Visa fullständig version : Ni som ligger i bulk, hur går det för er??
Jontalinen
2013-10-04, 07:34
Svårt att uppskatta viktuppgången under bulk tycker jag, trots att jag väger mig varje morgon och mäter genomsnitt.
Drar på mig så oerhört mycket vätska och bukutfyllnad. Brukar inte skita oftare än var annan eller var tredje dag (alltid varit så), så min morgonvikt kan svänga från 81 till 84 över en dag.
Har jag träningsledigt och drar ner på kolhydraten droppar jag 2-3 kilo direkt. Är väl inget problem egentligen, men man börjar nojja en del när vågen sticker iväg.
Dunderbosse
2013-10-08, 16:36
Går sådär. Ökat från 68,5 till ca 69 på 3 veckor och känner mig spyfärdig efter varje måltid. Speciellt vilodagar. De enda kosttillskotten jag använder är vassle och BCAA. Cyklar även 7 km/dag till och från jobbet vilket höjer energiförbrukningen något.
Tror ni att gainers skulle kunna hjälpa mig komma upp i mitt näringsmål utan sprängkänslan i bukpartiet hela tiden?
MVH
DB
Går sådär. Ökat från 68,5 till ca 69 på 3 veckor och känner mig spyfärdig efter varje måltid. Speciellt vilodagar. De enda kosttillskotten jag använder är vassle och BCAA. Cyklar även 7 km/dag till och från jobbet vilket höjer energiförbrukningen något.
Tror ni att gainers skulle kunna hjälpa mig komma upp i mitt näringsmål utan sprängkänslan i bukpartiet hela tiden?
MVH
DB
Brukar köra lite skit i mixern, det är lätt att dricka mättar inte lika mycket som mat (tycker jag)
1 skopa serious mass 625 kcal
1 banan ca 100 kcal
3 dl havregryn 390 kcal
1 sked jordnötssmör 120 kcal
5dl mellanmjölk laktosfri 200 kcal
Förstås kan du ju blanda i vad du vill men de så jäkla smidigt när du väl behöver få i dig lite snabbt o lätt.
Min gainer är slut nu så kommer köra whey men kör i lite extra av något du gillar!
Deff avklarad, från 83,8 till 74, alltså en viktnedgång på 9,8 kg. Nu blir det balans/bulk fram till april någon gång med gym som prio 1 och maten anpassad därefter. Alltså, jag kommer inte tvinga fram x antal kg i uppgång utan ska försöka låta det komma lite mer naturligt i takt med progression på gymet. Men visst, står jag still i vikt och gymet går segt blir det givetvis så att man ökar på maten.
Dunderbosse
2013-10-09, 19:40
Brukar köra lite skit i mixern, det är lätt att dricka mättar inte lika mycket som mat (tycker jag)
1 skopa serious mass 625 kcal
1 banan ca 100 kcal
3 dl havregryn 390 kcal
1 sked jordnötssmör 120 kcal
5dl mellanmjölk laktosfri 200 kcal
Förstås kan du ju blanda i vad du vill men de så jäkla smidigt när du väl behöver få i dig lite snabbt o lätt.
Min gainer är slut nu så kommer köra whey men kör i lite extra av något du gillar!
Tack för svaret. Har haft lite förutfattade meningar kring havregrynssmoothies, men idag gjorde jag faktiskt en variant på ditt recept med vassle istället för gainer och det var inte alls så tokigt :) Blev inte vansinnigt mätt heller på ca 800 kcal. Känns bra, hoppas magen pallar detta, då känns det som en vettig frukost!
R Scarpa27
2013-10-09, 19:48
hrmmm jo går bra pga mer jobb och mer provsmakning av allt =)
dock missnöjd med träning, min skadade handled tar tid att läka. =(
Upp från 48-54 sedan start (15:e juni), lite fort men två kilo kom nu sista veckan p g a gick på kreatinet igen. Annars 6 kg på 3,5 månader. Lite grisigt kanske, men eftersom det började på undervikt får en väl se det hela som lyckat.
Ökat ca 20 kg i basövningarna. Enligt kalipermätning gått NER lite lite i fett%.
Lyckat.
Babyface
2013-10-09, 22:13
Deff avklarad, från 83,8 till 74, alltså en viktnedgång på 9,8 kg. Nu blir det balans/bulk fram till april någon gång med gym som prio 1 och maten anpassad därefter. Alltså, jag kommer inte tvinga fram x antal kg i uppgång utan ska försöka låta det komma lite mer naturligt i takt med progression på gymet. Men visst, står jag still i vikt och gymet går segt blir det givetvis så att man ökar på maten.
Så borde man väl alltid göra egentligen?
Alltså gym prio 1 inte pressa käk tills vågen stiger "bara för att"
Sålänge man orkar ta tyngre vikt är det väl kvitto på att man gör rätt?
Thornblom
2013-10-09, 22:30
Bulken rullar på bra. Sedan maj (drygt 4 månader) har jag ökat totalt 10kg, från och med tom till kreatinkur, så en jävla massa vätskevikt. Armåttet har ökat med dryga 2cm, så jag kan allt annat än klaga.
Målvikt för denna bulk var 90kg, vågen visar idag 89. Rent spontant kommer jag nog sikta runt 91-92 innan jag beger mig nedåt.
R Scarpa27
2013-10-10, 04:43
Upp från 48-54 sedan start (15:e juni), lite fort men två kilo kom nu sista veckan p g a gick på kreatinet igen. Annars 6 kg på 3,5 månader. Lite grisigt kanske, men eftersom det började på undervikt får en väl se det hela som lyckat.
Ökat ca 20 kg i basövningarna. Enligt kalipermätning gått NER lite lite i fett%.
Lyckat.
jo men e väl inte så farligt i början att grisa lite med så låg vikt =)
Albin Eriksson
2013-10-10, 06:20
Går bra, jag ligger på målvikt och surfar. ~110-111kg och tanken är att hålla det tills deffdieten inleds eller rättar det sagt blir det bara lite filande på formen till en början och ingen "fullblown tävlingsdiet" direkt.
Har under ca 5 veckors tid gått från 1800 till 2800 kcal så får la säga att bulken nu har börjat.
Bra med energi på passen och den senaste veckan ökat 1-3 reps på nästa alla sets från föregående vecka.
Blir nog att öka till 3000 kcal nästa måndag och sen ligga kvar där ett tag för att se hur vikten rör sig och hur passen går.
Att äta är anabolt och man kan argumentera för att man gynnas mer av att överäta till viss grad än att köra lean gains.
jo men e väl inte så farligt i början att grisa lite med så låg vikt =)
Precis, tänkte det ;)
Givetvis har du rätt. Däremot är det lätt att sätta ett mål om +200kcal/dag och så kör man på det. Sedan går det några månader, rutinen med några hundra plus sitter men du missar att ökningarna på gymet har varit lite dåliga den senaste tiden. Vad jag då menar är att hela tiden fokusera på gymet och i princip bara tillåta viktökning i samband med progression. Låter säkert basic men likväl tror jag det är lätt att missa när allt blir vardagsrutin. Står man sedan still både i vikt och på gymet får man öka maten men det är en generell utgångspunkt jag tror är av godo. Ät dig inte stor, träna dig stor (med vissa justeringar efterhand).
Går bra, jag ligger på målvikt och surfar. ~110-111kg och tanken är att hålla det tills deffdieten inleds eller rättar det sagt blir det bara lite filande på formen till en början och ingen "fullblown tävlingsdiet" direkt.
Kul att se hur mycket ny massa du fått med denna "längre" tävlingsuppehåll.Dock är du ju inte ripped på 110;) Följer din blogg,skriv gärna hur du baserar kosten ibland tanke med macros m.m:)
Babyface
2013-10-11, 09:29
Givetvis har du rätt. Däremot är det lätt att sätta ett mål om +200kcal/dag och så kör man på det. Sedan går det några månader, rutinen med några hundra plus sitter men du missar att ökningarna på gymet har varit lite dåliga den senaste tiden. Vad jag då menar är att hela tiden fokusera på gymet och i princip bara tillåta viktökning i samband med progression. Låter säkert basic men likväl tror jag det är lätt att missa när allt blir vardagsrutin. Står man sedan still både i vikt och på gymet får man öka maten men det är en generell utgångspunkt jag tror är av godo. Ät dig inte stor, träna dig stor (med vissa justeringar efterhand).
Låter vettigt, jag tycker iaf jag ökar bra i styrka på balans också.
Försöker få in balans vilodag litet överskott träningsdagar.
Ligger runt 15% så har inte så mycket val, men vafan vikterna på gymmet ökar ju hela tiden.
JackTheRooster
2013-10-15, 13:20
Jag bulkar och tränar alltid tidigt på morgonen innan jobbet.
Kosten kring träningspasset ser ut enl nedan
Innan/under träning
10g Pwo
10g BCAA
40g Malto
Direkt efter träning
40g Malto
40g Whey 80
100g Havregryn
250g Keso 4%
Nu börjar jag dock bli trött på gröten, då volymen blir ganska stor direkt efter träning. Har ni tips på bra lättgjorda frukostar efter träning?
Fungerar de lika bra om jag exempelvis skulle käka 150g Jättefranska(69g Kolhydrater) istället för 100g Havregryn ( 58g Kolhydrater/100g) som känns lite lättare och luftigare?
Reaper123
2013-10-15, 13:33
Jag bulkar och tränar alltid tidigt på morgonen innan jobbet.
Kosten kring träningspasset ser ut enl nedan
Innan/under träning
10g Pwo
10g BCAA
40g Malto
Direkt efter träning
40g Malto
40g Whey 80
100g Havregryn
250g Keso 4%
Nu börjar jag dock bli trött på gröten, då volymen blir ganska stor direkt efter träning. Har ni tips på bra lättgjorda frukostar efter träning?
Fungerar de lika bra om jag exempelvis skulle käka 150g Jättefranska(69g Kolhydrater) istället för 100g Havregryn ( 58g Kolhydrater/100g) som känns lite lättare och luftigare?Yoghurt och müsli kanske vore något?
Eller varför inte mjölk med flingor + macka med ost och skinka eller om du nu jagar "dålig mättnad per kcal" så röstar jag för oboy + vitt bröd med typ marmelad och ost! :D
JackTheRooster
2013-10-15, 13:52
Reaper123, tack för ditt svar. Jag har väl egentligen inte svårt att hitta "onyttiga" alternativ till frukost. tänkte mest om det är mer fördelaktigt att försöka äta ordentlig frukost typ,gröt osv istället för ljust bröd, eller ska man bara se de som kcal som kcal??
De kanske inte gör någon skillnad alls att vara opti kring de??
Sålänge jag äter mina proteinter å kolisar, samt ligger lite lågt på fettet dvs.
Släng i havregrynen i shaken och drick.
Jodå, blivit snabbmat och kilovis med godis på sistone (läs senaste dagarna).
Så fettet lär krypa uppåt mer än vanligt, men i övrigt går det framåt sakta. Blir i regel mest kyckling, fisk, ibland kött, grönsaker och stärkelse etc som bulkmat. Enkelt och helt-okej-gott.
Gör medvetna ansträngningar för att träna lite mer sällan, då vilodagarna lätt blir försvinnande få ibland om man också gillar konditionsträning. Och då kommer tröttheten som ett paket på posten efter ett antal 4-5 dagars hård träning på raken.
det går hyfsat. Styrkan kryper uppåt. Min plan när jag började i slutet av maj var nånstans runt 90 i december. Väger 84-85 idag, men eftersom jag blivit starkare så kommer jag absolut inte hetsa, kommer nog bulka på ända ut i vår
R Scarpa27
2013-10-15, 18:33
http://www.lookhuman.com/render/product/4442/4442002490804068/2408blk-w232h232z1-24892-bulk-up.jpg
går bättre igen...
gick ner ist.. men påväg upp igen... phew...
blivit för mkt cardio övningar och nada armar, pga spricka i handeleden...
docl börjat läka bra och körde lite bicepscurl idag på lägre vikter woho...
ökat på lite mer fett också i kosten.
Dunderbosse
2013-10-23, 22:04
Började med gainer efter en händelselös period och gick upp från 69,5 till 71,5 på 2 veckor. Ska nog lugna mig lite med kalorierna, vill gärna se mer utveckling på gymmet än på vågen. Resultaten går iofs rätt bra, känns skönt att reppa mer än sin kv i bänken.
Ozziking
2013-10-24, 09:27
ja, den kunde gått bättre i guess.
försöker komma upp i ca 250g kolhydrat, 65g fett och 150g protein ( rena källor ) om dagen. Exklusive grönsaker och frukt :-)
träningsdagar blir det ca 300-400 kcal mer i form av kolhydrater,protein och lite fett. försöker äta så regelbundet som möjligt.
ökat ganska okej på gymmet, det tar sin lilla tid om man säger så. tar iallafall 65kg marklyft, ca 10 kg mer än vad jag väger :)
Ozziking
2013-10-24, 09:27
min våg går inte att byta batterier på så har ingen vikt atm
Reaper123
2013-10-29, 14:21
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/journal/vikttrend131027.PNG
Snittvikt & teoretisk kcaldiff över 7 dagar + (snitt)kcalintag/dag
- Kreatin- och deffavslut 30/6 (vecka 26) med en snittvikt på 83,67 kg!
...
vecka 36: 81,66 kg (-1,40) Kcaldiff: +675 Kcalin: 4325 kcal/dag
vecka 37: 81,83 kg (+0,17) Kcaldiff: +3869 Kcalin: 4567 kcal/dag
vecka 38: 81,37 kg (-0,46) Kcaldiff: +2853 Kcalin: 4419 kcal/dag
vecka 39: 81,06 kg (-0,31) Kcaldiff: +5303 Kcalin: 4869 kcal/dag
- Kreatin-start 30/9!
vecka 40: 82,21 kg (+1,15) Kcaldiff: +4189 Kcalin: 4467 kcal/dag
vecka 41: 83,11 kg (+0,90) Kcaldiff: +1450 Kcalin: 4290 kcal/dag
vecka 42: 81,67 kg (-1,44) Kcaldiff: +573 Kcalin: 3880 kcal/dag
vecka 43: 81,20 kg (-0,47) Kcaldiff: +5621 Kcalin: 4743 kcal/dag
Ja ungefär så här ser det ut för mig och har börjat fundera på om det faktiskt kan vara möjligt att jag helt hux flux har börjat gå på högvarv även vid "vila", för jag tränar trots allt inte extremt mycket (längre) och det är för mig svårt att tro att jag inte ligger på kcalöverskott på 4743 kcal?
Räknar på 2100*1,4 + ev. förbrända kalorier via träning (sitter på ett kontor 40h/vecka) och har haft nästan sjukligt bra kontroll på mitt kcalintag i över 2 år och förra bulken hade jag en energibalans på ganska exakt 3000 kcal/dag.
Rullar på helt OK på gymmet, men påbörjade nytt upplägg i samband att den seriösa "höstbulken" drog igång så lite svårt att se någon tydlig trend (mer än att jag ökar vikten på stången).
Nåja, har ingen brådska utan tänkte öka kcalintaget (eller rättare sagt det teoretiska kcalöverskottet) successivt tills jag får ett bestående pluss på vågen för just nu går det mest upp och ner som synes!
Sakta framåt.
Började året på kring 73-74 kg, ligger på kring närmare 80 nu. Måste äta som en hest för fortsatt viktuppgång. Högkolhydratskost ger inga störa ökningar på vågen minsann men man blir inte särskilt fet heller på mycket mat.
Bubblan84
2013-10-29, 15:14
Det går skitbra! Orkar inte hålla koll alls på mitt dagliga kaloriintag. Det varierar efter hur jag har möjlighet att äta och vad jag känner för. Ser dock till att få i mig rikligt med protein och jag ligger på ett redigt överskott då jag gått upp ca 12 kg på 3,5 månad :D
Det känns bra i kroppen och träningen känns bättre än på länge. Låg på balans/underskott hela förra säsongen och det var ett mentalt stålbad. Tungt och jobbigt att träna och styrkan stod stilla. Mycket roligare nu då det känns bättre för varje pass! :)
Sakta framåt.
Började året på kring 73-74 kg, ligger på kring närmare 80 nu. Måste äta som en hest för fortsatt viktuppgång. Högkolhydratskost ger inga störa ökningar på vågen minsann men man blir inte särskilt fet heller på mycket mat.
Upplever du att träningen ökat på bra? :-)
Ja, träningen på en helt annan nivå med mycket kolhydrater och större överskott.
Går enligt planer, upp ~3,5-4kg (från ca 74,5 till strax över 78) på 9 veckor med relativt konsekvent viktökning. Dock på långt lägre kaloriintag än vad jag trott. 4-5 träningsdagar per vecka på kring 2850-3000 kcal, vilodagar på 2350-2400. Rejäla styrkeökningar och visuellt tydlig muskeltillväxt men ingen markant ökning av kroppsfett. Great success, bara gasa vidare!
Ja, träningen på en helt annan nivå med mycket kolhydrater och större överskott.
Cyklar du fortfarande intaget, eller plöjer du högkolhydrat? Verkar vara kvalitésökningar, med den takten.
Går hyffsat faktiskt! Från 71 kg 9% bf till kring 80,5 kg ~13% bf (rutor fortf synliga) sedan början på augusti. Har dock börjat avta måste äta ännu mer nu..
Cyklar du fortfarande intaget, eller plöjer du högkolhydrat? Verkar vara kvalitésökningar, med den takten.
Cyklar alltid; har aldrig ätit enligt några exakta dagliga överskott.
Kanoners :-)
R Scarpa27
2013-10-29, 19:24
bra ökade f.ö 5kg vikter i biceps igår...
grattis till mig =)
Babyface
2013-10-29, 20:19
Sakta framåt.
Vi snackar ca 0,8 kg månaden? Har du koll på ditt BF före/efter?
Verkar som man kan bulka rätt mycket på högt p+k och lågt fettt
R Scarpa27
2013-10-29, 20:20
klart allt funkar med överskott dock svårare blir ju att äta mkt mer =P
men finns aptit så finns allt =)
Jag tror oxå på den varianten vid bulk,0,8kg i månaden är nog ej omöjligt när man ej har nån direkt muskelmassa från start.Man går nog upp lika mycket i vikt oavsett variant då kaloriöverskottet är lika stort.Däremot så är nog denna varianten den som ger mest muskelmassa.
wilhelmblomgren
2013-10-29, 23:34
Känner mig lite "bulkskadad"... börjar bli trött på att käka så mycket :P
Högkolhydratskost ger inga störa ökningar på vågen minsann men man blir inte särskilt fet heller på mycket mat.
Haha, ord.
Måste äta helt bisarra mängder mat för att gå upp i vikt.
Stjarnan
2013-10-30, 06:40
Haha, ord.
Måste äta helt bisarra mängder mat för att gå upp i vikt.
Hur mycket är bisarra mängder?
Hur mycket är bisarra mängder?
Antagligen inte så mycket om man jämför med koloeliten (host hinkar med 3 KG kyckling), men det känns som att jag måste två-dubbla mängden mat för att vikten ens ska röra på sig. Har väl bra genetik för att inte bli fet antar jag.
Ja, själv blir jag fetare fort när fettet i kosten går upp på ett överskott. Håller jag det lägre och äter kolhydrater händer inte mycket med fettnivåerna. Jag tappar också fettvikt på ett totalt överskott, vilket såklart är intressant.
Stjarnan
2013-10-30, 12:06
Ja, själv blir jag fetare fort när fettet i kosten går upp på ett överskott. Håller jag det lägre och äter kolhydrater händer inte mycket med fettnivåerna. Jag tappar också fettvikt på ett totalt överskott, vilket såklart är intressant.
Vílken typ av mätning gör du?
Alltidxx
2013-10-30, 12:21
Ja, själv blir jag fetare fort när fettet i kosten går upp på ett överskott. Håller jag det lägre och äter kolhydrater händer inte mycket med fettnivåerna.
Jag upplever samma. Dock är det för tråkigt att under lång tid anstränga sig för att hålla fettet nere. När ska man få äta gott om inte under bulk? Jag vill ju under uppbyggnad kunna svänga in på Max och smocka i mig om jag får lust. I lagom utsträckning såklart. Så jag får räkna med att underhudsfettet kryper på i lagom takt eller vad man ska kalla det för. How it is. Träningen går bra iafa :)
Jag upplever samma. Dock är det för tråkigt att under lång tid anstränga sig för att hålla fettet nere. När ska man få äta gott om inte under bulk? Jag vill ju under uppbyggnad kunna svänga in på Max och smocka i mig om jag får lust. I lagom utsträckning såklart. Så jag får räkna med att underhudsfettet kryper på i lagom takt eller vad man ska kalla det för. How it is. Träningen går bra iafa :)
+1 här !
jag avbröt nyligen min bulk (körde högkolhydrat och låg fett på 3500-4000kcal/dag).
pallade +8/9kg, mådde illa varje dag av all mat.
kör kort deff nu på ett par 3kg sen kommer jag bulka avslappnat och äta vanlig mat tills jag blir mätt helt enkelt. såklart ha koll på proteinet och inte leva på godis o skräpmat.
verkar iaf som stor del av viktökningen var kvalitativ, formen börjar kännas ok efter 1/2kg nedgång :)
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Vílken typ av mätning gör du?
Spegel, spegel på väggen där.
Inget annat än så, är inte så värst intresserad av annat än hur det ser ut.
Kör hårt, ingen som hindrar dig :)
Rekommendationer om mindre fett och mer kolhydrater från min sida iaf handlar mer om riktlinjer, inte absoluta värden. Man kan äta 90 gram fett en dag istället för 130 också, osv.
Alltidxx
2013-10-30, 12:52
pallade +8/9kg, mådde illa varje dag av all mat.Ja då är det lättare att lägga till lite fett. Det blir godare och man behöver äta mindre mängd. När det känns motigt så kollar man bara på en supermotiverande bulkvideo som man blir hungrig av igen! Både på att träna och äta!
VZLZKN2vErA
Kände som andra att den extrema dirtybulken blev lite för mycket, ändå tränade jag 5-6 gånger i veckan men fettet lade ändå på sig rätt mycket eftersom jag åt extremt mycket under dagarna.
Bulkar nu under intermittent fasting och äter likadant som tidigare fast jag fastar 16-18h om dagen och äter under 6-8h, gått ner ett kilo på 10 dagar och jag märkte att att en del av det jag trodde var endast fett tydligen är muskler.
Äter som ett as men mår mycket bättre på detta sätt, värt att testa för er som har möjlighet!
Kände som andra att den extrema dirtybulken blev lite för mycket, ändå tränade jag 5-6 gånger i veckan men fettet lade ändå på sig rätt mycket eftersom jag åt extremt mycket under dagarna.
Bulkar nu under intermittent fasting och äter likadant som tidigare fast jag fastar 16-18h om dagen och äter under 6-8h, gått ner ett kilo på 10 dagar och jag märkte att att en del av det jag trodde var endast fett tydligen är muskler.
Äter som ett as men mår mycket bättre på detta sätt, värt att testa för er som har möjlighet!
du kan inte ha gått ner i vikt om du äter som du gjorde innan.
du kan inte ha gått ner i vikt om du äter som du gjorde innan.
Även fast jag fastar 16-18h om dagen? Lär mig fortfarande vetenskapen bakom det hela men jag har inte ändrat min diet alls vad jag kan tänka, endast tidsupplägget kring mina måltider. Dricker betydligt mer vatten men tränar lika mycket som förut.
Även fast jag fastar 16-18h om dagen? Lär mig fortfarande vetenskapen bakom det hela men jag har inte ändrat min diet alls vad jag kan tänka, endast tidsupplägget kring mina måltider. Dricker betydligt mer vatten men tränar lika mycket som förut.
räknar du inte kalorier så har du helt enkelt ändrat din diet omedvetet :)
Nu har jag fått upp motivationen igen och är på väg mot 102-103. Vägde 101 i somras, slutade tvångsäta och ramlade ner till 94. Idag var jag uppe på 96
Stjarnan
2013-10-30, 14:58
Spegel, spegel på väggen där.
Inget annat än så, är inte så värst intresserad av annat än hur det ser ut.
Tänkte det. Spegeln är riktigt bra hjälpmedel. Eftersom jag har relativ låg fettprocent (ca 6%) så ser jag direkt när jag ätit för mycket kolhydrater.. Man lär sig ganska snabbt var maxgränsen går tycker jag.
TheMrAnton
2013-10-30, 15:52
Första inlägget!
För min del går det bra. :D Siktar på 93 kg. Äter ca 3-4000 kcal per dag. Började på 80 kg, ligger nu på 90.
Reaper123
2013-10-30, 15:59
Första inlägget!
För min del går det bra. :D Siktar på 93 kg. Äter ca 3-4000 kcal per dag. Började på 80 kg, ligger nu på 90.Under hur lång tid har du gått upp 10kg? För är ju en viss skillnad på om det är 2 eller 10 månader (sen även såklart även beroende på träningsbakgrund m.m.)
Under hur lång tid har du gått upp 10kg? För är ju en viss skillnad på om det är 2 eller 10 månader (sen även såklart även beroende på träningsbakgrund m.m.)
Hur lång är du med?
Ont, Det rullar på. Runt 4000kcal/dag. Gått från 83 - ca 85 på 85dar.
Guffelini
2013-10-30, 21:02
Är det bara jag som blir smalare av att äta mer? Inte så att jag går ner i vikt eller så men att jag är mindre 'uppblåst' när jag äter mer. Håller jag i och äter mycket över ett längre tag lägger jag på mig fett men det jämnar ändå nästan ut sig med minskad 'uppblåsthet'.
För att vara på topic, jo det lunkar väll på.
R Scarpa27
2013-10-30, 21:11
Nu har jag fått upp motivationen igen och är på väg mot 102-103. Vägde 101 i somras, slutade tvångsäta och ramlade ner till 94. Idag var jag uppe på 96
känner igen det där gjorde misstaget i våras tyvär... tappade alllt allt för mkt. och bulken bli nu lång och drygare =) men men
Ni som äter en massa kolhydrater men håller fettet lågt, hur lågt? Verkar som flera äter riktigt mycket utan att få någon större fettökning. Men som sagt, vad siktar ni på för fettet? 1g/kv eller är det lägre än så?
Nåt sånt. Landar väl ofta på kring 70 gram när jag överäter om jag räknar.
R Scarpa27
2013-10-30, 21:49
Ni som äter en massa kolhydrater men håller fettet lågt, hur lågt? Verkar som flera äter riktigt mycket utan att få någon större fettökning. Men som sagt, vad siktar ni på för fettet? 1g/kv eller är det lägre än så?
1g/kg.
nu gör jag själv inte detta då jag äter mer eller mindre allt och varierat och räknar inte så noggrant.
men 1g/kg är ju rekomenderat i vilket fall, inte lägre.
Några negativa effekter? Risker med stora kolhydratsintag?
R Scarpa27
2013-10-30, 22:09
nae vet jag inte om det är om man sköter kosten generellt med protein och fett osv.
dock får du ju käka mer för att uppnå kalorier.
behöver dock inte vara så svårt heller med rätta råvaror =).
Mycket fibrer
Massor av mat i onödan när man når samma överskott med andra källor som har mindre volym.
Ev lågt med fett pga att det hålls lågt redan från början och i kombination med så mycket fibrer.
Man blir onödigt varm.
Av någon anledning så tror man att kosten är bättre och därför blir man låst vid den.
Mycket fibrer
Massor av mat i onödan när man når samma överskott med andra källor som har mindre volym.
Ev lågt med fett pga att det hålls lågt redan från början och i kombination med så mycket fibrer.
Man blir onödigt varm.
Av någon anledning så tror man att kosten är bättre och därför blir man låst vid den.
Ok, hur ser det ut vad gäller mer allvarliga effekter, såsom försämrad insulinkänslighet och diabetes? Med tanke på kaloriintaget blir det ju oerhört mycket kolhydrater.
Chilla mamma
2013-11-02, 23:28
Jag har perioder då jag håller kosten och träningen alldeles utmärkt, men också perioder då jag tappar motivationen helt. Som i fredags då jag glömde att gymmet stänger tidigare på fredagar (har inte missat ett enda pass på flera månader). Så den här helgen har jag snittat kanske 1500 kcal om dagen, varav det mesta skitmat.
Det blir hela tiden två steg fram, ett steg tillbaka. Men men, bara att hoppa på't igen antar jag.
Ok, hur ser det ut vad gäller mer allvarliga effekter, såsom försämrad insulinkänslighet och diabetes? Med tanke på kaloriintaget blir det ju oerhört mycket kolhydrater.
Att få i sig för lite fett är värre än att insulinkänligheten skulle minska en aning. Däremot tvivlar jag på att det blir någon enorm skillnad för insulinkänsligheten då man ökar lika mycket i vikt på samma verkliga kaloriöverskott.
Babyface
2013-11-03, 11:26
Jag måste vara helt talanglös på både träning och kost, för jag byter dieter och träningsprogram som jag byter strumpor hoppar av/på gymmet hela tiden.
Ändå har jag gått upp 17 kg på 2 år och hållt mig smal men nu vill jag satsa hårdare!
Jag tänker köra på triphase-programmet och satsa på 1 kg i månaden
Deffade ner mig från 82 till 75 på 190 för jag fick för mig jag var fet
Resultatet = vikterna rasade på gymmet och på tok för lite massa för att vara värt
Har måttat mig nu och tänker börja med ca 2700 kcal långt på fett (72g) dag
Vad tror ni jag ligger på för BF nu före min lilla 3 månaders satsning till 100%?
Bild
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=104471&d=1383329207
Roligt att veta bara
Kanske runt 20% ?
Skulle tipsa om att inte gå upp i raketfart och att inte hoppas på underverk på 3 månader. Men lycka till :)
Babyface
2013-11-03, 12:28
Kanske runt 20% ?
Skulle tipsa om att inte gå upp i raketfart och att inte hoppas på underverk på 3 månader. Men lycka till :)
Shit 20% ? Är jag så fet verkligen?
Blir nog lagomt med 0,8-1 kg Max i månaden
Reaper123
2013-11-03, 14:31
Shit 20% ? Är jag så fet verkligen?
Blir nog lagomt med 0,8-1 kg Max i månadenSvårt att säga något på enbart en avslappnad framsida av överkroppen, men jag hade gissde lägre än 20%.
Nu är ju 75 kg på den längden inte mycket att skryta med, vilket är ett tydligt kvitto på att du är i behov av en bulk för att ökat den fettfria massan. Men låter helt klart klokt att göra det kontrollerat, så runt +1kg/månad är definitivt ett bra riktmärke :)
Babyface
2013-11-03, 14:39
Svårt att säga något på enbart en avslappnad framsida av överkroppen, men jag hade gissde lägre än 20%.
Nu är ju 75 kg på den längden inte mycket att skryta med, vilket är ett tydligt kvitto på att du är i behov av en bulk för att ökat den fettfria massan. Men låter helt klart klokt att göra det kontrollerat, så runt +1kg/månad är definitivt ett bra riktmärke :)
Japp
Kör ni HIIT under bulk? Någon som upplever att det hjälper att hålla fettet nere mycket?
Japp
Kör ni HIIT under bulk? Någon som upplever att det hjälper att hålla fettet nere mycket?
Tjing brukar ha mycket positivt att säga om det. Personligen orkade jag inte hålla igång med det, lite av lathet och tidsaspekten. Sen går jag nästan inte upp i vikt nu, och jag trivs på kaloriernA så behöver ingen mer kaloriförbränning.
Stjarnan
2013-11-03, 16:25
Jag måste vara helt talanglös på både träning och kost, för jag byter dieter och träningsprogram som jag byter strumpor hoppar av/på gymmet hela tiden.
Ändå har jag gått upp 17 kg på 2 år och hållt mig smal men nu vill jag satsa hårdare!
Jag tänker köra på triphase-programmet och satsa på 1 kg i månaden
Deffade ner mig från 82 till 75 på 190 för jag fick för mig jag var fet
Resultatet = vikterna rasade på gymmet och på tok för lite massa för att vara värt
Skulle tippa på runt 17-18%!
Har måttat mig nu och tänker börja med ca 2700 kcal långt på fett (72g) dag
Vad tror ni jag ligger på för BF nu före min lilla 3 månaders satsning till 100%?
Bild
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=104471&d=1383329207
Roligt att veta bara
Skulle tippa på runt 17-18%!
Babyface
2013-11-03, 16:36
Men hur kan det vara så högt när jag är smal?
Visst, muskelvikten är ju liten men iaf?
Borde inte smala personer utan mycket muskler ligga bra mycket lägre?!
Är i gång med min första riktiga bulk. Målet är 85kg och jag startade på 77. Har inte vägt maten utan väger mig varje morgon och skriver in det i appen Libra. Mycket kolhydrater och protein, tillräckligt med fett. Blev dock sjuk en vecka och fick gå bakåt lite i början av oktober. Jag tränar för att bli större men tänkte kolla med er hur denna utveckligen egentligen är? Jag är riktigt nöjd själv eftersom jag pressat upp reppen eller vikten varje pass sedan starten och kommit upp i vikter som tidigare för mig var omöjliga att rubba, nästan. Övningarna är de jag har koll på i huvudet. Andra som knäböj osv står nerskrivet i mitt block som ligger hemma.
180cm lång 23 år
27 augusti 77kg -> 82.3kg 4 november.
Bänkpress:
60kg 3x5 -> 85kg 3x5
50kg 3x8 -> 70 3x12
Chins:
Kv 3x5 -> 3x12
Latsdrag:
40kg -> 65kg 3x12
Bicepscurl stång:
20kg 3x8 -> 35 kg 3x12
Sittande kabelrodd:
35kg 3x12 -> 55kg 3x12
Sen en annan fråga: Hur mycket och snabbt brukar man gå upp av kreating egentligen? Började med det för 1½ vecka sedan och vikten for upp 1-1.5kg.
Siffrorna ser riktigt bra ut. Dina siffror på kreatin stämmer bra också, även om vissa går upp mer och vissa mindre.
Siffrorna ser riktigt bra ut. Dina siffror på kreatin stämmer bra också, även om vissa går upp mer och vissa mindre.
Tack för svaret. Bra att veta att man är på rätt väg när man lägger ner så mycket tid! <3
Har bulkat sedan ca 3 månader tillbaka. Jag hade tänkt påbörja en kortare deff i december till januari, men funderar på börja den redan nästa vecka istället, känner att jag blivit lite väl tung. Vad tror ni om detta, någon som testat kortare bulk-perioder om ca 3 månader?
Har bulkat sedan ca 3 månader tillbaka. Jag hade tänkt påbörja en kortare deff i december till januari, men funderar på börja den redan nästa vecka istället, känner att jag blivit lite väl tung. Vad tror ni om detta, någon som testat kortare bulk-perioder om ca 3 månader?
Om du känner dig tung och vill deffa så tycker jag du ska göra det ! Kommer hålla motivationen uppe och antagligen märker du att du hade mindre fett än du trodde.
Jag tänkte bulka mars-januari (75-90kg) men det tog stopp här för ett par veckor sedan (83-84kg). Har tappat ca. 3kg sedan dess nu och ligger på ungefär samma BF som när jag startade bulken.
Otroligt motiverande att komma i form på mycket högre vikt än tidigare (det är motiverande att vara i bra form öht imo). Så nu går jag snart på bulken igen.
Granattroll
2013-11-04, 19:01
Började i slutet av augusti, låg på 72 kg då. Ligger på 77 nu. Började med alldeles för mycket skräpmat i början men har blivit mer noggrann med vad jag äter nu. Målet är 80 kg till januari. Blandfärs och glass gör susen :)
SirTobys
2013-11-04, 20:38
plus tre kilo på tre veckor. helt annan ork på gymmet. ser ingen direkt ökning i fett. siktar på att nå 90 kg innan sista januari. började på 77.
så det verkar ändå rätt lovande än sålänge.
R Scarpa27
2013-11-04, 20:43
1 kg plus idag.[sedan förra kig plus.) ca 1 månad.
ökat på fettet som gjort allt enklare =)...
även bättre resultat... och mer ris & bröd åt folket =)
Avtrubbad
2013-11-06, 21:17
Började skärpa upp maten vecka 35 för att påbörja en någorlunda långsam viktuppgång.
Man känner ju sig rätt mycket rundare i vilket fall.
Kör på 330g protein 300g kolhydrater och en sisådär 60-65g fett. Märker av att jag dricker inte ens hälften av kaffet längre men känner mig piggare.
1 kg plus idag.[sedan förra kig plus.) ca 1 månad.
ökat på fettet som gjort allt enklare =)...
även bättre resultat... och mer ris & bröd åt folket =)
Hur mycket väger du nu?
Reaper123
2013-11-06, 21:42
Började skärpa upp maten vecka 35 för att påbörja en någorlunda långsam viktuppgång.
Man känner ju sig rätt mycket rundare i vilket fall.
Kör på 330g protein 300g kolhydrater och en sisådär 60-65g fett. Märker av att jag dricker inte ens hälften av kaffet längre men känner mig piggare.Varför så högt proteinintag och förhållandevis lågt kolhydratintag? *nyfiken*
R Scarpa27
2013-11-06, 21:48
Hur mycket väger du nu?
för lite...
ganska kort... men siktar på delmål 70 nu...sen mer... [har legat på 78kg innan]
bulken går mkt sakta framåt...
gjorde ju felet i våras att noja till mig och deffade en period...
men bulkar till våren nu i lagom fart... sakta går de men ökat på gymmet iaf =)...
även att jag knappt hunnit träna mkt det senaste...
men all träning är träning, fåtal ggr, eller snabba tunga pass, ger bra resultat.
mer vila har gjort att jag ökat faktist.
lustiga är att min kropp krävde inte lika mycket kalorier för att bygga och öka vikt innan , nu kräver den mer för att det ska hända något.
Avtrubbad
2013-11-06, 21:48
Varför så högt proteinintag och förhållandevis lågt kolhydratintag? *nyfiken*
Mest att jag hittat ett upplägg som funkar för mig, ingen speciell anledning.
Sen framöver när jag vill gå ner laborerar jag bara med kolhydraterna för att få kalorierna där jag vill ha dom och låter proteinet ligga kvar.
Är ju perfekt att man kan äta samma saker i flera månader i streck utan att tröttna *drool*
Mikaela74
2013-11-09, 12:15
När man får en kommentar från någon som inte sett än på länge: Shit vad du har blivit biffig så blir man glad, bulken går bra med andra ord :bpump:
Reaper123
2013-11-12, 11:43
- Kreatin-start 30/9!
vecka 44: 82,14 kg (+0,94) Kcaldiff: +7056 Kcalin: 4948 kcal/dag
vecka 45: 82,53 kg (+0,39) Kcaldiff: +2805 Kcalin: 4055 kcal/dagBörjar tillsut hända grejjer och kanske rentav denna vecka är tillbaka på den snittvikt jag hade när jag avslutade deffen 30 juni! :D
Gör bra styrkeökningar på gymmet nu på senaste, vilket inte är så konstigt då jag sänkt frekvensen på konditionsträningen rejält!
Även skönt att inte behöva mosa i mig så mycket mat, för inte speciellt kul att ständigt behöva äta ~4500 kcal/dag som jag gjorde när det var som värst :em:
Kvicksilver
2013-11-12, 14:07
Ligger på ca 3000k. Målet är att gå upp ca 6kg, från 68-74, med en hastighet om högst 0,5kg/vecka.
Kör en rullade 4-split. Oftast 6 pass/vecka.
Vägde 66.5 för drygt två veckor sedan och nu då 68.
Äter inte så mycket fett, ca 150g protein och fyller sen upp med kolisar.
Gått upp lite drygt ett kilo den sista månaden. Helt okej tempo och det ser bra ut i spegeln. Ätit mer hemlagad mat och jag inbillar mig att det ger bättre resultat än all snabbmat som jag åt förr.
Har deffat ner mig 3kg nu efter att ha gått upp 8kg sen i mars, något högre BF 5kg tyngre men har lagt på mig lite FFM iaf :) Kör vidare på bulk nu (började i måndags) !
Under "deffen" har jag käkat 2000-2500kcal/dag ungefär (3000-5000kcal 1-2 dagar i veckan) och dessutom kört 20min cykel efter gympass 2-3ggr/vecka. Nu när jag började bulka ökade jag maten med nästa 100% (äter ca. 4000kcal) och kapade bort cardion.
Fortsätter ändå droppa i vikt :D fascinerande hur väl kroppen reglerar förbränningen...
Nu har det bara gått ett par dagar så det skjuter säkert upp snart, men ändå ;)
btw, slopar low fat denna sväng... kakburken nästa :)
R Scarpa27
2013-11-13, 20:23
Ligger på ca 3000k. Målet är att gå upp ca 6kg, från 68-74, med en hastighet om högst 0,5kg/vecka.
Kör en rullade 4-split. Oftast 6 pass/vecka.
Vägde 66.5 för drygt två veckor sedan och nu då 68.
Äter inte så mycket fett, ca 150g protein och fyller sen upp med kolisar.
ouch 3000k :d
du menar inte 3k ? =)
R Scarpa27
2013-11-13, 20:23
btw, slopar low fat denna sväng... kakburken nästa :)
naw du och kakburk never ur to opti brained =p
naw du och kakburk never ur to opti brained =p
haha :)
släpper lite på det nu. väger ingen mat o tänker inte low fat. åt kaka både idag och i måndags ;)
Thornblom
2013-11-14, 19:05
Tänkte nästan dra igång en deff nu, känns inte som att jag tjänar på att bli fetare.
Bulk stats, 6 månader:
+11kg, 79-90kg. Detta från torr å platt.
+ 3 cm armmått, 40.2-43.2.
En massa styrkeökningar.
Godkänt?
Kör en mini-deff atm.
+ mindre fettz0r
+ mer rutor
+ mer tjejer
- lite kognitivt efterbliven
- det är segare att träna
Sedan blir det mer bulk fram till April någonting.
Går saakta upp och blir lite starkare hela tiden, börjar sakta men säkert bli liiite sladdrig, men det är som det bör, bara bra terapi att släppa formnojjan.
R Scarpa27
2013-11-14, 21:04
uppehåll i 4 dagar hitils.
min handledsspricka hade läkt.... och nu är värken tillbaka igen, kan knappt knyta näven, kommer aldrig denna skada läka =( pågått 1 år framåt tillbaka och bli tvungen med uppehåll hit och dit. tröttsamt ....................................
uppehåll i 4 dagar hitils.
min handledsspricka hade läkt.... och nu är värken tillbaka igen, kan knappt knyta näven, kommer aldrig denna skada läka =( pågått 1 år framåt tillbaka och bli tvungen med uppehåll hit och dit. tröttsamt ....................................
aj. du nöter kanske ut den på jobbet också? inte direkt att du låter den vila tror jag iaf...
R Scarpa27
2013-11-14, 21:16
aj. du nöter kanske ut den på jobbet också? inte direkt att du låter den vila tror jag iaf...
gjort det emellanåt men men tröttsamt iaf. =) vissa lägen orkar man knappt en ica kasse hehe:)
men men finns värre saker.
första bilden tagen i mars.. sista tagen för några dagar sen.
har blivit lite fetare, men förhoppningsvis lagt på mig några gram FFM också. styrkan har ökat rätt bra :) speciellt i böj o mark.
186cm för övrigt.
http://img.tapatalk.com/d/13/11/15/hehumy3e.jpg
Tycker att det ser jättebra ut. Fortsätt så.
Tycker det ser mycket bättre ut på 81kg än 76, bra jobbat!
Tycker att det ser jättebra ut. Fortsätt så.
Tycker det ser mycket bättre ut på 81kg än 76, bra jobbat!
tack! :)
tanken är att inte gå under 80-81kg igen... fortsätter bulken fram tills i vår nu innan deff.
Hade jag också gjort med det utgångsläget. Det är också roligare att deffa när det finns lite massa att ta fram.
Går bra hittils. Varit bulk sedan augusti förra året med ett uppehåll på cirka en månad. Vikten idag var 80 kg blankt och jag startade på 67-68. Tänkte gasa på iaf fram till jan-feb och sedan utvärdera hur lång tid jag behöver för att sommarformen ska hinna uppnås. :)
Jeml ser skitbra ut tycker jag, textboksexempel på bulk
Jeml ser skitbra ut tycker jag, textboksexempel på bulk
tack! fan va kul o motiverande med så snälla kommentarer :)
Babyface
2013-11-16, 02:33
första bilden tagen i mars.. sista tagen för några dagar sen.
har blivit lite fetare, men förhoppningsvis lagt på mig några gram FFM också. styrkan har ökat rätt bra :) speciellt i böj o mark.
186cm för övrigt.
http://img.tapatalk.com/d/13/11/15/hehumy3e.jpg
Ser ju kanon ut!
Nu vart jag riktigt motiverad du har ju knappt lagt på dig fett heller inte alls mycket?
Hur mycket kcal har du legat på
Har du försökt med 1kg i månaden eller?
Ser ju kanon ut!
Nu vart jag riktigt motiverad du har ju knappt lagt på dig fett heller inte alls mycket?
Hur mycket kcal har du legat på
Har du försökt med 1kg i månaden eller?
Tack! :)
nej inte allt för mkt iaf (sen är det bara 5kg).
3500-4000kcal/dag.
nää ja siktade på 2kg+ / månad, kom inte riktigt upp i det jämt dock. vid 83-84kg kom jag av mig lite pga sjukdom, resa osv. deffade sen 2-3v innan ja fortsatte bulka.
Babyface
2013-11-16, 08:34
Tack! :)
nej inte allt för mkt iaf (sen är det bara 5kg).
3500-4000kcal/dag.
nää ja siktade på 2kg+ / månad, kom inte riktigt upp i det jämt dock. vid 83-84kg kom jag av mig lite pga sjukdom, resa osv. deffade sen 2-3v innan ja fortsatte bulka.
Ok nice! Körde du low-fat på det överskottet? Mindre än 80g fett dag?
Hade du fest/ätardag på helgen?
Ok nice! Körde du low-fat på det överskottet? Mindre än 80g fett dag?
Hade du fest/ätardag på helgen?
ja, oftast ~60g ungefär tror jag. är dock skeptisk till hur pass mycket bättre det är med low fat jämfört med normal mängd fett.
så nu har jag slutat med både low fat och kcal räkning, äter vanlig mat bara. mycket protein, förmodligen 200-250g+ ibland 300g per dag skulle jag tro.
sen dricker jag inte gräddsås till frukost, men jag drar mig inte för att ta en liten klick bea till köttet t.ex. eller äta potatisgratäng osv.
hade aldrig ätar dagar men på helgerna blev det lite mer normal mat (alltså typ potatisgratäng eller någon gryta typ istället för tonfisk/kyckling med ris o sweet chili sås som annars var rätt standard). Åt i stort sätt ALDRIG fikabröd/godis/chips.
nu tar jag dock lite fikabröd/någon tårtbit när jag är på någon bjudning. jag tror inte det påverkar nämnvärt.
jag mår mycket bättre med lite mer fett i kosten också (sen har jag även ett visst intresse för god mat). trivs mycket bättre med att kunna äta lite vad jag vill.
varje dag äter jag 500g kvarg med START! flingor till frukost och sedan 2portioner whey under dagen.
så jag har alltid en stabil "stomme" i min kost varje dag.
philiptheman999
2013-11-16, 11:45
Jag gick up 5 kg på ett dygn och sedan spydde jag upp 4kg så jag har gått upp 1kg bra va?:)
Bulkat ca 100dar och snittat ungefär 0.28kg/veckan. Känns som en bra ökning. Form och utseende tycker JAG ser bättre o bättre ut.
Babyface
2013-11-16, 14:38
jag mår mycket bättre med lite mer fett i kosten också (sen har jag även ett visst intresse för god mat). trivs mycket bättre med att kunna äta lite vad jag vill.
varje dag äter jag 500g kvarg med START! flingor till frukost och sedan 2portioner whey under dagen.
så jag har alltid en stabil "stomme" i min kost varje dag.
Låter skönt med en stomme! Själv är jag så känslig i hyn, får iprincip finnar av alla tillskott och mjölk osv.
Ska försöka hitta en stomme jag med
Reaper123
2013-11-16, 15:31
Jag gick up 5 kg på ett dygn och sedan spydde jag upp 4kg så jag har gått upp 1kg bra va?:)En bestående viktuppgång mäts ej över 24h med säkerhet, utan tex över en vecka eller rentav en månad ;)
Olika mängd bukfylla/tarminnehåll/vätska tillhör daglig varians av den fettfria massan på kroppen...
Låter skönt med en stomme! Själv är jag så känslig i hyn, får iprincip finnar av alla tillskott och mjölk osv.
Ska försöka hitta en stomme jag med
japp! det gäller att hitta något som passar en själv. efter 1år+ nitiskt vägande av mat har jag insett att det inte funkar i längden och undrar över hur mkt extra man får ut av det egentligen? eller om det till och med är kontraproduktivt....
just nu känns mitt "upplägg" väldigt bra det är typ semi-strukturerat med samma frukost varje dag +2x shakes, men annars väldigt (helt) fritt att äta efter behag och förnuft :)
wilhelmblomgren
2013-11-16, 18:05
Bara bra! två månader tills jag ska ha nått ett av mina delmål i bänk och knäböj.
Thornblom
2013-11-16, 18:35
japp! det gäller att hitta något som passar en själv. efter 1år+ nitiskt vägande av mat har jag insett att det inte funkar i längden och undrar över hur mkt extra man får ut av det egentligen? eller om det till och med är kontraproduktivt....
Tycker man att det är jobbigt och bökigt att räkna varje dag så kommer det förmodligen gå åt skogen. Det är värre att få avsmak för att deffa än att göra det bekvämt men inte lika optimalt.
Tycker man att det är jobbigt och bökigt att räkna varje dag så kommer det förmodligen gå åt skogen. Det är värre att få avsmak för att deffa än att göra det bekvämt men inte lika optimalt.
nu snackar vi ju inte deff i bulk tråden.
och vem tycker inte att de är jobbigt att väga o räkna allt varje dag året runt? ingen kan ju må bra av det.
Väga mat tänker jag då aldrig göra. Det känns spontant som en riktning mot ätstörningar för de flesta. Man lär sig höfta och uppskatta rätt fort tycker jag.
Väga mat tänker jag då aldrig göra. Det känns spontant som en riktning mot ätstörningar för de flesta. Man lär sig höfta och uppskatta rätt fort tycker jag.
agreed.
Bulken går bra nu. Bra pass på gymmet och nytt PB i böjen igår. Vikten har ökat från 61,5kg till 63kg på tre veckor nu. Kanske lite väl snabb takt, men känns inte som det gör så mycket i början då jag fortfarande är tanig och benig. Men skönt att det äntligen går åt rätt håll =)
Babyface
2013-11-16, 23:11
Tycker faktiskt inte det är så farligt! Jag mår bra av kontroll och blir stressad av att höfta för mycket.
Jag väger bara basen köttet,pastan tex för att jag är kass på att höfta.
Armed Dingo
2013-11-17, 09:16
Blivit stark och fet. Och det är värt det - tills man ska deffa.
Blivit stark och fet. Och det är värt det - tills man ska deffa.
Då är det ju ännu mer värt det, för du får beskåda ditt fett rinna av dig. Det är en fin känsla.
Min bulk på 3 månader har gått riktigt bra. Mina förjävliga överarmar som vägrar växa har äntligen gått från 35.5cm till 37.5cm på dessa månader vilket jag är riktigt nöjd över, nu gäller det bara att kötta vidare. Jag har gått från 71kg till 78kg morgonvikt och ändå behållt en relativt låg kroppsfettprocent, har fortfarande synliga magrutor.
Tips jag kan ge nog att äta väldigt allsidigt. Se till att få in alla mineraler och vitaminer från vanlig kost. Jag tränar dock hårdare nu än förut också, mer set och reps (högvolymträning), tror/tycker jag svarar bäst på det.
Har tyvärr inte mätt några andra muskelgrupper, men jag tycker allmänt och har fått höra från kompisar/andra på gymmet att jag ser grövre ut. Så det är ju kul!
Ska dock byta maträtter från och med den här veckan och "refresha" bulken så att säga, och nu har jag mätt alla väsentliga muskler.
Kommer ligga på följande:
Protein = 211g
Carbs = 445.5g
Fett = 83.5g
Kcal = 3377.5
Morgonvikt: ~78kg
Längd: 174cm
Det har gått relativt dåligt på sistone. Har inte gått upp något på ca 2 veckor, trots att det känts som om jag legat på ett stort överskott. Ökade kaloriintaget lite till för en vecka sedan och har nu börjat gå upp igen.
Började på 66kg i augusti och ligger nu på 74.8kg. Hur gör ni som fortfarande går i skolan förresten? Otroligt frustrerande att inte kunna räkna kalorierna från lunchen.
R Scarpa27
2013-11-18, 22:11
Det har gått relativt dåligt på sistone. Har inte gått upp något på ca 2 veckor, trots att det känts som om jag legat på ett stort överskott. Ökade kaloriintaget lite till för en vecka sedan och har nu börjat gå upp igen.
Började på 66kg i augusti och ligger nu på 74.8kg. Hur gör ni som fortfarande går i skolan förresten? Otroligt frustrerande att inte kunna räkna kalorierna från lunchen.
då har din viktutveckling gått snabbt ju.
då har din viktutveckling gått snabbt ju.
Tyvärr lite snabbare än vad jag hade tänkt mig från början, ska försöka ligga på runt 1.5-2kg i månaden till mars-april som det ser ut just nu :)
Stjarnan
2013-11-19, 06:23
Nu går jag inte i skolan men jobbar på en skola. Jag höftar bara då jag äter skolmaten varje dag. Funkar fint!
Nu går jag inte i skolan men jobbar på en skola. Jag höftar bara då jag äter skolmaten varje dag. Funkar fint!
Det är väl det jag försöker göra... Pasta/ris/potatis är lätt, men jag har ingen aning när det gäller t.ex pulled pork vilket var dagens.
R Scarpa27
2013-11-19, 20:53
agreed.
agree 2
R Scarpa27
2013-11-19, 20:54
vad jobbar du med på skolan?
Babyface
2013-11-19, 21:10
Verkar som allt fler och fler för bättre "kvalitets" uppgång av lowfat.
Märker ni skillnad på formen om äter
högt i fett någon helg? Tex pizza eller chips och skit?
Jag kan ibland känna mig "vattnig/mjuk" På samma vikt och ibland hård på samma
Vätska/kolhydraterna
Fett?
Vad påverkar dagsformen mest?
Verkar som allt fler och fler för bättre "kvalitets" uppgång av lowfat.
Märker ni skillnad på formen om äter
högt i fett någon helg? Tex pizza eller chips och skit?
Jag kan ibland känna mig "vattnig/mjuk" På samma vikt och ibland hård på samma
Vätska/kolhydraterna
Fett?
Vad påverkar dagsformen mest?
konstant överskott av kolhydrater mesta dels gör att man blir "vattning" (det rinner ju av när man trappar ner).
så ja skulle säga att dagsformen blir sämre av kolhydrater om man överäter det varje dag.
Ligger man dock på underskott o äter massa kolhydrater en sag så förbättras ofta dagsformen.
så är det för mig iaf.
Babyface
2013-11-19, 21:27
konstant överskott av kolhydrater mesta dels gör att man blir "vattning" (det rinner ju av när man trappar ner).
så ja skulle säga att dagsformen blir sämre av kolhydrater om man överäter det varje dag.
Ligger man dock på underskott o äter massa kolhydrater en sag så förbättras ofta dagsformen.
så är det för mig iaf.
Låter vettigt, tror jag ska höja proteinet och minska kolhydrater en aning
Jag upplever att jag får moonface-känningar vid flera dagar av 500g kolhydrater
Sen ibland kan jag ha synliga övre rutor och normalt fejs på samma vikt
Låter vettigt, tror jag ska höja proteinet och minska kolhydrater en aning
Jag upplever att jag får moonface-känningar vid flera dagar av 500g kolhydrater
Sen ibland kan jag ha synliga övre rutor och normalt fejs på samma vikt
pröva lite olika o se vad som känns bäst. vissa presterar ju tydligen som gudar på gymmet med mycket carbs, något jag inte direkt märkt något av (kanske om jaf skulle totalt nolla kolhydratskällorna).
du kan ju höja fettintaget också.
Babyface
2013-11-19, 22:14
pröva lite olika o se vad som känns bäst. vissa presterar ju tydligen som gudar på gymmet med mycket carbs, något jag inte direkt märkt något av (kanske om jaf skulle totalt nolla kolhydratskällorna).
du kan ju höja fettintaget också.
Samma här. Ökar lika mycket om jag intar malto 100-150g runt träningen som utan.
Tror mycket sitter i huvudet och bra musik är den bästa pwo:n
Babyface
2013-11-20, 13:10
Nice tråd iaf!
Kolhydrater är ju en anledning att äta på bulk också för att minska fettinlagring.
Alternativt hålla överskottet lägre, men det är inte lika kul.
Kolhydrater är ju en anledning att äta på bulk också för att minska fettinlagring.
Alternativt hålla överskottet lägre, men det är inte lika kul.
vart går gränsen för en "bra mängd"? kvalitétscarbs förmodar jag är typ pasta/ris/havregryn osv?
En bra fråga, Jeml.
Det beror för mycket på kontext skulle jag säga. Men om vi säger såhär, att träna med fulla glykogenlager är många gånger roligare än att träna med låg tillgång på glykogen.
Japp. Sedan har jag som jag nämnt här och där, sänkt kolhydratsintaget till närmare 4-600 gram/dag istället för 6-800 gram/dag, för en typisk tränande. Personer som tränar mer och blandar kondition och styrka kan med fördel äta inom det högre intervallet men det gör många förmodligen redan.
Överskottet kan också vara mindre än de 1000-1500 kcal jag rekommenderar i DFB. Det viktigaste är helt enkelt att byta ut fett mot kolhydrater på överskott, både för prestation i gymmet och mindre fettinlagring på överskott. Man kan ju också äta mindre överskott oavsett makronutrientkomposition om man så behagar, givetvis. Ett stort överskott med mycket fett i kosten är bara korkat. Men det är nog de flesta icke-styrkelyftare överens om.
okej ja absolut är det roligare att träna med fyllda glykogen förråd, men hur mycket carbs krävs det för att fylla depåerna? om man tränar 60-90min styrka 4-6ggr/vecka.
blir inte fett/protein glykogen också om man inte äter tillräckligt med carbs? hur lång tid tar denna omvandling isåfall?
ja ligger man på ett så stort överskott som 1000kcal+/dag så bör man nog hålla nere på fettet. frågan är hur stor skillnad en lowfat diet gör jämfört med "normalfat" om man ligger på ett överskott om ~500kcal/dag?
Fett kan aldrig bli glukos, men aminosyror i stora mängder. Sen tror jag inte att ett vanligt styrketräningspass bränner substantiella mängder. Men du lever och går runt också. Jag äter kanske 3-400 dagligen tränar helkropp 3-4 ggr i veckan, aldrig i livet att jag tömmer så mycket när jag tränar, men är hellre "proppfull" på kolisar :)
okej ja absolut är det roligare att träna med fyllda glykogen förråd, men hur mycket carbs krävs det för att fylla depåerna? om man tränar 60-90min styrka 4-6ggr/vecka.
blir inte fett/protein glykogen också om man inte äter tillräckligt med carbs? hur lång tid tar denna omvandling isåfall?
ja ligger man på ett så stort överskott som 1000kcal+/dag så bör man nog hålla nere på fettet. frågan är hur stor skillnad en lowfat diet gör jämfört med "normalfat" om man ligger på ett överskott om ~500kcal/dag?
Fett i minimal omfattning, protein absolut, ungegär hälften blir till glukos.
Ja, det är ju många saker som spelar in. Inte minst typen av fett som konsumeras; slängde upp en studie någon dag sedan om hur lätt olika sorters fett oxideras som energi. Enkel- och fleromättade fetter oxiderar lättare än mättade och en konditionstränad person lagrar t ex in fett lättare som intramuskulära triglycerider, så det går inte riktigt att besvara rakt av utan beror på. Även hormonella faktorer lär påverka.
hm okej. jag har nämligen slutat räkna och väga allt nu. körde ju som du kanske vet på lowfat high carbs från mars till september.
skulle gissa att carbsen landar på 300-400g iaf. bör vara tillräckligt. ligger väl på ~500kcal+/dag nu, kanske kommer minska i takt med att vikten ökar.
Fett kan aldrig bli glukos, men aminosyror i stora mängder. Sen tror jag inte att ett vanligt styrketräningspass bränner substantiella mängder. Men du lever och går runt också. Jag äter kanske 3-400 dagligen tränar helkropp 3-4 ggr i veckan, aldrig i livet att jag tömmer så mycket när jag tränar, men är hellre "proppfull" på kolisar :)
Glyceroldelen från triglycerider kan.
Glykogenlager skickar signaler om anabolism också.
Landström
2013-11-20, 17:39
en konditionstränad person lagrar t ex in fett lättare som intramuskulära triglycerider
Vad innebär det? Att fettet blir lättare att bli av med?
Ja juste, det är klart. Jag tänkte bara på FFA
Vad innebär det? Att fettet blir lättare att bli av med?
Det är snabbare tillgängligt vid muskelarbete som funkar att köra på fett dvs konditionsträning och vardagliga sysslor. Strängt taget är det alltså lättare att bli av med men förbrukar man det så återfyll det också.
Precis.
Poängen är att du inte lagrar in det som bukfett (om du lagrar in det som IMTG) och får fler glada dagar med dina magrutor.
Precis.
Poängen är att du inte lagrar in det som bukfett (om du lagrar in det som IMTG) och får fler glada dagar med dina magrutor.
Skillnaden lär inte synas hos någon och du har bara en engångseffekt av det om du inte tränar mer och mer konditionsträning dvs helt ovidkommande när det gäller att bulka.
Är det ovidkommande att träna konditionsträning när man bulkar? Vad menar du med att skillnaden "inte lär synas"; du baserar det på...ingenting? Självklart menar jag inte att ett konditionspass gör att allt fett du äter går till musklerna istället för till buken.
Det är ju hela min poäng, att det kan vara gynnsamt av t ex den anledningen. Att det kanske kan hjälpa till att hålla nere fettprocenten på en bulk. Många bäckar små.
Bulken går bra! Har de senaste dagarna funderat på att bryta redan nu istället för 31 december eftersom min sambo är väldigt känslig mot fett.... Men när jag nu skrev upp min vikt, 82.5kg på 179cm så känns det som att jag kan fortsätta året ut. Kanske lägga mig på ett lägre intag den sista tiden.
Känns som att jag verkligen börjat lära känna min kropp på gymmet under bulken vilket känns riktigt bra! Har ju ökat vikterna i alla övnignar rätt så bra och tekniken har börjat sitta. I vissa övningar fick jag sänka vikten för att få bättre teknik men då har det inte tagit lång tid för mig att komma upp i samma vikter igen. Hade dock önskat större volym på brösten, även om de börjar ta sig nu. Känns som att det krävs lite mer volym på bröst än andra muskler för att de ska se stora ut? Tricpes och speciellt ben verkar ja ha anlag för.
Planen är att efter bulken köra en deff ner till ~75kg och som lägst 70. För att sedan köra en riktigt långsam bulk upp till 85 igen.
Eller fasen också kanske borde ta och börja deffa redan nu efter helgen? Börjar känna att min fettnivå når en gräns jag ej vill gå över. Som jag skrev i förra inlägget är ju tanken att deffa ner mig till ~75 beroende på hur formen ser ut. Sedan göra en långsam bulk baserat på det jag lärt mig nu under första bulken.
Jag vet att beslutet ligger hos mig men hur hade ni gjort? Har för mig att jag läste att någon här nyligen hade liknande tankar som jag.
EDIT:
Ah det var Tjing som skrev det några sidor bak. Nej fan jag följer hans exempel! <3
Tittade ännu längre bak och såg att två andra som gjort samma sak så nu kör vi!
Stjarnan
2013-11-23, 13:05
Dagens mätning visade grymt bra resultat för senaste 2 månaderna! Hårt slit på gymmet lönar sig! +5,5 kg och endast 0,6 kg fett.
http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/c/96/eeh9.jpg
Dagens mätning visade grymt bra resultat för senaste 2 månaderna! Hårt slit på gymmet lönar sig! +5,5 kg och endast 0,6 kg fett.
Du är ju magisk*yourock*
Grymt bra jobbat!, fick du reda på ffm också?
snyggt!!
Stjarnan
2013-11-23, 22:31
Du är ju magisk*yourock*
Grymt bra jobbat!, fick du reda på ffm också?
snyggt!!
Tack grabbar!
FFM låg på 87,79 kg. Kroppsvikten 93,4 kg!
Babyface
2013-11-24, 16:23
Tack grabbar!
FFM låg på 87,79 kg. Kroppsvikten 93,4 kg!
Hur har du käkat och hur fort har du ökat i vikt?
Blir väl cirka +800-1000kcal överskott om jag räknat rätt? Säkerligen fettsnålt.
stjarnan, riktigt imponerande siffror! hur lång är du? bjuder du på en dagsform bild?:)
Stjarnan
2013-11-24, 20:52
Jag äter inte efter något kostschema utan känner min kropp såpass bra! Äter efter periodisk fasta (16/8) och väger mig någon gång i veckan!
Blir väl cirka +800-1000kcal överskott om jag räknat rätt? Säkerligen fettsnålt.
Vågar jag inte svara på eftersom jag inte räknar.
stjarnan, riktigt imponerande siffror! hur lång är du? bjuder du på en dagsform bild?:)
Tack Jeml!
Jag är 191 cm och ska försöka fixa en formbild under kommande vecka!
R Scarpa27
2013-11-24, 21:10
Jag äter inte efter något kostschema utan känner min kropp såpass bra! Äter efter periodisk fasta (16/8) och väger mig någon gång i veckan!
Tack Jeml!
helt rätt star...
och grymmt bra resultat =/ nästan avis. snabb utveckling med bra reultat fortsätt...
applåd får du såklart.
Babyface
2013-11-24, 23:24
Tack Jeml!
Jag är också i din längd och vet inte hur mycket du tränar men menar du att du iprincip skiter i allt som har med räkna och väga att göra
Äter ingen frukost och lite på känn efter hur du känner din kropp
Och sen liksom oj då! 5kg upp?
Du måste ju iaf veta ca hur mycket du äter med tanke på att du ökat ganska jämt.
Jag är också i din längd och vet inte hur mycket du tränar men menar du att du iprincip skiter i allt som har med räkna och väga att göra
Du måste ju iaf veta ca hur mycket du äter med tanke på att du ökat ganska jämt.
Tror du alla som tränat förr i tiden och växte stod och vägde sina exakta 10 gram aminosyror innan och efter träning. Och åt exakta mängder med kyckling och ris varje dag?
Jag skulle sätta mina slantar på att han förmodligen tränat hårt och ätit mycket bra mat helt enkelt, om man känner sin kropp och vet vad den behöver så är det inte svårare än så.
En våg och några siffror gör inte att du blir större än någon som inte väger sin mat.
old school kroppsbyggar diet:
3 riktiga mål / dag
3 mellanmål "snacks" / dag
kapa mellanmålen om du ska deffa.
Tack Jeml!
okej! härligt :)
Stjarnan
2013-11-25, 06:52
helt rätt star...
och grymmt bra resultat =/ nästan avis. snabb utveckling med bra reultat fortsätt...
applåd får du såklart.
Haha du är skön Scarpa! Tack så mycket! :)
Stjarnan
2013-11-25, 06:57
Det handlar inte om hur mycket du tränar utan hur hårt du tränar! Jag är på gymmet 5 ggr i veckan i ungefär 1 timma per tillfälle. Jag ser dem som tränar dubbelt så mycket som mig, men hälften så hårt!
Som jag skrev tidigare så går jag efter vågen och spegeln. Och väljer du att inte tro mig så är det upp till dig.
Tror du alla som tränat förr i tiden och växte stod och vägde sina exakta 10 gram aminosyror innan och efter träning. Och åt exakta mängder med kyckling och ris varje dag?
Jag skulle sätta mina slantar på att han förmodligen tränat hårt och ätit mycket bra mat helt enkelt, om man känner sin kropp och vet vad den behöver så är det inte svårare än så.
En våg och några siffror gör inte att du blir större än någon som inte väger sin mat.
Precis! Hård träning och mycket bra mat. Svårt att lägga på sig en massa fett då!
Det är även viktigt att må bra för att träningen ska gå bra och då tror jag det är en fördel att slippa hålla på att tänka på exakta kalorier hit och dit
Stjarnan
2013-11-25, 07:03
Såg att bilden inte blev alls bra när jag lade upp den med mobilen! Här är en bättre bild så ni kan se punkterna.
Hamstrings kunde inte mätas då skinnet var för tajt eftersom tillväxten på benen gått för fort senaste månaderna :)
http://img18.imageshack.us/img18/8114/1y5r.png
Babyface
2013-11-25, 08:20
Det handlar inte om hur mycket du tränar utan hur hårt du tränar! Jag är på gymmet 5 ggr i veckan i ungefär 1 timma per tillfälle. Jag ser dem som tränar dubbelt så mycket som mig, men hälften så hårt!
Som jag skrev tidigare så går jag efter vågen och spegeln. Och väljer du att inte tro mig så är det upp till dig.
Precis! Hård träning och mycket bra mat. Svårt att lägga på sig en massa fett då!
Det är även viktigt att må bra för att träningen ska gå bra och då tror jag det är en fördel att slippa hålla på att tänka på exakta kalorier hit och dit
Kör du 5-splitt eller?
Träna hårt och hårt. Går väl inte att köra så mycket hårdare än fail/nära fail för alla.
Ramboline
2013-11-25, 08:23
Såg att bilden inte blev alls bra när jag lade upp den med mobilen! Här är en bättre bild så ni kan se punkterna.
Hamstrings kunde inte mätas då skinnet var för tajt eftersom tillväxten på benen gått för fort senaste månaderna :)
http://img18.imageshack.us/img18/8114/1y5r.png
Fruktansvärt bra.Bara att gratulera
Stjarnan
2013-11-25, 08:41
Kör du 5-splitt eller?
Träna hårt och hårt. Går väl inte att köra så mycket hårdare än fail/nära fail för alla.
Jag kör aldrig till fail för att inte trötta ut CNS och försämra återhämtningen. Med 5 pass i veckan så hade jag inte återhämtat mig om jag hade kört till fail varje pass.
Jag kör oftast 1-2 övningar per pass och varianter av dessa.
Fruktansvärt bra.Bara att gratulera
Tack så mycket! :)
Ozziking
2013-11-25, 08:53
det går sakta frammåt här.. !
Då undrar jag kring detta med kolhydrats intag etc.
Jag äter:
200g protein
~300g kolhydrat
~70g fett
~2500-2600 kcal
borde jag öka carbsen lite? Då blir det i form av grönsaker/frukt etc :-) utan att fettet ska lägga sig kring midjan?
vikt: 56,5
längd ~174
babyface:
jag har sett att du frågat samma fråga hur folk äter och tränar på typ 100 olika ställen nu och fått minst lika många olika svar av folk som fått bra resultat.
grejen är den att det mesta funkar så länge man tränar bra och äter bra, det gäller att hitta sin grej som man gillar, då kommer det gå som allra bäst. något upplägg med progression o basövningar är dock att föredra.
det finns studier som påvisar att en frekvens på 2-3ggr/vecka (att man tränar varje muskel 2-3ggr/vecka) är överlägset 1gång/vecka (t.ex 5-split) speciellt för nybörjare. för nybörjare kanske det allra mest optimala vore 3st helkroppspass/vecka och massor med mat.
Kan bara hålla med Jeml. Mina ökningar och motivation började komma när jag slutade kolla på hur andra gjorde och försökte göra på deras sätt. Jag väger ej maten, äter mycket av bra mat och tränar hårt 5 gånger i veckan där jag ser till att jag har progression. Tror absolut det är bra att checka av andras syn på det hela men att inte hänga upp sig allt för mycket på det.
Reaper123
2013-11-25, 09:36
det går sakta frammåt här.. !
Då undrar jag kring detta med kolhydrats intag etc.
Jag äter:
200g protein
~300g kolhydrat
~70g fett
~2500-2600 kcal
borde jag öka carbsen lite? Då blir det i form av grönsaker/frukt etc :-) utan att fettet ska lägga sig kring midjan?
vikt: 56,5
längd ~174Sänk proteintaget i förmån för mer kolhydrater (om du nu inte vill äta mer kalorier)! :thumbup:
Hur har viktutveckling sett ut på senaste?
Reaper123
2013-11-25, 09:38
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/journal/vikttrend131124.PNG
Snittvikt & teoretisk kcaldiff över 7 dagar + (snitt)kcalintag/dag
- Kreatin- och deffavslut 30/6 (vecka 26) med en snittvikt på 83,67 kg!
...
vecka 36: 81,66 kg (-1,40) Kcaldiff: +675 Kcalin: 4325 kcal/dag
vecka 37: 81,83 kg (+0,17) Kcaldiff: +3869 Kcalin: 4567 kcal/dag
vecka 38: 81,37 kg (-0,46) Kcaldiff: +2853 Kcalin: 4419 kcal/dag
vecka 39: 81,06 kg (-0,31) Kcaldiff: +5303 Kcalin: 4869 kcal/dag
- Kreatin-start 30/9!
vecka 44: 82,14 kg (+0,94) Kcaldiff: +7056 Kcalin: 4948 kcal/dag
vecka 45: 82,53 kg (+0,39) Kcaldiff: +2805 Kcalin: 4055 kcal/dag
vecka 46: 82,94 kg (+0,41) Kcaldiff: +3548 Kcalin: 4304 kcal/dag
vecka 47: 83,43 kg (+0,49) Kcaldiff: +2862 Kcalin: 4206 kcal/dag
Efter en månads "grisande" har jag tillslut kommit tillbaka till samma snittvikt som jag hade för 21 veckor sen när jag avslutade deffen! :D
Styrkan ökar fint på gymmet, men tänkte inte fortsätta hålla denna viktökningstakten hela bulken för då blir det nog tyvärr en repris från förra bulken :em:
Ozziking
2013-11-25, 10:40
Vet inte riktigt hur jag ska räkna ut min viktuppgång, men lite plus kanske 2-300 gram sista vägningen förra veckan. Ska väga mig imorgon också
med den undervikten behöver dubinte vara rädd för att gå upp snabbare i början. kör iaf 3000kcal. alla som styrketränar (killar) bör äta minst 3000kcal/dag enligt mig.
Ozziking
2013-11-25, 11:04
Vill dock inte lägga på mig överflödigt fett och vill att det ska gå hyfsat sakta.. Enligt bmr räknare står det att med 300 kcal överskott ska jag ligga på2500 för att gå upp i vikt.. Men går sakta sakta upp ( tror jag ) på 2700.
proteinintaget är svårt att sänka men kolhydraterna kan jag nog höja en aning.. Är fettet nog för mig då? :-)
Tror jag har stannat lite i min utveckling också.. kanske näringsbrist från tidigare ÄS?
Vill dock inte lägga på mig överflödigt fett och vill att det ska gå hyfsat sakta.. Enligt bmr räknare står det att med 300 kcal överskott ska jag ligga på2500 för att gå upp i vikt.. Men går sakta sakta upp ( tror jag ) på 2700.
proteinintaget är svårt att sänka men kolhydraterna kan jag nog höja en aning.. Är fettet nog för mig då? :-)
Tror jag har stannat lite i min utveckling också.. kanske näringsbrist från tidigare ÄS?
men vem faan bryr sig om bmr räknare och du ska inte vara rädd att lägga på dig fett på den vikten! du kan gå upp 15-20kg utan att vara tjock. mycket kommer garanterat lägga sig som muskler :) 3000kcal/dag är verkligen inte mycket mat för en styrketränande kille. jag skulle själv förmodligen gå ner i vikt på det.
i och med din undervikt har du förmodligen lägre energibalans än vad som är normalt. jag tror helt ärligt att om du lägger dig på 3000kcal/dag så kommer du snart behöva höja intaget.
förbränningen ökar i takt med att man äter mer och att man ökar i vikt, efter ca. 10kg stadig uppgång kan det ofta krävas jobbigt mycket mat för att fortsätta upp.
fettet ser bra ut, 60-100g/dag är lagom imo :)
Ozziking
2013-11-25, 11:46
hm.. sant. Men still.
Men somsagt, jag håller fettet på 70g, protein på 180-200g så då betyder det att resten ska vara kolhydrater?
damn, mycket carbs då alltså
Har provat att bulka för sista 6 månander men har tappat vikt istället för 6kg :( Måste äta mera!!
Har ni något tips för sås för ris? Inte hemgjort, tycker mera att lättare köpt versionen :)
Och har ni tips för gluten fri kolisar? Äter massor av ris just nu, något annat? :)
hm.. sant. Men still.
Men somsagt, jag håller fettet på 70g, protein på 180-200g så då betyder det att resten ska vara kolhydrater?
ja om du ska hålla dom maskrosen så blir resten carbs.
det finns dock ingen anledning att du ska hålla så hårt på makrosen. ät det du är sugen på och låt makrosen bli som dom blir, se bara till att få tillräckligt med protein. det gör inget om det blir 50g fett ena dagen och 100g andra dagen.
man kan kan ju inte växa ordentligt på 2600kcal samtidigt som man tränar det säger ju sig självt :( det är deff-stil på kalorimängden.
Reaper123
2013-11-25, 11:57
ja om du ska hålla dom maskrosen så blir resten carbs.
det finns dock ingen anledning att du ska hålla så hårt på makrosen. ät det du är sugen på och låt makrosen bli som dom blir, se bara till att få tillräckligt med protein. det gör inget om det blir 50g fett ena dagen och 100g andra dagen.
man kan kan ju inte växa ordentligt på 2600kcal samtidigt som man tränar det säger ju sig självt :( det är deff-stil på kalorimängden.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Med tanke på vad ozziking väger så är sannolikheten att han inte får i sig tillräckligt med protein mer eller mindre obefintlig, utan han borde lära sig äta sånt som ger honom energi nog att klara av vardagen och den träning han vill :thumbup:
Håller med om att han borde sikta på i runda slängar 3000 kcal för att verkligen få fart på ökningar (både på vågen och på gymmet), även jag nu faktiskt tror att han ligger på ett lite överskott med tanke på att han väger som en liten skolflicka!
Till ozziking:
Du måste seriöst jobba på det här med att lägga fokus på rätt saker, du är rentav undernärd och inte ens "vuxen" och håller på och petar på små detaljer i kosten som majoriteten av dom "stora grabbarna" aldrig orkar lägga energi på.
Ät god mat, ta i på gymmet och väx!
hm.. sant. Men still.
Halvera proteinet. Sedan kan du äta mer fett om du vill. Men det du ska fokusera på är att få i dig rätt mängd energi (kcal).
Halvera proteinet. Sedan kan du äta mer fett om du vill. Men det du ska fokusera på är att få i dig rätt mängd energi (kcal).
vadå halvera proteinet... går inte att halvera proteinet på 3000kcal då får han bara äta pasta, havregryn och smör :(
man kan kan ju inte växa ordentligt på 2600kcal samtidigt som man tränar det säger ju sig självt det är deff-stil på kalorimängden.
Kalorimängden är ju relativ till hur mycket man väger, denna snubben väger 56 kilo.
vadå halvera proteinet... går inte att halvera proteinet på 3000kcal då får han bara äta pasta, havregryn och smör
Finns ingen poäng med att smälla i sig 4g protein per kg kv. Mer kolhydrater och fett. Dessutom brukar mycket protein mätta väldigt bra, vilket kanske inte är en höjdare i detta fall.
Kalorimängden är ju relativ till hur mycket man väger, denna snubben väger 56 kilo.
Finns ingen poäng med att smälla i sig 4g protein per kg kv. Mer kolhydrater och fett. Dessutom brukar mycket protein mätta väldigt bra, vilket kanske inte är en höjdare i detta fall.
han är förfan undernärd, steg ett bör ju vara att äta en normal mängd mat.
nej men finns det någon poäng med att kapa alla proteinkällor och äta som en utomjording? ät vanlig mat bara för tusan.
Ozziking
2013-11-25, 14:29
vadå halvera proteinet... går inte att halvera proteinet på 3000kcal då får han bara äta pasta, havregryn och smör :(
okej, tack för tipsen boys.
precis, alltså jag har redan svårt att bli mätt på massa pasta och en kycklingfilé, äter gärna 3 st kyclingfileér för att det är gott och mättande
han är förfan undernärd, steg ett bör ju vara att äta en normal mängd mat.
nej men finns det någon poäng med att kapa alla proteinkällor och äta som en utomjording? ät vanlig mat bara för tusan.
Varför i hela friden ska han äta så mycket protein om han vill upp i vikt? Kolhydrater och fett är mycket mer tätt på energi och lättätligt. Mer pasta, bröd, ris, potatis, feta dressingar, matfett osv och mindre kött.
Handlar inte om att "kapa" något. Killen väger 56 kilo så han behöver inte äta lika mycket protein som en 100-kilosperson. Ditt tips "se till dig att få i dig tillräckligt med protein" när han redan äter 200g är m ao helt värdelöst.
precis, alltså jag har redan svårt att bli mätt på massa pasta och en kycklingfilé, äter gärna 3 st kyclingfileér för att det är gott och mättande
Dålig strategi. Läs ovan.
Ozziking
2013-11-25, 14:32
Säkert men det är gott med kött till maten, kan öka på kolhydrater och äta mycket protein, no probz.
Varför i hela friden ska han äta så mycket protein om han vill upp i vikt? Kolhydrater och fett är mycket mer tätt på energi och lättätligt. Mer pasta, bröd, ris, potatis, feta dressingar, matfett osv och mindre kött.
Handlar inte om att "kapa" något. Killen väger 56 kilo så han behöver inte äta lika mycket protein som en 100-kilosperson. Ditt tips "se till dig att få i dig tillräckligt med protein" när han redan äter 200g är m ao helt värdelöst.
Dålig strategi. Läs ovan.
För att man kanske ska fokusera på att äta normalt!? speciellt när det gäller någon som haft ÄS (antar att ozzy haft det) man ska inte ens behöva tänka på hur mycket protein man äter för det behövs inte på bulk. Ät så mycket eller lite kött man vill.
Det tipset var verkligen inte värdelöst. man bör se till att få i sig tillräckligt med protein. Sen är 200g mer än tillräckligt för ozzy.
Säkert men det är gott med kött till maten, kan öka på kolhydrater och äta mycket protein, no probz.
Med tanke på att du väger 55 så verkar det vara lite "probz" trots allt. Du är t om underviktig enligt BMI, och då är det illa. När jag var 174 så vägde jag 65 i bra form och var väldigt liten, så du måste se ut som ett vandrande skelett.
För att man kanske ska fokusera på att äta normalt!? speciellt när det gäller någon som haft ÄS (antar att ozzy haft det) man ska inte ens behöva tänka på hur mycket protein man äter för det behövs inte på bulk. Ät så mycket eller lite kött man vill.
Det tipset var verkligen inte värdelöst. man bör se till att få i sig tillräckligt med protein. Sen är 200g mer än tillräckligt för ozzy.
Nej, är man på gränsen till undernärd så behöver man äta mer energitätt. Just nu äter han antagligen som han vill, och resultatet är att han väger som en tonårsflicka.
Och jo, det var värdelöst. 200g är inte bara "mer än tillräckligt", det är 2 gånger så mycket som rekommendationerna för styrketränande, och de är satta med marginal. Väger man 100 kilo är 200g mer än tillräckligt. Vet du hur mycket protein människan behöver för att leva normalt?
Med tanke på att du väger 55 så verkar det vara lite "probz" trots allt. Du är t om underviktig enligt BMI, och då är det illa. När jag var 174 så vägde jag 65 i bra form och var väldigt liten, så du måste se ut som ett vandrande skelett.
Problemet verkar inte vara att han inte orkar äta mer mat, utan att han inte vågar för att han är rädd att gå upp för fort i vikt och väger vartenda gram han äter så det inte ska hända...
asså Ozziking, vi har sagt ett x antal gånger nu att du är underviktig som tusan, det gör ingenting om du lägger på dig lite fett. kom igen nu!
jag väger 63 nu till mina 174 och jag är fasen underviktig, dock inte till BMI, men alla som ser mig säger att jag måste skärpa till mig. Jag äter 3400kcal i snitt varje dag och tränar 5-6 dagar i veckan. Styrka 4 dagar och cardio 2 dagar. Släpp vägandet av maten ett tag, du har helt fastnat. Det gjorde jag med, jag blev sjuk och var inlagd på hjärtintensiven ett tag. Vi vill inte att du ockå ska hamna i en sådan situation, så snälla släpp allt och se hur det går.
hela livet kretsar inte kring mat och träning, faktiskt. jag tänker på det kanske 90% av tiden, men börjar må bättre och sätta det i andra perspektiv än tidigare. Jag räknar inte kalorierna nu, har blivit ganska bra på att höfta och utgår från det. Sen som de andra säger, du äter faktiskt farligt mycket protein. Jag åt 180g typ under ett halvår och jag har höga levervärden nu. Ska på ultraljud för det om någon vecka, så ingenting att leka med. Nu ligger jag runt 100-130g/dag, vilket är mer än jag behöver. Du är fasen mindre än mig och mosar 200g protein, dina njurar och lever får jobba något så extremt för att rensa ut allt överskott. Du kanske har bra gener vilket såklart också påverkar en del, men så mycket protein som du äter, i förhållande till hur liten du är, påstår många mer än jag är skadligt i längden.
Eller vad finns det för bevis tjing och king grub?
Vet du hur mycket protein människan behöver för att leva normalt?
har för mig att set är runt 40-50g?
jag har aldrig sagt att han behöver äta dom 200g protein men vill han det så ser jag inga problem med det så länge han kan få i sig tillräckligt med kalorier. jag anser att han ska stoppa i sig 3000kcal/dag iaf. vilken makrofördelning han väljer eller automatiskt landar på spelar mindre roll bara han äter normalt.
sen kanske man inte ska kolla så mycket på kroppsvikten hos en kraftigt underviktig person när man rekommenderar makros.
du anser alltså att dom som kommer ut från koncentrationsläger och vägde 30kg ABSOLUT inte ska äta mer än MAX 60g protein/dag... jo fan makes sense.
styrketränar dom inte nääe då behövs inte mer än ca 20g.
5-10 KG undervikt beroende på hur han är byggd gissar jag på. Är man 174 cm, inte styretränar, har en tunn benstomme och inte mycket muskelmassa genetiskt så är inte 56 nödvändigtvis jättelite eller ohälsosamt, men det är suspekt helt klart.
sen kanske man inte ska kolla så mycket på kroppsvikten hos en kraftigt underviktig person när man rekommenderar makros.
Jag tog med det i min beräkning. ~1g protein per kg kv krävs för att leva normalt, så jag la till lite marginal och hamnade på 65 g. Mer än så är inget Ozziking behöver anstränga sig för att få i sig just nu.
Min poäng är att det ofta är svårt att få i sig tillräckligt med energi om man äter mycket proteinrika källor. Klart han ska försöka äta normalt och på ett sätt han trivs med, men samtidigt ska han ju även veta att massa kycklingfileér bara är kontraproduktivt just nu. Hellre ostbombade lasanger, tacos med mycket tacosås och guacamole, pannkakor, rejält med matfett i pannan, rikligt med olivolja på salladen osv.
Det gjorde jag med, jag blev sjuk och var inlagd på hjärtintensiven ett tag.
Vänta va? Vad blev du sjuk av exakt?
Och hur vet du att dina levervärden har att göra med ditt proteinintag?
Klart han ska försöka äta normalt och på ett sätt han trivs med, men samtidigt ska han ju även veta att massa kycklingfileér bara är kontraproduktivt just nu.
ja absolut om det nu är mättnaden som hindrar honon från att äta mer mat. men vad jag förstått så är det nojjan över att bli tjock. inte att han inte är hungrig.
Reaper123
2013-11-25, 15:43
ja absolut om det nu är mättnaden som hindrar honon från att äta mer mat. men vad jag förstått så är det nojjan över att bli tjock. inte att han inte är hungrig.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Är inne på samma spår som dig och som du säger, på det kcalintaget är det svårt att få ner proteinet sub 200g så bara Ozziking ser till att få i sig sin energi han behöver är det väl ingen katastrof att ligga på 3,5-4ggr kv i protein...
Får själv kämpa med att INTE överäta protein och det kan ibland bli lite jobbigt, så då är det ju en mycket bättre approach att äta det man kommer över och tycker är gott för att tillgodose sitt energibehov.
Tur jag insåg att fett är gott, för detta har underlättat att ge min bulk de resultat jag önskar (så här långt)! :hbang:
Ozziking
2013-11-25, 17:33
Försöker tagga ner på proteinet ändå.. Men jag kommer upp till 200g om jag räknar med köttmängd + kolhydratsproteinet...
Så om jag ska ligga på 100-150g måste jag ta bort allt kött i princip. Sjukt tråkigt och mina päron skulle aldrig acceptera det.
köttmängd + kolhydratsproteinet...
Så om jag ska ligga på 100-150g måste jag ta bort allt kött i princip. Sjukt tråkigt och mina päron skulle aldrig acceptera det.
exakt gör inte det. se bara till att äta 3000kcal+ varje dag o skit i resten då du uppenbarligen äter bra med protein.
bläddrade i journalen idag efter en gammal film och såg att jag hade 85kgx8 som PB i böjjen i april/maj. idag gjorde jag 102,5kgx7, vägandes 4kg mer (har gjort en kort deff på vägen också).
ATG ofcourse.
jag vet inte om det är bra utveckling, men jag är nöjd :)
Captainwide
2013-11-25, 22:04
Vete fan hur det går nu... har sedan 22 aug gått från 74,4 till 77,7 idag. Ser dock ut som om jag väger 85+ (dålig massa då). :smash:
Ågren. Från 48-58 sen ca 15/8, dock väldigt "tom" på kolisar och mat överhuvudtaget vid start + gick upp 2 kg vid start av kreatinsupplementering.
+ Ökat brutalt i styrka,
- Har ärligt talat legat på stort jävla överskott senaste månaden, har inte orkat vara hungrig mer. Inte hetsat, bara ätit mycket mat. Inget skräp. Mat. Men ändå. Fuck.
Ska göra fettmätning på fredag, då är det upp till bevis.
ATM - ren panik.
ooh 86-87 kg i dagsläget, äter på känsla, blivit starkare asså! Fluffet lägger sig, men ser inte ens det nu när styrkan går så bra
ooh 86-87 kg i dagsläget, äter på känsla, blivit starkare asså! Fluffet lägger sig, men ser inte ens det nu när styrkan går så bra
:) :thumbup:
härligt, hur lång är du?
1.95-96 inte supertung som du ser, men inte världens mest atletiska kropp. Men kul är det att träna och framåt går det :)
1.95-96 inte supertung som du ser, men inte världens mest atletiska kropp. Men kul är det att träna och framåt går det :)
aah okej då kan du inte vara så himla fluffig nu :)
aah okej då kan du inte vara så himla fluffig nu :)
inte tillräckligt för att bry mig tbh *flex*
inte tillräckligt för att bry mig tbh *flex*
nä du borde utan problem kunna köra 10kg till. Minst 5kg ;)
nä du borde utan problem kunna köra 10kg till. Minst 5kg ;)
Jovars, ingen deff planerad i alla fall. Vid åtanke räcker det kanske mars/april - juni för att komma i skön sommarform(runt 10% +- 2) , förutsatt att jag inte hinner bli fläskig tills dess
Helt okej om jag får säga det själv.
Onödigt att publicera den första mätningen egentligen, men ville ha med den ändå för egot.
6/10 2011:
Body Fat: 11.23 %
Method: Parillo
Weight: 48.00 kgs
Lean Body Weight: 42.61 kgs
Body Fat Weight: 5.39 kgs
Caliper Measurements
Tricep: 6.0 mm
Suprailiac: 5.0 mm
Abdominal: 5.0 mm
Thigh: 5.0 mm
17/9 2013:
Body Fat: 9.47 %
Weight: 53.00 kgs
Lean Body Weight: 47.98 kgs
Body Fat Weight: 5.02 kgs
Caliper Measurements
Idag 29/12 2013:
Body Fat: 11.71 %
Date: 2013-11-29
Method: Jackson/Pollock 4
Weight: 58.00 kgs
Lean Body Weight: 51.21 kgs
Body Fat Weight: 6.79 kgs
Caliper Measurements
Tricep: 9,6 mm
Suprailiac: 7,2 mm
Abdominal: 9,6 mm
Thigh: 9,6 mm
Babyface
2013-11-29, 17:24
Onödigt att publicera den första mätningen egentligen, men ville ha med den ändå för egot.
6/10 2011:
Caliper Measurements
17/9 2013:
Caliper Measurements
Idag 29/12 2013:
Caliper Measurements
Nice, längd?
166 cm över havet. Var 168 back in the days men tävlade något år i ultramarathon och sprang ner fotvalven :)
Hur många mätmetoder för kroppsfett finns det som faktist fungerar, och är relativt enkla? Lite bs-varning på 9% om man är kvinna (vilket jag gissar att du är), men jag kan ha fel.
166 cm över havet. Var 168 back in the days men tävlade något år i ultramarathon och sprang ner fotvalven :)
Haha, seriöst?
Haha, seriöst?
Ja, seriöst :)
Hur många mätmetoder för kroppsfett finns det som faktist fungerar, och är relativt enkla? Lite bs-varning på 9% om man är kvinna (vilket jag gissar att du är), men jag kan ha fel
Fast du har inte sett mig i underkläder heller :p
det är typ hälsovådligt för kvinnor att ha så låg bf%. tvivlar på att det stämmer.
det är typ hälsovådligt för kvinnor att ha så låg bf%. tvivlar på att det stämmer.
Då får ni prata vidare om det där så kan jag stänga in mig i min lulliga låtsasvärld där jag är snudd på tävlingshård men jag vill bara inflika att med tanke på att jag var dödligt sjuk i anorexia för mindre än två år sedan, IVA med vak-sjuk, så känns det heller inte helt osannolikt för mig. Men har inget behov att vinna en sådan typ av diskusssion ikväll. Jag är ledig. Ha det :)
Då stämmer det säkert, men på vilket sätt främjar du ditt ego genom att tävla mot dig själv i att ha ohälsosamt lite fett?
Då får ni prata vidare om det där så kan jag stänga in mig i min lulliga låtsasvärld där jag är snudd på tävlingshård men jag vill bara inflika att med tanke på att jag var dödligt sjuk i anorexia för mindre än två år sedan, IVA med vak-sjuk, så känns det heller inte helt osannolikt för mig. Men har inget behov att vinna en sådan typ av diskusssion ikväll. Jag är ledig. Ha det :)
då stämmer det säkert. Men klart man blir tveksam när "random" tjej på internet påstår sig ha (och förmodligen har legat längre tid) på ~10% bf.
du kanske skulle fundera på att inte ligga så lågt under längre perioder för din hälsas skull?
R Scarpa27
2013-11-29, 19:36
pm =) (ragga) =P
pm =) (ragga) =P
Du kan få ett PM från mig om du vill. :kinky:
6/10 2011:
Caliper Measurements
17/9 2013:
Caliper Measurements
Idag 29/12 2013:
Caliper Measurements
Grymma ökningar i muskelmassa! Däremot är det som sagt rätt ohälsosamt för en kvinna att ligga under 15%. Men med tanke på att du tidigare haft svår anorexia tycker jag detta är sjukt bra resultat :) bra jobbat!
Då stämmer det säkert, men på vilket sätt främjar du ditt ego genom att tävla mot dig själv i att ha ohälsosamt lite fett?
Det gör jag ju inte, tvärtom! Jag bulkar ju för tusan :) Visar bara att jag är nöjd med att ha gått upp 10 kg ganska bra kilon dessutom trots att det kostat mig mycket ångest oro och huvudbry. Att jag känner mig piggare och starkare.
då stämmer det säkert. Men klart man blir tveksam när "random" tjej på internet påstår sig ha (och förmodligen har legat längre tid) på ~10% bf.
du kanske skulle fundera på att inte ligga så lågt under längre perioder för din hälsas skull?
Ja jo på kolo är jag jävligt random, är ingen typisk forummänniska eller någon halvkändis inom kroppskultur, men det finns rätt många som har haft anorexi och/eller har tävlat lite löpning tidigare i livet vilket jag ju också gjort.
Angående hälsan, jag vet! Jag är på väg upp, ganska exakt 438 gram i veckan. Och mer än så känns onödigt att brassa på med ärligt talat. Ett steg i taget, förr eller senare kommer jag ha tillräckligt med fett. Det är bara tur att jag lyckats lägga på mig lite kvalitetsmassa i början, tur och hård träning.
Lorena: Tips! Du kan multicitera inlägg! :)
Vet dessutom hur det är att ha haft en ätstörning. Inte kul att ha varit i den sitsen men det går att ta sig ur! *hug*
R Scarpa27
2013-11-29, 20:37
Du kan få ett PM från mig om du vill. :kinky:
haha shoot :laugh:
Det gör jag ju inte, tvärtom! Jag bulkar ju för tusan :) Visar bara att jag är nöjd med att ha gått upp 10 kg ganska bra kilon dessutom trots att det kostat mig mycket ångest oro och huvudbry. Att jag känner mig piggare och starkare.
Japp, nu var jag nog lite orättvis. Tänkte på mellansteget 11%->9%, men du har ju uppenbarligen lagt på dig en hel del massa och är påväg uppåt nu. Kul att se! :)
R Scarpa27
2013-11-29, 20:40
Angående hälsan, jag vet! Jag är på väg upp, ganska exakt 438 gram i veckan. Och mer än så känns onödigt att brassa på med ärligt talat. Ett steg i taget, förr eller senare kommer jag ha tillräckligt med fett. Det är bara tur att jag lyckats lägga på mig lite kvalitetsmassa i början, tur och hård träning.
bra jobbat *hug*
själv haft dålig vikt och är inte klar med viktuppgången ännu.
jordnötssmör *popcorn*
Japp, nu var jag nog lite orättvis. Tänkte på mellansteget 11%->9%, men du har ju uppenbarligen lagt på dig en hel del massa och är påväg uppåt nu. Kul att se! :)
Vet inte nå hur det gick till, det där steget i processen. :)
bra jobbat *hug*
själv haft dålig vikt och är inte klar med viktuppgången ännu.
jordnötssmör *popcorn*
Jordnötsmör är godis! Har dock verkligen inte svårt för att äta tillräckligt. Är nog mer en "reaper" kinda person i det avseendet, haha! Skulle gladeligen spåra ur om reptilhjärnan fick bestämma, men en måste ju ha någon slags gräns så det inte blir mayhem. :em:
R Scarpa27
2013-11-29, 21:19
Vet inte nå hur det gick till, det där steget i processen. :)
Jordnötsmör är godis! Har dock verkligen inte svårt för att äta tillräckligt. Är nog mer en "reaper" kinda person i det avseendet, haha! Skulle gladeligen spåra ur om reptilhjärnan fick bestämma, men en måste ju ha någon slags gräns så det inte blir mayhem. :em:
sant =) jag kan spåra ur lätt med hehe jobbar i kök med och provsmakar mkt.
när bulken är klar vill jag bli servitris istället och servera maten ist för att laga :laugh:
Hur lyckas man gå upp exakt 438g i veckan? Extremt kontroll behov över kosten, äter exakt samma sak varje dag ner på grammet?
sant =) jag kan spåra ur lätt med hehe jobbar i kök med och provsmakar mkt.
när bulken är klar vill jag bli servitris istället och servera maten ist för att laga :laugh:
Så du håller dig borta från det värsta? :)
Hur lyckas man gå upp exakt 438g i veckan? Extremt kontroll behov över kosten, äter exakt samma sak varje dag ner på grammet?
Haha det var ett genomsnitt jag räknade ut för skojs skull nu idag, inget jag sysslar med till vardags att räkna på den semihysteriska nivån. No sweat.
Tog helt enkelt sammanlagda uppgången i gram under en given tid och delade den med dagar, sen tog jag det gånger 7.
exakt samma rörelser i sömnen, exakt lika temperatur på maten och vattnet man intar, and the list goes on ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.