Visa fullständig version : Bitcoin tråden
Sidor :
1
2
3
4
5
6
[
7]
8
9
10
eternallord
2018-09-07, 23:05
Du får till 99% säkerhet bättre avkastning av att lägga pengarna på fest och tjejer.
Jag rekommenderar starkt att du håller dig borta.
Finns gott om pengar över till allt annat :)
Du får till 99% säkerhet bättre avkastning av att lägga pengarna på fest och tjejer.
Jag rekommenderar starkt att du håller dig borta.
Jag skulle nog säga tvärt om, att köpa nu, och vänta ett par månader är en bra deal
Nej. Jag menade generellt.
Du ska inte lyssna på dom andra, lyssna på mig :P
Se till att ha bestämt vilken Lambo du vill ha redan nu, så du inte slösar tid att kolla på sånt senare =)
Ett pyramidspel fungerar så länge man kan nyrekrytera. Eller inte är sist att kliva av.
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Ett pyramidspel fungerar så länge man kan nyrekrytera. Eller inte är sist att kliva av.
Visst. Vad är det du syftar på?
Visst. Vad är det du syftar på?Kryptohypen som var.
tossefar
2018-09-08, 09:36
Jag skulle nog säga tvärt om, att köpa nu, och vänta ett par månader är en bra deal
Visst. Med den lilla skillnaden att jag har utbildningen och jobbet för att komma med rekommendationer. Men man får förstås lyssna på vem man vill.
Kryptohypen som var.
Ok =)
Visst. Med den lilla skillnaden att jag har utbildningen och jobbet för att komma med rekommendationer. Men man får förstås lyssna på vem man vill.
Ok. Vad jobbar du med?
Vi kan ju se vem som får rätt om investeringar.
Ditt tips om brudar och fest vs mitt om att under mitten/slutet av nästa vecka köpa på sig t.ex. BTC eller ETH, och hålla koll på marknaden och se om man kan göra sig vinst om man säljer under Nov-Dec.
Synd att artikeln är bakom betalvägg. Vet inte om det gäller bara i USA eller i Sverige också.
USA stoppar handeln med svenska kryptoinstrument
"SEC, den amerikanska motsvarigheten till Finansinspektionen, har stoppat handeln med två populära bitcoin- och ethereuminstrument som det svenska bolaget XBT Provider står bakom.
SEC motiverar stoppet med att det råder förvirring bland marknadsaktörer."
Akerhage
2018-09-11, 08:02
Synd att artikeln är bakom betalvägg. Vet inte om det gäller bara i USA eller i Sverige också.
USA stoppar handeln med svenska kryptoinstrument
"SEC, den amerikanska motsvarigheten till Finansinspektionen, har stoppat handeln med två populära bitcoin- och ethereuminstrument som det svenska bolaget XBT Provider står bakom.
SEC motiverar stoppet med att det råder förvirring bland marknadsaktörer."
Låter ju obra, vart läste du detta?
Japp men krypto är inget pyramidspel.
Starke75an
2018-09-11, 08:18
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hajpkurva
Var på kurvan anser ni att bitcoin ligger idag?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hajpkurva
Var på kurvan anser ni att bitcoin ligger idag?
Bitcoin hamnar under kategorin teknologi som aldrig kommer att leverera någon nytta.
På "bubbel-kurvan" skulle jag säga att bitcoin ligger i kapitulations-fasen.
Bitcoin hamnar under kategorin teknologi som aldrig kommer att leverera någon nytta.
Skitsnack. Bitcoin är väldigt lämpligt för b2b-transaktioner. I synnerhet för småföretagare. Problemet är huvudsakligen att handelsplatserna ligger inom jurisdiktioner som köpare och säljare har noll inflytande över vilket främjar instabilitet.
Skitsnack. Bitcoin är väldigt lämpligt för b2b-transaktioner. I synnerhet för småföretagare. Problemet är huvudsakligen att handelsplatserna ligger inom jurisdiktioner som köpare och säljare har noll inflytande över vilket främjar instabilitet.
Tyvärr så har du fel. Vanliga pengar är mer lämpliga för b2b, och det finns dessutom ett fungerade system. Framtiden kommer att, som så många gånger förr, ge mig rätt.
eternallord
2018-09-11, 09:23
På "bubbel-kurvan" skulle jag säga att bitcoin ligger i kapitulations-fasen.
Bitcoin leverar redan otroligt mycket nytta, finns en drös handelsplatser där endast kryptos i dagsläget är ett rimligt alternativ.
Tyvärr så har du fel. Vanliga pengar är mer lämpliga för b2b, och det finns dessutom ett fungerade system. Framtiden kommer att, som så många gånger förr, ge mig rätt.
Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.
1. Vanliga pengar är inte garanterade utan fullt reversibla om det inte är frågan om kontanter som har krympande användningsområde och därtill kan vara förfalskade.
2. Det är önskvärt för små entreprenörer att kunna hålla så mycket av transaktionerna som möjligt under bordet så att de slipper lägga tid på onödigt pappersarbete som dessutom leder till extra beskattning.
Låter ju obra, vart läste du detta?
https://www.di.se/nyheter/usa-stoppar-handeln-med-svenska-kryptoinstrument/
Bakom betalvägg
Jag är ledsen men det är du som har fel. Men jag tänker inte försöka omvända dig då jag vet om att du är en konspirationsteoretiker av rang. Det är lönlöst för mig att lägga ner energin helt enkelt.
Framtiden kommer att ge mig rätt. Jag har inga problem att vänta några år med att utbrista "vad var det jag sa".
Jag blev förvånad när Finansinspektionen tillät dessa certifikat på börsen. Krypto känns ju ändå lite shady.
Blockaden verkar inte gälla i Sverige dock.
"The suspension is in effect as of 5:30 p.m. EDT today, and will last through 11:59 p.m. EDT on September 20. Further, trading on other, non-U.S. exchanges will not be interrupted during the suspension, the release suggested."
https://www.coindesk.com/us-regulators-suspend-bitcoin-and-ether-investment-vehicles/
Framtiden kommer att ge mig rätt. Jag har inga problem att vänta några år med att utbrista "vad var det jag sa".
Vad är det som kommer att hända?
De stora problemen med krypto som jag ser det är:
1. Kryptohandelsplatserna kan falskmynta och hamna i samma situation som vanliga banker med högt leverage men utan skattepengar som kan lösa ut dem ifall de går bust.
2. Kryptohandelsplatserna kan tvingas av staten att bomma igen trots att tjänsten drivs precis såsom användarna vill ha den.
Ingetdera av problemen är en inneboende egenskap i kryptovalutorna. Rimligen så är framtiden att handelsplatser sätts upp i självständiga jurisdiktioner som är investerade i krypto.
Man skulle ha investerat när tråden startades. Då stod bitcoin I 800 kronor, nu 57 000 kronor. Har naturligtvis stått högre.
Man skulle ha investerat när tråden startades. Då stod bitcoin I 800 kronor, nu 57 000 kronor. Har naturligtvis stått högre.
Det var lite krångligt att göra det då och man visste inte riktigt vad det var. Men jag läste tråden då och övervägde att investera då. Sen hade jag säkert hoppat av för tidigt eller för sent.
Jag har ett par kompisar som investerade 10000 för några år sedan och det var som mest värt 700000. Men dom har fortfarande inte sålt. Vi säljer vid en miljon sa dom :)
Det var lite krångligt att göra det då och man visste inte riktigt vad det var. Men jag läste tråden då och övervägde att investera då. Sen hade jag säkert hoppat av för tidigt eller för sent.
Jag har ett par kompisar som investerade 10000 för några år sedan och det var som mest värt 700000. Men dom har fortfarande inte sålt. Vi säljer vid en miljon sa dom :)
Ja, enda anledningen att jag köpte förut var att det var så enkelt på avanza och att det gick att ha genom isk-konto så att man slapp skatta på "vinsten".
I början så fanns väl knappt coinbase heller.
Hjälp! :D
Jag kom på något häromdagen. För många år sedan skulle jag köpa något på nätet och var tvungen att betala i bitcoin. Jag minns inte vilken sida det var på eller vart jag köpte bitcoinen ifrån. Jag minns dock att jag inte använde alla mina bitcoin utan lät det som blev över ligga eftersom jag inte orkade med bekymret att sälja tillbaka det.
Så frågan är; Hur fan får jag tag på dem när jag inte alls vet vart de är? Går det?
Ledtrådar
Under min gamla mailadress fann jag utskick från btcx.se daterade 2013 men mail mailadress verkar inte ha en registrerad användare där
Jag har ett vagt minne att jag någon gång använt något som heter my wallet eller liknande. Kanske inte ens är relaterat till det här :D
Så. Någon som är Sherlock Holmes nog att försöka klura ut det här? Eller så har jag helt enkelt drömt det.
Nu jävlar. Jag tror att jag har lyckats spåra min gamla bitcoin wallet och enligt ett gammalt mail jag har ska jag ha kvar 1,04 bitcoins. Tyvärr verkar jag ha glömt lösenordet men det borde ju gå att lösa. Spännande *popcorn*
Nu jävlar. Jag tror att jag har lyckats spåra min gamla bitcoin wallet och enligt ett gammalt mail jag har ska jag ha kvar 1,04 bitcoins. Tyvärr verkar jag ha glömt lösenordet men det borde ju gå att lösa. Spännande *popcorn*Killen med guldbyxorna! Hoppas det löser sig [emoji846]
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Akerhage
2018-09-11, 11:52
Nu jävlar. Jag tror att jag har lyckats spåra min gamla bitcoin wallet och enligt ett gammalt mail jag har ska jag ha kvar 1,04 bitcoins. Tyvärr verkar jag ha glömt lösenordet men det borde ju gå att lösa. Spännande *popcorn*
Åh, lycka till! Håller tummarna :) testa "password" eller "1234" som lösen. 10% till mig för idén.
Det som var adressen till min plånbok var tydligen inte det. Tror jag. Jag är verkligen sämst på det här. Ska kontakta supporten.
Tack för peppen! :D
Blir ju sugen på att investera :) 16 kronor är ethereum-certifikaten nere i. Förut när jag köpte och sålde stod dom i 70 kronor och jag hade 500 stycken.
Nu skulle jag få 500 stycken för 8000 kronor.
It's been a wild ride
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/791709/ethereum-xbt
Hmm.. Bara endagarskurvan kommer fram. Ett år är intressantare.
PixelMiner
2018-09-11, 21:22
Just nu känns det som om Bitcoin blev för stort innan det blev användbart.
Jag tänker ungefär så här; Bitcoin fick aldrig riktigt sin applicerade break-through applikation. I början var det ju väldigt mycket snack om snabba, decentraliserade transaktioner. Men då stödde få handlare Bitcoin, det fanns inga smidiga mobilappar för P2P eller P2B transaktioner. Sen började hypen och det blev en massa spekulation i valutan innan direkt någon hade började använda det som vare sig betalningsmedel eller transaktionsmedel i någon större omfattning. Istället blev Bitcoin något man investerade i likt en aktie, fond eller derivat.
Så helt plötsligt satt hela marknaden och börstrade:a med något som aldrig riktigt fått någon praktisk applikation. Men i och med att marketcap på Bitcoin växte till enorma nivåer så fick systemet ögonen på sig av diverse maktmän inom finans och politik. Detta parat med rätt många skandaler, bluffar och diverse handel med skumrask (Silkroad, Utpressningsvirus osv) så började ju kraven på reglering dyka upp i fler och fler länder.
Samtidigt kämpade ju Bitcoin med sina egna tekniska problem såsom blockstorleksstriden, el-förbrukningen och centraliseringen av miningkraften.
Bankerna har ju dessutom fattat att det finns ett potentiellt hot mot deras oligopol. Tjänster såsom Swish har ju skapats för att lite mota-olle-i-grind: Varför skall jag använda osäkra Bitcoin för att skicka pengar gratis, när jag kan använda säkra Swish att skicka pengar gratis? (Att man säljer sin själ till bankerna tror jag är ett pris som vanligt folk är beredda att betala.)
Detta har tillsammans grävt ett hål som jag inte tror att Bitcoin kommer kunna ta sig ur. Jag säger inte att Bitcoin kommer att försvinna helt, men innan en riktigt vettig mainstream applikation har dykt upp så kommer marknaden inte lyfta igen. Det är iallafall min spådom.
Just nu känns det som om Bitcoin blev för stort innan det blev användbart.
Håller med det. Det blev ett pyramidspel/betting- och scam system. I och med hajpen så blev svagheterna uppenbara väldigt fort, vilket kanske inte hade hänt om det växt mer långsamt.
Bitcoin kommer aldrig bli något som vanligt folk använder. Det är alldeles förknippat med barnporrr och droger. Swish finns ju, det bara fungerar!
Bitcoin har inte varit under 6000 $ sen februari. Den klarar sig bra i jämförelse med altcoinsen iaf. Sedan är det ju omöjligt att sia i framtiden på kryptomarknaden :)
Håller med det. Det blev ett pyramidspel/betting- och scam system. I och med hajpen så blev svagheterna uppenbara väldigt fort, vilket kanske inte hade hänt om det växt mer långsamt.
Bitcoin kommer aldrig bli något som vanligt folk använder. Det är alldeles förknippat med barnporrr och droger. Swish finns ju, det bara fungerar!
Men Swish finns inte överallt. Faktum är att t.ex. USA är riktigt efter i teknologi gällande kontantfria transaktioner.
Vad har swish med saken att göra?
Den mest fundamentala idén med BTC var att skapa ett "penningsystem" som var fritt från central kontroll.
Men Swish finns inte överallt. Faktum är att t.ex. USA är riktigt efter i teknologi gällande kontantfria transaktioner.
Finns det en marknad för det så ordnar bankerna det. Det är ju snarare ett argument mot bitcoin eftersom att det verkar vara något som folket efterfrågar. Hur som haver finns det ju andra digitala lösningar som folket ändvänder hellre än knark-coin.
Den mest fundamentala idén med BTC var att skapa ett "penningsystem" som var fritt från central kontroll.
Du predikar för kören. Tror du Kalle Karlsson eller Joe Rogan Smith efterfrågar det i vardagen? Svaret är ett rungande nej.
Finns det en marknad för det så ordnar bankerna det. Det är ju snarare ett argument mot bitcoin eftersom att det verkar vara något som folket efterfrågar. Hur som haver finns det ju andra digitala lösningar som folket ändvänder hellre än knark-coin.
Du predikar för kören. Tror du Kalle Karlsson eller Joe Rogan Smith efterfrågar det i vardagen? Svaret är ett rungande nej.
Jag predikar inte för någon, bara vad tanken var från början. Sen att det blivit något annat är en annan sak.
Håller helt med, inget för dem idag nej.
Var bara lite frågande till jämförelsen med swish för den va rätt kass.
Ditt tips om brudar och fest vs mitt om att under mitten/slutet av nästa vecka köpa på sig t.ex. BTC eller ETH, och hålla koll på marknaden och se om man kan göra sig vinst om man säljer under Nov-Dec.
Så, dags att köpa ETH nu så här i "mitten av "nästa" vecka" eftersom jag sa detta förra veckan.
1. Vanliga pengar är inte garanterade utan fullt reversibla om det inte är frågan om kontanter som har krympande användningsområde och därtill kan vara förfalskade.
2. Det är önskvärt för små entreprenörer att kunna hålla så mycket av transaktionerna som möjligt under bordet så att de slipper lägga tid på onödigt pappersarbete som dessutom leder till extra beskattning.
Glöm inte att fiatvalutor också tappar i värde hela tiden, med ett par procent per år.
Och alla ni som handlar med SEK, tänk på att första Feb. stod kronan i 0.126 mot USD och idag 0.111, alltså en nedgång på mer än 10%, så t.ex. ETH-kursen är egentligen 10% lägre än vad som märks när ni tar ut era ETH i SEK...
Glöm inte att fiatvalutor också tappar i värde hela tiden, med ett par procent per år.
Och alla ni som handlar med SEK, tänk på att första Feb. stod kronan i 0.126 mot USD och idag 0.111, alltså en nedgång på mer än 10%, så t.ex. ETH-kursen är egentligen 10% lägre än vad som märks när ni tar ut era ETH i SEK...
Eller några +1000% för Venezuela. :laugh:
Eller några +1000% för Venezuela. :laugh:
Som skaffade sig en egen kryptovaluta, Petro.
"Kryptovalutan backas upp av landets oljereserver och enligt en vitbok om kryptovalutan ska högt 100 miljoner petro coins emitteras. Av dessa kommer 38,4 miljoner säljas under förhandsförsäljningen, som löper till och med den 19 mars, till priset 60 dollar.
Venezuela kommer acceptera petron som betalning för skatter, avgifter och offentliga tjänster. "
https://www.di.se/nyheter/venezuela-kryptovaluta-drog-in-735-miljoner-dollar/
Så, dags att köpa ETH nu så här i "mitten av "nästa" vecka" eftersom jag sa detta förra veckan.
Om man köpte ethereum igår morse så har den gått upp 20%.
eternallord
2018-09-13, 14:09
Jag köpte BTC, BCH och ETH imorse, får se vart det tar vägen nu.
Som skaffade sig en egen kryptovaluta, Petro.
"Kryptovalutan backas upp av landets oljereserver och enligt en vitbok om kryptovalutan ska högt 100 miljoner petro coins emitteras. Av dessa kommer 38,4 miljoner säljas under förhandsförsäljningen, som löper till och med den 19 mars, till priset 60 dollar.
Venezuela kommer acceptera petron som betalning för skatter, avgifter och offentliga tjänster. "
https://www.di.se/nyheter/venezuela-kryptovaluta-drog-in-735-miljoner-dollar/
Haha där ser man, visste jag inte.
Jag köpte BTC, BCH och ETH imorse, får se vart det tar vägen nu.
Jag köpte ethereum-xbt nu. 500 stycken.
Om man köpte ethereum igår morse så har den gått upp 20%.
Ja, jag sa ju att man skulle köpa i mitten/slutet av denna veckan ;)
Volatiliteten verkar inte ha minskat sedan jag pysslade med detta sist :d helt sinnessjukt egentligen. Tror ni det är många som sitter och trejdar?
Volatiliteten verkar inte ha minskat sedan jag pysslade med detta sist :d helt sinnessjukt egentligen. Tror ni det är många som sitter och trejdar?
Dom som tradar är bättre än nov-feb. Det är svårare att göra sig pengar eftersom dom som är aktiva nu är duktiga.
Men det går att göra sig fina pengar även nu genom att t.ex. shorta, gärna med leverage...
Det här låter bra :laugh: :laugh: :laugh: Snart har man läst allt angående krypto. Det märks på nätet att det är mycket mindre intresse för krypto än vid årsskiftet. Intresset har tydligen sjunkit med 80%
Billionare investor Mike Novogratz says the crypto crash is OVER - get ready for the next bull run!
Now he says when looking at the Bitcoin charts - prepare for crypto to explode once again!"
http://www.globalcryptopress.com/2018/09/billionare-investor-mike-novogratz-says.html?m=1
det här vet vi sen gammalt ifrån AlexGBG :)
Det här låter bra :laugh: :laugh: :laugh: Snart har man läst allt angående krypto. Det märks på nätet att det är mycket mindre intresse för krypto än vid årsskiftet. Intresset har tydligen sjunkit med 80%
Billionare investor Mike Novogratz says the crypto crash is OVER - get ready for the next bull run!
Now he says when looking at the Bitcoin charts - prepare for crypto to explode once again!"
http://www.globalcryptopress.com/2018/09/billionare-investor-mike-novogratz-says.html?m=1
det här vet vi sen gammalt ifrån AlexGBG :)
Ja, antalet meddelanden per tidsenhet i diverse kommunikationskanaler har minskat med runt 80%.
Kul att det satsas! Inte alla tror att bitcoin kommer dö!
"Etix Blockchain Builds Not One but Two Big Crypto Mining Facilities In Iceland"
https://bitcoinexchangeguide.com/etix-blockchain-builds-not-one-but-two-big-crypto-mining-facilities-in-iceland/
Kul att det satsas! Inte alla tror att bitcoin kommer dö!
"Etix Blockchain Builds Not One but Two Big Crypto Mining Facilities In Iceland"
https://bitcoinexchangeguide.com/etix-blockchain-builds-not-one-but-two-big-crypto-mining-facilities-in-iceland/
Klart det inte kommer att dö, även om vi har haft en lite dålig period nu, även om det kommer en ny liten bullrun om någon månad eller så, så kommer nog nästa år inte vara det roligaste som det ser ut nu...
Med tanke på vad kostnaden för att mina BTC nu, borde priset ligga lite över 10k.
Blir även intressant att se vad som händer runt 1/11 (+-4 dagar)...
Har gått igenom en del coins för att se vad deras pris var på toppen och var de ligger nu. Måste svida rejält för de som köpte t.ex. Cardano vid $1.38, och nu är den nere på $0.06. But that's the name of the game. Det är ingen bra idé att köpa kryptovalutor långt in i en uppgång med tanken att ha kvar de i flera år som en långsiktig investering. No, no.. marknaden är alldeles för volatil för det. Inte många som klarar av att se sin investering minska med 95 % utan att paniksälja.
Har gått igenom en del coins för att se vad deras pris var på toppen och var de ligger nu. Måste svida rejält för de som köpte t.ex. Cardano vid $1.38, och nu är den nere på $0.06. But that's the name of the game. Det är ingen bra idé att köpa kryptovalutor långt in i en uppgång med tanken att ha kvar de i flera år som en långsiktig investering. No, no.. marknaden är alldeles för volatil för det. Inte många som klarar av att se sin investering minska med 95 % utan att paniksälja.
Ja, det svider för många som suttit och hållit hela vägen ned, men någon måste ju göra det också =)
Cardano har ju dock hyfsad volym fortfarande, och har säkert chans att som sämst dubbla inom ett par månader om man köper den nu, eller inom någon/några veckor...
Jag är övertygad om att jag kommer göra minst 1000% vinst räknat i USD inom ett halvårs tid
https://www.di.se/nyheter/halv-milja...coin-forsvann/
"Bitcoin och annan kryptovaluta värd motsvarande över en halv miljard kronor har stulits i en hackerattack i Japan, efter att kryptovalutahandlaren Tech Bureau drabbats av ett serverintrång."
Hade förresten ingen aning om att 50 000 affärer i Japan tar bitcoin. Det är massive!
En riktigt matig artikel om pow-proof of work
https://medium.com/@danhedl/pow-is-efficient-aa3d442754d3
Bitcoin är användbart som fan. Får hoppas att den kan bli lite mer värdefull igen :)
https://www.di.se/nyheter/halv-milja...coin-forsvann/
"Bitcoin och annan kryptovaluta värd motsvarande över en halv miljard kronor har stulits i en hackerattack i Japan, efter att kryptovalutahandlaren Tech Bureau drabbats av ett serverintrång."
Hade förresten ingen aning om att 50 000 affärer i Japan tar bitcoin. Det är massive!
Du får bli bättre på att posta dina länkar... du kan inte kopiera dom från forum för det blir /halv-milja...coin-forsvann/ nu...
Du får bli bättre på att posta dina länkar... du kan inte kopiera dom från forum för det blir /halv-milja...coin-forsvann/ nu...
Det är snart slutpostat med länkar iaf :d
https://digital.di.se/artikel/halv-miljard-i-bitcoin-stals-i-hackerattack
Det är snart slutpostat med länkar iaf :d
https://digital.di.se/artikel/halv-miljard-i-bitcoin-stals-i-hackerattack
Äsch då, du får väl ta upp dom i din deklaration och betala skatt för dom så :P
Denna stölden verkar ha haft rätt liten påverkan på marknaden...
Ripple upp 40% på 3 dagar! Det svänger :d
https://blockonomi.com/ripple-xrp-price-up-37/
Ripple upp 40% på 3 dagar! Det svänger :d
https://blockonomi.com/ripple-xrp-price-up-37/Att hitta den och sälja den på rätt tidpunkt är ju verkligen en nål i en höstack. Fast skoj hade det såklart varit.
Undrar hur många som handlat med krypto som slarvat med deklarationen till skatteverket..
https://cornucopia.cornubot.se/2018/09/gastinlagg-hur-min-bitcoin-resa-slutade.html
Inledning
Jag kommer nästa år hamna hos Kronofogden på grund av en skatteskuld jag aldrig kommer kunna betala. Beloppet ligger på lite under en miljon kronor vilket gör att det inte känns som pengar längre utan mer ett irriterande event.
Jag vet nu i efterhand att jag var både fartblind och naiv. Jag är ytterst ansvarig för att inte ha studerat skattereglerna bättre och inte tagit ansvar för mina handlingar. Det hela var mest en kul grej som nu har spårat ut helt.
Skriver för att berätta vad som hände. Jag trodde verkligen jag hade hittat något som skulle förändra mitt liv ekonomiskt, vilket det också gjorde. Fast inte som jag hade tänkt.
Att hitta den och sälja den på rätt tidpunkt är ju verkligen en nål i en höstack. Fast skoj hade det såklart varit.
Jag tänkte desamma. Tyvärr mycket lättare man köper efter rejäl uppgång, gärna på toppen.
Kommer ihåg jag följde ripple från 1,4 till 3,2 på kort tid.
Känns som Ripple är rena giftet.
Edit: upp ca 50% på 3 dagar nu ��
Undrar hur många som handlat med krypto som slarvat med deklarationen till skatteverket..
https://cornucopia.cornubot.se/2018/09/gastinlagg-hur-min-bitcoin-resa-slutade.html
Inledning
Jag kommer nästa år hamna hos Kronofogden på grund av en skatteskuld jag aldrig kommer kunna betala. Beloppet ligger på lite under en miljon kronor vilket gör att det inte känns som pengar längre utan mer ett irriterande event.
Jag vet nu i efterhand att jag var både fartblind och naiv. Jag är ytterst ansvarig för att inte ha studerat skattereglerna bättre och inte tagit ansvar för mina handlingar. Det hela var mest en kul grej som nu har spårat ut helt.
Skriver för att berätta vad som hände. Jag trodde verkligen jag hade hittat något som skulle förändra mitt liv ekonomiskt, vilket det också gjorde. Fast inte som jag hade tänkt.
Jag tycker det är märkligt att skatteverket får klassa bitcoin som värdepapper och inte valuta.
Undrar om dom som pysslade med det här tidigt har blivit "eftertaxerade". Jag tänker på tex transaktioner 2011-2012.
Skatteverket började väl med detta förra året.
Jag tycker det är märkligt att skatteverket får klassa bitcoin som värdepapper och inte valuta.
Undrar om dom som pysslade med det här tidigt har blivit "eftertaxerade". Jag tänker på tex transaktioner 2011-2012.
Skatteverket började väl med detta förra året.
De knepigaste är att du inte kan kvitta vinst mot förlust.
De knepigaste är att du inte kan kvitta vinst mot förlust.
Inte fullt ut, men 70% av förlusten kan väl kvittas?
Om man bara vill ha ethereum eller bitcoin är det väldigt smidigt med certifikaten på avanza och isk-konto. Sedan finns det säkert nackdelar.
Kan ju hoppas att firman bakom certifikaten inte är hustlers.
Inte fullt ut, men 70% av förlusten kan väl kvittas?
Japp, vad gäller i Thailand?
"Skatteverket har även förenklat processen för skatt på krypto. Detta genom att ändra så att man inte längre behöver ange varje enskild affär utan bara summan av allt man handlat. Med andra ord behöver man bara ha koll på hur mycket man totalt har satt in och hur mycket man totalt har sålt. Dvs vinsterna ska kvittas mot 70% av förlusterna."
http://www.blockchainbloggen.se/blockchain/beskattning/
Och där gick ripple om ethereum I marketcapen.
Japp, vad gäller i Thailand?
"Skatteverket har även förenklat processen för skatt på krypto. Detta genom att ändra så att man inte längre behöver ange varje enskild affär utan bara summan av allt man handlat. Med andra ord behöver man bara ha koll på hur mycket man totalt har satt in och hur mycket man totalt har sålt. Dvs vinsterna ska kvittas mot 70% av förlusterna."
http://www.blockchainbloggen.se/blockchain/beskattning/
Ingen större kontroll, ännu...
Sparven från Minsk
2018-09-22, 11:29
Kul med lite gröna siffror trots att vi har en bra bi kvar innan vi är i samma nivå som sept/okt 2017...men det kanske kommer! :) Hodl så länge.
Kul med lite gröna siffror trots att vi har en bra bi kvar innan vi är i samma nivå som sept/okt 2017...men det kanske kommer! :) Hodl så länge.
Ja, ett par dagar till iaf... Någon gång mellan 28 sept och 2 okt droppar det, lite osäker på när mer exakt, skulle jag välja en dag väljer jag den 2 okt, men som sagt, kan komma ett par dagar tidigare, antingen 1 eller 28.
29-30 skulle vara högoddsare...
Ps. Ta inte detta som investeringsråd ;) Ds.
Sparven från Minsk
2018-09-23, 19:05
Ja, ett par dagar till iaf... Någon gång mellan 28 sept och 2 okt droppar det, lite osäker på när mer exakt, skulle jag välja en dag väljer jag den 2 okt, men som sagt, kan komma ett par dagar tidigare, antingen 1 eller 28.
Okej!
Tar det inte som ett råd, men är ändå nyfiken vad som får dig att tro det, att det kommer dippa?
dat pump n dump insider information :D
Okej!
Tar det inte som ett råd, men är ändå nyfiken vad som får dig att tro det, att det kommer dippa?
dat pump n dump insider information :D
Njae, inte direkt sån random information, utan snarare tidigare händelser, och kommande händelser...
Det roliga med bitcoin är att ibland känns det som att det inte rör sig ett skit och den står och stampar bra länge sen kollar man, då har den gått upp 7-8% på en vecka. Som förra veckan ungefär men nu har den gått tillbaka lite
Skönt att man sålde av ETH i morse @219, synd att jag inte gjorde det igår när jag satt och funderade på det @232 =/
Som lägst har ETH varit nere @211 idag, tror dock vi kommer gå djupare än så under dagen, dock långt ifrån säker på detta =/
Edit. ETH @213 när jag skrev detta
https://i.imgur.com/VvMpucU.png
Förstår inte hur jag kunde gå back på Bitcoin innan :)
Edit: sjukt att det ändå är +2688% på 3 år med tanke på fallet som var.
http://forumbilder.se/H84ET/screenshot-20180925-093319.png (http://forumbilder.se/H84ET/screenshot-20180925-093319)
http://forumbilder.se/H84ET/screenshot-20180925-093326.png (http://forumbilder.se/H84ET/screenshot-20180925-093326)
http://forumbilder.se/H84ET/screenshot-20180925-093333.png (http://forumbilder.se/H84ET/screenshot-20180925-093333)
http://forumbilder.se/H84ET/screenshot-20180925-093339.png (http://forumbilder.se/H84ET/screenshot-20180925-093339)
Så studsade ripple om ethereum igen :)
Den skulle man haft *popcorn*
http://forumbilder.se/H84IB/screenshot-20180926-194151.png (http://forumbilder.se/H84IB/screenshot-20180926-194151)
Armed Dingo
2018-09-26, 18:48
Varför håller ni på med dessa lottsedlar istället för riktiga bolag?
Menar inte att låta tjurskallig utan det är en riktig undran.
Varför håller ni på med dessa lottsedlar istället för riktiga bolag?
Menar inte att låta tjurskallig utan det är en riktig undran.
"Riktiga bolag" som finns på typ Stockholmsbörsen?
För min del är det för liten avkastning, det är långsamt och tråkigt, och med rätt information är det inte så mycket lotteri.
Men om du har förslag på investeringar på "riktiga" bolag som man kan göra sig runt 900% på tre månader så tar jag såklart gärna emot såna tips också.
Räknar med 10000% i vinst dom kommande 3 åren...
Du räknar alltså med att bli mångmiljonär inom 3 år?
Hade en klasskamrat som köpte bitcoins för runt 15 år sedan när vi gick i högstadiet. Tror han gick in med 10k och alla tyckte han var galen.
Idag så arbetar han inte och lär inte göra det mer i sitt liv.
Hade en klasskamrat som köpte bitcoins för runt 15 år sedan när vi gick i högstadiet. Tror han gick in med 10k och alla tyckte han var galen.
Bitcoin kom 2009. Du tänker på nåt annat
Edit : I början kunde man väl bara mine:a också.
Dels detta:
Bitcoin kom 2009. Du tänker på nåt annat
Edit : I början kunde man väl bara mine:a också.
Men sen säger jag inte att det är omöjligt att tjäna mycket pengar på crypto, men att räkna med 10000% vinst om 3 år är bara fånigt.
Ja, ungefär så är planen.
Dels detta:
Men sen säger jag inte att det är omöjligt att tjäna mycket pengar på crypto, men att räkna med 10000% vinst om 3 år är bara fånigt.
Jaså? Det skulle innebära 14% per månad och återinvestera allt. Alternativt 36 trades med 14% vinst på varje och återinvestera allt. Problemet blir mot slutet när man måste dumpa stora mängder av tokens
Allt beror på vilken information och vilka kontakter man har...
itzhakskenstrom
2018-09-27, 14:04
Allt beror på vilken information och vilka kontakter man har...
Pump and dump eller Ponzi?
Pump and dump eller Ponzi?
Nej, inte direkt.
Ta bara enligt nedan screenshot på 2 veckors affärer, bara på ETH.
219 / 201
= 1.0895522388059701
219 / 212
= 1.0330188679245283
Skulle kunna sälja dom för 218 nu.
218 / 212
= 1.0283018867924528
1.089 * 1.033 * 1.028
= 1.157 = typ 15% profit på 2 veckor.
https://i.imgur.com/ExUGGG8.png
Så eftersom du gjort bra vinster de senaste 2 veckorna antar du att du kommer fortsätta göra detta månad efter månad i 3 år till? Du kan inte veta hur marknaden kommer se ut om 3 år, ännu mindre 1 år. Cryptomarknaden är fruktansvärt instabil och det är omöjligt att du (eller någon annan) har koll på alla faktorer och kan förutspå allt som påverkar valutornas pris. De har fortfarande nästan 0 praktiskt värde, utan fungerar mest som investeringsverktyg. Men visst, lycka till, kul om du lyckas :)
Nej, inte direkt.
Ta bara enligt nedan screenshot på 2 veckors affärer, bara på ETH.
219 / 201
= 1.0895522388059701
219 / 212
= 1.0330188679245283
Skulle kunna sälja dom för 218 nu.
218 / 212
= 1.0283018867924528
1.089 * 1.033 * 1.028
= 1.157 = typ 15% profit på 2 veckor.
https://i.imgur.com/ExUGGG8.png
Förstår inte riktigt, tjänade du pengar när det gick ner ifrån 219 till 212?
Utifrån bilden tolkar jag det som att du:
Köper för 201
Säljer denna position för 219
Köper igen vid 212
Kan sälja igen om du vill för 218 (idag)
Är det som i listan förstår jag inte varför 1.033 är med i beräkningen. Hur som helst är det ju bra avkastning. I synnerhet på så kort tid.
Så eftersom du gjort bra vinster de senaste 2 veckorna antar du att du kommer fortsätta göra detta månad efter månad i 3 år till? Du kan inte veta hur marknaden kommer se ut om 3 år, ännu mindre 1 år. Cryptomarknaden är fruktansvärt instabil och det är omöjligt att du (eller någon annan) har koll på alla faktorer och kan förutspå allt som påverkar valutornas pris. De har fortfarande nästan 0 praktiskt värde, utan fungerar mest som investeringsverktyg. Men visst, lycka till, kul om du lyckas :)
Det var bara för att ta ett litet exempel, och dessa vinsterna är inte speciellt bra, dom hade kunnat varit bra mycket bättre om jag inte jobbat 125% med mitt jobb, dessa trades helt utan leverage också.
Nej, man kan inte VETA hur marknaden ser ut, men man kan göra rätt bra prognoser.
Jag tror nästa år inte kommer vara något vidare år för t.ex BTC, och vi kommer förmodligen gå betydligt lägre än vad vi är nu. Återstår att se om jag har rätt.
Även i en nedåtgående marknad så går det att göra pengar, genom att shorta t.ex. BTC.
Men ta några inlägg från glansdagarna
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7878301&postcount=888
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7882896&postcount=993
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7884881&postcount=1021
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7873778&postcount=783
Förstår inte riktigt, tjänade du pengar när det gick ner ifrån 219 till 212?
Utifrån bilden tolkar jag det som att du:
Köper för 201
Säljer denna position för 219
Köper igen vid 212
Kan sälja igen om du vill för 218 (idag)
Är det som i listan förstår jag inte varför 1.033 är med i beräkningen. Hur som helst är det ju bra avkastning. I synnerhet på så kort tid.
Vet inte riktigt hur jag räknade i förra inlägget, seg nu 21:15 och fortfarande på jobbet =/
Säg att jag köpte för 10k USD.
Jag köpte då 49.8 ETH
Säljer dom för 10895 USD @219
Köper igen för 10895, @212 får då 51.4 ETH
Säljer dom för 218 idag, och får då 11200 USD för dom = 1200 USD i profit på 2 veckor med en insats av 10 000 USD
1200/10 000 = 12%
Jag har ingen aning, som alla andra. Men känns inte världens börser enormt upphaussade?
Om dom faller skulle jag hellre sitta med kryptovalutor. Sedan är det såklart högrisk.
Starke75an
2018-09-27, 19:15
Jag har ingen aning, som alla andra. Men känns inte världens börser enormt upphaussade?
Om dom faller skulle jag hellre sitta med kryptovalutor. Sedan är det såklart högrisk.
Det avgörs väl om Pe talen är höga eller normala.
Som alla sett så kom ingen nedgång, då SEC ytterligare sköt på detta https://www.coindesk.com/vaneck-and-solidx-unfazed-by-the-secs-latest-bitcoin-etf-delay/
Akerhage
2018-10-01, 08:28
Någon som har koll på Kraken?
Förde över mina Ethereum från Coinbase till Kraken här nu. Detta då jag vill börja köpa-->sälja-->köpa-->sälja osv lite mer. Har tidigare bara köpt och låtit det ligga på Coinbase.
För att göra detta bäst utan att förlora massa procent för varje trade, finns det något sätt man bör göra på?
Eller går jag bara in på Withdraw, plockar ut Etherem till min EUR-wallet och gör en deposit när jag tror på uppgång? Tror Kraken tog .49% iaf per trade, där Coinbase tar 1.49%.
Gör jag köp och sälj då via Kraken förlorar jag endast 1% varje gång till skillnad från 3%. Men kanske finns bättre tips hur man gör detta bättre.
Coinbase Pro (Gdax) kan jag inte regga mig på. Så får bli via Kraken nu då.
Akerhage
2018-10-01, 09:02
Hittade iof trade-sidan där jag antagligen skall göra detta?
Får läsa lite om market/limit vad som är bäst.
På trade-sidan efter att man klickat i ETH och där valt ETH/EUR.
Där kan jag köra New Order-->Sell--> och välja Market eller Limit.
Antar pengarna då isf hamnar i min EUR-wallet?
https://i.imgur.com/CPXwMkW.png
itzhakskenstrom
2018-10-01, 12:25
Någon som har koll på Kraken?
Kraken är så jävla shady att jag skulle personligen hålla mig jävligt långt borta från dom.
Akerhage
2018-10-01, 12:38
Kraken är så jävla shady att jag skulle personligen hålla mig jävligt långt borta från dom.
Hmm, förklara gärna? Har haft konto där ett par år utan problem.
Jag är väl egentligen ute efter smidigaste sättet att köpa/sälja med så låga avgifter som möjligt. Ethereum då framförallt. Att ge Coinbase 3% varje gång känns lite väl mycket.
Bitcoin har inte varit under 6200 $ på hela året(tror jag) kommer den någonsin gå under det tror ni?
Bitcoin har inte varit under 6200 $ på hela året(tror jag) kommer den någonsin gå under det tror ni?
Ja, nästa år =)
Någon annan än jag som tror på en uppgång inom en snar framtid? =)
Hur definerar du ökning, pratar vi uppåt några procent eller uppåt 20-30%?
Och när kommer nedgången? :d
itzhakskenstrom
2018-10-09, 13:10
När Tether äntligen blir nedstängt.
Ja. Jag räknar med att göra en 10 000% vinst de närmaste tre åren. Du läste rätt, de tio tusen kronorna jag har i bitcoins idag kommer att inom tre år vara värda en miljon kronor.
Det senare alternativet
Senare, efter uppgången ;) Typ en månad senare...
Ja. Jag räknar med att göra en 10 000% vinst de närmaste tre åren. Du läste rätt, de tio tusen kronorna jag har i bitcoins idag kommer att inom tre år vara värda en miljon kronor.
Haha, ja, det går som sagt, men du kan ju inte direkt sitta och bara hålla på BTC heller...
Edit: Du behöver "bara" dubbla upp 7 ggr så har du din miljon, drygt...
Skapligt snurrig man blir när man följer krypto och jämför med börsen. Tycker -2,8 inte är nånting när jag ser att det har faktiskt fallit 1.7 totalt i år på omx30. Där folk förväntar sig casha in 10% årligen.
Tether = rekt? *popcorn*
"More specifically, Bitcoin somehow eclipsed $7,200 on Bitfinex, Kraken, Binance, and OKEx, which are all platforms that support USDT, while Bitcoin only moved a tad above $6,700 on non-Tether-enabled platforms."
https://www.newsbtc.com/2018/10/15/tether-forces-bitcoin-to-achieve-7500-crypto-market-adds-20-billion/
Så idag hade vi en uppgång på Bitfinex från 6300 ==> 7780
7780 / 6300 = 1.23 = 23% uppgång...
Edit: Screenshot https://i.imgur.com/tWycgGm.png
itzhakskenstrom
2018-10-15, 11:24
https://i.imgur.com/Qv5bVyM.jpg
$1000+ Premium på Bitfinex. Inte så oväntat då USDT/USD var nere på 0.85 på Kraken.
Om du sålde på toppen
https://i.imgur.com/Qv5bVyM.jpg
$1000+ Premium på Bitfinex. Inte så oväntat då USDT/USD var nere på 0.85 på Kraken.
Nej, det var inte så oväntat, därför jag ställde frågan för en vecka sen om någon mer trodde på en uppgång ;)
https://blog.zerononcense.com/2018/10/06/warning-bitfinex-is-no-longer-solvent-remove-your-money-now-in-depth-report/
Finex/Tether manipulerarUSDT/BTC-marknaden för att likvidera korta positioner, skickar därefter över 8k BTC till sin cold storage (https://www.blockchain.com/en/btc/address/3D2oetdNuZUqQHPJmcMDDHYoqkyNVsFk9r). Long squeeze snart för att fylla på kassorna ytterligare *popcorn* ?
Om du sålde på toppen
Ja, då hade man gjort sig den vinsten ja, men det var ju inte det jag skrev om tidigare, utan en rejäl uppgång.
Tror det kommer en till uppgång inom en snar framtid igen ;)
PixelMiner
2018-10-15, 19:38
Kan någon förklara varför så stora prisdifferenser kan förekomma för BTC på olika handelsplatser? För vanliga valutor stängs ju minsta gap mellan marknader i princip omedelbart genom arbitragehandel.
OnkelSvenne
2018-10-15, 19:45
För att det är oreglerat?
Kan någon förklara varför så stora prisdifferenser kan förekomma för BTC på olika handelsplatser? För vanliga valutor stängs ju minsta gap mellan marknader i princip omedelbart genom arbitragehandel.
https://www.cnbc.com/2017/12/12/why-bitcoin-prices-are-different-on-each-exchange.html
För att det alltid blir "maintenance" på dessa wallets, eller på t.ex. USDT när saker som idag inträffar...
Sen handlas ju vissa marknader med USD, och andra med USDT, så det är inte säkert att du kan sälja dom BTC du nyss köpt till samma valuta som du köpte dom för, och sen skicka tillbaka dessa för att göra om proceduren.
Akerhage
2018-10-17, 11:11
Nytt tillskott på Coinbase, ser ju "lovande" ut?!
http://forumbilder.se/H8DEG/1d.png
Nytt tillskott på Coinbase, ser ju "lovande" ut?!
http://forumbilder.se/H8DEG/1d.png
Haha.. Jag som tänkte igår att det är märkligt att det bara finns btc, ETH och litecoin på coinbase.
Ser att det finns bitcoin cash nu också.
Tycker coinbase-appen är riktigt nice för att kolla kurser på specifika datum och sånt
Hittade lite om valutan
https://cointelegraph.com/news/coinbase-launches-trading-for-first-erc-20-token-on-platform
Saxat från annan sida och en matig artikel om detta däringa lightning network.
Är det osmidigt och dyrt att betala med bitcoin med mobilen nu?
"Neutrino har anlänt på testnet, kommer snart till mainnet 😁.
Tänk att det förmodligen är mindre än ett år tills de flesta kan använda mobilen till att både skicka och ta emot betalningar över Lightning network, kommer bli spännande att se hur detta kan förändra betalsystem över hela världen de närmaste åren 😁"
https://blog.lightning.engineering/posts/2018/10/17/neutrino.html
Hittade en riktigt fet artikel. Bla så står det att Trump ska skjuta in en hel del pengar i krypto :d
"Slated for December 29th:
Trump’s $5.1 Trillion Crypto Announcement
“Under the leadership of President Trump, an important government agency is about to change the rules of the crypto game… unleashing an estimated $5.1 trillion into the crypto market… and minting a new round of millionaires.”
-James Altucher, Crypto Millionaire"
https://pro.chooseyourself.biz/p/alr_bitcoinsbullrun_0918/lalruaap/?h=true&utm_source=IOCLICKS&utm_medium=cpc&utm_campaign=1699&utm_term=investorshub.com&utm_content=1776&&
Ja duuu...
https://medium.com/@johnforan3/is-james-altucher-a-con-man-c547f4d57a1d
Ja duuu...
https://medium.com/@johnforan3/is-james-altucher-a-con-man-c547f4d57a1d
Jo, jag läste den ��
"Den 29 Dec kommer jag sitta och vänta med popcorn.
An estimated $5.1 trillion windfall of institutional money that could send Bitcoin straight to $100,000 within a matter of weeks…
… And $1 million in the following months.
And it will begin on December 29th!"
Han har ju 0 bevis för vad han säger, ganska uppenbart att han bara säger det för att få folk att investera så att han bli rikare?
Han har ju 0 bevis för vad han säger, ganska uppenbart att han bara säger det för att få folk att investera så att han bli rikare?
Ja, en riktig bitcoin-predikant! :)
Sparven från Minsk
2018-10-29, 06:52
Tror det kommer en till uppgång inom en snar framtid igen ;)
Väntar fortfarande...
jenan546
2018-10-29, 20:05
Initiative Q
Inte någon kryptovaluta, ingen valuta alls, än. Men det kanske kan bli.
https://ftalphaville.ft.com/2018/10/26/1540526405000/Initiative-Q--an-elementary-pyramid-scheme-with-grandiose-ideas/
Krävs invite för att gå med, finns säkert i överflöd, men här har ni en till.
https://initiativeq.com/invite/B-PytcN3X
Sent from my FRD-L09 using Tapatalk
Typ ett år sen idag det stora räjset började. Dags igen? :d
Typ ett år sen idag det stora räjset började. Dags igen? :d
Nej.
Nej.
Bitcoin cash upp 15% iaf. :)
Bitcoin cash upp 15% iaf. :)
Hard fork fomo.
Hard fork fomo.
Aha. Upp 6% till på 3 timmar.
Väntar fortfarande...
Ja, jag med :)
Tar uppenbarligen lite längre tid än väntat, så ligger bara 10% plus per månad, under Sept. och Okt. så jag ligger bakom i tidschemat just nu, men med tanke på att BTC gått ner 10% och ETH har gått ner 30% så är jag relativt nöjd ändå...
https://www.di.se/live/mitt-i-borsoron-rekordlag-rorelse-pa-bitcoin-kursen/
Gääsp
Sparven från Minsk
2018-11-06, 14:44
Nu händer det grejer med allt utom btc...
Akerhage
2018-11-06, 19:14
Tänkte fråga om lite hjälp här av er experter.
Jag brukar ju mest köpa/sälja av allt rakt av från ETH/EUR och tillbaks. Har inte börjat plugga in andra altcoins än så håller mig till detta just nu.
Då jag precis flyttat över pengarna från Coinbase till Kraken undrar jag om någon snabbt bara vill förklara hur jag ska göra för att sälja allt om ETH går under 185euro, samt också om det går att välja att sälja allt om ETH når ex 195euro. (Ligger på 188euro nu).
Jag skrev ner vilka "Order types" som fanns att välja mellan, se bilden.
Ursäkta noob-frågan. Bifogar bild på hur sälj-sidan ser ut.
https://i.imgur.com/WpvJr8w.jpg
Akerhage
2018-11-07, 07:31
Löste iaf att sälja av dem vid 195 inatt. Det var inga problem. Utan satte då en limit bara utan det krångliga gränssnittet i bilden ovan.
Så frågan nu är då att jag vill lära mig sälja av allt vid en viss gräns om den går under x. Så jag inte råkar sälja dem för billigt istället. Ex om den ligger på 190 och jag vill försäkra mig om att inte förlora för mycket. Då vill jag autosälja allt på 185. Antar detta är stop loss?
Artikel om ethereum.
"Ethereum has risen sharply after the cryptocurrency’s founder Vitalik Buterin signaled a switch to so-called proof-of-stake is ”no longer so far away,” topping off a strong week for ethereum that began with U.S. bank JP Morgan Chase revealing it had created an enterprise version of the ethereum blockchain."
https://www.forbes.com/sites/billybambrough/2018/11/05/ethereum-price-jumps-on-major-bank-approval-and-approaching-proof-of-stake/#5d4052415621
Jag saxar in några kommentarer om Bakkt som lanseras den 12 december. Vet inte om nån pysslar med futures härinne.
"1/ Bakkt is a brand new platform for institutions, merchants & consumers to trade, store & spend digital assets.
It was announced three months ago on August 3 in a detailed Fortune article that's still one of the best sources of information on it today: http://fortune.com/longform/nyse-owner-bitcoin-exchange-startup/
2/ Bakkt's goal is to make digital assets easier to buy, sell, store & spend.
Bakkt will start by offering one-day, physically-settled bitcoin futures contracts. That means if you buy a futures contract from Bakkt, you get actual bitcoin the next day. https://medium.com/bakkt-blog/what-bakkt-aims-to-solve-as-a-first-step-afa7c56b10d7
3/ One of Bakkt's most exciting features is the company behind it: the Intercontinental Exchange (ICE), the 2nd largest owner of financial exchanges in the world, including the NYSE.
ICE has also attracted big-name partners to the project, like Microsoft, Starbucks, and BCG.
4/ ICE entering crypto feels like a big deal. It's an established, respected & powerful player in the finance industry.
In other words, large institutions trust ICE with their money, including those institutional investors who many people think are key to the next bull run.
5/ Also noteworthy is the fact that Bakkt will custody & deliver real bitcoin.
That means institutional inflows would reduce supply & thus (maybe) increase price too. This is different from other regulated futures markets like CME & CBOE, which only deal in cash-settled futures.
6/ Bakkt will roll out in two phases. Phase one, set for December 12, is a futures contract where one contract = one bitcoin.
This isn't too useful for commercial transactions--nobody buys stuff in increments of one bitcoin--but it's perfectly fine for institutional investors.
7/ Phase two is a mystery. Bakkt hasn't said what it is or when it's coming."
Sparven från Minsk
2018-11-14, 19:52
Dök det igen...
Dök det igen...
Japp, det gjorde det, och 5% till i vinst =)
Bullrunen är nog inställd skulle jag säga.
För den som vill följa fårken ikväll :
https://cash.coin.dance
tossefar
2018-11-15, 12:16
Hur tycker du generellt att dina tips gått?
Akerhage
2018-11-15, 12:50
Känns ju som att tipsa Bitcoin i förväg är en ganska riskabel sak att göra då det svänger hit och dit lite titt som tätt utan anledningar. Antagligen är väl allt riggat av pump/dump-grupper (ILLUMINATI!) eller vad det kallas. Valar, hajar, tjurar, björnar och andra termer hit och dit. Börjar bli less på skiten :D
Känns ju som att tipsa Bitcoin i förväg är en ganska riskabel sak att göra då det svänger hit och dit lite titt som tätt utan anledningar. Antagligen är väl allt riggat av pump/dump-grupper (ILLUMINATI!) eller vad det kallas. Valar, hajar, tjurar, björnar och andra termer hit och dit. Börjar bli less på skiten :DHur har det gått för dig då? Jag var less för länge sedan. Förvånad över att folk inte har tröttnat än. Är ju väldigt oförutsägbart.
Akerhage
2018-11-15, 15:48
Hur har det gått för dig då? Jag var less för länge sedan. Förvånad över att folk inte har tröttnat än. Är ju väldigt oförutsägbart.
Haha, åt helsike. Tycker jag lyckats tajma in varenda nergång faktiskt. Men men, inga större summor. Har väl kvar 8.000kr av 25.000kr. Men skam den som ger sig. Just nu ligger potten på XLM (Stellar). Låter skiten ligga där nu och hoppas på det bästa tills efter min resa.
Men snälla du har förlorat 18 000 spänn redan. Se till att kliv av nu innan det rasar ännu mer så har du kvar de 8000 kronorna som kan växa via något stabilare alternativ.
Akerhage
2018-11-15, 15:55
Men snälla du har förlorat 18 000 spänn redan. Se till att kliv av nu innan det rasar ännu mer så har du kvar de 8000 kronorna som kan växa via något stabilare alternativ.
Jag kan ju inte sälja nu när jag ligger minus, lika bra de får ligga kvar där. Jag klarar mig ändå. Jag gick in i detta med tanken att det var en chansning lite. Tråkigt lägga dem på något fondsparande där det knappt händer något. Roligare med lite action.
Duktig låg market cap nu, 180. Inte varit så lågt sen innan det stora räjset. Var uppe i 800 ett tag.
Man har inte förlorat något om man inte sålt. Värdet på det man har är bara lägre. :cool:
Man har inte förlorat något om man inte sålt. Värdet på det man har är bara lägre. :cool:
https://thumbs.dreamstime.com/z/broker-gesturing-thumbs-up-against-multiple-monitors-portrait-stock-market-office-73409971.jpg
https://media1.tenor.com/images/a845255e8d10be44bd93646bdbf78c4a/tenor.gif?itemid=10860675
Akerhage
2018-11-16, 09:28
Haha! Älskar att hans livshopp är helt borta :D
Hodl for life! ��
Ska bli intressant om det blir några stora rörelser i december.
Samma sak när folk påstår sig sparat när dem köper något som är nedsatt x kr.
Nej ni har inte sparat en krona, du spenderade bara x kr mindre. *flex*
Jag kan inte bestämma mej
http://forumbilder.se/H8N3U/screenshot-20181116-142721.png (http://forumbilder.se/H8N3U/screenshot-20181116-142721)
http://forumbilder.se/H8N3U/screenshot-20181116-142339.png (http://forumbilder.se/H8N3U/screenshot-20181116-142339)
http://forumbilder.se/H8N3U/screenshot-20181116-142317.png (http://forumbilder.se/H8N3U/screenshot-20181116-142317)
Armed Dingo
2018-11-16, 15:39
Ja istället för tråkigt fondsparande så kan man istället lägga pengarna i aktier. Problemet med aktier är att om det går dåligt så måste man lägga skulden på sig själv, till skillnad på bitcoin där man kan skylla på världsordningen ^^.
Begriper inte det här ”inte förlorat om man inte sålt”. Det påståendet förutsätter att det kommer återhämta sig i framtiden. Men det är inget som är förankrat i verkligheten, bara i ens eget huvud.
Haha, åt helsike. Tycker jag lyckats tajma in varenda nergång faktiskt. Men men, inga större summor. Har väl kvar 8.000kr av 25.000kr. Men skam den som ger sig. Just nu ligger potten på XLM (Stellar). Låter skiten ligga där nu och hoppas på det bästa tills efter min resa.Haha samma som mig då [emoji3] Jag satte in mycket pengar och tanken var att sälja med 10% vinst. Snabba pengar tänkte jag. Men jag köpte eth på toppen. Droppade 15% nästan direkt. Nöjd att jag sålde snabbt iaf och inte satt kvar med pengar där. Då hade det inte varit mycket kvar...
Sparven från Minsk
2018-11-19, 08:46
Börjar ju bli segt, uppgång uteblir.
Vill sälja av men nu känns som ett dumt läge....
Hur tycker du generellt att dina tips gått?
Nej, det tipset gick inte så bra med tanke på att vi bara varit något hundratal USD över vad värdet var vid den skrivande stunden ett par enstaka dagar.
Saker och ting förändras, och beroende på hur det går får man byta strategi, att sitta och hodla med en dåres envishet är inget vidare. Jag har inget investerat några nya pengar under dessa två månader, däremot shortat både BTC och BCH vilket har gett bra utdelning.
Köpläge *popcorn*
Hoppas du inte köpte :P
Länge sen jag kollade kursen. Vad händer, varför denna stora dipp?
Bubblan pyser sakta men säkert ut och går tillbaka till "normalt" värde för hittepåpengar. Småspararna som ville tjäna pengar på hajpen börjar kliva av, majoriteten har tagit förluster så klart.
Desillusionerade krypto-frälsta människor driver runt på forum och klagar på FIAT pengar. Förgäves försöker frälsta förklara fördelarna för förnuftigt folk förbryllade fast förståndiga.
Det går bra nu
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-20/bitcoin-rigging-criminal-probe-is-said-to-focus-on-tie-to-tether
As Bitcoin plunges, the U.S. Justice Department is investigating whether last year’s epic rally was fueled in part by manipulation, with traders driving it up with Tether -- a popular but controversial digital token.
While federal prosecutors opened a broad criminal probe into cryptocurrencies months ago, they’ve recently homed in on suspicions that a tangled web involving Bitcoin, Tether and crypto exchange Bitfinex might have been used to illegally move prices, said three people familiar with the matter.
Jag stod utanför. Nog illa ändå :d
Själv skiter jag i att försöka hitta anledningar, jag tittar bara på graferna. Särskilt mycket tittar jag på volymprofilen. Ur det perspektivet kan bitcoin fortsätta ner ända till $410 utan att jag blir jätteförvånad. Ja, det är 10x lägre än i dagsläget. Hur sannolikt det är vill jag inte säga, men det är inte omöjligt. Vi har flera "tekniska" hållplatser innan dess... $4200 är en av de, $3000 är en annan. Sen kommer $1800, $1250, $850 och till sist $410. Det är ungefärliga priser där många trades har hänt historiskt sett. Ju lägre vi går, desto fler "aktiva spelare" som historiskt sett har tyckt att "det här är billigt".
Det är inte förrän $410 som det är en enorm mängd "spelare" som har tyckt det. Vid $1800 börjar det åtminstone synas på grafen, här uppe där vi är nu är det mer eller mindre tom luft och fritt fall.
Det som talar emot att vi ska så lågt är väl att miners inte går plus ens på de nivåer vi är nu. Många skulle gå bankrupt och tvingas stänga ner sina maskiner om vi dök så lågt. Men det kan ju ändå hända.
Så jag skulle akta mig för att köpa in mig förrän vi sett en ordentlig botten.
Ironiskt nog känns det som Ripple dippat minst och stigit mest när det varit gröna siffror.
Ritade en graf som illustrerar vad jag menar. Volymprofilen är det orange/blåa längst till höger. Som synes har en väldigt stor del av handeln skett mellan $2.22 och ungefär $850, och den allra största volymen är vid $411.88 (som jag avrundade till $410 för enkelhetens skull).
Ovanför de nivåerna ser det ganska tomt ut. Så vi kanske måste "fylla i" volymprofilen på vägen ner innan vi kan se en botten och vända uppåt igen. Bara min teori.
https://i.imgur.com/It6Y3FJ.png
Liknar fingerprints graf, är den nere på 1000$ om 2 år?
Snart där!
https://pbs.twimg.com/media/DkCvLjrUYAAW8kA.jpg
När ethereum gick som bäst hade jag ett skapligt stort innehav i certifikat hos avanza och ville använda deras lån för att köpa mer.
Som tur var fick jag inte lånet beviljat då dessa certifikat inte ses som värdepapper. Hade nog handlat om cirka 50 papp.
Jag har faktiskt alltid undrat hur dessa certifikat blev godkända av Finansinspektionen och kom på börsen.
Snart där!
https://pbs.twimg.com/media/DkCvLjrUYAAW8kA.jpg
Du skulle blankat där! Vet inte hur det fungerar men den har säkert gått ner hälften sen ditt inlägg.
Ska bli intressant nu om folk börjar skjuta in pengar.
Du skulle blankat där! Vet inte hur det fungerar men den har säkert gått ner hälften sen ditt inlägg.
Ska bli intressant nu om folk börjar skjuta in pengar.
Fanns typ inget sätt att blanka då (december/januari). Oavsett så ska man inte blanka lättmanipulerade marknader. Titta på naturgas nu senast där många sprängdes pga den sjuka uppgången på någon vecka. Bitcoin ska till 0.
Fanns typ inget sätt att blanka då (december/januari). Oavsett så ska man inte blanka lättmanipulerade marknader. Titta på naturgas nu senast där många sprängdes pga den sjuka uppgången på någon vecka. Bitcoin ska till 0.
Runt 10:e december kunde man börja blanka
"Nu kommer den första riktiga vågen av blankare. Hittills har det bara varit köparens marknad, men nu kommer även säljarna in”, säger han."
https://www.breakit.se/artikel/10318/spargurun-imorgon-borjar-nasta-eldprov-for-bitcoin
Sparven från Minsk
2018-11-26, 08:46
ETP fond med krypto.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/11/23/kryptovalutor-forsta-krypto-etp-lanserad-pa-schweiziska-borsen.html
ETP fond med krypto.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/11/23/kryptovalutor-forsta-krypto-etp-lanserad-pa-schweiziska-borsen.html
Intressant. Lurkade fram denna:
https://www.six-group.com/exchanges/exchange_traded_products/security_info_en.html?id=CH0445689208USD4
Nåväl, lite gröna siffror på tavlan igen idag :d
Enormt hög avgift, vad motiverar de den med?
Enormt hög avgift, vad motiverar de den med?
Vet inte. 2.5% I förvaltningsavgift på ETH/bitcoin certifikaten också. Dom som man handlar på avanza och nordnet bla.
Mjölkning av hypen?
*jorgen*
Mjölkning av hypen?
*jorgen*
Där kom det ;)
rememberence
2018-11-26, 16:51
Det går bra nu
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-20/bitcoin-rigging-criminal-probe-is-said-to-focus-on-tie-to-tether
Får väl hoppas att det är dödsstöten för Bitcoin :)
Jahapp, svårt att veta om det är ett dödssprattel nu eller nåt annat :)
Det som har varit intressant vid tidigare stora nedgångar är att de stora Valarna inte har sålt. Vet inte hur det varit nu på slutet.
Sparven från Minsk
2018-11-28, 19:21
Skönt med lite grönt.
Tror inte det är något nära döden sprattel. Visst kan det sjunka igen men tror inte bitcoin eller de stora crypto valutorna kommer dö ut. En hel del ico kommer nog stryka med.
Frågan är väl mer var btc kommer landa prismässigt.
Armed Dingo
2018-11-28, 19:22
Jahapp, svårt att veta om det är ett dödssprattel nu eller nåt annat :)
Det som har varit intressant vid tidigare stora nedgångar är att de stora Valarna inte har sålt. Vet inte hur det varit nu på slutet.
Hur kan du veta att ”valarna”, vad jag antar är storägare, inte sålt?
Hur kan du veta att ”valarna”, vad jag antar är storägare, inte sålt?
"How Much Influence do Whales Really Have?
These fears, however, seem to be unfounded as a close observation of the bitcoin’s biggest wallets reveals. The Chainalysis data shows that bitcoin whales are a largely heterogeneous group with more than half of them not being active traders. It is also interesting to note that while the few amongst them who trade have the ability to influence a deep in the market, they tend to buy, not sell during a price decline. Also worthy of note is the fact that these large holders, being professionals tend to employ the use of OTC trading platforms that are able to manage the volumes of their transactions with moderate price disruption."
https://www.google.se/amp/s/www.ccn.com/bitcoin-whales-are-stabilizing-the-market-not-crashing-it-research/amp/
Edit :
Fy fan! Nu använde jag Google igen. Viss fakta finns bara.. På Internet.
Armed Dingo
2018-11-28, 22:44
"How Much Influence do Whales Really Have?
These fears, however, seem to be unfounded as a close observation of the bitcoin’s biggest wallets reveals. The Chainalysis data shows that bitcoin whales are a largely heterogeneous group with more than half of them not being active traders. It is also interesting to note that while the few amongst them who trade have the ability to influence a deep in the market, they tend to buy, not sell during a price decline. Also worthy of note is the fact that these large holders, being professionals tend to employ the use of OTC trading platforms that are able to manage the volumes of their transactions with moderate price disruption."
https://www.google.se/amp/s/www.ccn.com/bitcoin-whales-are-stabilizing-the-market-not-crashing-it-research/amp/
Edit :
Fy fan! Nu använde jag Google igen. Viss fakta finns bara.. På Internet.
Så det står om valar på en sida och därför är det sant?
Det kan stå på 1000 hemsidor men min poäng är, du som småsparare har till 99% sannolikhet köpt på dig något en ”val” gladeligen sålt av, och antagligen började sälja av redan när kursen var på 10k och på väg upp. Att du hört att valar inte sålt.. det är flum. Val? Varför dessa mytologiska ord för att beskriva saker? Är ju typiskt för vilken scam som helst. Självklart har ni blivit lurade av er naivitet allesammans. Är ju klart som dagen.
Det kan stå på 1000 hemsidor men min poäng är, du som småsparare har till 99% sannolikhet köpt på dig något en ”val” gladeligen sålt av, och antagligen började sälja av redan när kursen var på 10k och på väg upp. Att du hört att valar inte sålt.. det är flum. Val? Varför dessa mytologiska ord för att beskriva saker? Är ju typiskt för vilken scam som helst. Självklart har ni blivit lurade av er naivitet allesammans. Är ju klart som dagen.
Därför att man kan följa aktiviteten i alla BTC wallets.
Jag följer kryptovalutor för att jag tycker det är intressant. Om jag hade tyckt att att betala med valuta utan bankens inblanding med blockkedjeteknik är en scam så hade det inte intresserat mej överhuvudtaget.
Likaså om jag haft problem med vad en storinnehavare av bitcoin kallas.
Ändå bra att du har satt dig in i vad det handlar om istället för att bara skrika scam.
Armed Dingo
2018-11-29, 08:43
Därför att man kan följa aktiviteten i alla BTC wallets.
Och de som stal flera miljarder? Varför har man inte kunnat följa dom pengarna?
Att ni investerar i en valuta som går att hacka, för dom beloppen också. Verkar det framtidssäkert? Galenskaper..
Att ni investerar i en valuta som går att hacka, för dom beloppen också. Verkar det framtidssäkert? Galenskaper..
Det är inte BTC som är osäkert i sig. Det är börser eller företag som inte har tillräckligt bra säkerhet på sina plånböcker. Hade banker haft samma låga säkerhet är det lika lätta att komma in där och ställa till det. Stora skillnaden är att fiat valuta kan man spåra. BTC är mycket svårare att följa.
Armed Dingo
2018-11-29, 10:37
Det är inte BTC som är osäkert i sig. Det är börser eller företag som inte har tillräckligt bra säkerhet på sina plånböcker. Hade banker haft samma låga säkerhet är det lika lätta att komma in där och ställa till det. Stora skillnaden är att fiat valuta kan man spåra. BTC är mycket svårare att följa.
Om BitCoin är så svårt att följa (vilket låter konstigt för en oinsatt då det är digitalt, varför kan det inte spåras?), hur vet man att dessa ’valar’ sitter på sina stora innehav och inte sålt av för länge sen?
Hur vet ni ens att dessa val-plånböcker består av riktiga bitcoins och inte bara är uppblåsta med luft för att bygga förtroende hos småsparare att ”de stora” är med? För det är ju exakt det dom gör.
Om BitCoin är så svårt att följa (vilket låter konstigt för en oinsatt då det är digitalt, varför kan det inte spåras?), hur vet man att dessa ’valar’ sitter på sina stora innehav och inte sålt av för länge sen?
Hur vet ni ens att dessa val-plånböcker består av riktiga bitcoins och inte bara är uppblåsta med luft för att bygga förtroende hos småsparare att ”de stora” är med? För det är ju exakt det dom gör.
Så detta är fake news?
A taxonomy of Bitcoin whales
"We analyzed the transactional history of the 32 largest bitcoin wallets not on exchanges as of August 2018 to develop a taxonomy of whales. They represent roughly one million bitcoins, or about $6.3 billion dollars. The data revealed four basic types of whales:
Traders: These whales regularly engage with exchanges to buy and sell bitcoin. With nine wallets controlling over 332,000 coins, worth just over $2 billion, whales who actively trade make up the largest category, but only about a third of total whale holdings. Traders are also relatively recent arrivals in the Bitcoin universe: most got into the market in 2017.
Miners/Early Adopters: The second largest group of whales entered the market much earlier, prior to 2017. This group includes 15 investors, also holding a total of 332,000 coins, worth a bit more than $2 billion. Current trading activity for this group is extremely low. Many of them made significant divestments in 2016 and 2017 as the bitcoin price soared and are now, we assume, extremely wealthy.
Lost: Lost whales make up another large part of the pod with five wallets holding over 212,000 coins, worth approximately $1.3 billion. These are wallets where the owner has lost their private keys and can no longer access their bitcoin. By definition, there have been no transactions at all from these whales since 2011. *
Criminals: This is the smallest segment amongst the whales with three wallets, over 125,000 coins and just short of $790 million in asset value. Two of these whales are connected with the Silk Road darknet market, while the other appears to be involved in money laundering."
https://blog.chainalysis.com/reports/bitcoin-whales-oct
Armed Dingo
2018-11-29, 10:55
Så detta är fake news?
A taxonomy of Bitcoin whales
"We analyzed the transactional history of the 32 largest bitcoin wallets not on exchanges as of August 2018 to develop a taxonomy of whales. They represent roughly one million bitcoins, or about $6.3 billion dollars. The data revealed four basic types of whales:
Traders: These whales regularly engage with exchanges to buy and sell bitcoin. With nine wallets controlling over 332,000 coins, worth just over $2 billion, whales who actively trade make up the largest category, but only about a third of total whale holdings. Traders are also relatively recent arrivals in the Bitcoin universe: most got into the market in 2017.
Miners/Early Adopters: The second largest group of whales entered the market much earlier, prior to 2017. This group includes 15 investors, also holding a total of 332,000 coins, worth a bit more than $2 billion. Current trading activity for this group is extremely low. Many of them made significant divestments in 2016 and 2017 as the bitcoin price soared and are now, we assume, extremely wealthy.
Lost: Lost whales make up another large part of the pod with five wallets holding over 212,000 coins, worth approximately $1.3 billion. These are wallets where the owner has lost their private keys and can no longer access their bitcoin. By definition, there have been no transactions at all from these whales since 2011. *
Criminals: This is the smallest segment amongst the whales with three wallets, over 125,000 coins and just short of $790 million in asset value. Two of these whales are connected with the Silk Road darknet market, while the other appears to be involved in money laundering."
https://blog.chainalysis.com/reports/bitcoin-whales-oct
Säger inte att det är fejk news utan att sannolikheten att det stämmer är lika hög som att det inte gör det. Det är text på nätet. Det är inte värt mycket.
En av grundidéerna med blockkedjetekniken är att alla transaktioner sparas i kedjan (gäller BTC), således kan du se och spåra alla transaktioner som gjorts via BTC, och du kan se innehållet i alla wallets. Ur den synpunkten är BTC inte privat alls. Det finns andra kedjor för det, t.ex. Monero.
Här kan du följa de 100 största BTC-innehaven:
https://bitinfocharts.com/top-100-richest-bitcoin-addresses.html
(Obs: vissa av desas är exchanges). Du kan följa detta själv t.ex. via block explorer: https://blockexplorer.com/
Disclaimer: jag har ett innehav på enorma 0.07 BTC just nu.
Armed Dingo
2018-11-29, 11:08
En av grundidéerna med blockkedjetekniken är att alla transaktioner sparas i kedjan (gäller BTC), således kan du se och spåra alla transaktioner som gjorts via BTC, och du kan se innehållet i alla wallets. Ur den synpunkten är BTC inte privat alls. Det finns andra kedjor för det, t.ex. Monero.
Här kan du följa de 100 största BTC-innehaven:
https://bitinfocharts.com/top-100-richest-bitcoin-addresses.html
(Obs: vissa av desas är exchanges). Du kan följa detta själv t.ex. via block explorer: https://blockexplorer.com/
Och ändå kan man inte spåra en stöld på miljarder? Alltså, miljarder?
Säger inte att det är fejk news utan att sannolikheten att det stämmer är lika hög som att det inte gör det. Det är text på nätet. Det är inte värt mycket.
Och om det skulle vara fejk är för att säga att marknaden inte är riggad för att lura in andra köpare?
Armed Dingo
2018-11-29, 11:10
Och om det skulle vara fejk är för att säga att marknaden inte är riggad för att lura in andra köpare?
Vet inte hur du menar nu?
Vet inte hur du menar nu?
Jag tänkte på att du inte tror på att Valarna mest ligger still.
Då antar jag att du tror att dom säljer på toppen?
Armed Dingo
2018-11-29, 11:22
Jag tänkte på att du inte tror på att Valarna mest ligger still.
Då antar jag att du tror att dom säljer på toppen?
Just toppen är väl svårt att pricka, men jag tror att de med störst innehav har klivit av, ja. Som det alltid är. Early adopters vinner.
Och ändå kan man inte spåra en stöld på miljarder? Alltså, miljarder?
Jag vet inte vilken/vilka exchange hacks du talar om, men här sitter ca 79k stulna BTC från MtGox-hacken:
https://www.blockchain.com/btc/address/1FeexV6bAHb8ybZjqQMjJrcCrHGW9sb6uF
Och här är själva transaktionen:
https://www.blockchain.com/btc/tx/e67a0550848b7932d7796aeea16ab0e48a5cfe81c4e8cca2c5 b03e0416850114
Det svåra är att knyta en wallet-address till en person/personer.
Armed Dingo
2018-11-29, 12:02
Jag vet inte vilken/vilka exchange hacks du talar om, men här sitter ca 79k stulna BTC från MtGox-hacken:
https://www.blockchain.com/btc/address/1FeexV6bAHb8ybZjqQMjJrcCrHGW9sb6uF
Och här är själva transaktionen:
https://www.blockchain.com/btc/tx/e67a0550848b7932d7796aeea16ab0e48a5cfe81c4e8cca2c5 b03e0416850114
Det svåra är att knyta en wallet-address till en person/personer.
Coolt! Men ändå, så ni vet, men kan inte göra något åt det?
Det känns för vilda västern allt sammans. Känns som ett steg bakåt.
Precis. Den privata nyckeln som behövs för att öppna plånboken är dubbelt krypterad genom SHA-256 och i princip (i dagsläget) omöjlig att hacka.
DLT (Distributed Ledger Technology) erbjuder väldigt mycket intressant och jag tycker verkligen inte att transaktioner, t.ex. mellan dig och mig utan en tredje part (bank) inblandad känns som ett steg bakåt. Däremot är detta idag ett område där många tillåts härja mer eller mindre utan konsekvenser. Detta ligger dock inte på t.ex. BTC utan yttre faktorer. Det är inte helt ovanligt att BTC/crypto jämförs med Internet på 90-talet som då också enbart var till för "knarkhandel och barnpornografi".
Stora anledningen till skapandet av BTC är dels 2 saker skulle jag säga.
1. Ingen tredje part som kontrollerar transaktioner och bestämmer vad som är okej och inte.
2. Att vara "anonym". Just knyta plånböcker och transaktioner till personers identiteter.
Att ändra det är att ändra själva grund idén med cryptovaluta.
Sparven från Minsk
2018-11-29, 15:36
Vet inte om någon annan hunnit svara men:
Det går att följa pengarna, dvs se vart de förflyttats, till vilken plånboksadress, men att knyta denna till en person är svårt (om inte omöjligt).
Sen finns det sätt att dölja sina spår, tumblers bland annat.
Valutan BTC går inte att hacka, men plånboken som de ligger i går. Oftast så har användaren varit oförsiktig med sina nycklar eller valt ett för svagt lösenord.
Är ungefär som att säga att en 100 kr sedel går att hacka, men egentligen så stjäl ju ficktjuven plånkan ur din ficka...
Sparven från Minsk
2018-11-29, 15:37
Inte så pjåkigt!
När BTC stod som högst var det mycket kr! Bara att hodla :)
Vore skoj att äga en hel bitcoin någon dag. Är ju lättare att åstadkomma det idag än i december förra året :D
I dessa fattigtider kommer jag ihåg när jag hade ett stort innehav och kursen rusade.
Kollade när jag vaknade på morgonen, duschade och gick ner på stan, drog upp och kollade kursen på telefon på ett kafé. Hade väl tjänat 3 papp eller nåt på några timmar :d
Stämningen var jäkligt bra på diverse forum :)
Själv skiter jag i att försöka hitta anledningar, jag tittar bara på graferna. Särskilt mycket tittar jag på volymprofilen. Ur det perspektivet kan bitcoin fortsätta ner ända till $410 utan att jag blir jätteförvånad. Ja, det är 10x lägre än i dagsläget. Hur sannolikt det är vill jag inte säga, men det är inte omöjligt. Vi har flera "tekniska" hållplatser innan dess... $4200 är en av de, $3000 är en annan. Sen kommer $1800, $1250, $850 och till sist $410. Det är ungefärliga priser där många trades har hänt historiskt sett. Ju lägre vi går, desto fler "aktiva spelare" som historiskt sett har tyckt att "det här är billigt".
Det är inte förrän $410 som det är en enorm mängd "spelare" som har tyckt det. Vid $1800 börjar det åtminstone synas på grafen, här uppe där vi är nu är det mer eller mindre tom luft och fritt fall.
Det som talar emot att vi ska så lågt är väl att miners inte går plus ens på de nivåer vi är nu. Många skulle gå bankrupt och tvingas stänga ner sina maskiner om vi dök så lågt. Men det kan ju ändå hända.
Så jag skulle akta mig för att köpa in mig förrän vi sett en ordentlig botten.
Runt 4000$ verkar det helt klart ligga nåt motstånd
Armed Dingo
2018-12-01, 10:17
Ok, då får jag säga att det verkar snäppet säkrare än jag trodde.
Sparven från Minsk
2018-12-01, 13:07
4200 på bitfinex. Köpte precis lite till btc. Får se om jag omvandlar det till litecoin..
4200 på bitfinex. Köpte precis lite till btc. Får se om jag omvandlar det till litecoin..
Hoppas på rejäl bullrun :)
Shady att göra reklam för ico som dom antagligen inte har en aning om vad det är :d
https://www.va.se/nyheter/2018/11/30/stjarnorna-botfalls-gjorde-smygreklam-for-kryptovalutor/
https://www.va.se/nyheter/2018/11/30/stjarnorna-botfalls-gjorde-smygreklam-for-kryptovalutor/
Saxat från FB
https://www.ccn.com/secs-next-move-s...d-crypto-icos/
"I artikeln beskrivs hur folk som gör videor om kryptovalutor skall granskas. Ett exempel är individen Nick som driver en utav de större YT-Kanalerna inom kryptovärlden (Datadash). För ungefär ett år sedan så fick han incitament som innebar 100.000 Substratum som betalning efter att ha promotat deras projekt via sin Youtube Kanal. SEC hävdar nu att dessa influencers saknar utbildning och därmed saknar rätt att ge finansiella råd. Blir det fotboja må tro?"
Saxat från FB
https://www.ccn.com/secs-next-move-s...d-crypto-icos/
"I artikeln beskrivs hur folk som gör videor om kryptovalutor skall granskas. Ett exempel är individen Nick som driver en utav de större YT-Kanalerna inom kryptovärlden (Datadash). För ungefär ett år sedan så fick han incitament som innebar 100.000 Substratum som betalning efter att ha promotat deras projekt via sin Youtube Kanal. SEC hävdar nu att dessa influencers saknar utbildning och därmed saknar rätt att ge finansiella råd. Blir det fotboja må tro?"
Beror ju på hur han promotat och vad han har sagt. Börjar man med att sig att man inte är någon finansiell rådgivare och alla som tittar måste göra egen research och beslut borde det vara lugnt. Vet att The Crypto Podcast inleder varje avsnitt på ovan sett. :)
Men man kan inte fortsätta använda samma ursäkt om hela ens verksamhet bygger på finansiell rådgivning. Då är det bara tomma ord och svepskäl som omöjligt kan hålla inför en domstol.
Jag följde Ivan On Tech sporadiskt förut. Han körde inte nåt förebyggande prat. Det var mer Smash the like button!!
Riktigt shady att få massa coins i ersättning.
Själv sitter jag inte på något i dagsläget, inget av värde, några hundra UDS i några små alts.
Kommer mest troligt köpa på mig under veckan som kommer, tror vi kommer gå ner till runt 3k...
Starke75an
2018-12-15, 12:00
Runt 4000$ verkar det helt klart ligga nåt motstånd
På väg ner mot 3000 nu
Sparven från Minsk
2018-12-15, 15:40
På väg ner mot 3000 nu
Ligger och dinglar på 3200 hela tiden. Ingen bull run innan nyår verkar det som.
Tror ni majoriteten av marknaden kommer köpa ädelmetall eller bitcoin vid en kris?
Sparven från Minsk
2018-12-15, 16:52
Tror ni majoriteten av marknaden kommer köpa ädelmetall eller bitcoin vid en kris?
Idag, guld.
Om en överskådlig framtid, bitcoin alt annan cryotovaluta.
Starke75an
2018-12-15, 19:34
tror ni majoriteten av marknaden kommer köpa ädelmetall eller bitcoin vid en kris?
Skickat från min oneplus a3003 via tapatalk
nä.
Armed Dingo
2018-12-16, 20:37
Idag, guld.
Om en överskådlig framtid, bitcoin alt annan cryotovaluta.
Hela poängen med guld är väl att det är fysiskt. Vad ska du göra med bitcoin om den digitala världen rasar?
Sparven från Minsk
2018-12-16, 20:55
Hela poängen med guld är väl att det är fysiskt. Vad ska du göra med bitcoin om den digitala världen rasar?
Så guld är bara värt pga att det är fysiskt?
Ser du att den digitala världen kommer rasa inom en snar framtid?
Undrar hur många liv krypto har :d faktiskt lite grönt på tavlan. Några altcoins som gått upp 30-40%
Sparven från Minsk
2018-12-17, 20:26
Undrar hur många liv krypto har :d faktiskt lite grönt på tavlan. Några altcoins som gått upp 30-40%
Japp :)
EOS steg väl runt 20 % ganska snabbt. Kul med lite gröna siffror igen.
Undrar vad som orsakar det.
Japp :)
EOS steg väl runt 20 % ganska snabbt. Kul med lite gröna siffror igen.
Undrar vad som orsakar det.
Ja, vilka går in nu liksom.
Letade på nätet för övrigt och hittade detta.
"Det lockade även svenskarna att ösa in pengar och vid toppen den 17 december hade dessa investerat sammantaget över 2,5 miljarder kronor. Därefter vände bitcoin ned och i år har den rasat med 84 procent i värde."
https://www.va.se/nyheter/2018/12/17/claes-hemberg-svenskar-har-forlorat-2-miljarder-kronor-pa-bitcoin-bubblan/
Sparven från Minsk
2018-12-17, 20:37
Ja, vilka går in nu liksom.
Letade på nätet för övrigt och hittade detta.
"Det lockade även svenskarna att ösa in pengar och vid toppen den 17 december hade dessa investerat sammantaget över 2,5 miljarder kronor. Därefter vände bitcoin ned och i år har den rasat med 84 procent i värde."
https://www.va.se/nyheter/2018/12/17/claes-hemberg-svenskar-har-forlorat-2-miljarder-kronor-pa-bitcoin-bubblan/
Är ju smart att gå in nu. Hade jag haft mer lösa pengar hade jag investerat mer.
Tror på btc och crypto in the long run
Då har man köpt sina första bitcoins genom en mini future som Vontobel ställer ut, har Gav vid 3460 dollar. :cool:
Armed Dingo
2018-12-17, 21:46
Så guld är bara värt pga att det är fysiskt?
Ser du att den digitala världen kommer rasa inom en snar framtid?
Menar att en nackdel med fiat är att det är papper. Guld är guld med samma värde överallt. Vid en katastrof, vad ska du göra med krypto? Skriva ett löfte om transfer på en post-it lapp?
Samma sak gäller om folk börjar komma överens om att krypto är skit. Då är dina pengar borta. Folk kommer inte komma överens om att guld är skit, för guld är 100% ändlig och sällsynt råvara.
Då har man köpt sina första bitcoins genom en mini future som Vontobel ställer ut, har Gav vid 3460 dollar. :cool:
Det roliga är att det kan gå upp 20% på ett par dagar och det är normalt.
Menar att en nackdel med fiat är att det är papper. Guld är guld med samma värde överallt. Vid en katastrof, vad ska du göra med krypto? Skriva ett löfte om transfer på en post-it lapp?
Samma sak gäller om folk börjar komma överens om att krypto är skit. Då är dina pengar borta. Folk kommer inte komma överens om att guld är skit, för guld är 100% ändlig och sällsynt råvara.
De flesta har inga kontanter att tala om heller då allt är redan digitalt så samma problem med dagens system.
Samma sak kan hända med FIAT typ, bara kolla Venezuela inflation deluxe.
Det roliga är att det kan gå upp 20% på ett par dagar och det är normalt.
4122/3460=19% på 2 dagar cofffee
Leo1, du tror inte kursen rekylerar ner tillräckligt mycket innan den drar för att lösa ut min stopp...
*cry* :smash: *gah!*
Leo1, du tror inte kursen rekylerar ner tillräckligt mycket innan den drar för att lösa ut min stopp...
*cry* :smash: *gah!*
Ta bort stoppen ;)
Facebook planerar kryptovaluta för Whatsapp
Facebook arbetar på att skapa en kryptovaluta som ska kunna användas för pengaöverföringar genom bolagets meddelandetjänst Whatsapp.
Det skriver Bloomberg News, som hänvisar till källor med insyn i arbetet.
Facebooks kryptovaluta ska vara en så kallad stablecoin, en digital valuta som är knuten till dollarn. En lansering är dock fortfarande relativt långt borta då Facebook uppges fundera över strategin och om huruvida tillgångar, som till exempel vanliga valutor, ska hållas i lager för att skydda kryptovalutans värde.
Rykten har florerat om Facebooks eventuella framstötar på det finansiella området sedan bolaget 2014 anställde den tidigare Paypalchefen David Marcus för att ta hand om Facebooks Messenger-app. Sedan dess har David Marcus fått ansvaret över Facebooks satsningar på blockchain, en satsning som numera har omkring 40 anställda.
Meddelandetjänsten Whatsapp hade i oktober omkring 1,5 miljarder användare globalt. Appen är mycket populär i Indien där den har över 200 miljoner användare, och i kombination med att Indien är störst i världen på så kallade remittances - invånare som sänder hem pengar från utlandet - ses möjligheten att sända pengar i appen som mycket intressant.
https://www.va.se/nyheter/2018/12/21/facebook-planerar-kryptovaluta-for-whatsapp/
Saftig läsning från en kritiker av ethereum
https://threadreaderapp.com/thread/1078682801954799617.html
Bara en tidsfråga innan EU kommer med regleringar inom krypto
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.712915/eu-reglering-kryptovalutor
Satan vilken pump vid 10 imorse. Upp 3% på typ en kvart. Undrar vad som hände?
Satan vilken pump vid 10 imorse. Upp 3% på typ en kvart. Undrar vad som hände?
Om du tycker att 3 % är en pump i bitcoin så zooma ut grafen mer. Det där var inte ens en märkbar rörelse. Mer en dödsryckning bara.
Om du tycker att 3 % är en pump i bitcoin så zooma ut grafen mer. Det där var inte ens en märkbar rörelse. Mer en dödsryckning bara.
Njaaee.. Jag vidhåller att det är en topp-10 rörelse denna månad :d
Ibland jämför jag med börsen. Där hade 3% på en kvart varit mycket.
Njaaee.. Jag vidhåller att det är en topp-10 rörelse denna månad :d
Ibland jämför jag med börsen. Där hade 3% på en kvart varit mycket.
Hehe, ja det beror såklart också på vilken aktie vi pratar om.. Fingerprint t.ex. rörde sig ner 3,5 % på en kvart i förrgår. Och det är inte ovanligt för den aktien att röra sig 1-3 % på kort tid.. hur mycket ett instrument (aktie/råvara/valuta osv.) kan röra sig beror helt på likviditet och hur många som aktivt tradar det.
PixelMiner
2019-01-20, 12:22
Sålde bitcoin, blev skyldig Skatteverket 8 miljoner: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/linus-dunkers-salde-bitcoin-blev-skyldig-skatteverket-8-miljoner
Sparven från Minsk
2019-01-20, 13:52
Nu dök BTC med typ 4 & iallafall så haha! :)
Upp och ned!
Väntar på den dagen vi bryter igenom 10.000 USD igen :)
Sålde bitcoin, blev skyldig Skatteverket 8 miljoner: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/linus-dunkers-salde-bitcoin-blev-skyldig-skatteverket-8-miljoner
Linus Dunkars kommenterar själv på flashback
https://www.flashback.org/t3012382
Postat via en mobil enhet
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.