Visa fullständig version : SD - Nazistiskt? Rasistiskt? Främlingsfientligt?
Så då tycker du inte det är något problem att personer som fått avslag fortsätter att vistas illegalt i landet?
Nu är jag visserligen för fri invandring, men den där frågan har ju inte något med saken att göra. Om du var ute efter att visa att du inte kan dra korrekta slutsatser så lyckades du fantastiskt väl.
Alltså, den kostnad som nämns beror så klart på att vi har en invandring som måste administreras, och inget annat.
Herr Oberst
2010-12-22, 21:49
Nu är jag visserligen för fri invandring...
Precis här slutade jag läsa
Precis här slutade jag läsa
Du kanske kan be någon trösta dig.
svennebanan
2010-12-22, 21:56
Nu är jag visserligen för fri invandring, men den där frågan har ju inte något med saken att göra. Om du var ute efter att visa att du inte kan dra korrekta slutsatser så lyckades du fantastiskt väl.
Alltså, den kostnad som nämns beror så klart på att vi har en invandring som måste administreras, och inget annat.
Hur gammal är du?
det är ok för dig om vi tar hit 500 000 eller 1 mille somalier och irakier till varje år då?
Säger det återigen, fri invandring fungerar endast om hela världen har det. Som det är nu är vi långt därifrån varför tanken om ett totaltöppet Sverige ter sig närmast patetiskt korkad.
Nu är jag visserligen för fri invandring
Hur tänker du då? 17 miljoner från afrika och mellanöstern hade flyttat hit och Sverige hade blivit ett U-land.
Åh, begåvningsreserven fick spatt *cupid*
Herr Oberst
2010-12-22, 22:09
Du ger mig inget val. Begåvningensreserven va det ja.
Den kostnad som nämns beror på folk som trots avslag uppehåller sig i landet. Folk som inte lever upp till de krav som ställs. Dessa människor, som redan fått sin dom, men som väljer att trotsa den. Det är dom människorna som kostar 110 miljoner varje månad. 110 miljoner varje månad, till människor som inte har asylskäl. Människor som borde vara färdigadministrerade.
Du ger mig inget val. Begåvningensreserven va det ja.
Den kostnad som nämns beror på folk som trots avslag uppehåller sig i landet. Folk som inte lever upp till de krav som ställs. Dessa människor, som redan fått sin dom, men som väljer att trotsa den. Det är dom människorna som kostar 110 miljoner varje månad. 110 miljoner varje månad, till människor som inte har asylskäl. Människor som borde vara färdigadministrerade.
Väljer att trotsa den? De är ju inne i systemet, det är själva asylprocessen som gör att det kostar. Det är rätt befängt att vilja ha en begränsad invandring och sedan gnälla över kostnader som politiken medför. Hade du tänkt dig att det skulle vara en fri lunch eller?
Herr Oberst
2010-12-22, 22:43
Väljer att trotsa den? De är ju inne i systemet, det är själva asylprocessen som gör att det kostar.
Men suck. Dom är ju ute ur systemet. Asylprocessen är avslutad. Dom har fått avslag och ska enligt alla böcker ut ur landet. Sjukt nog ger vi dom ändå pengar fram till den dagen dom lämnar. Det är det som kostar 110 miljoner/månad.
Hur många miljoner (miljarder) dom kostar innan dess att dom får sitt avslag vill jag inte ens tänka på
Hur vore det om du faktiskt tog 2 minuter för att se inslaget?
jag är nyfiken på om du DennisJ jobbar och din ålder? och sist är du miljöpartist?
Men suck. Dom är ju ute ur systemet. Asylprocessen är avslutad. Dom har fått avslag och ska enligt alla böcker ut ur landet. Sjukt nog ger vi dom ändå pengar fram till den dagen dom lämnar. Det är det som kostar 110 miljoner/månad.
Hur många miljoner (miljarder) dom kostar innan dess att dom får sitt avslag vill jag inte ens tänka på
Hur vore det om du faktiskt tog 2 minuter för att se inslaget?
Nej, det faktum att Migrationsverket är inblandat och att de får dagersättning (ja, jag har fortfarande sett inslaget, what has been seen can't be unseen) borde vara en hyfsad indikation på att de fortfarande är inne i systemet. Administrerandet av invandringen inbegriper förstås att skicka iväg de som inte tillåts bosätta sig i landet.
jag är nyfiken på om du DennisJ jobbar och din ålder? och sist är du miljöpartist?
Jag kanske är en 15-åring som röstade på Mp i skolvalet. Vad har du för skostorlek?
Om man inte hade haft något socialt skyddsnät, alltså om staten hade upplösts och anarki hade rådit (kanske en nattväktarstat) hade nog fri invandring fungerat.
Har man däremot ambitionen att alla i Sverige ska ha tak över huvudet och mat på bordet så blir det nog svårt med fri invandring. Jag ser hellre att man har en låg kvot som integreras i det svenska samhället snarare än att man avsäger sig ansvar och släpper in fler. Om vi tar de två extremerna då.
Jag kanske är en 15-åring som röstade på Mp i skolvalet. Vad har du för skostorlek?
Frågan som du blev tilldelad är av vikt, vilket din frågeställning inte är. Det borde du förstå, tycker jag. Men jag kanske kan för lite om dig.
Kan du inte ge 3 starka argument för fri invandring, så vi får lite att jobba med istället för att det är som det är nu, 2 tomma trötta päron som försöker slå ner varandra. Helt bottenlöst.
Om man inte hade haft något socialt skyddsnät, alltså om staten hade upplösts och anarki hade rådit (kanske en nattväktarstat) hade nog fri invandring fungerat.
Har man däremot ambitionen att alla i Sverige ska ha tak över huvudet och mat på bordet så blir det nog svårt med fri invandring. Jag ser hellre att man har en låg kvot som integreras i det svenska samhället snarare än att man avsäger sig ansvar och släpper in fler. Om vi tar de två extremerna då.
Jaha, och då kan jag ju anta att det fungerar alldeles utmärkt med fri invandring och socialt skyddsnät samtidigt. Så har vi ställt två antaganden mot varandra.
Frågan som du blev tilldelad är av vikt, vilket din frågeställning inte är. Det borde du förstå, tycker jag. Men jag kanske kan för lite om dig.
Nej, frågan jag fick är totalt ointressant. Vilket borde vara enkelt att förstå, för åsikters rimlighet bedömer vi ju inte utefter personens bakgrund utan efter argument.
Kan du inte ge 3 starka argument för fri invandring, så vi får lite att jobba med istället för att det är som det är nu, 2 tomma trötta päron som försöker slå ner varandra. Helt bottenlöst.
Till att börja med är det ju spännande att jag som förespråkare av fri invandring avkrävs argument, när man lika gärna kan lägga bevisbördan på den som förespråkar begränsad invandring. Uppenbarligen såg du ingen anledning att själv lägga fram 3 starka argument för din egen åsikt. Och nej, att invandringen i dagsläget är begränsad förändrar ingenting på den punkten.
Om det nu ens är intressant att lägga fram 3 argument, för i slutänden kommer det handla om vilken syn man har på landsgränser. För om jag säger att landsgränser är lika godtyckliga som kommun- och länsgränser (och vanligtvis har vi inga större problem med att bosätta oss i andra kommuner), så kommer du inte att hålla med. Eller om jag säger att vi inte har någon egentlig rätt att hindra folk från att bo där de vill, så kommer det även där hänvisas till landsgränser.
D Andersson
2010-12-23, 12:37
Till att börja med är det ju spännande att jag som förespråkare av fri invandring avkrävs argument, när man lika gärna kan lägga bevisbördan på den som förespråkar begränsad invandring. Uppenbarligen såg du ingen anledning att själv lägga fram 3 starka argument för din egen åsikt. Och nej, att invandringen i dagsläget är begränsad förändrar ingenting på den punkten.
Om det nu ens är intressant att lägga fram 3 argument, för i slutänden kommer det handla om vilken syn man har på landsgränser. För om jag säger att landsgränser är lika godtyckliga som kommun- och länsgränser (och vanligtvis har vi inga större problem med att bosätta oss i andra kommuner), så kommer du inte att hålla med. Eller om jag säger att vi inte har någon egentlig rätt att hindra folk från att bo där de vill, så kommer det även där hänvisas till landsgränser.
Tycker du det är rimligt att vi lägger kanske en miljon kronor om året per ensamkommande flyktingbarn, det kommer några tusen om året, när det i själva verket ofta varken rör sig om barn, flyktingar eller ensamkommande?
För att se om närmare 3000 kronor om dagen är ett kostnadseffektivt sätt att hjälpa _ett_ barn som har det svårt kan vi ta en snabb titt på vad man skulle kunna få för de pengarna om man satsade dem annorlunda:
http://www.actionaid.se/engagera_dig/bli_fadder_nu/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=fattiga%2Bbarn&utm_campaign=actionaidgrants&gclid=CJHmp_yggqYCFcS-zAodBlp_oQ
För mindre än 7 kronor per dag ger du en flicka, hennes familj, och hela byn en möjlighet till en rättvisare framtid. Bli fadder till en flicka idag!
http://www.vimedbarn.se/fadder.html
100 kronor/månad i ett år räcker till att:
• Vaccinera sex barn mot de sex vanligaste dödliga sjukdomarna.
• Ge fyra flickor möjlighet att gå i skolan.
• Utbilda 20 ungdomsledare i hur man skyddar sig mot hiv/aids.
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2995
5 kronor räcker till 50 vattenreningstabletter som kan rena totalt 250 liter vatten.
10 kronor räcker för att två patienter ska få synundersökning.
10 kronor räcker till ett träd på Madagaskar.
60 kronor räcker till rent vatten i en månad för 100 personer i Etiopien.
100 kronor räcker för att bekosta ett förskolebarns frukost under två veckor i Zimbabwe.
Var skulle pengarna göra mest nytta? Förutsatt att flyktingmottagande är till för att hjälpa människor som har det svårt, tycker du det vi håller på med är rimligt?
Jaha, och då kan jag ju anta att det fungerar alldeles utmärkt med fri invandring och socialt skyddsnät samtidigt. Så har vi ställt två antaganden mot varandra.Hur kan du anta det?
Det tar tid innan man som icke-svensk tar sig in på den svenska arbetsmarknaden. Man måste lära sig språket, ha någon slags kunskap eller merit för yrket man söker efter, och ens efternamn är inget som gynnar en särskilt mycket (tyvärr är det ju så). Dessutom så får man väl anta att ganska stränga arbetslagar också leder till en mindre flexibel arbetsmarknad än i t ex USA.
Lägg därtill det eminenta systemet vi har idag (enligt mig) med fri sjukvård och utbildning. Det är inte gratis. Lägg därtill diverse bidrag (vars utgiftspost är dubbelt så stor som den för utbildning och sjukvård), så kan det bli en dyr historia för de som flyttar hit och inte lyckas hitta jobb. Hur mycket kostar t ex en barnfamilj där föräldrarna är arbetslösa (oavsett om det är en svensk eller icke-svensk familj vi talar om)?
Hade Sverige varit en slags anarkistisk region styrd av konglomerat hade jag inte sett något problem i fri invandring, då var och en hade stått för sina egna kostnader och ansvarat för sig själva. Ska dock staten, som utgörs av oss alla, försörja enskilda individer som har det svårt ställt eller som är i livets linda (vilket jag anser, till en viss gräns) kommer det uppstå problem om invandringen blir för hög. Många anser ju redan att den är för hög och förbi Sveriges kapacitet. Vad skulle hända om vi rev alla gränser och hinder, och den kanske ökade tiofalt?
Som jag ser det gäller det att hitta balansen där vi kan hjälpa så många som möjligt, och samtidigt fortsätta på den kurs vi har hållit de senaste hundra åren. Jag ser inte nyttan i att skära ner på utbildning och sjukvård för att bekosta en högre invandring. Varken för mig själv, eller för de som flyttar hit.
Om vi bortser från den ekonomiska biten så tycker jag som liberal att det är helt sinnessjukt att jag eller andra för den delen inte ska kunna få bo precis var i världen som man själv vill?
Tanken på att begränsa människors rörlighet är i grunden ganska absurd.
Om vi bortser från den ekonomiska biten så tycker jag som liberal att det är helt sinnessjukt att jag eller andra för den delen inte ska kunna få bo precis var i världen som man själv vill?
Tanken på att begränsa människors rörlighet är i grunden ganska absurd.
Det är ju faktiskt en nödvändighet när vi har det generösa skyddsnät vi har. Har vi det så att alla inom landets gränser ska kunna ha mat på bordet, tak över huvudet och rätt till sjukvård och utbildning måste vi också begränsa tillträdet till landet. Annars skulle ju alla som har det sämre hemmavid och har råd att åka till Sverige göra det.
Nej, frågan jag fick är totalt ointressant. Vilket borde vara enkelt att förstå, för åsikters rimlighet bedömer vi ju inte utefter personens bakgrund utan efter argument.
Du började, lägger du fram några argument för så har vi chansen att möta dig fairplay.
Frågan i många områden kommer alltid vara var man ska dra gränsen. Det som skiljer agnarna från vetet här är de som inser att gränsen måste dras någonstans. 18 årsgränsen på kroglivet, måste dras någonstans. 20 årsgränsen på systembolaget måste dras någon stans. Invandringskvoten måste dras någonstans.
Kan man inte kan koppla de katastrofala följder en fri invandring hade haft för Sverige, då vet jag inte vad man ska börja. Om vi, som enda land, startade med det, tog emot alla som ville. Hur många miljoner, och åter miljoner tror du inte hade åkt hit?
Däremot om hela världen tillämpade det, då skulle allt spridas ut och allt skulle vara frid och fröjd. Din tanke är alltså måhända god, om flertalet av världens länder har fri invandring. Annars är det vansinnigt.
Din tanke hade också fungerat om skyddsnätet betalades till en världsorganisation som sedan också delade ut den. Nu är ju så inte fallet tyvärr.
Sedan så väger inte dina tankar speciellt tungt ifall du nu är 15 år och röstade på miljöpartiet i skolvalet, utan allt ter sig då närmast skrattretande.
Du började, lägger du fram några argument för så har vi chansen att möta dig fairplay.
Frågan i många områden kommer alltid vara var man ska dra gränsen. Det som skiljer agnarna från vetet här är de som inser att gränsen måste dras någonstans. 18 årsgränsen på kroglivet, måste dras någonstans. 20 årsgränsen på systembolaget måste dras någon stans. Invandringskvoten måste dras någonstans.
Kan man inte kan koppla de katastrofala följder en fri invandring hade haft för Sverige, då vet jag inte vad man ska börja. Om vi, som enda land, startade med det, tog emot alla som ville. Hur många miljoner, och åter miljoner tror du inte hade åkt hit?
Däremot om hela världen tillämpade det, då skulle allt spridas ut och allt skulle vara frid och fröjd. Din tanke är alltså måhända god, om flertalet av världens länder har fri invandring. Annars är det vansinnigt.
Din tanke hade också fungerat om skyddsnätet betalades till en världsorganisation som sedan också delade ut den. Nu är ju så inte fallet tyvärr.
Sedan så väger inte dina tankar speciellt tungt ifall du nu är 15 år och röstade på miljöpartiet i skolvalet, utan allt ter sig då närmast skrattretande.
Givetvis skulle inte fri invandring fungera heller om alla länder tillämpade det.
Det finns för få rika länder och för många fattiga länder. Allt skulle bli skit på sikt. Men är man villig att offra hela sin bekväma livsstil för att random fattiga mäniskor ska få det någon procent bättre så kör i vind. Jag är dock inte villig att göra det.
Hur kan du anta det?
[vägg av text]
Men varför antar du att jag vill liberalisera invandringspolitiken utan att samtidigt ändra på en massa annat? Två exempel av många: Vi bör t.ex. ändra arbetsmarknaden alldeles oavsett invandringspolitiken, eftersom det inte bara är invandrare som har svårt att få arbete. Alldeles oavsett invandringspolitiken finns det en hel del att göra på bostadsmarknaden och närliggande områden.
Därtill är det inte självklart att invandrare ska ha rätt till exakt alla välfärdsfunktioner som existerar (och då kan vi ju för stunden låtsas att jag inte vill ändra på något där). Och det är absolut inte självklart att det kommer någon massiv invandringsvåg, det påminner inte så lite om pladdret om övergångsregler vid EU-utvidgningen.
Började? Det var ett påstående som syftade till att poängtera att det där med att uppehålla sig illegalt här i landet är något som kommer på plats 2744 på listan över saker som jag blir upprörd över. Strax efter "klonkandet" med hantlarna i hantelpress.
Nej, det går precis lika bra diskutera om det måste finnas en gräns.
Jag vet inte, 0.1? 0.15? Jag ser faktiskt ingen anledning till att diskutera dina fantasier.
Tyvärr har du ju inte berättat din egen livshistoria, så det där påståendet kan jag bara skratta åt.
Började? Det var ett påstående som syftade till att poängtera att det där med att uppehålla sig illegalt här i landet är något som kommer på plats 2744 på listan över saker som jag blir upprörd över. Strax efter "klonkandet" med hantlarna i hantelpress.
Jag vet inte, 0.1? 0.15? Jag ser faktiskt ingen anledning till att diskutera dina fantasier.
Tyvärr har du ju inte berättat din egen livshistoria, så det där påståendet kan jag bara skratta åt.
Jag såg en sammanställning där man frågat folk i andra länder vilket land de helst skulle vilja utvandra till, typ som en SIFO-undersökning. 270 (!) miljoner ville till Sverige om de var tvungna att utvandra.
Men varför antar du att jag vill liberalisera invandringspolitiken utan att samtidigt ändra på en massa annat?För att du skrev så här:
Jaha, och då kan jag ju anta att det fungerar alldeles utmärkt med fri invandring och socialt skyddsnät samtidigt. Så har vi ställt två antaganden mot varandra.
Jag antog att du menade att du ville ha situationen som den var och därtill ha fria gränser. Finns det något land som har fria gränser i hela världen? Det känns som en utopi.
Jag såg en sammanställning där man frågat folk i andra länder vilket land de helst skulle vilja utvandra till, typ som en SIFO-undersökning. 270 (!) miljoner ville till Sverige om de var tvungna att utvandra.
Får väl ta det som indikation på att Sverige är ett riktigt vasst land att bo i :).
Får väl ta det som indikation på att Sverige är ett riktigt vasst land att bo i :).+1. Sådant värmer.
Inge Enveten
2010-12-23, 21:33
Får väl ta det som indikation på att Sverige är ett riktigt vasst land att bo i :).
Paradis för våldtäktsmän och många andra kriminella. Även ett mycket bekvämt land för folk som föredrar soffasittande framför en arbetsdag. Föga förvånande att så många hade Sverige som önskedestination.
Men varför antar du att jag vill liberalisera invandringspolitiken utan att samtidigt ändra på en massa annat? Två exempel av många: Vi bör t.ex. ändra arbetsmarknaden alldeles oavsett invandringspolitiken, eftersom det inte bara är invandrare som har svårt att få arbete. Alldeles oavsett invandringspolitiken finns det en hel del att göra på bostadsmarknaden och närliggande områden.
Därtill är det inte självklart att invandrare ska ha rätt till exakt alla välfärdsfunktioner som existerar (och då kan vi ju för stunden låtsas att jag inte vill ändra på något där). Och det är absolut inte självklart att det kommer någon massiv invandringsvåg, det påminner inte så lite om pladdret om övergångsregler vid EU-utvidgningen.
För underhållningssyfte skulle jag vilja höra vad du vill se för förändringar i arbetsmarknads och bostadspolitiken om invandringen var helt fri.
(osäker på om du är ett troll)
Jaha, och hur många av dem har möjlighet att göra det? Varför försöker de inte redan idag?
För att du skrev så här:
Jag antog att du menade att du ville ha situationen som den var och därtill ha fria gränser. Finns det något land som har fria gränser i hela världen? Det känns som en utopi.
Fast det var ju som ett svar på ett ordentligt ointressant påstående från din sida. Och att det inte finns fri invandring idag är ungefär lika ointressant. Likaså att det är en utopi, för samma invändning kan man ha mot varenda tänkbar förändring hur liten den än är och till slut blir det enda tänkbara status quo.
För underhållningssyfte skulle jag vilja höra vad du vill se för förändringar i arbetsmarknads och bostadspolitiken om invandringen var helt fri.
(osäker på om du är ett troll)
Jag tolkar det där som att du är ett troll själv.
Fast det var ju som ett svar på ett ordentligt ointressant påstående från din sida. Och att det inte finns fri invandring idag är ungefär lika ointressant. Likaså att det är en utopi, för samma invändning kan man ha mot varenda tänkbar förändring hur liten den än är och till slut blir det enda tänkbara status quo.Hur kan följande fråga vara ointressant i sammanhanget:
"Hur kan du anta det?"
efter att du skrev följande:
Jag ser inte hur min fråga kan vara obefogad eller ointressant. Baserar du det på empiriska erfarenheter, som t ex andra länder som här och nu har öppna gränser? Eller vad baseras antagandet på?
Återigen, bländande argument från din sida.
Ditt inlägg är helt odiskuterbart eftersom jag inte direkt har något att svara på.
"SD är ett värdekonservativt och socialkonservativt nationalistparti."
http://politisktinkorrekt.info/2010/12/30/jag-hade-fel-om-sverigedemokraterna/#more-72475
shut teh face
2010-12-31, 11:32
Varför har inte SD sagt något om senaste tidens händelser (terrorister)? Eller har de, men media har inte visat något?
Rikard Jansson
2010-12-31, 11:34
Varför har inte SD sagt något om senaste tidens händelser (terrorister)? Eller har de, men media har inte visat något?
Tror det är överflödigt. Ungefär som när någon gör något riktigt pinsamt, så är det bara att kolla på polarna och försöka hålla sig för skratt.
Edit: jag är inte SD:are
hejhopp79
2010-12-31, 11:36
Någon annan som tycker Doreen Månsson är irriterande PK-extrem mångkulturalist, men jävligt het? ;)
jodå men sjuklövern körde ner huvudet i sanden. grattis sverige.
http://sverigedemokraterna.se/riksdagen/2010/12/14/begaran-om-extra-riksdagsdebatt-om-valdsbejakande-islamistisk-extremism/
Herr Oberst
2010-12-31, 12:16
Tror det är överflödigt. Ungefär som när någon gör något riktigt pinsamt, så är det bara att kolla på polarna och försöka hålla sig för skratt.
+1
Ingen gillar en bror duktig.
Efter senaste tidens händelser vet alla redan att de farhågor SD lyft fram nu har besannats. Finns ingen anledning för Jimmie & Co att stå och göra sig märkvärdiga. Bättre då att luta sig tillbaka i soffan och känna hur vågen automatiskt bär dom framåt.
Edit: jag är inte SD:are
http://video.se.msn.com/watch/video/laughing-monkey/1jjdmbv3f
gUl5STwaj7E
OvO2Bq3UhRQ
:thumbup:
6d68cTT8F9Q
Tobias Billström bemöter Erik Almqvist med osanningar.
Weg39YCwT4I&NR=1
Vs Cederbratt
Möjligtvis offtopic, men är det bara jag som blev lite full i skratt hur SVT valde att avsluta sändningarna från Skansen inatt? :)
http://svtplay.se/t/123786/tolvslaget_pa_skansen
http://www.dn.se/sthlm/ungdomar-skot-raketer-mot-poliser-i-sodertalje
kulturberikarnytt *uppdate*
D Andersson
2011-01-03, 11:09
Anställda på migrationsverket om icke existerande integration, att landet har blivit en magnet för ekonomiska lycksökare och hur och att man konstant bryter mot svensk lag, efter direktiv från generaldirektören.
Lek med tanken att du skulle anmäla dig själv (typ Lex Maria) till polisen, JK, JO, regeringen för fattande av lagstridiga beslut. Att du skulle anmäla att du, enbart på grundval av vad GD säger (även om det är i strid med lagen) bereder ärenden och fattar beslut inte följer utlänningslagen. Vad – om något – skulle hända då? Miggan svarade så här:
En sådan ”självanmälan” skulle vara totalt meningslöst eftersom vår verksamhet inte styrs av någon juridik (fast den borde göra det)!
Vår verksamhet styrs ju av den person som för tillfället är GD. Nästan alla hos oss som vill göra karriär måste vända kappan efter vinden. Ett exempel är F.B., som en gång i tiden ingick i förra GD Janna Valiks ledartrojka och då poängterade att ”alla asylsökande kan och måste styrka din identitet, innan deras asylskäl ens kan prövas”.
Jag har varit med på föreläsningar och möten där man funderat över en modell enligt vilken de asylsökande skulle hållas på en förläggning i sex månader för att de ska få tid att styrka sin identitet och om de inte gör det så ska de avvisas utan någon prövning alls av eventuella asylskäl. Så gör man i Danmark, sades det då. Jag och många andra tyckte att det var lite för hårt, men vem lyssnade väl på oss…
Men nu håller överlevnadskonstnären F.B. föreläsningar om att varken identitetshandlingar eller andra bevis behövs eftersom ingen lämnar sitt hemland utan skäl. Det här förstår till och med jag, att man väl har alltid ”skäl”, men frågan är om dessa ”skäl”passar in i det som antas ingå i våra uppgifter på Migrationsverket och det som utlänningslagen anger?
Hos oss på Migrationsverket kan vi inte göra karriär utan att göra avkall på oss själva. Ena dagen måste vi ta alla i förvar och jobba för att dessa identitetslösa lycksökare lämnar Sverige; andra dagen ska vi blunda och tänka: ”Hur skulle det vara i Sverige utan alla dessa kreativa människor som tar sig hit?”
Jag har haft flera ”somaliska” asylsökande. Personer som, har det visat sig, varken kommer från Somalia överhuvudtaget eller är berättigade till asyl. I själva verket är det människor från olika andra länder där de inte vill bo för att de inte får sådana ekonomiska och andra bidrag och rättigheter där, som de får i Sverige. Men eftersom de talar somaliska så måste (!) vi ge dem asyl. Även när det klart och tydligt visat sig att de kommer från helt andra länder än Somalia, inte sällan andra EU-länder där de redan har permanenta uppehållstillstånd (PUT).
Om man frågar dessa människor, som alltså inte alls kommer från Somalia, vilka de anser att deras ”rättigheter” är, som de så hett eftertraktar och som de gått miste om i andra länder, så känner de väl till dem och svaren är därför alltid desamma:
• Rätt till bidrag utan att jobba.
• Rätt att få hit en make/maka utan att någon av dem behöver jobba.
• Rätt att inte läsa svenska eller integrera sig eftersom män och kvinnor utan slöja inte kan gå i samma klass eller jobba ihop.
• Rätt till barnbidrag och flerbarnsbidrag.
• Rätt att inte tala om vem som är far till barnen om man är bihustru till någon; man har ändå rätt att få bidrag från FSK och socialen.
• Rätt för bihustrun och hennes barn att ha en adress där de inte bor så att de kan dela alla bidrag med storfamiljen.
Det finns knappast någon anledning för en man från den här kulturen att jobba när det enda han behöver göra är att avla barn, som han sedan inte står för!
Varför ställs inte samma krav på dessa nya svenskar som på oss gamla svenskar, vi som måste jobba trots att vi är så sjuka att vi dör inom ett par månader?
Men, även en sådan fjärde bihustru som knappt kan somaliska och som kommit hit från ett EU-land, för att berika inkomsterna i en redan arbetslös tiobarnsfamilj, måste vi givetvis bevilja asyl. Eftersom vi inte vet vad personen heter…. Vi måste ta för givet att det första barnet avlades under kriget i Somalia och det andra barnets pappa är någon som hon sökte tröst hos under den långa asylprocessen i Sverige och nu kommer hon inte ens ihåg förnamnet på honom. Dessutom riskerar förstås båda barnen, om de är flickor, könsstympning i alla länder som de kan utvisas till.
Som vår GD säger så beviljar vi asyl. I bästa fall till och med resedokument till flickebarnen och i alla händelser främlingspass till mamman. Och sedan kan man resa till Nederländerna eller Italien där man har sin familj, och varför inte till Etiopien, Djibouti eller Jemen där man kommer ifrån, när det blir dags med den traditionsenliga omskärelsen av döttrarna.
Jag har förresten en somalisk granne som säger att omskärelse är ett MÅSTE. Och trots att hon bott i Sverige sedan 1991 så har hon sett till att döttrarna, födda 1993 och 2000 blivit omskurna utomlands för det ingår i kulturen att bli omskuren. ”Hur skulle det annars gå med våra döttrar”? Om de inte är omskurna så kommer de inte att kunna hitta en make”, säger hon till mig, ”för det finns ingen man som vi ha en smutsig kvinna”.
När kommer någonting att förändras på asylområdet i Sverige? När ska lagen börja tillämpas? När får Migrationsverket en GD som ser till att lagen följs och att personalen har kompetens att göra det? När ska personalen uppmuntras att följa lagen, inte att strunta i den?
http://meritwager.wordpress.com/2010/12/28/en-migga-ena-dagen-maste-vi-ta-alla-i-forvar-och-jobba-for-att-dessa-identitetslosa-lycksokare-lamnar-sverige-andra-dagen-ska-vi-blunda-och-tanka-%e2%80%9dhur-skulle-det-vara-i-sverige-utan-alla/
Det är väl bara att tacka Aftonbladet för att Sverige håller på att gå under.
Vore det inte för den satans tidningen så skulle väl politikerna våga göra något.
Herr Oberst
2011-01-03, 13:50
Man blir ju mörkrädd.
Fortfarande?
Själv kan jag bli solblind om jag för en sekund råkar se en ljusglimt tränga igenom de tjocka dystra väggarna.
Skulle sen de påstådda Somalierna anger vår trevliga västerländska livsstil som anledning till sitt asylärende skulle jag nog få en hjärtinfarkt och dö
Det är väl bara att tacka Aftonbladet för att Sverige håller på att gå under.
Vore det inte för den satans tidningen så skulle väl politikerna våga göra något.
Haha, va? Ok att det är brukligt att klaga på aftonbladets journalism och diverse artiklar och skribenter. Men att anklaga tidningen för att indirekt styra politikerna? Haha, kom igen nu. Det där går ju inte att ta seriöst. Skulle Sveriges politiker arbeta bättre utan media? Åk till Vitryssland och gör studiebesök.
Anställda på migrationsverket om icke existerande integration, att landet har blivit en magnet för ekonomiska lycksökare och hur och att man konstant bryter mot svensk lag, efter direktiv från generaldirektören.
http://meritwager.wordpress.com/2010/12/28/en-migga-ena-dagen-maste-vi-ta-alla-i-forvar-och-jobba-for-att-dessa-identitetslosa-lycksokare-lamnar-sverige-andra-dagen-ska-vi-blunda-och-tanka-%e2%80%9dhur-skulle-det-vara-i-sverige-utan-alla/
Ja vad säger Allan om det?
Ja vad säger Allan om det?
Din kusin är din mamma.
/Tråd låst
Din kusin är din mamma.
/Tråd låst
Jag kommer nu anta att du är kommunist. Bara för jag kände för det.
hejhopp79
2011-01-12, 22:38
Någon som sett det här?
http://www.friatider.se/reinfeldt-sverige-tar-emot-for-manga-invandrare
Drygt två månader innan valet säger sig statsminister Fredrik Reinfeldt vara starkt kritisk till den svenska invandringspolitiken:
- Sverige tar emot fler asylsökande än USA och EU tillsammans. Det är inte en balanserad politik, säger han i finsk media, och konstaterar att Sverige har mycket att lära av Finland.
Lustigt att Reinfeldt säger det här i finsk media men är av rakt motsatt "åsikt" i Sverige.
victor_n
2011-01-12, 22:42
Någon som sett det här?
Drygt två månader innan valet säger sig statsminister Fredrik Reinfeldt vara starkt kritisk till den svenska invandringspolitiken:
- Sverige tar emot fler asylsökande än USA och EU tillsammans. Det är inte en balanserad politik, säger han i finsk media, och konstaterar att Sverige har mycket att lära av Finland.
Lustigt att Reinfeldt säger det här i finsk media men är av rakt motsatt "åsikt" i Sverige.
Skulle han tycka annat i sverige skulle han bli tårtat och hotat till livet av rödingar:P
"alla tycker olika" gäller bara för folk som är för massinvandring osv tydligen ;(
http://svtplay.se/v/2290956/dokumentarfilm/100_dagar?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2290956/sb,p115254,1,f,-1
hejhopp79
2011-01-12, 22:46
Skulle han tycka annat i sverige skulle han bli tårtat och hotat till livet av rödingar:P
"alla tycker olika" gäller bara för folk som är för massinvandring osv tydligen ;(
Jo men det är lustigt att det inte blivit större grej av det i Sverige. Man kan ju fråga sig vad herr Reinfeldt egentligen tycker om invandringen till Sverige.
27BT7X8AkXE
Helvete. Svär sällan.
hejhopp79
2011-01-12, 22:50
"Kommer hit och spelar Allah"
"Allan" ska det nog vara ;)
Någon som sett det här?
Reinfeldt låter som en SD'are :naughty: (i finsk media *rolleyes* )
Det visade ju sig i Danmark att när de andra partierna kopierade Dansk folkeparti's politik så växte sig Dansk folkeparti starkare. Så fortsätt så Reinfeldt ;)
Intressant dokumentär, men hisingen invandrarby? Hisingen är stort, det bor inte invandrare överallt även om det finns en hel del invandrarområden
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=242525
:/
hejhopp79
2011-01-12, 23:57
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=242525
:/
Någon frågar om det är han som är SD:aren? Ja, svarar en annan. Issa hör någon ropa "Allahu akbar" (Allah är stor). Sen sker allt blixtsnabbt.
Han hörde folk ropa "Jävla kristen! Jävla SD - kom ner!"
Låter mer som religiöst våld än politiskt.
Herr Oberst
2011-01-13, 00:35
Går under islamism
- Jag får en kraftig käftsmäll, knivhugg i huvudet och i axeln. Och sen hoppar någon på mig bakifrån och sticker knivar i mig. Jag svimmar, när jag vaknar är jag på sjukhuset. Läkarna sa att jag bara var några minuter från döden.
När hans kropp undersökts visar det sig att han fått två knivhugg i huvudet, tio i ryggen. Totalt 18 hugg i hela kroppen, varav ett som missar höger öga med några millimeter. Polisen rubricerar förundersökningen som grov misshandel.Wtf?
Vad krävs för mordförsök/dråp, atombomba någon i huvudet?
Alla över 3 år förstår väl att 18 knivhugg i ryggen och huvudet på en människa (som i detta fall får en person att sväva mellan liv och död) kan leda till att någon dör? Om man är medveten om det, hur kan det inte rubriceras som mordförsök? De som attackerade honom var väl äldre än 3 år?
hejhopp79
2011-01-13, 00:42
Håller med dig Stevebc, men det är ju uppsåt som räknas när det kommer till kritan. Ibland drar skadorna iväg fastän uppsåtet inte varit att döda. Säger iaf många, fastän de kanske visst ville döda. Klurigt det där
Wtf?
Vad krävs för mordförsök/dråp, atombomba någon i huvudet?
Alla över 3 år förstår väl att 18 knivhugg i ryggen och huvudet på en människa (som i detta fall får en person att sväva mellan liv och död) kan leda till att någon dör? Om man är medveten om det, hur kan det inte rubriceras som mordförsök? De som attackerade honom var väl äldre än 3 år?
Det kallas svensk kriminalpolitik, och det är ett stort jävla skämt.
Man blir fan mörkrädd när man läser sånt här..
Håller med dig Stevebc, men det är ju uppsåt som räknas när det kommer till kritan. Ibland drar skadorna iväg fastän uppsåtet inte varit att döda. Säger iaf många, fastän de kanske visst ville döda. Klurigt det därVarför är det uppsåt som räknas i sådana här grova fall?
Om jag skjuter någon i huvudet och jag säger att mitt uppsåt inte var att döda utan att misshandla, räknas det som grov misshandel då? Jag kan ju säga att jag siktade på örat men råkade träffa tinningen. Killen dör direkt, men blir det grov misshandel eller dråp då istället för mord?
Så här ser jag det (två fall):
1. Gärningsmän knivhugger någon 18 gånger i ryggen och huvudet och påstår att de gjorde det för att döda honom. - Mordförsök.
2. Gärningsmän knivhugger någon 18 gånger i ryggen och huvudet och påstår att de gjorde det för att misshandla honom. - Mordförsök, eftersom gärningsmännen uppenbarligen ljuger. De är äldre än 3 år och fullt medvetna om att konsekvenserna av så mycket våld riskerar att leda till döden.
Är artikeln felskriven eller ljuger offret? Jag ser inte någon annan förklaring, om det nu inte är så att åklagaren tycker denna typ av misshandel inte bör rubriceras som mordförsök vilket i mina ögon är helt ofattbart. Jag kan inte förstå det.
hejhopp79
2011-01-13, 01:08
Skjuter du någon mot huvudet har jag svårt att tänka mig att rätten går med på något annat än att uppsåtet var att döda. De måste få klarhet i ett helt händelseförlopp och rimligheten i vad som skett och vad gärningsmännen säger.
Jag håller med dig som sagt och det är ganska bisarrt. Det finns dock en mängd omständigheter som kan försvåra. Kanske var det slöa matknivar de hade, eller så siktade de mot kroppen men råkade träffa huvudet (om vi ponerar att de säger det iaf). Vi vet helt enkelt inte omständigheterna, fastän mina exempel kanske låter larviga.
Spontant känns det dock som ett mordförsök imo med tanke på händelseförloppet där killen fick en mängd planerade knivhugg, som vem som helst kan räkna ut, kan döda honom.
Det jag är nyfiken på hur blind lagen egentligen var i detta fallet. Att domen kan påverkats av SD:s negativa status i svensk media och att man inte vill sätta dit ett stort gäng invandrare för dådet, kan möjligtvis spela in. Ingen människa kan vara fullständigt objektiv, oavsett om de är lagmän.
Slutligen är gärningsmäns låga ålder ofta också en förmildrande omständighet.
Slutligen är gärningsmäns låga ålder ofta också en förmildrande omständighet.För straffet kan jag förstå det, men inte för rubriceringen.
Nitrometan
2011-01-13, 10:27
För straffet kan jag förstå det, men inte för rubriceringen.
Fast rubriceringen påverkar ju straffet.
Sen vet vi ju som sagt inte så mycket om vad som verkligen hände.
Men visst låter det bisarrt.
Fast rubriceringen påverkar ju straffet.
Sen vet vi ju som sagt inte så mycket om vad som verkligen hände.
Men visst låter det bisarrt.Ja, precis! Det påverkar straffet.
Så här ser jag det (återigen):
1. En sextonåring försöker döda någon. Grov misshandel pga ålder? Men även om det blir mordförsök så blir det ju lindrigare straff pga den låga åldern, så varför lindra det ännu mer så att man går så långt att man ändrar rubriceringen som inte ens stämmer för brottet han begick? Det går väl bra med mordförsök och sedan strafflindring pga ålder, som de gjorde med han som dödade den där flickan och fick 3 år.
2. En trettioåring försöker döda någon. Mordförsök. Inga konstigheter.
Är det förresten vanligt att man som gärningsman i rättegångar försöker övertyga domare och jury att man bara hade för avsikt att misshandla, för att få ett lägre straff?
Nitrometan
2011-01-13, 16:20
Är det förresten vanligt att man som gärningsman i rättegångar försöker övertyga domare och jury att man bara hade för avsikt att misshandla, för att få ett lägre straff?
Det är relativt vanligt att försvarsadvokaten försöker med det om han inte tror att han kan få klienten frikänd.
Priolista för försvarsadvokater:
Oskyldig/frikänd
Lindrigare rubricering
Lågt straff
Spelar det så stor roll hur polisen rubricerar förundersökningen? Måste åtalet rubriceras likadant för det?
Nitrometan
2011-01-13, 16:23
Spelar det så stor roll hur polisen rubricerar förundersökningen? Måste åtalet rubriceras likadant för det?
Nej, det är upp till åklagaren att bestämma vad han vill åtala för.
DEt vidrigaste i allt detta är att om du lurar staten på pengar runt 100.000 kr så kan man få 4a år , men mörda någon det är synd om dem stackarna.. Vi ska hjälpa det som mördar !
Hyckleri !
DEt vidrigaste i allt detta är att om du lurar staten på pengar runt 100.000 kr så kan man få 4a år , men mörda någon det är synd om dem stackarna.. Vi ska hjälpa det som mördar !
Hyckleri !Fast att man har höga straff för ekobrott är väl för att det är så effektivt? Det är ju inte direkt heroinmissbrukaren Palle det handlar om utan gubbar i slips och kostym. Vill de fortfarande ha lite mer pengar i fickan om det riskerar att ge 5+ år på kåken? Det är lång tid att sitta av när man har en familj att föda.
I ett sådant fall som det här när man i raseriutbrott attackerar någon tänker man nog inte på fängelsestraff i stundens hetta.
fast att man har höga straff för ekobrott är väl för att det är så effektivt? Det är ju inte direkt heroinmissbrukaren palle det handlar om utan gubbar i slips och kostym. Vill de fortfarande ha lite mer pengar i fickan om det riskerar att ge 5+ år på kåken?
I ett sådant fall som det här när man i raseriutbrott attackerar någon tänker man nog inte på fängelsestraff i stundens hetta.
+1:)
handen är utsträckt
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-vill-forhandla-om-jobbskatteavdraget_5864769.svd
handen är utsträckt
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-vill-forhandla-om-jobbskatteavdraget_5864769.svd
Naaw... (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-kan-inte-falla-jobbskatteavdrag_5866533.svd) :)
Förstår inte hur alliansen kan säga att SD kommer med ett oseriöst förslag. Tycker det är mer eller mindre klockrent. Dom kan ju fundera på kostnaderna om 10-15 år om denna invandring fortsätter, det finns ingen grund för det. Jag är evigt tacksam att Sverige tog emot en men man måste ge tillbaka, det fungerar inte som det är idag, enbart kostnader och ingenting tillbaka från en stor del. Det kommer inte va hållbart i längden för Sverige.
Förstår inte hur alliansen kan säga att SD kommer med ett oseriöst förslag. Tycker det är mer eller mindre klockrent. Dom kan ju fundera på kostnaderna om 10-15 år om denna invandring fortsätter, det finns ingen grund för det. Jag är evigt tacksam att Sverige tog emot en men man måste ge tillbaka, det fungerar inte som det är idag, enbart kostnader och ingenting tillbaka från en stor del. Det kommer inte va hållbart i längden för Sverige.
Varför skulle de gå med på ett förslag från ett parti som de anser är helt förkastligt och vars stöd de inte ens behöver för att få genom sitt förslag?
mjölk-dryck
2011-01-15, 11:08
Varför skulle de gå med på ett förslag från ett parti som de anser är helt förkastligt och vars stöd de inte ens behöver för att få genom sitt förslag?
Han debatterade inte deras beslut, utan att de kallar SD's förslag för oseriöst.
För att Sverige tillhör hela världen och vi har oändliga resurser som räcker till alla (utom svenska skattebetalare när vi blir sjuka, arbetslösa eller pensionärer)
Tom vänner på vänsterkanten börjar smygsympatisera med SD nu *flex*
Kanske borde läsa mitt inlägg först nästa gång innan du svarar.
Herr Oberst
2011-01-15, 19:18
Varför läsa dina argument när du hintar om brister i nuvarande integrationspolitik? Bara lättare att slå dövörat till och typ kalla dig rassesvin
Varför läsa dina argument när du hintar om brister i nuvarande integrationspolitik? Bara lättare att slå dövörat till och typ kalla dig rassesvin
På tal om det, var är Allan? Han försvinner så fort det dyker upp argument mot hans "argument"
Åkesson i SR lördagsintervju
http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=broadcast&id=2849639&codingformat=.m4a&metafile=asx
Ojoj, nu tände folk till :) Jag tolkade det som om att du inte förstod varför moderaterna inte gick med på SDs förslag. Men jag kanske läste lite hastigt, eftersom det tydligen inte var din tanke :)
Och Herr Oberst, du kan gärna få peka ut vart jag kallar någon för "typ rassesvin"? För det har jag verkligen inte gjort. Att få mitt inlägg till "typ rassesvin" är jäkligt avlägset.
Vad har hänt sen SD kom in i riksdan? inte hängt med i politiken sen valet.
victor_n
2011-01-16, 14:31
Jag kan inte förstå varför det är en sådan hysteri runt SD, vi har fått stå ut med (S) och (V) bra jävla länge och deras korkade påhitt.
Det roliga är att aftonbladet tex först svartmålar allt som har något negativt med invandringspolitik att göra, sen kommer självmordsbombaren och då ska svenskarna "vakna" att börja seöver asylsökande mm.
Och nu några veckor senare så är det hexjakt på SD medlemmar där dom alla dras över kanten som inavlade rednecks.
Alla olika? ja så länge som du tycker som dom(aftonblade/vänstern osv)
Herr Oberst
2011-01-16, 14:41
Aftonbladet gör återigen ett bra jobb med att lyfta fram SD.
Åkesson kan bara buga och tacka för den utmärkta reklam tidningen ger partiet
En liten sak jag har funderat över är om det är samma typ av människor som sympatiserade med diverse kommunistdiktaturer på sjuttiotalet som nu på tvåtusentalet är lika övertygade om islams överlägsenhet? Blev det ett för stort tomrum när östblocket föll och Ohly avsade sig kommunismen eller är det bara ett inre behov ev en stor stark förtryckarapparat som kan ge lite trygghet och mening med livet?
Hur kommer der sig att en ideologi som i större delen av nittonhundratalet har förföljt och hackat på religioner och vidskeplighet nu har tagit till sig en av de tre stora under sina beskyddande vingar? Är det för att de muslimska länderna gör ett bättre jobb med att vara förtryckardiktaturer och i brist på oliktänkande istället ha ihjäl varandra eller sig själva?
...Och nu några veckor senare så är det hexjakt på SD medlemmar där dom alla dras över kanten som inavlade rednecks.
Utan att lägga några värderingar på inavlade rednecks så är de flesta jag känner i den kategorin socialdemokrater. De SD sympatisörer jag känner är allt från pensionärer, svenssons och invandrare till högskolestudenter, förutomde sossar, moderater och vänstersympatisörer som smygröstar på SD
cyclist_90
2011-01-16, 15:28
En liten sak jag har funderat över är om det är samma typ av människor som sympatiserade med diverse kommunistdiktaturer på sjuttiotalet som nu på tvåtusentalet är lika övertygade om islams överlägsenhet? Blev det ett för stort tomrum när östblocket föll och Ohly avsade sig kommunismen eller är det bara ett inre behov ev en stor stark förtryckarapparat som kan ge lite trygghet och mening med livet?
Hur kommer der sig att en ideologi som i större delen av nittonhundratalet har förföljt och hackat på religioner och vidskeplighet nu har tagit till sig en av de tre stora under sina beskyddande vingar? Är det för att de muslimska länderna gör ett bättre jobb med att vara förtryckardiktaturer och i brist på oliktänkande istället ha ihjäl varandra eller sig själva?
Utan att lägga några värderingar på inavlade rednecks så är de flesta jag känner i den kategorin socialdemokrater. De SD sympatisörer jag känner är allt från pensionärer, svenssons och invandrare till högskolestudenter, förutomde sossar, moderater och vänstersympatisörer som smygröstar på SD
Ja så är det ju. Sedan att det smyger omkring nötter på olika forum och sprider diverse rasistiska glåpord efter sig är ganska ovesäntligt då de själva inte för Sverigedemokraternas agenda framåt. Det gör vi hedelriga medborgare som tror på en nationell stat där vi alltid sätter våra intressen i första hand!
hejhopp79
2011-01-16, 15:44
Träffade en skön kristen arab igår som röstade SD :)
Jimmie Åkesson ÄGER Lars Ohly
http://www.youtube.com/watch?v=1WlvGxYNckI&feature=player_embedded#!
Känsloargument och osanningar verkar vara något som utmärker sjuklövern i synnerhet V.
victor_n
2011-01-16, 23:45
Detta är varför svenska folket borde gå ihop och tvinga den idioten att avgå (och jag är inte ens vänsterpartist) men vore jag det skulle jag skämmas öronen av mig.
Detta är varför svenska folket borde gå ihop och tvinga den idioten att avgå (och jag är inte ens vänsterpartist) men vore jag det skulle jag skämmas öronen av mig.
Primärt hade man ju skämts för att vara kommunist. Efter det kanske man skulle skämmas för man har Sveriges riks-sär som partiledare, ja.
130kg finsk sisu
2011-01-21, 12:01
Brukar tycka att Åkesson ofta står svarslös och är rätt osäker retoriker. Men hans anförande är riktigt riktigt bra nu. I replikerna undgår han smart kärnan i de frågor som Björklund&Hägglund ställer. Åkesson verkar som person satt sig tillrätta i riksdagen. Nu saknas bara en heltäckande politik från SDs sida.
Ja, nu behöver han bara byta dialekt så kan det nog gå bra.
Nitrometan
2011-01-21, 12:20
Ja, nu behöver han bara byta dialekt så kan det nog gå bra.
Du tycker att han ska lära sig skånska?
Du tycker att han ska lära sig skånska?Skånska består av 4-6 sub-dialekter, och den han har är inte den sämsta, men den känns minst karismatisk. Och det känns fel för en politiker i Riksdagen.
Jag hade föredragit den rökiga Trelleborgsdialekten (WT men stolt över det), den stroppiga Lundensiskan (rikssvenska med en skånsk prägel) eller den fyyla Helsinborgsdialekten.
Just den han har är väl någon slags pidgin mellan Göingemål och Listerländska. Det låter som, och nu antar jag att det är just dialekten som ligger bakom, han kör med 4-5 betoningsfel i. varenda. mening.
Nitrometan
2011-01-21, 13:20
Sölvesborg - Kristianstad - Lund, det är väl Jimmies dialektresa.
Det är ingen riktig skånska.
De två avarterna "Österlenska" (tänk Björn Ranelid) och Lundensiska - ska de räknas som skånska?
Jag menar jämför med Trelleborg, Ystad, Helsingborg, Malmö, Lödde, Perstorp eller nån av de mindre byarna "på lanned" - där har du redi' skånska.
:D
pGLjf8R0_hk
Det blir bättre och bättre, men han måste ha mer pondus, mer styrka och magnetism i sitt tal, variation dessutom i sitt röstregister är viktigt. Han kan bli monoton och det är farligt. Speciellt när han argumenterar i ett ämne som fortfarande idag är känsligt.
Han borde titta o lära sig mer av Olof Palmes sätt att tala, DET var rediga grejer!
Från blocket.se
SD-nämdeman sparkad från tingsrätten
Sverige 20 jan 20:13
En sverigedemokrat fick på torsdagen lämna sitt uppdrag som nämndeman vid Värmlands tingsrätt omedelbart efter att ha gjort nedsättande uttalanden om homosexuella i en tv-intervju.
- Det kan inte vara så att en liten grupp ska försöka pådyvla oss andra sin kultur. Vi vill ju ha vår normala straightkultur, sa den förre nämndemannen till TV4 Nyheterna Värmland.
Rättens lagman anser inte att mannen är lämplig som opartisk nämndeman. Mannen kritiseras också för antisemitiska yttranden.
Skärpning. Kritiserar man diverse religioner och kulturer som förtrycker folk får man faktiskt vara bättre själv
Uppgifter som sprids via Wikileaks om utrikesminister Carl Bildt, M, och migrationsminister Tobias Billström, M, har väckt kritik. Enligt dokumenten ska de svenska ministrarna i kontakter med amerikanska företrädare under 2007 ha sagt att hedersrelaterade mord i Sverige var ett skäl till att få ett avtal med Irak om att ta hem irakier som saknade uppehållstillstånd.
"Utan ett regelverk för att skicka tillbaka tillståndslösa skulle invandringsproblemet skena okontrollerat i ett land med nio miljoner invånare" ska Bildt ha sagt enligt dokumentet.
Varken Bildt eller Billström vill kommentera uppgifterna, enligt SvD.
lol :)
Ett tal av Olof Palme om den svenska modellen, han är förvisso åt ett annat politiskt håll än mig men som retoriker ojoj! Detta borde vara Jimmies utgångspunkt, han behöver ge ett starkare intryck av ledarskap och att han är pålitlig, förtroendeingivande och vet vad han pratar om
6G5nQuPjL_c&feature=related
centern stolpe ut
C ska bli invandrarparti – invandringen måste öka ännu mera
http://www.friatider.se/c-ska-bli-invandrarparti-invandringen-maste-oka-annu-mera
http://www.expressen.se/nyheter/1.2318293/invandringen-ska-radda-c
hur tänkte hon här?
Maud Olofssons vidriga svenskfientliga tal på SVT PLAY
http://svtplay.se/v/2317043/svt_forum/c-dagar__maud_olofssons_tal
victor_n
2011-02-05, 21:20
centern stolpe ut
C ska bli invandrarparti – invandringen måste öka ännu mera
http://www.friatider.se/c-ska-bli-invandrarparti-invandringen-maste-oka-annu-mera
http://www.expressen.se/nyheter/1.2318293/invandringen-ska-radda-c
hur tänkte hon här?
Maud Olofssons vidriga svenskfientliga tal på SVT PLAY
http://svtplay.se/v/2317043/svt_forum/c-dagar__maud_olofssons_tal
mer invandring? vi borde stängt för länge sen.... jävla mjäksvenssons som försöker rövkyssa till sig röster i invandrartäta förorter...
proteinsynthesis
2011-02-05, 21:36
Ja helt vansinnigt ! Dock kommer det visa sig i kommande undersökningar. Jag tror C kommer ligga stadigt under 4% framöver och endast bli räddade i kommande val via stöd röster från moderater.
och centern är inte dom enda.
MP kräver kraftigt ökad invandring
http://www.friatider.se/mp-kraver-kraftigt-okad-massinvandring
Migration och flyktingar
Vi tror inte på konstlade gränser, utan har en vision om fri in- och utvandring, där människor har rätt att bosätta sig och verka var helst de önskar.
http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=176421
Eddie Vedder
2011-02-05, 22:28
jävla mjäksvenssons som försöker rövkyssa till sig röster i invandrartäta förorter...
Nu har jag inte kollat länkarna men varför tror du att man lockar röster från invandrartäta områden genom att prata om mer invandring. Jag skulle nog kunna tro att just invandrarna i den typen av områden är de sista som vill ha ännu mer invandring.
Men det har jag ju inget stöd för, dock tror jag att invandrare i förorterna är lika kritiska (om inte mer) till invandringspolitiken än många svenskar.
Richard Jomshof (Sd) om problemen i skolan 27 Jan 2011.
inte ens vänstern kan säja att han har fel.
nån yngre och duktigare kan gärna bädda in denna.
http://www.youtube.com/watch?v=MFljNxeUY2E&feature=player_embedded
Richard Jomshof (Sd) om problemen i skolan 27 Jan 2011.
inte ens vänstern kan säja att han har fel.
nån yngre och duktigare kan gärna bädda in denna.
http://www.youtube.com/watch?v=MFljNxeUY2E&feature=player_embedded
MFljNxeUY2E
David Cameron: Mångkulturen ett misslyckande.
Först ut var Tysklands förbundskansler Angela Merkel, nu gör Storbritanniens premiärminister David Camerom samma sak – dödförklarar mångkulturalismen. I land efter land ute i Europa inser man att idén om det mångkulturella lyckoriket har kommit till vägs ände och agerar därefter. Nu är det i stort sett bara Sverige som ensamt, maniskt och krampaktigt vidhåller den destruktiva politiken.
http://politisktinkorrekt.info/2011/02/05/david-cameron-mangkulturen-ett-misslyckande/
http://www.youtube.com/watch?v=Syi0hDhOcI0&feature=player_embedded
ännu en lågutbildad rasist eller? en efter en börjar nu vakna ur törnrosasömnen.
Singapores fd. premiärminister: ”Vi har inte lyckats integrera muslimerna”
Jag vill inte såra det muslimska samfundet [PI: ca 15 procent av befolkningen är muslimer], men jag måste vara uppriktigt för att det jag säger ska vara av värde.
Jag menar att idag kan vi [i Singapore] integrera vem som helst, förutom muslimer
http://politisktinkorrekt.info/2011/02/05/singapores-fd-premiarminister-vi-har-inte-lyckats-integrera-muslimerna/
nu gör Storbritanniens premiärminister David Camerom samma sak – dödförklarar mångkulturalismenJa! En ännu mer stigmatiserad debatt i Europas kanske mest stigmatiserade land när det kommer till mångkultur!
Precis vad vi behövde.
Först ut var Tysklands förbundskansler Angela Merkel, nu gör Storbritanniens premiärminister David Camerom samma sak – dödförklarar mångkulturalismen. I land efter land ute i Europa inser man att idén om det mångkulturella lyckoriket har kommit till vägs ände och agerar därefter. Nu är det i stort sett bara Sverige som ensamt, maniskt och krampaktigt vidhåller den destruktiva politiken.
Fast när det gäller Merkel hade ju den svenska PI- och SD-kadern överhuvudtaget inte förstått vad hon pratade om (kanske för att ingen, inklusive många icke-tyska journalister, inte kunde tillräckligt med tyska för att fatta mer än "Kultur" och "gescheitert"?), vilket också påpekades. Även här på Kolozzeum.
Fast när det gäller Merkel hade ju den svenska PI- och SD-kadern överhuvudtaget inte förstått vad hon pratade om (kanske för att ingen, inklusive många icke-tyska journalister, inte kunde tillräckligt med tyska för att fatta mer än "Kultur" och "gescheitert"?), vilket också påpekades. Även här på Kolozzeum.
tala gärna om för oss som inte fattar vad som sas.
tala gärna om för oss som inte fattar vad som sas.
Om du verkligen är intresserad är det bara att leta upp de gamla inläggen, med länkar, i denna diskussion. Jag har för mig att du valde att inte bemöta dem då.
Vi tror inte på konstlade gränser, utan har en vision om fri in- och utvandring, där människor har rätt att bosätta sig och verka var helst de önskar.
Trevligt att partier redan idag har såna visioner :)
Petzäll goes fyllecell *flex*
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8523786.ab
för detta är väl tråden om SD?
Upptaget
2011-02-06, 15:41
Nej, varför tror du det?
Nej, varför tror du det?
Hmm, gissade :)
Petzäll goes fyllecell *flex*
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8523786.ab
oh noes nu slutar nog SD röstarna rösta på SD ;)
oh noes nu slutar nog SD röstarna rösta på SD ;)
Hehe, det tog ett tag innan den länken kom upp
Kände mig manad. Nej, men lite mer seriöst. Hade jag röstat på SD hade jag känt mig jävligt sviken av en händelse som denna. Eller vad säger du ryssen? En ung man på 22 år kommer in i riksdagen och ganska snart efter inträdet snefyllar han och åker in i fyllecell. Väl lagda röster.
Bra att Cameron sätter ned foten!
More to come..
Bra att Cameron sätter ned foten!
More to come..Jag är orolig över Shariadomstolarna i Storbritannien. Varför vika sig för religiösa intressen? Man kan väl ha ett sekulärt samhälle, samtidigt som man inte motarbetar mångkultur?
Jag hoppas att Cameron m fl tar itu med dessa domstolar.
Man kan väl ha ett sekulärt samhälle, samtidigt som man inte motarbetar mångkultur?
Plus hundra.
Kände mig manad. Nej, men lite mer seriöst. Hade jag röstat på SD hade jag känt mig jävligt sviken av en händelse som denna. Eller vad säger du ryssen? En ung man på 22 år kommer in i riksdagen och ganska snart efter inträdet snefyllar han och åker in i fyllecell. Väl lagda röster.
han får supa hur mycket han vill en ledig lördagskväll han sitter inte i regeringsställning och ska vara tillgänglig dygnet runt.
har han gjort nått olagligt..nej inte vad jag vet..vet du?
dålig reklam..ja synd på en så duktig debattör.
går jag ur partiet och avsäjer mig mina uppdrag och ansluter till v istället..knappast.
har jag varit så full..jag tror det. har dom flesta av sveriges vuxna varit snorfulla nån gång..jag tror det.
Jag är orolig över Shariadomstolarna i Storbritannien. Varför vika sig för religiösa intressen? Man kan väl ha ett sekulärt samhälle, samtidigt som man inte motarbetar mångkultur?
Jag hoppas att Cameron m fl tar itu med dessa domstolar.
Problemet är väl att det är mångkulturen som motarbetar det sekulära samhället?
Dvs man kan förmodligen inte ha ett multikulturellt samhälle utan att motarbeta sekularitet.
Dvs man kan förmodligen inte ha ett multikulturellt samhälle utan att motarbeta sekularitet.
+100
Det har aldrig funnits ett multikulturellt samhälle på jorden som fungerat.
Hört talas om USA? Man ska vara inihelvete självgod för att säga att det landet inte fungerar.
Du låter klyftig. En riksdagspolitikers snedsteg i privatlivet påverkar alltså ditt val av parti att rösta på.
SD gillar ju varken mångkultur eller sekularisering.
"Sverigedemokraterna kritiserar det mångkulturella samhället och betonar i stället värnande av det nationella arvet."
"Partiet vill slå vakt om en kristen tradition och motverka sekularisering av den svenska kyrkan. Man vill också ytterligare stärka Svenska kyrkans ställning i samhället, och har som mål att svenska kyrkan återigen skall bli en statskyrka."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigedemokraterna
han får supa hur mycket han vill en ledig lördagskväll han sitter inte i regeringsställning och ska vara tillgänglig dygnet runt.
har han gjort nått olagligt..nej inte vad jag vet..vet du?
dålig reklam..ja synd på en så duktig debattör.
går jag ur partiet och avsäjer mig mina uppdrag och ansluter till v istället..knappast.
har jag varit så full..jag tror det. har dom flesta av sveriges vuxna varit snorfulla nån gång..jag tror det.
Nej, jag har inte sagt att han har gjort något olagligt. För mig är det helt enkelt ett beteende som inte är förenligt med att ha ett politiskt uppdrag, speciellt i riksdagen. Sedan, helt ärligt, lördagskväll eller inte. Att vara politiker är ett heltidsjobb och privatlivet bör skötas på ett ordnat sätt. Det finns ju ett antal politiker som avgått pga privata problem/skandaler. Så jag tycker allt att det är lite vanskligt att göra den åtskillnaden. Han sabbar ju upp både sitt personliga och partiets (helt ärligt, redan skamfilade) rykte/förtroendekapital.
Om vi drar till med ett litet extremt exempel. Om du nu tycker han får göra som han vill. Är det för dig OK att en förtroendevald politiker drar på sig en fylla så han blir redlös och god för fyllecellen varje helg? Det är inte ett beteende som för mig är likställt med en plats i riksdagen i alla fall.
Sverigedemokraterna tycker förresten själva att detta inte är ett bra beteende, det är ju ganska solklart iaf. Men visst, bara för man röstade på partiet eller är partimedlem så måste man inte hålla med om styrelsens beslut. Det kan jag köpa.
Du låter klyftig. En riksdagspolitikers snedsteg i privatlivet påverkar alltså ditt val av parti att rösta på.
Du låter också klyftig, verkligen. Första inlägget till mig är lagom syrligt, trevligt! Jag tror du finner svar på ditt påstående, eller om du kanske vill kalla det fråga i min text ovan.
F.ö, tror du inte att politiska skandaler (låt gå för att omfånget må ha varit större) har fått folk att byta parti?
Hört talas om USA? Man ska vara inihelvete självgod för att säga att det landet inte fungerar.
Dåligt skämt hoppas jag..
Nej, jag har inte sagt att han har gjort något olagligt. För mig är det helt enkelt ett beteende som inte är förenligt med att ha ett politiskt uppdrag, speciellt i riksdagen. Sedan, helt ärligt, lördagskväll eller inte. Att vara politiker är ett heltidsjobb och privatlivet bör skötas på ett ordnat sätt. Det finns ju ett antal politiker som avgått pga privata problem/skandaler. Så jag tycker allt att det är lite vanskligt att göra den åtskillnaden. Han sabbar ju upp både sitt personliga och partiets (helt ärligt, redan skamfilade) rykte/förtroendekapital.
Om vi drar till med ett litet extremt exempel. Om du nu tycker han får göra som han vill. Är det för dig OK att en förtroendevald politiker drar på sig en fylla så han blir redlös och god för fyllecellen varje helg? Det är inte ett beteende som för mig är likställt med en plats i riksdagen i alla fall.
Sverigedemokraterna tycker förresten själva att detta inte är ett bra beteende, det är ju ganska solklart iaf. Men visst, bara för man röstade på partiet eller är partimedlem så måste man inte hålla med om styrelsens beslut. Det kan jag köpa.
Du låter också klyftig, verkligen. Första inlägget till mig är lagom syrligt, trevligt! Jag tror du finner svar på ditt påstående, eller om du kanske vill kalla det fråga i min text ovan.
F.ö, tror du inte att politiska skandaler (låt gå för att omfånget må ha varit större) har fått folk att byta parti?
Sluta få det att låta som att det skulle vara något speciellt med att vara riksdagsman. 349 marionetter med hög lön, hög semester och noll ansvar:thumbup:
Killen är 22 bast, imo lite för ung för ansvaret.
Killen är 22 bast, imo lite för ung för ansvaret.
För det är väldigt svårt att trycka på en knapp då och då samt köra lite spel för gallerierna:)
Sluta få det att låta som att det skulle vara något speciellt med att vara riksdagsman. 349 marionetter med hög lön, hög semester och noll ansvar:thumbup:
Såklart det är en speciell ansvarsställning de har. Det är inte ett speciellt genomtänkt eller utvecklat resonemang att påstå att de är marionetter. Men visst låter det tufft att säga att riksdagen består av marionetter, jättetufft.
"Sverigedemokraterna kritiserar det mångkulturella samhället och betonar i stället värnande av det nationella arvet."
"Partiet vill slå vakt om en kristen tradition och motverka sekularisering av den svenska kyrkan. Man vill också ytterligare stärka Svenska kyrkans ställning i samhället, och har som mål att svenska kyrkan återigen skall bli en statskyrka."
Ja SD är i grunden ett värdekonservativt kristendemokratiskt parti, men det var väll ingen nyhet?
SD har vid upprepade tillfällen (senast och mest offentligt i samband med gudstjänsten vid riksdagens öppnande) ganska tydligt visat att det man vill ha är en pittoresk accessoar, inte en kyrka.
Såklart det är en speciell ansvarsställning de har. Det är inte ett speciellt genomtänkt eller utvecklat resonemang att påstå att de är marionetter. Men visst låter det tufft att säga att riksdagen består av marionetter, jättetufft.
På vilket sätt har de ansvar? Det är inte direkt så att en enskild riksdagsman någonsin ställs till svars för ett beslut taget i riksdagen.
De bestämmer ju inte själva vad de ska rösta på så hur är de inte marionetter? De sitter där pga sitt parti och partiet bestämmer vad de ska rösta på(de kan ju naturligtvis skita i det men då är det byebye sen). Debatterna är lite lol också, eftersom frågan redan är avgjord så är ju debatterna ett spel för galleriet. Där besluten tas är inte allmänheten välkommen.
Och jag vet inte om jag tycker att 50.000 eller vad det nu är för lön de får är en rättvis lön för så lite och så enkelt jobb.
+100
Det har aldrig funnits ett multikulturellt samhälle på jorden som fungerat.http://www.pakmission.ca/images/Vancouver.jpg
Dvs man kan förmodligen inte ha ett multikulturellt samhälle utan att motarbeta sekularitet.Det finns religiösa fundamentalistiska element i mångkulturella samhällen ja. Därav vikten i att landet behåller sin sekulära status.
SD har vid upprepade tillfällen (senast och mest offentligt i samband med gudstjänsten vid riksdagens öppnande) ganska tydligt visat att det man vill ha är en pittoresk accessoar, inte en kyrka.
Det är helt riktigt, kristna värderingar om man nu inte sitter i partiledningen. Mer förvirrat kan det knappast bli. Jag undrar om SD toppen anser att lucia är en svensk tradition? :D
Haha:D
De bestämmer ju inte själva vad de ska rösta på så hur är de inte marionetter? De sitter där pga sitt parti och partiet bestämmer vad de ska rösta på. Debatterna är lite lol också, eftersom frågan redan är avgjord så är ju debatterna ett spel för galleriet. Där besluten tas är inte allmänheten välkommen.
Ja, det är ju en inställning, men den känns inte så överdrivet verklighetsförankrad och även någorlunda inskränkt. No offence. Tror du att allt personerna i riksdagen gör är att sitta och trycka på knappar? Det är ganska uppenbart att de jobbar med olika frågor, driver sina intresseområden, debatterar i andra forum än plenisalen osv. När riksdagen röstar genom exempelvis en motion har ju denna debatterats, stötts och blötts samt omformulerats/omformats för att få den utformning som den har när den kommer till röstningen. Detta förstår jag efter att ha studerat hur riksdagen fungerar när jag gick i tvåan på gymnasiet. Någon som har studerat statskunskap kan utveckla mitt resonemang ytterligare.
På vilket sätt har de ansvar? Det är inte direkt så att en enskild riksdagsman någonsin ställs till svars för ett beslut taget i riksdagen.
De bestämmer ju inte själva vad de ska rösta på så hur är de inte marionetter? De sitter där pga sitt parti och partiet bestämmer vad de ska rösta på(de kan ju naturligtvis skita i det men då är det byebye sen). Debatterna är lite lol också, eftersom frågan redan är avgjord så är ju debatterna ett spel för galleriet. Där besluten tas är inte allmänheten välkommen.
Och jag vet inte om jag tycker att 50.000 eller vad det nu är för lön de får är en rättvis lön för så lite och så enkelt jobb.
Och här kommer medias roll in i bilden, folk kan ju visa sitt missnöje i några frågor genom att rösta in en annan majoritet.
Ja, det är ju en inställning, men den känns inte så överdrivet verklighetsförankrad och även någorlunda inskränkt. No offence. Tror du att allt personerna i riksdagen gör är att sitta och trycka på knappar? Det är ganska uppenbart att de jobbar med olika frågor, driver sina intresseområden, debatterar i andra forum än plenisalen osv. När riksdagen röstar genom exempelvis en motion har ju denna debatterats, stötts och blötts samt omformulerats/omformats för att få den utformning som den har när den kommer till röstningen. Detta förstår jag efter att ha studerat hur riksdagen fungerar när jag gick i tvåan på gymnasiet. Någon som har studerat statskunskap kan utveckla mitt resonemang ytterligare.
Men bestämmer de själva? Är det de som har kontroll på sina partier eller är det tvärtom? Debatter i andra forum än plenisalen får i sammanhanget anses som oviktiga, det är ju plenisalen deras förmodat viktiga arbete sker. I plenisalen sker ö.h.t inget viktigt arbete då förslaget är färdigt när det tas upp där. Och partierna har redan internt beslutat vad ledamöterna ska rösta på.
Säger inte att det är något större fel med det(förutom lönerna gubevars), tycker styret av staten funkar helt ok som det är nu.
Men bestämmer de själva? Är det de som har kontroll på sina partier eller är det tvärtom? Debatter i andra forum än plenisalen får i sammanhanget anses som oviktiga, det är ju plenisalen deras förmodat viktiga arbete sker. I plenisalen sker ö.h.t inget viktigt arbete då förslaget är färdigt när det tas upp där. Och partierna har redan internt beslutat vad ledamöterna ska rösta på.
Säger inte att det är något större fel med det(förutom lönerna gubevars), tycker styret av staten funkar helt ok som det är nu.
Inte helt rätt, ledamöternas viktigaste jobb är att bearbeta och komma fram med förslag. Och partierna har inte längre den absoluta makten över sina ledamöter.
Inte helt rätt, ledamöternas viktigaste jobb är att bearbeta och komma fram med förslag. Och partierna har inte längre den absoluta makten över sina ledamöter.
En ledamot kan ju naturligtvis rösta som han vill, men det gör han inte om han vill ha kvar jobbet:)
En ledamot kan ju naturligtvis rösta som han vill, men det gör han inte om han vill ha kvar jobbet:)
Finns ingen som kan sparka en ledamot innan nästa val även om han ändrar parti mitt i mandatperioden. Man hamnar nog inte på partiets lista inför nästa val, men det gäller ju som vanligt att synas flitigt i medierna så att folk kommer ihåg namnet. Det blir vanligare och vanligare med olika åsikter i små frågor eftersom partierna i grunden har till största del liknande åsikter.
Jag blir bara så sugen på att lägga in en random bild på en frågvis uggla med undertexten "O'RLY?".
Finns ingen som kan sparka en ledamot innan nästa val även om han ändrar parti mitt i mandatperioden.
Har inte det faktiskt hänt, jag har för mig det?
Det har hänt att vissa ledamoter sagt upp sig från sitt parti, de får då sitta kvar i riksdagen mandatperioden ut som "oberoende".
Jag tror det finns ett bra ord för detta men kommer på det just nu.
Det har hänt att vissa ledamoter sagt upp sig från sitt parti, de får då sitta kvar i riksdagen mandatperioden ut som "oberoende".
Ursprungsbefolkningen där är säkert imponerade av massinvandringen. Vem gillar inte att att bo i reservat lixom
Politiskt vilde va?
Politiskt vilde va?
Precis där har du det tack.
Ursprungsbefolkningen där är säkert imponerade av massinvandringen. Vem gillar inte att att bo i reservat lixom
Asiater, tyskar, holländare, italienare, engelsmän, fransmän, mexicanare, judar, svarta mfl bor i sina egna enklaver om de råkar bo i samma stad.
Som sagt det är ingen mångkultur
Skriftligt uttalande från William Petzäll
2011-02-06 18:06
Mediauppgifter har idag gjort gällande att jag under natten till söndagen skall ha gripits av polis efter att ha vandaliserat min för detta flickväns lägenhet. Detta är inte sant. Jag har inte gripits och jag har inte gjort mig skyldig till någon vandalisering. Vad som däremot är sant är att jag omhändertogs i kraftigt berusat tillstånd i den lägenhet som jag fortfarande delar med min före detta flickvän, som jag fortfarande har en god och nära relation till.
Upprinnelsen till nattens händelse ligger drygt ett år tillbaka i tiden. Under en tågresa till Lund blev jag oprovocerat attackerad av en psykiskt sjuk man som försökte hugga ihjäl mig med en kniv och jag lyckades med nöd och näppe undkomma med livet i behåll. Händelsen, som för mig skulle visa sig bli mycket svårbearbetad, gjorde att jag drabbades av återkommande panikångestattacker. Den pyskiska stress som följt med valrörelsen och riksdagsinträdet har tyvärr förvärrat situationen och försvårat mitt tillstånd.
För att lättare kunna bearbeta mina problem och för att kunna fullgöra min uppgift som riksdagsledamot har jag av läkare fått utskrivet starka ångestdämpande mediciner. Jag borde ha förstått att dessa mediciner inte bör kombineras med intag av alkohol, men detta var ändå vad som skedde under gårdagskvällen.
För att komma tillrätta med mina problem kommer jag nu att på obestämd tid ta en timeout från mitt politiska uppdrag. Jag förstår att förtroendet för mig är allvarligt skadat och vill från djupet av mitt hjärta framföra en ursäkt till de väljare, partivänner och nära och kära som jag svikit genom mitt omdömeslösa agerande.
Jag känner mig för stunden inte tillräckligt stark för att vidare kommentera saken och jag vill vädja till företrädare för massmedia att respektera detta.
William Petzäll
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sverigedemokraterna/pressrelease/view/skriftligt-uttalande-fraan-william-petzaell-575666?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=pressrelease&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
Ja, man får ju hoppas att han kommer över det hela och mår bättre.
Men ryssen, kan du inte svara på mitt inlägg till dig?
f.ö är det intressant att han i sin replik till expressen säger som så följer
Det enda jag tar är vanlig medicinering, morgon och kväll, men som inte har nån effekt på själva alkoholruset. Det boostar inte upp det så att säga. Jag har haft medicinerna i ett år, säger Petzäll och tillägger att det rör sig om blodtrycksmedicin.
Medan han i sitt egenformulerade skriftliga uttalande skriver att det är ångestdämpande som han borde vetat inte ska kombineras med alkohol. Verkar som han drog ihop en liten nödlögn på plats när expressen pratade med honom. Och snälla använd inte ordet "gammelmedia" och klaga på dom, för jag förstår inte hur vinkeln "ofarlig blodtrycksmedicin" säljer lösnummer.
Ja, man får ju hoppas att han kommer över det hela och mår bättre.
Men ryssen, kan du inte svara på mitt inlägg till dig?
jag ser ingen tydlig fråga?
f.ö är det intressant att han i sin replik till expressen säger som så följer [citat om bt-medicin]
Medan han i sitt egenformulerade skriftliga uttalande skriver att det är ångestdämpande som han borde vetat inte ska kombineras med alkohol. Verkar som han drog ihop en liten nödlögn på plats när expressen pratade med honom. Och snälla använd inte ordet "gammelmedia" och klaga på dom, för jag förstår inte hur vinkeln "ofarlig blodtrycksmedicin" säljer lösnummer.
Man förstår aldrig när politiker gråter ut om sina själsliga kriser och vad de har lett till. Kristina Axén-Olin talade ut i diverse media om hur hon gick på AA och åt psykofarmaka men var jävligt noga med att poängtera att hon var minsan inte alkoholist och minsann inte ett psykfall. Logiken där är för avancerad för mig i alla fall.
Visste väl att det bara var en tidsfråga till den fjanten skulle göra bort sig...
Åh, den gamla liknelsen. Problemet är att ursprungsbefolkningen var lika disparat som Europas befolkning. Det fanns mängder med indianer som raskt började utrota andra indianer, och därefter blev ytterligt assimilerade. Det fanns kort sagt ingen "indiansk" rastillhörighet eller kultur som samlade dem.
Åh, den gamla liknelsen. Problemet är att ursprungsbefolkningen var lika disparat som Europas befolkning. Det fanns mängder med indianer som raskt började utrota andra indianer, och därefter blev ytterligt assimilerade. Det fanns kort sagt ingen "indiansk" rastillhörighet eller kultur som samlade dem.
Så folkmord är ok om man får hjälp och offren inte tillhör en enhetlig kultur. Socialdemokratisk logik när den är som bäst..
Man förstår aldrig när politiker gråter ut om sina själsliga kriser och vad de har lett till. Kristina Axén-Olin talade ut i diverse media om hur hon gick på AA och åt psykofarmaka men var jävligt noga med att poängtera att hon var minsan inte alkoholist och minsann inte ett psykfall. Logiken där är för avancerad för mig i alla fall.
Man kan ju vara säkra på att de knappast klarat en vecka som poliser, soldater eller sjukvårdare iaf. Nej men, troligtvis är det någon media ansvarig som coachat dem i media relationer. Man vinner sympatier på det sättet.
Så folkmord är ok om man får hjälp och offren inte tillhör en enhetlig kultur. Socialdemokratisk logik när den är som bäst..
Tja, det var ju så svenskar hamnade i sverige, celter från spanien till irland, osv. Inget nytt alltså.
High1ander
2011-02-07, 02:12
De landet har ju ändå en restriktiv invandring (jag får inte jobba där eller bo där längre)? De mesta kommer ju in illegalt.
Är väl kanske inte så bra att Kalifornien i framtiden kommer ha mer icke-vita än vita invånare. Inte för jag bryr mig om hudfärg, men mexarna är inte direkt kända för att vara de som lär sig engelska snabbast. Det som däremot är bra att de "assimileras" in i Amerikanska synsättet, "du ska jobba för att överleva". Det finns nog flera orsaker till varför invandrare i USA inte är soffliggare, de flyr till USA för ett bättre liv, som de vill skapa. Till Sverige flyr man för ett bättre liv som någon annan ska skapa.
Det finns nog flera orsaker till varför invandrare i USA inte är soffliggare, de flyr till USA för ett bättre liv, som de vill skapa. Till Sverige flyr man för ett bättre liv som någon annan ska skapa.
http://www.migrationsinfo.se/arbetsmarknad/foretagande/
Nope.
Nope.
Statistik kan ju visa lite allt möjligt...
"Andelen företagare bland förvärvsarbetande är något högre bland utrikes än inrikes födda."
Jmf då andel förvärvsarbetande svenskar vs invandrare. Tror det slutar med att större andel svenskar är företagare om man räknar in den låga förvärvsfrekvensen bland många invandrargrupper.
jag ser ingen tydlig fråga?
Detta.
Om vi drar till med ett litet extremt exempel. Om du nu tycker han får göra som han vill. Är det för dig OK att en förtroendevald politiker drar på sig en fylla så han blir redlös och god för fyllecellen varje helg?
Statistik kan ju visa lite allt möjligt...
"Andelen företagare bland förvärvsarbetande är något högre bland utrikes än inrikes födda."
Jmf då andel förvärvsarbetande svenskar vs invandrare. Tror det slutar med att större andel svenskar är företagare om man räknar in den låga förvärvsfrekvensen bland många invandrargrupper.
Visst kan man göra det, men då missar man det viktiga faktum att en större del invandrare än svenskfödda arbetslösa, startar egna företag för att ta sig ur arbetslöshet. Motsäger väll det inlägg jag quotade no?
Detta.
lite stor skillnad och sitta i fyllecell en gång mot 52 gånger. så nej 52 gånger är inte ok.
Nope.
Vore intressant att veta hur många av dessa som har frisörsalong/pizzeria och hur mycket skatt de betalar in.
Vore intressant att veta hur många av dessa som har frisörsalong/pizzeria och hur mycket skatt de betalar in.
Vilket trevligt fox news inlägg, klassiskt :D
Vilket trevligt fox news inlägg, klassiskt :D
Säg ett enda stort eller medelstort företag som ägs av en utomeuropeisk invandrare?
lite stor skillnad och sitta i fyllecell en gång mot 52 gånger. så nej 52 gånger är inte ok.
Vart går gränsen då? 2 fylleceller? 5 fylleceller? 10 fylleceller?
Tja, det var ju så svenskar hamnade i sverige, celter från spanien till irland, osv. Inget nytt alltså.
Så att det har skett tidigare gör folkmord ok?
Säg ett enda stort eller medelstort företag som ägs av en utomeuropeisk invandrare?
Mrs Cheng's det var lätt, känner hennes dotter lite på långt håll .)
Fail igen. Ska man kalla något folkmord får man nog bevisa att det var planerat och sanktionerat, vilket det inte var. Och det är inte alls irrelevant att påpeka att US Army hade god hjälp av vänligt inställda stammar. Om folkmordstanken verkligen hade existerat hade inga indianer överlevt - så illa var det. Dödligheten i sjukdomar var ohyggligt mycket större än de som dödades i strid. Men det var knappast avsiktligt.
Så att det har skett tidigare gör folkmord ok?
Ja självklart eller hur. Vet du vad jag tycker är intressant? I USA studerade jag en hel kurs motsvarande historia A som halva kursen gick åt till att studera Amerikanska statens sätt att behandla urbefolkningen och relokaliseringen till Oklahoma, de olika stammarna deras kultur och de så kallade "döds marscherna". Var de kom ifrån och var de hamnade. American history 1, och Oklahoma history.
Vad jag vet så läser man aldrig i svenska skolan om svenskars behandling av samer, finnar, eller svenska statens inblandande i andra världskriget och andra händelser. Brukar bli lite Sverker ätten, Vasa, Gustav adolph, Gustav 3, Karl 12 och inte så mycket mer.
Mrs Cheng's det var lätt, känner hennes dotter lite på långt håll .)
Då borde du veta att det är norskägt! ;)
Ja självklart eller hur. Vet du vad jag tycker är intressant? I USA studerade jag en hel kurs motsvarande historia A som halva kursen gick åt till att studera Amerikanska statens sätt att behandla urbefolkningen och relokaliseringen till Oklahoma, de olika stammarna deras kultur och de så kallade "döds marscherna". Var de kom ifrån och var de hamnade. American history 1, och Oklahoma history.
Vad jag vet så läser man aldrig i svenska skolan om svenskars behandling av samer, finnar, eller svenska statens inblandande i andra världskriget och andra händelser. Brukar bli lite Sverker ätten, Vasa, Gustav adolph, Gustav 3, Karl 12 och inte så mycket mer.
Fail igen. Ska man kalla något folkmord får man nog bevisa att det var planerat och sanktionerat, vilket det inte var. Och det är inte alls irrelevant att påpeka att US Army hade god hjälp av vänligt inställda stammar. Om folkmordstanken verkligen hade existerat hade inga indianer överlevt - så illa var det. Dödligheten i sjukdomar var ohyggligt mycket större än de som dödades i strid. Men det var knappast avsiktligt.
Jag har hört bättre ursäkter och bortförklaringar av nazister om judeutrotningen. Jag vet inte om det är mer komiskt eller tragiskt att se två folkmordsnostalgiker först hacka på SD för att sedan försvara grova övergrepp.
Då borde du veta att det är norskägt! ;)
Tja och Sturegallerian ägs av araber soo..
Anne Cheng Co är fortfarande deras företag.
Jag har hört bättre ursäkter och bortförklaringar av nazister om judeutrotningen. Jag vet inte om det är mer komiskt eller tragiskt att se två folkmordsnostalgiker först hacka på SD för att sedan försvara grova övergrepp.
Du har inte funderat på att omtalade ansvarige för folkmorden även inkluderar 1.5 miljoner svenskar som emigrerade? Du vet såna där invandrare? Jag menar dom var väll fortfarande svenskar när de steg iland.
Jag erkänner, jag är egentligen Hitler. Nu blir Godwin stolt.
Tja och Sturegallerian ägs av araber soo..
Anne Cheng Co är fortfarande deras företag.
Invandrare eller nån oljeshejk?
Anne Cheng Co omsätter inte ens 1 milj kronor. Räknar du det som medelstort företag?
Du har fortfarande inte kommit på något stort eller medelstort företag som ägs utav en utomeuropeisk invandrare.
Jag har hört bättre ursäkter och bortförklaringar av nazister om judeutrotningen. Jag vet inte om det är mer komiskt eller tragiskt att se två folkmordsnostalgiker först hacka på SD för att sedan försvara grova övergrepp.Här kan man läsa lite: http://en.wikipedia.org/wiki/American_Indian_Wars
Ett antal spridda massakrer ja, och en väldigt tragisk situation för indianerna. Men folkmord vetefan. I så fall får man ha en ganska bred definition av folkmord och använda det i nästan alla folkförflyttningar och kolonisationer genom tiderna.
Invandrare eller nån oljeshejk?
Anne Cheng Co omsätter inte ens 1 milj kronor. Räknar du det som medelstort företag?
Du har fortfarande inte kommit på något stort eller medelstort företag som ägs utav en utomeuropeisk invandrare.
Det finns ju en anledning till att folk säljer av sina andelar eller flyttar utomlands, skatter. Varför just utomeuropeisk?
Herr Oberst
2011-02-07, 13:30
DDet finns nog flera orsaker till varför invandrare i USA inte är soffliggare, de flyr till USA för ett bättre liv, som de vill skapa. Till Sverige flyr man för ett bättre liv som någon annan ska skapa.
Nope.
Det finns ju en anledning till att folk säljer av sina andelar eller flyttar utomlands, skatter.
Just så var det visst
Just så var det visst
Storföretag, småföretag. Skatteplanering. Det finns en anledning till att inget svenskt storföretag har etablerat sig de senaste hmm 35-40 åren?
Du har fortfarande inte kommit på något stort eller medelstort företag som ägs utav en utomeuropeisk invandrare.Haha. Det hade varit kul att se en miljardär-utlänning flytta till Sverige. Vi erbjuder höga skatter och regn! Han har nog råd med privata och bättre alternativ till sina barn, i ett soligare och varmare land. Men vem vet, han kanske är idealist.
Men för att svara på din fråga så tänker jag instinktivt på Felix.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Herbert_Felix
http://en.wikipedia.org/wiki/Bonnier_Group (dansk-tyska invandrare)
Det finns ju en anledning till att folk säljer av sina andelar eller flyttar utomlands, skatter. Varför just utomeuropeisk?
För att jag tror att de såkallade företagarna i din tidigare länk till stor del består av utomeuropeiska invandrare som driver pizzerior/frisörsalonger/kemtvättar och alla vet ju att dessa byter ägare var och vartannat år, så det är väl inte konstigt om statistiken ser ut som den gör.
Haha. Det hade varit kul att se en miljardär-utlänning flytta till Sverige. Vi erbjuder höga skatter och regn! Han har nog råd med privata och bättre alternativ till sina barn, i ett soligare och varmare land. Men vem vet, han kanske är idealist.
Men för att svara på din fråga så tänker jag instinktivt på Felix.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Herbert_Felix
http://en.wikipedia.org/wiki/Bonnier_Group (dansk-tyska invandrare)
Här kan du läsa på vilka länder som tillhör europa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Europa
För att jag tror att de såkallade företagarna i din tidigare länk till stor del består av utomeuropeiska invandrare som driver pizzerior/frisörsalonger/kemtvättar och alla vet ju att dessa byter ägare var och vartannat år, så det är väl inte konstigt om statistiken ser ut som den gör.
Jo det vet ju alla. Bättre att som svensk storföretagare flytta utomlands och betala 0 i skatt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/EuropaHahaha
http://sv.wikipedia.org/wiki/Europa
Det var ju ett safe bet med utomeuropeiska stor/mellan företag, med tanke på att under samma period som vi haft utomeuropeisk invandring i större utsträckning så har inte heller något stort eller mellanstort svensk företag etablerat sig. Finns det ett undantag så är det utlandsägt.
Det måste ha etablerats mängder med medelstora företag under de senaste åren. Det räcker att de har +50 anställda och en omsättning på +10 milj € för att kallas medelstort företag.
Det måste ha etablerats mängder med medelstora företag under de senaste åren. Det räcker att de har +50 anställda och en omsättning på +10 milj € för att kallas medelstort företag.
Nämn ett som inte är utlandsägt? :D
Nämn ett som inte är utlandsägt? :D
Kan ju ta några exempel från den branch jag jobbade tidigare inom:
Marginalen
Wasa Kredit
Klarna
Svea Ekonomi
Sergel
PayEx
Bleustep
Infotorg
Kalix Tele24
Hmm Infotorg ägs av Bonnier, Svea ekonomi 500+ anställda, Wasa kredit ägs av Länsförsäkringar, Bleustep ägs av Bregal Capital LLP, PayEx 600+ anställda, Kalix Tele24 ägs av Telenor, Sergel 400+ anställda, Klarna 400+ anställda.
Marginalen passar in, jag bockar och bugar. Men de passar in bara för att de tappat 150 anställd på 3år :) Ärligt hade det varit lite fräschare med bolag som inte i grunden finansierats av Sveriges investment elit.
"Ett medelstort företag har färre än 250 anställda. Företaget ska ha en årlig omsättning som understiger 40 miljoner euro eller en balansomslutning som understiger 27 miljoner euro." hmm ;)
Ett stort företag är väl ett bättre exempel än ett medelstort då det finns färre av dessa och jag hade inte några problem att komma på flera st.
Ett stort företag är väl ett bättre exempel än ett medelstort då det finns färre av dessa och jag hade inte några problem att komma på flera st.
Det skulle vara mer intressant att se storföretag som vuxit fram med medel som en invandrare har tillgång till och inte något företag startat av en person som redan sitter på 30 styrelseposter född i Danderyd och utbildad på HHS. Förstår du min poäng?
Men nu diskuterade vi utomeuropeiska invandrare, europeiska finns det gott om bland storföretagen. Utomeuropeiska invandrare är dock flitigaste i Sverige på både starta företag och anställer i snitt mer personer än svenska. Men de har svårare att växa, eftersom de saknar investerare och kontakter.
Du har inte funderat på att omtalade ansvarige för folkmorden även inkluderar 1.5 miljoner svenskar som emigrerade? Du vet såna där invandrare? Jag menar dom var väll fortfarande svenskar när de steg iland.
Men kom igen nu, det är inte jag som försöker bortförklara övergreppen.
Det skulle vara mer intressant att se storföretag som vuxit fram med medel som en invandrare har tillgång till och inte något företag startat av en person som redan sitter på 30 styrelseposter född i Danderyd och utbildad på HHS. Förstår du min poäng?
Men nu diskuterade vi utomeuropeiska invandrare, europeiska finns det gott om bland storföretagen. Utomeuropeiska invandrare är dock flitigaste i Sverige på både starta företag och anställer i snitt mer personer än svenska. Men de har svårare att växa, eftersom de saknar investerare och kontakter.
Svea Ekonomi som jag hade som exempel innan har vuxit fram från ingenting, tror det är precis samma med Marginalen och Klarna.
Har du någon teori till varför det inte finns något företag i något muslimskt land som är större än Sveriges största företag? De är ju trots allt 1,5 miljarder utövare och det borde ju rimligtvis finnas kapital nånstans.
Svea Ekonomi som jag hade som exempel innan har vuxit fram från ingenting, tror det är precis samma med Marginalen och Klarna.
Har du någon teori till varför det inte finns något företag i något muslimskt land som är större än Sveriges största företag? De är ju trots allt 1,5 miljarder utövare och det borde ju rimligtvis finnas kapital nånstans.
Räknar du i tillgångar är bankerna störst, räknar du i intäkter så slår olje och gasbolagen våra företag med marginal.
Men kom igen nu, det är inte jag som försöker bortförklara övergreppen.
"nehe så du menar att du stöödjer det!" Ganska tråkigt argument, när man inte har något bättre att komma med.
Räknar du i tillgångar är bankerna störst, räknar du i intäkter så slår olje och gasbolagen våra företag med marginal.
Precis, OPEC är inte ett företag men bör nämnas i sammanhanget. Det är ett gäng med främst muslimska länder som styr en jäkligt stor del av handeln med olja.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=4336500
"Det är inte bara i Sverige som vi lycksaliggjorts av den exotiska "kulturberikningen" av zigenare från de forna öststaterna som likt en förtärande gräshoppssvärm översvämmat Europa"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=4336500
"Det är inte bara i Sverige som vi lycksaliggjorts av den exotiska "kulturberikningen" av zigenare från de forna öststaterna som likt en förtärande gräshoppssvärm översvämmat Europa"
Dom är verkligen smidiga ibland.
Kan någon förklara syftet med dom senaste sidorna i denna tråden?
Kort resume kanske? :)
Kan någon förklara syftet med dom senaste sidorna i denna tråden?
Kort resume kanske? :)
Två diskussioner som löper parallellt:
1. Kan (utomeuropeiska) invandrare starta och driva företag eller inte?
2. USA är ett exempel på ett samhälle där flera kulturer samexisterar - nä! - jo! nä! -jo! -repeat.
Matte_Maiden
2011-02-08, 13:02
Lägg till "TV-vältare?" i rubriken pronto!
High1ander
2011-02-08, 13:34
Nope.
Vadå nope? Vad bevisar din länk, jo att fler invandrare än svenskar startar företag. Vad motsäger det jag har sagt? Inget.
Företagsstartande bevisar inte jobb/lön/skatt/intäckter, etc. det kan ses som en indikator, men är knappast perfekt bevis.
Mitt snack var inte om svenskar är bättre än invandrare på att jobba eller starta företag. Mitt snack var att i USA är det bättre miljö för att starta företag "och" bättre motivation i form av mindre bidrag. Bara för att jag säger "invandrare kommer till Sverige för att snylta" så innebär inte det att det kanske finns mer eller mindre "svenskar" som snyltar. Om 50% av Sveriges "svenskar" vill snylta så blir det då OK att 40% av "invandrarna" vill snylta?
Om du vill bevisa mig fel så hittar du statistik på invandrare som startar företag/jobbar i USA och invandrare som startar/jobbar företag i Sverige (det är fullt möjligt att jag har fel, men jag har läst artiklar och liknande tidigare om just detta område jämfört med Sverige, som indikera att USA var bättre).
Sen tycker jag du ska sluta snacka skit tomten, för tomten finns och har känslor.
http://hicards.com/platinum/top10/xmas2.html
Inte för att det har med tråden att göra men...
Nej, man kan inte kalla övergreppen mot den nordamerikanska urbefolkningen för folkmord, eftersom det inte var det. Det var inte ens så att alla indianer låstes in i reservat heller - överhuvudtaget pågick systemet med reservat under en märkbart kort tid. Inte heller var diverse missgrepp från US Armys sida sanktionerade, vare sig av högre befälhavare eller av politiker, och i flera uppmärksammade fall bestraffades också de som genomfört övergreppen.
Det är faktiskt inte ointressant att vid de flesta av de klassiska massakrarna, som Sand Creek eller Wounded Knee, deltog andra indianer i dödandet. Vid ett antal tillfällen var förövarna inte ens militärer, utan mer vad som skulle kunna kallas paramilitära grupper, eller rena lynchmobbar.
För att saker ska kunna definieras som folkmord krävs faktiskt vissa kriterier, som t ex att hela folkgrupper omfattas, vilket inte var fallet här. Tvärtom, skulle man kunna säga.
Det största angreppet mot indianerna, och då brukar folk i allmänhet mena Den Vilde Krigaren På Sin Häst På Prärien, var faktiskt sjukdomar, som mässlingen eller smittkoppor.
I de östra delarna av USA, där indianerna faktiskt var flest, assimilerades de rätt snabbt, och tog till sig saker som alfabet, slavägande (jojomän) och utbildning. De tog vävning i armén och deltog sen glatt i t ex inbördeskriget.
Sen är jag den förste att hålla med om att indianreservaten, som White Tanks eller Standing Rock, är ena jävla ställen. Överhuvudtaget har urbefolkningen behandlats svinaktigt att myndigheterna, men det är inget unikt för USA.
Batikhäxa
Batikhäxa, är en politisk term som med en sarkastisk underton beskriver en person med oftast politiskt korrekta uttalanden och beteenden. Jobbar inte sällan inom den statliga eller kommunala sektorn. Personen är fiktiv och existerar alltså inte i egentlig mening, utan är snarare att betrakta som visualisering av särskilda karaktärsdrag. Ingen kan med säkerhet beskriva exakt vad en batikhäxa är, men det förekommer vissa försök till definition:
"En ”Batikhäxa” kan jobba som socionom, förskollärare, på kommunens socialkontor eller kulturarbetare. Hon ser alla problem som socioekonomiska, individen har aldrig något eget ansvar utan om man kommer snett i samhället så är det alltid någon annans fel och orsak till det. Batikhäxan bor under fin adress men vurmar för förorten. Hon vill vara generös, med andras pengar. Batikhäxan använder gärna ”rasistkortet” när man inte har samma åsikter".
1. Kvinna.
2. Minst 40 år gammal.
3. Struntar i sitt utseende.
4. Extremt politiskt korrekta åsikter inom ämnena Feminism och Integration.
5. "Ångvält" och allmänt gapig i politiska debatter, oförsonlig om åsikten inte är på invandrare, låginkomsttagare och kvinnors sida. Uppfattas i diskussioner som "elefant i växthus".
6. Dålig/ingen koll på hur system och verklighet fungerar eftersom hon mentalt lever kvar i 60- och 70-talet. Tänker ofta med hjärtat hellre än hjärnan.
7. Har haft en trygg och problemfri uppväxt, men tror sig ha haft det väldigt svårt
8. Adressen ska vara i fina välbärgade kvarter, men hjärtat ska finnas i förorten.
9. Svag för dikter, syslöjd, teater och skulpturer i ekologisk lera föreställande kvinnors underliv.
10. Omedveten om att hon är en Batikhäxa.
Termen är vanligt förekommande på bloggar och forum med en oftast kritisk inställning till den politiska korrektheten. Uppgifter om när ordet myntades är otillförlitliga, men förmodligen har ordet sitt ursprung ur tidigt 2000-tal. Ordet batik är en färgningsteknik med sitt ursprung på den indonesiska ön Java. Tyg och klädesplagg bands ihop med snören på vissa ställen för att förhindra att färgen som materialet skall färgas med når alla ytor, vilket skapar ett visst mönster. Batikfärgade kläder förknippas ofta med hippierörelsen.
Sydsvenskan skriver den 26 april 2009: "Mariette Rosenlöf är 45 år gammal och socionom. Hon vill ha sextimmars arbetsdag och anser att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti. Allt detta gör henne till urtypen för en batikhäxa, enligt det språkbruk som frodas i kommentarsfält på invandringskritiska bloggar och hemsidor. Batikhäxa är avsett att vara ett hånfullt epitet. Författaren Åsa Linderborg blev kallad batikhäxa efter att hon kritiserat SD. Anita Dorazio – som blev Årets svensk för sitt mångåriga arbete för flyktingar – har också fått epitetet batikhäxa, bland annat på SD-forumet Ungsvensk.se
http://sv.metapedia.org/wiki/Batikhäxa
lite off men....
Haha en såndär lista hade inte varit speciellt svår att göra över den genomsnittlige SDanhängaren heller... ;)
Arga svenskar kallade politikerna för förrädare under moskémöte i Borlänge
här finns batikhäxan med.
3 härliga videor
http://politisktinkorrekt.info/2011/02/08/smastokigt-under-och-efter-mote-om-moskebygge/
Malmö Stads budget 2011 – läs och begrunda
höjd pensionsålder är på tapeten igen och jag vet varför.
Svensken ska betala så att invandraren på kortast möjliga tid ska uppnå samma ekonomiska nivå som det tagit generationer för svensken att uppnå
http://politisktinkorrekt.info/2011/02/08/malmo-stads-budget-2011-las-och-begrunda/
Haha en såndär lista hade inte varit speciellt svår att göra över den genomsnittlige SDanhängaren heller... ;)
den bilden håller inte länge till då tillströmningen av nytt blod av övre och medelsvensson ökar i rask takt.
efter detta valet så är sjuklövern rätt överrumplade över vår utbildningsnivå och sociala ställning i dom nämder jag och mina partikamrater sitter i.
allt fler vågar träda fram. härligt och se minerna när man kommer till mötena i sammanträdesrummen och kommunalråden vrider sig.
proteinsynthesis
2011-02-08, 23:33
Nix. Den skulle innehålla bl.a. :
Beläst
Utbildad
Vettig
etc etc etc.
Jag rekommenderar detta youtube klipp
http://www.youtube.com/user/richarddawkinsdotnet#p/a/f/0/y9dXGJ2rYdA
Nix. Den skulle innehålla bl.a. :
Beläst
Utbildad
Vettig
etc etc etc.
Jag rekommenderar detta youtube klipp
http://www.youtube.com/user/richarddawkinsdotnet#p/a/f/0/y9dXGJ2rYdA
Haha som Petzäll då eller? hahahahaha...
proteinsynthesis
2011-02-09, 10:54
Haha som Petzäll då eller? hahahahaha...
SD har störst andel högutbildade bland alla partier. Källan till det är NyTekniks utgåva efter valet där de gjorde en sammanställning.
I min vänskapskrets är de flesta civilingenjörer samt jurister och ca 50% av dessa röstar på SD, resten M. Nu när jag tänker efter så finns det även två ekonomer.
Edit: Måste bara tillägga att i princip alla som röstar på M sympatiserar med SDs politik kring massinvandringen.
SD har störst andel högutbildade bland alla partier. Källan till det är NyTekniks utgåva efter valet där de gjorde en sammanställning.
I min vänskapskrets är de flesta civilingenjörer samt jurister och ca 50% av dessa röstar på SD, resten M. Nu när jag tänker efter så finns det även två ekonomer.
Edit: Måste bara tillägga att i princip alla som röstar på M sympatiserar med SDs politik kring massinvandringen.
Inte jag! :)
Tänk så det skiljer sig.
I min vänskapskrets är de flesta civilingenjörer och läkare. Ingen röstar på SD, ungefär 50/50 ang röd eller blå politisk riktning.
Vill du presentera något liknande detta så försök hitta en studie istället för att ta information från din omgivning.
De som röstar på M kan göra det för andra orsaker än "massinvandrings"-synpunkter.
Vill du presentera något liknande detta så försök hitta en studie istället för att ta information från din omgivning.
De som röstar på M kan göra det för andra orsaker än "massinvandrings"-synpunkter.
Läs om, läs rätt.
1. Han referar till NyTeknik.
2. De M-väljare som han refererar till är uppenbarligen hans vänner.
Nu menar du deras riksdagsledamöter. Deras väljare är icke sådana. SD är svaga i tjänstemannakommuner.
I "tjänstemannakommuner" så behöver man ännu inte rösta på SD då man inte märker av massinvandringen på samma sätt.
Men när det går upp för dem varför det inte räcker att jobba till 65 om några år så kommer nog SD-anhängarna att öka.
pragmatist
2011-02-09, 13:08
SD är starkast (respektive svagast) precis bland de grupper som man skulle kunna förutsäga med hjälp av klassisk politisk-ekonomisk teori och handelsteori. Handelsteorin säger att invandring är negativt för grupper som får sina inkomster från samma produktivfaktorer som de invandrande grupperna får sina inkomster ifrån, men positivt för andra. Svenska lågutbildade låginkomsttagare förlorar alltså ekonomiskt på att lågutbildade invandrar till Sverige, medan högutbildade tjänar på det i form av högre reallöner. Hade invandringen till Sverige bestått i huvudsak av högutbildade som hade konkurrerat direkt med högutbildade svenskar så hade bilden varit den motsatta, d.v.s. lågutbildade hade tjänat på invandringen och högutbildade förlorat. Och då hade möjligen sympatierna för SD också sett annorlunda ut.
SD är starkast (respektive svagast) precis bland de grupper som man skulle kunna förutsäga med hjälp av klassisk politisk-ekonomisk teori och handelsteori. Handelsteorin säger att invandring är negativt för grupper som får sina inkomster från samma produktivfaktorer som de invandrande grupperna får sina inkomster ifrån, men positivt för andra. Svenska lågutbildade låginkomsttagare förlorar alltså ekonomiskt på att lågutbildade invandrar till Sverige, medan högutbildade tjänar på det i form av högre reallöner. Hade invandringen till Sverige bestått i huvudsak av högutbildade som hade konkurrerat direkt med högutbildade svenskar så hade bilden varit den motsatta, d.v.s. lågutbildade hade tjänat på invandringen och högutbildade förlorat. Och då hade möjligen sympatierna för SD också sett annorlunda ut.
Mycket god poäng där!
Läs om, läs rätt.
1. Han referar till NyTeknik.
2. De M-väljare som han refererar till är uppenbarligen hans vänner.
Jag läste rätt och nu läste jag om i onödan. Jag kommenterade inte NyTeknik och dess siffror.
SD är starkast (respektive svagast) precis bland de grupper som man skulle kunna förutsäga med hjälp av klassisk politisk-ekonomisk teori och handelsteori. Handelsteorin säger att invandring är negativt för grupper som får sina inkomster från samma produktivfaktorer som de invandrande grupperna får sina inkomster ifrån, men positivt för andra. Svenska lågutbildade låginkomsttagare förlorar alltså ekonomiskt på att lågutbildade invandrar till Sverige, medan högutbildade tjänar på det i form av högre reallöner. Hade invandringen till Sverige bestått i huvudsak av högutbildade som hade konkurrerat direkt med högutbildade svenskar så hade bilden varit den motsatta, d.v.s. lågutbildade hade tjänat på invandringen och högutbildade förlorat. Och då hade möjligen sympatierna för SD också sett annorlunda ut.Det låter som du snackar om USA. I Sveriges fall är det väl snarare bidragstagare som är rädda för att bli utkonkurrerade av andra bidragstagare.
Herr Oberst
2011-02-09, 16:54
I Sveriges fall är det väl snarare bidragstagare som är rädda för att bli utkonkurrerade av andra bidragstagare.
Fast det händer inte i Sverige. Våra bidragspengar växer ju på träden. En outtömlig källa
@ diskussionen om högre utbildning, så är den ju mindre relevant om man trots den inte kan föra sig. SD har ju tyvärr inte imponerat alltför mycket so far, om man inte tycker att batikhäxor, gräshoppssvärmar och konspirationsteoriuer är höjden av bildning.
@ diskussionen om högre utbildning, så är den ju mindre relevant om man trots den inte kan föra sig. SD har ju tyvärr inte imponerat alltför mycket so far, om man inte tycker att batikhäxor, gräshoppssvärmar och konspirationsteoriuer är höjden av bildning.
Så du ser inga negativa konsekvenser av massinvandring från mena länder? Man får vara väldigt irrationell och naiv om man inte ser detta som ett gigantiskt problem. Har inget med konspirationer att göra.
Så du ser inga negativa konsekvenser av massinvandring från mena länder? Man får vara väldigt irrationell och naiv om man inte ser detta som ett gigantiskt problem. Har inget med konspirationer att göra.
Hur läste du det där ur Tolkias inlägg?
Ser du inga negativa konsekvenser av att krigsflyktingar måste vara kvar i ett land där de riskerar tortyr och förföljelse? "Man får vara väldigt irrationell och naiv om man inte ser detta som ett gigantiskt problem."
Ser du inga negativa konsekvenser av att krigsflyktingar måste vara kvar i ett land där de riskerar tortyr och förföljelse? "Man får vara väldigt irrationell och naiv om man inte ser detta som ett gigantiskt problem."
Och hur många procent består "krigsflyktingar" av då? Inte många kan jag lova dig, även om jag inte sitter inne med statistiken.
BUMP
Istället för att kapa Oslo tråden kan väl ni som vill diskutera SD skriva här?
Men hetsen på SDs kanaler såsom PI lär väl fortsätta utan en jävla uns till eftertanke.
Åsikterna identiska med SD:s
Lisa Bjurwald är journalist och författare. Hennes bok "Europas skam. Rasister på frammarsch" publicerades i våras.
Anders Behring Breivik är ingen nynazist. Terrordådet i Norge måste bli en varningssignal om den allt mer rumsrena islamofobin, skriver Lisa Bjurwald.
Dagarna efter terrorattacker likt de som drabbat Norge är fyllda av spekulationer. Många av dem kan visa sig vara felaktiga. En högerextrem gärningsman utesluter inte islamistiska kopplingar, då vissa vit makt-aktivister och jihadister ser en gemensam fiende i ”etablissemanget”. Att individer har rört sig mellan de på ytan så paradoxalt motsatta lägren bekräftas av Säpo.
Men om bara hälften av det vi i nuläget vet om den misstänkte mördaren visar sig vara sant, har vi skådat den slutgiltiga konsekvensen av den intoleranta retorik som infiltrerat Europa.
"Hans retorik i linje med antimuslimska rörelsen"
Webbsajten Document.no har publicerat alla kommentarer skrivna av den misstänkte gärningsmannen, 32-årige Anders Behring Breivik. Hans retorik är helt i linje med den paneuropeiska och alltmer rumsrena antimuslimska rörelsen. Muslimer anklagas för att bedriva demografisk krigföring (att med flit föda så många icke-ariska barn som möjligt för att ta över kontinenten). Konspirationsteorier om ”islamisering” av Europa trängs med jämställandet av muslimer, nazister och marxister som anhängare av ”hatideologier”. Det framgår snart att den misstänkte massmördarens åsikter är identiska med dem hos ledande sverigedemokrater, inte extrema nynazister. Kent Ekeroth, SD:s internationelle sekreterare samt riksdagsman, är en av de som liknat religionen islam vid just en hatideologi.
"Dessa idéer återfinns inte bara hos högerpopulister"
Genom främlingsfientliga partiers valframgångar har uppfattningar som tidigare varit förvisade till paranoida nätforum gjort entré i den legitima politiska sfären. Vad värre är: dessa idéer återfinns inte bara hos högerpopulister.
Det senaste året har tunga europeiska ledare som Nicolas Sarkozy, Angela Merkel och David Cameron flirtat med den invandringskritiska väljarskaran genom grova populistiska utspel mot ”multikulturalismen”.
Till sina stödtrupper kan de räkna en kader konservativa och liberala tyckare med antimuslimska fördomar, som nu vädrat morgonluft. Men när det gäller parlamentarisk främlingsfientlighet, våldsamma attacker mot muslimer och förföljelser av romer är dessa aktörer skrämmande oengagerade. Intoleranta idéströmningar om mångfald som ett nationellt hot avfärdas, med en förställd naivitet, som ord utan kraft att påverka debatten. Ansvarslösheten är total.
Stävan att utestänga debattörer
”Norge och Sverige är bland världens mest repressiva pressregimer (presscensur) när det kommer till en kritisk syn på islamisering och multikulturalism”, skriver Behring Breivik på Document.no.
I den konservativa svenska kultursfären drivs samma linje. Den finns en uppenbar strävan efter att utestänga debattörer från det offentliga samtalet, tror tidskriften Axess, som under årets Almedalsvecka anordnade SD-flörtande seminarier som fick Sverigedemokrater att jubla. Äntligen började etablissemanget gå på deras linje om mångkulturen!
Men i fallet Norge är kopplingen mellan retorik och samhällsklimat belagd. Europarådets kommission mot rasism och intolerans (ECRI) har funnit rasistiska övertoner i den norska politiska debatten såväl som sammankopplingar mellan muslimer och terrorism, och stereotypiseringar av personer med muslimsk bakgrund.
Bilden av en blond norrman komplicerar
I Storbritannien har flera etniska britter planerat fasansfulla terrordåd de senaste åren. Ändå, menar brittiska rasismexperter, har hotet från den enskilde terroristen, ofta med kopplingar till vit makt-rörelsen, fått stå tillbaka för ett snävt fokus på muslimska extremister.
I rapporteringen kring dåden i Norge blev det tydligt hur våra egna terrorexperter missar denna typ av gärningsman – trots att exempelvis skytten i Malmö borde skickat larmsignaler om att det inte bara är Al-Qaida som utgör ett hot.
”Ingen ska skrämma oss från att vara Norge”, sade statsminister Stoltenberg i ett känsloladdat tal. Men när ”ingen” – den ansiktslöse, främmande barbaren – visar sig vara en blond norrman blir fiendebilden mer komplicerad. När en galnings svar på politikers utmålande av mångkulturen som ett hot mot nationen resulterar i krig mot oskyldiga, är tiden kommen att vända blickarna inåt i självrannsakan.
Politiskt ansvarstagande måste bli ledorden i kampen för att skydda den europeiska demokratin mot inre fiender – oavsett om dessa tillber Gud, Allah eller Jahve.
Lisa Bjurwald är journalist och författare.
Ignatius72
2011-07-24, 11:58
Jag finner dessa kopplingar mellan framskrittspartiet (bland Norges största partier) och SD till massmord tämligen långsökta. Om man tror att detta är ett verkligt hot så borde ju rädslan vara utbredd för nya attentat. Så verkar inte vara fallet.
Personen ifråga har säkert hittat både inbillade och verkligt stöd till sina tankar, dvs de som håller sig inom de relativt vanliga sfärerna. I övrigt så verkar det vara en person med störd verklighetsuppfattning, grandiosa tankar, logiska felslut, omskrivningar av verkligheten för att passa världsbilden etc. Skillnaden på en galen terrorist och en galen person ligger i det eventuella nätverket.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.