan bara förpackat nu för tiden... lösgodiset är ju iaf en liten fördel att plocka från översta hyllorna isf, sen har man ju hört skräckexemplen på butiker som lägger tillbaka godis från golvet... dock brukar detta inte vara de stora butikerna...
StarkaUlf
2015-10-22, 20:33
Ja men det är ju inte det jag syftar på =) snackar ju självbemanning precis som lösplockssallad och lösgodis..
Jag vet, det var ju därför jag gav förslag på att man kan ha det bakom en disk istället, just för att slippa det snusket som du pratade om. Skulle fungera lika bra som självplock.
Jag vet, det var ju därför jag gav förslag på att man kan ha det bakom en disk istället, just för att slippa det snusket som du pratade om. Skulle fungera lika bra som självplock.
Jea men de finns ju massa glasskiosker och många godisbutiker med det alla redan :D så att skapa att man plockar själv ska väl vara häftigt och nytt och sparar ju personal kostnad hehe...
För ett tag sedan såg jag en gubbe på ica, han öppnade konservburkar luktade och smakade med fingret... sedan dess har jag tom kännt så att allt i burkar jag köper sitter åt och inte är öppnade...
Ben & Jerry's Core Blondie Brownie
"En kärna av kola med en nypa salt omringad av choklad- och vaniljgräddglass med chokladbrowniebitar och kakbitar."
Riktigt bra, en av dem bästa B&J jag testat. 1100 kvalitetskalorier. 4,5/5 gains.
StarkaUlf
2015-10-23, 20:21
Var lite skeptisk över den nya förpackningen av 88:an (750 ml) då det "bara" är 6% av höjdpunkten, hasselnötskrokanten. Men jag blev väldigt positivt överraskad, det var väldigt många bitar :) glassen var också bra för budgetvarianterna. Den är nog i klass med Daimen som är min favorit.
Blir att testa Nogger om någon dag.
http://www.bakelit.com/wp-content/uploads/2014/03/gb_sandwich.jpg
http://www.gb.se/wp-content/uploads/2015/09/sandwich_pepparkaka-500x638.png
Vart 2 av varje och måste nog säga att original sandwich är nog min absoluta favorit glass. Provade även pepparkaka och riktigt riktigt god. Kort beskrivning är vaniljglass med höljen av pepparkaksdeg. En sak som jag själv föredragit var om själva kexet varit lite mer solid när det kommer till pepparkakan, tyckte den var lite för mjuk men annars en underbar glass att förtära.
Var lite skeptisk över den nya förpackningen av 88:an (750 ml) då det "bara" är 6% av höjdpunkten, hasselnötskrokanten. Men jag blev väldigt positivt överraskad, det var väldigt många bitar :) glassen var också bra för budgetvarianterna. Den är nog i klass med Daimen som är min favorit.
Blir att testa Nogger om någon dag.
Min recension om 88:an kommer på bloggen imorgon, men håller med dig! Gillar du lakrits? Testa lakritspucken då som också är ny, den är bättre än Daim tycker jag :)
http://1.bp.blogspot.com/-Sr1Ak1k_1f0/VY_Nr4uzDuI/AAAAAAAACqo/eZZDPIgMLVM/s1600/DSC_4934.jpg
Mandlarna var lite för brända och alldeles för många så de tog tyvärr över smaken helt. De gav inte glassen någon chans alls. Mer kolasås än i BJ's Fairly Nuts dock. Inget jag kommer att köpa igen.
http://1.bp.blogspot.com/-Sr1Ak1k_1f0/VY_Nr4uzDuI/AAAAAAAACqo/eZZDPIgMLVM/s1600/DSC_4934.jpg
Mandlarna var lite för brända och alldeles för många så de tog tyvärr över smaken helt. De gav inte glassen någon chans alls. Mer kolasås än i BJ's Fairly Nuts dock. Inget jag kommer att köpa igen.
Mandlarna i byttan jag köpt var perfekta. Gillade den verkligen. Cookie Dough är dock favoriten från McEnnedy. :)
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Salta Karameller På tok för salt och nästan oätbar. Ställdes tillbaka i kylen efter endast 3 skedar. Mitt sällskap fick bara i sig en sked och var nära att spotta ut den..
Gav resten av byttan från Mormor Magda en ny chans idag efter träningen och nu tvingade jag i mig hela. Förmodligen den sämsta glass jag någonsin köpt och jag äter hellre Eldorados 3-smak än denna.
Gav resten av byttan från Mormor Magda en ny chans idag efter träningen och nu tvingade jag i mig hela. Förmodligen den sämsta glass jag någonsin köpt och jag äter hellre Eldorados 3-smak än denna.
Tacka vet jag Mormors Kakdeg eller Mintdröm, som jag kanske tycker är deras bästa nu.
Tacka vet jag Mormors Kakdeg eller Mintdröm, som jag kanske tycker är deras bästa nu.
Mintdröm har jag märkt att flertal personer har som favorit.
Figurenha
2015-10-25, 23:06
https://static.mathem.se/shared/images/products/large/glass-daim-0_75l-carte-d-or-1578909153.jpg
Föredrar dock hemmagjord daimglass!
unsuspected
2015-10-26, 09:15
14:95kr för Lidls "B&J" på lördag och söndag
Tru jag såg de =P
http://reklamblad.lidl.se/2907d489-ffb6-4a27-bed1-d9d383cc179e/#/6
men jag är ju tråkig och köper mestadels svenska märken.
Hur smakar de?
Hur smakar de?
lätt värt det dubbla minst. det är bra kvalle på dem. För 15 spänn är det bara att köra!
Hur smakar de?
Dom är schyssta. Synd att den godaste smaken, Bananalicious inte verkar vara med i erbjudandet... Av dem som ingår tycker jag Cookiedough är bäst, den är i mitt tycke inte långt ifrån B&J kvalitet.
Tackar ödmjukast för upplysningen :)
Har 250 m tll mitt Lidl men blir ändå att man endast köper Bananalicous då det är ett så stensäkert kort.. dags att utforska lite
forslund
2015-10-27, 15:01
Nu tillhör jag inte glasseliten men jag åt den här i helgen och tyckte den var väldigt god!
http://www.gb.se/wp-content/uploads/2015/03/15_glace_texas_pecan-500x515.png
vicarious
2015-10-27, 15:25
Hur smakar de?
Tillräckligt bra för att man inte vill lägga det dubbla på att köpa en B&J. Synd att utbudet är väldigt begränsat. Cookie Dough är värd 25kr så 15kr är ett kap.
shut teh face
2015-10-27, 15:55
Testar en B&J varje helg nu
Denna gillade jag INTE alls, för bränt och jävligt! Förstörde hela helgen!
http://www.benjerry.se/files/live/sites/systemsite/files/flavors/products/eu/pints/speculoos-specu-love-landing.png
Haha, var runt 40:- styck. Pengar i sjön, känns som när det kommer till glass så ska man inte tänka i "nyttighets" tänket utan ät den som faktiskt är gott att äta.
40:-!!! Shit. Vi betalade 10:- för en halvliter.
Alltså den är ju inte supergod, men för 10:- och med så lite socker är det helt okej.
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t34.0-12/12179711_10153229247390665_1685760787_n.jpg?oh=db7 f82c05e8114a523441fcef8d4e526&oe=56327E0C
StarkaUlf
2015-10-28, 18:01
Upplevde What-a-lotta Chocolate som betydligt bättre nu än första gången jag åt den. Kakdegen var riktigt god, smakade som kladdkaka fast i lite fastare format. Och chokladglassen var riktigt fin. Bitarna som är i var det inget fel på heller, men hade gärna bytt ut dom mot något annat som kan bryta av. Kanske något lite salt/någon nöt eller så. Blir helt klart fler av den när jag blir sugen på chokladglass. (Har inte testat HD Belgian Chocolate, så kan inte jämföra dessa).
Sheogorath
2015-10-28, 20:37
Testar en B&J varje helg nu
Denna gillade jag INTE alls, för bränt och jävligt! Förstörde hela helgen!
:laugh:
Klassisk bild, lite julinspiration!
http://spielbrot.files.wordpress.com/2013/12/julglass.jpg
King Grub
2015-10-30, 08:26
Grötstrut skulle jag faktiskt kunna tänka mig. :D
Tomas Tryffel
2015-10-30, 10:38
Och glass liknande gorgonzola-glassen har jag ätit redan. Old news :)
Yes jag med, älskar ju gröt på mackor så ska dra ett par grötstrutar detta året tänkte jag...
Tänk på det tidigare men aldrig blivit av.
StarkaUlf
2015-10-30, 19:59
Testade "nya" Nogger i 750 ml. Väldigt generöst med nougatsås måste jag säga. När jag öppnade förpackningen tänkte jag först; "Jaha, har dom börjat blanda vaniljglassen med chokladglass här också", sen insåg jag att det var massor av nougatsås :D Mycket bra om man gillar Nogger, helt enkelt! (Bättre än tidigare 0,5l)
Testade Gb Gio Cheescake strut idag då den var billig på Hemköp, 10 kr. Mycket god måste jag erkänna, extremt bra och tjock kex i struten med generös choklad och god glass med jordgubbssylt. Tyvärr åste jag säga att cheescaken var obefintlig, inga bitar inuti utan bara lite cheesecake strössel..
King Grub
2015-10-31, 16:03
Hittade en pistageglass jag inte sett förut på ICA i dag. Billig var den också. Jag har just kommit hem från affären, så jag har bara hunnit ta en smaksked än, men det får godkänt, särskilt med tanke på att den kostade under 20 kronor för en bytta och att det är så ont om pistage i vanliga butiker.
http://i.imgur.com/tOOyvTI.jpg
Testade "nya" Nogger i 750 ml. Väldigt generöst med nougatsås måste jag säga. När jag öppnade förpackningen tänkte jag först; "Jaha, har dom börjat blanda vaniljglassen med chokladglass här också", sen insåg jag att det var massor av nougatsås :D Mycket bra om man gillar Nogger, helt enkelt! (Bättre än tidigare 0,5l)
Köpte och ångest-åt en bytta till lunch efter att jag läst din post. 4/5 glassmongon från mig i betyg, den va riktigt trevlig (alltid varit förtjust i Nogger).
Slackin' 4 Life
Tomas Tryffel
2015-11-01, 01:07
Hittade en pistageglass jag inte sett förut på ICA i dag.
Vad är det för tillverkare?
Riktigt mysterium faktist :/ ska googla tills jag hittar märket....... gahhhhh
King Grub
2015-11-01, 09:22
Noname. :D
Minikubik
2015-11-01, 09:26
Riktigt mysterium faktist :/ ska googla tills jag hittar märket....... gahhhhh
Grubs egna märke...
Finns det någon glass som är laktosfri och god? Har märkt o känt att magen inte pallar glass som jag käkat senaste dagarna! !
StarkaUlf
2015-11-01, 20:26
Kanske SIA Creme brule?
Testade SIA Hjortron idag. Smakade hjortron, men väldigt väldigt snålt med sylt, så den blev fort tråkig. Men vill man ha en glass som smakar hjortron utan något annat, så är den ett bra köp.
Grazzafukkinrazzi
2015-11-01, 20:31
Testade SIA Hjortron idag. Smakade hjortron, men väldigt väldigt snålt med sylt, så den blev fort tråkig. Men vill man ha en glass som smakar hjortron utan något annat, så är den ett bra köp.
Häftigt! Trodde att den bara skulle säljas till restauranger, glasskiosker osv osv.
Var köpte du den? Måste provas!
Finns det någon glass som är laktosfri och god? Har märkt o känt att magen inte pallar glass som jag käkat senaste dagarna! !
http://www.siaglass.se/Vanilj_Laktosfri-750ml(F654.W1120.H330).jpg
King Grub
2015-11-01, 20:38
Erikstads glass stod det med små bokstäver på ett undanskymt ställe.
Nebuchadnezzar
2015-11-01, 20:53
Hittade en pistageglass jag inte sett förut på ICA i dag. Billig var den också. Jag har just kommit hem från affären, så jag har bara hunnit ta en smaksked än, men det får godkänt, särskilt med tanke på att den kostade under 20 kronor för en bytta och att det är så ont om pistage i vanliga butiker.
Arsenalen fortsätter att imponera. :D
StarkaUlf
2015-11-02, 10:28
Häftigt! Trodde att den bara skulle säljas till restauranger, glasskiosker osv osv.
Var köpte du den? Måste provas!
Coop. Den är ju ekologisk, så leta bland det ekologiska sortimentet :)
Igår avslutade jag en bytta Carte d'Or Triple Chocolate. Väldigt bra, men lite fantasilös och för lite ljus choklad för att vara en "trippel", tycker jag. Ger det 3/5 som trippel, och 4/5 som chokladglass.
Fortfarande bra pris på Carte d'Or på ICA. Så det blir nog att fylla på frysen med en till bytta.
Nu har jag testat Triumfs Hasselnötsglass. Det var inte direkt mycket hasselnötssmak och den var lite väl söt för min smak. Tror inte jag köper igen, men tack för tipset! Finns det andra Hasselnötsglassar på marknaden? Har sett någon valnötsglass och en och annan med mandel i, men det är nog inte riktigt samma sak.
Nu har jag testat Triumfs Hasselnötsglass. Det var inte direkt mycket hasselnötssmak och den var lite väl söt för min smak. Tror inte jag köper igen, men tack för tipset! Finns det andra Hasselnötsglassar på marknaden? Har sett någon valnötsglass och en och annan med mandel i, men det är nog inte riktigt samma sak.
Coop har en egen med hasselnötssmak och chokladrippel, den är okej men inte mer. Sen har du ju Ben&Jerrys All-or-Nuting.
StarkaUlf
2015-11-03, 19:18
Jag skulle säga att denna är den bästa hasselnötsglassen:
http://www.gb.se/wp-content/uploads/2015/03/15_dessert_cdo_praline-500x411.png
Faktiskt ganska krämig för att vara GB. Man kan väl säga typ Nutellaglass i smaken.
vicarious
2015-11-03, 20:43
Faktiskt ganska krämig för att vara GB. Man kan väl säga typ Nutellaglass i smaken.
Skriver under på detta, bra smak och krämig.
Coop har en egen med hasselnötssmak och chokladrippel, den är okej men inte mer. Sen har du ju Ben&Jerrys All-or-Nuting.
Får testa dessa!
Letat i hela stan efter lohilo glass men hittar den inte. Ni som hittat den, fann ni den vid vanliga glassen?
unsuspected
2015-11-14, 10:57
Letat i hela stan efter lohilo glass men hittar den inte. Ni som hittat den, fann ni den vid vanliga glassen?
Unna dig att köpa riktig glass istället för den där skiten. Lättglass eller yoghurtglass är 100 gånger godare.
Letat i hela stan efter lohilo glass men hittar den inte. Ni som hittat den, fann ni den vid vanliga glassen?Vid vanliga glassen, ja. Har funnits pa alla storre ICA-butiker jag varit pa.
Men ocksa detta:
Unna dig att köpa riktig glass istället för den där skiten. Lättglass eller yoghurtglass är 100 gånger godare.Kop hellre GBs lattglass och at proteinet separat fran annan kalla, Lohilo ar inte vart pengarna om man gor det for proteinet. Inte for smaken heller. :D
Gar utmarkt att gora chokladsas pa runt 35g proteinpulver, 10-15g kakao och en minimal skvatt vatten eller mjolk. Lite sotningsmedel kan behovas beroende pa proteinpulver. Har man ratt proteinpulver och far till sotningen smakar det som vilken 'onyttig' chokladsas som helst.
En san dos chokladsas och lattglass ar oandligt mycket godare an Lohilo, mycket billigare ocksa.
Jo självklart, ska man väl äta glass så ska man äta riktig glass men ville testa ett paket för att se hur det smakar. Orkade inte leta runt så slutade med några:
http://www.dinafavoriter.se/media/1345/favorit_glass-sandwich-4p_7331746171970.jpg?height=286
Några var riktiga monster storleksmässigt men riktigt jobbig förpackning.
I halland gillar vi glass och julen.
Saffran-, pepparkaka- och julmustsmak :o
Kommer grönkålssmak snart också tro?
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/12239987_981257675246238_4798170208396934924_n.jpg ?oh=031fcc5ba1aa106df948f60de08aa0bd&oe=56F78C20
JP Morgan
2015-11-14, 15:35
I halland gillar vi glass och julen.
Saffran-, pepparkaka- och julmustsmak :o
Mysiga smaker :D Kan tänka mig att saffransglass är sjukt underskattat. Undra om det finns något sådant i Sthlm =/
Jag käkade en GB Gräddglass Nogger i 0,5l förpackning idag. Det stod "ny" på förpackningen, men det är alltså inte samma recept som Nogger 0,75l? Hittade inga 0,75:or alls.
Här är den jag åt: http://www.gb.se/produkter/gb-graddglass-nogger/
Den var god. Lagom mycket chokladsås i förhållande till glassen. Och god glass. Skulle ge den 7/10. En bra standardglass.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
StarkaUlf
2015-11-14, 18:44
Jag käkade en GB Gräddglass Nogger i 0,5l förpackning idag. Det stod "ny" på förpackningen, men det är alltså inte samma recept som Nogger 0,75l? Hittade inga 0,75:or alls.
http://www.gb.se/produkter/gb-glace-nogger/
shut teh face
2015-11-14, 19:06
Mysiga smaker :D Kan tänka mig att saffransglass är sjukt underskattat. Undra om det finns något sådant i Sthlm =/
Ni har väl guteglass i sthlm också?
Finns ju en saffran och honung från dem, jag tyckte den var rätt bra,
StarkaUlf
2015-11-18, 21:40
Är Lejonet & Björnen Sea Salted Caramel värd att testa?
Första gången som något nytt utöver Sia, GB, HD, BJ och Alvesta kommer hit upp typ :D Tyvärr har ICA bara köpt in den smaken + ekologisk vanilj.
Pitepalt
2015-11-18, 21:45
är lejonet & björnen sea salted caramel värd att testa?
Första gången som något nytt utöver sia, gb, hd, bj och alvesta kommer hit upp typ :d tyvärr har ica bara köpt in den smaken + ekologisk vanilj.
Nej! En gång, aldrig mer.
Första gången som något nytt utöver Sia, GB, HD, BJ och Alvesta kommer hit upp typ :D Tyvärr har ICA bara köpt in den smaken + ekologisk vanilj.
Nej. Deras glasser är överlag dåliga, har provat caramel, lakrits och cocos. Samtliga var dåliga.
ska göra denna på söndag...hemmagjord saffransglass med hallonsås i mjölkpaket :D
https://sotasaker.wordpress.com/2009/11/30/saffransglass-med-hallonsas/
Järnaglass och Guteglass rekommenderas.
vicarious
2015-11-19, 19:10
Inte lika bra som HDs Salted Caramel (obviously) men jag tycker det är en av deras bättre, om inte bästa (har dock inte smakat alla). Men håller med om att de gör undermålig glass jämte konkurrenterna för att vara i premiumpriskategorin.
Lejonet & Björnen tenderar att vara ganska gummiaktiga i konsistensen och överlag smaka sämre/mindre än sina motsvarigheter hos t ex Djurgårds Glace, Järnaglass, HD osv.
I synnerhet Djurgårds Glace tycker jag håller hög standard vad gäller kvalité kontra pris. Väldigt gräddiga, lena och äkta i smaken.
SIA Kladdkaka.
Riktigt god speciellt kopplat till dess pris jämfört med annan glass. Rekommenderas starkt för chokladälskaren.
8/10.
Minikubik
2015-11-21, 11:39
Sia hallon-lakrits. Okej glass, men inte mer än så. Något svag hallon smak och nån virvel saltlakrits i mitten. Mje och 4/10 där priset är avgörande, 13kr för 0,5l är prisvärt oavsett
Cerberus
2015-11-21, 11:59
Är det nån här som har nån bra glassmaskin att rekommendera för ett rimligt pris(dvs under 1000kr)? Hade en för många år sen men e fett sugen att skaffa en igen. Älskar glass!
vicarious
2015-11-21, 12:40
Är det nån här som har nån bra glassmaskin att rekommendera för ett rimligt pris(dvs under 1000kr)? Hade en för många år sen men e fett sugen att skaffa en igen. Älskar glass!
Har inget bra tips men vill du ha något bra rekommenderar jag en maskin med kompressor. Tror inte det finns för för under 1000kr. Blir enklare maskiner med liten kapacitet där man ska ha skålen i frysen innan osv.
Kliver du över 1000kr finns Cuisinart ICE-40 (ca 1400kr) som fått skapliga recensioner. Ännu ett steg upp har du Wilfa ICM-C15 (ca 1900kr) som är en storsäljare. Har inte provat någon av dom själv tyvärr men en bekant har Wilfan och är mycket nöjd.
Cerberus
2015-11-24, 08:33
Puh. Lite väl dyrt(student). Den jag hade kostade under 1000kr iaf och man skulle ha den i frysen efter men när den blandade så var det på nån speciell kall platta. Tror man kunde ätadirekt men var väl bäst att ha den i frysen några Tim efteråt. Nå ja, väldigt låg prio på glassmaskinsinköp men fan vore sweet..kan ja stoppa in va fan jag vill i glassen!
Min "Lusse-glass"
smet på 2 dl mjölk, 1.5 dl grädde, 3 äggulor, 2 dl socker, ett paket saffran.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/24/5e81f7bf1130963b56560f3abfe835da.jpg
Saffransdeg som gräddats kort tid och klippts i bitar.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/24/562950fbd0cae3dbbef5cbde332e78ea.jpg
Doppas I mjölkchoklad.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/24/4f2c4603e482fe5e7d62455c56a00f85.jpg
Smeten in i frysen
http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/24/d1d26d72d42fa47d43b33644716e17ff.jpg
Resultat
http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/24/17a28806be1cc6730d0f9b026689669b.jpg
Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
vicarious
2015-11-24, 15:02
Du borde köpa en glassmaskin om du ska vara sådär ambitiös ;)
Jag har en saffranssmet och en pepparkakssmet på kylning just nu. :cool:
vicarious
2015-11-29, 20:13
Valfri vaniljglass + Dr Oetkers flytande saffransarom när man snabbt vill ha lite saffransglass :thumbup:
Får väl börja med att meddela att glassen inte finns i Sverige, eftersom jag fått utskällning tidigare. ;)
http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/11/ab74ae28b298d071ac45ea47f8a49a7e.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/11/a91c2e7221ec682bc082e413bb082a58.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/11/814fcceb45fae97d839c9170ff00f07d.jpg
Godaste från Ben & Jerry's sedan Bohemian Raspberry.
Tapatalk.
krubkungen
2015-12-11, 10:49
Får väl börja med att meddela att glassen inte finns i Sverige, eftersom jag fått utskällning tidigare. ;)
Godaste från Ben & Jerry's sedan Bohemian Raspberry.
Tapatalk.
Den såg god ut!
daniellinden
2015-12-11, 15:29
Gjorde egen proteinglass igår som för första gången blev riktigt lyckad
Recept:
Lindahls vaniljkvarg fettfria
Milda lätt grädde 4%
Chokladkasein (jag använde mintchoklad)
kakao
kokosolja
sötströ
äggula
valfri proteinbar i små bitar
Började med att vispa 2 äggulor med ögonmåttad sötströ
sedan vispade jag någon dl kaseinprotein med liten mängd vatten till fluff
2 dl matgrädde vispades tills det inte gick mer till lite tjockare konsistens
Blanda äggsmeten med grädden och vaniljkvargen med elvisp tills det blir homogent tillsammans med kokosoljan
Sedan blanda jag i kaseinproteinet försiktigt för att få en "swirl" och i med bitarna av proteinbaren och sedan in i frysen över natten eller ett par timmar om du vill käka direkt
Någon här som budar? :)
http://www.tradera.com/item/344368/248078006/20-klimatsmarta-lunchlador-inkl-arsforbrukning-svensk-graddglass-fran-sia-glass
Jobbar, tillfälligt, på Mövenpick igen. Fan vad det är härligt att få äta lite - eller mycket :D - riktigt bra glass igen. I princip varenda smak är mycket bättre än allt från Ben & Jerry's, Häagen-Dasz och allt vad det är.
Tapatalk.
StarkaUlf
2015-12-20, 13:00
Har SIA kommit ut med Pepparkaksglassen i år?
Läste bara att någon skrev detta på deras facebook-sida: "Tillfälligt besök! Glassen med Pepparkaka . Jättegod mums"
Har SIA kommit ut med Pepparkaksglassen i år?
Läste bara att någon skrev detta på deras facebook-sida: "Tillfälligt besök! Glassen med Pepparkaka . Jättegod mums"
Den ska inte finnas. Jag pratade med SIAs produktansvarige för en månad sedan och den skulle inte komma iår för att de lanserat Hjortron-glassen nyligen.
Konstigt, här där jag bor finns den. Såg den för ett par veckor sedan i glassdisken som en nyhet, köpte dock ingen.
Tomas Tryffel
2015-12-20, 16:26
Den ska inte finnas. Jag pratade med SIAs produktansvarige för en månad sedan och den skulle inte komma iår för att de lanserat Hjortron-glassen nyligen.
Finns hos mig.
vicarious
2015-12-20, 17:23
Någon här som budar? :)
http://www.tradera.com/item/344368/248078006/20-klimatsmarta-lunchlador-inkl-arsforbrukning-svensk-graddglass-fran-sia-glass
Vad menas egentligen med "inkl. årsförbrukning svensk gräddglass"? Får man 20 byttor glass eller är det något mer?
Konstigt, här där jag bor finns den. Såg den för ett par veckor sedan i glassdisken som en nyhet, köpte dock ingen.
Konstigt, vart bor du? Hos mig i Eskilstuna finns den inte vad jagvet iaf.
Butiker som säljer förra årets glass må tro? alternativt årets då glassen såldes in på 2015 också...
Snackar om sia pepparkaka förstås...
Vad menas egentligen med "inkl. årsförbrukning svensk gräddglass"? Får man 20 byttor glass eller är det något mer?
De svarade lite luddigt på sin Facebook-sida att det inte var några problem att få mer glass om 20l inte räcker. Typ. Så man får väl se till att få det svart på vitt. 20l är ju ingenting.
Konstigt, vart bor du? Hos mig i Eskilstuna finns den inte vad jagvet iaf.
I Täby bor jag. Märkligt, kanske bara finns ett begränsat utbud av någon anledning? Fanns förra veckan här på Ica i alla fall.
Cerberus
2015-12-22, 12:37
Fy fan va sugen på glass jag är! Funderar starkt på att köpa en glassmaskin(mitt livs andra) under mellandagsrean. Idag måste de fan bli BJ-glass tror jag!
StarkaUlf
2016-01-04, 22:29
http://www.triumfglass.se/uploads/product-41550.png
Eller:
http://www.siaglass.se/Knack_Graddglass-1500ml(F134.W1120.H330).jpg
Vilken tycker ni är bäst? :)
Eller:
Triumfs gammaldags vaniljglass är ju riktig bra för sin peng... har inte testat eller sett mandelkrokantvarianten innan så den hade jag testat utan tveken, då den måste vara som gammalds vaniljglassen fast med mandelkrokant.
Kunde fått 30 l glass för ett tag sedan som gick ut i datum men tackade nej...
Har för mkt ostkaka och bröd i frysen hemma nu.
Var något år sen jag åt de båda, så min input kanske är relevant nu, men då tyckte iaf jag om SIA bäst :)
vicarious
2016-01-05, 15:40
Eller:
Samma här, länge sedan jag åt. Men Triums glass tenderar att vara väldigt lätt och luftig (detta är alltså negativt i glass-sammanhang) och smälter fort. SIA känns som strået bättre men var som sagt ett tag sedan. Äter sällan lågprisglass längre (divigt javisst :D)
StarkaUlf
2016-01-05, 15:48
Sia Knäck var väldigt tråkig :( Mycket fadd/svag nougatsmak på glassen och knäckbitarna var inte särskilt smakrika. Får testa triumfs nästa gång.
vicarious
2016-01-05, 23:12
Sia Knäck var väldigt tråkig :( Mycket fadd/svag nougatsmak på glassen och knäckbitarna var inte särskilt smakrika. Får testa triumfs nästa gång.
Jag minns att mandelkrokanten var min favoritglass när jag var yngre men rädd att det inte stämmer längre :D Nu blev jag också sugen på att prova den igen.
StarkaUlf
2016-01-06, 14:28
Jag minns att mandelkrokanten var min favoritglass när jag var yngre men rädd att det inte stämmer längre :D Nu blev jag också sugen på att prova den igen.
Jag vill också minnas att den var riktigt god :D ska nog testa den ikväll trots allt.
StarkaUlf
2016-01-06, 19:29
Okej, Mandelkrokanten var inte alls så bra :D krokanten var väl okej, men inte mer. Glassen ganska dålig. För 37 riksdaler så köper jag hellre t.ex GB Glace 750 ml (Daim eller någon) eller lägger till några kronor för en B&J eller HD.
Enda positiva var att man fick en liter glass för 900-950 kalorier.
Sia Knäck är inget vidare. Smakade inte mycket alls, allra minst knäck. Har inte testat Triumfs Mandelkrokant men har svårt att tro att den är sämre.
Minikubik
2016-01-06, 20:18
Alvesta saltlakrits 8/10 lätt en av de bättre saltlakrits glassar jag ätit, tycker dock den skulle göra sig bättre om man blandar den med några skopor vanilj
Alvesta ananas split 8/10 mycket läskande och god, skulle passa bättre på sommaren. - dock för choklad smulorna uppe på, passade inte alls.
Sia frozen yoghurt greek, hallon choklad 3/10 nä den här var inget vidare. Skum dominant chokladsmak och inte alls det lätta fräscha jag tycker en fy ska ha
Vad tror ni kommer bli glassnyheter under 2016? smak, råvaror osv...
Tror säkerligen det kommer flera kvargglassar 2016 är nog sista året med kvargtrenden tror jag...
& sen kommer det ju mestadels goda gräddglassar, kommer även fler laktosfria och även veganska glassar....
Gissar på lite smaker som ferraribilar? banan & snickersglass? & säkerligen fruktsmaker med exotiska frukter som är lite mer ovanliga i sverige.
Tror säkerligen det kommer flera kvargglassar 2016 är nog sista året med kvargtrenden tror jag...
& sen kommer det ju mestadels goda gräddglassar, kommer även fler laktosfria och även veganska glassar....
Gissar på lite smaker som ferraribilar? banan & snickersglass? & säkerligen fruktsmaker med exotiska frukter som är lite mer ovanliga i sverige.
Djungelvrål
Lingon
Havtorn
Eller kända smaker med inslag av mynta eller kardemumma
Eller finns det redan kanske? :)
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Djungelvrål
Lingon
Havtorn
Eller finns det redan kanske? :)
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Lingon & havtorn finns / har funnits iaf =)... djungelvrål tror jag ej... tkr det kommer glass varje år med smak av godisar så djungelvrål är nog inte omöjligt... iofs som en saltlakritsglass men att skriva djungelvrål säljer säkert mer ;)
Lingon & havtorn finns / har funnits iaf =)... djungelvrål tror jag ej... tkr det kommer glass varje år med smak av godisar så djungelvrål är nog inte omöjligt... iofs som en saltlakritsglass men att skriva djungelvrål säljer säkert mer ;)
han precis redigera, vad tror du om mynta? kardemumma? :)
Minikubik
2016-01-06, 22:08
Såg bland annat melonsorbet i frysdisken idag, kanske inte är nått nytt men ändå. Annars tror jag trenden går mot mjölkfria glassar av olika slag, smakerna på vanlig glass blir kombos chili/choklad, päron/citron osv och glassar med "twist" typ lakritskrisp. Inget direkt nytt alltså
Vi har fått Picard i Malmö. Testade en glass gjord på mandelmjölk med bitar av macarons i. Den var ganska god må jag säga. För övrigt har de jäkligt goda croissanter där.
Minikubik
2016-01-07, 08:15
Vi har fått Picard i Malmö. Testade en glass gjord på mandelmjölk med bitar av macarons i. Den var ganska god må jag säga. För övrigt har de jäkligt goda croissanter där.
Lät för jefla gott
Såg bland annat melonsorbet i frysdisken idag, kanske inte är nått nytt men ändå. Annars tror jag trenden går mot mjölkfria glassar av olika slag, smakerna på vanlig glass blir kombos chili/choklad, päron/citron osv och glassar med "twist" typ lakritskrisp. Inget direkt nytt alltså
Jag kommer göra ett inlägg i min blogg snart där jag siar om det kommande året, prickade rätt med äkta vara/froyo 2014, mjölkfritt/veganskt 2015, och precis som du tror jag att proteinglassen kommer slå igenom ordentligt nu år 2016, finns redan två märken nu, jag tippar på minst 4 innan halva 2016 gått.
Jag tror inte på proteinglass, det där med "nyttiga" onyttigheter kommer och går. Snackade med en kille på Alvesta angående deras proteinglass. Den sålde dåligt pga smaken så de skulle göra om receptet och trycka i mer kolhydrater (mao socker) för att förbättra produkten. Dvs en vanlig "onyttig" glass med mer protein=meningslöst.
Produkter som smakar mycket sämre än produkten man försöker efterlikna i en hälsosammare version kommer nog aldrig sälja tillräckligt för att hålla i längden, tror jag iaf.
Jag tror inte på proteinglass, det där med "nyttiga" onyttigheter kommer och går. Snackade med en kille på Alvesta angående deras proteinglass. Den sålde dåligt pga smaken så de skulle göra om receptet och trycka i mer kolhydrater (mao socker) för att förbättra produkten. Dvs en vanlig "onyttig" glass med mer protein=meningslöst.
Produkter som smakar mycket sämre än produkten man försöker efterlikna i en hälsosammare version kommer nog aldrig sälja tillräckligt för att hålla i längden, tror jag iaf.
Är villig att hålla med om detta, iallafall till samma pris, LOHILO's vanilj smakade faktiskt dock jämförbart med de flesta's vaniljsmaker (dtvs. de mindre kvalitativa tillverkarnas) men föll enligt mig på pris och konsistens ... dock har jag bara testat vanilj.
Om någon faktiskt dock fattar att man kanske borde försöka efterlikna froyo eller gelato istället för gräddglass ... då snackar vi
Fatta att köpa en vettigt prissatt 250ml burk efter ett svettigt benpass på sommaren som smakar fräsch och uppfriskande ?
Minikubik
2016-01-09, 10:16
Sia apelsinchoklad 8/10 väldigt överraskad av denna. Köpte den enbart pga nedsatt pris, slevar upp och började äta med skeptisk förväntan. Men jo, även om det inte är romerska bågar så var det en mjuk väl avvägd smak av apelsin och lagom choklad stänk i det
Tycker det är alldeles för lite choklad i den. Däremot är chokladsmaken underbar tillsammans med den apelsinglassen.
Brukade (förr i tiden iaf) finnas 5L-byttor apelsinchokladglass på Willys. Ingen aning om märke men grymt god för det priset.
Tapatalk.
Tycker det är alldeles för lite choklad i den. Däremot är chokladsmaken underbar tillsammans med den apelsinglassen.
Brukade (förr i tiden iaf) finnas 5L-byttor apelsinchokladglass på Willys. Ingen aning om märke men grymt god för det priset.
Tapatalk.
ecabs du tänker på kanske
http://www.ecab.com/res/ctn442_391_2044_0_0__98126%205%20LIT%20VEG%20APELS IN%20CHOKLAD.png
Den är det. Riktigt fin.
Tapatalk.
Minikubik
2016-01-09, 14:02
Tapatalk.
Jag är inte så förtjust i choklad glass i kombos då jag tycker det lätt blir för dominant så för mig passade den perfekt :)
Ecabs glass säljs hos axfood Snabb gross så den kanske slinker med hem nästa gåbg
Jag är inte så förtjust i choklad glass i kombos då jag tycker det lätt blir för dominant så för mig passade den perfekt :)
Ecabs glass säljs hos axfood Snabb gross så den kanske slinker med hem nästa gåbg
Håller med dig om att för mkt choklad kan ta över.
Min favorit kommer nog alltid vara bra kvallite på vanlig vaniljglass.
Minikubik
2016-01-09, 23:10
Triumf päron/mjölkchoklad 6/10 helt okej glass med lagom choklad. Förvånansvärt len för det priset. Ingen glass att döda för men klart ätvänlig
Är villig att hålla med om detta, iallafall till samma pris, LOHILO's vanilj smakade faktiskt dock jämförbart med de flesta's vaniljsmaker (dtvs. de mindre kvalitativa tillverkarnas) men föll enligt mig på pris och konsistens ... dock har jag bara testat vanilj.
Om någon faktiskt dock fattar att man kanske borde försöka efterlikna froyo eller gelato istället för gräddglass ... då snackar vi
Fatta att köpa en vettigt prissatt 250ml burk efter ett svettigt benpass på sommaren som smakar fräsch och uppfriskande ?
Jo visst, absolut att det vore gött att dra i sig glass efter ett pass. Men då ska det som sagt också vara gott och inte dyrt som premiumglass. Kommer kanske något sådant i framtiden ;)
Ecabs glass säljs hos axfood Snabb gross så den kanske slinker med hem nästa gåbgTestart! Det ar mer choklad procentuellt, men lite svagare i smaken sa det fungerar riktigt bra aven for nagon som inte vill ha full on-choklad.
Nagot som dock ar helt fantastiskt med Sias apelsinchoklad ar ju att swirlsen av choklad inte ar vanlig sas utan halvt stelnad... ish. Alskar den konsistensen.
Minikubik
2016-01-11, 11:53
Testart! Det ar mer choklad procentuellt, men lite svagare i smaken sa det fungerar riktigt bra aven for nagon som inte vill ha full on-choklad.
Nagot som dock ar helt fantastiskt med Sias apelsinchoklad ar ju att swirlsen av choklad inte ar vanlig sas utan halvt stelnad... ish. Alskar den konsistensen.
Ja just den biten tyckte jag också var helt perfekt lite crunchaktigt typ
exevision
2016-01-11, 16:18
Finns det någon bra glass som är glukosbaserad eller innehåller lite socker/fruktos utan att innehålla sötningsmedel?
StarkaUlf
2016-01-11, 16:28
Finns det någon bra glass som är glukosbaserad eller innehåller lite socker/fruktos utan att innehålla sötningsmedel?
SIAs glassar är glukosbaserade, dom flesta.
Testart! Det ar mer choklad procentuellt, men lite svagare i smaken sa det fungerar riktigt bra aven for nagon som inte vill ha full on-choklad.
Underbar glass =)
Riktigt längesen jag åt glass nu.
JP Morgan
2016-01-11, 21:18
Åhh har börjat deffa nu så unnar mig bara glass på min refeed-dag :(
Brukar numera köra detta på den dagen, för att få i sig så mycket gott som möjligt på hyfsat få kalorier (runt 1000kcal).
2x Lättglass-paket, 50g maränger, 2x bananer och ca 60-100g chokladsås. Sen rör man om allt i en stor skål och slevar i sig. Blir sjukt mätt och därefter ont i magen (klarar inte lättglass särskilt bra, men en gång i veckan är det värt).
Tar gärna emot andra alternativ också. Det viktiga är egentligen volymen :)
Brukar numera köra detta på den dagen, för att få i sig så mycket gott som möjligt på hyfsat få kalorier (runt 1000kcal).
2x Lättglass-paket, 50g maränger, 2x bananer och ca 60-100g chokladsås. Sen rör man om allt i en stor skål och slevar i sig. Blir sjukt mätt och därefter ont i magen (klarar inte lättglass särskilt bra, men en gång i veckan är det värt).
Tycker din glassröra låter kanonfin... skippa chokladsåsen och ta någon finare glass till kalorierna någon annan gång, sen har du ju fler lättglassvarianter... (antar du käkar gb??? som dock är mkt god för att vara lightglass.)
vicarious
2016-01-12, 21:25
Har du provat Sias "lättglass" med stevia? Kanske är den du äter, annars kanske den är snällare mot din mage. 130 kcal per 100g. Annars ligger ju "vanlig" lågprisvaniljglass på runt 190 kcal per 100g, inte så farligt kan man tycka.
Kalorisnålare chokladsås är ju enkelt att göra med kakao och sötningsmedel, alternativt vassle med chokladsmak. Sparar du in kalorier till mer glass :D
JP Morgan
2016-01-16, 10:28
Tycker din glassröra låter kanonfin... skippa chokladsåsen och ta någon finare glass till kalorierna någon annan gång, sen har du ju fler lättglassvarianter... (antar du käkar gb??? som dock är mkt god för att vara lightglass.)
Käkar GB:s. Har testat alvesta och SIA:s också. Alvesta är det vidrigaste jag testat och om än SIA:s är lite bättre för magen, så är den mycket svårare att hitta i butiker :/
Har du provat Sias "lättglass" med stevia? Kanske är den du äter, annars kanske den är snällare mot din mage. 130 kcal per 100g. Annars ligger ju "vanlig" lågprisvaniljglass på runt 190 kcal per 100g, inte så farligt kan man tycka.
Kalorisnålare chokladsås är ju enkelt att göra med kakao och sötningsmedel, alternativt vassle med chokladsmak. Sparar du in kalorier till mer glass :D
Jo den har jag testat och är som du säger snällare för magen, men ser den nästan aldrig i butik trots att man bor i Sthlms innerstad :(
Bra tips med att göra egen chokladsås! Slog mig att morsan brukade göra varm chokladsås när man var yngre och att det var en höjdare. Får bli att testa ikväll :) Sötningsmedelsvarianten har jag inte hört talas om och det verkar inte stå så mycket om på nätet, har du något vettigt recept (även om jag gissar man följer ett vanligt recept och byter ut sockret, men ändå...). Samt vilken typ av sötningsmedel använder ni?
Fungerar utmarkt med 30-35g vassle, 15-20g kakao, lite sotningsmedel och en skvatt vatten. ICAs egna stevia/sotstro ar fin.
vicarious
2016-01-16, 12:19
Sötningsmedelsvarianten har jag inte hört talas om och det verkar inte stå så mycket om på nätet, har du något vettigt recept (även om jag gissar man följer ett vanligt recept och byter ut sockret, men ändå...). Samt vilken typ av sötningsmedel använder ni?
Riktig chokladsås görs ju oftast med grädde eller smör men vill man ha en lättvariant så blanda bara kakao, vatten och sötningsmedel (och eventuellt chokladproteinpulver). Jag använder Hermesetas lättströ (blå förpackning) eller chokladvassle (det är redan sötat tillräckligt).
shut teh face
2016-01-16, 19:32
fel tråd!
JP Morgan
2016-01-20, 22:48
Tack för tipsen, chokladsåsen blev awesome :D
Såg för övrigt denna i ett instagraminlägg :( Do want!
http://3.bp.blogspot.com/-hhxSPqGfc6M/U6OXp-qIeoI/AAAAAAAAT14/15P5lq121wo/s1600/1-DSC_9431.JPG
http://3.bp.blogspot.com/-hhxSPqGfc6M/U6OXp-qIeoI/AAAAAAAAT14/15P5lq121wo/s1600/1-DSC_9431.JPG
Jag med, glassnörd som jag är. Dock har jag fått för mig att den är skapligt lik Blondie Bronwie men viss skillnad. Glassbasen ör ju lite skillnad, men sen är det ju ljusa brownies med kolasås precis som Blondie :)
StarkaUlf
2016-01-21, 11:42
Salt kolasås, vilket är en jäkla skillnad jämfört med vanlig kolasås.
Finns den i sverige? Det verkar vara allt jag velat ha i en glassbytta!
Inga nötter, ingen chokladglass.
StarkaUlf
2016-01-21, 16:30
Finns den i sverige? Det verkar vara allt jag velat ha i en glassbytta!
Inga nötter, ingen chokladglass.
Tyvärr inte :(
vicarious
2016-01-21, 19:32
Såg också den. Ge mig *cry*
Beställde förövrigt hem Xylitol häromdagen efter att ha läst om den nya glass-flugan bland fitnessfolk, Add Ice Cream. Finns bara i Stockholm än så länge. De gör glass på mjölk och xylitol. Vet inte hur bra det blir men tänkte testa själv.
Minikubik
2016-01-23, 18:37
Triumf chili lakrits 9/10. Har gått och sneglat på den här flera gånger och varit skeptisk men nu var det dags. Blev riktigt positivt överraskad. Triumf har enligt mig God vaniljglass, lägg sen till bitar av saltlakrits så är det lakritspuck med mycket lakrits, virvlar att av chili toppar av på ett intressant sätt, inte nån styrka direkt men en ovanlig smak som jag gillade skarpt. Will buy again and again and again
unsuspected
2016-01-23, 21:09
That-A-Lotta Chocolate cookie core. En av de bättre B&J pga mycket choklad som jag älskar. Finns dock mycket bättre chokladglass än denna.
That-A-Lotta Chocolate cookie core. En av de bättre B&J pga mycket choklad som jag älskar. Finns dock mycket bättre chokladglass än denna.
Håller helt med. Cookie-coren är ju dock underbar *drool*
SIA Glass släpper nya smaker:
https://www.facebook.com/siaglass/posts/10153856849993523
Bland annat popcorn och ferrari-bilar
SIA Glass släpper nya smaker:
https://www.facebook.com/siaglass/posts/10153856849993523
Bland annat popcorn och ferrari-bilar
Supergott, men tyvärr bara i kulglass ju.
StarkaUlf
2016-01-25, 13:20
Supergott, men tyvärr bara i kulglass ju.
Riktigt tråkigt. Men som vanligt. Man får väl på sin höjd hoppas på en nyhet i vanliga sortimentet i år.
Sias kulglassnyheter är nu ute...SORRY såg att någon redan postat men läs här för Er som kanske ej har fb :)
Sött, salt, spektakulärt
Idag presenterar SIA Glass vårens nyheter i kulglassortimentet för caféer och glassbarer. Kreativa, trendiga smaksensationer väntar glassälskaren: Sorbet med smak av Röd Grape eller RödbetaPeppar samt gräddglassarna Popcorn, Kaffe, Svea, Vrooom och Ekologisk RabarberIngefära.
– RödbetaPeppar kommer garanterat att väcka uppmärksamhet. Som en dessert, men kanske också som spektakulär förrätt. Glassen med smak av popcorn, rostad majs och salt kolasås, kommer det också att snackas om. Kanske lite extra bland ungdomar, tror vi. Men man är aldrig för gammal för att kalla sig ungdom om du frågar mig och pratar glass, säger Rolf Frid.
SMAKTIPS:
Popcorn
Smaksatta popcorn, eller popcorn doppade i lakrits och kola är omåttligt populärt just nu. SIA Glass Popcorn är en kombination av allt det bästa – len och krämig gräddglass med smak av popcorn, rostad majs och salt kolasås. Krisp!
Kaffe
Det här är ingen vanlig kaffeglass. SIA Glass Kaffe är smaksatt med Fairtrade-kaffe och innehåller små krispiga överraskningar av chokladbitar med espressosmak.
Ekologisk RabarberIngefära
Ny spännande smaktwist! Gräddglass med ingefärasmak och rabarbersylt med en touch av kanel.
Svea
Färgstark, len och gräddig med mild blåbärs- och vaniljsmak är en vinnare när barnen får välja. Äkta råvaror, där den fina blå färgen kommer från Spirulina, en pigg superfruit från naturens skafferi.
Vrooom!
Den som älskar de röda bilarna i godishyllan, kommer att hitta en ny glassfavorit i vår. Vrooom är krämig gräddglass och rippel med smakstråk av rött gelégodis.
Röd Grape Sorbet
Sött och beskt-trenden! Röd Grape är en perfekt dessert tillsammans med chokladfondant eller vaniljpannacotta. Eller som ett friskt tillskott i vilken dessert som helst.
RödbetaPeppar Sorbet - årets snackis
Färgstark rödbetssorbet med smak av timjan och svartpeppar. Ingår i SIA Glass restaurangsortiment. Som förrätt med blinier och gräddfil eller som en vågad shot mellan två rätter – en sorbetkula och en skvätt vodka.
Ägglikör - årets comeback
En klassiker från SIA Glass med många trogna fans, som nu gör efterlängtad comeback. God tillsammans med filead blodapelsin och lite flytande honung.
copypaste http://www.mynewsdesk.com/se/sia_glass_ab/pressreleases/sia-glass-presenterar-aarets-trendiga-kulglassnyheter-1299906
Åkte på ett riktigt kasst inköp. Ica hade Vienetta för 15 spänn så jag tänkte varför inte, trots att jag inte gillar skiten. Varför finns det alltid en Vienetta längst in i frysen hos föräldrar? Finna det någon som gillar denna Helvetes skapelse? Helt värdelös att äta, på gränsen till irriterande faktiskt.
Lidl har väldigt billig byttglass denna veckan tyckte jag mig se. Någon som provat dem och vet om de är goda? (Det var inte McKennedy eller vad de heter)
StarkaUlf
2016-01-28, 16:09
Åkte på ett riktigt kasst inköp. Ica hade Vienetta för 15 spänn så jag tänkte varför inte, trots att jag inte gillar skiten. Varför finns det alltid en Vienetta längst in i frysen hos föräldrar? Finna det någon som gillar denna Helvetes skapelse? Helt värdelös att äta, på gränsen till irriterande faktiskt.
Haha. Jag tog fram en i söndags, tänkte äta på kvällen till NFL. Tog tre tuggor, sedan åkte den in i frysen igen... Det blev korv med bröd istället.
Jag har inga problem att möla i mig en sån. Ingen höjdare, men funkar. Handlar om mängd och sötma, inte nått finlir.
JP Morgan
2016-01-28, 18:32
Snart helg, snart glass igen :| Funderade på att testa dyra Mövenpick. Hur är de egentligen, värda sitt pris?
http://www.triumfglass.se/ckfinder/userfiles/images/110511_triumf_movenpick.jpg
Snart helg, snart glass igen :| Funderade på att testa dyra Mövenpick. Hur är de egentligen, värda sitt pris?
[/IMG]http://www.triumfglass.se/ckfinder/userfiles/images/110511_triumf_movenpick.jpg[/IMG]För att låna Askungens ord: alldeles, alldeles underbara.
Absolut bästa glassen jag ätit, nästan oavsett smak. Inget du ska köpa om du vill ha en godismix som Ben & Jerry's, men glassen i sig är oslagbar.
Vad kostar dom i Sverige? Vilka smaker finns det?
Tapatalk.
För att låna Askungens ord: alldeles, alldeles underbara.
Absolut bästa glassen jag ätit, nästan oavsett smak. Inget du ska köpa om du vill ha en godismix som Ben & Jerry's, men glassen i sig är oslagbar.
Tapatalk.
Hos mig i Eskilstuna ligger de på 70-80:-/bytta.
Har sett smakerna Vanilj, Carmelita, Straccitella, Swis Chocolate och Maple Walnut :)
Bör finnas Créme Brûlée och Tiramisu också, även i svenska sortimentet. Här kostar de runt 100kr och känner ändå att de är värt det ibland. :D
Swiss Chocolate och Caramelita är amazeballs. Vanilla också, men trots att den är så bra vill jag inte betala de pengarna när det är "bara" vanilj.
I Mövenpick-butikerna har vi bland annat Panna Cotta och Vanilla & Brownie, dom två kan jag äta liter efter liter efter liter av. :D En White Chocolate också som är snuskigt god.
Tapatalk.
JP Morgan
2016-01-29, 09:39
För att låna Askungens ord: alldeles, alldeles underbara.
.
99kr/st, ganska saftigt! Ska kolla vad det finns för smaker under morgondagen :)
Har dock aldrig smakat Mormor Madgas heller, så funderar på att köpa en salted caramel eller cookie dough istället beroende på vilka Mövenpicksmaker det finns. Någon favorit?
99kr/st, ganska saftigt! Ska kolla vad det finns för smaker under morgondagen :)
Har dock aldrig smakat Mormor Madgas heller, så funderar på att köpa en salted caramel eller cookie dough istället beroende på vilka Mövenpicksmaker det finns. Någon favorit?
Jag älskar Mormor Magdas Kakdeg och Mintdröm. poppiga Popcorn underbar om du tillsätter extra kolasås :) Salt Karamell är REJÄLT salt, bara så du vet.
Jag älskar Mormor Magdas Kakdeg och Mintdröm. poppiga Popcorn underbar om du tillsätter extra kolasås :) Salt Karamell är REJÄLT salt, bara så du vet.
Jag håller med om det sista. Till den graden att jag i princip räknar den som oätbar.
MMs mintdröm och Chokladkola är bra! Kakdegen är värdelös.
Jag håller med om det sista. Till den graden att jag i princip räknar den som oätbar.
MMs mintdröm och Chokladkola är bra! Kakdegen är värdelös.
Smaken som baken, jag tycker Chokladkola är bedrövlig :D
JP Morgan
2016-01-29, 19:37
Delade meningar, men mintdrömmen verkar ni gemensamt tycka om så får väl bli en sådan!
Såg även att butiken hade gute- och väddöglass. Hört bra saker om guteglassen så kanske får bli en sådan också. Bulk!
Delade meningar, men mintdrömmen verkar ni gemensamt tycka om så får väl bli en sådan!
Såg även att butiken hade gute- och väddöglass. Hört bra saker om guteglassen så kanske får bli en sådan också. Bulk!
Absolut, Mintdröm är exemplarisk må jag säga!
Hehe, samma här. En ny glass och anat gott framför film med en polare ikväll ;)
Har faktiskt inte testat Häagens Chocalate Salted Caramel eller Cookie Dough chip än. Vad tycker ni om dessa?
vicarious
2016-01-30, 11:38
Har faktiskt inte testat Häagens Chocalate Salted Caramel eller Cookie Dough chip än. Vad tycker ni om dessa?
Båda är bra. Jag anser att chokladen i Chocolate Salted Caramel tar över och den salta kolan inte riktigt kommer fram på samma sätt som tillsammans med vanilj, men den är riktigt god ändå.
JP Morgan
2016-02-01, 22:27
Magdas mintdröm fanns inte, så köpte kakdeg. Första femtedelen av glassen var nästan enbart kakdeg och jag blev riktigt imponerad, men sen var resterande 4/5 i princip helt utan kakdeg. Och vaniljglassen var inte god nog att äta upp, så slängde den.
Tråk.
StarkaUlf
2016-02-01, 22:33
Båda är bra. Jag anser att chokladen i Chocolate Salted Caramel tar över och den salta kolan inte riktigt kommer fram på samma sätt som tillsammans med vanilj, men den är riktigt god ändå.
Det är fortfarande kolaglass i Salted Caramel, inte vaniljglass :)
vicarious
2016-02-02, 18:11
Det är fortfarande kolaglass i Salted Caramel, inte vaniljglass :)
Just det :laugh: Det var alldeles för länge sedan jag åt den.. ett halvår säkert. Skärpning *mini
Typ inte ätit glass sedan i sommras men funderar på att göra en egen ägglikörsglass eller liknande framöver... någon som testat göra egen likörglass? :D
bear.flowertwig
2016-02-03, 22:42
Var just iväg på en surfresa och jösses så mycket godare glass kan upplevas när det är riktigt varmt. Men nu blev jag också sugen på nån likörvariant bara för att testa. Antingen rom(russin) eller om glögg hade känts aktuellt: http://glassriket.se/2012/11/27/glassrecept-glassmaskin-gloggsorbet/
Romrussin/punchsrussin, ägglikör, är kanonfint... ägglikör är nog absoluta favoritglassen för min del.. dock önskar jag det fanns mer företag som tillverkade ägglikörsglass...
hmm triumfs romrussin är ju riktigt bra för priset man betalar...
Försökte mig på att göra romrussinglass för inte så länge sen. Russinen fick ligga i rom några dagar innan tillverkning, och jag hade en liten liten skvätt rom i smeten också. Glassen fick en bra konsistens och smälte fint men jag var besviken på smaken eftersom russinen smakade för mycket rom och glassen för lite.
Håller med om Triumfs romrussin, den är fin, Sias punchrussin ligger lite efter och Sias ägglikör ytterligare en bit bakom. Finns det några andra likörglassar på marknaden värda att testa?
Försökte mig på att göra romrussinglass för inte så länge sen. Russinen fick ligga i rom några dagar innan tillverkning, och jag hade en liten liten skvätt rom i smeten också. Glassen fick en bra konsistens och smälte fint men jag var besviken på smaken eftersom russinen smakade för mycket rom och glassen för lite.
Håller med om Triumfs romrussin, den är fin, Sias punchrussin ligger lite efter och Sias ägglikör ytterligare en bit bakom. Finns det några andra likörglassar på marknaden värda att testa?
Alvestaglass hade Ägglikör förut, den gillade jag. Jag vet att Sänkdalen har romrussin, den tror jag allt är bra :)
Cykelcykel
2016-02-04, 09:36
http://www.benjerry.com/flavors/non-dairy
Undrar om de kommer till sverige
http://www.benjerry.com/flavors/non-dairy
Undrar om de kommer till sverige
Det är jag tämligen säker på. Alla skriker ju efter mjölkfria glassar i Sverige så de kommer nog.
Blir att testa Ben&Jerrys-Speculoos ikväll och en ny Häagen imorgon. Men hur är Speculoos tycker ni som testat?
JP Morgan
2016-02-05, 09:33
Det är jag tämligen säker på. Alla skriker ju efter mjölkfria glassar i Sverige så de kommer nog.
Blir att testa Ben&Jerrys-Speculoos ikväll och en ny Häagen imorgon. Men hur är Speculoos tycker ni som testat?
Spectacular är inte spektakulär om vi säger så. Lyckas man få med alla smaker (coren och de krispiga kakorna) så är den ok. Smakar man allt separat, nej tack. Ofta är kakdelarna mjuka, liksom saknar smak, vilket förstör det mesta.
"Problemet" när det gäller att få mjölkfria glassar till Sverige är väl det att Ben & Jerry's för samma sortiment i hela Europa. (Antar att det gäller än.)
Vad jag erfarit har det inte varit samma sug på mjölkfria/veganvänliga produkter söderut i Europaland.
Det var väl därför det tog sådan tid att få hit Cinnamon Bun. Det var ett jävla liv om att få den till Sverige men kanelbullar är inte samma sak i södra Europa.
Tapatalk.
StarkaUlf
2016-02-05, 13:34
"Problemet" när det gäller att få mjölkfria glassar till Sverige är väl det att Ben & Jerry's för samma sortiment i hela Europa. (Antar att det gäller än.)
Vad jag erfarit har det inte varit samma sug på mjölkfria/veganvänliga produkter söderut i Europaland.
Det var väl därför det tog sådan tid att få hit Cinnamon Bun. Det var ett jävla liv om att få den till Sverige men kanelbullar är inte samma sak i södra Europa.
Tapatalk.
England har iallafall två smaker som inte finns i Sverige för tillfället (Minter Wonderland och Save Our Swirled).
Men annars verkar det stämma rätt så bra. Minns att dom även hade Fro-Yo varianterna av flera smaker för några år sedan, som då inte fanns i Sverige.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.