Logga in

Visa fullständig version : Bitcoin tråden

Sidor : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10

Carolinew
2018-01-22, 13:41
Nordea förbjuder alla sina 31.000 anställda att handla med kryptovalutor *screwy*

King Grub
2018-01-22, 13:46
Självklart vill bankerna inte att det skall ske handel med något dom inte kan kontrollera till 100 %.

r1kkie
2018-01-22, 13:50
Nordea förbjuder alla sina 31.000 anställda att handla med kryptovalutor *screwy*

På ett sett är det inte så konstigt då den är decentraliserad och det kan ju vilken tomte som helst förstå att kontrollpappa och staten inte gillar. Sen är ju bankerna och centralbanker som kan påverka inflationen som äter upp räntan.

Sen kan man fråga sig om det är lagligt eller inte, det får en jurist avgöra. Men jag hade dragit kränkt kortet som svensk.

StarkaUlf
2018-01-22, 13:56
Men jag hade dragit kränkt kortet som svensk.

Äntligen något som vi svenskar är bäst på :)

Carolinew
2018-01-22, 14:07
Självklart vill bankerna inte att det skall ske handel med något dom inte kan kontrollera till 100 %.

På ett sett är det inte så konstigt då den är decentraliserad och det kan ju vilken tomte som helst förstå att kontrollpappa och staten inte gillar. Sen är ju bankerna och centralbanker som kan påverka inflationen som äter upp räntan.

Sen kan man fråga sig om det är lagligt eller inte, det får en jurist avgöra. Men jag hade dragit kränkt kortet som svensk.

Känns otroligt konstigt. Kan ett företag verkligen komma med sådana villkor i efterhand som reglerar sina anställdas privatliv? OK om man upplyser om det vid nyanställningar så att folk får en chans att hitta en vettigare arbetsplats, men detta känns rentav pinsamt.

Jag kan ju förstå att man inte vill ha anställda som hamnar i ekonomisk knipa, men då får man ju förbjuda all form av investeringar i aktier också, eller rentav alla investeringar som är kopplade till någon form av risk. Bostäder till exempel...

King Grub
2018-01-22, 14:21
Det handlar inte om att värna om sina anställda. Det är ett nonsens-svepskäl.

eternallord
2018-01-22, 16:08
Måste ju vara olagligt att införa en sådan regel? Hade detta varit USA så hade stämningsansökningarna haglat.

agazza
2018-01-22, 17:46
Nordea förbjuder alla sina 31.000 anställda att handla med kryptovalutor *screwy*Privat eller som "privat bankman"?

Ifall det är i bankens regi så är det väl solklart beslut.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

spoon
2018-01-22, 18:30
såatteh. Missade att köpa på 63 och kursen gick till 83. Köpte på 84, det fortsatte stiga en stund. Nu sjunker det och svenska börsen är stängd. Haha det är inte för dom med dåligt hjärta att ha coins :D Speciellt inte när man har läst på om tether.

Carolinew
2018-01-22, 18:36
Privat eller som "privat bankman"?

Ifall det är i bankens regi så är det väl solklart beslut.

Det verkar gälla samtliga anställda oavsett arbetsuppgifter, och omfattar deras egen privatekonomi.

agazza
2018-01-22, 18:38
Det verkar gälla samtliga anställda oavsett arbetsuppgifter, och omfattar deras egen privatekonomi.Källa?

Carolinew
2018-01-22, 18:48
Källa?

Haha, typ alla tidningar har skrivit om det idag :) Bara att googla

https://www.aktiespararna.se/nyheter/storbanken-satter-stopp-bitcoin-hoga-risker

https://www.va.se/nyheter/2018/01/22/nordea-forbjuder-alla-sina-31-000-anstallda-att-handla-med-bitcoin/

https://www.svd.se/nordea-anstallda-forbjuds-handla-med-bitcoin

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/nordea-anst%C3%A4llda-f%C3%B6rbjuds-handla-med-bitcoin-1.5081463

Osv

xodd
2018-01-22, 18:56
Blir ju intressant att se hur Nordea kommer hantera kunder som handlar med crypto och använder Nordea-konton för att få över till fiat. Blir det bökigt tappar dom mig som kund direkt, fast å andra sidan spelar det inte så stor roll då det enda jag gör via Nordea är att betala räkningar.

r1kkie
2018-01-22, 19:19
såatteh. Missade att köpa på 63 och kursen gick till 83. Köpte på 84, det fortsatte stiga en stund. Nu sjunker det och svenska börsen är stängd. Haha det är inte för dom med dåligt hjärta att ha coins :D Speciellt inte när man har läst på om tether.

Stora nackdelen med cerifikat.

spoon
2018-01-22, 19:25
Stora nackdelen med cerifikat.Satte över pengar till Coinbase också. Törs dock inte gå in nu. Vad tror du om tether rykten?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

eiri
2018-01-23, 13:23
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/817421/track-bitcoin-von

nytt bitcoin cert på avanza

Puryeah
2018-01-23, 20:10
Hur gör ni när ni handlar? Skaffat konto på Coinbase och Binance. Är det en väg några av er går? T.ex handla ETH på Coinbase för fiat och sen tradea till vad man nu känner för på Binance?

Läst på lite men verkar vara en hel djungel detta. Om jag vill sälja tillbaka till fiat, går detta via coinbase om man har handlat med ett Visa-kort?

En kort sammanfattning för en idiot om hur wallets/nycklar/adresser fungerar hade varit toppen också om någon orkar :D

xodd
2018-01-23, 20:17
Hur gör ni när ni handlar? Skaffat konto på Coinbase och Binance. Är det en väg några av er går? T.ex handla ETH på Coinbase för fiat och sen tradea till vad man nu känner för på Binance?

Läst på lite men verkar vara en hel djungel detta. Om jag vill sälja tillbaka till fiat, går detta via coinbase om man har handlat med ett Visa-kort?

En kort sammanfattning för en idiot om hur wallets/nycklar/adresser fungerar hade varit toppen också om någon orkar :D

Går att sälja via coinbase till fiat, men om du vill använda coinbase för någon sorts växlingshub är det bättre att köra coinbase > gdax > fiat > bankkonto för då kan du komma undan alla avgifter som coinbase har.

ceejay
2018-01-23, 23:16
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/817421/track-bitcoin-von

nytt bitcoin cert på avanza

vilka ställer ut det certifikatet?

Kabuto
2018-01-23, 23:41

Ja, jag har bara använt coinbase+binance men reggar mig på fler exchanges för mindre ICOs och coins.

För att överföra kryptovalutor behöver du en adress att skicka till, samma sak för att ta emot. Alla olika sorter har olika adresser. Din btc wallet på din dator t.ex har en adress, ditt konto på binance har adresser för alla valörer som går att handla med där.

Det finns hårdvaruwallets, typ ett mer avancerat USB-minne, trezor och nano ledger verkar vara de största.

Det finns mjukvaruwallets, vissa för dator och vissa för telefon. Finns några som har wallets för flera valutor i samma program, många är gjorda enbart för en valuta.

Och paperwallets, man skriver alltså ut sin valuta på papper.

Lite sådär kortfattat.

AlexGBG
2018-01-24, 06:35
Det är fan tungt att göra några som helst vinster nu. Bara upp 22% omräknat till vanliga pengar dom senaste två veckorna =(

Har dock lyckats öka mitt innehav av ETH med 51% så går bara ETH uppåt igen så kan man börja kassera ut pengar igen :D

Kabuto
2018-01-24, 10:22
Någon minut in i videon visas lite från bitconnects live stream, hade helt missat bitconnect fenomenet :laugh:

EhL2OWXZ26s

Någon här som har/hade pengar i det före kraschen?

Danne
2018-01-25, 08:36
En kompis köpte in sig i en ico för 3100:- men råkade få tokens för 47000:- istället till sin wallet.
Han har fått ett vänligt mail där dom gärna vill ha kontakt med honom för en lösning av problemet.
Hur hade ni gjort ?

hahavaffan
2018-01-25, 09:13
Haha shit. Vet inte faktiskt... om det är xyzperson123@hushmail.com så hade jag nog lutat åt att behålla coinsen. Men om det är en mail och ett konto som kan spåras till honom så får han nog tänka efter en aning :P

ApexProcyon
2018-01-25, 09:15
En kompis köpte in sig i en ico för 3100:- men råkade få tokens för 47000:- istället till sin wallet.
Han har fått ett vänligt mail där dom gärna vill ha kontakt med honom för en lösning av problemet.
Hur hade ni gjort ?

Om det hela ser korrekt ut så är det klart att affären bör lösas så ärligt som möjligt.

AlexGBG
2018-01-25, 09:27
Hur hade ni gjort ?

Jag hade svarat på mailet och frågat vad för slags lösning dom sugna på.

Edit: Jag hade nog oavsett vad behållit coinsen, om dom lanseras lanseras på någon exchange så är det ju ofta dom dubblas, eller ännu mer. Den senaste ICOn jag köpte in mig på gick dryga 4x pengarna...

Danne
2018-01-25, 10:34
Tyvärr så använde han sig av sin gmail med sitt riktiga för och efternam.
Om han svarar på mailet har han ju "erkänt" att han fått fel.
Men vad skulle kunna hända ? Det är ju inte som i bankvärlden att dom kan ta tillvaks en felaktig insättning.

agazza
2018-01-25, 15:15
Tyvärr så använde han sig av sin gmail med sitt riktiga för och efternam.
Om han svarar på mailet har han ju "erkänt" att han fått fel.
Men vad skulle kunna hända ? Det är ju inte som i bankvärlden att dom kan ta tillvaks en felaktig insättning.Fördelen med den här valutan är väl att den är ospårbar. Logga in på Google kontot från någon annan ort i Sverige och vidarebefordra det till en hushmail och neka allt.

Fördelen med det här är väl att det är riskfritt och anonymt...

Han kan ju bara säga att han själv inte sett något sådant som dom pratar om

Lennix
2018-01-25, 15:19
Eller så smutsar man inte ner sig för 44000:- utan tar ett snack med dem så kanske han på ett ärligt sätt får mer än sina 3000:-

r1kkie
2018-01-25, 19:51
Hur hade ni gjort ?

Jag hade löst det.

I Sverige är det olagligt att behålla tex pengar som av misstag skickats till personen i fråga. Troligtvis kan cryptos innefatta samma. Kommer inte ihåg vad brottet heter dock. :)

itzhakskenstrom
2018-01-25, 21:37
http://www.tetherreport.com/

leo1
2018-01-26, 13:31
Coolt :)

"Satsningen innebär att alla butiker som finns i terminalerna numera tar emot betalningar via kryptovalutorna Bitcoin, Ether och Dash."

https://www.nyteknik.se/digitalisering/shoppa-med-bitcoin-pa-flygplatsen-6895360

xodd
2018-01-26, 16:57
Tycker www.mona.co verkar riktigt lovande med deras kort. Blir intressant o se om dom får igång det hela, men launch verkar ju onekligen ligga rätt nära till i Asien. Fas 2 blir i sådana fall Europa.

Jag är försiktigt optimistisk!

spoon
2018-01-26, 17:04
http://www.tetherreport.com/Intressant. Får se hur marknaden reagerar på det här.

Sparven från Minsk
2018-01-26, 17:35
Tusan vad många korrektioner, BTC bara står och stampar på....kom igen nu då!

Vattenflaska
2018-01-26, 18:06
Coolt :)

"Satsningen innebär att alla butiker som finns i terminalerna numera tar emot betalningar via kryptovalutorna Bitcoin, Ether och Dash."

https://www.nyteknik.se/digitalisering/shoppa-med-bitcoin-pa-flygplatsen-6895360

Men vem vill använda kryptovaluta? Jag kan inte förstå vem som vill handla med en sådan volatil valuta, det går inte ihop. Jag förstår att många i spekulation tjänat pengar på krypto och att många även förlorat, men tänker att valuta ska omsättas och alla kan inte köpa för att hålla och tro på uppgång tänker jag.

Finns det några siffor på hur mycket volym som omsätts som "spekulation" kontra som faktiskt används som betalmedel?

Finns det någon prognos när man tror att kryptovalutan (generellt) kommer stabilisera sig?

http://omni.se/50-cent-ar-bitcoinmiljonar-glomde-bort-det-lol/a/0E45KM

Lol :laugh:

leo1
2018-01-26, 18:12
Men vem vill använda kryptovaluta? Jag kan inte förstå vem som vill handla med en sådan volatil valuta, det går inte ihop. Jag förstår att många i spekulation tjänat pengar på krypto och att många även förlorat, men tänker att valuta ska omsättas och alla kan inte köpa för att hålla och tro på uppgång tänker jag.

Finns det några siffor på hur mycket volym som omsätts som "spekulation" kontra som faktiskt används som betalmedel?

Finns det någon prognos när man tror att kryptovalutan (generellt) kommer stabilisera sig?

http://omni.se/50-cent-ar-bitcoinmiljonar-glomde-bort-det-lol/a/0E45KM

Lol :laugh:

Det är det som är så häftigt! Att det faktiskt håller på att förvandlas till en valuta. Allting måste börja nånstans. Såklart är det väldigt svårt att ha en stabil kurs i början och det kanske kommer fortsätta så.

Tobbey
2018-01-26, 18:21
Liknar fingerprints graf, är den nere på 1000$ om 2 år?

AlexGBG
2018-01-26, 18:40
Tusan vad många korrektioner, BTC bara står och stampar på....kom igen nu då!

Ja, vore trevligt med en liten uppgang sa man kan casha ut lite :) All trading blir dessutom sa mycket lattare nar allt gar uppat :P

Har dock en halvlyckad tradingvecka bakom mig, upp 12% medan bitcoin gatt ner 5,5%.

spoon
2018-01-26, 19:03
Liknar fingerprints graf, är den nere på 1000$ om 2 år?Jag gissar på 2000. Värdet var bara upppumpat av tether?

Spiffy
2018-01-26, 19:15
Hur hade ni gjort ?

Betalat tillbaka såklart.

r1kkie
2018-01-26, 21:23
Ser ut som man gjorde ett bra köp tidigare å köpte Raiblocks. Raketar nu. :)

leo1
2018-01-28, 00:05
Skönt med grönt på tavlan!

För er som inte hört historien om bitcoin-pizzorna:

"Den 22 maj firas varje år ”Bitcoin Pizza Day”, efter att en tidig bitcoin-entusiast 2010 gjorde världens första riktiga inköp av en produkt, där vederbörande betalade för produkten med enbart bitcoin.

För två pizzor betalde han 10 000 bitcoin, vilket i dagens penningvärde motsvarar omkring 320.000.000 svenska kronor. Fast så var det inte då. Vid tiden för köpet värderades 10 000 bitcoin till cirka 40 dollar."

https://bt.cx/sv/news/2017/07/12/varldens-dyraste-pizza-koptes-for-bitcoin/

Roligt att det fortfarande går att se transaktionen:

" Det är inte bara diskussionen om pizzorna som finns kvar, utan även själva transaktionen syns fortfarande. Det är ett av kännetecknen för bitcoin-systemet att det är väldigt transparent, så att det går att granska alla delar av kedjan sedan första dagen."

https://blockchain.info/tx/a1075db55d416d3ca199f55b6084e2115b9345e16c5cf302fc 80e9d5fbf5d48d?

AlexGBG
2018-01-28, 04:03
Skönt med grönt på tavlan!

För er som inte hört historien om bitcoin-pizzorna:

"Den 22 maj firas varje år ”Bitcoin Pizza Day”, efter att en tidig bitcoin-entusiast 2010 gjorde världens första riktiga inköp av en produkt, där vederbörande betalade för produkten med enbart bitcoin.

För två pizzor betalde han 10 000 bitcoin, vilket i dagens penningvärde motsvarar omkring 320.000.000 svenska kronor. Fast så var det inte då. Vid tiden för köpet värderades 10 000 bitcoin till cirka 40 dollar."

https://bt.cx/sv/news/2017/07/12/varldens-dyraste-pizza-koptes-for-bitcoin/

Roligt att det fortfarande går att se transaktionen:

" Det är inte bara diskussionen om pizzorna som finns kvar, utan även själva transaktionen syns fortfarande. Det är ett av kännetecknen för bitcoin-systemet att det är väldigt transparent, så att det går att granska alla delar av kedjan sedan första dagen."

https://blockchain.info/tx/a1075db55d416d3ca199f55b6084e2115b9345e16c5cf302fc 80e9d5fbf5d48d?

För endast en bitcoin får man denna pizzan =)
UYL706zjqPI

AlexGBG
2018-01-28, 11:58
Trevlig dag for idag med ETH som stormar uppat, gramer mig bara lite att jag salve av lite andra coins till BTC for en gangs skulle da man fick lite battre kurs med BTC jamfort med ETH, sa nu sitter jag pa ovanligt mkt BTC nar ETH val sticker ivag :(

r1kkie
2018-01-28, 13:49
Trevlig dag for idag med ETH som stormar uppat, gramer mig bara lite att jag salve av lite andra coins till BTC for en gangs skulle da man fick lite battre kurs med BTC jamfort med ETH, sa nu sitter jag pa ovanligt mkt BTC nar ETH val sticker ivag :(

Jag funderar på att helt sälja iväg alla BTC.

itzhakskenstrom
2018-01-28, 14:09
Bitfinex BTC/USD(Tether) $11,745.00
GDAX BTC/USD $11,278.00

467 Dollar billigare... *jorgen*

spoon
2018-01-28, 14:27
Jag sitter med etc och det är skoj. Men jag ska sälja klockan 0900 på måndag. Att ha certifierat över helgen suger. Man är helt maktlös. Ska stoppa in lite pengar genom coinbase istället.

Bara jag som nojar över tether?

leo1
2018-01-28, 14:53
Jag sitter med etc och det är skoj. Men jag ska sälja klockan 0900 på måndag. Att ha certifierat över helgen suger. Man är helt maktlös. Ska stoppa in lite pengar genom coinbase istället.

Varför ska du sälja? Det går uppåt 😊

AlexGBG
2018-01-28, 15:10
Jag funderar på att helt sälja iväg alla BTC.
Jag tror dock det finns lite potential om man pallar att hodla ett tag. ETH ligger just nu pa 88% av All Time High, men BTC bara pa knappa 60%, men a andra sidan tror jag man kan gora mkt mer pengar pa andra valutor om man ar lite aktiv.

Det maste ju vara helt vardelost med certifikat, speciellt nar det kommer lite konstiga langhelger och det ar stangt typ en vecka i strack...

Folk har nojat lange over Tether :P

Varför ska du sälja? Det går uppåt 😊

Det gar saaaaaakta :P

leo1
2018-01-28, 15:17
Jag tror dock det finns lite potential om man pallar att hodla ett tag. ETH ligger just nu pa 88% av All Time High, men BTC bara pa knappa 60%, men a andra sidan tror jag man kan gora mkt mer pengar pa andra valutor om man ar lite aktiv.

Folk har nojat lange over Tether :P

Det gar saaaaaakta :P

Avanzas ethereum-certifikat ligger 230% upp på 3 månader. Har man det kopplat till ett isk-konto så är det väldigt lite vinstskatt.

AlexGBG
2018-01-28, 15:45
Avanzas ethereum-certifikat ligger 230% upp på 3 månader. Har man det kopplat till ett isk-konto så är det väldigt lite vinstskatt.

Och Ethereum upp 413% pa 3 manader...

leo1
2018-01-28, 16:09

Jag får det till att den stod i 2473 SEK 28 oktober och 9308 SEK 28 januari. 276% upp.

Jag kan ha fel.

PixelMiner
2018-01-28, 22:05
... men a andra sidan tror jag man kan gora mkt mer pengar pa andra valutor om man ar lite aktiv.

För oss som är bosatta i Sverige är ju rättsläget för daytrading med cryptos ganska oklart. Skatteverket har ju publicerat ett "ställningstagande" där de skriver att varje försäljning/byte/betalning med cryptovalutor skall beskattas. Tolkar man detta hårt (vilket jag misstänker att Skatteverket gör) så innebär detta att man skall kapitalvinstbeskattas vid varje transaktion. Detta gör att daytrading blir både riskfullt och dessutom byråkratiskt jobbigt då man måste spara varje transaktion så att man kan deklarera korrekt.

AlexGBG
2018-01-29, 09:11
Jag får det till att den stod i 2473 SEK 28 oktober och 9308 SEK 28 januari. 276% upp.

Jag kan ha fel.

Jag kollade på https://coinmarketcap.com/ och jag kan lika gärna ha fel :)

AlexGBG
2018-01-29, 09:24
För oss som är bosatta i Sverige är ju rättsläget för daytrading med cryptos ganska oklart. Skatteverket har ju publicerat ett "ställningstagande" där de skriver att varje försäljning/byte/betalning med cryptovalutor skall beskattas. Tolkar man detta hårt (vilket jag misstänker att Skatteverket gör) så innebär detta att man skall kapitalvinstbeskattas vid varje transaktion. Detta gör att daytrading blir både riskfullt och dessutom byråkratiskt jobbigt då man måste spara varje transaktion så att man kan deklarera korrekt.

Ja, det kan ju bli aningens besvärligt då med tanke på hur många ordrar man kan lägga.

Kollade på en av de marknadsplatser där jag handlar, och där har jag runt 40 köp/sälj per dag i snitt den senaste veckan, och då har jag ändå inte varit så aktiv nu som jag var tidigare då jag haft alldeles för mkt på jobbet på sistone, så bara på den sidan på ett år med detta snittet blir det nästan 15000 ordrar bara på den sidan.

Frågan är hur många som kommer följa detta...

BIG Alen
2018-01-29, 10:39
känns som att den senaste veckan så har det varit sjukt motstånd på kring -+10% rörelse, oftast kring 5-7% så att ens göra några moves på att köpa dippar och sälja uppgångar känns knappast värt. någon som gjort nåt? när tror ni totala marketcapen spräcker typ 700 kk igen?

spas
2018-01-29, 10:41

Hur får du fram den siffran? Vart man än tittar så verkar det ligga runt 300%

AlexGBG
2018-01-29, 12:27
Hur får du fram den siffran? Vart man än tittar så verkar det ligga runt 300%

Det är jag som räknar lite skumt ;)

För att klargöra hur jag räknar.

29 Oktober: 300 USD/ETH
29 Januari: 1200 USD
ger att värdet den 29 Jan är 400% av värdet i Oktober, men ökningen är alltså "bara" 300%.

https://coinmarketcap.com/currencies/ethereum/

AlexGBG
2018-01-29, 12:30
känns som att den senaste veckan så har det varit sjukt motstånd på kring -+10% rörelse, oftast kring 5-7% så att ens göra några moves på att köpa dippar och sälja uppgångar känns knappast värt. någon som gjort nåt? när tror ni totala marketcapen spräcker typ 700 kk igen?

5-7% på en BTC ett par gånger under en vecka blir ju ändå rätt bra pengar

PixelMiner
2018-01-29, 15:24
Ja, det kan ju bli aningens besvärligt då med tanke på hur många ordrar man kan lägga.

Kollade på en av de marknadsplatser där jag handlar, och där har jag runt 40 köp/sälj per dag i snitt den senaste veckan, och då har jag ändå inte varit så aktiv nu som jag var tidigare då jag haft alldeles för mkt på jobbet på sistone, så bara på den sidan på ett år med detta snittet blir det nästan 15000 ordrar bara på den sidan.

Frågan är hur många som kommer följa detta...

Tja, följer man INTE detta så riskerar man ju att bli påkommen av skattis och då får man ju både betala skatten man struntat i och dessutom risk för skattetillägg på 40% för att man "slarvat". Vid riktigt grova underlåtelser så finns det ju risk för straffrättsliga åtgärder.

Sen är det ju upp till var och en med vilka risker man vill ta. Men det har gjort att jag själv inte bryr mig om daytrading. Och skulle jag börja så skulle jag välja en handelsplats där man kan exportera ut alla ordrar i något vettigt format (excel, csv etc...).

Tigerkotten
2018-01-29, 15:59
Har en del ripple, är det lika bra att sälja av skiten? Antar finns risk att den går ner ännu mera. Sen investera istället i t.ex VEN, NEO, Cardano mm

Kabuto
2018-01-29, 19:46
Har en del ripple, är det lika bra att sälja av skiten? Antar finns risk att den går ner ännu mera. Sen investera istället i t.ex VEN, NEO, Cardano mm

Det får du nog bestämma själv, jag tror att xrp kommer stiga igen. Men att köpa högt och sälja lågt är väl inte att rekommendera :)

Sparven från Minsk
2018-01-29, 20:28

Finns ju även risk att NEO, Cardano och VEN går ned....

Tror som föregående talare att även Ripple kommer stiga när allt annat börjar stiga.

Kabuto
2018-01-30, 14:40
Min id-verifikation blev just klar på bitstamp. Det skickade jag in 13 december! Tur man inte väntade på dom för att handla :)

Tigerkotten
2018-01-30, 17:09
Jäkla bitgrail som sänkte xrb nu. Kul kul

spoon
2018-01-30, 17:22
Vad tror vi om bitcoin då? Vänder det vid 10k eller fortsätter det nedåt? Är hypen över nu?

itzhakskenstrom
2018-01-30, 19:14
Då åker vi.

xodd
2018-01-30, 19:27
Då åker vi.

Rakt ner i källaren... ;)

ceejay
2018-01-30, 20:20
Det är tufft att sitta med bitcoin nu
från 160k plus till knappt plus öht.

spoon
2018-01-30, 20:35
Det är tufft att sitta med bitcoin nu
från 160k plus till knappt plus öht.Ah fan. Kan tänka mig det :(

Ska du sälja medan du ligger på plus?

ceejay
2018-01-30, 20:38
Jag vet inte just nu. Jag tror fortfarande att det kan bli något bättre. Lightning network exempelvis. Sjukt kluven..

xodd
2018-01-30, 20:39
Jag tror det kommer ske en överflytt i värde från Bitcoin och andra coins. Bitcoin och bitcoins blockkedja har lixom inte så mycket mer att ge förutom "keeper of wealth".

ceejay
2018-01-30, 20:42
Jag tror det kommer ske en överflytt i värde från Bitcoin och andra coins. Bitcoin och bitcoins blockkedja har lixom inte så mycket mer att ge förutom "keeper of wealth".

Framtiden får liksom utvisa det. Just nu känns det surt iaf :)

itzhakskenstrom
2018-01-30, 20:55
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-01-30/crypto-exchange-bitfinex-tether-said-to-get-subpoenaed-by-cftc

http://www.forexlive.com/news/!/bitfinex-and-tether-said-to-be-subpoenaed-by-cftc-20180130

http://nordic.businessinsider.com/cryptocurrency-exchange-bitfinex-reportedly-subpoenaed-by-cftc-2018-1

https://www.coindesk.com/report-cftc-sends-subpoenas-bitfinex-tether/

PixelMiner
2018-01-30, 23:29
Här en lista över vilka som sitter på de största posterna i Tether:
https://wallet.tether.to/richlist

I princip alla i topp är olika exchanges. Om det visar sig att Tether är en stor bluff så kommer motsvarande belopp saknas hos dessa exchanges.

leo1
2018-01-30, 23:47
Vad tror ni händer klockan 01 när börsen öppnar i Japan? Det här dygnets ras på 7-8% är ju inte så mycket att hetsa upp sig för.

AlexGBG
2018-01-31, 07:39
Vad tror ni händer klockan 01 när börsen öppnar i Japan? Det här dygnets ras på 7-8% är ju inte så mycket att hetsa upp sig för.

Vad tänkte du skulle hända? Och varför? Har jag missat något?

r1kkie
2018-01-31, 08:24

Minskat värde på 7-8% när det gäller cryptos är inget ras. Helt normalt än så länge. När det börjar närma sig 30-40% då kan vi börjar använda ras. :cool:

Macroman
2018-01-31, 10:09
Vad tror vi om bitcoin då? Vänder det vid 10k eller fortsätter det nedåt? Är hypen över nu?

Bubblan har nog spruckit skulle jag tro. Det är så här det alltid sett ut i bubblor. Senaste exemplet är väl Fingerprint.

Har sålt av nästan hela mitt innehav nu i vinter.

r1kkie
2018-01-31, 10:30
Bubblan har nog spruckit skulle jag tro. Det är så här det alltid sett ut i bubblor. Senaste exemplet är väl Fingerprint.

Har sålt av nästan hela mitt innehav nu i vinter.

Vilken bubbla? :)

leo1
2018-01-31, 12:58
Ordet "ras" var lite och ta i och det visste jag när jag skrev :) jag tänkte att nyheterna om tether skulle göra att nedgången fortsatte när japan öppnade.

Ångrar bittert att jag inte förde över alla mina bitcoin till ethereum för några veckor sen.

Känns som man sitter och väntar på stora positiva nyheter från bitcoin. Kan dröja en vecka eller två år.

Nipkiss
2018-02-01, 04:26
Sen var ju stämningen mot Tether inskickad redan den 6 December. Lustigt att det nu plötsligt kommer ut och media målar det som att det precis hände.

Det faktum att den är från 6 December och Bitfinex fortfarande håller igång och printar mer Tether är ju ett väldigt gott tecken att allt står rätt till.

Varit en rätt så seg månad men ganska skönt ändå. Det blev så jävla mycket tradande där ett tag men nu har jag knappt gjort ett enda trade under hela Januari. Håller bara på de få alts som jag tror på, samt btc så klart. Riggarna snurrar på i lugnan ro också.

Kan förstå att en del är oroliga i den här dippen (speciellt dom som kom in dom senaste två månaderna) men på den korta tid jag har haft i marknaden har jag fått lära mig att det är det här man får ta om man vill vara med i den galna tjurmarknaden som kan uppstå efteråt.

Blir inte förvånad om vi ser BTC gå sub $9k innan det vänder, men att BTC nån gång i framtiden kommer slå nytt ATH är jag helt övertygad om. Därför sitter jag lugnt i båten.

AlexGBG
2018-02-01, 05:01
Varit en rätt så seg månad men ganska skönt ändå. Det blev så jävla mycket tradande där ett tag men nu har jag knappt gjort ett enda trade under hela Januari. Håller bara på de få alts som jag tror på, samt btc så klart. Riggarna snurrar på i lugnan ro också.

Kan förstå att en del är oroliga i den här dippen (speciellt dom som kom in dom senaste två månaderna) men på den korta tid jag har haft i marknaden har jag fått lära mig att det är det här man får ta om man vill vara med i den galna tjurmarknaden som kan uppstå efteråt.

Blir inte förvånad om vi ser BTC gå sub $9k innan det vänder, men att BTC nån gång i framtiden kommer slå nytt ATH är jag helt övertygad om. Därför sitter jag lugnt i båten.

Ja, det är skönt när det är lite lugnare faktiskt, jag hann/orkade knappt träna under dom första veckorna i Januari, för lite sömn och för mkt pengar fanns att tjäna :D

Nu kör jag lite på ICOs, kan bli riktigt bra med uppgångar på ett par hundra procent på några dagar om man har lite tur.

Har köpt in mig i denna, så jag hoppas att det blir bra på söndag när den ska släppas på en exchange https://iungo.network/

spoon
2018-02-01, 20:46
Verkar vara fritt fall på Bitcoin nu när den trillade under 10k. 8,9 nu. Tror ni att folk är villiga att stoppa in pengarna i marknaden igen? Säg att eth skulle hålla sig hyffsat igenom det här. Jag tror att eth kan få en skjuts uppåt om det blir gröna siffror ett tag på eth.

PixelMiner
2018-02-01, 23:58

Man skall dock komma ihåg att Bitcoin stod i nästan $1200 december 2013 och sedan rasade under hela 2014 och halva 2015 innan kursfallet vände uppåt. Och sedan tog den ända fram till Januari 2017 innan man var tillbaka på samma kurs som i december 2013. Så det var dryga 3 års "ökenvandring" för BTC-hodlers som köpt coins under December 2013.

Men frågan är om vi inte är på väg in i en ny långvarig svacka och hur länge den varar denna gången. Blir den lika lång som förra gången så är det mycket kan hända under dessa år. Man skall komma ihåg att när vi gick in i 2017 så hade BTC fortfarande 80% av cryptocoin marknaden. Idag är den marknadsandelen ungefär 33%. Så även om kryptomarknaden återhämtar sig efter en långvarig svacka, så är det ju inte lika säkert denna gången att det är just Bitcoin som kommer vara den som lyfter igen.

Personligen tror jag att Bitcoins enda nuvarande fördel är att namnet är känt. I övrigt är tekniken samma eller bättre för övriga coins (bortsett alla Scam-coins). Skall Bitcoin ha en chans mot uppstickarna så måste de lösa begränsningarna i transaktionsvolymerna och få ner avgifterna. Annars kommer de bli omsprungna av något annat coin.

AlexGBG
2018-02-02, 07:34
Ingen rolig dag idag...

Macroman
2018-02-02, 07:39
Vilken bubbla? :)

Bitcoinbubblan...

Kabuto
2018-02-02, 08:06
Alla gains är då stort sett borta nu iaf, dags för vändning snart tycker jag..

AlexGBG
2018-02-02, 08:11
Alla gains är då stort sett borta nu iaf, dags för vändning snart tycker jag..

Ja, en vändning och en rejäl bull week hade ju varit trevligt :D

Jag ligger fortfarande bra till, ligger fortfarande plus i Januari och ungefär 700% plus fortfarande sen i början av november :P

r1kkie
2018-02-02, 08:33
Bitcoinbubblan...

Finns ingen bubbla, kommer aldrig finnas någon bubbla. *popcorn*

willis
2018-02-02, 09:11
Är ni med i leken för kortsiktiga gains att omvandla till fiat eller tror ni på teknologin, decentraliseringen och att själv ha kontrollen över sina tillgångar i det långa loppet?

ONvg9SbauMg

AlexGBG
2018-02-02, 09:39
Är ni med i leken för kortsiktiga gains att omvandla till fiat eller tror ni på teknologin, decentraliseringen och att själv ha kontrollen över sina tillgångar i det långa loppet?

ONvg9SbauMg

Jag är bara med för att tjäna pengar. Målet är att kunna köpa en fet lägenhet, en bil, och en helglägenhet vid havet för pengarna :=)

Lennix
2018-02-02, 09:47

En bekant till mig ville höra vad jag trodde om Ethereum och Iota så jag läste på, slängde in ett par tusen mest för att inte stå utanför om det är the next big thing. Så någonstans runt 2025-2030 får vi se om det blir några lambos :d

Ladugårdsdörr
2018-02-02, 12:06
Köper nog tillbaka en del Ethereum här tror jag. Lite iaf.

r1kkie
2018-02-02, 12:10

ONvg9SbauMg

Tror på tekniken samt eventuellt tjäna pengar i det långa loppet. Inga planer att omvanlda till FIAT inom de närmsta åren. Helst inte alls utan att man kan handla för dem istället, då med låga avgifter osv såklart. :)

spoon
2018-02-02, 12:13
Köper nog tillbaka en del Ethereum här tror jag. Lite iaf.Jag är också sugen. Hade dock varit gött att se lite gröna tal först.

willis
2018-02-02, 12:24
Tror det kan fortsätta neråt eller i sidled framåt slutet av februari:

CNY - kinesiska nyåret 16e feb. Företag stänger, folk tar ut pengar m.m. för att åka hem och fira nyåret under flera veckor.
Rapportsäsong - pengar från crypto in i aktier inför/under rapportsäsongen

Med det sagt så köpte jag mer idag *popcorn*

Macroman
2018-02-02, 12:43

Exakt så har alla "bubbeltillgångsägare" sagt i alla tider genom mänsklighetens historia.

dluddeckens
2018-02-02, 12:53
Exakt så har alla "bubbeltillgångsägare" sagt i alla tider genom mänsklighetens historia.

Sedan finns det de som alltid tror det är en bubbla (bla undertecknad), och som konstant missar indexuppgångar för man spelar för safe.

:smash:
*gah!*

KlopFer
2018-02-02, 13:45
Jag är bara med för att tjäna pengar. Målet är att kunna köpa en fet lägenhet, en bil, och en helglägenhet vid havet för pengarna :=)

Höjer ett varningens finger. Akta så du inte blir bränd istället.

Dras med i spekulation och en form av gambling är riskfyllt.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/02/02/roubini-bitcoin-ett-gigantiskt-bedrageri.html

Klein
2018-02-02, 13:50
Höjer ett varningens finger. Akta så du inte blir bränd istället.

Dras med i spekulation och en form av gambling är riskfyllt.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/02/02/roubini-bitcoin-ett-gigantiskt-bedrageri.html

Allt du gör i livet är ju dock spekulation och värdet på det mesta här i världen styrs ju av tillgång och efterfråga så jag ser inte hur BTC skulle skilja sig från mängden i dessa avseenden.

KlopFer
2018-02-02, 14:09
Allt du gör i livet är ju dock spekulation och värdet på det mesta här i världen styrs ju av tillgång och efterfråga så jag ser inte hur BTC skulle skilja sig från mängden i dessa avseenden.

Fine. Men då kan folk sluta grina när de förlorar sina pengar :)

Det här är inte tråden för att rekommendera annan form av investering som långsiktigt är bättre för både hälsan och plånboken.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/hon-beskriver-sig-som-v%C3%A4rldens-f%C3%B6rsta-bitcoinpsykolog-3950272

Tur att ni har en bitcoinpsykolog att gå till om det går dåligt.

Ladugårdsdörr
2018-02-02, 15:01
Köper nog tillbaka en del Ethereum här tror jag. Lite iaf.

Säkrar hem fläskfilén och sexpacket inför helgen!

AlexGBG
2018-02-02, 15:17
Säkrar hem fläskfilén och sexpacket inför helgen!

Du skulle ha kopt tillbaka mycket, da hade du fatt oxfile och ett flak...

Sparven från Minsk
2018-02-02, 16:46
Köpläge på btc och altcoins?
Var ju ett tag sedan de var så här låga...!
Tror man att det ska stiga så är det ju läge att köpa på sig mer.

AlexGBG
2018-02-02, 17:20
Köpläge på btc och altcoins?
Var ju ett tag sedan de var så här låga...!
Tror man att det ska stiga så är det ju läge att köpa på sig mer.

Jag kopte pa mig lite ETH forra gangen den dippade, runt den 16 Jan. Var sjukt nara att salja av den 28e, men ville ha lite mer vinst for att jag skulle tycka att det var vart det, sa min saljorder gick inte igenom. Hade den gatt igenom hade jag formodligen kopt pa mig lite mer idag.

spoon
2018-02-02, 18:07
Köpte på mig eth tidigare idag. Får se vilket håll det går åt.

Vattenflaska
2018-02-02, 20:58

800miljarder SEK på 24 timmar bubblan *popcorn*

http://omni.se/over-800-miljarder-kronor-utraderade-pa-24-timmar/a/3j49BP

Eller från den 11:e januari, http://omni.se/kryptomiljarder-upp-i-rok-efter-forbudsuttalanden/a/wE8RB4

Sedan kommer det säkert finnas de som fortsatt kommer lyckas tjäna pengar på kryptovaluta. Men rätt svindlande summor.

Å andra sidan har pengar gått upp i rök i annat riskkapital också ex. H&M:s aktieägare, http://omni.se/kraftigt-fall-for-h-m-24-miljarder-utraderade/a/vm5mmV

BJM
2018-02-02, 21:20
Min okvalificerade gissning är att det kommer gå ner och upp lite hit och dit tills Bitcoin når under $1000. Då smäller det och går upp igen.

r1kkie
2018-02-03, 02:34
800miljarder SEK på 24 timmar bubblan *popcorn*

http://omni.se/over-800-miljarder-kronor-utraderade-pa-24-timmar/a/3j49BP

Eller från den 11:e januari, http://omni.se/kryptomiljarder-upp-i-rok-efter-forbudsuttalanden/a/wE8RB4

Sedan kommer det säkert finnas de som fortsatt kommer lyckas tjäna pengar på kryptovaluta. Men rätt svindlande summor.

Å andra sidan har pengar gått upp i rök i annat riskkapital också ex. H&M:s aktieägare, http://omni.se/kraftigt-fall-for-h-m-24-miljarder-utraderade/a/vm5mmV

Vi får se vad den står i om 5-10 år.

Vattenflaska
2018-02-03, 10:45
Vi får se vad den står i om 5-10 år.

Svarade på att du skrev att det inte finns någon bubbla och kommer aldrig finnas någon bubbla. Vi verkar ha olika uppfattning om vad ordet bubbla betyder.

Vad kursen kan stå i om 5-10år är en helt annan fråga :)

Rahf
2018-02-03, 10:55
Är det bara jag som tolkar R1kkies inlägg som om han småskojar?

Stefanski
2018-02-03, 12:19
Tips på var man kan hitta olika ICO:er eller läsa på om olika? :)

Bruce Banner
2018-02-03, 13:41

Nej, det brukar vara en vanligt försvarsmekanism när man gått in helt fel i en investering, "men jag är ju långsiktig".

Nu vet jag inte om R1kkie gjort det men det brukar vara vanligt istället för att säga som det är, "det har gått åt pipsvängen och min tajming var helt fel".

MVH
/Bruce

Kabuto
2018-02-03, 14:35
Tips på var man kan hitta olika ICO:er eller läsa på om olika? :)

https://www.coinschedule.com

https://icowatchlist.com

Stefanski
2018-02-03, 19:02
https://www.coinschedule.com

https://icowatchlist.com

:bow:

R0B
2018-02-03, 20:02
https://motherboard.vice.com/en_us/article/yw5ygw/ethereum-startup-prodeum-vanishes-after-seemingly-making-11-leaves-message-penis

Penis var ordet :laugh:

r1kkie
2018-02-04, 21:51

Småskojar inte

Svarade på att du skrev att det inte finns någon bubbla och kommer aldrig finnas någon bubbla. Vi verkar ha olika uppfattning om vad ordet bubbla betyder.

Vad kursen kan stå i om 5-10år är en helt annan fråga :)

Anser inte att det är en bubbla nej. Den är fortfarande 10000% plus på 7 år eller nått liknande. När den är tillbaka på värdet som var vid 2007 så är det en annan sak. Det är extremt volatil och svängningar på 50% är inte ovanligt när det gäller cryptos i så tidigt stadie som det är plus olika politiska utspel om den. Men alla få ha olika åsikter. :)

Nej, det brukar vara en vanligt försvarsmekanism när man gått in helt fel i en investering, "men jag är ju långsiktig".

Nu vet jag inte om R1kkie gjort det men det brukar vara vanligt istället för att säga som det är, "det har gått åt pipsvängen och min tajming var helt fel".

MVH

/Bruce

Inte gått in med allt. Det jag köpt kan jag förlora utan att jag skulle bry mig då det får ses som högrisk. Då får man se det, det var kul så länge det varade. :)

Jag är fortfarande plus så än så länge så var det inte dålig tajming. :)

Kabuto
2018-02-05, 14:47
Det fortsätter att gå rakt neråt i avgrunden, undrar hur fort det kommer stiga när det väl vänder.

leo1
2018-02-05, 14:55
Det fortsätter att gå rakt neråt i avgrunden, undrar hur fort det kommer stiga när det väl vänder.

20% över dan känns inte som en djärv gissning. Satan vad ripple rörde på sig häromdagen :)

Om man är stark i sin tro är det bara handla järnet nu.

Jag har känslan att bitcoin måste presentera en stor positiv nyhet för att sätta fart uppåt.

itzhakskenstrom
2018-02-05, 15:32
Antingen stabiliserar det sig runt 7000-7300 eller så är nästa stop ~5750.

nukz
2018-02-05, 16:01
Kommer nog gå väldigt långt söderut enligt: http://metro.co.uk/2018/02/05/bitcoin-ethereum-ripple-price-plunge-china-cryptocurrency-clampdown-intensifies-7287260/

AlexGBG
2018-02-05, 17:00
Kommer nog gå väldigt långt söderut enligt: http://metro.co.uk/2018/02/05/bitcoin-ethereum-ripple-price-plunge-china-cryptocurrency-clampdown-intensifies-7287260/

Eller väldigt långt norrut enligt samma tidning: http://metro.co.uk/2018/01/17/bitcoin-price-will-hit-100000-make-lot-cryptocurrency-investors-rich-analyst-predicts-7236967/

=)

Är det någon som shortat bitcoin här ännu?

nukz
2018-02-05, 17:55
Eller väldigt långt norrut enligt samma tidning: http://metro.co.uk/2018/01/17/bitcoin-price-will-hit-100000-make-lot-cryptocurrency-investors-rich-analyst-predicts-7236967/

=)

Är det någon som shortat bitcoin här ännu?
Förutom att prisrasprognosen är nyare (från igår) och baseras på ett uttalande om att Kina stryper all handel, även sådan som är baserad utomlands. Om så också sker kommer det fortsätta dala.

agazza
2018-02-05, 20:02

=)

Är det någon som shortat bitcoin här ännu?Det går väl inte?

Sparven från Minsk
2018-02-05, 20:58
Nu börjar det faktiskt svida. Nere på förlust nu, så kan inte lämna, have to hodl!

Hörde rykten om 6500 USD, sen kommer vändningen. vi får se!

Jishuku
2018-02-05, 22:02
Det går väl inte?

Det går att shorta bitcoin på flera sidor... även andra kryptovalutor.
Föredrar själv att använda Bitmex för det.

Kabuto
2018-02-05, 22:20
Nu börjar det faktiskt svida. Nere på förlust nu, så kan inte lämna, have to hodl!

Samma här, svidit ett tag nu. Är lite komiskt vad nöjd man var bara för någon vecka sedan i denna tråd :d

AlexGBG
2018-02-06, 02:26
Det går att shorta bitcoin på flera sidor... även andra kryptovalutor.
Föredrar själv att använda Bitmex för det.
Grattis då :)

Tänkte vid förra dippen att jag skulle sätta mig in i shortande, men det blev tyvärr inte av, hade ju suttit fint nu..

Samma här, svidit ett tag nu. Är lite komiskt vad nöjd man var bara för någon vecka sedan i denna tråd :d

Ja, svider nu, trist som fan är det även om allt jag har innestående nu är tidigare vinster, så kommer inte gå back om jag inte sätter in mer pengar nu igen, vilket jag mycket väl skulle kunna göra om en uppåtgående trend visar sig

AlexGBG
2018-02-06, 05:35
Antingen stabiliserar det sig runt 7000-7300 eller så är nästa stop ~5750.

Vi får hoppas på 5750 nu då...

Blev det inget med, 6300 USD i nuläget...

Klein
2018-02-06, 06:06
Så länge folk fortsätter att paniksälja så kommer kursen att fortsätta rasa. Det är ju inte en oberoende process vi sitter och betraktar. För övrigt jävligt korkat att sälja när kursen rasar.

Vinter
2018-02-06, 07:26
Rent statistiskt kan valutan bottna runt 500-1000. Det är priset då de allra flesta som köpt valutan inte längre kan göra en vinst, senaste 3 åren. Och då finns det inte lägre någon mening med att sälja. Valutan har inget egenvärde eller försvarsmekanism annat än det.

AlexGBG
2018-02-06, 08:14
Så länge folk fortsätter att paniksälja så kommer kursen att fortsätta rasa. Det är ju inte en oberoende process vi sitter och betraktar. För övrigt jävligt korkat att sälja när kursen rasar.

Man kan ju sälja av och köpa mer senare, såvida man nu inte säljer precis innan det vänder :D

leo1
2018-02-06, 16:22
Nu ska det bli intressant att följa :) jag har ingen koll på hur stort tappet var. Vägrar logga in på avanza :d

Rahf
2018-02-06, 16:30
Nu ska det bli intressant att följa :) jag har ingen koll på hur stort tappet var. Vägrar logga in på avanza :d

Runt 50% på Ethereum.

leo1
2018-02-06, 16:51
Runt 50% på Ethereum.

Lider med dom som köpte ethereum och bitcoin på toppen. Många andra kan sitta lugnt i båten

Macroman
2018-02-06, 16:56
Sedan finns det de som alltid tror det är en bubbla (bla undertecknad), och som konstant missar indexuppgångar för man spelar för safe.

:smash:
*gah!*

Japp så är det såklart också.

Macroman
2018-02-06, 17:03
Min okvalificerade gissning är att det kommer gå ner och upp lite hit och dit tills Bitcoin når under $1000. Då smäller det och går upp igen.

En nedgång på 95 % sen toppen...

AlexGBG
2018-02-07, 11:16
Skönt att det vänt lite, desto roligare att kolla saldot nu :D

Puryeah
2018-02-07, 11:54
Hur lång tid tar det att få igenom ett köp på certifikat på avanza? Började lite lätt med certifikat för ett tag sen innan jag börjar ”på riktigt”. La en order på lite mer igårkväll när allt hade rasat så mycket men inte gått igenom än. Står att den är på marknaden men inget avslut än

Macroman
2018-02-07, 12:42
Hur lång tid tar det att få igenom ett köp på certifikat på avanza? Började lite lätt med certifikat för ett tag sen innan jag börjar ”på riktigt”. La en order på lite mer igårkväll när allt hade rasat så mycket men inte gått igenom än. Står att den är på marknaden men inget avslut än

Det går lika snabbt som med aktier. Finns det säljare till ditt pris så går den igenom direkt. Gissar att din köporder ligger långt under marknadspris nu så det är därför har den inte gått igenom.

leo1
2018-02-07, 13:31

Synd att du inte fick nåt cert igår! Riktigt låga priser. Kan tänka mej att folk tycker det är surt att sälja ethereum runt 45-50 kronor. Fortfarande bra priser om man är köpsugen.

Edit

bitcoin kan dra åt hel*ete :d

AlexGBG
2018-02-07, 16:25
Sa nice att det borjar ga uppat sa man kan gora lite sma trades igen, kopte LOCI pa EtherDelta innan jag gick fran jobbet, salde av dom 4 timmar senare med 25% vinst :D

AlexGBG
2018-02-07, 17:01
Förutom att prisrasprognosen är nyare (från igår) och baseras på ett uttalande om att Kina stryper all handel, även sådan som är baserad utomlands. Om så också sker kommer det fortsätta dala.

Javisst, den är nyare, och mer har framkommit sen artikeln som kom för dryga 2 veckor sen, men allt hade dalat rätt rejält redan då.

Jag tror att om t.ex. Kina eller Indien skulle få handeln strypt skulle det mesta rasa, för att sen återhämta sig igen, det finns ju trots allt typ 4 miljarder människor utanför dessa länder.

Puryeah
2018-02-07, 17:32
Synd att du inte fick nåt cert igår! Riktigt låga priser. Kan tänka mej att folk tycker det är surt att sälja ethereum runt 45-50 kronor. Fortfarande bra priser om man är köpsugen.

Edit

bitcoin kan dra åt hel*ete :d

Yes tyvärr blev det så, tänkte köpa lite mer bitcoin men tog bort ordern och köpte lite Ethereum istället :)

Ni som kör coinbase, hur är det att ta ut till fiat? Läst både här och var att det verkar vara lite struligt

AlexGBG
2018-02-08, 13:50
Kopt lite av aXpire i morse, upp 22% so far gentemot ETH :D

leo1
2018-02-08, 18:33
Någon som vet varför bitcoin cash rusar? Upp 34% sen klockan 01.

Var det nån som satt med bitcoin när det blev den forken där man blev tilldelad bitcoin cash? Mest nyfiken på om det stämmer.

Läste att de som hade cert också fick bitcoin cash men förstår inte hur det har gått till isåfall.

r1kkie
2018-02-08, 19:05

Kom ihåg att du inte förlorat något förrens du säljer. :smash:

Tobbey
2018-02-08, 19:50
Det kommer bli en härlig nedgång från dessa nivåer. Om jag ägt bitcoin hade jag sålt nu och köpt guld, gärna fysiskt guld.

Skrev jag på toppen :P Rätt tydligt att den skulle gå ner om man zoomade ut grafen något.

tossefar
2018-02-08, 21:34

Nja inte riktigt sant. Det räcker att växla mellan två kryptovalutor för att vara skatteskyldig.

TranceII
2018-02-08, 21:52

Alternativt: Kom ihåg att om du inte säljer så kan du förlora allt.

AlexGBG
2018-02-09, 01:20

Så är det, men man kan som mest förlora 1x sin insats. Man kan däremot gå plus hur mycket som helst ;)

StarkaUlf
2018-02-09, 17:30
E-coin hade ju varit något, +1352% senaste 24h :D

r1kkie
2018-02-09, 18:28
Nja inte riktigt sant. Det räcker att växla mellan två kryptovalutor för att vara skatteskyldig.

Ja och då säljer du en crypto. :)

Så är det. :)

spoon
2018-02-09, 19:11
E-coin hade ju varit något, +1352% senaste 24h :DDet var uppe på 2512 när jag tittade tidigare idag. Vad är e-coin ? En annan scam?

AlexGBG
2018-02-10, 05:15
Det var uppe på 2512 när jag tittade tidigare idag. Vad är e-coin ? En annan scam?

Tittar man pa skillnaden mellan 00:45 den 6/2 och 00:45 den 7/2 ar skillanderna sjuka.
Fran knappa 6 USD till knappa 300...

https://i.imgur.com/iAOsqen.png

willis
2018-02-10, 10:30
E-coin hade ju varit något, +1352% senaste 24h :D

Det var uppe på 2512 när jag tittade tidigare idag. Vad är e-coin ? En annan scam?

Tittar man pa skillnaden mellan 00:45 den 6/2 och 00:45 den 7/2 ar skillanderna sjuka.
Fran knappa 6 USD till knappa 300...

https://i.imgur.com/iAOsqen.png

Med en 24h-volym på $106105, dvs i stort sett ingen omsättning. Helt vanlig pump & dump där valarna lurar med sig småfisk som sen blir sittande med massa värdelösa tokens.

AlexGBG
2018-02-11, 03:30
Med en 24h-volym på $106105, dvs i stort sett ingen omsättning. Helt vanlig pump & dump där valarna lurar med sig småfisk som sen blir sittande med massa värdelösa tokens.

Japp, där kan man dock göra sig pengar om man är lite rapp och inte blir för girig.

leo1
2018-02-11, 13:41
Vad tror ni om sanningshalten i den här länken eller om jag ska kalla det analysen?

Internet svämmar över av vissa sidor som gör allt för att skriva ner kryptovalutor och sen finns det mycket hallelujasidor-komochköpbitcoin.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.696845/blockchain-miljarder

"Nu kommer ännu en rapport om blockkedjans massiva tillväxt de närmaste åren. IDC spår en global tillväxt på över 80 procent per år. Finanssektorn går i täten – och snabbast är tillväxten i Latinamerika och Japan."

TranceII
2018-02-11, 13:46
Vad tror ni om sanningshalten i den här länken eller om jag ska kalla det analysen?

Internet svämmar över av vissa sidor som gör allt för att skriva ner kryptovalutor och sen finns det mycket hallelujasidor-komochköpbitcoin.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.696845/blockchain-miljarder

"Nu kommer ännu en rapport om blockkedjans massiva tillväxt de närmaste åren. IDC spår en global tillväxt på över 80 procent per år. Finanssektorn går i täten – och snabbast är tillväxten i Latinamerika och Japan."

Skilj på blockkedjor som teknik och implementationer som Bitcoin. Stora företag håller på att experimentera med tekniken men det betyder inte att de kommer börja använda Bitcoin eller ens använda blockkedjan som en kryptovaluta.

leo1
2018-02-11, 13:51
Skilj på blockkedjor som teknik och implementationer som Bitcoin. Stora företag håller på att experimentera med tekniken men det betyder inte att de kommer börja använda Bitcoin eller ens använda blockkedjan som en kryptovaluta.

Sant! Ethereum känns isåfall mer intressant. Sedan antar jag att det finns andra outforskade områden inom blockkedjan som har mycket potential. Jag vet inte vad altcoins har för användningsområden tex.

leo1
2018-02-12, 22:48
Någon som har koll på om och när lightning network släpps?

https://www.marketplace.org/2018/02/12/tech/marketplace-tech-blogs/bitcoin-hassle-maybe-not-long

"Wood: On a scale of 1 to 10, I mean, people seem pretty excited about this. You described it as what the World Wide Web was to the internet. Like the layer that makes it actually accessible to normal humans. Where do you put this? How big a deal is it?

Lee: Within the bitcoin world, this is probably the biggest thing that has happened to bitcoin since bitcoin was created."

PixelMiner
2018-02-13, 17:43
Någon som har koll på om och när lightning network släpps?

Man kör sedan den 6:e december en release candidate version av version 1.0, dvs om man inte upptäcker några allvarliga buggar så är det troligt att man släpper en skarp version snart. Sedan hur lång testperiod som kommer krävas innan "snart" inträffar är ju svårt att säga något om.

Ytterligare frågetecken är väl hur mycket av Bitcoins problem som Lightning Network faktiskt löser. Mellan parter som ofta gör transaktioner mellan varandra så kommer ju det lösa en hel del. Men för sporadiska överföringar gör det ju inte direkt någon nytta, IMHO.

Klein
2018-02-13, 22:39
Man kör sedan den 6:e december en release candidate version av version 1.0, dvs om man inte upptäcker några allvarliga buggar så är det troligt att man släpper en skarp version snart. Sedan hur lång testperiod som kommer krävas innan "snart" inträffar är ju svårt att säga något om.

Ytterligare frågetecken är väl hur mycket av Bitcoins problem som Lightning Network faktiskt löser. Mellan parter som ofta gör transaktioner mellan varandra så kommer ju det lösa en hel del. Men för sporadiska överföringar gör det ju inte direkt någon nytta, IMHO.

Varför tror du det? Om transaktioner går snabbare så ökar väl chansen att man spontanköper saker och med tiden blir en återkommande kund.

PixelMiner
2018-02-13, 23:47
Varför tror du det? Om transaktioner går snabbare så ökar väl chansen att man spontanköper saker och med tiden blir en återkommande kund.

Om jag förstått Lightning Network (LN) korrekt så måste parterna redan när när de öppnar betalningskanalen bestämma vad maxbeloppet på kanalen skall vara och då låsa den mängd Bitcoin som krävs. Öppningen av kanalen registreras på Bitcoin kedjan. Därefter kan transaktionerna på den öppnade kanalen ske obehindrat så länge saldot på kanalen inte överstiger dessa gränser. Kanalen sköter själv all bokföring av transaktionerna. När någon av parterna stänger kanalen så registreras slutsaldot på den vanliga Bitcoin kedjan.

Detta innebär att man kommer betala två transaktionsavgifter till miners av huvudkedjan.

Låt oss ta ett exempel:
Du brukar handla datorprylar av butiken BilligDataAB. Du öppnar därför en betalningskanal till dem och låser beloppet till 10 000 kr. Detta innebär att du måste överföra 10 000 kr till betalningskanalen och betala en avgift till miners för detta. Pengarna är fortfarande dina men registringen av ägandet ligger nu i betalningskanalen istället för i Bitcoins huvudkedja. Nu kan du handla fritt i butiken så länge saldot i kanalen inte överstiger. Låt oss säga att du köper en pryl för 2000 kr. Betalningskanalen registrerar denna betalning och i dess saldo kan du se att du nu har 8000 kr kvar och butiken har 2000 kr. Du handlar ytterligare prylar för 6000 kr. Du har nu 2000 kr kvar och butiken har 8000 kr. Vid detta tillfälle behöver butiken få ut pengarna och väljer därför att stänga kanalen. Detta innebär att kanalens saldo registreras på Bitcoins huvudkedja. Du får alltså tillbaka 2000 kr till din Bitcoin adress och Butiken får 8000 kr till sin.

Sedan går det att kedja ihop betalningskanaler till nätverk och betala till andra som du själv inte har direktkontakt med, men som någon av dina kontakter har en öppen kanal till. Du får dock troligtvis betala en liten avgift för att använda någon annans kanal för denna delsträcka.

I min mening är detta en väldigt smal lösning, som bara löser ett subset av de problem som finns med Bitcoin.

leo1
2018-02-14, 00:22

Okej :)

Har du själv investerat nåt på kryptomarknaden? Ser att du har varit här sedan sida 1.

Klein
2018-02-14, 00:22
Om jag förstått Lightning Network (LN) korrekt så måste parterna redan när när de öppnar betalningskanalen bestämma vad maxbeloppet på kanalen skall vara och då låsa den mängd Bitcoin som krävs. Öppningen av kanalen registreras på Bitcoin kedjan. Därefter kan transaktionerna på den öppnade kanalen ske obehindrat så länge saldot på kanalen inte överstiger dessa gränser. Kanalen sköter själv all bokföring av transaktionerna. När någon av parterna stänger kanalen så registreras slutsaldot på den vanliga Bitcoin kedjan.

Detta innebär att man kommer betala två transaktionsavgifter till miners av huvudkedjan.

Låt oss ta ett exempel:
Du brukar handla datorprylar av butiken BilligDataAB. Du öppnar därför en betalningskanal till dem och låser beloppet till 10 000 kr. Detta innebär att du måste överföra 10 000 kr till betalningskanalen och betala en avgift till miners för detta. Pengarna är fortfarande dina men registringen av ägandet ligger nu i betalningskanalen istället för i Bitcoins huvudkedja. Nu kan du handla fritt i butiken så länge saldot i kanalen inte överstiger. Låt oss säga att du köper en pryl för 2000 kr. Betalningskanalen registrerar denna betalning och i dess saldo kan du se att du nu har 8000 kr kvar och butiken har 2000 kr. Du handlar ytterligare prylar för 6000 kr. Du har nu 2000 kr kvar och butiken har 8000 kr. Vid detta tillfälle behöver butiken få ut pengarna och väljer därför att stänga kanalen. Detta innebär att kanalens saldo registreras på Bitcoins huvudkedja. Du får alltså tillbaka 2000 kr till din Bitcoin adress och Butiken får 8000 kr till sin.

Sedan går det att kedja ihop betalningskanaler till nätverk och betala till andra som du själv inte har direktkontakt med, men som någon av dina kontakter har en öppen kanal till. Du får dock troligtvis betala en liten avgift för att använda någon annans kanal för denna delsträcka.

I min mening är detta en väldigt smal lösning, som bara löser ett subset av de problem som finns med Bitcoin.

Det måste ju gå att lösa på implementeringsnivå så att man som köpare och säljare slipper tjafsa. Jag ser inte varför det skulle behöva vara svårare än att betala med kort. Kortbetalningar är rätt komplicerade saker på teknisk nivå med avgifter, nätverk, återförsäljare för nätverket, banker osv men det är ju inte köparens problem.

PixelMiner
2018-02-14, 00:48
Har du själv investerat nåt på kryptomarknaden? Ser att du har varit här sedan sida 1.

Lite grann. Men inte så tidigt som jag skulle önska. Hoppade på tåget först för ungefär ett år sedan. Det var så mycket suspekta exchanges som blev hackade till höger och vänster, så jag fegade ur innan dess. Men till slut så slängde jag in lite pengar, mest för skojs skull. Inte mer än en rejäl krogrunda går på. Så pengar som jag kunde förlora utan att gråta floder.

Det måste ju gå att lösa på implementeringsnivå så att man som köpare och säljare slipper tjafsa. Jag ser inte varför det skulle behöva vara svårare än att betala med kort. Kortbetalningar är rätt komplicerade saker på teknisk nivå med avgifter, nätverk, återförsäljare för nätverket, banker osv men det är ju inte köparens problem.

Det skall ju skötas relativt transparent. Men lite av det du pekar på är ju också det som många andra har kritiserat LN för. Dvs att det kommer startas stora breda betalningsmotorvägar på LN som har uppåt 10'000 Bitcoin som gräns. Genom att ansluta din betalningskanal till något av dessa företag så kommer du enkelt att kunna nå i princip alla andra. Givetvis mot att du betalar dessa företag en avgift för besväret. Detta kommer ge dessa företag ungefär samma ställning som Visa, Mastercard och banker i allmänhet. Dvs ganska långt ifrån den decentraliserade och egalitära bild som Bitcoin utlovade i sin barndom.

Här är en tolkning av hur LN kanske kommer att utvecklas:
UYHFrf5ci_g

Klein
2018-02-14, 00:53
Detta kommer ge dessa företag ungefär samma ställning som Visa, Mastercard och banker i allmänhet. Dvs ganska långt ifrån den decentraliserade och egalitära bild som Bitcoin utlovade i sin barndom.

Med skillnaden att du fortfarande kan betala decentraliserat om du vill eller sätta upp en privat väg. Dessutom om lightning network tar bort belastningen från det vanliga nätverket så borde det väl bli billigare och snabbare att skicka klassiska betalningar.

PixelMiner
2018-02-14, 01:15
Med skillnaden att du fortfarande kan betala decentraliserat om du vill eller sätta upp en privat väg. Dessutom om lightning network tar bort belastningen från det vanliga nätverket så borde det väl bli billigare och snabbare att skicka klassiska betalningar.

Jo. Hoppet är väl att de stora växlingscentrena (Bitrex, Binance, osv) öppnar stora kanaler mellan sig. På så sätt skulle man få bort ganska många transaktioner ifrån huvudkedjan och på så sätt få ner avgifterna. Men blockstorleken på 1Mb gör ju att huvudkedjan aldrig går fortare än ca 7 transaktioner per sekund (uppåt 20 om alla 100% av alla noder skulle köra med köra med SEGWIT). Att jämföra med Visa som hanterar dryga 1'500 transaktioner per sekund för närvarande och hävdar att de har stresstestat nätet uppåt 56'000 transaktioner per sekund.

Närmast sådana siffror är det väl Nano (fd. RaiBlocks) och IOTA som hävdar att de kan nå mer än 7000 tps för XRB respektive mer än 1500 tps för IOTA.

Sedan kan man ju funderar på vad som händer med alla Bitcoin miners ifall avgifterna sjunker rejält. Då blir det nog många miningpooler som blir olönsamma och stänger ner. Vilket i sin tur får blocken att komma långsammare och transaktionerna blir långsammare, vilket i sin tur kommer driva upp avgifterna igen.

Klein
2018-02-14, 01:45
Sedan kan man ju funderar på vad som händer med alla Bitcoin miners ifall avgifterna sjunker rejält. Då blir det nog många miningpooler som blir olönsamma och stänger ner. Vilket i sin tur får blocken att komma långsammare och transaktionerna blir långsammare, vilket i sin tur kommer driva upp avgifterna igen.

Det är sant. Men om det finns intresse för klassiska bitcoin-transaktioner så finns det nog lösningar. Driftkostnader går ju att lösa med lokal elutvinning från tex vattenkraft. Donationer kan ju också vara ett sätt att hålla igång pooler. Sedan finns det ju som sagt inte heller något som säger att lightning network leder till monopol. Det är ju bara en teknologi som vem som helst kan använda eller ersätta med liknande lösningar. För att det ska bli monopol så måste lagar och regleringar komma till.

Vinter
2018-02-14, 03:04
Sedan kan man ju funderar på vad som händer med alla Bitcoin miners ifall avgifterna sjunker rejält. Då blir det nog många miningpooler som blir olönsamma och stänger ner.

Blir ganska stort överflöd på PC GPU då, begagnad marknaden lär krasha. Perfekt.

r1kkie
2018-02-14, 12:09
Blir ganska stort överflöd på PC GPU då, begagnad marknaden lär krasha. Perfekt.

GTX108TI till reapris, ja tack. ;)

King Grub
2018-02-14, 12:14
Ett slutkört grafikkort utan garanti.

Vinter
2018-02-14, 12:50

Nja, jag tänkte mer mättad begagnatmarknad, ökad produktion och handlare med överfulla lager som säljer till rabatterade priser för att kunna få in nya produkter. Folk som köper begagnat hjälper ju de som vill köpa nytt genom att priserna pressas när efterfrågan minskar.

r1kkie
2018-02-14, 14:44

Tänkte mer att efterfrågan på nya kort skulle minska drastiskt å då priset sänks då det överproducerats kort. :)

King Grub
2018-02-14, 14:46
Då är det väl inte reapris. :P Mer normala priser efter tillverkarens rekommenderade pris till återförsäljare.

agazza
2018-02-14, 18:07
Jag tror det kommer komma ett gäng billiga miningkort på marknaden.

För när en mineare ska sälja ska alla sälja samtidigt och hur många brukar egentligen köpa ett två tre generationer gammalt flaggskeppskort?

Samtidigt är det en stor del av en mineares kalkyl att återsälja korten, när det börjar med att dom övervärderat möjligheten till det kommer dom få panik samtidigt där också.

Har en kille i ett annat kontor som har 56 1070 kort på hylla för han har inte ens fått tummen ur röven att börja använda dom än

PixelMiner
2018-02-14, 23:04

Använder folk fortfarande GPUs till Bitcoin??

Jag trodde det var i princip omöjligt att dra in några pengar på bitcoin mining numera om man inte satt på en brutal ASIC rigg. Även om man har gratis el så blir det väl i princip meningslöst mina via GPU då svårighetsgraden numera är så hög på just Bitcoin. Då är det ju bättre att välja någon de altcoins som har valt en hash-funktion som inte lämpar sig lika väl att göra ASIC maskiner till.

mottat
2018-02-14, 23:18
Ingen seriös minare kommer dumpa 40-50 kort i panik. Finns alltid någon coin som är "värd" att mina. Enda som säljer är folk som köper på sig några kort sen tröttnar och eller får panik när kursen dyker. Och dom köper oftast någon annan minare direkt.

PixelMiner
2018-02-14, 23:22
Kollade precis upp lite data om ASIC miners:

En av de snabbaste ASIC miners som finns på marknaden: AntMiner S9 har en angiven hashrate på 14 Th/s, med en strömförbrukning på ungefär 1372W. Vilket ger en energiförbrukning på 0.098W per Gh.

Ett GTX1080 kan nå upp till knappa 3 Gh/s och drar i storleksordningen 250W. Vilket ger en energiförbrukning 83W per Gh.

Så att bryta SHA256 baserade kryptovalutor med GPU är nog rätt meningslöst.

Vinter
2018-02-15, 01:19
Använder folk fortfarande GPUs till Bitcoin??

Jag trodde det var i princip omöjligt att dra in några pengar på bitcoin mining numera om man inte satt på en brutal ASIC rigg. Även om man har gratis el så blir det väl i princip meningslöst mina via GPU då svårighetsgraden numera är så hög på just Bitcoin. Då är det ju bättre att välja någon de altcoins som har valt en hash-funktion som inte lämpar sig lika väl att göra ASIC maskiner till.

Miners har i stort sätt krashat marknaden på GPU och minnen i USA där återförsöljare dubblat priset på någon månad. I Sverige börjar det se liknande ut.Så ja det är ett problem, fler väljer konsoler istället. Det är stora siffror det handlar om nu.

Minners flyttar bara sina konton till nästa cryptovaluta när en börjar sina. Det är dubbelt dåligt.

Vinter
2018-02-15, 01:24
Ingen seriös minare kommer dumpa 40-50 kort i panik. Finns alltid någon coin som är "värd" att mina. Enda som säljer är folk som köper på sig några kort sen tröttnar och eller får panik när kursen dyker. Och dom köper oftast någon annan minare direkt.

Fast hur många kryptovalutor tror du att marknaden kan stödja? Just nu ser det bara ut som hypade pyramidspel, tänk dig preorder på ett mycket populärt spel. Sedan släpps spelat och det visar sig vara dåligt. Då lämnar folk, med en bitter eftersmak.

Hur många riktiga näsbrännor tro du marknaden kan tolerera innan man anser att hypen kan vara över?

MaxTheMarketer
2018-02-15, 01:24
Jag har en fråga till alla BTC-investerare här: Varför investerade du i BTC?

a) För att sälja med vinst senare vilket då bör minska värdet i BTC på grund av att "vanliga pengar" försvinner ur marknaden

b) För att bidra till att göra BTC en global valuta som används lika flitigt som andra "vanliga" valutor

c) Annat skäl, ange gärna

Vinter
2018-02-15, 01:37

a) För att sälja med vinst senare vilket då bör minska värdet i BTC på grund av att "vanliga pengar" försvinner ur marknaden

b) För att bidra till att göra BTC en global valuta som används lika flitigt som andra "vanliga" valutor

Det är ganska enkelt att kontrollera om kryptovalutor är seriösa eller inte. Samt hur den stora generella marknaden ser på dem.

Fråga dig själv två frågor.

1. Skulle du gå med på att binda din lön i valfri kryptovaluta två år framåt i tiden. När du är medveten om riskerna och fördelarna, är det ett seriöst alternativ?

2. Skulle du tänka dig att uteslutande använda valfri kryptovaluta som betalningsmedel med tillhörande kreditkort, ett år framåt i tiden. För köp av allt. Är det ett seriöst alternativ?

Svara du nej på någon av ovanstående frågor, varför skulle någon av de större aktörerna analysera valutan annorlunda och investera i bra infrastruktur för att använda den. Låter riskabelt.

MaxTheMarketer
2018-02-15, 02:12
Det är ganska enkelt att kontrollera om kryptovalutor är seriösa eller inte. Samt hur den stora generella marknaden ser på dem.

Fråga dig själv två frågor.

1. Skulle du gå med på att binda din lön i valfri kryptovaluta två år framåt i tiden. När du är medveten om riskerna och fördelarna, är det ett seriöst alternativ?

2. Skulle du tänka dig att uteslutande använda valfri kryptovaluta som betalningsmedel med tillhörande kreditkort, ett år framåt i tiden. För köp av allt. Är det ett seriöst alternativ?

Svara du nej på någon av ovanstående frågor, varför skulle någon av de större aktörerna analysera valutan annorlunda och investera i bra infrastruktur för att använda den. Låter riskabelt.

Om du svarar på mina frågor först så svarar jag på dina frågor sedan.

Vinter
2018-02-15, 02:16
Om du svarar på mina frågor först så svarar jag på dina frågor sedan.

Jag köper inte kryptovalutor, så det bli svårt.

mottat
2018-02-15, 02:23
Fast hur många kryptovalutor tror du att marknaden kan stödja? Just nu ser det bara ut som hypade pyramidspel, tänk dig preorder på ett mycket populärt spel. Sedan släpps spelat och det visar sig vara dåligt. Då lämnar folk, med en bitter eftersmak.

Hur många riktiga näsbrännor tro du marknaden kan tolerera innan man anser att hypen kan vara över?

Miners skiter i vad dom minar. Allt dom vill ha är ROI. Tar 10sec att byta coin du minar.

Vinter
2018-02-15, 02:36
Miners skiter i vad dom minar. Allt dom vill ha är ROI. Tar 10sec att byta coin du minar.

Jag sitter och analyserar hela marknaden och fenomenet i makro perspektiv. Hur folk finansierar sina större riggar, hur folk ser på framtiden för kryptovalutorna. Och hur folk som öser in pengar i vissa valutor tänker.

Från mitt perspektiv ser det bara ut som hypad gambling. Inga frågor jag ställt får riktigt bra svar.

Det är bra om du får tillbaka investerade pengar. Men lätt jobbigt om utvecklingen går dit det ser ut att vara på väg.

mottat
2018-02-15, 02:46
Alla investeringar är gamble. Och precis som allt annat är det dom som är först som tjänar mest.

MaxTheMarketer
2018-02-15, 02:50
Det är sant. Allt i livet är mer eller en mindre en risk. BTC känns mer gamble än aktier dock (pysslar inte med något av dem).

Jag köper inte kryptovalutor, så det bli svårt.

Inte jag heller.

Om jag har förstått det rätt så är BTC inte samma sak som aktier på grund av regler och annat som gäller för aktier vilket BTC saknar (ett stort skäl varför jag själv aldrig har investerat i det).

Vinter
2018-02-15, 03:47
Det är sant. Allt i livet är mer eller en mindre en risk. BTC känns mer gamble än aktier dock (pysslar inte med något av dem).

Inte jag heller.

Om jag har förstått det rätt så är BTC inte samma sak som aktier på grund av regler och annat som gäller för aktier vilket BTC saknar (ett stort skäl varför jag själv aldrig har investerat i det).

BTC är en valuta. Och man försöker få det att fungera som en valuta, med legitimt. Men som sagt vem vill storinvestera och flytta stora kapital till en valuta där värdet åker jojo. Du behöver stabilitet närmre dollarn för att få det att växa.

r1kkie
2018-02-15, 08:30

B

Bonus om man går med vinst.

AlexGBG
2018-02-15, 09:55
Några teorier om ett stegrande värde om BTC nu går över 10k USD idag? =)

r1kkie
2018-02-15, 10:19

En återämtning från senaste dipparna. Fint att det går upp lite igen. Ligger man på plus igen. :)

AlexGBG
2018-02-15, 10:19

Går snabbt uppåt nu, gått från 9903$ till nu 9956$ på 15 min... En kvart till så...

leo1
2018-02-15, 13:50
Det ska bli intressant vad som sägs på G20-mötet i mars. Hur stor påverkan det har på kursen vet man såklart inte.

Europeiska centralbankens president sa häromdagen att han inte tycker det är deras sak att reglera kryptovalutor :

https://www.google.se/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKCN1FX1PW

Både Frankrike och Tyskland vill ha regleringar och detta kommer tas upp på G20-mötet:

https://www.google.se/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN1F728X

Ett till speed bumb för kryptovalutorna :)

Math
2018-02-15, 16:29

Är ingen BTC-investerare men har spekulerat i priset.

Jag köpte LTC (och BTC certifikat, XBT) i slutet av sommaren. Det verkade då som att segwit skulle träda i kraft om någon månad. Communitiet var splittrat och jag trodde att det var en möjlighet för BTC communitiet att samlas och vädra ut några dåliga aktörer. Samtidigt så tror jag att det kan finnas en plats för BTC i dagens samhälle, dock oklart vad valutan i sig är värd.

Mell
2018-02-15, 16:51
Tror nog inte det är en jättebra idé att ha en stor % av sin cryptobortfölj i Bitcoin på längre sikt. Ganska bra sammanfattning om varför här: https://www.reddit.com/r/CryptoCurrency/comments/7xnqqc/i_have_done_a_lot_of_research_on_bitcoins_scaling/

leo1
2018-02-15, 17:50
Väldigt mycket gissar jag beror på hur mycket nya pengar som kommer pumpas in i systemet.

Sedan om tex bitcoin leverar smarta lösningar är det en bonus.

PixelMiner
2018-02-15, 18:28
Miners har i stort sätt krashat marknaden på GPU och minnen i USA där återförsöljare dubblat priset på någon månad. I Sverige börjar det se liknande ut.Så ja det är ett problem, fler väljer konsoler istället. Det är stora siffror det handlar om nu.

Minners flyttar bara sina konton till nästa cryptovaluta när en börjar sina. Det är dubbelt dåligt.

Jo, jag är medveten om att folk köper GPU:er för att mina kryptovalutor. Min fråga var ju ifall någon verkligen ens försöker mina specifikt Bitcoin med GPU nu för tiden?

ASICs har ju iprincip gjort det omöjligt att få någon lönsamhet med GPU mining på SHA256 baserade kryptovalutor.

Vår ursprungsdiskussion var ju vilken effekt Lightning Network skulle ha på Bitcoins transaktionsavgifter. Där en tes i diskussionen var att Lightning Network skulle sänka dessa avgifter så pass att Bitcoin blev olönsamt att mina. Där du skrev:

Men eftersom Bitcoin i praktiken inte minas med GPU:er längre så lär ju en avgiftspris krasch hos Bitcoin knappast göra att det kommer ut en massa GPU:er på marknaden. Däremot kommer det antagligen göra (precis som du skriver ovan) att miningfarmarn flyttar över sin kapacitet till något annat SHA256 baserat coin: WikiPedia: List of SHA-256 Crypto Currencies (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_SHA-256_crypto_currencies)

Nipkiss
2018-02-15, 22:51
Absolut ingen minar Bitcoin med sina GPUs.

Som du säger så är det inte lönsamt och det finns bra mycket bättre algoritmer att köra.

leo1
2018-02-17, 01:11
Här är ett yt-klipp där lightning används. Det verkar vara aningen omständigt att installera allt.

B5IPheyaNHA

Agitator
2018-02-17, 01:28
Har varit på arbetsplats där det stått minings under arbetares bord. Det gav en del i loppet.

PixelMiner
2018-02-17, 12:50
Så här går det när vanligt folk skall köpa Bitcoin utan att ha en aning om hur det faktiskt funkar:
https://www.svt.se/nyheter/konsument/kopte-bitcoin-75-procent-forsvann-i-dold-avgift

AlexGBG
2018-02-17, 15:50
Så här går det när vanligt folk skall köpa Bitcoin utan att ha en aning om hur det faktiskt funkar:
https://www.svt.se/nyheter/konsument/kopte-bitcoin-75-procent-forsvann-i-dold-avgift

Fattar inte vad han skulle med så lite till, det är ju knappast något som förändrar ens ekonomi, eller ens egentligen värt att lägga tiden på.

Sen tror jag Pierre är lite tjurig för att hans 130kr har gått ner till 80kr...

r1kkie
2018-02-17, 21:28
Fattar inte vad han skulle med så lite till, det är ju knappast något som förändrar ens ekonomi, eller ens egentligen värt att lägga tiden på.

Sen tror jag Pierre är lite tjurig för att hans 130kr har gått ner till 80kr...

Skulle säkert köpa knark...

Sparven från Minsk
2018-02-18, 08:00
Någon som är insatt i kortet Tenx?

Tydligen ett kort som laddas med BTC eller ETH, sedan ska man kunna handla med det direkt i butik där cryptovalutan omvandlas till lokal valuta, utan avgift.
Läste dock att de hade problem med sin korttillverkare.

Någon som sitter inne med mer info? Kanske någon som har ett sådant kort?

Cooks
2018-02-18, 11:40
Skulle säkert köpa knark...

Och dubbla det då eller? :d

AlexGBG
2018-02-18, 12:13

Det är vanligt att dom som köper knark betalar med cryptovaluta...

Akerhage
2018-02-19, 10:30

Q49WAqPT8Rg

leo1
2018-02-20, 17:31
Jag känner igen det här mönstret fast det var ett tag sen. När bitcoin går upp går altcoinsen ner(inte alla)

Någon som vet varför?

Sparven från Minsk
2018-02-20, 21:02
Jag känner igen det här mönstret fast det var ett tag sen. När bitcoin går upp går altcoinsen ner(inte alla)

Någon som vet varför?

Ingen aning men märker av det tydligt nu. Innan jul så var trenden enligt mig att om BTC gick ned gick allt ned, gick BTC upp gick allt upp.

Nu går BTC starkt upp och allt annat haltar lite...

willis
2018-02-20, 21:51

Någon som vet varför?

https://www.coindesk.com/weathering-altcoin-shitstorm-investing-next-one/

leo1
2018-02-20, 22:23
https://www.coindesk.com/weathering-altcoin-shitstorm-investing-next-one/

Bitcoin måste helt enkelt börja leverera på riktigt för att skjuta I höjden så folk inte köper altcoins istället.

AlexGBG
2018-02-21, 11:35
Ingen aning men märker av det tydligt nu. Innan jul så var trenden enligt mig att om BTC gick ned gick allt ned, gick BTC upp gick allt upp.

Nu går BTC starkt upp och allt annat haltar lite...

I början av December, i alla fall under en veckas tid så gick nästan alltid ETH upp om BTC gick ned, och gick BTC upp gick ETH ned, så man kunde hoppa lite mellan dom och göra sig en hacka. Detta var dock under mindre svängningar, jag har inget minne av hur det var exakt då på dagsbasis, även om det verkar vara lite åt det hållet just i skrivande stund

Kollade kurserna för några timmar sen, då var BTC grön, och ETH röd...

https://i.imgur.com/BnIMGtJ.png

leo1
2018-02-21, 19:21
Jag hade lätt köpt att 10 k för bitcoin och 800 för ethereum är nya bottnar men i den här kryptobranschen vet man aldrig.

Time will tell.

spoon
2018-02-24, 11:53
Sålde av mina eth med förlust idag. Trodde att jag prickade botten och köpte in mig på 950. Sen fortsatte det bara neråt :D Väntade ut uppgången. Hade hoppats att kursen skulle gå upp mot 1100. Men det har jag ingen tro på längre. Nu får det vara färdiglekt för den här gången. Ska bli skönt att inte glo in på kursen flera gånger varje dag.

Jishuku
2018-02-24, 18:16
Jag har tagit "semester" tills jag ser att bitcoin bottnar.. känns som att det kan dra ut på tiden. Skulle inte alls förvåna mig om det dröjer till April-Maj eller t.om. längre. Ibland är det svåraste att inte göra någonting alls.

leo1
2018-02-25, 12:33
Jag har tagit "semester" tills jag ser att bitcoin bottnar.. känns som att det kan dra ut på tiden. Skulle inte alls förvåna mig om det dröjer till April-Maj eller t.om. längre. Ibland är det svåraste att inte göra någonting alls.

Jag förstår hur du menar men du är inte rädd för att bitcoin kommer rusa? Den har legat stabilt runt 9500-10000 ett tag nu.

Sparven från Minsk
2018-02-25, 18:04
En annan har lugnat ned sig lite med investeringarna.
Köpte på mig lite mer BTC och ETH när det var som lägst. När lönen kommer imorgin blir det lite mer BTC, ripple, IOTA och NEO, men inga stora summor, sub 3000 sek typ.

Allt kommer ju stiga, frågan är bara när och hur snabbt det stiger.

Alla som kände att de var sena ombord på tåget har ju chansen att hoppa på relativt lågt nu!

Sen har vi segwit som implementeras lite överallt och lightning network på G. Kommer hända saker!

spoon
2018-02-25, 19:28
Jag tror att peaken är förbi. Intresset kommer att svalna lite för varje dipp. Dom som gick in i marknaden runt eller efter peaken kommer hitta nåt annat att satsa på.

PixelMiner
2018-02-25, 20:57
Allt kommer ju stiga, frågan är bara när och hur snabbt det stiger.

Alla som kände att de var sena ombord på tåget har ju chansen att hoppa på relativt lågt nu!

Jag tror att peaken är förbi. Intresset kommer att svalna lite för varje dipp. Dom som gick in i marknaden runt eller efter peaken kommer hitta nåt annat att satsa på.

Jag tittar på marketcap för de olika valutorna och klurar på vad som är realistiskt att de stiger på. För närvarande så ligger BTC på $159.56B, ETH på $81.08B, Ripple på $34.76B och IOTA på $4.96B. Frågan jag ställer mig är hur mycket de kan växa?

Om jag jämför med Dow Jones S&P 500 som vid årsskiften var $23938.15B. Dvs BTC måste växa 150 ggr för att vara värt lika mycket som detta index bestående av 500 stora företag i USA. Är det realistiskt att tro Bitcoin blir lika stort eller ens i närheten av detta? Min gissning är att Bitcoin maximalt växer 10 ggr pengarna (om ens det) och att det kommer ta flera år att nå dit. Dvs Bitcoin har växt sig så stort att det är svårt att göra några riktigt snabba klipp.

Vad gäller de andra kryptovalutorna så ligger de ju ungefär ungefär samma magnitud. Så även där så tror jag att den tänkbara tillväxten är begränsad till ungefär samma nivå. Så även här tror jag möjligheten till snabba klipp är ganska begränsad.

Därmed inte sagt att man inte kan göra pengar på att trada kryptos. Men att tro att man skall bli superrik på någon av de större kryptovalutorna, som man kunde bli förr, är nog ett överspelat kapitel. Däremot finns ju möjligheten att ha tur att plocka upp rätt shitcoin och följa med det upp. Men eftersom det finns flera hundra av dessa så är detta ju mer eller mindre lotteri, om man inte har riktigt bra insider-information.

Kontentan av det jag säger är väl ungefär att kryptomarknaden faktiskt mognat så pass att de stora klippens förbi. Tänk IT-branschen 1990 kontra 2010, typ... Dvs fortfarande möjlighet att tjäna pengar, men inga 1000 ggr insatsen. Utan kanske mer 10-20% per år...

leo1
2018-02-25, 21:19
Jag såg en halleluja-bitcoinvideo där någon påstod att om bitcoin går upp på 20 k så det blir ath igen kommer det på nyheterna och massor nytt folk kliver in.

Vi får hoppas på lightning network!

Edit: någon som vet om bitcoins market cap var mindre när den var upp och snuddade på 20 k och vad spelar det för roll egentligen?

willis
2018-02-25, 22:05
Jag såg en halleluja-bitcoinvideo där någon påstod att om bitcoin går upp på 20 k så det blir ath igen kommer det på nyheterna och massor nytt folk kliver in.

Vi får hoppas på lightning network!

Edit: någon som vet om bitcoins market cap var mindre när den var upp och snuddade på 20 k och vad spelar det för roll egentligen?

Market cap = värderingen * antalet mynt i cirkulation.

Med andra ord var market cap för BTC (då ett mynt var värderat $20000) ungefär det dubbla jämfört med idag.

Det ger en indikation på den totala värderingen av tillgången. Det är lätt att tycka att Ripple (XRP) är billig då den ligger under $1 per token, men sett till dess market cap kanske dess tillväxtpotential ändå är begränsad.

Jag tycker fundamenta för BTC, ETH ser stark ut framöver med större spridning/integration av SegWit (BTC), samt implementering Lightning (BTC), Raiden (ETH), Plasma (ETH) m.m.

PixelMiner
2018-02-25, 22:19

Market Capitalization (https://www.investopedia.com/terms/m/marketcapitalization.asp) - dvs det nuvarande priset multiplicerat med antalet coins (eller antal aktier om vi pratar om börsen). Så nu när Bitcoin har ett pris på $9'600 och 16'792'050 coins så blir marketcap 9'600 * 16'792'050 = 161'203'680'000.

Så när Bitcoin var uppe på $20,000 så var market cap närmare $335'000'000'000 (lite osäker på hur många coins som fanns då, men räknade med 16'750'000).

Vilken roll det spelar? Tja.. Svårt att säga, men på något sätt illustrerar market cap det totala uppskattade värdet av hela valutan (eller företaget om vi pratar om aktier). Sen är ju detta en sanning med modifikation eftersom man utgår ifrån priset på senaste affären.

Låt oss ta ett enkelt exempel. Jag startar ett aktiebolag och investerar 1'000'000SEK i detta. Företaget har 1000 st aktier värda 1000 SEK/st. Market cap för mitt företag är nu 1'000'000 SEK. Du vill nu köpa aktier av mig för att du tror på mitt företag. Du köper därför 1 aktie för 2000 SEK. Företagets aktiekurs stiger därför till 2000 SEK och market cap för företaget är nu 2'000'000 SEK. Om du sedan tappar tron på företaget och säljer din aktie för 500 SEK, då blir market cap helt plötsligt 500'000 SEK.

Så market cap är bara ett grovt sätt att räkna på det totala värdet på något. Men det säger också något om vad som är rimligt. Tror vi till exempel att Bitcoin kommer bli mer värt än alla stora företag i USA? Om inte, så är det ju osannolikt att Bitcoin någonsin kommer få en market cap i närheten av S&P 500.

leo1
2018-02-25, 23:14
Tack för informationen!

I'm a believer :d

Jishuku
2018-02-26, 13:21
Jag förstår hur du menar men du är inte rädd för att bitcoin kommer rusa? Den har legat stabilt runt 9500-10000 ett tag nu.

Nej, jag är inte "rädd". Jag använder teknisk analys för att avgöra om jag går in på en marknad eller inte. Det du beskriver är känslomässigt styrt, vilket man inte bör ägna sig åt som investerare eller trader. På engelska kallat FOMO (fear of missing out). Sånt som gör att folk jagar priset och köper på toppen.

Jag har tålamod och väntar på signaler att vi bottnat.. sen köper jag, oavsett om det blir på $15000 eller $3000. Spelar inte så stor roll för mig, även om jag såklart hellre köper in mig på $3000.

leo1
2018-03-01, 13:07
Det här med segwit. Menas det att dom som är med i segwit får snabbare och billigare transaktioner?

https://bitcoincore.org/en/segwit_adoption/

PixelMiner
2018-03-01, 20:29
Det här med segwit. Menas det att dom som är med i segwit får snabbare och billigare transaktioner?

https://bitcoincore.org/en/segwit_adoption/

Ja och Nej... SegWit gör att informationen som krävs för att genomföra en transaktion minskar lite. Eftersom man betalar transaktionsavgift per byte så blir det ju lite billigare. Men ju fler som använder SegWit gör ju att det får plats med fler transaktioner per block också. Vilket sänker transaktionskostnaderna för alla, eftersom blocken inte blir fulla så lätt.

På denna sidan kan du få en uppskattning om hur många Satoshis/byte som du måste betala för att få igenom din transaktion:
https://estimatefee.com/

För närvarande uppskattar siten att man får betala 28sat/byte för att få igenom sin transaktion inom 2 block (dvs inom 20 minuter).

Om man kan tänka sig vänta i 24 block (dvs 240 minuter) så behöver man bara betala 4sat/byte.

Sparven från Minsk
2018-03-03, 17:22
Äntligen lite ordentliga gröna siffror. BTC som är uppe i 11.500 idag, gillas.
Altcoins går ju sådär ännu men de kommer nog haka på.

Såg att ripple testas av ännu flera företag nu.

Sparven från Minsk
2018-03-03, 17:22
Oh, testade att för över mindre summa BTC mellan två wallets, 2.11 sek i fee, det känns lite mer överkomligt än de 120 sek som det kostade i december haha!

leo1
2018-03-04, 11:12
Ja och Nej... SegWit gör att informationen som krävs för att genomföra en transaktion minskar lite. Eftersom man betalar transaktionsavgift per byte så blir det ju lite billigare. Men ju fler som använder SegWit gör ju att det får plats med fler transaktioner per block också. Vilket sänker transaktionskostnaderna för alla, eftersom blocken inte blir fulla så lätt.

På denna sidan kan du få en uppskattning om hur många Satoshis/byte som du måste betala för att få igenom din transaktion:
https://estimatefee.com/

För närvarande uppskattar siten att man får betala 28sat/byte för att få igenom sin transaktion inom 2 block (dvs inom 20 minuter).

Om man kan tänka sig vänta i 24 block (dvs 240 minuter) så behöver man bara betala 4sat/byte.

Tack!

En artikel från Forbes om bitcoin. Dom jämför bitcoin med guld och menar att det är en möjlighet att parkera pengarna i bitcoin istället för guld när det är skakigt på börsen. Sen anar dom en uppgång.

Kanske håller bitcoin på att bli rumsren.

https://www.forbes.com/sites/panosmourdoukoutas/2018/03/02/two-bullish-signs-for-bitcoin/amp/

PixelMiner
2018-03-08, 20:33
En advokat i Japan som ansvarar för att hantera efterverkningarna av Mt.Gox har sålt av nästan 70'000 BTC för en halv miljard dollar. Detta har fått hela kryptomarknaden att falla:
https://www.trustnodes.com/2018/03/07/mt-gox-trustee-sold-half-billion-dollars-worth-bitcoin-bitcoin-cash

willis
2018-03-08, 21:00
En advokat i Japan som ansvarar för att hantera efterverkningarna av Mt.Gox har sålt av nästan 70'000 BTC för en halv miljard dollar. Detta har fått hela kryptomarknaden att falla:
https://www.trustnodes.com/2018/03/07/mt-gox-trustee-sold-half-billion-dollars-worth-bitcoin-bitcoin-cash

35841 BTC och 34008 BCH, och han sitter på ytterligare 166,344.35827254 BTC och 168,177.35927254 BCH.

_Robbie_
2018-03-08, 22:16
35841 BTC och 34008 BCH, och han sitter på ytterligare 166,344.35827254 BTC och 168,177.35927254 BCH.

så är det bara att kasta in handduken?

Kabuto
2018-03-08, 22:41

Jag har inte kollat upp själv men läste att priset började dala 2-3 dagar före den stora dumpen.

willis
2018-03-08, 22:47
Här finns mer att läsa, framför allt i kommentarsfältet (spekulationer):
https://steemit.com/bitcoin/@acidyo/mt-gox-is-a-big-reason-for-the-bitcoin-price-crash-from-all-time-high

Sparven från Minsk
2018-03-09, 05:48
Jahapp. All momentum försvann på en dag....bara vänta igen då..

r1kkie
2018-03-09, 10:25
Ser det som bra att dem verkligt stora hållarna börjar sälja av stora mängder. Fördela ut dem mer. Sen att det ger ett temporärt dropp må så vara. :)

leo1
2018-03-10, 00:32
Detta är så häftigt :d

"The Las Vegas strip club is called the Legends Room and we reported about its opening back in May 2017. The local news team interviewed the founder, Nick Blomgren, as well as a number of the adult dancers at the place. They even explained how visitors can use the in-house bitcoin ATM to buy cryptocurrency at the club. Furthermore, the dancers can choose to wear temporary QR tattoos as wallet addresses that can be scanned on a smartphone."

https://news.bitcoin.com/las-vegas-strippers-accept-bitcoin-via-qr-tattoos/

Sparven från Minsk
2018-03-10, 06:26
Detta är så häftigt :d

"The Las Vegas strip club is called the Legends Room and we reported about its opening back in May 2017. The local news team interviewed the founder, Nick Blomgren, as well as a number of the adult dancers at the place. They even explained how visitors can use the in-house bitcoin ATM to buy cryptocurrency at the club. Furthermore, the dancers can choose to wear temporary QR tattoos as wallet addresses that can be scanned on a smartphone."

https://news.bitcoin.com/las-vegas-strippers-accept-bitcoin-via-qr-tattoos/

Smart faktiskt :)

Satt och tänkte på det igår, att om jag hade någon form av talang som jag kunde slå mynt av så skulle jag erbjuda betalning via BTC :)

Jishuku
2018-03-11, 08:34
Så här ser mina nuvarande ordrar ut i Bitcoin (de rosa prickade linjerna). Min tanke är att vi kommer fortsätta neråt så länge vi inte bryter igenom den översta röda linjen. Hur djupt vi går får vi se, men jag finner det hyfsat sannolikt att vi inte går lägre än den långsiktiga trendlinjen som hållit sedan 2011 (nedersta svarta). Det skulle innebära en botten på kring $3-4000. Skulle vi bryta igenom den kan det gå så lågt som $1000, därför har jag ordrar ända dit även om jag inte förväntar mig att de kommer fyllas.

https://i.imgur.com/54dBLOJ.png (https://i.imgur.com/54dBLOJ.png)

nukz
2018-03-11, 08:50
Pseudovetenskaplig rappakalja som möjligen fungerar till viss del när tillräckligt många använder samma spåkula.

Jishuku
2018-03-11, 09:32
Pseudovetenskaplig rappakalja som möjligen fungerar till viss del när tillräckligt många använder samma spåkula.

Det fungerar snarare för att inte särskilt många använder det. Om alla gick efter teknisk analys skulle det inte fungera längre.

Vad är teknisk analys? Det borde egentligen heta "psykologisk analys" eftersom det mäter mänsklig psykologi och vad investerare mest sannolikt kommer göra härnäst.

Och ja det fungerar. Annars hade jag inte tjänat så mycket pengar, annars hade det inte funnits populära sidor som tradingview, annars hade inte tidningar som Börsveckan haft en sida med TA.

När inget fundamentalt händer så är det främst TA som styr riktningen. Fundamentala händelser trumfar alltid TA dock. Däremot måste det ofta till oerhört positiva nyheter för att riktningen ska ändras i en bear market. Och väldigt negativa i en bull market.

nukz
2018-03-12, 22:41
https://youtu.be/g6iDZspbRMg

leo1
2018-03-14, 22:36
Jaha, får se hur långt det sjunker.

spoon
2018-03-15, 08:04
Inte ofta som man är nöjd med förlust. Men nu är jag glad att jag sålde. Att sitta med pengar i den här marknaden nu verkar inte skoj.

r1kkie
2018-03-15, 08:17
Inte ofta som man är nöjd med förlust. Men nu är jag glad att jag sålde. Att sitta med pengar i den här marknaden nu verkar inte skoj.

Tycker det är kul fortfarande, daytradear ju inte utan hodlar bara. Sen var nog min inställning från början rätt klok att det jag gick in med var förlorade från början och allt annat skulle vara en bonus. :)