Visa fullständig version : Bitcoin tråden
Sidor :
1
2
[
3]
4
5
6
7
8
9
10
14000? :)
jag sitter ändå på relativt mycket bitcoin. Önskar mest att jag var ett par månader tidigare bara. Men är ändå nöjd än så länge...
15.000 snart ;)
Ja jäklar vad det drar iväg. Min order vid 10 k gick inte igenom. Sen sjönk det och då var jag glad att jag inte köpte på toppen. Men nu drar det ju igen. 14.7 nu.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Hur handlar ni kryptovalutor?
Via börs hos tex Avanza(Bitcoin XBT) eller via anda sidor?
Ladugårdsdörr
2017-12-07, 09:26
För långsiktigt direktägande använder jag Coinbase. Det finns alternativ med lägre avgifter och bättre utbud. För spekulation använder jag Bitcoin XBT och Ethereum XBT.
Akerhage
2017-12-07, 11:42
Kraken verkar ju nere.
Vad är bästa sättet enligt er att göra för att snabbt köpa bitcoins?
När jag använde Kraken gjorde jag först en internationell banköverföring från min Swedbank och fick vänta 1-3 dagar innan pengarna skulle komma in på Kraken. Därefter fick jag växla in dem till Bitcoins.
Har köpt lite bitcoins via Localbitcoins med, och swishat. Men antar den kursen suger?
Så finns det bättre, snabbare sätt köpa Bitcoins via ex Kraken, Bitstamp, Coinbase etc än vad jag gjort innan?
Sinnessjukt idag, upp typ 10% den senaste timmen. Och jag sitter med en massa värdelösa ETH som bara rövar runt på samma nivå =(
Nu sålde jag iaf. mina, köper tillbaka lite senare idag när den gått ner lite :D
vad tror ni om ETH?
Vet att tråden handlar om BTC, men det verkar vara här kryptonördarna hänger :D
Nu när BTC är över 10k styck kanske många börjar snegla ännu mer på andra kryptovalutor?
vad tror ni om ETH?
Ethereum verkar ju drivas av idealistiska galningar så den valutan har jag inget förtroende för. Beakta följande exchange på Twitter:
Vinay Gupta @leashless
I don't deny your right to do what you want with your own tools in your own time. But I'm telling you this, and I am not to be fucked with: most of us will not rest until we figure out how to fuck you if you colonize our platform. We are hostile to your goals. Be elsewhere.
Vinay Gupta @leashless
If you try to twist our work into a weapon for your cultural war, it will damage our attempt to transform the global economy. You will be in our way, and we will fuck you. We are smart: in all probability it can be done without platform changes. Get your own toys. Get off ours.
Vinay Gupta @leashless
Go and build your own infrastructure, you dumb motherfuckers.
You want to parasitize our hard work with your massively bigoted political project, and you expect us to just roll over?
Don't be fucking stupid. We have backbone. We have will. We will fight back. Lots of Jews too.
Vinay Gupta @leashless
We did this work, on Ethereum, to make a better world. If you force us to figure out how to defend our vision of a better world against people who try and use our own tools against is, we will find ways to fight back.
And we are the ones with the power here. Make your plans.
Vinay Gupta @leashless
By all means, put your entire life's work into the hands of people who hate a d oppose you at every level. You'll find it goes as well as running a city when the power station staff go on strike. We do infrastructure. You depend on us.
We will find ways. Count on it.
Gab @getongab
Well folks this is how “open,” “decentralized,” and “inclusive” the Ethereum project is. If you’re thinking about building on top of it, think again.
Vinay Gupta @leashless
I am proud that this has gone viral. I did not work on cryptography to empower racists, but normal, good people.
sp123ltd1
2017-12-07, 13:43
vad tror ni om ETH?
Vet att tråden handlar om BTC, men det verkar vara här kryptonördarna hänger :D
Nu när BTC är över 10k styck kanske många börjar snegla ännu mer på andra kryptovalutor?
På lång sikt så tror jag ETH kommer prestera bättre än Bitcoin då ETH har ett bredare avändsningsområde samt att det finns ett team bakom som kan utveckla deras blockchain till skillnad från Bitcoin som är mycket mer splittrat och har svårare att enas om beslut när det gäller utvecklingen :)
Kraken verkar ju nere.
Vad är bästa sättet enligt er att göra för att snabbt köpa bitcoins?
När jag använde Kraken gjorde jag först en internationell banköverföring från min Swedbank och fick vänta 1-3 dagar innan pengarna skulle komma in på Kraken. Därefter fick jag växla in dem till Bitcoins.
Har köpt lite bitcoins via Localbitcoins med, och swishat. Men antar den kursen suger?
Så finns det bättre, snabbare sätt köpa Bitcoins via ex Kraken, Bitstamp, Coinbase etc än vad jag gjort innan?
Coinbase för snabbhet då det är kortbetalning. Du har dina coins på direkten. Dock lite högre avgift å tror dem har gräns på storlek av köp.
Akerhage
2017-12-07, 15:20
profit
Hur mycket har du tjänat då? (Om man får fråga?)
ligger runt 130k+ på bitcoin
Akerhage
2017-12-07, 15:30
Grymt, bra jobb :D
Och då tycker jag ändå att jag kom in sent :/ Men som sagt, ligger bara det i värdeökning, jag har inte faktiskt tjänat pengarna än då jag inte sålt av.
Och då tycker jag ändå att jag kom in sent :/ Men som sagt, ligger bara det i värdeökning, jag har inte faktiskt tjänat pengarna än då jag inte sålt av.
Om jag inte minns fel från tråden så kom du väl in kring 8k? Det är ändå en dubblering, så det är ju ändå riktigt bra.
Om den går ner några k från nuvarande pris så kommer jag att köpa in mig med 50-60k på avanzas certifikat (XBT). Om man sedan säljer det med vinst, måste man deklarera det?
King Grub
2017-12-07, 15:38
Ja.
Går lika bra att köpa Bitcoin XBT med ISK på Avanza så schablonbeskattas det istället.
Finns det någon förklaring till dagens uppgång? Förutom hypen runt bitcoin, något specifikt som hänt?
Jag hade aldrig vågat gå in med 50k eller några stora summor vid 8k, ännu mindre nu. När det bara fortsätter öka såhär... Skulle vilja förstå varför ökningen sker förutom hype ^^
köpte tillbaka typ direkt jag sålt idag, fick panik när kursen rusade igen, så jag köpte tillbaka precis under vad jag sålde för, men gjorde en liiiiiiiiten vinst iaf :P Och nu går den uppåt igen
Köp genom isk lr kf så schablonbeskattas det bara. Ingen vinstskatt. Så jag behöver inte skatta något om jag säljer av allt nu.
26,7% upp idag sen stängningen igår. Dafuq liksom.
Nicehash hackat och blivit av med drygt 5000 bitcoins... drygt 60 miljoner $ som någon stulit...... :)
Hur mycket pengar måste in i bitcoin för att det ska öka 26 %? Eller vad är som driver uppgången?
Hur mycket pengar måste in i bitcoin för att det ska öka 26 %? Eller vad är som driver uppgången?
Just nu är det spekulation. Många som sålt av tidigare som vill hoppa på igen.
Problemet är att nu är det inte småpengar det handlar om längre.
Just nu är det spekulation. Många som sålt av tidigare som vill hoppa på igen.
Problemet är att nu är det inte småpengar det handlar om längre.
Just nu? Har det funnits tillfällen då spekulation inte varit drivande vid prissättningen av bitcoin-värdet?
Vad är det för nissar som hävdar att btc varit uppe i 19+k? Den har toppat strax under 17.
Vad är det för nissar som hävdar att btc varit uppe i 19+k? Den har toppat strax under 17.
Den var uppe i 19k på GDAX
Den var uppe i 19k på GDAX
knappast representativt för bitcoin överlag?
knappast representativt för bitcoin överlag?
GDAX är den tredje största sajten för bitcoin, #2 för dollar: https://coinmarketcap.com/currencies/bitcoin/#markets
Jag tycker att det räknas. Att de andra sajterna inte hängde med gör ju att iaf jag börjar undra om marknaden börjar vara lite slutkörd. Men jag ligger lång än så länge. Tar det jävligt försiktigt dock.
Jag funderar på om det bara var en bug? Ingen annan site var ens i närheten av 19k.
Tror jag kommer att hålla btc ett tag till iaf. Frågan är vad som händer nu i december.
Jag funderar på om det bara var en bug? Ingen annan site var ens i närheten av 19k.
Nope, kollade grafen på tradingview nu och den gick till $19697. Just nu ligger den på $17300 vilket också är snäppet högre än de andra sidorna. Varför vet jag inte.
Jag är nyfiken på vad som sker när futures kommer igång. En person skrev att CME Futures aldrig tradas under $125,000... så hypotetiskt skulle det innebära att bitcoin måste upp i $25,000 för att vara gångbart på deras plattform (25 x 5 = 125). Men det är ren spekulation.
Jäkligt skumt. JAg kör efter bitcointicker och coindesk. De har toppat 16700 och 16450 typ.
Jäkligt skumt. JAg kör efter bitcointicker och coindesk. De har toppat 16700 och 16450 typ.
Det kanske är ett genomsnitt av alla marknader de använder? Så nä, då är iofs inte GDAX representativt. Men ser man till volymen / procentuell andel av trading så är GDAX absolut det.
Nope, kollade grafen på tradingview nu och den gick till $19697. Just nu ligger den på $17300 vilket också är snäppet högre än de andra sidorna. Varför vet jag inte.
Jag är nyfiken på vad som sker när futures kommer igång. En person skrev att CME Futures aldrig tradas under $125,000... så hypotetiskt skulle det innebära att bitcoin måste upp i $25,000 för att vara gångbart på deras plattform (25 x 5 = 125). Men det är ren spekulation.
Ja det ska bli kul att se vad som händer när CME släpper sina futures den 10e dec (tror jag det var).
Vad jag förstår ska även CBOE göra samma sak den 18e dec så när CME släpper sina ger det kanske en inblick i vad som kommer ske när CBOE gör samma sak och därmed en möjlighet att positionera sig därefter.
Värt att komma ihåg är ju att futuremarknaden inte direkt påverkar priset på det underliggande men hypen kring, bitcoin i detta fall, det kan ju förändras. Exakt hur återstår väl att se antar jag.
det kan få fler människor att gå in i riktiga bitcoins kanske?
det kan få fler människor att gå in i riktiga bitcoins kanske?
Kanske, men frågan blir ju då varför? Bitcoins blir ju inte lättare tillgängligt efter att futures släpps men å andra sidan kan ju introduktionen av bitcoinfutures ses som en positiv nyhet -> folk tror kursen kommer stiga -> efterfrågan på bitcoins ökar -> priset på bitcoins ökar.
Sämre scenarior som att stora finansiella institut sitter på stora mängder bitcoins som de säljer av, och pressar ned priset, samtidigt som de går kort i futureskontraktet är ju inte heller omöjliga.
Just nu kan man nog bara spekulera men jag kommer sitta på mina iaf, dock har jag inga stora summor.
Akerhage
2017-12-08, 11:54
Försöker lägga till mitt Master Card till Coinbase nu men frå bara "something went wrong, please try again later"
Man ska väl kunna ha Master Card och inte bara VISA?
Eller har ni med haft problem med detta?
Har verifierat mig med mitt pass precis och gick bra, så detta är nästa steg.
Finns det något bra alternativ till Kraken? Kraken fungerar uruselt, får 520 Bad Gateway stup i kvarten. Fullständigt opålitligt.
Det svider för övrigt rätt mycket i själen att jag köpte Bitcoincertifikat för lite mer än två år sen, som är värda mer än 40x mer idag. Handlade för knappt 500 spänn. :/
Akerhage
2017-12-08, 12:11
gaah och nu fick jag "exeeded number of attempts to add a card" istället. RÖV
Rikard Jansson
2017-12-08, 12:30
Köpte vid peaken idag :) - 10 k hittills
Finns det något bra alternativ till Kraken? Kraken fungerar uruselt, får 520 Bad Gateway stup i kvarten. Fullständigt opålitligt.
Hatar också Kraken. Använder enbart Bitstamp nu för bitcoin. GDAX är nog också bra, men jag vill kunna handla i USD (GDAX har bara Euro för oss svennar, men det spelar kanske ingen roll för dig?).
Köpte vid peaken idag :) - 10 k hittills
Låt dig inte brännas och bli en bitcoin hater iaf.. väldigt många nybörjare som jagar priset FOMO style (Fear Of Missing Out). Lär dig av misstaget istället och inse att det alltid kommer korrektioner nedåt, köp lågt, sälj högt.. inte tvärtom.
Macroman
2017-12-08, 13:14
Volatiliten just nu beror ju på att det börjar handlas terminer och optioner på de amerikanska termins-/optionsbörserna i USA på måndag. Vilket då innebär att du kan gå kort i Bitcoin from då.
Avskyr lily Allen så rätt år henne!
Lily Allen once turned down the opportunity to play a gig and be paid in “hundred of "thousands of Bitcoin” – which would now be worth billions, making her richer than Madonna and Queen Elizabeth II."
http://www.nme.com/news/music/lily-allen-turned-chanc e-become-bitcoin-billionaire-four-times-richer-queen-2168194
Rikard Jansson
2017-12-08, 14:17
Volatiliten just nu beror ju på att det börjar handlas terminer och optioner på de amerikanska termins-/optionsbörserna i USA på måndag. Vilket då innebär att du kan gå kort i Bitcoin from då.
Vad menar du om måndag? :D
Vad menar du om måndag? :D
CBOE ska lansera bitcoinfutures på söndag.
Varför skulle det påverka bitcoinkursen?
Rikard Jansson
2017-12-08, 14:30
CBOE ska lansera bitcoinfutures på söndag.
Betyder det att bitcoin kommer stiga eller sjunka?
Betyder det att bitcoin kommer stiga eller sjunka?
Det vet man tyvärr inte med säkerhet.
Macroman
2017-12-08, 15:03
Varför skulle det påverka bitcoinkursen?
Du har inte kunnat blanka Bitcoin förut dvs spekulera att den ska gå ner. From måndag kan du göra det på derivatmarknaden. Det är ju många som tror att det är en bubbla och som troligen kommer spekulera i nedgång och på så sätt tjäna pengar vid nedgång. Går det däremot upp förlorar de pengar.
Har för mig att du kunnat göra det.
Men det påverkar ju inte värdet av bitcoin i sig.
Macroman
2017-12-08, 15:17
Har för mig att du kunnat göra det.
Men det påverkar ju inte värdet av bitcoin i sig.
Nej, det gör det förstås inte. Vet inte vad det är för fundamenta som ligger bakom kursen heller iofs.
OBS! Äger själv XBT sen fler år tillbaks
Grattis till en bra affär! Jag har gjort runt 100% eller strax över det.
Det verkar som att btc är inne i en positiv trend just nu, får se om man kanske slutar +-0 idag iaf.
Macroman
2017-12-08, 16:07
Grattis till en bra affär! Jag har gjort runt 100% eller strax över det.
Det verkar som att btc är inne i en positiv trend just nu, får se om man kanske slutar +-0 idag iaf.
Tack! 4000 % och 42 ggr pengarna får man nog vara ganska nöjd med ja...
Lär nog inte hända igen skulle jag tro. :)
lär inte hända igen, hoppas du vågade stoppa in mer än småpengar.
Ska vi mäta våra krypto-penisar så ligger jag på ganska precis 94 gånger pengarna nu sedan 2014. Helt sinnesjukt faktiskt. 2017 har varit mitt bästa år hittills.
Jag måste ju nå tresiffrigt nästa år.. 100x annars är man ingen riktig man, eller hur var det nu?
Macroman
2017-12-08, 16:26
lär inte hända igen, hoppas du vågade stoppa in mer än småpengar.
För mig var det ändå relativt små pengar men det blev ändå en så stor del av portföljen till slut att jag sålt av en del de senaste veckorna för att balansera risken.
Ska vi mäta våra krypto-penisar så ligger jag på ganska precis 94 gånger pengarna nu sedan 2014. Helt sinnesjukt faktiskt. 2017 har varit mitt bästa år hittills.
Jag måste ju nå tresiffrigt nästa år.. 100x annars är man ingen riktig man, eller hur var det nu?
Bra jobbat. :D Det är helt jävla sjukt vad den har gått senaste 3 åren.
Jockefoten
2017-12-08, 18:41
http://time.com/money/5053744/hackers-steal-bitcoin-nicehash/?utm_campaign=time&utm_source=twitter.com&utm_medium=social&xid=time_socialflow_twitter
Yikes.
1) starta bitcoin cloud-mining-sida
2) bli populär med massa användare
3) vänta tills bitcoin exploderar
4) "hacka" dig själv
5) gå i pension
Fredszky
2017-12-08, 19:29
Inte ofta man prickar att sälja på toppen, men det gjorde jag den här gången.
Eller ja, så fort Bitcoin XBT tillät imorse kl 09.00. Småpengar fortfarande men känslan var bra ändå :)
Grattis so far! :)
Hoppas du dick in med mer än kaffepengen. Keep it rolling. Själv är man ny i game:et.
Inte ofta man prickar att sälja på toppen, men det gjorde jag den här gången.
Eller ja, så fort Bitcoin XBT tillät imorse kl 09.00. Småpengar fortfarande men känslan var bra ändå :)
Bara dega in igen nu då när den droppat lite ;) 20k innan året är slut.
Fredszky
2017-12-08, 19:48
Avvaktar nog måndagen och hoppas på en krasch/korrektion eller så, orkar inte med en helg där jag inte kan sälja av om jag skulle vilja :) Fortsätter det uppåt på måndag så hoppar jag väl på trenden men kan sälja av snabbare om det sviker.
edit: ja börsen är ju stängd såklart så inte mycket att välja på.
Trevligt att litecoin tar ett steg upp nu. :)
1) starta bitcoin cloud-mining-sida
2) bli populär med massa användare
3) vänta tills bitcoin exploderar
4) "hacka" dig själv
5) gå i pension
Satt här om dagen och tänkte för mig själv att det nog är precis så där det ligger till vid alla "hacking" fall.
Jag har en liten störd fundering 😊
Har 60 papp på ett norskt konto. Det är pengar jag sparade undan förra sommaren under 2 månaders jobb. Jag är inte beroende av pengarna.
Norska kronan är otroligt nog pissdålig mot den svenska. Jag vill behålla den norska kronan då jag över tid är säker på att den kommer förstärkas mot den svenska.
Om jag går till min norska bank och vill köpa bitcoin då är väl det fortfarande i norsk valuta? :d
Tror ni det är en bra affär?
Rent praktiskt vet jag inte hur man gör. Jag får helt enkelt besöka den norska banken då jag inte har internetbank, kontokort eller nånting. Bara ett lönekonto
Ladugårdsdörr
2017-12-09, 16:17
Be en vuxen förklara enkel ekonomi innan du ger dig in i högriskinvesteringar.
Be en vuxen förklara enkel ekonomi innan du ger dig in i högriskinvesteringar.
Jag ska kliva in på banken och få be att investera i högriskaktier.
Ursäkt för off topic! Over and out
Grattis so far! :)
Hoppas du dick in med mer än kaffepengen. Keep it rolling. Själv är man ny i game:et.
Tack. Jag lever helt på min trading nu faktiskt. Men känner att jag tar en liten semester nu efter denna uppgång. Har bara några långsiktiga placeringar kvar som vardera är mellan 3-5 % av mitt kapital (IOTA, NEM, EOS, Cardano, NEO)
Har placerat ordrar neråt på bitcoin så sjunker vi köper jag automatiskt på mig igen. 78 % av mitt kapital är i USD just nu (inte Tether, rör inte det med en skivstång ens).
ApexProcyon
2017-12-10, 17:01
Anonymiteten gällande Bitcoin ser ut att ligga illa till.
https://www.theguardian.com/technology/2017/dec/04/bitcoin-uk-eu-plan-cryptocurrency-price-traders-anonymity
The bosses of Goldman Sachs and JP Morgan have criticised bitcoin as a vehicle to commit fraud and other crimes.
Tänka sig att Goldman Sachs och JP Morgan är kritiska till Bitcoin.
Det har de alltid varit, liksom alla banker. Jag ser det som positivt för värdet av bitcoin.
För anonymitet finns det andra coins... Monero t.ex. Bitcoin har aldrig varit anonymt, det har alltid gått spåra folk eftersom nätverket är helt öppet att beskåda.
Sparven från Minsk
2017-12-11, 06:03
Svar nej.
Det går att dölja sina transaktioner med bitcoins via en så kallad "Tumbler"
https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocurrency_tumbler
Svar nej.
Det går att dölja sina transaktioner med bitcoins via en så kallad "Tumbler"
https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocurrency_tumbler
Ja, men de är inte så säkra som man kan tro alltid. Folk har spårats trots tumbling, krävs bara mer resurser.
Det var aldrig meningen att bitcoin skulle vara anonymt dock, så det spelar ingen roll. Zcash, Monero, Dash m.fl. gör anonymitet mycket bättre.
Jag trodde att bitcoin skulle nå all time high igen skiftet måndag/tisdag. Får se om jag har rätt. Den har gått bra inatt.
Har 60 papp på ett norskt konto. Det är pengar jag sparade undan förra sommaren under 2 månaders jobb. Jag är inte beroende av pengarna.
Norska kronan är otroligt nog pissdålig mot den svenska. Jag vill behålla den norska kronan då jag över tid är säker på att den kommer förstärkas mot den svenska.
Om jag går till min norska bank och vill köpa bitcoin då är väl det fortfarande i norsk valuta? :d
Tror ni det är en bra affär?
Rent praktiskt vet jag inte hur man gör. Jag får helt enkelt besöka den norska banken då jag inte har internetbank, kontokort eller nånting. Bara ett lönekonto
Du kommer förmodligen köpa i USD eller EUR om du handlar bitcoin.
nu tar den fart lite igen. Gick ungefär som jag trodde och hoppades :)
Nu har jag läst på lite hur Bitcoin fungerar och som lite av en tekniknörd så tycker jag att det är så sjukt jäva cool och smart teknisk lösning!
Man en sak jag inte hittat information om är hur lång tiden är för en transaktion. Tekniken bygger ju på att datorer i BC-nätverket försöker knäcka en kod (och får en belöning i form av bit-coins samt transaktionsavgifter), och när någon lyckats med det så uppdateras en loggbok med alla de senaste transaktionerna. Denna uppdatering av logboken (man lägger till ett block i blockkedjan) sker i genomsnitt var tionde minut. Som jag har förstått det så är en transaktion inte säker förrän blocket där den lags till är dekrypterat. Men hur fungerar det i praktiken när man betalar med BC, kan säljaren direkt se att man gjort en betalning? Eller är det först när transaktionen ingår i block-kedjan?
Sen läste jag att transaktionen är ganska säker efter att blocket där transaktionen fanns är dekrypterad. Men för att vara helt säker på att undvika fraude så ska man vänta ytterligare några block vilket kan ta upp mot någon timma eller så. Betyder det att man måste vänta ett tag t.ex. om man vill växla BC till pengar?
https://www.metro.se/artikel/johan-stael-von-holstein-därför-måste-alla-lära-sig-om-bitcoin
Litecoin upp ca 400% på ungefär 3 veckor. Som vanligt köpte jag bara för en spottstyver. :/
Litecoin upp ca 400% på ungefär 3 veckor. Som vanligt köpte jag bara för en spottstyver. :/
Samma för mig, visserligen har jag bara köpt för 10-15% av vad jag sparat.
Akerhage
2017-12-12, 14:07
Stoopid fråga men men, (Edit, frågor)
Om jag via Coinbase köper med mitt mastercard (testade precis bara köpa för 40Euro).
Om det tippas bli en dipp och jag då väljer jag att sälja. Kostar det något att sälja? Och dessa pengar man säljer, kommer det in på det kontot som mitt mastercard är kopplat till eller kommer det in på ex min USD eller Euro-plånbok som ligger på Coinbase och jag därefter får flytta de pengarna till mitt konto? (hur lång tid tar det isf innan dessa pengar är på kontot?)
Det är alltid samma avgift (1.99 euro) för att köpa? Eller är avgiften relaterad till den mängd man köper för?
Ni som sparar och tjänar massa, sitter ni och köper/säljer för att maximera allt eller sätter ni bara in pengar och hoppas det går uppåt? Behöver jag sitta och analysera marknaden hit o dit? Jag följer givetvis denna tråd, så all info ni får om ev nedgångar osv får ni gärna tipsa om :)
La precis in en order om att köpa några aktier i BTL Group, är det någon annan som investerar i företag som håller på med blockchainteknologi?
Vad man än tycker om kryptovalutor så är det ju möjligt att blockchainteknologin utvecklas och får en boom i framtiden, vem vet.
Stoopid fråga men men, (Edit, frågor)
Om jag via Coinbase köper med mitt mastercard (testade precis bara köpa för 40Euro).
Om det tippas bli en dipp och jag då väljer jag att sälja. Kostar det något att sälja? Och dessa pengar man säljer, kommer det in på det kontot som mitt mastercard är kopplat till eller kommer det in på ex min USD eller Euro-plånbok som ligger på Coinbase och jag därefter får flytta de pengarna till mitt konto? (hur lång tid tar det isf innan dessa pengar är på kontot?)
Det är alltid samma avgift (1.99 euro) för att köpa? Eller är avgiften relaterad till den mängd man köper för?
Ni som sparar och tjänar massa, sitter ni och köper/säljer för att maximera allt eller sätter ni bara in pengar och hoppas det går uppåt? Behöver jag sitta och analysera marknaden hit o dit? Jag följer givetvis denna tråd, så all info ni får om ev nedgångar osv får ni gärna tipsa om :)
Avgiften på coinbase och andra exchanges är baserade på en procentsatts.
Jag har enbart köpt så vet inte om det är en avgift på att sälja på tex coinbase men skulle tippa på det då transaktioner med BTC kostar. Om jag förstått det rätt så ju högre avgift som betalas så får transaktionen högre prioritet.
Jag har endast köpt än så länge och planerar att hålla på länge. Sitter inte och daytradear eller dylikt. Känns som man ska gå in med rätt stora kaptital om man vill kunna tjäna på det i förhållande den tid som man behöver lägga ner med research och hålla kolla på alla olika.
Akerhage
2017-12-12, 15:04
@ R1kkie - Tack för svaret :)
Blev lite inspirerade av er finanshajar här så öppnade ett konto på Coinbase och lekte daytrader idag och igår, slutade med 14,5k plus innan jag fegade ut ca 10 euro innan max notering hittills idag vilket kändes helt ok :)
Körde på Litecoin för att ha lite upp och ner att jobba med. Men nu är frågan om man kanske bara skulle köpa på sig för alltihop igen och låta det ligga ett tag. Hur ser marknaden ut framöver för LC, BC och Ethereum enligt er? (dom tre jag har att välja på).
LC har ju haft en fantastisk ökning senaste veckan enligt listan, har någon koll på vad det beror på? BC har jag läst mig till att möjligheten till att blanka gjorde att man fick en kraftig svängning i måndags, men inte lyckats förstå vad som gjorde att LC tog fart.
Pengarna är jag inte i direkt behov av, så dom kan lika gärna sitta där som på något konto, orkar inte sitta på full alert och sälja och köpa hela tiden, blir ju helt nipprig till slut så längre tids investering känns mer intressant. Om nu marknaden fortsatt ser bra ut.
Förövrigt, kan man på något sätt lägga in automatiskt sälj/köp när man når en viss nivå?
TranceII
2017-12-12, 18:51
LiteCoin tog förmodligen mer fart eftersom det är väldigt många nya som bara slänger in pengar i hopp att bli rika och den var billig och lätt att köpa på Coinbase.
I see, det var ungefär så jag tänkte när jag satte min bailout på 295. Råkade i och för sig gå förbi men min tanke var i alla fall att sluta där eftersom jag trodde flera skulle göra det och därmed sänka kursen. Nu verkar den dock ha landat ganska stabilt strax över 310.
Du kommer förmodligen köpa i USD eller EUR om du handlar bitcoin.
Okej
Artikel på di om bitcoin. Blev så nöjd att det inte var betalvägg att jag slänger in den här
https://www.di.se/nyheter/anders-elgemyr-kop-bitcoin-och-se-det-som-en-trisslott/
Var handlar ni era kryptovalutor?
Ladugårdsdörr
2017-12-13, 10:36
La precis in en order om att köpa några aktier i BTL Group, är det någon annan som investerar i företag som håller på med blockchainteknologi?
Vad man än tycker om kryptovalutor så är det ju möjligt att blockchainteknologin utvecklas och får en boom i framtiden, vem vet.
Jag ägde tidigare Bitcoin Group SA som äger den största bitcoinbörsen i Tyskland. Gick riktigt bra från köp i augusti till mitten av november då den inte alls hängde med i utvecklingen i bitcoin. Valde då att sälja och använde stora delar av vinsten till att köpa Bitcoin XBT och Ethereum XBT.
Blir två galna år i rad, 2016 hade jag riktig tur och lyckades ligga (för) tungt i en 1000%-are och i år hyfsat bra ingång i krypto.
Jag körde via coinbase för det var enklast ich gick snabbt. Lite högre avgifter men jag planerar att ha kvar dem i flera år eller till krasch så det strunta jag i.
Sen körde jag bittrex för att trade bitcoin till altcoins.
Ladugårdsdörr
2017-12-13, 11:08
Jag har köpt bitcoins, ethereum och litecoins hos coinbase.com. Höga avgifter men förhållandevis enkelt, snabbt och stabil klient. Det jag köpt här kommer behållas tills det antingen är värdelöst eller är värt så mycket att det motiverar besväret med att få ut pengarna, deklarera osv.
En något större summa har jag investerat i Bitcoin XBT och Ethereum XBT i en kapitalförsäkring. Enkelt att sälja så länge börsen är öppen och kräver ingen tråkig deklaration.
Har ni några tankar Iota?
Och om man vill handla ripple?
Har ni några tankar Iota?
Tror starkt på IOTA. Det känns som framtiden om inget oförutsett händer.
Och om man vill handla ripple?
Något av dessa ställen: https://coinmarketcap.com/currencies/ripple/#markets
[/url]
Jag läste någonstans att det troligtvis aldrig kommer gå att köpa IOTA via ex Coinbase direkt pga konkurrensen med de andra valutorna så att man alltid kommer behöva gå via ether-binance för inköp. Om det inte blir enkelt att köpa tror du ändock att det kommer bli en hype?
Davids plumpa twitterinlägg och Microsoft debaclet håller mig lite tillbaka.. (jag har ännu inte investerat något i kryptovaluta men intresset har tilltagit.
Vad tycker du om certifikat via avanza för att slippa krångel med deklaration och utbetalningar för exempelvis Ether?
Har försökt få coinbase att funka och verifiera mig i flera dagar nu utan resultat.... Missade den stora ökningen tack vare det.
Vilket annat alternativ som är likvärdigt enkelt är bra?
Tigerkotten
2017-12-13, 16:42
Har försökt få coinbase att funka och verifiera mig i flera dagar nu utan resultat.... Missade den stora ökningen tack vare det.
Vilket annat alternativ som är likvärdigt enkelt är bra?
Har samma problem, funderar om man ska köra Avanza istället?
Eller vad för andra bra alternativ finns det?
Ladugårdsdörr
2017-12-13, 19:43
Det är hårt tryck på coinbase, dagligen kommer det meddelanden om detta i appen.
Fantasten
2017-12-13, 20:55
Ingen som använder litebit.eu? Har köpt ethereum där för en tid sedan och det fungerade riktigt smidigt och bra. Dom har blivit hackade två gånger i år, men jag förvarar inte coinsen där utan på annat ställe.
Jag läste någonstans att det troligtvis aldrig kommer gå att köpa IOTA via ex Coinbase direkt pga konkurrensen med de andra valutorna så att man alltid kommer behöva gå via ether-binance för inköp. Om det inte blir enkelt att köpa tror du ändock att det kommer bli en hype?
Davids plumpa twitterinlägg och Microsoft debaclet håller mig lite tillbaka.. (jag har ännu inte investerat något i kryptovaluta men intresset har tilltagit.
Jag rekommenderar att göra din egen efterforskning och bedömning. Själv ser jag alltid till att diversifiera.. målet för 2018 är att ha en portfölj med 20 olika kryptovalutor. Som det ser ut nu kommer IOTA att vara en av de.
Vad tycker du om certifikat via avanza för att slippa krångel med deklaration och utbetalningar för exempelvis Ether?
För långsiktiga investeringar där du inte bryr dig om kortsiktiga svängningar i priset så kan det absolut vara värt tycker jag.
Det enda jag kanske skulle undersöka lite närmare där är väl vem som ger ut certifikatet och om det finns några skydd ifall utgivaren går i konkurs eller liknande.
Jag rekommenderar att göra din egen efterforskning och bedömning. Själv ser jag alltid till att diversifiera.. målet för 2018 är att ha en portfölj med 20 olika kryptovalutor. Som det ser ut nu kommer IOTA att vara en av de.
För långsiktiga investeringar där du inte bryr dig om kortsiktiga svängningar i priset så kan det absolut vara värt tycker jag.
Det enda jag kanske skulle undersöka lite närmare där är väl vem som ger ut certifikatet och om det finns några skydd ifall utgivaren går i konkurs eller liknande.
Stort tack för tipsen!
Vattenflaska
2017-12-13, 23:26
Är det någon som handlar med sina kryptovalutor, eller är det bara köp, spekulera och håll? Med handlar menar jag alltså köpa saker.
Jag kanske gör en jättetankevurpa, men en sådan volatil valuta måste ju vara svår att vilja omsätta i praktiken av någon inblandad part, men någonstans måste väl omsättningen vara grundtanken med en valuta?
Tänk att man ska köpa en bil för två bitcoins, värde två stycken bitcoin innebär att bilen kostar typ 280tkr (dagens värde), värde november drygt ca 100tkr för samma två bitcoins. Varken köpare eller säljare bör väl vara intresserad av en sådan affär?
Har hört att det ska finnas närmare 800 kryptovalutor, vad är det som talar för att bitcoin är det som kommer gå segrande ur detta?
eternallord
2017-12-13, 23:29
Jag har inga siffror att backa upp det med, men jag tror majoriteten av bitcoin-handeln av varor sker med olagliga saker på Darknet. Droger, vapen osv är väldigt bekvämt att handla med via bitcoin.
Nu får de riktiga ekonomerna lägga sina mer förankrade spekulationer, men jag vill tro att BTC börjar få sån rörelseenergi, och har sån livslängd, att många andra kryptovalutor riskerar att bara bli bortglömda. Och sen har du även det faktum att vissa handlare nu tar betalt i BTC.
.
Rätta mig om jag har fel nu.
Jag har reggat coinbase (skall köpa Ether)
Flytta ether till mitt konto på Binance.
Byta mina Ether mot IOTA.
Jag förstår det som att jag kan förvara mina IOTA i Binance wallet men att det inte är speciellt säkert utan jag borde skaffa en annan wallet?
Rätta mig om jag har fel nu.
Jag har reggat coinbase (skall köpa Ether)
Flytta ether till mitt konto på Binance.
Byta mina Ether mot IOTA.
Jag förstår det som att jag kan förvara mina IOTA i Binance wallet men att det inte är speciellt säkert utan jag borde skaffa en annan wallet?
Japp det rekommenderas så du själv har kolla på dem. Finns olika alternativ. Bara google så hittar du flera olika alternativ och möjligheter.
Sparven från Minsk
2017-12-14, 19:17
Själv har jag alla mina valutor på Bitfinex. Köper Btc i regel via Localbitcoin, blockchain eller BTCX express. (mest den sistnämnda).
För över allt till Bitfinex. Portföljen består av cirka 50 % BTC, sen ganska jämt fördelat mellan Monero, Ripple, Iota och Neo.
Vad är det som intresserar er så mycket med IOTA?
Jag har inga siffror att backa upp det med, men jag tror majoriteten av bitcoin-handeln av varor sker med olagliga saker på Darknet. Droger, vapen osv är väldigt bekvämt att handla med via bitcoin.
Ja. Undrar hur detta tex kan vara möjligt? Måste ju vara upplagt för att tvätta pengar. :d
"Stoppa in sedlar i maskinen.
Skanna in en QR-kod som visas på mobilens skärm. QR-koden är kopplad till en digital plånbok för Bitcoin som man måste ha för att kunna växla i automaten.
En bekräftelse skickas på att transaktionen genomförs.
Så växlar man kontanter i Sveriges första växlingsautomat för Bitcoin."
https://www.nyteknik.se/nyheter/sa-fungerar-sveriges-forsta-bitcoinautomat-6400628
Ja. Undrar hur detta tex kan vara möjligt? Måste ju vara upplagt för att tvätta pengar. :d
"Stoppa in sedlar i maskinen.
Skanna in en QR-kod som visas på mobilens skärm. QR-koden är kopplad till en digital plånbok för Bitcoin som man måste ha för att kunna växla i automaten.
En bekräftelse skickas på att transaktionen genomförs.
Så växlar man kontanter i Sveriges första växlingsautomat för Bitcoin."
https://www.nyteknik.se/nyheter/sa-fungerar-sveriges-forsta-bitcoinautomat-6400628
Dom skriver ju iofs att dom behöver ett system för att identifiera personer som vill växla in pengar så du ska inte kunna göra det anonymt.
Angående Darknet så lär det ju vara det som är större delen av all handel idag iaf.. Synd bara att man aldrig investerat utan bara handlat med bitcoins.
PixelMiner
2017-12-16, 13:34
Nackdelen med IOTA är att just nu körs många (alla?) transaktionen genom en central controller för att förhindra dubbelspendering. Detta för att nätet inte är tillräckligt kryptografiskt starkt ännu (dvs någon med stor hash power skulle lätt kunna ta över en tillräckligt stor del av nätet för att börja dubbelspendera). Behovet av denna controller kommer att minska varefter nätet växer, men många har pekat på denna controller som en stor risk med IOTA just nu. Att ha en central server som validerar transaktioner är ju en stor säkerhetsbrist. Tänkbara scenarion är att någon hackar denna server eller att ägarna av servern själva gör någon form av insider hack.
Sedan är det väl inte riktigt känt hur distributionen av IOTA coins ser ut. Alla coins är ju redan minade, så det är ju någon/några som sitter på en väldigt stor mängd coins, men det är tämligen okänt vilka dessa individer/organisationer är och hur många coins de har.
xbtn borde vara nära 800kr nu.
ath
Hej och hå!
Perfekt! Nästa vecka kliver jag in :d
https://i.imgur.com/qXRrIZU.jpg
Du menar att det är köpläge nu också?
Det finns alltid lägen att gå in. Jag kommer förmodligen att utöka mitt innehav.
https://i.redd.it/r2unb57nsmjz.jpg
Om man nu hypotetiskt skulle göra sig en rejäl hacka på krypto hur får man pengarna "vita" om man skulle köpa en bil eller ett hus.
känns som att en utlandsbetalning in på sitt konto skulle väcka bankens intresse.
det kommer väl förmodligen bra lösningar med kort/mobilbetalning kopplade till krypto för mindre uttag löpande men vid större uttag ?
Går det att jämföra med pokervinster från utlandet ?
För att sova gott om nätterna så skulle jag nog rekommendera att rapportera in och betala kapitalvinstskatten på dem. Är väl nog ganska troligt att skatteverket om några år begär ut retroaktivt vilka som har stora transaktioner mot exchange-bankerna och gör extra kontroller på dem.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
Ladugårdsdörr
2017-12-17, 10:28
Om man nu hypotetiskt skulle göra sig en rejäl hacka på krypto hur får man pengarna "vita" om man skulle köpa en bil eller ett hus.
känns som att en utlandsbetalning in på sitt konto skulle väcka bankens intresse.
det kommer väl förmodligen bra lösningar med kort/mobilbetalning kopplade till krypto för mindre uttag löpande men vid större uttag ?
Går det att jämföra med pokervinster från utlandet ?
Det blir vanlig kapitalvinstskatt. Är vinsten väldigt stor är en utlandsflytt som vanligt ett alternativ. Tidigare brukade Danmark nämnas men där diskuteras ändringar.
Är det så enkelt att man kan använda sig av VPN för att bli ospårbar?
xbt håller fair value till 828kr just nu. Den stängde på 740 i fredags.
Jag sålde i tron att den skulle gå ner lite för ett par timmar sen, att den skulle ner tillräckligt för att jag skulle kunna köpa tillbaka mer än jag sålde, Ack vad fel jag hade :(
Har tidigare lyckats några gånger med ett par fina byten mellan ETH och BTC, dock inte denna. Så nu sitter jag med massa cash på kontot istället och ser kursen sky-rocketa =(
King Grub
2017-12-17, 14:04
"Feels lika a Chinese person is constantly judging his... decisions" - så känns det alltid när man ger sig in på något obekant och tekniskt på nätet.
Jag sålde i tron att den skulle gå ner lite för ett par timmar sen, att den skulle ner tillräckligt för att jag skulle kunna köpa tillbaka mer än jag sålde, Ack vad fel jag hade :(
Har tidigare lyckats några gånger med ett par fina byten mellan ETH och BTC, dock inte denna. Så nu sitter jag med massa cash på kontot istället och ser kursen sky-rocketa =(
Jag har slutat försöka göra så och sitter stilla istället. Bra beslut denna helg.
Jag har slutat försöka göra så och sitter stilla istället. Bra beslut denna helg.
Ja, det kan ju vara bättre...
Dock har jag lyckats öka mitt innehav ett antal gånger utan att pytsa in mer pengar genom att sälja/köpa/byta valuta.
Jag ska nog sluta jag med. Måste bara ha in mer pengar på kontona så det blir någon effekt av det hela.
Typiskt att företaget jag är delägare i inte har aktieutdelning förrän i April =(
JacobHeitmann
2017-12-17, 15:15
Jag ser cryptovalutor som en tillgång när allt skiter sig. Om man behöver fly till ett annat land är det fortfarande något man kan betala med och överleva på ett tag. Att sälja och köpa för att försöka tjäna pengar kortsiktigt kan vara bra men detta är en möjlighet att göra sig mer säker i framtiden.
Nu är den nere under vad jag sålde för :D Trist att jag suttit och nojat i flera timmar bara för detta :(
JacobHeitmann
2017-12-17, 16:07
Bitcoin flög förbi tulpanmanin (https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin) förra veckan. :D
http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user5/imageroot/2017/11/30/bitcoin%20bubble%20biggest%20ever.jpg
http://www.zerohedge.com/news/2017-12-12/its-official-bitcoin-surpasses-tulip-mania-now-biggest-bubble-world-history
zcSlcNfThUA
Vad finns det för rimliga teorier om varför grundarna av Bitcon valde att vara anonyma och sedan lämna över projektet helt? Gillar mystiken i detta.
Beror på hur man räknar. Dotcom bubblan var på ca 9.6 Trillion dollar medans totala krypto marknaden idag ligger på ca 574 billion dollar (varav bitcoin står för ca hälften).
Bitcoin flög förbi tulpanmanin (https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin) förra veckan. :D
http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user5/imageroot/2017/11/30/bitcoin%20bubble%20biggest%20ever.jpg
http://www.zerohedge.com/news/2017-12-12/its-official-bitcoin-surpasses-tulip-mania-now-biggest-bubble-world-history
zcSlcNfThUA
Det kommer bli en härlig nedgång från dessa nivåer. Om jag ägt bitcoin hade jag sålt nu och köpt guld, gärna fysiskt guld.
Det kommer bli en härlig nedgång från dessa nivåer. Om jag ägt bitcoin hade jag sålt nu och köpt guld, gärna fysiskt guld.
Varför tror du på nedgång?
Varför tror du på nedgång?
Uppgången som varit är inte hållbar. Däremot säger jag inte att den kommer gå ner idag, imorgon eller nästa vecka, kommer troligtvis göra ett sista ryck upp när de sista idioterna ska in innan den ska rasa ner. Vet inte vad stödnivåerna är men just nu kostar väl det cirka 1000$ att mina en bitcoin så där finns ju ett riktigt stöd. Kanske faller till 4-5000$. Jag älskar idén med bitcoin så jag är inte negativ och bitter att jag inte varit med på resan trots att jag var ett knapptryck ifrån att köpa i början av året, tvärtom är jag positiv till blockchain teknologin och ser en framtid med den.
Uppgången som varit är inte hållbar. Däremot säger jag inte att den kommer gå ner idag, imorgon eller nästa vecka, kommer troligtvis göra ett sista ryck upp när de sista idioterna ska in innan den ska rasa ner. Vet inte vad stödnivåerna är men just nu kostar väl det cirka 1000$ att mina en bitcoin så där finns ju ett riktigt stöd. Kanske faller till 4-5000$. Jag älskar idén med bitcoin så jag är inte negativ och bitter att jag inte varit med på resan trots att jag var ett knapptryck ifrån att köpa i början av året, tvärtom är jag positiv till blockchain teknologin och ser en framtid med den.
Du tror inte det är positivt för bitcoin att det blir tillåtet att handla för valutan på flera ställen? Och att det finns större möjligheter när det stabiliseras ännu mer?
Ironin ar att nedgangen kommer om man foljer ditt rad.
Du tror inte det är positivt för bitcoin att det blir tillåtet att handla för valutan på flera ställen? Och att det finns större möjligheter när det stabiliseras ännu mer?
Kortsiktigt, mycket möjligt.
Ironin ar att nedgangen kommer om man foljer ditt rad.
Alla grafer som går upp, går ned.
Beror på hur man räknar. Dotcom bubblan var på ca 9.6 Trillion dollar medans totala krypto marknaden idag ligger på ca 574 billion dollar (varav bitcoin står för ca hälften).
Och en tulpanlök kostade flera årslöner.
JacobHeitmann
2017-12-17, 19:45
Den här gången är det annorlunda. :hbang:;)
Alla grafer som går upp, går ned.
Direkt avhangigt hur folk agerar i detta fall.
med tanke på att detta faktiskt har ett användningsområde så är detta rätt annorlunda
Om man är intresserad av att köpa Lite coin, vilken sida rekommenderar ni?
Är helt ny på detta så något man ska tänka på förutom att valutan kan gå drastiskt ned?
_Robbie_
2017-12-17, 23:21
Jag blir mörkrädd när jag läser denna tråd. Är det bara jag som reagerar? Snälla ha ett par auto-stop-loss för era positioner, för vi vet alla att detta kommer sluta i tårar en dag...
Jag blir mörkrädd när jag läser denna tråd. Är det bara jag som reagerar? Snälla ha ett par auto-stop-loss för era positioner, för vi vet alla att detta kommer sluta i tårar en dag...
Motivera. Eller är det den gamla hederliga "efter en stor uppgång kommer ett ras"? Eller är du emot kryptovalutor?
Att ha stop-loss är som att träna med handskar ;) Det ska svida lite..
Att ha stop-loss är som att träna med handskar ;) Det ska svida lite..Haha, signaturmaterial :D
Om man är intresserad av att köpa Lite coin, vilken sida rekommenderar ni?
Är helt ny på detta så något man ska tänka på förutom att valutan kan gå drastiskt ned? ��
Coinbase om du vill köra med kreditkort, annars kraken när den funkar genom banköverföring.
Inget annat än velet av förvaring av cold wallet, hard wallet eller cloud wallet. SKulle rekommendera plånbok på hårddisken eller usb sticka för att undvika en Mt Gox historia.
smeander
2017-12-18, 09:14
Även om jag håller med dig till viss del i ovan punkt så skulle jag vilja lägga till ytterligare en grupp, nämligen de som spekulerar i bitcoins. Dvs de som tror att bitcoins kommer stiga i värde och som köper nu i hopp om att kunna sälja dyrt senare.
Den gruppen har gjort sig en liten hacka.
Själv har jag alla mina valutor på Bitfinex. Köper Btc i regel via Localbitcoin, blockchain eller BTCX express. (mest den sistnämnda).
För över allt till Bitfinex. Portföljen består av cirka 50 % BTC, sen ganska jämt fördelat mellan Monero, Ripple, Iota och Neo.
Vad är avgiften för att skicka btc från localbitcoins till andra exchanges typ binance eller bitfinex?
Värdeökningen på kryptovalutor kan få stora konsekvenser skatterättsligt
På senare tid har användandet av kryptovalutor fått ett enormt genomslag till följd av de enorma vinster som privatpersoner har gjort. I affärsmedia skrivs det dagligen om vinstuppgångar, ökade regleringar och personer som blivit ofantligt rika.
Vad få däremot inte tänker på är de ofta komplicerade skattefrågorna som kommer med kryptovalutor.
En kryptovaluta beskrivs enklast som en digital valuta utan formell utgivare eller officiell valutakurs. Rent materiellt utgörs valutorna av datafiler som kan överföras mellan personer.
Dessa datafiler förvaras i ”wallets” (ett datorprogram) och filerna används som betalning för varor och tjänster. Filerna innehåller en kryptering uppbyggd på matematiska problem vilka måste lösas för att transaktionerna kan verifieras.
Lösandet av dessa formler sker av användare som anslutit sig till ett nätverk och har tillgång till särskilda program. Den som löser krypteringen, och därigenom verifierar transaktionen, tilldelas ett antal nyutgivna enheter av kryptovalan (så kallad ”mining”).
Värdet på en kryptovaluta styrs direkt av marknadens tillgång och efterfrågan och påverkas således starkt av yttre omständigheter. Dagligen introduceras nya kryptovalutor, ofta genom en så kallad ”Initial Coin Offering” (”ICO”) - vilket är att likna vid en initial public offering.
Intresset är ofta stort då möjligheten att komma in tidigt i en kryptovaluta kan innebära enorma vinster.
När kryptovalutan Ethereum genomförde en ICO inför lanseringen av Ether 2014 var den initiala teckningskursen USD 0,40 per Ether och totalt tecknades Ether för motsvarande USD 18 000 000. I dagsläget (11 december) handlas en Ether för USD 435.
Värdet i kryptovalutor ligger i valutans breda användningsområden. De kan dels användas för växling till traditionella betalmedel, men även användas som substitut till ett sedvanligt betalmedel för varor och/eller tjänster. Samtidigt, med beaktande av värdeutvecklingen, har kryptovalutor i mycket kommit att bli en spekulativ investering, snarare än ett betalmedel.
Samtidigt är inte kryptovalutorna kopplade till sedvanligt bankväsende, utan tillhandahållandet av wallets och marknadsplatser sker utan inblandning från offentliga organ, och är därför huvudsakligen oreglerade.
Därför är kryptovalutorna sammanlänkade med en hög nivå av anonymitet, både vad avser växlingen av kryptovalutor som innehavet av de samma.
Men skatten? Kort sammantaget anser Skatteverket att kryptovalutor utgör en kapitaltillgång för innehavaren, vilken sorteras in under reglerna i 52 kap. inkomstskattelagen, såsom ”andra tillgångar” och inte som personlig tillgång.
Enligt uppgifter i media misstänker Skatteverket att det finns risk för ett omfattande skatteundandragande kring kryptovalutor kopplat till dess högra grad av anonymitet. Under inkomståret 2016 var det exempelvis endast 281 (!) privatpersoner som deklarerade avyttringar.
Detta framstår i Skatteverkets mening som misstänksamt, och av den anledningen har man valt att tillsätta en extra granskning.
Vad bör då privatpersoner som äger kryptovalutor tänka på? Kryptovalutor likställs inte med värdepapper eller utländska valutor, utan ska ses som en tillgång enligt 52 kap. IL.
Huvudsakligen är det vid avyttringar som en beskattningsbar händelse inträffar, samtidigt är kryptovalutor en något speciell tillgång, där det i princip finns ett fastslaget marknadsvärde per varje dag som dessutom (åtminstone historiskt sett) har ökat mycket i värde på kort tid.
Avyttringen av kryptovalutor följer gängse regler om avyttring av en kapitaltillgång. Den vanligaste formen av ”avyttring” är att kryptovalutan växlas mot ett traditionellt betalmedel via en särskild handelsplats.
Enklast beskrivet kan en ”market” jämföras med en börs, och kryptovalutan som en börsnoterad aktie. Därvid sker växlingen egentligen genom att tillgången (kryptovalutan) säljs för en summa motsvarande dess marknadsvärde.
En avyttring uppstår även då en kryptovaluta används som betalmedel vid köp av varor eller tjänster. I dessa situationer anses kryptovalutan avyttrad till ett värde motsvarande marknadsvärdet på varan eller tjänsten och eventuell skillnad mellan omkostnadsbeloppet och marknadsvärdet på varan/tjänsten tas upp till beskattning.
I skattehänseende kan det därför ses som om betalning med kryptovaluta utgör två separata transaktioner; en första där mängden kryptovaluta växlas mot varans pris och en andra transaktion där den tillväxlade valutan erläggs som betalning för varan.
För säljaren/tjänstetillhandahållaren, som erhåller betalning i form av kryptovaluta, ska det emottagna beloppet tas upp som inkomst efter omräkning till värdet på kryptovalutan som erhållits på betalningsdagen.
På liknande sätt ses växling mellan kryptovalutor som ett byte, varvid eventuell mellanskillnad mellan omkostnadsbeloppet för den bortbytta kryptovalutan och den erhållna som skattepliktig inkomst.
I deklarationen ska avyttringar av kryptovalutor deklareras på K4-blanketten, avsnitt D - ”Övriga råvaror, värdepapper, tillgångar”.
Beräkningen av omkostnadsbeloppet ska ske enligt genomsnittsmetoden, varpå anskaffningsvärdet totalt ska delas på hela innehavet av respektive kryptovaluta oaktat om de anskaffats vid olika tidpunkter.
Vad bör man då som privatperson tänka på? Huvudpunkten är att komma ihåg att deklarera sina intäkter. Detta kräver självfallet att man ser till att ha ett ordentligt underlag; anskaffningstidpunkter, anskaffningskostnader, total mängd och avyttringstillfällen – och då inte endast klassiska avyttringar genom växling till en traditionell valuta, utan även byten till andra kryptovalutor och användning av kryptovalutorna vid köp av varor och tjänster.
Utöver det som nämns ovan finns många andra aspekter av beskattningen av kryptovalutor att ta i beaktning. Vad sker om man gör en spelvinst i bitcoins? Eller om man för den delen är engagerad i mining?
Kort sammantaget finns ett stort utrymme för oklarheter och det är lätt att göra fel. Med beaktande av de stora värdeökningarna i samband med innehav av kryptovalutor räcker det med att man gör ett fel i deklarationen för att det ska få stora konsekvenser.
Källa: http://www.dagensjuridik.se/2017/12/vardeokningen-pa-kryptovalutor-kan-fa-stora-konsekvenser-skatterattsligt
Om jag har gjort förluster då? Jag får dra av dom i deklarationen? Hur bevisar jag det om nu Bitcoin är så anonymt?
Men Bitcoin var väl att betrakta som en valuta och det var skattefritt? Var iofs kanske andra länder det gällde, men är skatteverket dumma i huvudet? Klart att det är en valuta, om än inte som vi är vana.
Källa: http://www.dagensjuridik.se/2017/12/vardeokningen-pa-kryptovalutor-kan-fa-stora-konsekvenser-skatterattsligt
Om jag har gjort förluster då? Jag får dra av dom i deklarationen? Hur bevisar jag det om nu Bitcoin är så anonymt?
Ge Skatteverket din seed och dina privata nycklar :hbang:
Och om man påstår att man minat så måste man ju få dra av för el och inköp av datorer etc?
JacobHeitmann
2017-12-18, 16:09
Mike Maloney har jag gjort en 1h 14 min dokumentär om BTC/kedjan.
SF362xxcfdk
Men Bitcoin var väl att betrakta som en valuta och det var skattefritt? Var iofs kanske andra länder det gällde, men är skatteverket dumma i huvudet? Klart att det är en valuta, om än inte som vi är vana.Varför skulle spekulationer i valutor vara skattefritt?
Nej, det är inte en valuta. (tycker jag) Vad är definitionen av en valuta?
Ge Skatteverket din seed och dina privata nycklar :hbang:
Hmmm.
Och om man påstår att man minat så måste man ju få dra av för el och inköp av datorer etc?
Och hur mycket av elen är privat förbrukning och hur mycket gick till de datorer som minat?
Fredszky
2017-12-18, 21:23
Ethereum ath och bitcoin traskar uppåt, trevligt.
Varför skulle spekulationer i valutor vara skattefritt?
Nej, det är inte en valuta. (tycker jag) Vad är definitionen av en valuta?Då var det nog något annat land det gällde, där var iaf lagen just då att Bitcoin var en valuta.
Valuta för mig är medel med ett värde som kan användas för att få produkter eller liknande i utbyte. Se lojalitetsprogram, bitcoin mm.
Sen används det nog primärt i spekulationssyfte, så jag kan hålla med om att det är en gråzon.
Då var det nog något annat land det gällde, där var iaf lagen just då att Bitcoin var en valuta.
Valuta för mig är medel med ett värde som kan användas för att få produkter eller liknande i utbyte. Se lojalitetsprogram, bitcoin mm.
Sen används det nog primärt i spekulationssyfte, så jag kan hålla med om att det är en gråzon.
Vad är definitionen av en valuta? Sökte på Wikipedia, men hittade inget bra svar.
Säger Skatteverket att Bitcoin är en valuta? Är valuta samma som betalningsmedel?
Vad säger Sveriges Riksbank?
Vad säger andra riksbanker?
Då vart man med i leken också! Köpte 2.6 Lite Coin för några timmar sen av rekommendation från en bekant som rekommenderade mig att investera i Bitcoin för 5 år sen "då detta kommer bli stort! Miljonär-stort, bara 5.000 kr...".
Den gången tackade jag nej och tyckte det var nonsens, denna gången kommer jag inte göra samma misstag :D
Då vart man med i leken också! Köpte 2.6 Lite Coin för några timmar sen av rekommendation från en bekant som rekommenderade mig att investera i Bitcoin för 5 år sen "då detta kommer bli stort! Miljonär-stort, bara 5.000 kr...".
Den gången tackade jag nej och tyckte det var nonsens, denna gången kommer jag inte göra samma misstag :D
Det har ju gått bra dom senast timmarna, du lär ju ligga plus några procent iaf :)
Själv köpte jag in mig på denna i söndags, nöjd med det valet :D
https://coinmarketcap.com/currencies/dragonchain/
Gått från 0,7$ till 1,16$ sen mitt inköp. Grämer mig lite att jag fick annat att göra när jag tänkte köpa första gången efter tips av en polare då den låg på 0,3$ dock...
Var köpte du?
Tigerkotten
2017-12-19, 09:15
Har också fått in ett kapital på coinbase som jag köpt lite blandat för.
Men skulle också vilja förstå hur det är enklast att köpa andra valutor också.
Är det kraken som gäller eller andra?
Sen det här med vault på t.ex coinbase vad fyller det för funktion ens?
Samt Wallets som "skyddar" en på något sätt, sånt har jag ej koll på.
Har också fått in ett kapital på coinbase som jag köpt lite blandat för.
Men skulle också vilja förstå hur det är enklast att köpa andra valutor också.
Är det kraken som gäller eller andra?
Sen det här med vault på t.ex coinbase vad fyller det för funktion ens?
Samt Wallets som "skyddar" en på något sätt, sånt har jag ej koll på.
Jag använder Binance som jag är nöjd med!
Man skall inte ha pengarna ute på en exchange (coinbase/binance/kraken osv) utan skall säkra upp dem i en wallet, antingen på datorn/Usb/papper osv där dem inte är lika utsatta som på en exchange som kan bli hackad/blåsa dig på pengarna osv.
Här kommer min referral länk:
https://www.binance.com/?ref=13183800
Första steget du kan göra för att skydda dina konton är att aktivera "authy" på coinbase och Binance vilket är en authenticator du kan ha på mobilen/desktop. Det går också fixa en backup i cloudet till den ifall något skulle hända dina hardware. Det skall inte vara google authenticator för tappar du mobilen finns ingen backup.
Jag har dock kvar mina på Exchange då det är småbelopp jag handlat för än så länge.
När du skall flytta pengar från coinbase till Binance gör du det genom att flytta någon valuta (BTC, Eth eller litecoin) Eth och Litecoin mycket(!) billigare att flytta i avgift, och mycket snabbare så välj någon av dem!
Lycka till!
Mike Maloney har jag gjort en 1h 14 min dokumentär om BTC/kedjan.
SF362xxcfdk
Intressant, låter onekligen som att Bitcoin (eller blockchainteknologi allmänt) inte har någon framtid jämfört med Hashgraph.
JacobHeitmann
2017-12-19, 11:54
Danmark försöker skrämmas lite ;)
'Stay Away' from Bitcoin, Warns Danish Central Bank Chief
https://www.coindesk.com/stay-away-from-bitcoin-warns-danish-central-bank-chief/
Var köpte du?
Coinbase.com
går nog över till deras andra sida när jag blir lite vassare då avgifterna ligger på 1.5% där, men bra newbie ställe. väldigt enkel hemsida
Sparven från Minsk
2017-12-19, 18:56
Vad är avgiften för att skicka btc från localbitcoins till andra exchanges typ binance eller bitfinex?
För stunden är det 33 sek.
Varierar dock beroende på hur tungrott nätet är för tillfället så kan stiga och sjunka.
JacobHeitmann
2017-12-19, 21:13
Möjligtvis är Network Lightning lösningen på den sega transaktionstiderna och de höga avgifterna. Det håller på att testas just nu och släpps kanske 2018.
Om jag förstått det rätt:
Man skapar alltså offline transaktioner mellan de du vill betala/ta betalt av. Sen när du är klar och gjort omedelbara transaktioner stänger ni ner och det blir 1 transaktion på blockchain:en.
rrr_zPmEiME
https://99bitcoins.com/what-is-the-bitcoin-lightning-network-a-beginners-explanation/?utm_source=99Bitcoins+blog+updates&utm_campaign=1e770422d6-EMAIL_CAMPAIGN_2017_12_19&utm_medium=email&utm_term=0_ca691db33c-1e770422d6-122018669
Någon som använt Gdax? Går det att handla med kryptovalutor via dom som svensk?
PixelMiner
2017-12-19, 23:41
För er som spekulerar i hur Skatteverket hanterar Bitcoin och andra virtuella valutor, så de faktiskt producerat lite förklarande text hur inkomster ifrån dessa skall deklareras:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html?q =digitala+valutor
Beskattning vid mining:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?date=2015-04-24&q=mining
Rättslig vägledning:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/327766.html
PixelMiner
2017-12-19, 23:44
En fråga till er här som säger att ni lever på detta:
Än så länge är det ju svårt att betala vare sig hyran, elräkningen eller mjölken på Ica med Bitcoin. Hur gör ni för att plocka ut "vanliga" pengar? Eller använder ni annat kapital för era levnadsomkostnader?
Ingen har väl sagt att denne lever på bitcoin?
På nordnet och avanza kan du köpa certifikat på btc och ethereum.
PixelMiner
2017-12-20, 00:14
Ingen har väl sagt att denne lever på bitcoin?
Jasså, inte?
Tack. Jag lever helt på min trading nu faktiskt.
PixelMiner
2017-12-20, 00:18
På nordnet och avanza kan du köpa certifikat på btc och ethereum.
Om man redan sitter på lite coins då, men tror att det är bäst att gå ur marknaden (åtminstone ett tag iallafall ;) ). Vart är det bäst att sälja dessa och få riktiga pengar på kontot?
Skillnad på trading och att endast handla med kryptovalutor. Dessutom nämnde du bara btc.
Det enda jag vet är att jag inget vet. Jag ser bara oddsen som bättre för att det ska gå upp kommande tiden än ned.
Jag handlar inte på exchanges, men coinbase ska vara rätt säkert, men har sett klagomål på deras avgifter.
PixelMiner
2017-12-20, 00:27
Skillnad på trading och att endast handla med kryptovalutor. Dessutom nämnde du bara btc.
Nja.. Jag använde visserligen bitcoin i mitt exempel. Men min ursprungliga fråga var avsedd bredare än så, dvs ni som lever på trading med kryptovalutor, hur får ni pengar att leva för?
Det enda jag vet är att jag inget vet. Jag ser bara oddsen som bättre för att det ska gå upp kommande tiden än ned.
Ingen vet ju. Men jag misstänker att marknaden kommer peaka här strax efter jul. Vi såg ju en rätt stor Thanksgiving effekt och jag misstänker att julen kommer ge ungefär samma effekt. Men efter en rusning så kommer en dipp och vinsthemtagningar. Så jag tror nog på en (tillfällig?) exit ifrån marknaden strax efter nyår.
Som sagt, gissningar och spekulationer ifrån min sida...
Jag handlar inte på exchanges, men coinbase ska vara rätt säkert, men har sett klagomål på deras avgifter.
Går det få pengar till sitt svenska bankkonto via Coinbase?
Ladugårdsdörr
2017-12-20, 06:45
Coinbase startar handel med Bitcoin Cash, +50% första dagen...
Men wtf... Var in och sökte efter Ethereum på Avanza för två veckor sedan för att köpa cert. Nu ser jag att skiten funnits sedan mitten på oktober, iaf sett till historiken. Kostsam felsökning :)
Är inte direkt missnöjd att jag sålde av lite ETH igår till förmån för denna https://coinmarketcap.com/currencies/oyster-pearl/
Upp 35% hittills, kommer bli mer i eftermiddag....
Bitcoin Cash kannibaliserar den vanliga Bitcoinen för tillfället.
Coinbase startar handel med Bitcoin Cash, +50% första dagen...
Vet ingenting om btc cash, men jag misstänkte att det var en av de första nya som coinbase skulle lägga till så jag köpte en del i går morse. Visade sig vara smart!
forslund
2017-12-20, 09:16
Visade sig att jag hade en gammal bitcoin wallet från tidernas begynnelse där jag mineade ihop 0.3 bitcoin, värda 5000 USD idag. Bra onsdag. :D
Visade sig att jag hade en gammal bitcoin wallet från tidernas begynnelse där jag mineade ihop 0.3 bitcoin, värda 5000 USD idag. Bra onsdag. :DSnyggt!
Gick själv in i Ethereum med några tusingar, nu vänder det neråt, tro mig :D
Snyggt!
Gick själv in i Ethereum med några tusingar, nu vänder det neråt, tro mig :D
Varför tror du det?
Eller är det bara lagen om alltings jävlighet att nu när du gått in i Ethereum dyker den?
Akerhage
2017-12-20, 11:52
Sålde av Bitcoins och Ethereum nu från Coinbase för att köpa Bitcoin Cash nu, men fick till svar att jag inte kan köpa Bitcoin Cash nu...varför inte?
Akerhage
2017-12-20, 12:06
Hittade denna, vad fan...hoppas dom fixar det.
https://www.coindesk.com/coinbase-halts-bitcoin-cash-trading-abruptly-exchange-launch/
Förlorade man ju iaf 1.99 + 2.99euro nu för att sälja bara. Sen måste man köpa tillbaks och förlorar likamycket då.
Hade bara 1000kr där nu, så blir ju typ den vinst jag gjort på veckan :p
Får pynta in när lönen kommer, är det kanske bra köpa in sig lite på varje då kanske? Eller satsa på en?
Varför tror du det?
Eller är det bara lagen om alltings jävlighet att nu när du gått in i Ethereum dyker den?Mina investeringar de sista två åren har uteslutande gått åt ett håll :D
Folk kommer nog ta hem vinsterna i Bitcoincash snart och pumpa vanliga btc igen. Det har hänt ett par gånger.
Tigerkotten
2017-12-20, 12:41
Jag använder Binance som jag är nöjd med!
Man skall inte ha pengarna ute på en exchange (coinbase/binance/kraken osv) utan skall säkra upp dem i en wallet, antingen på datorn/Usb/papper osv där dem inte är lika utsatta som på en exchange som kan bli hackad/blåsa dig på pengarna osv.
Här kommer min referral länk:
https://www.binance.com/?ref=13183800
Första steget du kan göra för att skydda dina konton är att aktivera "authy" på coinbase och Binance vilket är en authenticator du kan ha på mobilen/desktop. Det går också fixa en backup i cloudet till den ifall något skulle hända dina hardware. Det skall inte vara google authenticator för tappar du mobilen finns ingen backup.
Jag har dock kvar mina på Exchange då det är småbelopp jag handlat för än så länge.
När du skall flytta pengar från coinbase till Binance gör du det genom att flytta någon valuta (BTC, Eth eller litecoin) Eth och Litecoin mycket(!) billigare att flytta i avgift, och mycket snabbare så välj någon av dem!
Lycka till!
Tackar för infon :)
Folk kommer nog ta hem vinsterna i Bitcoincash snart och pumpa vanliga btc igen. Det har hänt ett par gånger.
Känns som det mönstret är genomgående på många alts just nu.
Det var min plan, tänkte dock lägga på eth. Frågan är hur länge man ska vänta tills man säljer btc cash, kan tänka mig att det kommer fortsätta uppåt en del mer
Bitcoin cash upp 40% hittills idag.
Jag hade bara tänkt köpa ethereum och bitcoin på avanza men blir sugen på bitcoin cash nu.
Om man har wallet på sticka, behövs det mycket utrymme?
Sparven från Minsk
2017-12-20, 19:51
Får hoppas det!
Köpte BTC för 1500 kr nu när den var nere i 16.000 usd.
Ser gärna att BTC slår 20.000 usd innan nyår :)
ser gärna att btc håller sig nere till jag kan köpa mer.
Jag har börjat i princip köra passiv investering mot top15 coins med andelar relativt market cap (ungefär). Tror det är en bättre strategi än att lägga alla ägg i samma btc-korg.
Har inte jättestort förtroende för btc det kommande året men har ju kvar det i portföljen ändå förstås för ingen vet ju... Tror inte det är troligt att de kommer ha hunnit implementera nånting för att hantera skalningsutmaningarna i sin teknologi med höga fees och långa transaktionstider.
BIG Alen
2017-12-20, 23:22
Får hoppas det!
Köpte BTC för 1500 kr nu när den var nere i 16.000 usd.
Ser gärna att BTC slår 20.000 usd innan nyår :)
20000/16000=1,25
1,25*1500=1875
+375kr till nyår är det detta du hoppas på ? :d
Jag har nog tappat 60k i värde på bitcoin sen i söndags. Hah.
Akerhage
2017-12-21, 07:05
20000/16000=1,25
1,25*1500=1875
Alltså alla har inte 100k kapital att leka. Klart han kan hoppas på det?
Kan fortfarande inte köpa Bitcoin Cash från Coinbase....
Är inte direkt missnöjd att jag sålde av lite ETH igår till förmån för denna https://coinmarketcap.com/currencies/oyster-pearl/
Upp 35% hittills, kommer bli mer i eftermiddag....
Synd att jag sålde av för tidigt, upp 300% mot när jag köpte, och jag sålde av vid 75% vinst :(
Sparven från Minsk
2017-12-21, 08:33
20000/16000=1,25
1,25*1500=1875
Sa att jag köpte 1500 kr. Sa inte hur stort mitt totala innehav är ;)
Ripple går starkt just nu. Uppe i 1.18. Köpte på 0.28, trevligt. :)
Tigerkotten
2017-12-21, 16:09
Hej Hopp, några andra mindre kända valutor som är värda att satsa på med?
Har just nu Litecoin, BTC, Ethererum.
Men spanar på mindre st, samt att man ska försöka ha koll på Mcfafee twittern eftersom Verge spikade efter hans kommentar ang den.
PixelMiner
2017-12-21, 18:13
Tittade nyss igenom min post-historik i denna tråden. Lite roligt faktiskt...
Hittade då denna Youtube videon ifrån 2013 som påstår att större block (á la Bitcoin Cash) skulle vara tecknet på att att bankerna försöker ta över Bitcoin:
cZp7UGgBR0I
Teorin var lite underhållande eftersom jag precis sett nedan video, där tesen är det omvända; d.v.s. hur små block och The Lightning Network är bankernas sätt att ta över Bitcoin:
UYHFrf5ci_g
Vem som har rätt låter jag vara osagt...
Då kanske du tycker detta är intressant
https://www.nordea.com/sv/press-och-nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/press-releases/2017/12-05-08h30-nordea-blir-grundande-partner-i-den-forsta-blockkedjebaserade-plattformen-for-handelsfinansiering.html
"Nordea blir grundande partner i den första blockkedjebaserade plattformen för handelsfinansiering"
Då kanske du tycker detta är intressant
https://www.nordea.com/sv/press-och-nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/press-releases/2017/12-05-08h30-nordea-blir-grundande-partner-i-den-forsta-blockkedjebaserade-plattformen-for-handelsfinansiering.html
"Nordea blir grundande partner i den första blockkedjebaserade plattformen för handelsfinansiering"
Det där låter dock enbart som en blockkedjebaserad plattform och inte bitcoin. Banker har sneglat på bk-teknik länge nu. Ska bli intressant att se hur de lägger upp tjänsten för att inte få med några personuppgifter.
Många valutor som sjunker nu, kanske dags att köpa lite iota?
Sparven från Minsk
2017-12-22, 08:19
Många valutor som sjunker nu, kanske dags att köpa lite iota?
Typ alla valutor sjunker. Bubblan som sprack kanske?
Närmar mig snart linjen för minus i plånkan..
Ladugårdsdörr
2017-12-22, 08:25
Ingen stress att fånga den fallande kniven från min sida. Jag har planenligt plockat hem en del vinster och kommer sitta med likviden till efter nyår. Högriskinvesteringar tenderar att droppa runt juletid då många planerar att ha ledigt och inte har lust att sitta och bevaka sina investeringar dygnet runt.
La idag in de sista kronorna jag tänker lägga på cryptovaluta, nu skall jag bara orka lösa paperwallet för alla coins och hålla dem till 2025! (får väl se hur det blir med det)
JacobHeitmann
2017-12-22, 10:40
Antingen bryter den igenom ner till 6000 kanske eller så kommer den studsa upp igen, kanske testar 20k åter igen. Korrigeringar är emotionellt förvirrande.
https://i.imgur.com/FVyByjX.png
Vad har ni för erfarenhet av stop loss med handel av bitcoin? Det verkar som det inte fungerar alla gånger vid kraftigt börsfall.
Nu ska jag köpa certifikat och är inte säker på att det finns stop loss där.
La idag in de sista kronorna jag tänker lägga på cryptovaluta, nu skall jag bara orka lösa paperwallet för alla coins och hålla dem till 2025! (får väl se hur det blir med det)
Paperwallet?
Paperwallet?
Typ.
https://media.coindesk.com/uploads/2014/01/bitcoinpaperwallet.jpg
För att säkra upp dina valutor, en fysisk backup typ.
Dissector
2017-12-22, 17:39
Antingen bryter den igenom ner till 6000 kanske eller så kommer den studsa upp igen, kanske testar 20k åter igen. Korrigeringar är emotionellt förvirrande.
Så nånstans mellan 6000 och 20 000 är ditt tips? :D
JacobHeitmann
2017-12-22, 17:45
Så nånstans mellan 6000 och 20 000 är ditt tips? :D
Mja, snarare 0 och 100 000, man vet aldrig. ;)
Men man kan komma ihåg att 10000 är en psykologisk barriär och det kan hända saker där.
snyggt!
Gick själv in i ethereum med några tusingar, nu vänder det neråt, tro mig :d:d
Jag börjar förstå problematiken när man har certifikat hos Avanza :) Handeln är öppet dygnet runt men om man vill se sin kurs och sånt hos Avanza tror jag det är stängt i 4 dagar nu.
Bulltrap nu, den ska stänga gapet på 7500 men kan bli intressant kring 10k. Den ska dock upp över 20k efter en ytterligare nedgång.
Flygplan
2017-12-23, 14:18
Jag börjar förstå problematiken när man har certifikat hos Avanza :) Handeln är öppet dygnet runt men om man vill se sin kurs och sånt hos Avanza tror jag det är stängt i 4 dagar nu.
Precis, jag tänkte inte på det heller. Av min portfölj har jag bara 1% ETH och 1% BTC, så det är inte hela världen. Fördelarna är att det är smidigt och relativt billigt.
Bump.
Hur sköter alla traydingen på mellandagarna
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
FoolsGold
2017-12-25, 14:39
Är XBTs certifikat du har så hittar du en löpande indikation på värdet på https://xbtprovider.com/
OBS! Jag säger det igen, endast en indikation.
Nöjd med mitt senaste inköp/sälj som jag la på denna:
https://coinmarketcap.com/currencies/bounty0x/#charts
Inköp på 0,06$ och sålde på 0,125$ 20h senare :) Bra dagslön
Tigerkotten
2017-12-27, 15:45
Nöjd med mitt senaste inköp/sälj som jag la på denna:
https://coinmarketcap.com/currencies/bounty0x/#charts
Inköp på 0,06$ och sålde på 0,125$ 20h senare :) Bra dagslön
Nyfiken, hur kommer det sig att du köpte den?
Nyfiken, hur kommer det sig att du köpte den?
Nyss inlagd på en exchange, och trading volymen ökade rätt bra på den så jag tänkte att jag kunde testa iaf.
Dock ångrar jag ju mig nu att jag sålde av 75% av mitt innehav igår, för nu i skrivande stund ligger den på 0,26$ och går snabbt uppåt...
Trodde btc skulle fortsätta lite till. Hmm
Trodde btc skulle fortsätta lite till. Hmm
Själv köpte jag på mig lite nu...
Vad tar folk köp och säljbeslut på? TA?
Sparven från Minsk
2017-12-28, 08:38
Vad tar folk köp och säljbeslut på? TA?
Köper när det är lågt. Säljer när det är högt. Typ.
Cryptovlutorna är för svåra att förutsäga. Igår tex rasade de största valutorna 10 %, men inte Monero och Ripple.
Veckan innan rasade alla, men inte Ripple.
Det finns igen logik i hur de rör sig och varför det svänger så. Bara att försöka och förlita sig på turen. /Enligt mig.
Sparven från Minsk
2017-12-28, 08:39
Två korrektioner samma vecka typ. Bra köpläge dock.
Får se om Segwit2x implementeras idag eller inte, verkar vara en scam. Vi får se....
Två korrektioner samma vecka typ. Bra köpläge dock.
Får se om Segwit2x implementeras idag eller inte, verkar vara en scam. Vi får se....
Skulle ju dock behövas med tanke på transaktionstiderna och kostnaderna just nu.
Sparven från Minsk
2017-12-28, 09:01
Skulle ju dock behövas med tanke på transaktionstiderna och kostnaderna just nu.
Håller med fullständigt!
BTC är ju idag värdelös som en valuta. Att skicka säg 100 kr till en polare kommer kosta mig 250 kr, nästan 150 kr i fee. Sen att det tar 1-6 h med....
Jag hoppas på Segwit2x blir av! Allt pekade mot det igår, men idag läste jag att man granskat teamet som står bakom i sömmarna och det verkar suspekt. Mest troligt en scam, vi får som sagt se.
Annars hoppas jag vi får lightning snart!
Sen får vi se hur BTC och övriga valutor kommer återhämta sig efter gårdagens korrektion. Vi var ju uppe i 16.000 USD igen, nu nere på 14.000 låga.
Tigerkotten
2017-12-28, 09:01
Nyss inlagd på en exchange, och trading volymen ökade rätt bra på den så jag tänkte att jag kunde testa iaf.
Dock ångrar jag ju mig nu att jag sålde av 75% av mitt innehav igår, för nu i skrivande stund ligger den på 0,26$ och går snabbt uppåt...
Oki tack, verkar en återkommande faktor när jag spanade igenom nya som kom in där på Kuco.
Antar det är bra att satsa överlag på nya coins som läggs in där.
Oki tack, verkar en återkommande faktor när jag spanade igenom nya som kom in där på Kuco.
Antar det är bra att satsa överlag på nya coins som läggs in där.
Vissa går ju dock inte så bra ändå, så man får vara lite försiktig. Solaris las också in ungefär samtidigt och den har gått ner med runt 50% sen jag köpte den, dock bara för ett hundratal dollar så det var inte såå farligt :)
Jag håller mig vid sidlinjen tillsvidare. Dagens graf är väldigt lik den vid peaken 2013, så jag vill antingen se en ordentlig dipp ner till åtminstone halva priset, eller en lika rejäl återhämtning som håller priset ovanför $16k i typ en vecka innan jag ens tänker på att ge mig in igen.
Nån som vet vad detta betyder? Hämtat från avanzas sida med bitcoin-certifikaten
"Orderboken pausad på börsen
Market Makern är just nu inte representerad i orderdjupet och orderboken är därför satt i paus hos börsen. När Market Makern återinträder i orderdjupet kommer handeln att återupptas."
Köper när det är lågt. Säljer när det är högt. Typ.
Cryptovlutorna är för svåra att förutsäga. Igår tex rasade de största valutorna 10 %, men inte Monero och Ripple.
Veckan innan rasade alla, men inte Ripple.
Det finns igen logik i hur de rör sig och varför det svänger så. Bara att försöka och förlita sig på turen. /Enligt mig.
Men är verkligen ripple så ologisk? Den har nästan ingen avgift, otroligt snabb, prövas hos banker just nu, deras CEO har varit i mainstream media och pratat om valutan och den verkar ju ha potential att användas i verkligheten.
Dom lyckades då lura mig att investera i ripple för två veckor sen :d
BTC är ju idag värdelös som en valuta. Att skicka säg 100 kr till en polare kommer kosta mig 250 kr, nästan 150 kr i fee. Sen att det tar 1-6 h med....
Det finns ju andra lösningar än forks på detta problem och en sådan kommer att lanseras under 2018 vilket antagligen kommer att göra alt-coins mindre attraktiva.
Nån som vet vad detta betyder? Hämtat från avanzas sida med bitcoin-certifikaten
"Orderboken pausad på börsen
Market Makern är just nu inte representerad i orderdjupet och orderboken är därför satt i paus hos börsen. När Market Makern återinträder i orderdjupet kommer handeln att återupptas."
Det står också på Avanza: "Just nu visas felaktigt att orderboken är pausad. Handeln pågår som vanligt och orderläggning är möjlig. Felsökning pågår."
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.