Visa fullständig version : Bitcoin tråden
Sidor :
1
2
3
4
5
6
7
8
[
9]
10
XRP upp 138% senaste 7 dagarna. *drool*
Det gnager lite i mig att jag valde att inte köpa XRP. Men jag kan torka tårarna med mina ETH iaf.
Det gnager lite i mig att jag valde att inte köpa XRP. Men jag kan torka tårarna med mina ETH iaf.
Sitter själv på BTC, ETH, LTC, XMR, XRP. Inga stora poster mest för skojs skull.
Sitter själv på BTC, ETH, LTC, XMR, XRP. Inga stora poster mest för skojs skull.
Jag har en portfölj jag är helt nöjd med för stunden. BTC, ETH, XOR, XEM, DOT, IOTA, LUNA, XVS, CELR, LINK, SOL, OMG, STAKE.
Jag har en portfölj jag är helt nöjd med för stunden. BTC, ETH, XOR, XEM, DOT, IOTA, LUNA, XVS, CELR, LINK, SOL, OMG, STAKE.
Nice, kul med mycket grönt på brädet nu. :)
Där spräckte vi 19k gränsen för första gången sen 2018. *popcorn*
XRP upp 138% senaste 7 dagarna. *drool*
Ja, nästan uppe i samma nivåer som före stora pumpen när man skaffade en del :laugh: Fan att man inte sålde när man låg på 5 gånger inköpsvärde.
Ja, nästan uppe i samma nivåer som före stora pumpen när man skaffade en del :laugh: Fan att man inte sålde när man låg på 5 gånger inköpsvärde.
Själv låg jag nog på 10x eller så innan allt återgick. :d
Är så jävla glad att jag har en "exit plan" denna gång, jag kunde tjänat så mycket mer 2017 än vad jag gjorde. Känner mig väldigt självsäker nu vad gäller min tekniska analys och hur jag har tänkt ta hem vinst allt eftersom priset stiger. Ju mer överköpta vi blir, desto mer säljer jag.
Akerhage
2020-11-26, 09:49
Fi fan_!
Det här var ju obra!
Bra ner på allt nu här...
Fi fan_!
Det här var ju obra!
Bra ner på allt nu här...
En vanlig dag skulle jag säga. xD
Akerhage
2020-11-26, 09:56
Bara 30-50% nu på en timme ner.
And counting :)
Ahja, dom får ligga kvar till pensionen!
Tigerkotten
2020-11-30, 17:31
All time high idag, woop wooop.
Lets go! Mot nya höjder! 20.5K
22.2k, vad händer? *popcorn*
Spamvarning på mig men va fan, 23k just paserat. 20% senaste 24h. *popcorn*
Det blev ett riktigt trevligt uppvaknande imorse. Tjänat en månadslön på 24 timmar.
Det blev ett riktigt trevligt uppvaknande imorse. Tjänat en månadslön på 24 timmar.
Trevligt, har själv för lite för att göra några stora pengar. Närmare 24k nu än 23, var slutar det?
Trevligt, har själv för lite för att göra några stora pengar. Närmare 24k nu än 23, var slutar det?
Kortsiktigt kommer jag nog ta hem lite vinst snart, men långsiktigt (1-2 år) räknar jag kallt med att vi står i minst $80k, max $320k.. så länge inte världsmarknaden i övrigt får fnatt och kraschar, då vet jag inte.
PixelMiner
2020-12-26, 11:21
ATH igen...
Var uppe på $25K i natt.
Finns det någon särskild anledningen till racet just nu? USA's budgetstrul?
ATH igen...
Var uppe på $25K i natt.
Alla miljardärer och hedgefonder som investerar i bitcoin nu istället för guld bland annat. Och ja, det har med money printing att göra, och låga räntor. Inflationsskydd och inte korrelerat till aktiemarknaden helt enkelt, finns inte så många alternativ så bitcoin blir attraktivt.
Plasttiger
2020-12-26, 18:58
ATH igen...
Var uppe på $25K i natt.
Frågan är hur länge det tillåts hållas?
De "riktiga" pengarna i världen lär inte gilla att vi försöker kringå deras spel.
Risken att "krigslagar" börjar komma för att begränsa bitcoin. Har hämtat hem nästan allt (men kanske är jag tidig?).
Frågan är hur länge det tillåts hållas?
De "riktiga" pengarna i världen lär inte gilla att vi försöker kringå deras spel.
Risken att "krigslagar" börjar komma för att begränsa bitcoin. Har hämtat hem nästan allt (men kanske är jag tidig?).
Än sålänge är är btc så pass beroende av FIAT och det traditionella banksystemet. Det är inte förräns man faktiskt kan leva å köpa det nödvändiga med btc som det stora hotet kommer och att politiker ska se så långt i framtiden kan man ju bara glömma.
Runt 27.5k nu.
29k just nu.
Kan det komma en sista push upp till 30k innan alla länder passerat in i nya året? *drool*
https://i.redd.it/b3mnsx9lbi861.png
Måste öka takten riktigt jävla fort nu :d
https://i.redd.it/b3mnsx9lbi861.png
Måste öka takten riktigt jävla fort nu :d
:laugh::laugh::laugh:
PixelMiner
2021-01-03, 01:03
ATH igen idag - $33K.
Ladugårdsdörr
2021-01-03, 10:43
Märkligt vad lite uppståndelse det är denna gång. Jmfr. med rallyt 2017 då verkligen alla pratade bitcoin. Frågan är om det blir mer nu, eller om allmogen som brände sig förra gången tycker bitcoin numera är för dyrt.
ATH igen idag - $33K.
34,6k *popcorn*
Märkligt vad lite uppståndelse det är denna gång. Jmfr. med rallyt 2017 då verkligen alla pratade bitcoin. Frågan är om det blir mer nu, eller om allmogen som brände sig förra gången tycker bitcoin numera är för dyrt.
Har inte varit med från start men kan det varit så att 2017 var första gången det skrevs om det överhuvudtaget. Nu är det liksom bara en "repris" och får därav inte samma uppståndelse?
Jag brände iaf mig på eth. Köpte på toppen och lyckades kasta mig ur med nöd och näppe. Nu är jag mer försiktig med att stoppa in pengar.
Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
PixelMiner
2021-01-03, 14:37
Har inte varit med från start men kan det varit så att 2017 var första gången det skrevs om det överhuvudtaget. Nu är det liksom bara en "repris" och får därav inte samma uppståndelse?
2017 var ju fjärde gången som Bitcoin bubblade och sedan krascha.
Den första kraschen var redan sommaren 2011 då Bitcoin föll 90% på tre månader. Detta hade ju givetvis föranletts av en hausse när massa nördar hoppat på tåget tidigt.
Sedan skedde samma sak våren 2013 och sen igen på hösten 2013.
Och sen nu senast vintern 2017.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Bitcoin-bubble-chart-history-2017.png
Vad fan är det som händer, 33K?!
Ladugårdsdörr
2021-01-03, 22:13
Jag har en väldigt liten del av portföljen i krypto men det är ändå intressant att följa med och slår de galnaste teorierna in så blir det faktiskt en hel del pengar. :) Morgondagen borde bli intressant med tanke på att "riktiga" börserna öppnar igen efter den galna uppgången. Vad ska blankare göra, hur agerar de som köpt krypto via fond/derivat osv. Kan bli en av de viktigaste dagarna i kryptovalutans historia.
ETH rusade ganska ordentligt också,trevligt. Ge oss en ny 2018-rush tack!
The_RobRoy
2021-01-04, 03:34
verkar vara uppe i 122 dollar nu. Synd att du inte gjorde det strikt :( men det är eventuellt inte försent ännu. Om det fortsätter växa ostört
Rätt bra avkastning sen detta inlägg. 10k SEK investerat är nu 2.7 MSEK.*gah!*
Rätt bra avkastning sen detta inlägg. 10k SEK investerat är nu 2.7 MSEK.*gah!*Haha! Jag har följt tråden sedan dess och inte investerat [emoji23]
2017 var ju fjärde gången som Bitcoin bubblade och sedan krascha.
Den första kraschen var redan sommaren 2011 då Bitcoin föll 90% på tre månader. Detta hade ju givetvis föranletts av en hausse när massa nördar hoppat på tåget tidigt.
Sedan skedde samma sak våren 2013 och sen igen på hösten 2013.
Och sen nu senast vintern 2017.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Bitcoin-bubble-chart-history-2017.png
Jo jag vet att den gått upp och ner som en berg och dal bana. Det var mer om det skrevs om det på sociala medier och traditionela medier redan 2010 som jag syftade på. Vet att jag läste om btc på aftonblaskan och dylikt under rushen 2017. Nu har det dock varit tyst.
Ladugårdsdörr
2021-01-04, 11:08
ETH rusade ganska ordentligt också,trevligt. Ge oss en ny 2018-rush tack!
Ser ut som du fick både rushen upp och ner....
Ladugårdsdörr
2021-01-06, 07:10
PmEtVoF63IM
PixelMiner
2021-01-06, 23:37
Ser ut som du fick både rushen upp och ner....
Och så upp igen... cofffee
Verkar ju nästan hända igen alltså. När kommer raset är frågan.
Armed Dingo
2021-01-07, 12:05
Varför har inte banker skapat en egen BitCoin-variant där de själva kommit in på botten? Som de sedan kallar för "den nya standardmodellen" varpå alla överger original BitCoin till förmån för den nya, välsignade modellen?
Varför har inte banker skapat en egen BitCoin-variant där de själva kommit in på botten? Som de sedan kallar för "den nya standardmodellen" varpå alla överger original BitCoin till förmån för den nya, välsignade modellen?Typ alla håller på med det. Tro va som händer då
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Varför har inte banker skapat en egen BitCoin-variant där de själva kommit in på botten? Som de sedan kallar för "den nya standardmodellen" varpå alla överger original BitCoin till förmån för den nya, välsignade modellen?
Bankens funktion är ju ett monopol på skapandet av pengar genom utfärdandet av lån vilket är antitetiskt till kryptovalutan som vem som helst kan skapa. Huruvida banken äger många mynt i en kryptovaluta de själva lanserat eller tex BTC är av underordnad betydelse. Men det gör ju inte banken någon skada att hoppa på hypen och lansera ett eget mynt.
Vi såg samma sak för ungefär tre år sedan, det pratas om ATH på var och varannan sida och kurvorna pekar spikrakt uppåt. Ska girigheten ta över även denna gången eller säkrar någon sina vinster?
En stor del varför BTC skapades var för att ta bort bankers funktion vid transaktioner. Att kunna skicka "pengar" direkt till någon utan att passera diverse banker eller annan tredje part. Pga det kommer ingen bank eller tredje part som vill ha kontrollen kunna skapa en "NY" bitcoin som kommer ta över.
Vi såg samma sak för ungefär tre år sedan, det pratas om ATH på var och varannan sida och kurvorna pekar spikrakt uppåt. Ska girigheten ta över även denna gången eller säkrar någon sina vinster?
Jag går i dem tankarna, 2017-18 red jag ut vågen och lät allt bara vara. Dock har jag inget behov av den lilla summa jag gick in med så kanske bara låter det ligga. Att försöka timea marknaden med sälj och sedan köpa igen känner jag kommer misslyckas från min sida.
Varken eller för mig. Köpte in mig på toppen för en lagomt liten summa för tre år sedan med inställningen att "blir en av dessa coins ett nytt guld" så har jag chans till en stor uppsida, medans nedsidan är ganska liten (att jag blir av med allt). Man ska inte hålla på o daytrada :)
Inte långt ifrån 40k nu. *popcorn*
Ladugårdsdörr
2021-01-07, 19:38
40k passerat men kraftig rekyl ner igen. Coinbase har problem.
Akerhage
2021-01-07, 19:49
Jag sålde från Coinbase för 30min sen, men verkar inte ens gått igenom och nu är appen kraschad.
Vad förutseende av mig då.
Akerhage
2021-01-07, 20:18
puh, den gick iaf igenom, fast Coinbase har kraschat totalt.
PixelMiner
2021-01-07, 20:24
Det var väl exakt samma sak som hände 2017? Först fick Coinbase problem och sen föll BTC som en sten.
Situationen
2021-01-08, 00:32
Kommer fortsätta uppåt gissar jag på,håller ett tag till.
Hur ser ni på kvantdatorer och bitcoin? Om 5-10 år kommer vem som helst att kunna hyra en virtuell kvantmaskin och låsa upp alla nycklar på två sek...
Ladugårdsdörr
2021-01-09, 14:00
Hur ser ni på kvantdatorer och bitcoin? Om 5-10 år kommer vem som helst att kunna hyra en virtuell kvantmaskin och låsa upp alla nycklar på två sek...
Kvantdatorer är lite som fusionskraft, i 20-30 år har man sagt: "om bara några år kommer världen ha tillgång till denna oändliga energikälla".
Kvantdatorer är lite som fusionskraft, i 20-30 år har man sagt: "om bara några år kommer världen ha tillgång till denna oändliga energikälla".
Va?
Såvitt jag vet så har Google redan uppnått Quantum Supremacy (https://www.nytimes.com/2019/10/30/opinion/google-quantum-computer-sycamore.html).
Va?
Såvitt jag vet så har Google redan uppnått Quantum Supremacy (https://www.nytimes.com/2019/10/30/opinion/google-quantum-computer-sycamore.html).
Det är omtvistat.
PixelMiner
2021-01-09, 15:08
Va?
Googles senaste kvantdator har 53 qbits (https://www.nature.com/articles/s41586-019-1666-5). Om jag inte helt missminner mig så har det hittills varit exponentiellt svårare för varje qbit som man vill addera. Bitcoins hash är 256 bitar. Så det lär dröja bra länge innan någon lyckas bygga en kvantdator med 256 qbits.
Det är dessutom omtvistat huruvida den hash algoritm Bitcoin använder (SHA256) ens går att bryta med en kvantdator:
https://crypto.stackexchange.com/questions/59375/are-hash-functions-strong-against-quantum-cryptanalysis-and-or-independent-enoug
Plasttiger
2021-01-09, 16:13
Större risk att stater gör det olagligt att äga bitcoin.
Lär ju inte ens vara svårt att bilda opinion för det?
Enda som kan rädda oss är om bankerna köper upp alla redan..
Någon som gick in i Doge coin igår? Eller har sånna liggandes?
Jag fick iaf 3 gånger pengarna.
Var köper man kryptovalutor idag? Hade ett konto på nån sida förr it tiden där jag köpte med kort, sen förde vidare till typ binance, men minns int vad sidan hette, ev kraken?
Agitator
2021-01-29, 17:10
Någon som gick in i Doge coin igår? Eller har sånna liggandes?
Jag fick iaf 3 gånger pengarna.
Varför köper man dogecoin?
Menar, fine att man bara slänger iväg några hundra för skojs skull och tänker. Fan 2050 kanske det är några tusen eller hundra tusen. Men det fundamentala värdet i dogecoin är absolut noll. Förutom hypen av att vara "krypto".
Var köper man kryptovalutor idag? Hade ett konto på nån sida förr it tiden där jag köpte med kort, sen förde vidare till typ binance, men minns int vad sidan hette, ev kraken?
Binance, Coinbase, finns massor med sidor. Vet inte varför men jag har haft stora problem att köpa med mitt kort. Köpen går inte igenom, får inte några uppgifter om varför heller. Måste nog ringa banken nån dag.
Varför köper man dogecoin?
Menar, fine att man bara slänger iväg några hundra för skojs skull och tänker. Fan 2050 kanske det är några tusen eller hundra tusen. Men det fundamentala värdet i dogecoin är absolut noll. Förutom hypen av att vara "krypto".
Jag har inte läst deras whitepaper så vet inte användninsområdet, var i spekulationssyfte! Fick 3x pengarna över natten när jag sov.
Binance, Coinbase, finns massor med sidor. Vet inte varför men jag har haft stora problem att köpa med mitt kort. Köpen går inte igenom, får inte några uppgifter om varför heller. Måste nog ringa banken nån dag.
Jag har inte läst deras whitepaper så vet inte användninsområdet, var i spekulationssyfte! Fick 3x pengarna över natten när jag sov.
Finns en del storbanker som inte låter sina kunder köpa crypto, varken via kort eller SEPA överföring. Finns en del trådar på flashback om det. Swedbank är en av dem vet jag. Små nishbanker verkar fungera bäst av vad jag förstått av diskussionerna. Annars är det en del som använder sig av revolute, tror det heter så, som mellansteg.
Finns en del storbanker som inte låter sina kunder köpa crypto, varken via kort eller SEPA överföring. Finns en del trådar på flashback om det. Swedbank är en av dem vet jag. Små nishbanker verkar fungera bäst av vad jag förstått av diskussionerna. Annars är det en del som använder sig av revolute, tror det heter så, som mellansteg.Revolut har även certifikat om man inte vill köpa riktiga coins. De har cert öppet 24/7 så vill man köpa det istället för coins så är det väldigt smidigt. Avanza/storbankerna har certifikat de med givetvis men de är bara öppet börsens tider, så faller/rusar det under helg osv sitter man rejält efter.
Plasttiger
2021-01-30, 19:11
Revolut har även certifikat om man inte vill köpa riktiga coins. De har cert öppet 24/7 så vill man köpa det istället för coins så är det väldigt smidigt. Avanza/storbankerna har certifikat de med givetvis men de är bara öppet börsens tider, så faller/rusar det under helg osv sitter man rejält efter.
Fungerar det med ISK på Revolut? Tappar mycket med poängen med trading annars.
Detta är vad jag hade för mig, men det var längesen jag skaffade dessa konton.
Men förr hade jag iaf ett konto där jag utan problem kunde handla, men förvaltade inget där, utan förde bara vidare det till binance.
Men ska sätta upp binance till 100% imorgon (ID osv osv), så ska jag testa där.
Ladugårdsdörr
2021-02-03, 18:46
Ethereum över $1600.
Ethereum över $1600.Köpte för 150k vid förra toppen. Hoppade ur och förlorade bara 10k. Hade jag behållit så hade det varit värt en del. Men så tuff är defenitivt inte jag.
Köpte för 150k vid förra toppen. Hoppade ur och förlorade bara 10k. Hade jag behållit så hade det varit värt en del. Men så tuff är defenitivt inte jag.
150 tusen kr?? Hur mycket var ditt totala kapital när du gjorde den satsningen? Undrar helt enkelt om du var/är rik eller bara galen.
150 tusen kr?? Hur mycket var ditt totala kapital när du gjorde den satsningen? Undrar helt enkelt om du var/är rik eller bara galen.Lite galen kanske. Allt pekade spikrakt uppåt. Min tanke var att tjäna 10% snabbt och sedan sälja. Men det vände typ 1 dag efter att jag hade köpt. Störtdök efter det. Det var lite stressigt [emoji2957]
Köpte för 150k vid förra toppen. Hoppade ur och förlorade bara 10k. Hade jag behållit så hade det varit värt en del. Men så tuff är defenitivt inte jag.
Friskt vågat hälften vunnet.
Själv gick jag in med typ 5-10% av mitt totala kapital. Legat orört sen dess. Några nitar på mindre coins tyvärr men är 80% upp just nu.
bighulken
2021-02-04, 08:08
Lite galen kanske. Allt pekade spikrakt uppåt. Min tanke var att tjäna 10% snabbt och sedan sälja. Men det vände typ 1 dag efter att jag hade köpt. Störtdök efter det. Det var lite stressigt [emoji2957]
Det gäller , att ha is i magen!....
Precis som med träningen!...
Det kommer inte så ofta fort, styrkan el vinsten. Tålamod.
Jag har fonder, det var en dipp där, våren 2020!!....
Shit tänkte jag!!....Men men, äää, nu går det ju inte att sälja.
Så väntade in, tills det återhämtat sig, och nu är det uppåt igen, tålamod, samt ha is i magen....ibland.
Daytrader, orkar jag inte med längre!!
Har annat i livet som kräver sin energi.....
Men orkar man det, så jao jao, om man vill fylla på kassan, å ha ett stressigt liv, why not......
Men placerar alltid på längre sikt.......
Ha det spoon.....mvh/
RökteUppMinKatt
2021-02-04, 11:19
150 tusen kr?? Hur mycket var ditt totala kapital när du gjorde den satsningen? Undrar helt enkelt om du var/är rik eller bara galen.
Jag köpte också för 150k. Bara massa skitvalutor som är värda 0 idag. Men jag är galen.
Jag köpte också för 150k. Bara massa skitvalutor som är värda 0 idag. Men jag är galen.
Röka upp sin katt räcker för att kalla sig galen bara de. :cool:
Koloiter tjänar förvisso 10× svensk snittlön, men ändå roligt att fundera hur mycket 150k egentligen är för "vanligt folk" (dvs inte koloiter). Median- och snittlön ligger på drygt 30, så säg 25 efter skatt. Förmodligen har man boendekostnader på åtminstone 5000 samt matkostnader på 2000, så 18 kvar. 150/18 = 8.3_ månader.
Så, för vanligt folk innebär en 150k satsning på, i princip, rött, drygt 8 månaders sparande och kyrkråtteliv. Alternativt är det ca 12% av ceejays aktiesparande, som det tog honom iaf ett par år att nå upp till.
Låter inget vidare, men eftersom koloiter har så mycket högre löner och kapital än gemene man så är ovanstående exempel förstås poänglöst :)
RökteUppMinKatt
2021-02-04, 14:31
Koloiter tjänar förvisso 10× svensk snittlön, men ändå roligt att fundera hur mycket 150k egentligen är för "vanligt folk" (dvs inte koloiter). Median- och snittlön ligger på drygt 30, så säg 25 efter skatt. Förmodligen har man boendekostnader på åtminstone 5000 samt matkostnader på 2000, så 18 kvar. 150/18 = 8.3_ månader.
Så, för vanligt folk innebär en 150k satsning på, i princip, rött, drygt 8 månaders sparande och kyrkråtteliv. Alternativt är det ca 12% av ceejays aktiesparande, som det tog honom iaf ett par år att nå upp till.
Låter inget vidare, men eftersom koloiter har så mycket högre löner och kapital än gemene man så är ovanstående exempel förstås poänglöst :)
Förlora 150k var ganska mycket ångest. Men pengarna hade ändå bara legat på ett konto och aldrig använts. Under en livstid är 150k inte mycket. Sen så dör vi ju ändå alla i slutändan så shit the same.
Resonerade att ska det ge något så behöver jag satsa mycket. Att bara tjäna ett par hundratusen hade inte gjort någon skillnad i mitt liv kände jag.
Sen hade de definitivt kunnat placeras smartare. Inte så bra att köpa på absoluta toppen när allt var överhypat, men är ju lätt att vara efterklok.
Förlora 150k var ganska mycket ångest. Men pengarna hade ändå bara legat på ett konto och aldrig använts. Under en livstid är 150k inte mycket. Sen så dör vi ju ändå alla i slutändan så shit the same.
Resonerade att ska det ge något så behöver jag satsa mycket. Att bara tjäna ett par hundratusen hade inte gjort någon skillnad i mitt liv kände jag.
Sen hade de definitivt kunnat placeras smartare. Inte så bra att köpa på absoluta toppen när allt var överhypat, men är ju lätt att vara efterklok.
150k blir mycket pengar om du låter de ligga i en indexfond. Du pratar om livstid men på 30år blir det närmare miljonen. Låter du de ligga tillräckligt lång tid närmar det sig miljarden, dock är du nog död vid det laget.
RökteUppMinKatt
2021-02-04, 14:59
150k blir mycket pengar om du låter de ligga i en indexfond. Du pratar om livstid men på 30år blir det närmare miljonen. Låter du de ligga tillräckligt lång tid närmar det sig miljarden, dock är du nog död vid det laget.
Ja, men det förutsätter att man faktiskt hade lagt dem i en indexfond.
Ja, men det förutsätter att man faktiskt hade lagt dem i en indexfond.
Exakt!
ETH går riktigt fint just nu. *popcorn*
Fredszky
2021-02-08, 14:43
Tesla köpte just bitcoin för $1.5 miljarder USD :)
Kollade precis in kursen å såg den låg ATH igen. *popcorn*
Akerhage
2021-02-08, 14:50
Enligt snubben i discord-gruppen kommer Bitcoin gå till 46k nu.
Enligt snubben i discord-gruppen kommer Bitcoin gå till 46k nu.
Får den gärna göra. :)
Ladugårdsdörr
2021-02-08, 15:28
Visst, kul för plånboken men roligast blir det ändå att läsa vad Teslafilen tillika bitcoinofoben och bloggarbesserwissern Cornucopia har att säga om saken. Han dömde i ett tidigt skede ut bitcoin och gav bort sina 2.26 bitcoins till läsarna i ett tidigt skede.
PixelMiner
2021-02-08, 18:59
Visst, kul för plånboken men roligast blir det ändå att läsa vad Teslafilen tillika bitcoinofoben och bloggarbesserwissern Cornucopia har att säga om saken. Han dömde i ett tidigt skede ut bitcoin och gav bort sina 2.26 bitcoins till läsarna i ett tidigt skede.
Här får du svaret på din fråga:
https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/oansvarigt-bitcoin-kop-av-tesla-for-15.html
Börspsykologi är svårt. Köpte Bitcoin XBT för knappt 500kr under 2015, att det blev just den summan var för att det var så mycket jag råkade ha disponibelt på kontot. Sålde av allt i samband med den förra kraschen, 500kr blev ungefär 15 000kr.
Hade man köpt för 10 000kr och hodl:at till idag, så hade det varit 1,5 miljoner kronor. 100 000 kronor och man hade inte behövt lyfta ett finger mer. Det ger en sån där oskön känsla av att ha missat något stort med facit i hand.
eternallord
2021-02-08, 20:36
Oddsen att pricka rätt på något så obskyrt som Bitcoin är nog 1 på miljonen. Dvs, hade du satt 10 000 på ”tillräckligt många” såna lotterier för att någon av dom statistiskt ska slå in så är det ändå en förlustaffär i slutändan.
Hade man köpt för 10 000kr och hodl:at till idag, så hade det varit 1,5 miljoner kronor. 100 000 kronor och man hade inte behövt lyfta ett finger mer. Det ger en sån där oskön känsla av att ha missat något stort med facit i hand.
Det hade du inte, det hade ingen.
Om du hade 500kr på kontot men på nå vis fick lös 10.000kr, hade du sålt relativt tidigt och tjänat en hacka,
eller så hade du dött av hjärtinfarkt av all berg- och dalbana.
Nu lär det väl dröja några år innan det händer igen, men efter folk har börjat lämna Doge ifred då fjant-musk hittar nå annat kul
att säga åt alla nyttiga idioter att köpa eller göra, så köp typ 500.000 och sitt på dom tills nästa bull rush.
Det hade du inte, det hade ingen.
Om du hade 500kr på kontot men på nå vis fick lös 10.000kr, hade du sålt relativt tidigt och tjänat en hacka,
eller så hade du dött av hjärtinfarkt av all berg- och dalbana.
Nu lär det väl dröja några år innan det händer igen, men efter folk har börjat lämna Doge ifred då fjant-musk hittar nå annat kul
att säga åt alla nyttiga idioter att köpa eller göra, så köp typ 500.000 och sitt på dom tills nästa bull rush.
Du kanske har rätt, men jag köpte nVidia för drygt 6000kr i samma veva och den har jag inte rört. En uppgång på 1350%, drygt 80k. Lite samma miss där, att inte köpa på sig mer.
Du kanske har rätt, men jag köpte nVidia för drygt 6000kr i samma veva och den har jag inte rört. En uppgång på 1350%, drygt 80k. Lite samma miss där, att inte köpa på sig mer.
Jag tror dom flesta ser Nvidia som en lite säkrare investering än Bitcoin. Speciellt om du kollar för flera år sen. Det är lätt att vara efterklok. Kunde man se in i framtiden så hade alla varit miljardärer.
Akerhage
2021-02-09, 11:56
Helvetes skit, skulle föra över 30k till Coinbase från Revolut men glömde skriva in mitt referens-nummer för Coinbase Deposit så pengarna är i limbo någonstans nu..lär väl ta en evighet att få svar från Revolut eller Coinbase och åtgärda detta...någon som varit med om detta innan?
Helvetes skit, skulle föra över 30k till Coinbase från Revolut men glömde skriva in mitt referens-nummer för Coinbase Deposit så pengarna är i limbo någonstans nu..lär väl ta en evighet att få svar från Revolut eller Coinbase och åtgärda detta...någon som varit med om detta innan?
Jag hade nog inte räknat med att få tillbaka de där pengarna. Se det som en läropeng!
Akerhage
2021-02-09, 13:21
Jag hade nog inte räknat med att få tillbaka de där pengarna. Se det som en läropeng!
Ja vad fan. Är en struntsumma ändå. Då kan jag gå vidare istället. Är glad jag lärde mig något på vägen ändå.
Ni som använder Coinbase, vad har ni för erfarenheter med det? Bra/dåligt? Säkert? Kan Stefan ta mina BTC?
Akerhage
2021-02-09, 16:10
Ni som använder Coinbase, vad har ni för erfarenheter med det? Bra/dåligt? Säkert? Kan Stefan ta mina BTC?
Har använt Coinbase i flera år, tycker det fungerar väldigt bra. Kör även Coinbase Pro som jag rekommenderar. Tycker också att Coinbase har bättre gränssnitt än ex Kraken och andra tjänster.
https://media.giphy.com/media/jQWJUET9SPFxRINeMP/giphy.gif
*popcorn**popcorn**popcorn*
Ja vad fan. Är en struntsumma ändå. Då kan jag gå vidare istället. Är glad jag lärde mig något på vägen ändå.
Wut
Ladugårdsdörr
2021-02-14, 14:29
UG7zLhEWanc
hahavaffan
2021-02-15, 08:53
WutHaha +1. Sålde av 0.1 BTC i förra veckan, hade blivit vansinnig om de spolats ner i toaletten sådär :d
Akerhage
2021-02-15, 10:57
Haha +1. Sålde av 0.1 BTC i förra veckan, hade blivit vansinnig om de spolats ner i toaletten sådär :d
Det var såklart ironiskt sagt. Klart som fan jag är förbannad :D
Passerat 50k gränsen igår, var hamnar vi efter veckans slut? 52,5k?
hahavaffan
2021-02-17, 08:19
Det är sjukt fan.
Det var såklart ironiskt sagt. Klart som fan jag är förbannad :D
Jag gissar att du kontkatat respektive kundtjänst och frågat? Vad har de svarat?
Akerhage
2021-02-17, 08:56
Jag gissar att du kontkatat respektive kundtjänst och frågat? Vad har de svarat?
Gjort tickets, skrivit PM på reddit, FB, inget svar.
PixelMiner
2021-02-17, 10:45
Passerat 50k gränsen igår, var hamnar vi efter veckans slut? 52,5k?
Tesla har nu fått en värdeökning av sina bitcoins som är större än vinsten de haft sedan företaget startade.
Uträkning:
Tesla köpte sina bitcoins någon gång i Januari. Då stod kursen i ~$35K, vilket ger oss runt 43000 bitcoins. Givet att dessa coins nu står i ~$50K så har Tesla fått en värdeökning på ungefär $1 miljarder. Vilket kan jämföras med deras enda redovisade vinst som var för bokslutet 2020, då man redovisade $720 miljoner i vinst.
Tesla har nu fått en värdeökning av sina bitcoins som är större än vinsten de haft sedan företaget startade.
Uträkning:
Tesla köpte sina bitcoins någon gång i Januari. Då stod kursen i ~$35K, vilket ger oss runt 43000 bitcoins. Givet att dessa coins nu står i ~$50K så har Tesla fått en värdeökning på ungefär $1 miljarder. Vilket kan jämföras med deras enda redovisade vinst som var för bokslutet 2020, då man redovisade $720 miljoner i vinst.
:laugh::laugh::laugh:
Intressant synvinkel. :)
PixelMiner
2021-02-17, 19:05
Bitcoin priset som spiral-plot. Varje varv motsvarar 4 år. Skalan utåt är logaritmisk. Dagens pris markeras av den blåa punkten:
https://clockworkpartners.com/price/outspiral.svg
Från: https://clockworkpartners.com/price/
Plasttiger
2021-02-17, 19:18
Bitcoin priset som spiral-plot. Varje varv motsvarar 4 år. Skalan utåt är logaritmisk. Dagens pris markeras av den blåa punkten:
https://clockworkpartners.com/price/outspiral.svg
Från: https://clockworkpartners.com/price/
Frågan är när elskatten kommer, blir då snabbt från värdet 0 till värdet minus flera tusen kronor.:Virro:Virro
Över 53k nu. När ser vi en lite större dipp ner mot 40-45 igen? *popcorn*
Över 53k nu. När ser vi en lite större dipp ner mot 40-45 igen? *popcorn*
54k, galet va den stiger just nu.
Microstrategy samlade just in 1.05 Bil usd att köpa mer BTC med
Var det nu bubblan sprack? Fritt fall på ETH iaf.
Förlorade bara någon procent på mina eth skönt nog.
Japp. Jag har börjat bryta ETH samt köpt BTC certifikat. Klart det går ner då.
Är man inte insatt i BTC och följt det så ser det ut som det. Men att den faller 20% på 24h är inget ovanligt, hänt många gånger innan och kommer förmodligen fortsätta med det.
Japp. Jag har börjat bryta ETH samt köpt BTC certifikat. Klart det går ner då.
Jahapp, så det är du som sabbar för oss andra.
Är man inte insatt i BTC och följt det så ser det ut som det. Men att den faller 20% på 24h är inget ovanligt, hänt många gånger innan och kommer förmodligen fortsätta med det.
Vad skulle du säga att dippen beror på? Är det Elon Musk som gjort folk kissnödiga?
Själv är jag inne på att köpa mer. Tänker att om jag pytsar in lite medan det går ner kan det bli trevligt när det väl vänder igen - även om det skulle ta lång tid.
Jahapp, så det är du som sabbar för oss andra.
Världsanden skälvde när Gregow började med krypto.
Just nu ger brytningen dock 60% mer ETH tack vare att transaktionerna har ökat så mycket. Det är kanske inte så dåligt att folk fått panik, trots allt?
Ladugårdsdörr
2021-02-23, 21:56
Finansinspektionen sänkte krypto :-(
Vad skulle du säga att dippen beror på? Är det Elon Musk som gjort folk kissnödiga?
Själv är jag inne på att köpa mer. Tänker att om jag pytsar in lite medan det går ner kan det bli trevligt när det väl vänder igen - även om det skulle ta lång tid.
Världsanden skälvde när Gregow började med krypto.
Just nu ger brytningen dock 60% mer ETH tack vare att transaktionerna har ökat så mycket. Det är kanske inte så dåligt att folk fått panik, trots allt?
Vet inte, läser inte så mycket om nyheter och sånt så har svårt att bilda mig en uppfattning. Köpte på mig mitt innehav 2017 och har låtit det ligga sen dess och har inga planer på att sälja av det heller.
Vet inte, läser inte så mycket om nyheter och sånt så har svårt att bilda mig en uppfattning. Köpte på mig mitt innehav 2017 och har låtit det ligga sen dess och har inga planer på att sälja av det heller.
Jag hade också velat hodla sen 2017 :(
Jag har varit investerad i det sen 2015 så det är inget nytt, men jag tycker det ser väldigt likt bubblan från 3 år sen. Spana in grafen på "All": https://ethereumprice.org/
Jag har varit investerad i det sen 2015 så det är inget nytt, men jag tycker det ser väldigt likt bubblan från 3 år sen. Spana in grafen på "All": https://ethereumprice.org/
Jag misstänker at det kommer fortsätta falla fritt så länge internets meme-maskin är björnig.
Själv tror jag inte att varken ETH eller BTC kommer försvinna (framförallt inte BTC), utan förr eller senare blir det ATH igen. Vänta på memesen från folk som ångrar att de sålde...
"Den norska industrikoncernen Aker har startat bolaget Seetee som ska ägna sig åt att investera i projekt och företag med verksamheter relaterade till bitcoin-ekosystemet, framgår av ett pressmeddelande."
"Seetee kommer till att börja med fokusera på att investera i och äga bitcoin, bli en del av det bredare blockkedjeetablisemanget, etablera partnerskap med ledande aktörer, starta verifieringsverksamhet samt bygga och investera i företag i ekosystemet, skriver Aker."
En halv miljard norska till att börja med.
*popcorn**popcorn*
https://www.di.se/nyheter/aker-investerar-i-bitcoin-for-en-halv-miljard-norska-kronor/
Ladugårdsdörr
2021-03-08, 12:12
"Den norska industrikoncernen Aker har startat bolaget Seetee som ska ägna sig åt att investera i projekt och företag med verksamheter relaterade till bitcoin-ekosystemet, framgår av ett pressmeddelande."
"Seetee kommer till att börja med fokusera på att investera i och äga bitcoin, bli en del av det bredare blockkedjeetablisemanget, etablera partnerskap med ledande aktörer, starta verifieringsverksamhet samt bygga och investera i företag i ekosystemet, skriver Aker."
En halv miljard norska till att börja med.
*popcorn**popcorn*
https://www.di.se/nyheter/aker-investerar-i-bitcoin-for-en-halv-miljard-norska-kronor/
Røkke gör sig av med oljeberoendet i en rasande takt. Numera också inne stort i ESG.
60k slaget. *popcorn**popcorn*
Vad är det som händer? Helt plötsligt är bitcoin på ATH. Jag klagar inte utan undrar om det är något särskilt gjort att det tagit ett skutt uppåt.
Vad är det som händer? Helt plötsligt är bitcoin på ATH. Jag klagar inte utan undrar om det är något särskilt gjort att det tagit ett skutt uppåt.
Inte heller så insatt, men kanske har lite med USAs 1,9 biljoner dollar i corona stödpaket som Biden fått igenom ska betalats ut. Mer fakepengar till köpglada personer? *popcorn*
sladdbarn
2021-03-17, 13:04
Funderar på att ha 1% av mitt kapital i bitcoins.
Är Bitcoins Zero certifikat något att ha?
Musk skriver på twitter att man nu kan handla en tesla för BTC.
Ska bara fungera för amerikaner ibörjan.
Vad är mest kostnadseffektiva sättet att "fylla på sin wallet" ?
Har använt coinbase för att köpa btc med mitt kontokort= avgift
för att sen föra över till sin wallet blir det ytterligare en avgift
ska jag sen köpa något så är det såklart en avgift på det som är svår att komma ifrån.
Satsar på att spekulera kring 2-5k i månaden och vill ju gärna inte att 3% försvinner i avgifter direkt.
Hur ser alternativen ut?
Akerhage
2021-04-09, 15:30
Vad är mest kostnadseffektiva sättet att "fylla på sin wallet" ?
Har använt coinbase för att köpa btc med mitt kontokort= avgift
för att sen föra över till sin wallet blir det ytterligare en avgift
ska jag sen köpa något så är det såklart en avgift på det som är svår att komma ifrån.
Satsar på att spekulera kring 2-5k i månaden och vill ju gärna inte att 3% försvinner i avgifter direkt.
Hur ser alternativen ut?
Billigast är att göra en SEPA-överföring. Jag använder revolut, så för enkelt över pengar från Swedbank till Revolut via ett klick, pengarna kommer direkt in på Revolut-kontot. Sen växlar jag SEK till Euro via Revolut kostnadsfritt och för över till Coinbase, vilket brukar gå väldigt fort. Jag kan rekommendera att du skaffar Coinbase Pro och köper BTC med limit buy.
63k and going on.
Trevlig tid för den som sitter på innehav. :)
Plasttiger
2021-04-13, 17:47
63k and going on.
TIlls miljöskatten slår in och värdet blir negativt flera tusen dollar istället.
De verkar lobba för att den ska gälla "aktuell" produktion (alltså skatt per kWh minead BTC i nuläget), så riktigt svinigt för oss som hodlar länge.
63k and going on.
Rätt jobbigt när man sålt med tanken att köpa in sig billigt vid senare tillfälle...
Och där passerade vi 64k *popcorn*
Rätt jobbigt när man sålt med tanken att köpa in sig billigt vid senare tillfälle...
Det förstår jag. :(
Inte "vågat" mig på att försöka time:a marknaden men nu börjar det kännas som det är dags att realisera i alla fall en liten del.
Det förstår jag. :(
Inte "vågat" mig på att försöka time:a marknaden men nu börjar det kännas som det är dags att realisera i alla fall en liten del.
Det var så jag tänkte när BTC låg runt 60K (har jag för mig, sålde cert och följde det priset nogrannare). ETH sålde jag på ~2080$. Verkade ju tidigare som det var svårt att komma över den nivån då det rasat kraftigt efteråt, varför jag tänkte försöka mig på att köpa in mig igen på en lägre nivå.
Just nu ser det ut att ha varit en mycket dålig idé.
Nu lär det ju komma en dipp men frågan är vilken nivå vi landar på då. Funderar på om det är läge att acceptera förlusten och köpa in mig igen.
Ps. Jag ska väl inte klaga allt för mycket. Har sålt till en bra vinst, behållit lite och dessutom har jag ett litet inflöde från mining. Kunde ju varit värre liksom.
PureWhey
2021-04-15, 11:11
Håll och köp mer i dippar. Enkelt.
Zekewarg
2021-04-16, 00:57
Doge går som tåget
Skadar väl inte att Musk tweetar om det titt som tätt.
+200% sista två dagarna
Vet inte om det här är rätt tråd, men har hittat en mapp med gamla filer jag sparade från en gammal wallet jag hade back in the day. Visste väldigt lite om BTC då, och ännu mindre idag. :d
Hur kommer jag åt den smidigast? Har Wallet-adressen, key, och en massa filer sparade. .key, .wallet mm.
Behöver jag en client, sedan synca hela blockkedjan osv? Känns spontant orimligt krånligt.
Vet inte om det här är rätt tråd, men har hittat en mapp med gamla filer jag sparade från en gammal wallet jag hade back in the day. Visste väldigt lite om BTC då, och ännu mindre idag. :d
Hur kommer jag åt den smidigast? Har Wallet-adressen, key, och en massa filer sparade. .key, .wallet mm.
Behöver jag en client, sedan synca hela blockkedjan osv? Känns spontant orimligt krånligt.
Verkar som att man ska ha en wallet.dat-fil, men den kan jag inte hitta. Däremot en drös andra filer som sagt, plus att jag har adress samt lösenord. Lost cause oavsett om man inte har wallet.dat-filen?
Verkar som att man ska ha en wallet.dat-fil, men den kan jag inte hitta. Däremot en drös andra filer som sagt, plus att jag har adress samt lösenord. Lost cause oavsett om man inte har wallet.dat-filen?
Prova ta hem typ Exodus och importera wallet. Har du din 12-word pass phrase?
https://www.exodus.com/bitcoin-wallet
Prova ta hem typ Exodus och importera wallet. Har du din 12-word pass phrase?
https://www.exodus.com/bitcoin-wallet
Tror jag har löst det! Luskade fram att jag tydligen hade använt Multibit (Classic) vid tillfället så det var t.o.m före 12-word lösen.
Men jag fick ut personliga nycklarna ur Multibit och nu har jag importerat dem till Electrum. Verkar ha gått vägen, mina gamla transaktioner är synliga med grön bock vid sidan av sig och saldo mm stämmer.
Inte försökt använda coinsen än dock, så vet egentligen inte om allt är klart. Men gissar på det :d
Fredszky
2021-04-29, 21:58
Men hur många miljoner sek rör det sig om då?
Är det som den där bruttan som torskade 40 miljoner för att hon sumpa sin nyckel eller vad det var? Fast du återfick det?
Vilken färg på lambon blir det?
hahavaffan
2021-04-29, 22:18
Tror jag har löst det! Luskade fram att jag tydligen hade använt Multibit (Classic) vid tillfället så det var t.o.m före 12-word lösen.
Men jag fick ut personliga nycklarna ur Multibit och nu har jag importerat dem till Electrum. Verkar ha gått vägen, mina gamla transaktioner är synliga med grön bock vid sidan av sig och saldo mm stämmer.
Inte försökt använda coinsen än dock, så vet egentligen inte om allt är klart. Men gissar på det :dNice! Hur många BTC fanns där? :naughty:
P7PaOMh3G4A
Haha nej, det är inga pengar att tala om alls, tyvärr. :d Runt $1000. Hade det varit större summor hade jag letat som en dåre efter filerna sedan ett bra tag tillbaka! Visste att jag hade gjort något försök till backup någonstans som antagligen låg och skalpade på någon disk, men nu råkade jag hitta mappen på en hdd när jag letade efter en annan grej.
Vill minnas att det är ersättning från några typ enkäter och sånt skräp jag testade att göra en kortare period för en herrans massa år sedan. Var dock nära att köpa lite när BTCUSD stod i runt $600, men det blev aldrig av och helt missat tåget efter det. *slap*
Fredszky
2021-04-29, 22:45
Mhmm.. Vill inte göra sig till en måltavla nu när kolozzeum har hans IP.
Smart move.
Runt $1000 alltså, "ok". *blink blink*
Mhmm.. Vill inte göra sig till en måltavla nu när kolozzeum har hans IP.
Smart move.
Runt $1000 alltså, "ok". *blink blink*
Scchhhh!! :cool:
The_RobRoy
2021-04-30, 04:37
Jag måste erkänna att jag för första gången doppade en tå i krypto. Köpte Bitcoin på senaste dippen för typ 6000 SEK. Snacka om att vara sen på bollen. Kände bara att jag var tvungen att vara del av dehär historiska som har hänt. Om 30 år kommer man ju antingen prata om den sjuka krypto bubblan vi hade eller så kommer man va glad att man åtminstone ägde litegrann.
Jag sätter sannolikheterna på 99% att det är en bubbla och 1% att det tar över som betalmedel, men även den 1% chansen/risken gör att jag måste ha en liten liten andel känner jag. Kommer nog även öka min krypto exponering på dippar till något mer meningsfult än 6000 SEK.
PureWhey
2021-04-30, 08:17
Jag måste erkänna att jag för första gången doppade en tå i krypto. Köpte Bitcoin på senaste dippen för typ 6000 SEK. Snacka om att vara sen på bollen. Kände bara att jag var tvungen att vara del av dehär historiska som har hänt. Om 30 år kommer man ju antingen prata om den sjuka krypto bubblan vi hade eller så kommer man va glad att man åtminstone ägde litegrann.
Jag sätter sannolikheterna på 99% att det är en bubbla och 1% att det tar över som betalmedel, men även den 1% chansen/risken gör att jag måste ha en liten liten andel känner jag. Kommer nog även öka min krypto exponering på dippar till något mer meningsfult än 6000 SEK.
Krypto handlar inte bara om betalmedel. Det finns oändliga möjligheter, till exempel för logistikkedjor och tracking.
Relativt sett är du fortfarande tidig.
The_RobRoy
2021-04-30, 09:19
Krypto handlar inte bara om betalmedel. Det finns oändliga möjligheter, till exempel för logistikkedjor och tracking.
Relativt sett är du fortfarande tidig.
Absolut men jag ser inte varför bitcoin skulle bli den blockkedjan som används för logistik osv. Teknologin tror jag stenhårt på, att bitcoin ska vara värt såhär mycket, enbart om det blir ett accepterat betalmedel.
PureWhey
2021-04-30, 09:34
Absolut men jag ser inte varför bitcoin skulle bli den blockkedjan som används för logistik osv. Teknologin tror jag stenhårt på, att bitcoin ska vara värt såhär mycket, enbart om det blir ett accepterat betalmedel.
Nej, inte i det fallet bitcoin utan till exempel ALGO eller ADA (altcoins).
Bitcoin är guldstandarden i crypto. Fler och fler storföretag köper bitcoin och/eller tillåter handel, det står i nyheterna varje dag. Finns bättre teknik, men BTC var först och är störst.
Å andra sidan skall man inte satsa sina pengar på något man inte tror på IMO. Men värt att läsa på om andra krypton än just BTC, speciellt du som verkar väldigt smart utifrån vad jag sett.
Själv ser jag det förvisso som en bubbla men det behöver inte betyda att det är en dålig investering. Det finns ändå en del fundamentala värden som blockkedjeteknik och DeFi, samt valutor som Bitcoin som är inflationsskyddat och blir alltmer accepterade.
Som hodlare tror jag det kommer handla om hur stor korrektionen blir samt vilken nivå det kommer återhämta sig till. Att investera i en bubbla behöver ju inte nödvändigtvis vara dåligt. Ta bara som exempel om du investerade rätt vid IT-bubblans topp. Alla visste att det var en enorm bubbla. Investerade du fel var pengarna borta efter kraschen. Om du investerade rätt och hodlade skulle du vara upp några tusen procent idag.
PureWhey
2021-04-30, 09:43
Själv ser jag det förvisso som en bubbla men det behöver inte betyda att det är en dålig investering. Det finns ändå en del fundamentala värden som blockkedjeteknik och DeFi, samt valutor som Bitcoin som är inflationsskyddat och blir alltmer accepterade.
Som hodlare tror jag det kommer handla om hur stor korrektionen blir samt vilken nivå det kommer återhämta sig till. Att investera i en bubbla behöver ju inte nödvändigtvis vara dåligt. Ta bara som exempel om du investerade rätt vid IT-bubblans topp. Alla visste att det var en enorm bubbla. Investerade du fel var pengarna borta efter kraschen. Om du investerade rätt och hodlade skulle du vara upp några tusen procent idag.
Det var en bubbla när BTC var $1K också. HMmmmm mm m m m *popcorn**popcorn**popcorn**popcorn*
Men det är bra. Då blir det fler dippar jag kan ladda upp på innan "resten" hakar på :) ROI-raket.
https://www.republicworld.com/technology-news/other-tech-news/bill-gates-betting-on-total-collapse-of-bitcoin-as-cryptocurrency-slumps-analysts.html
Microsoft co-founder Bill Gates is “betting on the total collapse” of Bitcoin, analysts believe as cryptocurrency plunged 15% over the weekend, reported Express. The dip in the value of Bitcoin came after a record high of over $64,000 on April 14 following the stock market debut of America’s largest exchange for the tokens, Coinbase Global Inc. Even though the prices remained steady after that, the value is reportedly still down by nearly 12% from last week. Reportedly, Gates believes that things will continue to get only worse with passing time.
Saken är ganska klar enligt mig, och Bill.
Plasttiger
2021-04-30, 11:58
https://www.republicworld.com/technology-news/other-tech-news/bill-gates-betting-on-total-collapse-of-bitcoin-as-cryptocurrency-slumps-analysts.html
Microsoft co-founder Bill Gates is “betting on the total collapse” of Bitcoin, analysts believe as cryptocurrency plunged 15% over the weekend, reported Express. The dip in the value of Bitcoin came after a record high of over $64,000 on April 14 following the stock market debut of America’s largest exchange for the tokens, Coinbase Global Inc. Even though the prices remained steady after that, the value is reportedly still down by nearly 12% from last week. Reportedly, Gates believes that things will continue to get only worse with passing time.
Saken är ganska klar enligt mig, och Bill.
Som sagt, om vi lägger på Yellens miljöskatt så blir värdet negativt (siffrorna är inte klara men åtminstone några tusen USD per BTC enligt analys).
Det var en bubbla när BTC var $1K också. HMmmmm mm m m m *popcorn**popcorn**popcorn**popcorn*
Men det är bra. Då blir det fler dippar jag kan ladda upp på innan "resten" hakar på :) ROI-raket.
Jo, fast den situationen var väldigt annorlunda från manin som råder idag.
PureWhey
2021-04-30, 12:11
Oväntat att bara 3 trollkonton kommer in. Måste vara tråkigt för er när nya användare inte kommer till forumet...
:D
Heh, om du tror jag trollar är det dags att nyktra till.
Akerhage
2021-04-30, 12:29
Heh, om du tror jag trollar är det dags att nyktra till.
Nyktra till på en fredag? Dessutom amatörernas afton imon. Bara fram med sponken och köra!
Nyktra till på en fredag? Dessutom amatörernas afton imon. Bara fram med sponken och köra!
Här sitter jag och är nykter. Vad egendomligt.
Ethereum går riktigt fint nu. Passerade 3k gränsen nu.
Ethereum går riktigt fint nu. Passerade 3k gränsen nu.
Frågan är om kursen går upp eller ner vid övergång till proof of stake, går väl att argumentera åt båda håll.
I hindsight var det inte så smart att sälja av mina knappt 1000 XBT-cert på 95kr när kursen nu är förbi 250kr. Enda sättet att lyckas är att antingen glömma bort sitt innehav eller att ha en strategi och hålla sig till den utan att blanda in känslor
PureWhey
2021-05-03, 12:01
Svårt om man skall sälja av sin del av icke HODL-portföljen av eth just nu... :-|
Jag tror kursen går upp efter PoS.
Jag kommer fortsätta HODLa. :)
Jag är lite sugen på att sälja och vänta på nästa dip. Tror dock jag hodlar den här gången (vilket såklart betyder att det blir ett ordentligt ras snart).
hahavaffan
2021-05-03, 13:27
jag är lite sugen på att sälja och vänta på nästa dip. Tror dock jag hodlar den här gången (vilket såklart betyder att det blir ett ordentligt ras snart).:d
:d
Räknas det som att jag fick halvt rät när Bitcoin minskar medan Ethereum ökar?
Apropå ETH... jäklar vad det drar iväg!
Fredszky
2021-05-04, 14:57
Idag är det roligare att hänga i den här tråden än Börsen idag-tråden!
150kkr upp sedan jag sålde, hade varit skönt att se en krasch snart så ångesten får vila lite
150kkr upp sedan jag sålde, hade varit skönt att se en krasch snart så ångesten får vila lite
Jag är nöjd om det dippar lagom till löning.
Verkar som BTC har tappat ångan lite på sistone, känns generellt som vi är i en nedåtgående trend tycker jag. Kursen reagerar väldigt starkt på både positiva och negativa nyhter, men är det inga nyheter alls går det bakåt. Dåligt tecken tycker jag. Kommer nog sälja av ca halva innehållet och köpa Eth och andra aktier för det men behålla resten och se vad som händer.
Akerhage
2021-05-06, 07:44
Kryptos har ju gått bananas nu sista dagarna. Missade det såklart. Någon som sitter på lite info om vad som orsakade allt detta? Är det för sent nu gå in, har man missat detta tåget och bör vänta tills någon dipp kommer? Jag har börjat gilla mer att köpa och sälja nu istället för att hodla. Tips någon? :)
PureWhey
2021-05-06, 10:34
Kryptos har ju gått bananas nu sista dagarna. Missade det såklart. Någon som sitter på lite info om vad som orsakade allt detta? Är det för sent nu gå in, har man missat detta tåget och bör vänta tills någon dipp kommer? Jag har börjat gilla mer att köpa och sälja nu istället för att hodla. Tips någon? :)Om du ska DTa är det perfekt nu. Massa skitcoins som man kan tjäna pengar på om man lyckas, dock kan du inte sitta och handla med börskunskaper. Det är helt andra spelregler.
Inget jag vågar mig på och inte heller kompisar som hållt på med krypto länge. Det är svårt att slå portföljer som bara hodlat över tid helt enkelt.
Kolla på btc kurva med 1y-period, ser det för sent ut?
Skickat från BÖJRACKET
Kryptos har ju gått bananas nu sista dagarna. Missade det såklart. Någon som sitter på lite info om vad som orsakade allt detta? Är det för sent nu gå in, har man missat detta tåget och bör vänta tills någon dipp kommer? Jag har börjat gilla mer att köpa och sälja nu istället för att hodla. Tips någon? :)
Det brukar ju heta att "time in the market beats timing the market". Med det sagt har jag förvisso gjort lite vinst på köp/sälj, men det är ingen strategi jag skulle lita på (varför jag också hodlar just nu).
Jag tror ingen riktigt kan förklara varför kursen rör sig som den gör. Ibland är det förstås uppenbara saker - nyheter som skapar rubriker. Annars är det mest en fråga om att försöka förstå Internetmonstret och cyniskt beakta all kursmanipulation - "experter" som uttalar sig i media.
Eth 2.0 är på g, mest troligt därför den går som tåget. Ethereum ska gå ifrån Proof-of-Work (PoW) consensus mechanism till Proof-of-Stake (PoS). Så mining kommer försvinna helt och hållet för Ethereum.
Eth 2.0 är på g, mest troligt därför den går som tåget. Ethereum ska gå ifrån Proof-of-Work (PoW) consensus mechanism till Proof-of-Stake (PoS). Så mining kommer försvinna helt och hållet för Ethereum.
Är det bra för kursen tho, och har inte det varit känt länge?
Är det bra för kursen tho, och har inte det varit känt länge?
Ingen som vet, roadmaps finns nog för de flesta projekt, brukar inte komma överraskningar direkt.
Eth är bra nära 4k nu, lär bryta igenom den gränsen i helgen.
Eth är bra nära 4k nu, lär bryta igenom den gränsen i helgen.
Härligt, varje gång någon säger nåt sånt brukar kursen rasa. :D
Precis vad jag behöver. Sålde lite på $3582 och tänkte köpa in mig igen vid nästa dip. Blev rätt bra när jag gjorde så förra gången så jag hoppas kunna göra om samma sak.
Jaha, så var ETH över 4K då...
Det är helt bonkers. Man kan tjäna 1-3kkr/mån på att minea med ett fem år gammalt grafikkort just nu.
FOMOn är stark, upp ca. 200k nu sen jag sålde av mina cert. :(
PureWhey
2021-05-10, 09:42
Jaha, så var ETH över 4K då...Dollar dollar bills yall
Skickat från BÖJRACKET
Det är helt bonkers. Man kan tjäna 1-3kkr/mån på att minea med ett fem år gammalt grafikkort just nu.
FOMOn är stark, upp ca. 200k nu sen jag sålde av mina cert. :(
3000Kr/mån är högt räknat då det är mer än man lär få med ett RTX 3070 just nu. Det roliga har dock inte börjat än. Vid nästa dip när det börjar handlas utav helvete kommer det vara roligt att låta GPU;n tugga hash. I bästa fall går rentav lönsamheten i fiat upp trots att kursen dalar.
För några dagar sedan ansöktes det till SEC om att starta en Ethereum ETF. Om (ett rätt stort om) den ansökan beviljas kan det bli rejäl fart upp. Liknande ansökningar har dock fått avslag tidigare så man ska inte hoppas på för mycket.
Testade minea lite med nicehash eller vad det heter, fick ut typ 5-8dollar om dagen med mitt 3080. Men då får man ju ut det i bitcoin och inte ETH.
Men vetefan känns lite osäkert att göra, har ingen koll på hur ens grafikkort kommer må efter några månader av mineande och det var ju som att dra igång ett element i lägenheten. Samt att det gick ner rätt bra bara av att sitta och jobba med "office" applikationer samtidigt.
3000Kr/mån är högt räknat då det är mer än man lär få med ett RTX 3070 just nu. Det roliga har dock inte börjat än. Vid nästa dip när det börjar handlas utav helvete kommer det vara roligt att låta GPU;n tugga hash. I bästa fall går rentav lönsamheten i fiat upp trots att kursen dalar.
För några dagar sedan ansöktes det till SEC om att starta en Ethereum ETF. Om (ett rätt stort om) den ansökan beviljas kan det bli rejäl fart upp. Liknande ansökningar har dock fått avslag tidigare så man ska inte hoppas på för mycket.
Jag tog visst i lite, det verkar som att man kan hamna på runt $200 med ett 1080Ti vilket blir 1650kr. Mer om man kan säkra billig el iofs.
Testade minea lite med nicehash eller vad det heter, fick ut typ 5-8dollar om dagen med mitt 3080. Men då får man ju ut det i bitcoin och inte ETH.
Men vetefan känns lite osäkert att göra, har ingen koll på hur ens grafikkort kommer må efter några månader av mineande och det var ju som att dra igång ett element i lägenheten. Samt att det gick ner rätt bra bara av att sitta och jobba med "office" applikationer samtidigt.
Det typiska är väl att överklocka minnet och undervolta, så att du optimerar hashrate mot effektuttag.
Sannolikt sliter det på kortet, men om man inte rampar upp fläktarna till max 24/7 så borde det tåla en del.
Det typiska är väl att överklocka minnet och undervolta, så att du optimerar hashrate mot effektuttag.
Sannolikt sliter det på kortet, men om man inte rampar upp fläktarna till max 24/7 så borde det tåla en del.
Jo precis, jag lyckades få runt 100-110MH/s när datorn inte användes via nicehash. Pillade iofs inte på core voltage men drog ner core clock och upp på memoryclock och sänkte powerlimiten rätt bra.
Men minnet låg ju på runt 95 grader medans GPUn var rätt kall. Iaf så känns det ju som att det kan vara "farligt" för kortet om man kör så i flera månader. Fläktarna gick ju inte jättefort men det skadar ju såklart också lite.
Hade jag haft min gamla 1080 burk så kanske jag hade gjort det med den istället och bara låta den stå tills den dör. Men känns surt när det är ens nya grejjer och lite omständigt generellt bara.
Hur menar du förresten här, menar du att antalet miners minskar vid ett kursras vilket minskar svårighetsgraden och ger mer återbäring för de som fortfarande minear (som då är värd mindre i fiat) vid en dip och att detta värde sen ökar om kursen går upp igen?
På Nicehash bör man få runt 10 EUR om dagen just nu, med ett 3080. Ethereum ger för närvarande lite mer.
För att få ut det mesta av kortet bör man dra ner power limit eller undervolta, skruva ner klockfrekvensen på GPU och skruva upp den på minnet.
Med 30-seriens kort som har GDDR6X, som 3080 har, måste man även hålla koll på temperaturerna för minnet. Det räcker inte att köra auto på fläktarna. Då kommer du ha temperaturer upp mot 110 grader. Det vill man inte ha dygnet runt.
Jag tog visst i lite, det verkar som att man kan hamna på runt $200 med ett 1080Ti vilket blir 1650kr.
Det låter rimligt.
Fläktar är enkelt och billigt att byta. Kör hellre slut på fläktarna än minnet.
Tyvärr är fläktarna ineffektiva på att kyla minnet så man får laborera med annat också. Chassifläktarna kan hjälpa om man har bra luftflöde. Annars kan testa byta värmekuddarna på baksidan av kortet - vissa får väldigt bra resultat av det.
Håller man bara temperaturen under kontroll bör kortet klara det. Hög spänning och hög temperatur är vad som degraderar kretsarna över tid. Spänningen kan hållas på låga nivåer så temperaturen är det största problemet. Hur hög temperatur de tål dygnet runt är tyvärr lite oklart. Nvidia verkar tycka 110C är okej medan Micron specat GDDR6X lägre (100C om jag minns rätt).
RX 480 8GB något att minea med? :d Vad kan man förvänta sig?
PureWhey
2021-05-10, 12:15
Men vetefan känns lite osäkert att göra, har ingen koll på hur ens grafikkort kommer må efter några månader av mineande och det var ju som att dra igång ett element i lägenheten. Samt att det gick ner rätt bra bara av att sitta och jobba med "office" applikationer samtidigt.Du kan växla btc till eth om du vill.
Skickat från BÖJRACKET
RX 480 8GB något att minea med? :d Vad kan man förvänta sig?
Ja: https://www.nicehash.com/profitability-calculator/amd-rx-480-8gb
Man kan nog räkna med minst 1.5kr/kWh inkl. elnätssvgifterna.
Testade nu igen och kom upp i runt 90MH/s med mitt 3080 på 50 powerlimit, -250 core clock och +1000 i memory. 96 grader på minnet och runt 55 på GPUn.
Verkar som att priset ökat en del så står att jag ska tjäna runt 15-20euro om dagen på det via nicehash.
Men så fort jag börjar använda datorn för surf/jobb så går det ner till 40-50MH/s.
Hade jag haft en till dator så hade jag nog mineat 24/7 men blir bara segt att behöva se den gå ner massa när man använder den plus värme och el och eventuellt om kortet tar stryk i långa loppet.
Testade nu igen och kom upp i runt 90MH/s med mitt 3080 på 50 powerlimit, -250 core clock och +1000 i memory. 96 grader på minnet och runt 55 på GPUn.
Verkar som att priset ökat en del så står att jag ska tjäna runt 15-20euro om dagen på det via nicehash.
Men så fort jag börjar använda datorn för surf/jobb så går det ner till 40-50MH/s.
Hade jag haft en till dator så hade jag nog mineat 24/7 men blir bara segt att behöva se den gå ner massa när man använder den plus värme och el och eventuellt om kortet tar stryk i långa loppet.
Tycker det låter konstigt att den dyker så mycket bara av att surfa
Kör själv på 65 power limit, -250 core och +1100 mem. Det ger ~96MH/s. Kolla bara så du inte får fel med överklockningen på minnet. "Share above target" brukar NH spotta ur sig om minnet är för högt klockat (deras Quickminer är också rätt kinkig och säger ifrån tidigare än t.ex. T-rex).
Jag brukar inte ha några problem med enklare användning av datorn. Ligger mellan 88-92MH/s vid vanligt surfande och många vanliga applikationer märks knappt om de körs samtidigt (Office är förvisso inte välkommet på min dator). Har du webbläsaren igång kan du prova stänga av hårdvaruacceleration. Surfar du på Tuben så drar ner kvalitén på videon.
Allt det där "strulet" gör så det inte är värt det för mig så låter det vara. Jag e redan bortskämd med bra lön så någon tusenlapp extra är inte värt det för att hålla på med sånt där optinojjande.
Hade varit kul att pilla med det om man hade haft datorer som bara stog. Sitter på några CAD/Render servrar på jobbet hade varit intressant o se vad de hade kunnat minea. Skulle inte göra det pga strulet som kan komma från det men ändå.
ChuckTesta
2021-05-10, 14:08
Någon som köper Polkadot?
Har säkert varit uppe tidigare i tråden, men hur kontrollerar Skatteverket om man får in/tjänar pengar på krypto? Screening av alla överföringar från typ Coinbase till ens bankkonto? Har svårt att se att folk som sysslar med sånt här är ärliga och deklarerar snällt.
Finns det något sätt att komma runt det? Har pengar i form av krypto på Coinbase men har aldrig gjort något med det.
Gissar bara men jag antar att dom bara kontrollerar det som någon slags rutin om dom ser en stor insättning på ditt konto så kan dom säkert fråga var dom pengarna kommer ifrån. Ingen aning hur vanligt det är att dom gör sånt däremot om banken flaggar det eller så.
Begår man brott om man "glömmer" att deklarera inkomster som man ska skatta för? Dvs om man väl skattar för det om skatteverket skulle komma och fråga vad det är för något.
Har säkert varit uppe tidigare i tråden, men hur kontrollerar Skatteverket om man får in/tjänar pengar på krypto? Screening av alla överföringar från typ Coinbase till ens bankkonto? Har svårt att se att folk som sysslar med sånt här är ärliga och deklarerar snällt.
Finns det något sätt att komma runt det? Har pengar i form av krypto på Coinbase men har aldrig gjort något med det.
Gissar bara men jag antar att dom bara kontrollerar det som någon slags rutin om dom ser en stor insättning på ditt konto så kan dom säkert fråga var dom pengarna kommer ifrån. Ingen aning hur vanligt det är att dom gör sånt däremot om banken flaggar det eller så.
Begår man brott om man "glömmer" att deklarera inkomster som man ska skatta för? Dvs om man väl skattar för det om skatteverket skulle komma och fråga vad det är för något.
Hur skattas ens crypto? Ska det ens skattas? Vad jag förstår är crypto en valuta, som att du skulle ta ut alla pengar från ditt konto och växla dessa till dollar och stoppa i en madrass, om du sedan öppnar upp madrassen ett par år senare och kronan gått i backen men dollarn flugit upp i värde, ska du då skatta även fast du har lika många dollar? Eller kommer skatten bara när du växlar tillbaka till kronor?
Hur skattas ens crypto? Ska det ens skattas? Vad jag förstår är crypto en valuta, som att du skulle ta ut alla pengar från ditt konto och växla dessa till dollar och stoppa i en madrass, om du sedan öppnar upp madrassen ett par år senare och kronan gått i backen men dollarn flugit upp i värde, ska du då skatta även fast du har lika många dollar? Eller kommer skatten bara när du växlar tillbaka till kronor?
Inte tänkt på men ja du ska skatta på vinst du gör med t.ex. dollar.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/omovrigavardepapper/utlandskvaluta.4.233f91f71260075abe8800098753.html #:~:text=Byte%20av%20en%20valuta%20mot,av%20YEN%20 i%20svenska%20kronor.
Kryptovalutor.
https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
Inte tänkt på men ja du ska skatta på vinst du gör med t.ex. dollar.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/omovrigavardepapper/utlandskvaluta.4.233f91f71260075abe8800098753.html #:~:text=Byte%20av%20en%20valuta%20mot,av%20YEN%20 i%20svenska%20kronor.
Kryptovalutor.
https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
* sålt kryptovaluta
* bytt en kryptovaluta mot en eller flera andra typer av kryptovalutor
* bytt en kryptovaluta mot en FIAT-valuta, ex USD
* betalat med kryptovaluta vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa)
* lånat ut kryptovaluta
* använt kryptovaluta som spelinsats.
Så om man bara har köpt och "hoardat" behöver man alltså inte göra något?
* sålt kryptovaluta
* bytt en kryptovaluta mot en eller flera andra typer av kryptovalutor
* bytt en kryptovaluta mot en FIAT-valuta, ex USD
* betalat med kryptovaluta vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa)
* lånat ut kryptovaluta
* använt kryptovaluta som spelinsats.
Så om man bara har köpt och "hoardat" behöver man alltså inte göra något?
Nej du behöver ju inte skatta på svenska kronor som du bara har i din bank heller? Men så fort du säljer valutan och gör vinst på det så kommer du ju behöva skatta på det.
Brytning av kryptovaluta räknas som inkomst av hobbyverksamhet alternativt näringsverksamhet (om det omsätter lite mer pengar). Det innebär att du ska betala inkomstskatt och egenavgifter för varje utbetalning från poolen. Egenavgifterna är ca 29% av 75%, dvs. man kan först göra schablonavdrag på 25% för kostnaderna och sen skatta 29% på det som blir över. Inkomstskatten räknas på hela beloppet. Har du 30% inkomstskatt blir den totala skatten drygt 50%.
Bankerna är skyldiga att lämna kontrolluppgift på transaktioner över 150 000Kr under ett kalenderår (dvs flera mindre överföringar från samma ställe kan också räknas dit). Enligt penningtvättslagen är de även skyldiga att rapportera misstänkt aktivitet och vid vissa belopp och/eller antal transaktioner kommer det rapporteras. Minns inte på rak arm vilka gränserna är enligt lagen men det är inte så viktigt då bankerna kan ha sina egna interna regler. Och bankerna hatar kryptovaluta...
Stora överföringar från Swish eller PayPal kan också bevakas.
Skatteverket kan begära kontoutdrag från din bank samt växlingskontoret om de vill granska dig. De lär även göra stickprover, särskilt nu när krypto blivit så stort, så det finns en risk att du blir granskad även om det inte finns någon direkt misstanke mot dig.
På den där tiden då alla helt plötsligt var pokerproffs kom Skatteverket på att man kan snoka reda på mycket info online, så de bevakade bland annat pokerforum och försökte luska reda på vilka som låg bakom användarnamnen.
Vill man slippa skatt föreslår jag att handla med certifikat på ISK istället.
Dom övervakar mer än banköverföringar. Har du tjänat pengar ska staten ha sitt. Så är det bara.
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Då slipper du ju garanterat inte skatt men du kanske bara menar att det blir lättare och det sköts automagiskt.
Då slipper du ju garanterat inte skatt men du kanske bara menar att det blir lättare och det sköts automagiskt.
Helt skattefritt blir det förstås inte men det är väldigt låg skatt.
Helt skattefritt blir det förstås inte men det är väldigt låg skatt.
Är bra sålänge det ökar i värde. Tråkigare om det går ner och man får skatta iaf. :)
PureWhey
2021-05-11, 08:28
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?q=131+191846-15%2F111
"Att utrustningens beräkningskapacitet kan antas generera mer än 25 bitcoin årligen (eller motsvarande värde i form av transaktionsavgifter eller annan virtuell valuta)"
Minar ni mer än 25 btc per år alltså? Imponerande.
Skickat från BÖJRACKET
Är bra sålänge det ökar i värde. Tråkigare om det går ner och man får skatta iaf. :)
Förvisso men det är ju som sagt väldigt låg skattesats. Handlar du direkt med krypto kan du dessutom bara kvitta 70% av förlusterna.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?q=131+191846-15%2F111
"Att utrustningens beräkningskapacitet kan antas generera mer än 25 bitcoin årligen (eller motsvarande värde i form av transaktionsavgifter eller annan virtuell valuta)"
Minar ni mer än 25 btc per år alltså? Imponerande.
Skickat från BÖJRACKET
Ett tips är att läsa hela dokumentet du länkar till.
PureWhey
2021-05-11, 08:46
Förvisso men det är ju som sagt väldigt låg skattesats. Handlar du direkt med krypto kan du dessutom bara kvitta 70% av förlusterna.
Ett tips är att läsa hela dokumentet du länkar till.
Är det inte hobbyverksamhet menar du?
Edit: läste fel längre upp.
hahavaffan
2021-05-11, 08:48
Man får ju skilja på mining och värdeökning på ens innehav?
Är det inte hobbyverksamhet menar du?
Edit: läste fel längre upp.
Det är hobbyverksamhet och gränsen för näringsverksamhet går inte vid 25 Bitcoin, utan det är något som "kan tjäna som vägledning" vid bedömningen.
Omsätter man mer än 30 000Kr/år blir verksamheten även momspliktig.
Man får ju skilja på mining och värdeökning på ens innehav?
Ja. Kryptobrytning beskattas som inkomst av tjänst från hobbyverksamhet eller näringsverksamhet. Har du köpt, bytt eller betalat med kryptovaluta skattar du på vinsten.
PixelMiner
2021-05-11, 09:56
Dessutom köper du krypto så skall du vara väldigt noga med att spara bra kvitton på transaktionen. Finns ju för närvarande ett rättsfall där skatteverket kräver miljonbelopp av en kille i extra skatt. Detta eftersom de underkänner hans kvitton på inköp av hans coin. Så därför menar Skatteverket att han kommit över dem för 0 kr. Så när han sedan sålt sina coins så anser skatteverket att hela värdet på hans coins är vinsten, och inte bara försäljningspris minus inköpspris vilket är det som killen har deklarerat.
Dessutom köper du krypto så skall du vara väldigt noga med att spara bra kvitton på transaktionen. Finns ju för närvarande ett rättsfall där skatteverket kräver miljonbelopp av en kille i extra skatt. Detta eftersom de underkänner hans kvitton på inköp av hans coin. Så därför menar Skatteverket att han kommit över dem för 0 kr. Så när han sedan sålt sina coins så anser skatteverket att hela värdet på hans coins är vinsten, och inte bara försäljningspris minus inköpspris vilket är det som killen har deklarerat.
Är det köp/sälj genom någon P2P-tjänst då, typ localbitcoins? Annars har jag svårt att tänka mig att utdrag från något växlingskontor skulle underkännas. Är det däremot bara utdrag på Swish-betalningar kan jag förstå om SKV ser problem med det.
PixelMiner
2021-05-11, 11:28
Är det köp/sälj genom någon P2P-tjänst då, typ localbitcoins? Annars har jag svårt att tänka mig att utdrag från något växlingskontor skulle underkännas. Är det däremot bara utdrag på Swish-betalningar kan jag förstå om SKV ser problem med det.
Jo, precis. Det var köp och sälj via LocalBitcoins som ställde till det för honom:
https://www.bitcoin.se/articles/de-kallar-honom-bitcoinmiljonaren
Current Actual profitability / 24h
0.00003744 BTC
*drool* Pengarna rullar in!
Plasttiger
2021-05-11, 18:19
Och om lägger dit elskatten. jesus.
Hur många coins handlar det om? Snackar vi ett så pass högt värde att det lönar sig att flytta utomlands (till ett land med i princip noll skatt) och inte längre vara folkbokförd i Sverige för att slippa skatten? :d eller man kanske behöver skatta ändå?
Någon som vet hur skatt fungerar när man fått airdrop? Jag fick 400st UNI förra sommaren.
Bankerna är skyldiga att lämna kontrolluppgift på transaktioner över 150 000Kr under ett kalenderår (dvs flera mindre överföringar från samma ställe kan också räknas dit). Enligt penningtvättslagen är de även skyldiga att rapportera misstänkt aktivitet och vid vissa belopp och/eller antal transaktioner kommer det rapporteras. Minns inte på rak arm vilka gränserna är enligt lagen men det är inte så viktigt då bankerna kan ha sina egna interna regler. Och bankerna hatar kryptovaluta...
Stora överföringar från Swish eller PayPal kan också bevakas.
Skatteverket kan begära kontoutdrag från din bank samt växlingskontoret om de vill granska dig. De lär även göra stickprover, särskilt nu när krypto blivit så stort, så det finns en risk att du blir granskad även om det inte finns någon direkt misstanke mot dig.
På den där tiden då alla helt plötsligt var pokerproffs kom Skatteverket på att man kan snoka reda på mycket info online, så de bevakade bland annat pokerforum och försökte luska reda på vilka som låg bakom användarnamnen.
Coinbase stödjer ju dock gratis överföring till PayPal wallet, denna i sin tur går väl att köpa saker med. Håller skattmasen koll på det med?
Coinbase stödjer ju dock gratis överföring till PayPal wallet, denna i sin tur går väl att köpa saker med. Håller skattmasen koll på det med?
Paypal är skyldiga att rapportera till myndigheterna vid många eller stora transaktioner, eller om det på annat vis finns skäl att misstänka penningtvätt (att det kommer överföringar från Coinbase kan vara en sån sak). Enligt lagen ska de vidta åtgärder vid enstaka transaktioner på 15000 EUR, eller flera mindre transaktioner som uppgår till 15000 EUR om de har samband med varandra. Det hindrar dem dock inte från att ha interna regler. Sen kan förstås Skatteverket begära utdrag om de vill granska dig.
Plasttiger
2021-05-13, 07:08
Ni tror alltså att ni kan komma undan skatteverket? cofffee
Det är inte svårt för skatteverket att följa transaktionerna, om du nu inte går några omvägar genom internationella banker och kanske krypto däremella.
Verkar som BTC har tappat ångan lite på sistone, känns generellt som vi är i en nedåtgående trend tycker jag. Kursen reagerar väldigt starkt på både positiva och negativa nyhter, men är det inga nyheter alls går det bakåt. Dåligt tecken tycker jag. Kommer nog sälja av ca halva innehållet och köpa Eth och andra aktier för det men behålla resten och se vad som händer.Sålde all BTC/ETH cert i måndags, fan ibland lyckas man tajma in något. BTC back 22% senaste månaden, verkar nog inte orka med att bryta igenom uppåt. Det kan ju komma mer positiva nyheter och mer bull-run men just nu bevakar jag bara BTC ett tag och ser vad som händer, fånga aldrig en fallande kniv... Köper nog ETH snarare, den drogs ned rejält av BTC men borde rekylera tillbaka och känns som inne i mer postitiv trend.
Sålde all BTC/ETH cert i måndags, fan ibland lyckas man tajma in något. BTC back 22% senaste månaden, verkar nog inte orka med att bryta igenom uppåt. Det kan ju komma mer positiva nyheter och mer bull-run men just nu bevakar jag bara BTC ett tag och ser vad som händer, fånga aldrig en fallande kniv... Köper nog ETH snarare, den drogs ned rejält av BTC men borde rekylera tillbaka och känns som inne i mer postitiv trend.
Små händelser i ett längre perspektiv, tror jag. Köpte lite BTC tidigare idag och börjar bli dags att köpa ETH.
Sålde all BTC/ETH cert i måndags, fan ibland lyckas man tajma in något. BTC back 22% senaste månaden, verkar nog inte orka med att bryta igenom uppåt. Det kan ju komma mer positiva nyheter och mer bull-run men just nu bevakar jag bara BTC ett tag och ser vad som händer, fånga aldrig en fallande kniv... Köper nog ETH snarare, den drogs ned rejält av BTC men borde rekylera tillbaka och känns som inne i mer postitiv trend.
22% på en dag är inget konstigt i kryptovärlden. :)
StarkaUlf
2021-05-13, 13:23
Det är nog för att jag skrämde marknaden igår. Hade tänkt köpa lite cert, men orkade inte. Gör det imorgon, så lär nog droppa mer då :cool:
Det är nog för att jag skrämde marknaden igår. Hade tänkt köpa lite cert, men orkade inte. Gör det imorgon, så lär nog droppa mer då :cool:
Schysst! Kan du köpa lite ETH? En tillfällig dip under $3000 skulle sitta fint.
StarkaUlf
2021-05-13, 15:04
Schysst! Kan du köpa lite ETH? En tillfällig dip under $3000 skulle sitta fint.
Tänkte det, men den får ju inte hinna stiga för mycket till imorgon. Då vill jag inte köpa...
OnkelSvenne
2021-05-13, 20:29
https://stats.buybitcoinworldwide.com/cycle-repeat/ cofffee
Någon som skaffat Hedera då? Såg den här dokumentären för några år sen och skrev upp mig på en maillista men hade ändå helt missat att det är lanserat och finns på Binance.
https://youtu.be/SF362xxcfdk
Håller mig borta från shitcoins då dem enbart känns som pump n dump. Kör bara på dem stora. BTC, ETH, LTC, XMR typ.
Håller mig borta från shitcoins då dem enbart känns som pump n dump. Kör bara på dem stora. BTC, ETH, LTC, XMR typ.
Du låter lite opåläst om du kallar Hedera Hashgraph för en shitcoin, det är inte direkt som Doge.
https://stats.buybitcoinworldwide.com/cycle-repeat/ cofffeeHistorisk avkastning inte lika med framtida avkastning, detta är disclaimer nr 1 som står på i stort alla investeringsplattformar, få som verkar läsa dem... Jag är inte kryptohatare, tvärtom investerar gärna i dem om det är en bra affär, men många fanboys till crypto verkar mentalt ha smält samman med iden att HODL = enda sättet och är inte förmögna att tänka kritiskt. Väg alltid för- och nackdelar med en investering och var kritiska.
Du låter lite opåläst om du kallar Hedera Hashgraph för en shitcoin, det är inte direkt som Doge.
Nej Doge är speciellt. Men alt coins för mig är typ shit coins, ja jag drar typ alla över en kam. :)
ChuckTesta
2021-05-14, 21:26
Nej Doge är speciellt. Men alt coins för mig är typ shit coins, ja jag drar typ alla över en kam. :)
Elon Musk
@elonmusk
·
21h
Working with Doge devs to improve system transaction efficiency. Potentially promising.
*rolleyes*
Historisk avkastning inte lika med framtida avkastning, detta är disclaimer nr 1 som står på i stort alla investeringsplattformar, få som verkar läsa dem... Jag är inte kryptohatare, tvärtom investerar gärna i dem om det är en bra affär, men många fanboys till crypto verkar mentalt ha smält samman med iden att HODL = enda sättet och är inte förmögna att tänka kritiskt. Väg alltid för- och nackdelar med en investering och var kritiska.
Ptja, i grunden handlar det om huruvida man ser det som en fluga eller om man tror Bitcoin har en ljus framtid.
Plasttiger
2021-05-15, 17:20
Nu börjar de klämma åt
Lasse Fagerborg, 30, har försökt vara öppen med sin bitcoinhandel inför sina banker. De har svarat med att stänga ner hans konton.
https://news.trijo.co/nyheter/lasse-30-handlade-med-bitcoin-blev-avstangd-fran-samtliga-svenska-banker/
Nu börjar de klämma åt
https://news.trijo.co/nyheter/lasse-30-handlade-med-bitcoin-blev-avstangd-fran-samtliga-svenska-banker/
Omsätter en miljon i veckan med swish... Är väl inte så konstigt att han blev nedstängd?
Akerhage
2021-05-19, 14:34
Man kan ju inte annat göra än att hata Crypto-marknaden :D
PureWhey
2021-05-19, 14:39
Ta upp prisgraf, klicka på 1Y och luta dig tillbaka, om du inte skall köpa mer. Vilket jag såklart gör. Fint med dippar ju!
Akerhage
2021-05-19, 14:43
Ta upp prisgraf, klicka på 1Y och luta dig tillbaka, om du inte skall köpa mer. Vilket jag såklart gör. Fint med dippar ju!
ja hade jag inte blivit av med mitt jobb för 2 månader sen hade jag också köpt nu. Nu får jag bara avvakta och låta dem ligga. Har inte förlorat något än. Men likväl är det ju ändå lite trist när det blir såhär.
https://blockchainmuffin.com/meme/2019/05/08/700_did-you-buy-the-dip.jpg
PureWhey
2021-05-19, 14:47
ja hade jag inte blivit av med mitt jobb för 2 månader sen hade jag också köpt nu. Nu får jag bara avvakta och låta dem ligga. Har inte förlorat något än. Men likväl är det ju ändå lite trist när det blir såhär.
GME svingar upp och äter dagens så kallade förluster ändå ;) *popcorn**popcorn*
Jag var 1 min från att köpa på ADA-cert när den dippade ner snabbt som fan kring 1$. Sprang till datorn. 1.3 när jag kom fram. RIP.
Jag sitter mest och skrockar. Visst, det är ju tråkiga siffror just nu men vansinnet som brutit lös är utsökt. Om det bara kan skjuta upp som en raket igen vore det fulländat. Tänk om det blir ATH igen om en månad, när pappershänderna sålt av allt och hodlarna drabbas av religiös eufori.
Finns de några nyheter som gjort så bitcoin sjunker som det gör? Förutom tesla/elon musk tjafset som var tidigare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.