Visa fullständig version : Ni som ligger i bulk, hur går det för er??
exakt samma rörelser i sömnen, exakt lika temperatur på maten och vattnet man intar, and the list goes on ;)
Exakt var ett dåligt ordval märker jag, ett försök till då, i genomsnitt. Enligt en helt normal matematisk formel på mellanstadienivå.
En grej med kolo, det är otroligt svårt att skriva någoting alls utan att det möts av någon slags övergripande misstänksamhet upplever jag. Är jag lättstött eller ligger det nåt i det?
PureWhey
2013-11-29, 21:49
Urgh, att sitta och pressa jordnötssmör verkar inte som en hit. Massa tråkigt fett.
Urgh, att sitta och pressa jordnötssmör verkar inte som en hit. Massa tråkigt fett.
+1, cornflakes och baguetter är gott!
Nu är det en 4 punkts mätning så vi kanske ska ta procenten med en nypa salt. Att tjejer ligger under 10 med kaliper är visserligen lite ovanligt om man inte tävlar men inte så ovanligt som ni verkar vilja få det till.
Sketagött jö!
PureWhey
2013-11-29, 22:11
Mmmh vitlöksbaguetter!!
Exakt var ett dåligt ordval märker jag, ett försök till då, i genomsnitt. Enligt en helt normal matematisk formel på mellanstadienivå.
En grej med kolo, det är otroligt svårt att skriva någoting alls utan att det möts av någon slags övergripande misstänksamhet upplever jag. Är jag lättstött eller ligger det nåt i det?
Jag menade inte att vara spydig, bara spann vidare på gobers spår, förstod att du menade genomsnitt :)
Nu är det en 4 punkts mätning så vi kanske ska ta procenten med en nypa salt. Att tjejer ligger under 10 med kaliper är visserligen lite ovanligt om man inte tävlar men inte så ovanligt som ni verkar vilja få det till.
Var därför jag även ifrågasatte metoden. Har du något svar på vilka de är som faktist ger bra siffror?
Var därför jag även ifrågasatte metoden. Har du något svar på vilka de är som faktist ger bra siffror?
Det är lite beroende fettprocent faktiskt men rent generellt så kan man säga att ju fler desto bättre, parillo 9 punkt är väl det som dom flesta försöker använda då det brukar ge bäst resultat. Problemet är dock oftast personen som mäter, det är få personer som är utbildad i sverige och ännu färre som har gjort tillräckligt många mätningar för att komma ned i den säkerhet som "man ska ha". Därför blir oftast procenten felaktiga, det viktiga är använda samma person som mäter, att han mäter och sen fokuserar man på måtten.
Stjarnan
2013-11-30, 06:03
Helt okej om jag får säga det själv.
Onödigt att publicera den första mätningen egentligen, men ville ha med den ändå för egot.
6/10 2011:
Body Fat: 11.23 %
Method: Parillo
Weight: 48.00 kgs
Lean Body Weight: 42.61 kgs
Body Fat Weight: 5.39 kgs
Caliper Measurements
Tricep: 6.0 mm
Suprailiac: 5.0 mm
Abdominal: 5.0 mm
Thigh: 5.0 mm
17/9 2013:
Body Fat: 9.47 %
Method: Parillo
Weight: 53.00 kgs
Lean Body Weight: 47.98 kgs
Body Fat Weight: 5.02 kgs
Caliper Measurements
Tricep: 6.0 mm
Suprailiac: 5.0 mm
Abdominal: 5.0 mm
Thigh: 5.0 mm
Idag 29/12 2013:
Body Fat: 11.71 %
Date: 2013-11-29
Method: Jackson/Pollock 4
Weight: 58.00 kgs
Lean Body Weight: 51.21 kgs
Body Fat Weight: 6.79 kgs
Caliper Measurements
Tricep: 9,6 mm
Suprailiac: 7,2 mm
Abdominal: 9,6 mm
Thigh: 9,6 mm
En 4-punktsmätning säger tyvärr inte speciellt mycket. Be personen som mäter dig göra en 9-punkts mätning så kommer du närmare sanningen!
stjarnan jag väntar fortfarande på formbilder ;)
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
De två första är niopunkts, har bara inte skrivit med de mått som inte gjordes i den som var fyra punkter.
Jag menade inte att vara spydig, bara spann vidare på gobers spår, förstod att du menade genomsnitt :)
:)
En 4-punktsmätning säger tyvärr inte speciellt mycket. Be personen som mäter dig göra en 9-punkts mätning så kommer du närmare sanningen!
Absolut, nu blev det fyra punkter just igår p ga omständigheter, annars är det parillo, 9 punkt som gäller.
Jag tror det stämmer ganska bra, och det säger jag inte för att skryta eller överdriva mina insatser, har bara inte så mycket kroppsfett för att jag flera gånger nästan dog i anorexia för några år sen, sen efter det tävlade jag i långdistanslöpning. Sen började jag lyfta.
Spela roll förresten, det går framåt åt rätt håll. Det räcker för mig :)
Stjarnan
2013-12-01, 07:13
stjarnan jag väntar fortfarande på formbilder ;)
Då får du vänta ett tag till ;) Just nu försöker jag verkligen att äta på mig ordentligt så kroppen samlar helt otroligt mycket vätska. vikten pendlar mellan 93-97 kg så vissa dagar ser jag knapp magrutorna :)
Reaper123
2013-12-02, 16:00
Går nog lite för bra just nu, då jag senaste 5 veckorna lagt på mig nästan 3kg. Men hade en period då vågen ej vill öka trots (ett teoretiskt) kcalöverskott så är "bara" +0,33 kg/vecka senaste 2 månaderna.
Flyter på riktigt bra på gymmet då jag tex förbättrat mitt 2RM på marken med 12%, bänkpressen med 20% och militärpressen 17%. Så har tillslut lyckas lägga fokus på rätt saker och har sen ett par dagar tillbaka sen helt sluta räkna kalorier och väga maten så ska bli kul att se hur december kommer utspela sig både på gymmet och på vågen.
Min förhoppning är att jag kommer landa omkring 4000 kcal/dag och fortsätta öka i vikt i samma takt som nu (eller gärna marginellt långsammare) men kommer alltså använda sunt förnuft och hungerkänslan som verktyg!
Fortsätter styrkan öka i samma takt är det såklart skitbra, men borde rimligen plana ut snart...
Sådär. Jag skulle behöva lite hjälp. Jag tycker att jag har lagt på mig mest fett istället för muskler. Väger nu ca 84kg på 180 cm. Jag äter antagligen för mycket kalorier, vilket jag kom på igår när en sida rekommenderade mig 2500 kalorier (träning 3-4 ggr/vecka) för att hålla mig i balans. Tidigare har andra sidor rekommenderat 3000 kalorier i balans så jag har då käkat 3500 kalorier för att gå upp i vikt vilket kan ha varit tok for mycket? Någon som har en aning om hur mycket jag behöver ungefär? Tack!
Magnus N
2013-12-02, 20:26
Sådär. Jag skulle behöva lite hjälp. Jag tycker att jag har lagt på mig mest fett istället för muskler. Väger nu ca 84kg på 180 cm. Jag äter antagligen för mycket kalorier, vilket jag kom på igår när en sida rekommenderade mig 2500 kalorier (träning 3-4 ggr/vecka) för att hålla mig i balans. Tidigare har andra sidor rekommenderat 3000 kalorier i balans så jag har då käkat 3500 kalorier för att gå upp i vikt vilket kan ha varit tok for mycket? Någon som har en aning om hur mycket jag behöver ungefär? Tack!
hur snabbt har du gått upp i vikt?
R Scarpa27
2013-12-02, 20:41
baguetter med jordnötssmör är gott.
hur snabbt har du gått upp i vikt?
Har ingen jättekoll, men det har gått till och från. I somras i typ juni vägde jag 76. Jag gick då skitsnabbt upp i vikt typ från 76-80 på mindre än 2 månader. Kan ha med att göra att jag började använda kreatin. Jag har dock slarvat med det nu på senaste tiden och har ej gått ned i vikt. Sedan har jag gått upp typ 1 kg/månad. Känns dock som att jag lägger på mig mycket mer fett än muskler. Jag är dock osäker på vad jag har vägt varje månad efter sommarn. Jag kan ha vägt ett kilo mindre vid varje tillfälle så jag har kanske gått upp mer än 1kg/månad.
Har ingen jättekoll, men det har gått till och från. I somras i typ juni vägde jag 76. Jag gick då skitsnabbt upp i vikt typ från 76-80 på mindre än 2 månader. Kan ha med att göra att jag började använda kreatin. Jag har dock slarvat med det nu på senaste tiden och har ej gått ned i vikt. Sedan har jag gått upp typ 1 kg/månad. Känns dock som att jag lägger på mig mycket mer fett än muskler. Jag är dock osäker på vad jag har vägt varje månad efter sommarn. Jag kan ha vägt ett kilo mindre vid varje tillfälle så jag har kanske gått upp mer än 1kg/månad.
det låter som du gått upp i en rätt så lagom takt.
det låter som du gått upp i en rätt så lagom takt.
Kan mitt missnöje kanske orsakas av att jag käkar för lite protein? Jag har bara fixat tillräckligt med kalorier, jag får mycket möjligt i mig för lite protein. Hur mycket ska man få i sig? Typ 1g per vikt i pounds? Så typ 183g för mig?
Kan mitt missnöje kanske orsakas av att jag käkar för lite protein? Jag har bara fixat tillräckligt med kalorier, jag får mycket möjligt i mig för lite protein. Hur mycket ska man få i sig? Typ 1g mer vikt i pounds? Så typ 183g för mig?
hur mycket fett äter du? för lite protein är inte så troligt.
tränar du tillräckligt mycket/hårt?
går väl uppåt. låg runt 58kg i september, nu snart 63kg.. och det märks! Har fått fina armar/axlar och stark buk, resten slackar efter...
jag har alltid varit en smal och benig jävel utan en enda hård muskel i kroppen.. skulle vara nice o hamna runt 70kg till feb mars(har fått en rejäl ölmage på köpet). Då drar cykel säsongen igång o har planer att gå ner till 65kg till sommaren så man kan visa magen och cykla runt vättern lite snabbare :)
tror det här är min första kolozzeuminlägg
edit: det var tydligen mitt 4
Babyface
2013-12-03, 09:32
Ni som ligger högt
3500-4000
Har ni några grunder ni äter varje dag?
Isf vad?
Skulle vara smidigt att äta som vanligt men ha en grund på 1500
En limpa och 1 liter mjölk tex
Baby; tror jag hamnar mellan 3-3,5mcal om dan. Äter en stor gröt till frukost och kvälls, med vassle. Lunch på vardagar är i skolan där det serveras diverse husmanish mat, en stor tallrik av det.
Bulken går bra, gymmet alldeles strålande. Börjar dock verkligen känna av TEF, är väldigt varm vissa tider på dagen, ibland nästan obekvämt, speciellt på kvällen
Reaper123
2013-12-03, 10:33
Har ingen jättekoll, men det har gått till och från. I somras i typ juni vägde jag 76. Jag gick då skitsnabbt upp i vikt typ från 76-80 på mindre än 2 månader. Kan ha med att göra att jag började använda kreatin. Jag har dock slarvat med det nu på senaste tiden och har ej gått ned i vikt. Sedan har jag gått upp typ 1 kg/månad. Känns dock som att jag lägger på mig mycket mer fett än muskler. Jag är dock osäker på vad jag har vägt varje månad efter sommarn. Jag kan ha vägt ett kilo mindre vid varje tillfälle så jag har kanske gått upp mer än 1kg/månad.Hur ser det ut med styrkan på gymmet?
För om du ej blir starkare, men ökar i vikt så borde rimligen din misstanke vara rättfärdigad men annars tycker jag din viktökning inte skriker grisbulk (som ofta resulterar i att man ökar ganska mycket i fettvikt, men såklart även i fettfri vikt).
Ni som ligger högt
3500-4000
Isf vad?
En limpa och 1 liter mjölk texHar väl inte någon fast grund men delat upp mina kcal ungefär så här:
Lunch: ~1000 kcal
Em-fikat: ~1000 kcal
Träning: ~500 kcal
Middag: >1000 kcal
Kvällsmål: >500 kcal
Vanliga livsmedel en "normal" dag:
200-300g pasta/ris, 200-300g kött, 100-150g havregryn, 200-300g bröd m diverse pålägg, 5dl mjölk eller yoghurt + ett par dl flingor och ett gäng frukter.
Har för övrigt ätit i snitt ~4400 kcal/dag senaste 2 månaderna och rätt trött på denna mängd mat!
Ni som ligger högt
3500-4000
Isf vad?
En limpa och 1 liter mjölk tex
500g kvarg och 100-150g start flingor
2 whey shakes
2 mål mat
eventuellt någon macka emellan eller fika.
Babyface
2013-12-03, 11:09
baby; tror jag hamnar mellan 3-3,5mcal om dan. äter en stor gröt till frukost och kvälls, med vassle. Lunch på vardagar är i skolan där det serveras diverse husmanish mat, en stor tallrik av det.
Bulken går bra, gymmet alldeles strålande. Börjar dock verkligen känna av tef, är väldigt varm vissa tider på dagen, ibland nästan obekvämt, speciellt på kvällen
tef?
Babyface
2013-12-03, 11:14
Hur ser det ut med styrkan på gymmet?
För om du ej blir starkare, men ökar i vikt så borde rimligen din misstanke vara rättfärdigad men annars tycker jag din viktökning inte skriker grisbulk (som ofta resulterar i att man ökar ganska mycket i fettvikt, men såklart även i fettfri vikt).
Har väl inte någon fast grund men delat upp mina kcal ungefär så här:
Lunch: ~1000 kcal
Em-fikat: ~1000 kcal
Träning: ~500 kcal
Middag: >1000 kcal
Kvällsmål: >500 kcal
Vanliga livsmedel en "normal" dag:
200-300g pasta/ris, 200-300g kött, 100-150g havregryn, 200-300g bröd m diverse pålägg, 5dl mjölk eller yoghurt + ett par dl flingor och ett gäng frukter.
Har för övrigt ätit i snitt ~4400 kcal/dag senaste 2 månaderna och rätt trött på denna mängd mat!
Blir en del mat haha!
Bröd och flingor har jag totalt missat. Ska börja med det!
Du kör också HCLF va?
Jag har kollat på bilder och märker att formen blir så mycket tajtare på low fat (iaf för mig) om man tar förra året där jag vägde 82 mot 77 (nu) så ser jag bara större ut och bättre midja. Förra året var det samma kcal men falukorv i ugn röd mjölk och fyfan vad formen ballade ur på relativt samma vikt
Blir en del mat haha!
Du kör också HCLF va?
Jag har kollat på bilder och märker att formen blir så mycket tajtare på low fat (iaf för mig) om man tar förra året där jag vägde 82 mot 77 (nu) så ser jag bara större ut och bättre midja. Förra året var det samma kcal men falukorv i ugn röd mjölk och fyfan vad formen ballade ur
dagsformen borde vara bättre på moderat högt fett och inte skyhögt med kolhydrater på överskott jämfört med HCLF. man blir kanske inte fullt lika vattnig.
däremot inte så konstigt man blir fläskig om man bulkar på falukorv haha :D
Babyface
2013-12-03, 11:17
500g kvarg och 100-150g start flingor
2 whey shakes
2 mål mat
eventuellt någon macka emellan eller fika.
Låter smidigt och skönt kompis
Låter smidigt och skönt kompis
ja perfekt för mig :)
Babyface
2013-12-03, 11:19
dagsformen borde vara bättre på moderat högt fett och inte skyhögt med kolhydrater på överskott jämfört med HCLF. man blir kanske inte fullt lika vattnig.
däremot inte så konstigt man blir fläskig om man bulkar på falukorv haha :D
Hahah nej :D usch gick inge bra förra gången. Vart bara fet och stark, nu går det inte heller super då man tvärtom nojjar
Reaper123
2013-12-03, 12:43
Blir en del mat haha!
Du kör också HCLF va?
Jag har kollat på bilder och märker att formen blir så mycket tajtare på low fat (iaf för mig) om man tar förra året där jag vägde 82 mot 77 (nu) så ser jag bara större ut och bättre midja. Förra året var det samma kcal men falukorv i ugn röd mjölk och fyfan vad formen ballade ur på relativt samma viktJag har senaste 5 dagarna bland annat ätit 3 pizzor och 3 hamburgare... nuff said?
Försökte bulka med HCLF i 2 månader och resultatet blev att jag åt över 700g kolhydrater/dag. Funkar ej, då jag blev spymätt pga min höga aktivietsfaktor så kör nu "äta vad jag vill". Blir väl 160-200g protein, 500-700g kolhydrater och 80-120g fett (har precis slutat räkna kcal) på mina 4000-4500 kcal så ganska låg E% men mer än 1 ggr kv.
Hahah nej :D usch gick inge bra förra gången. Vart bara fet och stark, nu går det inte heller super då man tvärtom nojjar
sluta nojja, träningen har aldrig gått så bra som när jag slutade räkna kalorier och vikten har aldrig varit så stabil. får kämpa för att lägga på mig :)
Tycker jag haft en relativt jämn och stabil uppgång senaste 12 veckorna, kanske något svårtstartat men bra takt nu i slutet. Snittvikt vecka 1 var 74,5, idag ligger det på 79,3. En sunkig bild från excel kanske inte riktigt säger så mycket, men tycker allt gått helt enligt planerna. Vi gasar på i 2-3 månader till iaf!
104998
R Scarpa27
2013-12-04, 22:11
sluta nojja, träningen har aldrig gått så bra som när jag slutade räkna kalorier och vikten har aldrig varit så stabil. får kämpa för att lägga på mig :)
tur de =)
du har ju varit supernojjigast av nojjigast innan och pillat och räknat m.m
gött att du släppt massa räkning och onda tankar =)
yooo bro.
Vikterna på gymmet blir högre för varje pass och vikten är nu 63,5kg. Ökar alltså som planerat 0,25kg/vecka. Detta trots en del grishelger på sistone, haha. Aldrig känt mig såhär stark heller.
Precis som Jeml hjälper det mycket att inte räkna allting längre! :D
tur de =)
du har ju varit supernojjigast av nojjigast innan och pillat och räknat m.m
gött att du släppt massa räkning och onda tankar =)
yooo bro.
hah jo man har varit rätt nojjig. det pga. jag varit fet i hela mitt liv och vågade inte lita på mina hungerkänslor efter att totalt gått ned 35kg.
sen blev det ju inte bättre av att jag fått för mig att man blir vrålfet så fort man äter några gram fett :p
meeen hungerkänslorna funkade visst när jag väl vågade ge det ett försök, och ännu har jag inte blivit fet trots att jag inte bara äter ris o tonfisk :D
jag äter ju överlag bra dock såklart ;)
för alla som pillar och nojjar, ta en titt vettja! https://www.youtube.com/watch?v=9wVfglYmfM4
HerrLuta
2013-12-05, 18:53
för alla som pillar och nojjar, ta en titt vettja! https://www.youtube.com/watch?v=9wVfglYmfM4
True dat :hbang:
R Scarpa27
2013-12-05, 19:25
riktigt bra, han berättar fan exakt hur det ligger till.
good video... :hbang:
amen.
:thumbup:
hoppas babyface kollar på den...
GymJimmy
2013-12-06, 09:33
Det går bra. Jag tränar med Reverse Pyramid Training och bulkar samtidigt. Det fungerar asbra måste jag säga. Varje vecka har jag lagt på 2,5 kg på stången på basövningarna.
Viktuppgången går också bra, ökat sakta men säkert. Inte mer än 0,5 kg i veckan, ibland mindre. Det känns stabilt och jag lägger inte på mig onödigt mycket fett.
I slutet på Augusti vägde jag 80 kg. Och idag vägde jag 88 kg.
Tycker ändå min styrka är i bra balans med kroppsvikten.
Drog upp 175 kg i marklyft raw förra veckan, känns otroligt bra med tanke på att jag aldrig varit uppe på såna vikter förut.
Alltidxx
2013-12-06, 10:07
:thumbup:
hoppas babyface kollar på den...
Ha ha men så skicka den till honom då! :)
DieErste
2013-12-06, 11:32
76kg för runt 3 veckor sedan och efter att man då bröt deffen har jag gått upp till 80kg (varit runt där i 2 veckor). Är det normalt verkligen? Har svårt i tro att jag haft såpass högt överskott men 4kg är rätt mkt för att bara vara vätska?
Om det nu är så och min normalvikt ligger på 80kg och inte 76kg, borde man då fortsätta på den precis började balans/Bulken?
180cm lång, 86cm(84 vid avslutad deff) midja, 80kg
Kroppsfett beräknat är 16% och sett till bilder kan det nog stämma hyffsat
Känns som man är rätt velig men vore bra med lite råd från kunnigt folk :)
Reaper123
2013-12-06, 11:42
76kg för runt 3 veckor sedan och efter att man då bröt deffen har jag gått upp till 80kg (varit runt där i 2 veckor). Är det normalt verkligen? Har svårt i tro att jag haft såpass högt överskott men 4kg är rätt mkt för att bara vara vätska?
Om det nu är så och min normalvikt ligger på 80kg och inte 76kg, borde man då fortsätta på den precis började balans/Bulken?
180cm lång, 86cm(84 vid avslutad deff) midja, 80kg
Kroppsfett beräknat är 16% och sett till bilder kan det nog stämma hyffsat
Känns som man är rätt velig men vore bra med lite råd från kunnigt folk :)Gissar att vecka 1 står för typ halva uppgången? Jag gick upp 3kg första 2 sen runt 0.5 per vecka efter det på samma beräknade kcalöverskott...
Fullt normalt om man ökar kcal- och kolhydratintaget och detta pga mer glykogen (vätska) och ev mer bukfylla
Sent from my LG-E975 using Tapatalk
DieErste
2013-12-06, 12:02
Gissar att vecka 1 står för typ halva uppgången? Jag gick upp 3kg första 2 sen runt 0.5 per vecka efter det på samma beräknade kcalöverskott...
Fullt normalt om man ökar kcal- och kolhydratintaget och detta pga mer glykogen (vätska) och ev mer bukfylla
Jo det känns ju så men är det fortfarande rimliga stats för att bulka?
Babyface
2013-12-06, 13:18
Bra video!
Kul att han nämner berkhan också. Riktigt bra faktiskt!
Tror dock fortfarande på ett större överskott på träningsdagar+placera carbs runt träningen
Vilodagar chillar man med överätning och carbs, lite mer fett samma höga proteinmängd då
Detta för allmän hälsa också, jag menar. Varför sitta och äta 400-600g kolhydrater på vilodag
Varför sitta och äta 400-600g kolhydrater på vilodag
för att man vill gå upp i vikt och öka muskelmassan. suck...
400g carbs är inte särskilt mycket faktiskt. men sure byt ut carbs mot fett om man vill.
Babyface
2013-12-06, 13:29
för att man vill gå upp i vikt och öka muskelmassan. suck...
400g carbs är inte särskilt mycket faktiskt. men sure byt ut carbs mot fett om man vill.
Hehe ja. Tight video iaf
DieErste
2013-12-06, 23:31
låter ju vettigt iofs men om man i slutet av veckan hamnar på kcal+ fast med mindre intag på vilodagar då?
låter ju vettigt iofs men om man i slutet av veckan hamnar på kcal+ fast med mindre intag på vilodagar då?
Man kan inte riktigt slå ut det på en vecka sådär i praktiken.
Det beror helt på en massa saker som vad du äter, när du äter osv.
Det låter helt normalt att gå upp 4 kg bara pga att du äter mer och binder mer vätska. Nu har du den roliga tiden framför dig där du kommer att kunna öka på gymmet och ge kroppen en chans att växa.
Senaste progressionen 125 5x5 böj, 102,5 5x5 frontböj, 92,5 5x4 bänk (missade rep 5 på femte setet...) 62,5 5x5 OHP (65 5reps 1 set). 95 5x5 skivstångsrodd. Ganska nöjd :)
några kortsiktiga mål för 5x5 är 100bänk 140böj 120front 70OHP 100rodd
Senaste progressionen 125 5x5 böj, 102,5 5x5 frontböj, 92,5 5x4 bänk (missade rep 5 på femte setet...) 62,5 5x5 OHP (65 5reps 1 set). 95 5x5 skivstångsrodd. Ganska nöjd :)
några kortsiktiga mål för 5x5 är 100bänk 140böj 120front 70OHP 100rodd
säger ju inget om din progression, men bra lyft iaf! :) :thumbup:
DieErste
2013-12-07, 12:33
Det låter helt normalt att gå upp 4 kg bara pga att du äter mer och binder mer vätska. Nu har du den roliga tiden framför dig där du kommer att kunna öka på gymmet och ge kroppen en chans att växa.
Bra, ska bli kul o se om man kan få lite mer gains nu när kroppen får i sig öre mer ^^
Tänkte logga kcal in och vikt denna veckan så man får en humm om vart man borde ligga. Tänkte försöka hamna runt 3000kcal varje dag, det är ju beräknad balans så känns som rimligt att börja på och sedan öka/minska beroende på vad vågen säger :)
säger ju inget om din progression, men bra lyft iaf! :) :thumbup:
Sant, vet inte exakt vart jag låg när jag påbörjade, finns någonstans långt Valbo min träningsdagbok men vet på ett ungefär. Alla vikter är legit 5x5 ohp 45 bänk 75 böj 90 frontböj n/a nyss börjat ned dom :)
Sant, vet inte exakt vart jag låg när jag påbörjade, finns någonstans långt Valbo min träningsdagbok men vet på ett ungefär. Alla vikter är legit 5x5 ohp 45 bänk 75 böj 90 frontböj n/a nyss börjat ned dom :)
okej under hur lång tid? du har blivit bra mycket starkare! :)
okej under hur lång tid? du har blivit bra mycket starkare! :)
Sen maj typ :) tackar
DieErste
2013-12-07, 20:17
3064kcal idag
265g protein
325g kolhydrater
74g fett
Bör man öka Kolisarna lite? Proteinintaget gick i taket märkte jag.....
Sen maj typ :) tackar
riktigt bra:thumbup:
3064kcal idag
265g protein
325g kolhydrater
74g fett
Bör man öka Kolisarna lite? Proteinintaget gick i taket märkte jag.....
du skulle kunna öka både carbs och/eller fett om du behöver mer kalorier. proteinet är mer än tillräckligt :)
DieErste
2013-12-07, 20:42
riktigt bra:thumbup:
du skulle kunna öka både carbs och/eller fett om du behöver mer kalorier. proteinet är mer än tillräckligt :)
Är ju 21år 180cm 80kg och tränar 4-5 dagar i veckan (tunga 2h pass) och beräknat energibehov är då ca 3000kcal så tänkte kolla hur vågen reagerar efter en vecka på det och därefter höja/sänka :)
Så tänkte mer om man borde föra över lite kalorier från proteinet till fett/carbs eller köra på med dom där ca 3g/kg ;)
Är ju 21år 180cm 80kg och tränar 4-5 dagar i veckan (tunga 2h pass) och beräknat energibehov är då ca 3000kcal så tänkte kolla hur vågen reagerar efter en vecka på det och därefter höja/sänka :)
Så tänkte mer om man borde föra över lite kalorier från proteinet till fett/carbs eller köra på med dom där ca 3g/kg ;)
okej ja du kan absolut sänka proteinet en aning och köra mer fett/carbs.
Hur viktigt är det med näringstimning under bulk/deff? Har hört att man bör äta vart tredje timme, vissa säger att det stämmer, och andra håller inte med om det.
Min näringstimning:
07.00: Frukost som består av mycket protein (keso, proteinshake & äggvitor blir det)
12.00 Lunch i skolan (Oftast få rätter med bra protein serveras i skolan, tex pannkakor, soppa, fiskpinnar, vegetariskt osv..)
18.00 Middag: kött/kyckling med ris/pasta/potatis
22.00 500g mjölk (kasein)
Är detta dålig näringstimning? Äter alltid dessa tider oavsett bulk eller deff.
Sent from my iPad using Tapatalk
det viktiga är att du får i dig mat efter träningen. gärna så nära inpå som möjligt.
Bytt gym. Mer vikter. Mer gainz.
Har dessutom halvdeffat/re-compat nu en månad. Tanken är att bulka på tills April och köra en smart snabb deff till sommaren.
Jag har dock inte beslutat mig för hur jag ska lägga upp kommande bulkperiod. Kanske blir en ny artikel p g a experimentslusta, får se. Jag tror att många kosttillskott är underskattade (och även överskattade).
Friskis Kalmar bitches om ni vill beskåda mig i krig.
PS. Jag är inte "stor", ligger väl på kring 79-80 (beroende på glykogen) men målet är att ligga lagom hård på 80 kg till sommaren. Så från nuläget om jag går upp till kring 85 kg och sedan landar på kring 80 kg. Har dock aldrig heller haft ambitioner på att bli "stor"; jag vill ha en snygg fysik oavsett kroppsvikt. Och må bra. Personligen är det också fult med för stora personer, men to each his own etc.
För övrigt en fundering jag haft:
Det kan vara en idé att fundera på varför man tränar egentligen. Vilket är målet och framförallt varför?
"Jag vill bli stor" säger ingenting om anledningarna.
Lite soul searching kan vara en bra idé ibland. Personligen tränar jag för att öka min styrka och för att jag mår gött av det. Jag tror att kroppshetsen är galet överdriven.
Dock så är ju saken den att killar i regel tränar för att få ligga och det är svårt att komma åt kroppshetsen samtidigt som alla vill ligga. Tjejer gillar även vältränade killar (inte bodybuilders). D v s ett retoriskt problem när man pratar om "kroppshets". Klart man vill ligga och vara attraktiv liksom.
Man måste helt enkelt lära sig att inte blir för extrem förhoppningsvis och balansera träning och ätande.
hur lång är du tjing?
vilka kosttillskott tänker du på som kan vara underskattade? vore kul om du experimenterade lite med det :D själv har jag alltid bara kört whey/amino.
sen "stor" på hyfsat bf är svårt att åstadkomma ren. jag har som mål att någon gång väga 90kg på ~10% bf 186cm.
187 cm. Trivs där, men vill öka den fettfria massan med några kg. Då är valet mellan bulk och "träna på balans" och då väljer jag bulk alla gånger. Har som sagt aldrig velat bli "stor". Förstår inte riktigt hetsen om jag ska vara ärlig.
Kreatin och HMB ffa.
Jag har aldrig haft "bra" gener för muskelmassa och aldrig egentligen satsat på byggande som enda intresse förutom när jag skrev DFB och gick upp från 74 till där jag är nu utan mycket fettinlagring. D v s kring 5 kg sen nyår förra året.
Absolut. Faktum är att det nog är mycket gener som påverkar det där på sikt. Sen vill jag det inte tillräckligt mycket och spårar ut i alkohol och saker som inte gynnar muskelbyggande.
Att konstant ligga på överskott är helt enkelt inte ett livsmål för mig. Däremot kan jag nog mer än de flesta om att lägga på sig kvalitetsvikt, vilket någonstans illustrerar paradoxen mellan sig själv och coach-rollen.
Men jag tror som sagt att rätt kost och kosttillskott och träningsupplägg kan göra dramatisk skillnad.
tjing
okej i see!
vi ligger ju rätt så lika i vikt/längd nu då.. HMB är väl ett tillskott man använder vid underskott? muskelbesparande.
kreatin har jag aldrig testat, vill inte bli vattnig(are) i onödan.
DieErste
2013-12-08, 21:45
Känns riktigt bra hittils faktiskt och framför allt har mkt mer energi. ökar bra på stången med :) ligger runt 3100kcal nu så blir till att kika lite vad vågen säger efter nån vecka men verkar just nu som man nästan skulle kunna köra lite högre men det återstår att se.
från att 4*77,5 var aptungt i bänken blev det 7*77,5 senaste bröst/triceps passet så nästa gång ska det bli ökning till 80 pannor på första setet :)
Bulka eller deffa?
Är nybörjare inom träning och har tränat ca 5 månader. Under den perioden jag tränat har jag legat på balans och har fått lite styrkeökningar men har knappt lagt på mig muskler. Nu blir man fundersam: Bör jag bulka eller deffa? Jag hade självklart valt att bulka men med en BF på 16-17% blir jag tveksam. Dessutom har jag inte så mycket att deffa fram.
Så vad bör jag göra? Tänkte gå ner till 10% BF och sedan köra en långsam bulk, är det en bra idé?
Bulka eller deffa?
Är nybörjare inom träning och har tränat ca 5 månader. Under den perioden jag tränat har jag legat på balans och har fått lite styrkeökningar men har knappt lagt på mig muskler. Nu blir man fundersam: Bör jag bulka eller deffa? Jag hade självklart valt att bulka men med en BF på 16-17% blir jag tveksam. Dessutom har jag inte så mycket att deffa fram.
Så vad bör jag göra? Tänkte gå ner till 10% BF och sedan köra en långsam bulk, är det en bra idé?
bild, längd/vikt? utan den infon går dw inte att ge något bra tips.
bild, längd/vikt? utan den infon går dw inte att ge något bra tips.
183cm
90kg
Postar en bild snart.
183cm
90kg
Postar en bild snart.
16-17% o 90kg på 183cm då finns det MYCKET muskler. jag hade deffat om magrutorna är borta.
16-17% o 90kg på 183cm då finns det MYCKET muskler. jag hade deffat om magrutorna är borta.
Har en del muskler men är inte fet utan magrutorna syns. Dck har jag lite fett i magen. Problemet är att det mesta av fettet sitter i låren och det skulle jag vilja bli av med..
Shqypnia
2013-12-10, 22:05
Det är ganska vanligt att väga maten under deff. Men hur många på Kolo väger maten under bulk? Och hur högt ligger ni på proteinintaget?
Har en del muskler men är inte fet utan magrutorna syns. Dck har jag lite fett i magen. Problemet är att det mesta av fettet sitter i låren och det skulle jag vilja bli av med..
jag skulle nog deffat oavsett. du borde lätt kunna tappa ~10kg iaf.
DieErste
2013-12-10, 22:28
Det är ganska vanligt att väga maten under deff. Men hur många på Kolo väger maten under bulk? Och hur högt ligger ni på proteinintaget?
Jag väger maten nu för att ta reda på energibalansen (vet kaloriintag och håller koll på viktuppgång) och sedan korrigera så man ligger på lagom överskott :)
Utan atttånka på att hålla proteinintaget högt blir det nästan automatiskt 3G/kg(runt 240g) :/
ja gjorde det rätt länge men har slutat nu. allt är mycket bättre sen jag slutade :)
Jontalinen
2013-12-11, 00:00
Tycker det är en bra grej att köra på nån period för alla människor. Tror det skulle vara oerhört nyttigt för alla som slåss mot övervikt att se siffror på vad man äter i kalorier och vad olika livsmedel innehåller.
Med det sagt tycker jag inte man ska göra det konstant, utom möjligtvis på deff. Under bulk höftar jag det mesta men har ändå någorlunda koll och kontrollräknar lite lätt i huvudet.
kreatin har jag aldrig testat, vill inte bli vattnig(are) i onödan.
Du blir inte "vattnig" av kreatin, vätskan lägger sig i musklerna. Finns många som kör kreatin hela vägen på deff.
gohardorgohome
2013-12-11, 01:05
Jag bara kööör ådr tryck inge väska eller fet koxha style :hbang:
HerrLuta
2013-12-11, 01:27
Tycker att det känns konstigt att jag som i nuläget väger 69-70kg och är 178 cm lång käkar 3700 kcal om dagen för att långsamt öka i vikt när vissa andra rätt mycket tyngre och större boys ligger omkring 3000 för att öka i vikt :P
Givetvis är alla olika skapta, men det är förvånande ibland bara :)
Armed Dingo
2013-12-11, 02:20
Ligger på 91 kg på 178 cm. Känner mig oaptitligt fet, bf ligger nånstans på 19-21% enligt alla bilder jag jämfört med. Bara två veckor kvar sen får jag dieta.
Du blir inte "vattnig" av kreatin, vätskan lägger sig i musklerna. Finns många som kör kreatin hela vägen på deff.
hade för mig att konturerna suddades ut lite osv.
men kanske ska testa kreatin då :)
Jag bara kööör ådr tryck inge väska eller fet koxha style :hbang:
?
hade för mig att konturerna suddades ut lite osv.
men kanske ska testa kreatin då :)
Det tycker jag absolut du ska göra. Jag tror en del av myten om att kreatin binder vätska under huden kommer från ungtuppar som plötsöligt dyker upp med ett stort jävla moonface säger/skriver att de blivit pluffsiga av kreatin, men det beror på något helt annat :d
johnnie434
2013-12-11, 11:03
började bulka i början av september, startade på 64-65 kg morgonvikt, nu väger jag cirka 68-70 morgon vikt, är 20 år och är 174 (?) lång :), har blivit bra mycket starkare och inte lagt på mig så mycket fett :)
Det tycker jag absolut du ska göra. Jag tror en del av myten om att kreatin binder vätska under huden kommer från ungtuppar som plötsöligt dyker upp med ett stort jävla moonface säger/skriver att de blivit pluffsiga av kreatin, men det beror på något helt annat :d
Inledande laddning med mycket kolhydrater och tre liter vatten mer per dag osv kan också inverkat.
gohardorgohome
2013-12-11, 11:20
?
Topicen var hur går eran bulk och jag svarade hur min går, åder tryck och ingen vätska eller fett.
Inledande laddning med mycket kolhydrater och tre liter vatten mer per dag osv kan också inverkat.
Jag pratar inte om de som kör laddning utan random dagsformsgrabbar, och då särskilt med magrutor kombinerat med tjockisansikte.
Men jo det bidrar säkert också till missförstånd.
ok, lite off topic nu men..
uppladdningsfasen är bullshit?
4v uppehåll efter 8v användande är bullshit?
när ska man ta det för bäst upptag? efter träning (på morgonen fastande mage på vilodagar)?
har hört att man förbättrar upptaget med snabba kolhydrater, hur många gram krävs då? eller räcker det om jag äter en måltid mat inom ~1h efter passet med kolhydrater (kreatin intaget med vassle 20-30min efter).
när ska man ta det för bäst upptag? efter träning (på morgonen fastande mage på vilodagar)?
har hört att man förbättrar upptaget med snabba kolhydrater, hur många gram krävs då? eller räcker det om jag äter en måltid mat inom ~1h efter passet med kolhydrater (kreatin intaget med vassle 20-30min efter).
Man behöver inte ladda om du inte vill, nivåerna kommer fyllas upp ändå. När nivåerna är fyllda handlar det bara om att hålla uppe nivån och det kan du göra genom att ta intaget när du vill, det tar liksom flera veckor att hamna på normala nivåer igen. Men senaste är väl att intag efter träning skulle vara lite mer effektivt och då gärna med lite kolhydrater.
Själv tar jag aldrig efter träning när jag kör med pwo eftersom jag får i mig mer än tillräckligt där.
Utan pwo skulle jag köra efter träning, ev före också. Man behöver inte ta paus men det kan ju vara vettigt att ha uppehåll 4-8v 1-2 ggr per år (av alla tillskott) om inte annat för att "känna av" effekten av kreatin på nytt.
Nej men det är inte nödvändigt.
Jag skulle inte köra uppehåll det om det inte passar med träningen men det kan finnas fördelar just av det skälet. Då skulle jag däremot satsa på att ha ett längre uppehåll då 4 veckor är precis på gränsen att man sjunker ner till normal nivå och sen skulle fylla på igen. Anledningen för uppehåll kan vara att man kör mindre repsträning eller att man helt enkelt inte behöver pressa sig.
Tillsammans med kolhydrater och en del tycker det funkar bättre för magen om man tar det i samband med mat så där skulle jag ta det. Det finns ingen akut effekt så det finns ingen mening med att ta det i samband med träningen om det inte passar bäst där i övrigt (att man kommer ihåg det är ett skäl). Fastande är nog det sämsta jag kan tänka mig om man är känslig för kreatin.
OK tack gober o bumbi för svar. ska se om jag hinner köpa en påse idag.
om man inte lägger på sig 1-3kg vikt när man börjar, är man då en "non-responder"?
OK tack gober o bumbi för svar. ska se om jag hinner köpa en påse idag.
om man inte lägger på sig 1-3kg vikt när man börjar, är man då en "non-responder"?
Det tror jag inte man kan säga, jag lägger inte på mig någon enorm viktmängd av kreatin, men känner av extra styrkan. En del går upp något hekto och en del något kg. Tror styrka är bättre måttstock än vikt, men händer det inget alls med vikten och man ligger på balans så kan det säkert vara så att man är non-responder, dvs dina nivåer är redan höga.
Tjäna alla! Hur ser ut din macros? Hur många kalorier, proteiner, fett och kolisar äter du per dag? Och hur länge är du och hur mycket väger du? :)
Jag själv hittar
4000 kcal 240P 65F 580C
188 cm 63kg :)
räknar inte
men gissar att jag hamnar på ungefär 250P 3-400C 60-100F
196cm ~87kg
Reaper123
2013-12-12, 08:09
Tjäna alla! Hur ser ut din macros? Hur många kalorier, proteiner, fett och kolisar äter du per dag? Och hur länge är du och hur mycket väger du? :)
Jag själv hittar
4000 kcal 240P 65F 580C
188 cm 63kg :)Räknar sen en tid tillbaka inte kcal, men borde i snitt bli....
Cirka
4000-4200 kcal
180-220g protein
80-120g fett
resten kolhydrater
85 kg @ 184 cm och räknar med ett TDEE på omkring 3500.
Jag själv hittar
4000 kcal 240P 65F 580C
188 cm 63kg :)
räknar inte heller nu, men landar runt 3500/dag
Siktar på;
Protein: 100-120g
Fett: 50-80
Resten kolhydrater =)
vikt: 63kg
Längd: 174cm
Det tror jag inte man kan säga, jag lägger inte på mig någon enorm viktmängd av kreatin, men känner av extra styrkan. En del går upp något hekto och en del något kg. Tror styrka är bättre måttstock än vikt, men händer det inget alls med vikten och man ligger på balans så kan det säkert vara så att man är non-responder, dvs dina nivåer är redan höga.
Hur är det med kaffe drickandet när man tar kreatin? det är ju vätskedrivande medans kreatin binder vätska?
räknar inte
men gissar att jag hamnar på ungefär 250P 3-400C 60-100F
196cm ~87kg
ungefär samma makros här tror jag.
186cm 81-82kg.
Shqypnia
2013-12-12, 09:40
Om man ska sikta på minst 2g protein/kg under deff, hur mycket protein ska man sikta då på under bulk?
Antar att det är mindre. Eller lika högst åtminstone, tror knappast mer.
Ni som inte räknar kcal i bulk, hur vet ni att ni inte har för många "fuskdagar" om ni bara äter fritt? ingen kritik eller så, jag bara undrar liksom. Har ni något system typ att ni äter en brakmåltid med onyttigheter 1 dag i veckan av 7 och resten av dagarna försöker ni inte klämma i er allt för mycket godis osv?
Om man ska sikta på minst 2g protein/kg under deff, hur mycket protein ska man sikta då på under bulk?
Antar att det är mindre. Eller lika högst åtminstone, tror knappast mer.
man behöver förmodligen inte så mycket som 2g/kg kv på bulk.
bro science och vissa personliga anekdoter påstår sig fått bättre resultat på högt protein intag dock ;)
Ni som inte räknar kcal i bulk, hur vet ni att ni inte har för många "fuskdagar" om ni bara äter fritt? ingen kritik eller så, jag bara undrar liksom. Har ni något system typ att ni äter en brakmåltid med onyttigheter 1 dag i veckan av 7 och resten av dagarna försöker ni inte klämma i er allt för mycket godis osv?
Jag har koll, blir det nån bulle under dagen på en torsdag drar jag bara ner kalorierna lite på middagen om det nu behövs. mina största måltider är alltid frukosten, middagen och kvällsmålet. så blir det oplanerat intag under dagen finns det alltid utrymme att justera =) glass/godis äter jag oftast bara på helgerna. =) räknar ju inte slaviskt, men vet var jag lander kcal-mässigt varje dag.
Tror inte det finns så mycketbsom tyder åå att mängder över 1,8g/kg skulle ge något, speciellt inte i positiv energibalans. Fördelarna kan väl för vissa vara proteinets termogena effekt, dvs netkalorierna kan bli litet färre i praktiken, därmed kan du käka mer och eventuellt inte få upp lika mycket i vikt.
Men att satsa på runt 2g är ju rätt bekvämt, då har du god marginal, bullar du på någorlunda höga kalorier så hamnar du där by default om du äter vanlig kost.
varför skulle man helt plötsligt börja äta massa skräpmat och godis? man äter ju samma sorts mat fast man inte räknar.
jag skulle aldrig få för mig att gå o köpa en låda glass / en påse godis och sätta mig framför TVn o trycka i mig... blir man däremot bjuden på en fika/dessert så tackar jag inte nej.
gohardorgohome
2013-12-12, 10:40
Igår blev det runt 4000kcal, 50g~ fett, lite över 300g protein och resten kollisar.
DieErste
2013-12-12, 10:57
varför skulle man helt plötsligt börja äta massa skräpmat och godis? man äter ju samma sorts mat fast man inte räknar.
jag skulle aldrig få för mig att gå o köpa en låda glass / en påse godis och sätta mig framför TVn o trycka i mig... blir man däremot bjuden på en fika/dessert så tackar jag inte nej.
Äta deffmat fast i större mängder är ju bra tumregel
Reaper123
2013-12-12, 12:02
Äta deffmat fast i större mängder är ju bra tumregelSkulle jag göra detta "slaviskt" skulle jag få i mig runt 350-400g protein dagligen och antagligen vara sjukligt mätt.
Att däremot inte ändra så mycket på kosten, utan istället bara öka mängden kolhydrater på tallriken är ju en bra taktik. Sen att unna sig lite gott om det bjuds.
Många har ju bulk som en ursäkt att stoppa i sig skit 7 dagar i veckan, men jag brukar iaf försöka hålla mig till i grunden bra mat, trots att jag numera ej räknar kcal! :)
Blev väl lite svar på AEB's fråga i samma veva ;)
Ni som inte räknar kcal i bulk, hur vet ni att ni inte har för många "fuskdagar" om ni bara äter fritt? ingen kritik eller så, jag bara undrar liksom. Har ni något system typ att ni äter en brakmåltid med onyttigheter 1 dag i veckan av 7 och resten av dagarna försöker ni inte klämma i er allt för mycket godis osv?Äter snarlikt samtliga vardagar och håller koll på vikten, men väljer att på helgerna äta det som bjuds eller det jag är sugen på.
Nu var det rätt nyligen jag slutade räkna kalorier, men skiljer ej på hur jag äter bara för att jag inte vet exakt vad jag stoppar i magen (åt rätt mycket skräp medans jag räknade kcal) och vitkutvecklingen verkar än så länge ej skilja sig åt mot innan när jag bulkade och räknade kcal.
samma här! =)
DieErste
2013-12-12, 14:20
Skulle jag göra detta "slaviskt" skulle jag få i mig runt 350-400g protein dagligen och antagligen vara sjukligt mätt.
Att däremot inte ändra så mycket på kosten, utan istället bara öka mängden kolhydrater på tallriken är ju en bra taktik. Sen att unna sig lite gott om det bjuds.
Många har ju bulk som en ursäkt att stoppa i sig skit 7 dagar i veckan, men jag brukar iaf försöka hålla mig till i grunden bra mat, trots att jag numera ej räknar kcal! :)
Äter snarlikt samtliga vardagar och håller koll på vikten, men väljer att på helgerna äta det som bjuds eller det jag är sugen på.
Nu var det rätt nyligen jag slutade räkna kalorier, men skiljer ej på hur jag äter bara för att jag inte vet exakt vad jag stoppar i magen (åt rätt mycket skräp medans jag räknade kcal) och vitkutvecklingen verkar än så länge ej skilja sig åt mot innan när jag bulkade och räknade kcal.
Förhållandet mellan makaron kan man ju rucka på lite med ja men att iaf fortfarande äta bra mat och inte massa skit :)
Bubblan84
2013-12-12, 14:30
Börjar bli härligt julgrisefet! Ska bli skönt att börja kapa lite från januari och framåt. Alla brallor börjar bli för små, alla tröjor/tishar som var alldeles för stora för några månader sen sitter nu bra. Tur att jag har bulk mode på vissa av klädesplaggen i alla fall.
DieErste
2013-12-12, 16:30
Edit: Makronutrienter ska det ju vara så klart
Jag menade inte att man ska börja käka massa skräpmat och godis helt plötsligt. Menade mer att jag tex har nästan aldrig kaloribudget över till sådant under deff och kan då inte äta så mycket godis utöver det jag brukar käka efter min löpträning och kanske ev någon pizza ibland.
Ville bara kolla ifall ni generellt äter mer godsaker under bulk för att kalorierna "tillåter".
Men en fika är mer eller mindre allt du behöver unna dig då alltså för att ändå kunna ha en nice bulk? :)
Skulle jag göra detta "slaviskt" skulle jag få i mig runt 350-400g protein dagligen och antagligen vara sjukligt mätt.
Äter snarlikt samtliga vardagar och håller koll på vikten, men väljer att på helgerna äta det som bjuds eller det jag är sugen på.
Ok! Jag förstår. Ja, jag såg ditt inlägg att du inte räknar kcal och jag har följt din blogg ett tag och sätt att du brukar ha stenkoll på kalorierna i vanliga fall.
Jag håller med, det är tråkigt att bulken har förknippats med att äta skräp och lägga på sig en fin rund ölkagge. Klassiska "jag bulkar, jag är vad jag vill" grejen.
Men grymt jobbat att du lyckas äta sötsaker på "känn". Antar att du kommit långt med kosten när du kan ögonmåtta ut din mat mer eller mindre
Men en fika är mer eller mindre allt du behöver unna dig då alltså för att ändå kunna ha en nice bulk? :)
ja, vad gäller sötsaker och dylikt. sen äter jag ju dock pizza, hamburgare och sån god mat rätt så ofta :) o t.ex. start flingor till frukost varje morgon, det skullw jag aldrig kunna äta på deff :p
suget efter sånt är betydligt mindre på bulk! ;)
Reaper123
2013-12-13, 08:17
Ok! Jag förstår. Ja, jag såg ditt inlägg att du inte räknar kcal och jag har följt din blogg ett tag och sätt att du brukar ha stenkoll på kalorierna i vanliga fall.
Jag håller med, det är tråkigt att bulken har förknippats med att äta skräp och lägga på sig en fin rund ölkagge. Klassiska "jag bulkar, jag är vad jag vill" grejen.
Men grymt jobbat att du lyckas äta sötsaker på "känn". Antar att du kommit långt med kosten när du kan ögonmåtta ut din mat mer eller mindreHar valt att utmana mig, för skulle väl våga påstå att det inte riktigt är lika lätt som när jag varje dag visste vad jag fått i mig.
Känns dock riktigt bra och kommer nog försöka deffa utan att räkna kcal.
Likt Jeml så är jag mer sugen på skräp under deff, men kan ha med att jag ätit mellan 4000-5000 kcal mer eller mindre dagligen i snart 5 månader så fått min beskärda del av sötsaker m.m.
Ingen vecka är dock komplett utan minst en pizza och burgare, vare sig det är deffa eller ej ;)
DieErste
2013-12-15, 15:07
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=81559&size=full
Pendlar hela tiden mellan att vilja deffa Eller bulka, känns som man behöver mer muskler men samtidigt ligger ju BF i högsta laget för att bulka? Långsiktiga målet är 10% BF @180cm 80kg ( väger 80,5kg nu)
Några tips? Äta och lyfta som en häst fram tills slutet mars och sen deffa bort runt 10kg?
Hercoles
2013-12-15, 15:57
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=81559&size=full
Pendlar hela tiden mellan att vilja deffa Eller bulka, känns som man behöver mer muskler men samtidigt ligger ju BF i högsta laget för att bulka? Långsiktiga målet är 10% BF @180cm 80kg ( väger 80,5kg nu)
Några tips? Äta och lyfta som en häst fram tills slutet mars och sen deffa bort runt 10kg?
Ät upp dig. Du kommer att ångra dig när du deffat ett tag, och kommer inse att du kommer se ut som en pinne när du väl har lågt bf :)
DieErste
2013-12-15, 16:10
Ät upp dig. Du kommer att ångra dig när du deffat ett tag, och kommer inse att du kommer se ut som en pinne när du väl har lågt bf :)
Mjo det är väl kanske så, känns fel att äta över balans när man är "fyllig" så att säga men precis som du säger måste det ju finnas massa under för att det ska se bra ut när man avslutat deffen:)
har du postat bilder? 80kg på 180cm är inte jätte lite.
Hercoles
2013-12-15, 16:25
Mjo det är väl kanske så, känns fel att äta över balans när man är "fyllig" så att säga men precis som du säger måste det ju finnas massa under för att det ska se bra ut när man avslutat deffen:)
Precis. Bästa alternativet enligt mig i din sits är att se bra ut till sommaren, dvs bulka på till april-mars, sedan starta en deff!
DieErste
2013-12-15, 16:36
har du postat bilder? 80kg på 180cm är inte jätte lite.
Jo det är med en i posten och sen har jag under min profil.
Kroppslängd -100 känns ju som en rimlig vikt att inte pasera så länge inte det finns gott om muskelmassa :/
OK såg bilden nu, jag hade legat på ett svagt överskott, nära balans och deffat i vår. sikta på att gå upp något kilo bara.
(något kilo kan vara 3kg likväl som 1kg).
DieErste
2013-12-15, 17:17
OK såg bilden nu, jag hade legat på ett svagt överskott, nära balans och deffat i vår. sikta på att gå upp något kilo bara.
(något kilo kan vara 3kg likväl som 1kg).
Har ökat lite i vikt nu på 3500kcal så strax under det får man väl köra på isånnafall :)
Vägde imorses 82,5 av nån anledning, käkade julbord igår men iövrigt mestadels keso fast antar att detta är nåt tillfälligt. 2kg på 24h känns lite väl häftigt
+1
jag deffade för mycket en gång, hade inte så mycket där under heller hehe... gör aldrig om det misstaget :D
Bulka långtsamt och länge, deffa sedan långsamt och länge. Funkar bäst för mig iallafall. Men alla är ju olika såklart! Jag har fått på tok för smala kinder när jag deffat snabbt.
DieErste,
jag är 179cm lång och vägde 83kg, och har nog lite mer muskler än du, så det är ju inte exakt samma stats men ändå...
Jag började köra en deff när jag vägde 83kg eftersom min fettprocent blev lite väl hög. En stor del av mitt fett sätter sig på rumpan och låren också vilket gjorde det väldigt svårt för mig att komma i byxorna haha. Min deff, som kanske borde kallas minideff, har iaf gjort mig mer motiverad till att gå upp i vikt igen. Magen, rumpan och låren känns lite tightare och musklerna är mer definierade på hela kroppen. Ser större ut. Tanken är att köra året ut för att sedan börja en långsam bulk fram till maj.
Vad jag vill ha sagt är att känner man inte motivationen till att gå upp kan det kanske vara bra att deffa en kort period för att få tillbaka motivationen. Jag har nog nämnt det tidigare men för mig känns det som en bra lösning att sätta en max och min vikt som man håller sig inom. Då blir du inte onödigt fet men inte heller för spinkig.
Reaper123
2013-12-16, 12:15
Har i snitt gått upp 0,39 kg/vecka senaste 11 veckorna (beräknat på snittvikt sett över varje vecka), så går riktigt bra!? :D
Dock har jag senaste veckorna ökat mer än så, men styrkan på gymmet går "spikrakt" uppåt så tuffar på så här ett tag till (har slutat räkna kcal och väger inte ett endaste livsmedel sen ~3 veckor tillbaka)
Edit: Detta är inkl den eventuella viktuppgången jag fått av att börja inta kreatin, vilket normalt brukar bli runt +1-1,5kg = snittet på den "verkliga" viktuppgång är nog snarare 0,3 kg/vecka.
Tydligen bara gått upp cirka 4kg sen augusti vilket inte var väntat. Styrkan har väl ökat sådär, men kan ju alltid bli bättre. Käkat i snitt per vecka 3600-4000 kcal. Tränat ca 10-12h styrketräning i veckan. 82-86kg kv. Fortsätter ett tag till för midjan på favorit jeansen är oförändrad :D
Tydligen bara gått upp cirka 4kg sen augusti vilket inte var väntat. Styrkan har väl ökat sådär, men kan ju alltid bli bättre. Käkat i snitt per vecka 3600-4000 kcal. Tränat ca 10-12h styrketräning i veckan. 82-86kg kv. Fortsätter ett tag till för midjan på favorit jeansen är oförändrad :D
Tydligen? Du bara upptäckte det sådär helt plötsligt nu typ 4 månader senare?
Reaper123
2013-12-16, 13:54
Tydligen bara gått upp cirka 4kg sen augusti vilket inte var väntat. Styrkan har väl ökat sådär, men kan ju alltid bli bättre. Käkat i snitt per vecka 3600-4000 kcal. Tränat ca 10-12h styrketräning i veckan. 82-86kg kv. Fortsätter ett tag till för midjan på favorit jeansen är oförändrad :DDu har ju dessutom deffat under denna period? :D
+4kg på denna tidsperiod borde vara en ganska optimal uppgång, om man nu vill hålla formen "lean" men samtidigt försöka öka lite i muskelmassa :)
Kan inte låta bli, men det fetstilade ser lite roligt ut. Förstår att du menar att ditt snitt-kcalintag per dag utslaget över hela veckan är siffran du pratar om, men man skulle kunna tro att du fått i dig 4000 kcal på EN vecka! :naughty:
Babyface
2013-12-16, 15:59
Vågen rör sig sakta upp och vikterna bara ökar som tusan :)
Ligger på ca 76kg morgonvikt nu med ca 2 månader kvar på bulken :)
DieErste
2013-12-16, 18:16
DieErste,
jag är 179cm lång och vägde 83kg, och har nog lite mer muskler än du, så det är ju inte exakt samma stats men ändå...
Jag började köra en deff när jag vägde 83kg eftersom min fettprocent blev lite väl hög. En stor del av mitt fett sätter sig på rumpan och låren också vilket gjorde det väldigt svårt för mig att komma i byxorna haha. Min deff, som kanske borde kallas minideff, har iaf gjort mig mer motiverad till att gå upp i vikt igen. Magen, rumpan och låren känns lite tightare och musklerna är mer definierade på hela kroppen. Ser större ut. Tanken är att köra året ut för att sedan börja en långsam bulk fram till maj.
Vad jag vill ha sagt är att känner man inte motivationen till att gå upp kan det kanske vara bra att deffa en kort period för att få tillbaka motivationen. Jag har nog nämnt det tidigare men för mig känns det som en bra lösning att sätta en max och min vikt som man håller sig inom. Då blir du inte onödigt fet men inte heller för spinkig.
ja alltså när jag gick över från deffen vägde jag 76kg sen gick det ju + 4kg på knappt en vecka.....
syns ju att man är lite "vattnigare nu" även om man inte var direkt hård innan men 4kg mer vet jag ju inte direkt.
vad är rimliga intervaller att hålla på deff och bulk egentligen? en Deff->buk->Deff innan sommaren borde bli rätt tight om man inte ska köra nån ABCDE metod?
ja alltså när jag gick över från deffen vägde jag 76kg sen gick det ju + 4kg på knappt en vecka.....
syns ju att man är lite "vattnigare nu" även om man inte var direkt hård innan men 4kg mer vet jag ju inte direkt.
vad är rimliga intervaller att hålla på deff och bulk egentligen? en Deff->buk->Deff innan sommaren borde bli rätt tight om man inte ska köra nån ABCDE metod?
det hinner du inte. bulka sakta sakta till det är dags för sommardeffen.
jag tycker man kör max en riktig deff per år, sen ligger man på överskott/balans resten av året (kanske någon mini deff på 1-3veckor).
deffa så lite/kort tid som möjligt och bulka så länge som möjligt. det innebär att man helst inte ska gå upp 4kg på en vecka för då kan man inte bulka så länge.
Babyface
2013-12-16, 18:28
jag tycker man kör max en riktig deff per år, sen ligger man på överskott/balans resten av året (kanske någon mini deff på 1-3veckor).
deffa så lite/kort tid som möjligt och bulka så länge som möjligt. det innebär att man helst inte ska gå upp 4kg på en vecka för då kan man inte bulka så länge.
Låter smart, gillar ditt tänk. Börjar förstå tänket med kost och träning allt mer och mer.
Slöare bulk = mer tid att bygga mer muskler skönare deff. Tur man hoppade av falukorvs-bulk tänket att gå upp "för sakens skull"
Från 17% BF ner till säg 10% borde ta bra många månade i en långsam deff right?
Låter smart, gillar ditt tänk. Börjar förstå tänket med kost och träning allt mer och mer.
Slöare bulk = mer tid att bygga mer muskler skönare deff. Tur man hoppade av falukorvs-bulk tänket att gå upp "för sakens skull"
Från 17% BF ner till säg 10% borde ta bra många månade i en långsam deff right?
ja man kan inte lägga på sig hur mycket muskler som helst på kort tid. det tar lång tid att bygga muskelmassa, mycket av vikten man går upp på stora överskott blir ändå fett.
du behöver inte deffa så långsamt om du inte ska ner en bit under 10%. jag skulle säga räkna med ~10veckor (då behöver du inte svälta ihjäl heller) för att gå från 17% --> 10% om du vet vad du gör.
Babyface
2013-12-16, 18:41
ja man kan inte lägga på sig hur mycket muskler som helst på kort tid. det tar lång tid att bygga muskelmassa, mycket av vikten man går upp på stora överskott blir ändå fett.
du behöver inte deffa så långsamt om du inte ska ner en bit under 10%. jag skulle säga räkna med ~10veckor (då behöver du inte svälta ihjäl heller) för att gå från 17% --> 10% om du vet vad du gör.
Om vi säger att jag går upp till 85 kg och hamnar på 17-18% ner till 10-12%
På 10 veckor.
Det blir väl typ 10 kg man lär ner då?
DieErste
2013-12-16, 18:43
låter som en bra plan, bulk upp till 85kg och -1kg per vecka så borde en 2-2,5 månaders deff i mars/april bli bra.
ne 4kg/vecka är på tok för mkt men vad jag förstått går det sjukt fort när man precis avslutat deffen men sen avtar det? det har det gjort för mig iallafall :/
Jag har stallat så mycket när jag provat att leanbulk, resulten på 6 månader va -5kg :(
Nu har jag gick up 0.8kg på sista två veckan! Jättenöjd! Skulle bulka även hårdare och gain lite mer massa och styrka! Att man ska börja deffa är det lätta part, bulk och muskle byggning är mycket hårtare! Det är bättre att gain lite snabbt än att tappa vikten som jag har gjort istället tycker jag! :)
Om vi säger att jag går upp till 85 kg och hamnar på 17-18% ner till 10-12%
På 10 veckor.
Det blir väl typ 10 kg man lär ner då?
njaa du behöver ner 7kg fett för 10% då. +något kilo vatten osv. säg 6-10kg beroende på hur bra det går och om du ska till 12% eller 10%.
bronzi om du försöker bulka 6mån och går ned 5kg istället då har du ingen aning om vad du håller på med..
Babyface
2013-12-16, 19:20
njaa du behöver ner 7kg fett för 10% då. +något kilo vatten osv. säg 6-10kg beroende på hur bra det går och om du ska till 12% eller 10%.
bronzi om du försöker bulka 6mån och går ned 5kg istället då har du ingen aning om vad du håller på med..
Tack så mycket för svaret jeml. Fan det är bara 4,5 månad kvar till deff haha. Får se hur man känner sig på 85 kg helt enkelt, men väljer nog att vara tunn och hård än små-mysig och stark under t-shirt badperioden
Reaper123
2013-12-16, 19:28
Jag har stallat så mycket när jag provat att leanbulk, resulten på 6 månader va -5kg :(
Nu har jag gick up 0.8kg på sista två veckan! Jättenöjd! Skulle bulka även hårdare och gain lite mer massa och styrka! Att man ska börja deffa är det lätta part, bulk och muskle byggning är mycket hårtare! Det är bättre att gain lite snabbt än att tappa vikten som jag har gjort istället tycker jag! :)"Leanbulkade" du med lågfettkost när du tappade i vikt? Och hur har du gjort senaste två veckorna?
Denna typ av kosthållning kräver en hel del planering om man inte är helt bottenlös och kan öta 2000 kcal-måltider.
Sent from my TAB
Babyface
2013-12-16, 20:48
"Leanbulkade" du med lågfettkost när du tappade i vikt? Och hur har du gjort senaste två veckorna?
Denna typ av kosthållning kräver en hel del planering om man inte är helt bottenlös och kan öta 2000 kcal-måltider.
Sent from my TAB
Fixar man 1500 kcal till lunch är det ganska sköna dagar
Lite frukt fika godis som pwo
Några shakes och vips landar du på 3000 och har 1k till kvällsmat
Reaper123
2013-12-16, 20:50
Några shakes och vips landar du på 3000 och har 1k till kvällsmatHehe, I know.... hade ett TDEE över 5000 kcal i 2 månader så jag (!) har hittat mina knep. Verkar ju dock inte gälla Bronzzi som tappar 5kg när han försöker bulka :(
Sent from my TAB
Några shakes och vips landar du på 3000 och har 1k till kvällsmat
pröva ät något du gillar till frukost. slipper du äckliga havreshakes. Periodisk fasta gör varken till eller från med avseende på resultaten (som jag vet att du har fått för dig)... :)
"Leanbulkade" du med lågfettkost när du tappade i vikt? Och hur har du gjort senaste två veckorna?
Sent from my TAB
Min problem var att jag provat att gain 1kg / månad. Men om jag gick lite mer än jag tyckte på en vecka, jag sänkte kalorier lite, sen jag 1.) gick bakom till samma vikt när jag började eller 2.) gick till även lättare form
Jag var jätte rädd av fick lite fett, men nu bulkar jag bättre. På sommaren ätit jag runt 3800 kcal men nu äter jag 4200 och det fungerar bra tycker jag :)
Reaper123
2013-12-16, 21:08
Min problem var att jag provat att gain 1kg / månad. Men om jag gick lite mer än jag tyckte på en vecka, jag sänkte kalorier lite, sen jag 1.) gick bakom till samma vikt när jag började eller 2.) gick till även lättare form
Jag var jätte rädd av fick lite fett, men nu bulkar jag bättre. På sommaren ätit jag runt 3800 kcal men nu äter jag 4200 och det fungerar bra tycker jag :)Rädslan att gå upp i vikt har jag också haft, så vet vad du pratar om.
Men låter som du hittat rätt nu, så kör på och i din situation kan du bulka länge (för vill minnas du väger ganska lite sett till din längd)
Tydligen? Du bara upptäckte det sådär helt plötsligt nu typ 4 månader senare?
Jao, vägt mig 2 gånger under denna period :)
R Scarpa27
2013-12-16, 21:16
Rädslan att gå upp i vikt har jag också haft, så vet vad du pratar om.
Men låter som du hittat rätt nu, så kör på och i din situation kan du bulka länge (för vill minnas du väger ganska lite sett till din längd)
de har vi nog alla. =)
har själv ballat ur bulkperioder och börjat deffa i rädsla :smash:
förstör ju hela bulkupplägget men men =)...
man fattar mer med åren.
men tror många har någon psykisk rädsla inom kost. (upplevt,upplever osv)
Babyface
2013-12-16, 21:54
pröva ät något du gillar till frukost. slipper du äckliga havreshakes. Periodisk fasta gör varken till eller från med avseende på resultaten (som jag vet att du har fått för dig)... :)
Hahah du mirrar inte havreshakes.
Jag tror det funkar faktiskt. Visst samma kcal osv men fler timmar med fastande/brännande
Ska iaf testa. Är aldrig hungrig på frukosten men blir svinhungrig vid lunch och känner mig bottenlös då.
Tror du inte alls på leangains eller?
Alla har vi delade åsikter såklart kompis, jag vill iaf testa någon månad till
Hahah du mirrar inte havreshakes.
Jag tror det funkar faktiskt. Visst samma kcal osv men fler timmar med fastande/brännande
Ska iaf testa. Är aldrig hungrig på frukosten men blir svinhungrig vid lunch och känner mig bottenlös då.
Tror du inte alls på leangains eller?
Alla har vi delade åsikter såklart kompis, jag vill iaf testa någon månad till
jo leangains "funkar" men det är inte bättre än vanlig bulk/deff. och fastan har inte med saken o göra öht.
Babyface
2013-12-16, 22:19
jo leangains "funkar" men det är inte bättre än vanlig bulk/deff. och fastan har inte med saken o göra öht.
Ok köper att allt funkar på olika sätt
Varför LG funkar för mig är för att jag får äta när jag är riktigt jäkla hungrig. Äter hellre sällan men väldigt mycket än 6ggr dag som förut
Blir roligare för mig :)
DieErste
2013-12-16, 22:27
Ok köper att allt funkar på olika sätt
Varför LG funkar för mig är för att jag får äta när jag är riktigt jäkla hungrig. Äter hellre sällan men väldigt mycket än 6ggr dag som förut
Blir roligare för mig :)
Fast PF kan du ju köra på en vanlig bulk/deff cykel med ;)
att äta stora måltider har inget med leangains att göra.
Babyface
2013-12-16, 23:03
att äta stora måltider har inget med leangains att göra.
Sant menar bara att det passar mig bra
Sant menar bara att det passar mig bra
ok det finns något häftigt som kallas warrior diet där man äter 1gång/dag :D
DieErste
2013-12-16, 23:33
20:4 med halvfasta?
Babyface
2013-12-17, 05:56
Satan!
Reaper123
2013-12-17, 07:48
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Har både deffat och bulkat med det sk "warriod-diet-upplägget", även om jag nu inte följde det 100% slaviskt.
Det var dock mest som ett experiment för att stilla min nyfikenhet, men fattar än idag inte hur i hela fridens namn jag fick ner mina 3500 kcal/dag som dagsnittet blev under bulk...
Som Jeml skriver tror inte jag heller att man får in en deff och bulk innan man ska börja deffa inför sommaren. Jag körde som sagt en minideff och ligger nu på balans året ut för att sedan köra långsam bulk igen fram till maj.
En sak jag dock undrar äver, vad anser ni om hur länge en bulk bör pågå och hur stor viktuppgång totalt är rimligt?
En sak jag dock undrar äver, vad anser ni om hur länge en bulk bör pågå och hur stor viktuppgång totalt är rimligt?
Minst 1,5-2 år
15-30 kg beroende på utgångsläge och mål
Dela upp det i presationsbaserade perioder av viktuppgång och balans.
Minst 1,5-2 år
15-30 kg beroende på utgångsläge och mål
Dela upp det i presationsbaserade perioder av viktuppgång och balans.
det går inte att ge en allmän rekommendation på hur mycket man ska ska gå upp.
men jag tycker man ska försöks bulka så länge som möjligt (~10mån dom flesta vill ju deffa till sommaren).
Frågan är allmänt ställd och då är det helt omöjligt att ge något annat än ett generellt svar men även bortsett från det så är 15-30 kg något som få bör hålla sig under eller över. Självklart förutsatt att de är i ett läge där de bör bulka överhuvudtaget.
Sparven från Minsk
2013-12-17, 10:37
Som Jeml skriver tror inte jag heller att man får in en deff och bulk innan man ska börja deffa inför sommaren. Jag körde som sagt en minideff och ligger nu på balans året ut för att sedan köra långsam bulk igen fram till maj.
Jag gjorde misstaget att dieta inför två somras i rad (diet jan-maj) och har tappat mycket tid på detta, tid jag inte kunnat bygga på mig muskler. Detta året ska jag bulka på mig en längre tid innan jag dietar.
En bulk på 1-1.5 år kanske. 10-15 kg eller lite mer känns lagom i mina öron.
Frågan är allmänt ställd och då är det helt omöjligt att ge något annat än ett generellt svar men även bortsett från det så är 15-30 kg något som få bör hålla sig under eller över. Självklart förutsatt att de är i ett läge där de bör bulka överhuvudtaget.
15kg och minst 1,5år tyckte jag var höga nedre gränser.
Jag gjorde misstaget att dieta inför två somras i rad (diet jan-maj) och har tappat mycket tid på detta, tid jag inte kunnat bygga på mig muskler. Detta året ska jag bulka på mig en längre tid innan jag dietar.
hmm men du hade "onödigt" långa deffar?
Ja det var ett generellt svar jag ville ha för jag förstår självklart att ett svar inte går att applicera på alla människor. Tack z_bumbi och Jeml!
Jag tänker faktiskt strunta i beachformen, eller rättare sagt så känner jag inget behov av att bli "rippad". Men för min sambos skull (fett går inte alls hem där haha) så blir det en deff på ca 1-1½ månad innan sommaren. Har lärt mig mycket om mat och hur min kropp reagerar senaste halvåret vilket jag tar med mig i framtiden. Kul att höra andras erfarenheter!
vad tror ni om att avsluta en deff den 10 januari (efter semestern) för att sedan ligga på balans/minimalt överskott fram tills 10 april då man startar en deff fram tills 10 juni? dvs
3 månader balans där jag kanske kommer lägga på mig 1-5kg varav nått kilo muskelmassa (är rätt så ny inom styrketräning) för att sedan börja skala av långsamt i 2 månader fram till sommaren.
låter de rimligt ?
vad tror ni om att avsluta en deff den 10 januari (efter semestern) för att sedan ligga på balans/minimalt överskott fram tills 10 april då man startar en deff fram tills 10 juni? dvs
3 månader balans där jag kanske kommer lägga på mig 1-5kg varav nått kilo muskelmassa (är rätt så ny inom styrketräning) för att sedan börja skala av långsamt i 2 månader fram till sommaren.
låter de rimligt ?
haha 3månader balans där jag lägger på mig 5kg :D
balans=man står still i vikt.
jag tycker du ska avsluta deffen direkt och ligga på svagt överskott tills det är.dags för din sommardeff isåfall.
alternativt deffa klart, sen ligger du på balans fram till sommaren och börjar bulka när du känner dig redo att lämna dat shreddnez.
Reaper123
2013-12-17, 14:51
jag tycker du ska avsluta deffen direkt och ligga på svagt överskott tills det är.dags för din sommardeff isåfall.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2+1 på detta, för låter som en bra plan! :thumbup:
Även alternativ 2 är en bra approach om nippman nu prioriterar utseende före muskeltillväxt för framtiden.
DieErste
2013-12-18, 16:35
Brukar ni(vi) som varit överviktiga en längre tid ta med detta i beräkningen under bulk eller är det egentligen bara skitsnack att tidigare kroppsform spelar in?
Bossebäver
2013-12-18, 17:08
Brukar ni(vi) som varit överviktiga en längre tid ta med detta i beräkningen under bulk eller är det egentligen bara skitsnack att tidigare kroppsform spelar in?
Jag tror att vi som varit överviktiga definitivt ska vara försiktigare i överskottet, min egen plan för "bulk/deff" perioder är att först och främst hålla vikten och bli starkare i ett halvår.
Att vi som tidigare (och fortfarande) släpar på en del extra kilon har sämre förutsättningar är tyvärr inte en skröna, det är den lott vi dragit i livet*grr27*
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83893
Diskuteras en del där, har svårt att hitta fler trådar men jag vet att bla Grub har postat massor med källor.
att bulka när man fortfarande har extra kilon är en helt annan sak än att göra det från låg bf% fastän man varit fet innan.
kag tycker inte man ska ta med det i beräkningarna.
DieErste
2013-12-19, 00:24
Men att deffa ner sig rätt lågt innan vill kan vara motiverat då med andra ord om man nu gör bättre ökningar på mindre BF?
Har jag fattat allt fel? :S
okok men då kommer jag köra på följande,
kommer deffa klart nu, har 2 veckor kvar för att se lite schysst ut på semestern,
sen kommer jag ligga på ett litet överskott på träningsdagar och balans på vilodagar och förhoppningsvis inte lägga på mig mer en 1-2kg fram tills deffen som startar i april.
Men att deffa ner sig rätt lågt innan vill kan vara motiverat då med andra ord om man nu gör bättre ökningar på mindre BF?
Har jag fattat allt fel? :S
nej det stämmer och det gäller alla oavsett man är/har varit överviktig.
är man smalfet och redan väger lite bör man såklart inte deffa dock.
Reaper123
2013-12-19, 09:21
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Precis, har man tex 70-75 kg på 185cm+ är man inte behov av en deff utan i stort behov av muskelmassa för att om 2-3 år kunna se bra ut deffad...
Många gör sig en otjänst genom att deffa bort flera år, som sedan innebär att man får kämpa ännu mer för att ens få en dräglig kropp deffad. Jag är för övrigt en av dessa, även om jag nu första åren var i stort behov av att tappa i vikt, men 3.5-4 år på "kroniskt" kcalunderskott bygger ingen "kollo-kropp"! *gah!*
DieErste
2013-12-20, 02:03
Smalfet vet jag inte riktigt om jag är men just nu känner man sig i varje fall inte rippad. Har varit rätt fet för nåt år sen innan jag började träna (relativt svag 180/92kg) och dit vill man inte igen.
Lär väl inte vara där uppe igen över en dag men är det egentligen bara att prova sig fram och om ration mellan ökad fett/muskelmassa blir för dålig helt enkelt börja en sedd igen?
Srry om jag nojjar för mkt :/
DieErste
2013-12-21, 11:41
http://imgur.com/H6FayKt
77kg till höger 81,5kg till vänster. Har nu legat på 3000kcal ett tag och det verkar som det är rätt rimligt för ökningen men får nog se till så man börjar med deffen i tid, 13 veckor med -0,75kg/vecka borde väl ge hyfsad form?
slarvade förvisso med vägningen när jag var sjuk men dom dagarna jag loggat ser ju hyfsade ut, antar att räkna medel en vecka bakåt är enklaste sättet att hålla koll på ökningen?
Väger mig på morgonen runt 10:00
7/12 79,7kg
9/12 79,2kg
10/12 80kg
11/12 80,6kg
12/12 80,8kg
13/12 80,9kg
19/12 80.2kg
20/12 79,8 kg
21/12 81,5 kg
Reaper123
2013-12-21, 12:01
http://imgur.com/H6FayKt
77kg till höger 81,5kg till vänster. Har nu legat på 3000kcal ett tag och det verkar som det är rätt rimligt för ökningen men får nog se till så man börjar med deffen i tid, 13 veckor med -0,75kg/vecka borde väl ge hyfsad form?
slarvade förvisso med vägningen när jag var sjuk men dom dagarna jag loggat ser ju hyfsade ut, antar att räkna medel en vecka bakåt är enklaste sättet att hålla koll på ökningen?
Väger mig på morgonen runt 10:00
7/12 79,7kg
9/12 79,2kg
10/12 80kg
11/12 80,6kg
12/12 80,8kg
13/12 80,9kg
19/12 80.2kg
20/12 79,8 kg
21/12 81,5 kgJag loggar morgonvikten måndag-söndag och räknar ut en snittvikt. Dock brukar ja om jag tex supit rejält få en rejäl bump dagarna efter och brukar då exkludera mån-tis från snittvikten för att inte få en missvisande bild. Mediavärde för 7 dagar funkar ju bra det med :)
On topic:
Senaste 10 veckorna har jag gått upp 3.1 kg och igår fick jag kvitto på att 1.4 av dessa är LBM. Detta betyder att jag trots ett väldigt högt tempo (+0,6kg/vecka senaste månaden) lyckas hålla fett-fettfria ration omkring 50-50! :thumbup:
Tuffar på med att inte räkna kalorier, för ser ingen anledning till att oroas över den ganska onödigt snabba viktuppgång för ökar helt sjukt bra på gymmet atm! (och lider inte av att jag tycker att jag bli onödigt "fet")
Edit: Värt att notera är att jag bulkar med ett TDEE omkring 3500 kcal, vilket är väldigt mycket mer än förra bulken som låg på omkring 3000!
johnnie434
2013-12-21, 15:42
Hey guys and gurls, jag började min första bulk någonsin i början av september, vägde då 64kg ~ 174lång 20 år, jobbar som kock och gymmar 4-5 dagar i veckan , i nu läget väger jag 70kg~, ligger omkring 3000-3500 kcal perdag. Låter min viktökning bra eller är de för mycket?, visst jag har lagt på mig lite men gemfört till hur mycket gains jag har gjort på gymmet så går de inte ens att gemföra
Reaper123
2013-12-21, 16:17
Hey guys and gurls, jag började min första bulk någonsin i början av september, vägde då 64kg ~ 174lång 20 år, jobbar som kock och gymmar 4-5 dagar i veckan , i nu läget väger jag 70kg~, ligger omkring 3000-3500 kcal perdag. Låter min viktökning bra eller är de för mycket?, visst jag har lagt på mig lite men gemfört till hur mycket gains jag har gjort på gymmet så går de inte ens att gemföra6kg på drygt 3 månader alltså? Ja det är ju inte för långsamt, så handlar bara om hur pass mycket "ur form" du blir av denna viktuppgångstakt...
Om du uppenbart inte lägger på dig (onödigt) mycket fett och att du dessutom ökar sjukt bra på gymmet säger mig att du INTE behöver ändra på något. Så fortsätt så här och utvärdera igen om ett par kilon.
Känns som det börjar finnas anledning att bromsa lite runt 75kg på den längden, men allt har ju med hur dessa kilon är fördelade just på din kropp.
Själv har jag ett "stopp" på 87 kg @ 184 cm då jag vägde 88kg vid förra bulkavslutet och vill ha ett bättre utgångsläge inför framtida deffen (om spegeln nu uppenbart inte säger att jag kan gå upp mer i vikt)! :)
johnnie434
2013-12-21, 17:23
6kg på drygt 3 månader alltså? Ja det är ju inte för långsamt, så handlar bara om hur pass mycket "ur form" du blir av denna viktuppgångstakt...
Om du uppenbart inte lägger på dig (onödigt) mycket fett och att du dessutom ökar sjukt bra på gymmet säger mig att du INTE behöver ändra på något. Så fortsätt så här och utvärdera igen om ett par kilon.
Känns som det börjar finnas anledning att bromsa lite runt 75kg på den längden, men allt har ju med hur dessa kilon är fördelade just på din kropp.
Själv har jag ett "stopp" på 87 kg @ 184 cm då jag vägde 88kg vid förra bulkavslutet och vill ha ett bättre utgångsläge inför framtida deffen (om spegeln nu uppenbart inte säger att jag kan gå upp mer i vikt)! :)
a precis, jag hade tänkt cirka 80kg..
Jo jag tycker att mina ökningar på gymmet har varit grymma iaf
Bänk- startvikt 37kg - Nu 70
Benpress-start 60 kg - nu 110kg
Benböj- start 40kg - nu 65kg
Mark- start 50kg - nu 90
Ökar för varje pass
Vet dock att de satt mycket i tekniken i början , men tycker fortfarande att mina ökningar är mer än vad jag har lagt på mig fett
kan också meddela att jag har stått stilla i vikt cirka 2-3 veckor
DieErste
2013-12-21, 17:53
a precis, jag hade tänkt cirka 80kg..
Jo jag tycker att mina ökningar på gymmet har varit grymma iaf
Bänk- startvikt 37kg - Nu 70
Benpress-start 60 kg - nu 110kg
Benböj- start 40kg - nu 65kg
Mark- start 50kg - nu 90
Ökar för varje pass
Vet dock att de satt mycket i tekniken i början , men tycker fortfarande att mina ökningar är mer än vad jag har lagt på mig fett
kan också meddela att jag har stått stilla i vikt cirka 2-3 veckor
Tar du mer i bänk än böj?!
johnnie434
2013-12-21, 18:11
nja asså, jag maxar 70 i bänk, kör typ 5 reps på 65 , har dock aldrig provat maxa i benböj, är lite nojjig där för jag är lite små rädd för att jag inte ska orka och pajja ryggen typ :p , så jag tar nog mer i benböj än bänk
Ingen ide att gå in och böja med skitform bara för att ta mer än i bänk, bara att ligga i så blir det bra
DieErste
2013-12-21, 19:08
nja asså, jag maxar 70 i bänk, kör typ 5 reps på 65 , har dock aldrig provat maxa i benböj, är lite nojjig där för jag är lite små rädd för att jag inte ska orka och pajja ryggen typ :p , så jag tar nog mer i benböj än bänk
ok ja grattis till resultaten iaf, keep up the good work ;)
R Scarpa27
2013-12-21, 19:18
den här killen lär ju göra det iaf =)
http://x-nutrition.se/wp-content/uploads/2013/03/Grova-ben.jpg
R Scarpa27
Hahaha, är den riktig? Om ja, vem är det?
Reaper123
2013-12-21, 22:19
Hahaha, är den riktig? Om ja, vem är det?Nu är detta väldigt OT, men rätt "vanligt" bland cyklister.
Edit: Hittade en bättre
http://robsog.typepad.com/robsog/images/legs.jpg
Har blivit omcyklad av en som hade lår bra när samma vidd som hans midja!
Stor överkropp men SJUKT stora ben:
http://i.imgur.com/OlyBbxD.jpg
Gått upp drygt 4 kilo på 4 veckor, varav ca 2,5 kg vattenvikt. Känner mig mycket fastare runt magen och låren har växt extremt mycket i massa känns det som. Muskelminne kanske? Tror jag ska lägga mig runt balans nu framöver, vill inte bli allt för rund.
Är osäker över hur det kommer bli nu med att vänja sig vid att inte vara proppmätt konstant. Någon som har lite bra tips på hur man återfår självdisciplinen efter en bulk? Känns som om jag förlorat den helt, haha
johnnie434
2013-12-25, 13:50
Från 65kg~ till 74kg~.. dax att deffa lite kanske
johnnie434
2013-12-25, 14:08
bilden blev buggad, så blev en ny
Reaper123
2013-12-25, 14:10
Från 65kg~ till 74kg~.. dax att deffa lite kanskeDeffa? Jag hoppas du skämtar annars får du nog gå till optikern!
Vad ska du "deffa" bort? *screwy*
Ozziking
2013-12-25, 14:44
på typ en månad från 56,3-4 till 57,3-5
Sakta men säkert...
Går skit just nu, varit sjuk i snart en vecka med magsjuka osv. Gått ned ca 4kg i vikt och tappat aptiten helt, har svårt att få ned hälften av min "vanliga" mängd mat :/
går bra, mår bra, tyvärr lite knä/ryggproblem som skal ses av sjukgymnast på fredag, trots det går träningen bra
DieErste
2013-12-30, 21:01
snittvikten ligger just nu på 81kg kontra 80 i början av december så är rätt lagom ökning :)
Kör RPT i basövningarna och det går stadigt uppåt fast bänken börjar plana av nu :(
75*6 -> 80*5 i bänken
135*6 -> 150*5 i mark
100*6 -> 112,5 * 6 i Böj
R Scarpa27
2013-12-30, 21:13
tappat en del muskelmassa =(...
slarv under stor del av november.
låg ju sjuk halva decmber , sen har träningen blivit usel & knappt av.
märktes på gymmet igår (tungt) och träningsvärken kändes idag.
ska nog börja blanda mina egna energidrycker igen som piskar upp humöret och viljan.
Årets bulk blev 83kg - 100.3kg, 1 oktober - 1 december :)
R Scarpa27
2013-12-30, 22:22
wtf? från 1 okt- 1 dec 2013?
2 månader.
Hahaha, är den riktig? Om ja, vem är det?
Nej det är photoshop, en reklam.
Nu är detta väldigt OT, men rätt "vanligt" bland cyklister.
Edit: Hittade en bättre
http://robsog.typepad.com/robsog/images/legs.jpg
Har blivit omcyklad av en som hade lår bra när samma vidd som hans midja!
Stor överkropp men SJUKT stora ben:
http://i.imgur.com/OlyBbxD.jpg
Se ovan.
bilden blev buggad, så blev en ny
Vad ska du deffa fram, ditt skelett?
Det var då en redig bulk! ;)
Hur ser styrkeökningarna ut?
Reaper123
2013-12-31, 00:04
Det var då en redig bulk! ;)Hoppas innerligt att det är 20kg på 14 månader och inte 2 (!)...
Annars måste detta vara ett praktexempel på en grisbulk. För motsvarar ju runt 2000 kcal/dag i överskott om det är +17kg på 2 mån.
Vore kul att få höra mer om resultatet mer än bara vikten, tex styrkeökningarna på gymmet :)
Stjarnan
2013-12-31, 07:19
Kroppsvikt:
Jan -13 = 84-85 kg @ ~5,5% BF
Dec -13 = 95-96 kg @ ~6,5% BF
Bästa träningsåret någonsin för min del!
Bänkpress = 120-->140
Knäböj = 160-->185
Marklyft = Har inte kört tungt under året. Inte ökat 1RM men reppar på betydligt högre vikter än tidigare.
Målet är att nå 100 kg med bra form innan Maj -14.
Kroppsvikt:
Bänkpress = 120-->140
Knäböj = 160-->185
Marklyft = Har inte kört tungt under året. Inte ökat 1RM men reppar på betydligt högre vikter än tidigare.
imponerande:thumbup:
wtf? från 1 okt- 1 dec 2013?
2 månader.
Hur ser styrkeökningarna ut?
Hoppas innerligt att det är 20kg på 14 månader och inte 2 (!)...
Annars måste detta vara ett praktexempel på en grisbulk. För motsvarar ju runt 2000 kcal/dag i överskott om det är +17kg på 2 mån.
Vore kul att få höra mer om resultatet mer än bara vikten, tex styrkeökningarna på gymmet :)
Yepp, 2013.
Lite missvisande siffror då bulken påbörjades från tävlingsform (utan vätsketömning). Tröståt en del då tävlingssäsongen fick avbrytas med 2 tävlingar kvar pga skada.
Inga PB,n slogs under denna tiden men tränade mest för muskelvolym och rehabtränade.
Nu har jag gått ner 9.8 kg på 1 månad och märker nu att styrkan är helt okej trots dålig viktvana och att jag tappat en del vikt. Hade jag satsat på styrka under "bulken" hade styrkan säkert ökats.
Babyface
2013-12-31, 15:45
Kroppsvikt:
Bänkpress = 120-->140
Knäböj = 160-->185
Coolt :)
Stjarnan
2014-01-01, 09:07
imponerande:thumbup:
Tack!
Coolt :)
Haha ja så kan man också uttrycka det :)
Haft lite svårt med progression på bänk och mark men benböjen går upp varje pass.
Vikten har varit stabil runt 82 kg (på 192 cm) i ca. 2 veckor. Med andra ord dags att börja äta mer *popcorn*
Kör helkropp tre ggr i veckan. Äter 3800-3900 de dagarna.
Vilodagar kör jag någon form av active recovery eller GPP. Har fått i mig runt 2800 de dagarna, vilket borde vara runt mitt "maintenance". Kommer öka dessa till 3000 kcal i en vecka och se om det får fart på viktuppgången.
Reaper123
2014-01-01, 21:10
Kroppsvikt:
Bänkpress = 120-->140
Knäböj = 160-->185
Målet är att nå 100 kg med bra form innan Maj -14.Sjukt bra jobbat och vad du än gör, fortsätt med det! :hbang:*flex*
Yepp, 2013.
Lite missvisande siffror då bulken påbörjades från tävlingsform (utan vätsketömning). Tröståt en del då tävlingssäsongen fick avbrytas med 2 tävlingar kvar pga skada.
Inga PB,n slogs under denna tiden men tränade mest för muskelvolym och rehabtränade.
Nu har jag gått ner 9.8 kg på 1 månad och märker nu att styrkan är helt okej trots dålig viktvana och att jag tappat en del vikt. Hade jag satsat på styrka under "bulken" hade styrkan säkert ökats.Jaha, det förklarar ju en hel del varför vikten rusade upp så mycket på så kort tid ;)
Var lite fundersam på om det var "vätskefri" vikt, för då hade det som sagt varit en grisbulk av rang!
Hoppas du får ordning på kroppen så du kan göra ännu finare gains! :)
Stjarnan
2014-01-02, 07:31
Sjukt bra jobbat och vad du än gör, fortsätt med det! :hbang:*flex*
Tack Reaper! Ja, den stora förändringen är att jag började träna efter schema och noterade alla vikter varje pass. Så den stora skillnaden har varit på gymmet och inte i köket som de flesta verkar tro!
Tack Reaper! Ja, den stora förändringen är att jag började träna efter schema och noterade alla vikter varje pass. Så den stora skillnaden har varit på gymmet och inte i köket som de flesta verkar tro!
vad kör du för schema då? :)
Stjarnan
2014-01-02, 15:00
vad kör du för schema då? :)
Jag var med i en testgrupp som Joachim Bartoll höll i. Han släppte sammanlagt 5st träningsscheman som jag testade 4-5 veckor /schema. Gav grymma resultat och kommer att köra samtliga scheman en gång till. Han vet verkligen vad han gör den mannen!
DieErste
2014-01-27, 00:06
Legat +\-0kg på 81kg nu i 2 månader typ men får lite ångest attacker då och då om att inte sommarformen kommer gå att lösa.. Har ju provat att deffa innan men massan känns inte tillräcklig för att kunna se bra ut rippad. Vad tror ni? Kan man fortsätta att satsa på byggandet eller borde man dra i bromsen och börja bränna snarast??
Bild (http://www.ladda-upp.se/bilder/jlfijlooxdxdrm/)
finns absolut tillräckligt med massa för deff.
Reaper123
2014-01-27, 11:50
Idag är första dagen på deff, så bjuder här nedan på den siffermässiga rapporten från 4 månaders bulk!
Igår var sista dagen på bulk och som utlovat kommer här del 1 av bulkrapporten.
Inom () är skillnad mot senaste mätningen som gjordes 2013-10-11
Kroppsanalys "teoretisk"
Kroppsvikt: 87,9 kg (+5,7)
LBM: 73,4 kg (+2,1)
Fett%: 16,5% (+3,2)
Fettvikt: 14,5 kg (+3,6)
"teoretisk" = har räknat på att jag haft samma ökning av mitt LBM som mellan 11/10 och 20/12 (0,02 kg/dag) men tror faktiskt jag ökat mer i LBM efter detta då jag även ökade i vikt rejäl ett par veckor vilket borde vara gynnsamt för mitt LBM (utöver allt onödigt fett).
Lika så är alltså BF och fettvikt endast gissningar, men bör stämma ganska bra som fingervisning iaf!
Kroppmått
Axlar: 123 cm (+7)
Bröst: 104 cm (+4)
Handled, höger: 18 cm (+1)
Handled, vänster: 18 cm (+1)
Höfter: 100 cm (+6)
Lår, höger: 59 cm (+3)
Lår, vänster: 60 cm (+3)
Midja: 84 cm (+7)
Nacke: 36 cm (+- 0)
Rumpa: 101 cm (+2)
Underarm, höger: 31 cm (+1)
Underarm, vänster: 30 cm (+1)
Vad, höger: 39 cm (+- 0)
Vad, vänster: 39 cm (+- 0)
Överarm, höger: 36 cm (+2)
Överarm, vänster: 35 cm (+2)
Styrkeökningar
Nu är det lite svårt att få några exakta siffror. Men då jag startade ett nytt upplägg under september 2013 så utgår jag ifrån min praktiska 2RM jag utförde första veckorna och översätter dom till "teoretiskt 1RM".
Sedan använder jag januaris bästa lyft som utgångläge för dagsformen och dessa kallar jag "praktiska 1RM" då det är lyft jag gjort (= finns alltså mer att ge en bra dag vid ett sk maxförsök).
Nuvarande "1RM" och diff mot "bulkstart"
Knäböj: 95 kg +28 kg
Bänkpress: 82,5 kg +18,5 kg
Marklyft: 165 kg +36 kg
Militärpress: 55 kg +10 kg
Kommentar:
Jag har blivit tyngre, större och starkare så att säga annat än att denna bulk rullat på bra skulle vara felaktigt...
Dock hade jag önskat en 50-50 fördelning på LBM och fettvikt men 3 veckors julledighet blev som det blev så inte mycket att göra åt det nu i efterhand, utan enklare att köra en något tidigare deffstart för att nå "deadlinen" i tid.
Något som är lite frustrerande är vart jag växt på kroppen, men mina gener måste vara totalt värdelösa och fettet sätter sig på de ställen jag minst behöver dom (mer om detta i del 2).
Styrkeökningar är lite smått sjuka, för trodde aldrig jag skulle lyckas med så fina ökningar på en så pass kort tid som 4 månader. Dock inser jag att det går snabbare att bli svag, än att återfå styrkan för progressionen på pressövningarna är fortfarande långt ifrån "all-time-high".
Om jag får lite tid över under dagen, kanske jag kan få ett collage av bilder ifrån fredagens försök att fånga tjockisen på bild! Men annars fixar jag det nog ikväll.
DieErste
2014-01-27, 18:03
Låter bra det! tänkte börja med deffen 1 april så förhoppningsvis är man relativt klar början av juni.
kan vara fel tråd men finns det nån specifik muskel man behöver lägga prio på? kör varken traps eller baksida axlar separat men känns som dom är relativt med i matchen ändå?
Man and Machine
2014-01-27, 18:19
Låter bra det! tänkte börja med deffen 1 april så förhoppningsvis är man relativt klar början av juni.
kan vara fel tråd men finns det nån specifik muskel man behöver lägga prio på? kör varken traps eller baksida axlar separat men känns som dom är relativt med i matchen ändå?
Köttar du rygg och axlar (mark, roddar, OHpress) så räcker det.
Påvägneråt
2014-01-29, 08:04
Om ni ska börja deffa inför sommaren. När på ett ungefär börjar ni den deffen då?
Reaper123
2014-01-29, 08:08
Om ni ska börja deffa inför sommaren. När på ett ungefär börjar ni den deffen då?Räknar på den vikt jag troligen måste tappa och när jag vill vara klar, svårare än så är det ej :)
Skickat från min LG-E975 via Tapatalk
Hackenschmidt
2014-01-29, 11:35
Om ni ska börja deffa inför sommaren. När på ett ungefär börjar ni den deffen då?
För sent. :)
Bulk är så kul. Jag väger ca 96 kg idag och tänker bulka till slutet av februari eller mitten av mars.
Halva mars + april + maj = 10v, borde räcka för runt 91kg första juni vilket borde vara ok.
Men känner jag mig själv rätt påbörjar jag "deffen" i slutet av april och är fet ännu en sommar.
DieErste
2014-01-29, 22:45
Väger 81-82kg nu men vad kan vara rimligt mål för en rippad kropp? Har nog tagit upp det innan men om man vågar påstå sig ha 16,5%bf nu så borde sub 10% bf bli runt 74kg, låter detta som rimligt mål? Tanken är att starta 1:a april med -0,75kg/vecka i 11veckor
Gått från 65kg 1 april 2013 till dagens 75 kg. Planerar att påbörja min första deff i februari 2015 :) Förhoppningsvis ligger jag på runt 80 då.
Stjarnan
2014-01-30, 06:36
Nu går det riktigt trögt! Målet är att komma till tresiffrig vikt men jag har fastnat på 96-97 kg.. Krävs en del käk för att underhålla den massan. Får kanske lägga in en höjning även mitt i veckan istället för att bara göra det lör och sön..
Reaper123
2014-01-30, 14:37
Väger 81-82kg nu men vad kan vara rimligt mål för en rippad kropp? Har nog tagit upp det innan men om man vågar påstå sig ha 16,5%bf nu så borde sub 10% bf bli runt 74kg, låter detta som rimligt mål? Tanken är att starta 1:a april med -0,75kg/vecka i 11veckorSkulle rekommendera dig att gå ut hårt för att sedan sluta runt 300-500 i kcalunderskott. Men du kanske menar i snitt -0,75?
7-8kg på 11 veckor är hur som helt fullt möjligt.
DieErste
2014-01-30, 14:44
Tanken var 0,75kg genom hela men som du säger så kanske man isånnafall borde gå ut på lite över -1000kcal om dagen och därefter gå på ett succesivt mindre underskott och i slutet ligga runt 300-500-/dag som du sa ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Reaper123
2014-01-30, 15:01
Tanken var 0,75kg genom hela men som du säger så kanske man isånnafall borde gå ut på lite över -1000kcal om dagen och därefter gå på ett succesivt mindre underskott och i slutet ligga runt 300-500-/dag som du sa ;)
Sent from my iPhone using Tapatalkoptimalt är att försöka ligga så nära sitt max gällande kcalunderskott varje dag utan att tappa LBM och ja, du har ju mest fett i början.
Nu är det ju svårt att dag till dag veta sitt energibehov med noggrannhet, men att börja på 1000 och kanske dra av 200 kcal efter en månad, för att göra samma sak månad 2 är väl lagom avancerat.
Kan även rekommendera reverse dieting ett par veckor efter deffavslut!
Upp och ned men stadigt framåt. 101 kg idag på morgonen. Nu är morgonvikten stabil på över 100. Målet är att väga 103-105 utan att behöva tvinga i mig mat. Inte så himla fet heller. Hade varit kul att mäta fettprocent fram emot våren.
stabil på 79kg/186, har legat på balans ett bra tag.. Nåja, siktar väl på ca 82-84kg till 1 april för att sedan gå ned till 70-75kg till sommaren.
Legat +\-0kg på 81kg nu i 2 månader typ men får lite ångest attacker då och då om att inte sommarformen kommer gå att lösa.. Har ju provat att deffa innan men massan känns inte tillräcklig för att kunna se bra ut rippad. Vad tror ni? Kan man fortsätta att satsa på byggandet eller borde man dra i bromsen och börja bränna snarast??
Bild (http://www.ladda-upp.se/bilder/jlfijlooxdxdrm/)
Hur lång är du? Vi verkar ha ungefär samma muskelmassa och fettvikt, om man tittar på bilden. Så kul att höra att det finns något att deffa fram! :)
DieErste
2014-02-04, 13:09
Hur lång är du? Vi verkar ha ungefär samma muskelmassa och fettvikt, om man tittar på bilden. Så kul att höra att det finns något att deffa fram! :)
180cm :)
Jo jag hoppas ju det Finns nåt där under i varje fall :/
180cm :)
Jo jag hoppas ju det Finns nåt där under i varje fall :/
Samma som jag då! Jag har dock valt att köra långsam bulk fram till april för att då påbörja deffen. I know the feeling, men tror att vi båda har mer massa än vad vi tror. Har sett bilder på folk som ser mindre muskulösa ut och som efter deff ser väldigt bra ut. Håller tummarna för oss hehe
Ozziking
2014-02-06, 07:34
Vet ej om min våg är så pålitligt då den visar +2 kg sen igårmorse.
Säkert vätska.
Annars ligger jag på runt 58kg
Skickas från min iPhone via Tapatalk
R Scarpa27
2014-02-06, 07:42
Säkert vätska.
jau 2 kg på ett dygn e ju omöjligt :) i massa/fett
Säkert vätska.
nej det var säkert fett. för du brukar ju äta runt 18k kcal :)
Shqypnia
2014-02-06, 11:01
Startade bulk den 31 Januari så det har väl gått ca 1v nu. Jag räknar inte kcal- utan försöker ligga på ett litet överskott varje dag och få i mig tillräckligt med protein. Ska nämnas att detta är min första "medvetna" bulk.
31 Jan - 77,3kg
6 feb - 78,9kg
Tror en del är vätska pga avslutad deff.
Ozziking
2014-02-06, 12:37
nej det var säkert fett. för du brukar ju äta runt 18k kcal :)
Hahaha självklart, allting bah hänger nu ju :P
Size 100 omw
DieErste
2014-02-08, 21:35
vågen på 83kg idag efter att ha stått helt still ett tag, Deffstart är fortfarande 1/4 och känns som det borde gå att få fram nåt att vara stolt över fram tills runt juni :)
en grynig rygg bild från dagens vilodag med ^^
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=887&pictureid=3856
R Scarpa27
2014-02-13, 20:36
idag vägde jag mig ( inte gjort på ett tag 1,2kg plus...
att sloppa lättprodukter & mer kolhydrater har gjort det enkelare =)... bulk 2014 kommer gå bra och framåt & ökade även reps på gymmet idag, så kan nog går över på tyngre tyngder snart och återgå till samma reps.
jaja hopas min tid håller och motivationen nu.
idag vägde jag mig ( inte gjort på ett tag 1,2kg plus...
att sloppa lättprodukter & mer kolhydrater har gjort det enkelare =)... bulk 2014 kommer gå bra och framåt & ökade även reps på gymmet idag, så kan nog går över på tyngre tyngder snart och återgå till samma reps.
jaja hopas min tid håller och motivationen nu.
bra mannen! :)
R Scarpa27
2014-02-13, 21:17
bra mannen! :)
jau nu brinner de i fötterna (överskott) haha ;)
jau nu brinner de i fötterna (överskott) haha ;)
haha, så det ska kännas ju :D
tankoovich
2014-02-15, 00:02
För två månader sedan bestämde jag mig, en ätstörning med en vikt på 65kg skulle bort.
Idag 74.2kg. Mår åt helvete just nu känns helt galet att öka nästan 10kg på två månader.
Var hos läkaren och tog BF idag, den visar att jag fortfarande ligger på 3% , kan detta stämma????
Från idag:
http://img.tapatalk.com/d/14/02/15/ru3uhapy.jpg
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
För två månader sedan bestämde jag mig, en ätstörning med en vikt på 65kg skulle bort.
Idag 74.2kg. Mår åt helvete just nu känns helt galet att öka nästan 10kg på två månader.
Var hos läkaren och tog BF idag, den visar att jag fortfarande ligger på 3% , kan detta stämma????
Från idag:
http://img.tapatalk.com/d/14/02/15/ru3uhapy.jpg
Nej det stämmer inte. Men du har verkligen inte mycket fett på kroppen så det är bara att köra på. Klarar du inte det på egen hand får du ta hjälp inom vården.
tankoovich
2014-02-15, 00:09
Nej det stämmer inte. Men du har verkligen inte mycket fett på kroppen så det är bara att köra på. Klarar du inte det på egen hand får du ta hjälp inom vården.
6-7?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.