Visa fullständig version : SD - Nazistiskt? Rasistiskt? Främlingsfientligt?
för läs törstiga
Bidragen kommer att knäcka Sverige
http://politisktinkorrekt.info/2010/10/19/bidragen-kommer-att-knacka-sverige/
läs gärna kommentarerna till texten.
bonus
http://www.frianyheter.nu/index.php/nyheter/256-fyra-atalade-efter-misshandel-och-ran-i-umea
kan det vara en svenne hora?
Arf Pingvin
2010-10-19, 17:11
:laugh: episka särskrivningar.
:laugh: episka särskrivningar.
:smash:
hejhopp79
2010-10-19, 17:49
för läs törstiga
Bidragen kommer att knäcka Sverige
http://politisktinkorrekt.info/2010/10/19/bidragen-kommer-att-knacka-sverige/
läs gärna kommentarerna till texten.
bonus
http://www.frianyheter.nu/index.php/nyheter/256-fyra-atalade-efter-misshandel-och-ran-i-umea
kan det vara en svenne hora?
Så trött på rån.
Hur ofta utför egentligen etniska svenskar personrån? Vill man bli rånad ska man för övrigt gå ut i centrala Malmö på natten.
Borde vi dra oss ur Malmö? 3 skjutna i Malmö inatt 2 i Afghanistan!
Borde vi dra oss ur Malmö? 3 skjutna i Malmö inatt 2 i Afghanistan!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/allt-fler-skott-i-malmo_5539147.svd
Det intressanta är att offren (de 15 senaste åtminstone) uteslutande har varit invandrare. Undrar om det finns ett samband här. En ny laserman?
Källa: min mamma
Det är egentligen intressant att det är USAs utspårade invandringspolitik som ledde till att de blev världens ledande ekonomi?
Det är egentligen intressant att det är USAs utspårade invandringspolitik som ledde till att de blev världens ledande ekonomi?Massinvandringen gav inte upphov till massarbetslöshet av den enkla orsak att var man arbetslös under 1800-talet så typ... dog man. Med ett generöst socialt skyddsnät så får man nog vara mer restriktiv med invandring så att systemet inte överbelastas. Kanada är väl ett av de länder som lyckats bäst, och de har ju oerhört strikta regler vad jag vet.
Kombinationen generöst flyktingmottagande + generöst socialt skyddsnät tror jag blir väldigt dyr.
Det är egentligen intressant att det är USAs utspårade invandringspolitik som ledde till att de blev världens ledande ekonomi?
I USA på den tiden fanns det i princip oändligt med arbete:) Det finns det inte i dagens i-länder.
Du fortsätter att dra helt häpnadsväckande paralleller.
Nya lasermannen är min idol<3 Payback kallas det:)
Herr Oberst
2010-10-20, 22:24
Ingen som vet säkert att det är samma gärningsman och ingen känner till motiven till dåden. Men om det nu skulle vara en och samma person som vill plocka invandrare så är det så jävla fel väg att gå. Kan absolut förstå om folk tröttnar på att läsa om svenskar som blir våldtagna och rånade, men att sjunka till samma stenåldersnivå är störtlöjligt
Invandrare som drabbats av John Ausonius (lasermannen) ska naturligtvis rösta på SVERIGEDEMOKRATERNA - det enda partiet som aldrig kommer släppa ut karln. Om någon tycker synd om honom ska ni ge Vänsterpartiet Stalinisterna rösten - då blir chansen störst att ni får stifta bekantskap med honom ute i det fria. Lycka till.
Du fortsätter att dra helt häpnadsväckande paralleller.
Kan inte hjälpas att du inte fattar nationalekonomi, men just nu trollar jag bara. :D
du är en fi**unge kallas det för....
du är en fi**unge kallas det för....
Realist?
Nitrometan
2010-10-21, 09:56
Realist?
En person som glorifierar en som skjuter på försvarslösa människor inne i en stad kallar du för realist?
Pepparkakssmurfen
2010-10-21, 11:48
Knarkrelaterade skjutningar kanske? Drogaffärer/skulder osv..?
En person som glorifierar en som skjuter på försvarslösa människor inne i en stad kallar du för realist?
Jag är realist men även en aning vrickad och saknar medkänsla för andra människor.
Knarkrelaterade skjutningar kanske? Drogaffärer/skulder osv..?
De skjutna ska väl enligt polisen inte tidigare vara kända brottslingar så troligen inte.
Kan inte hjälpas att du inte fattar nationalekonomi, men just nu trollar jag bara. :D
Kan inte hjälpas att du inte fattar något.
Landström
2010-10-21, 18:52
Intressant att hatbloggen Politiskt Inkorrekt skriver så lite om skotten i Malmö. Brott i regionen brukar ju intressera dem.
Intressant att hatbloggen Politiskt Inkorrekt skriver så lite om skotten i Malmö. Brott i regionen brukar ju intressera dem.
Kanske för att skotten inte är Politiskt inkorrekta i den bemärkelsen? Aftongösen gottar sig å det fullaste å andra sidan!
Intressant att hatbloggen Politiskt Inkorrekt skriver så lite om skotten i Malmö. Brott i regionen brukar ju intressera dem.Jo, väldigt otippat att deras nyhetsrapportering är vinklad... eller visstja. Den ska öppna ögonen på folket och vara neutral och balanserad. Glömde det.
nu har dom skrivit om alla skotten som gjorts i malmö men dom vältrar sig ju inte om samma nyhet om och om och bumpar upp den en gång i kvarten.
och hur ska pk media och expertdrevet reagera om det visar sig att det är en invandrare som skjutit?
Dexterity
2010-10-21, 19:30
nu har dom skrivit om alla skotten som gjorts i malmö men dom vältrar sig ju inte om samma nyhet om och om och bumpar upp den en gång i kvarten.
och hur ska pk media och expertdrevet reagera om det visar sig att det är en invandrare som skjutit?
Dom kommer "stoppa huvudet i sanden"
Jens.Andersson
2010-10-21, 19:37
Han döper om sig till Casper Östlöv och blir vitpixlad i tidningen? :D
Nu låter det väl iofs ganska osannolikt att en invandrare på måfå skulle skuta
andra invandrare. Man måste dock vara helt dum i huvudet om man tycker
detta skulle vara någon "payback" och tycker det hela är bra. Det kommer
knappast påskynda integrationen.
och hur ska pk media och expertdrevet reagera om det visar sig att det är en invandrare som skjutit?De begår nog seppuku av skammen.
om det skulle vara en icke invandrare så vet jag vet vilkas fel det är:
Det är politikernas och den PK medias fel som har skapat den sjuka människan som skjuter folk.
Jag kan tänka mig att den jäveln är så trött på att kriminaliteten, massvåldtäkten och massinvandringen som har ställt till stora problem i landet...
Så här skrev jag nånstans:
Tyvärr sover politikerna och rättsväsendet!
Den enda parti som vill
skydda medborgarna mot våldet är Sverigedemokraterna. De kommer att
växa, pga av att ingen tar tag i våldet, massinvandringen till den höga
arbetslösheten och usla bostadspolitiken i landet. Brottslingar återfallsbrytare får så låga straff..........listan är lång.
Det ser inte bra ut.
Om du bläddrar ner lite på sidan, precis innan kommentarerna, så får du svar på din fråga.
http://politisktinkorrekt.info/2010/10/21/skotten-i-malmo-polisen-mobiliserar-50-man/
Om du bläddrar ner lite på sidan, precis innan kommentarerna, så får du svar på din fråga.
http://politisktinkorrekt.info/2010/10/21/skotten-i-malmo-polisen-mobiliserar-50-man/
PK-medias propaganda
Vad än dem gör så växer Sverigedemokraterna...
Man tar debatten och hand om problemen istället för att dölja sig bakom väggen
Två kvinnor beskjutna nu ikväll i Malmö, i sin lägenhet. De får ha fatt i galningen snart.
Vad har skotten i malmö med SD att göra?
Inget. Men det diskuteras i tråden.
Såg du inte debatt i SVT1 Kl22:00 ikväll?
Det är SD fel om man ska tro en del debattörer i kvällens program.
iPerfektion
2010-10-22, 00:04
Men herregud vilken j-la idiot. Läs hur Per Svensson på Sydsvenska Dagbladet har kommit fram till att skadeskjutningarna i Malmö är Jimme Åkessons och SD:s fel.
http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/kulturkritik/article1273612/Klimatpaverkan.html
Men herregud vilken j-la idiot. Läs hur Per Svensson på Sydsvenska Dagbladet har kommit fram till att skadeskjutningarna i Malmö är Jimme Åkessons och SD:s fel.
http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/kulturkritik/article1273612/Klimatpaverkan.html
Tror iofs inte han säger att det är SDs fel men nog fan påverkar samhällsklimatet utvecklingen i samhället, konstigt vore det väl annars.
http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/kulturkritik/article1273612/Klimatpaverkan.htmlRätt lågt att ta politiska poäng av den här situationen. Det verkar vara en galning som går lös, man behöver inte göra det större än så och sjukförklara hela samhället/kontinenten. Vi vill alla, förutom ett fåtal vanskapta individer, få slut på det här så fort som möjligt.
iPerfektion
2010-10-22, 04:19
Tror iofs inte han säger att det är SDs fel men nog fan påverkar samhällsklimatet utvecklingen i samhället, konstigt vore det väl annars.
Jo, det är mer eller mindre vad han faktiskt gör! Han gör ett helt sanslöst s.k. Post Hoc-resonenmang,
Ungefär som en tupp skulle säga:
”Varje morgon stiger solen upp bara ett par minuter efter att jag galt. Jag måste vara den mäktigaste varelsen i världen eftersom jag orsakar solens uppgång varje dag.”
Han antar alltså att bara för att händelse A föregått B, så har A orsakat B.
SD:s framgångar(A) föregick skjutningarna i Malmö(B). Alltså har (A) orsakat (B) enligt Svensson och han försöker också måla upp Åkesson som en slags ny Hitler. Fast Åkesson är ju farligare, eftersom att man kan egentligen få för sig att han är en hygglig person med sina hundvalps ögon och blablabla.
Nä, synnerligen en riktig idiot denna sopa till journalist.
Rätt lågt att ta politiska poäng av den här situationen. Det verkar vara en galning som går lös, man behöver inte göra det större än så och sjukförklara hela samhället/kontinenten. Vi vill alla, förutom ett fåtal vanskapta individer, få slut på det här så fort som möjligt.
Utan att se klippet: SD väcker inte kärlek till människor med utländsk härkomst. Det är inget kontroversiellt.
Alltså man kan ju inte beskylla SD för galningen(såvida det inte visar sig att han är personligen inhyrd av partiet då). Däremot så kan givetvis en galning aktiveras och uppmuntras av att han anser sig få mer stöd i samhället för sin åsikt. På samma sätt som radikala galningar av motsatt åsikt(om vi förutsätter att brotten har ngt med invandarfientlighet att göra alls) känner att de har stöd för att angripa och skada SD anhängare om de upplever ett stöd för sitt handlande.
Samhällsklimatet och i ännu större grad media uppmuntrar galningar, SD är bara ett symptom på samma problem inte problemet i sig.
Nitrometan
2010-10-22, 08:19
Skytten kanske är SD-medlem? Vad vet jag?
Kanske en av SD:s representanter i Malmö?
Nitrometan
2010-10-22, 08:21
Alltså man kan ju inte beskylla SD för galningen(såvida det inte visar sig att han är personligen inhyrd av partiet då). Däremot så kan givetvis en galning aktiveras och uppmuntras av att han anser sig få mer stöd i samhället för sin åsikt. På samma sätt som radikala galningar av motsatt åsikt(om vi förutsätter att brotten har ngt med invandarfientlighet att göra alls) känner att de har stöd för att angripa och skada SD anhängare om de upplever ett stöd för sitt handlande.
Samhällsklimatet och i ännu större grad media uppmuntrar galningar, SD är bara ett symptom på samma problem inte problemet i sig.
Bra poäng där.
John Ausonius hävdade ju att han kände stöd i Ny Demokratis framgångar och skriverierna om/med Ny Demokrati i tidningarna.
Vi kan väl utesluta att vart ett parti står skulle orsaka detta? Det är ju bara otroligt korkat! Visst kan man dra paralleller, men galningar kommer finnas överallt oavsett vad, och även om SD´s framgångar kan ha triggat något är det inte ett argument överhuvudtaget, det funkar bara inte!
Förövrigt har inte ens SD propagerat att man ska skjuta invandrare eller att de parasiterar på samhället. _Däremot_ har kvällstidningarna gärna propagerat att så är fallet, vem skyller på dem för att ha piskat upp stämningen?
Pepparkakssmurfen
2010-10-22, 10:11
Det måste vara en av deras egna,det är ju dom som står för allt elände i Malmö/Sverige så varför skulle detta vara ett undantag?
Utan att se klippet: SD väcker inte kärlek till människor med utländsk härkomst. Det är inget kontroversiellt.Det här känns lite som actionfilmer, hårdrock osv. Psykfall blir upphetsade och går sedan ut och skjuter folk. Jag är av den uppfattningen att sådana människor kommer spåra förr eller senare och att man ska kolla lite längre än vad näsan räcker, t ex försvåra för människor att skaffa skjutvapen snarare än att beskylla och censurera actionfilmer/SD.
Någon som fått en riktig knäpp och tror sig att han kommer bli bemött likt Bernie Goetz i New York 1984... Det är dock sannolikt att personen i Malmö i vissa kretsar kommer ses som en hjälte. Oavsett vad man tycker är det inte riktigt rätt väg att gå att börja skjuta hej vilt på invandrare.
Någon som fått en riktig knäpp och tror sig att han kommer bli bemött likt Bernie Goetz i New York 1984... Det är dock sannolikt att personen i Malmö i vissa kretsar kommer ses som en hjälte. Oavsett vad man tycker är det inte riktigt rätt väg att gå att börja skjuta hej vilt på invandrare.Att skjuta kvinnor i en lägenhet känns inte så hjältemodigt. Jag undrar vem som ser upp till ett sådant fattigt dåd.
Någon som fått en riktig knäpp och tror sig att han kommer bli bemött likt Bernie Goetz i New York 1984... Det är dock sannolikt att personen i Malmö i vissa kretsar kommer ses som en hjälte. Oavsett vad man tycker är det inte riktigt rätt väg att gå att börja skjuta hej vilt på invandrare.
Men bara inte riktigt? :)
Men bara inte riktigt? :)
*slap* ;)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4123382
Debatt mellan Per Svensson och Erik Almqvist från SD. Jag är försiktig med att utse vinnare i debatter eftersom det så ofta starkt färgas av ens politiska åsikter men här vågar jag nog påstå att Svensson blev förfärligt krossad enligt alla möjliga och omöjliga definitioner av begreppet.
mer dynga
Olagligt neka kjol på jobbet
Publicerat 23 oktober 2010 kl 14:43
En romsk kvinna som tvingades sluta på Netto i Nyköping får 75 000 kronor i skadestånd. Skälet är att hon inte fick jobba i zigenarkjol.
http://www.friatider.se/olagligt-neka-kjol-pa-jobbet
upp med stjärten sverige och lyd.
Skytten kanske är SD-medlem? Vad vet jag?
Kanske en av SD:s representanter i Malmö?
Innan man vet det kan man ju hålla det borta från tråden.
När det har skjutits någon annanstans så sitter du väl inte och spekulerar i vad gärningsmannen står politiskt?
Olagligt neka kjol på jobbet
Publicerat 23 oktober 2010 kl 14:43
En romsk kvinna som tvingades sluta på Netto i Nyköping får 75 000 kronor i skadestånd. Skälet är att hon inte fick jobba i zigenarkjol.
http://www.friatider.se/olagligt-neka-kjol-pa-jobbet
Helt rätt gjort av henne och DO. Klantigt av Netto. Finns inte mycket mer att kommentera om det.
Innan man vet det kan man ju hålla det borta från tråden.
När det har skjutits någon annanstans så sitter du väl inte och spekulerar i vad gärningsmannen står politiskt?
Tror Nitro är lite ironisk:)
hejhopp79
2010-10-23, 16:52
Det här känns lite som actionfilmer, hårdrock osv. Psykfall blir upphetsade och går sedan ut och skjuter folk. Jag är av den uppfattningen att sådana människor kommer spåra förr eller senare och att man ska kolla lite längre än vad näsan räcker, t ex försvåra för människor att skaffa skjutvapen snarare än att beskylla och censurera actionfilmer/SD.
Verkligen. Att direkt beskylla SD för det här, som dessutom bara är en teori är rätt skrämmande. PK-Sverige rör sitt fula tryne igen, det känns inte bra.
Någon annan som tror att det här inte har rasistiska motiv alls?
För att parafrasera den bortgångna Euronymous i black-metal krigarna Mayhem: Sverigedemokraterna är ett jävla humanitärt skojparti.
Med andra ord, det är skrattretande att de ses som satan och Hitler i Sverige. Åk till Finland (Sannfinnländarna) och Italien istället för att kolla in öppet rasistiska partier som inte bara vill införa relativt harmlösa förslag som att sänka invandring till ett land. Politik är politik och människor ska alltid blanda ihop det med etiska och filosofiska resonemang om människors lika värde. Jag tror SD skriver under på människors lika värde till 10000%, men det handlar inte om det.
Helt rätt gjort av henne och DO. Klantigt av Netto. Finns inte mycket mer att kommentera om det.
Varför ta ett jobb där man inte är beredd på att följa sin del av avtalet? Varför skulle inte ett företags klädregler gälla alla? Är mina bevekelsegrunder mindre värda än zigenare eller muslimers?
Det är viktigt att arbetsgivare säkerställer att de har en klädpolicy som inte slentrianmässigt utestänger människor med en viss etnisk tillhörighet från arbetsmarknaden, säger diskrimineringsombudsman Katri Linna
Menar hon att människor med dessa etniciteter är oförmögna att välja en annan livsstil, eller menar hon att de har andra rättigheter än etniska svenskar?
Jag kan välja att vara muslim, kommunist, vegan, nudist, hårdrockare eller vad fan jag vill, men under tiden jag har betalt på min arbetsplats har jag på mig de kläder chefen vill.
Varför ta ett jobb där man inte är beredd på att följa sin del av avtalet? Varför skulle inte ett företags klädregler gälla alla? Är mina bevekelsegrunder mindre värda än zigenare eller muslimers?Ja, dels eftersom religion och etnicitet är en smula stigmatiserade, men även för att invandrare (och därtill kvinnor) anses vara mer sårbara. Skulle jag skriva en bok som jag kallar för "Stiffes Heliga" som säger att jag måste lyssna på Iron Maiden tre timmar om dagen skulle detta naturligtvis inte respekteras. Grejen är att i mitt fall skulle arbetsgivaren komma undan med det eftersom jag skulle idiotförklaras och DO hade inte brytt sig. Vill man däremot jobba på Netto i traditionell zigenarklädsel (lol) är det så klart en känsligare fråga. Vilket jag förstår.
Ja, dels eftersom religion och etnicitet är en smula stigmatiserade, men även för att invandrare (och därtill kvinnor) anses vara mer sårbara. Skulle jag skriva en bok som jag kallar för "Stiffes Heliga" som säger att jag måste lyssna på Iron Maiden tre timmar om dagen skulle detta naturligtvis inte respekteras. Grejen är att i mitt fall skulle arbetsgivaren komma undan med det eftersom jag skulle idiotförklaras och DO hade inte brytt sig. Vill man däremot jobba på Netto i traditionell zigenarklädsel (lol) är det så klart en känsligare fråga. Vilket jag förstår.
Inom vårdyrken är klädseln hårt reglerad. Bland annat får man inte av hygienskäl bära långärmad klädsel (för att underarmarna ska gå att sprita av). Konstigt nog verkar inte muslimska kvinnor vad jag märkt ha några större svårigheter att anpassa sig till detta fastän de går med heltäckande kläder utom arbetstid.
Jag tycker som sagt arbetsgivaren har rätt att kräva för arbetet ändamålsenlig klädsel, och ha rätt att kräva att personal har på sig de kläder man tillhandahåller. Vem kommer våga anställa en zigenarkvinna efter det här, när alla stackars företagare tror att de bara vill ha ett arbete för att kunna springa till DO och plocka skadestånd? Snacka om att försvåra för sin folkgrupp att få hederliga arbeten.
WHITEFOLKS
2010-10-23, 22:25
Just det som svenskarna associerar med "zigenarklänning" är ju inte sådär jättetraditionellt för romerna dock. Det är ju bara de "finska zigenarna" som har sådana och de är från 1900-talet någon gång.
Så att hon rullar som "romsk" kvinna i sammanhanget är egentligen ganska irrelevant när det är som finsk zigenare hon har sin klänning. Och de är inte alla Romer heller.
Inom vårdyrken är klädseln hårt reglerad. Bland annat får man inte av hygienskäl bära långärmad klädsel (för att underarmarna ska gå att sprita av). Konstigt nog verkar inte muslimska kvinnor vad jag märkt ha några större svårigheter att anpassa sig till detta fastän de går med heltäckande kläder utom arbetstid.
Jag tycker som sagt arbetsgivaren har rätt att kräva för arbetet ändamålsenlig klädsel, och ha rätt att kräva att personal har på sig de kläder man tillhandahåller. Vem kommer våga anställa en zigenarkvinna efter det här, när alla stackars företagare tror att de bara vill ha ett arbete för att kunna springa till DO och plocka skadestånd? Snacka om att försvåra för sin folkgrupp att få hederliga arbeten.Nu har jag inte kollat på fallet, men jag tror DO gör folkgruppen zigenare något av en björntjänst genom att förstora upp sådana här mindre incidenter. Just som du säger, hur många arbetsgivare vågar anställa zigenare och riskera att hamna i konflikter som dessa? Man vill ju inte framstå som någon som kränker människor ur andra folkgrupper, samtidigt som man kanske inte vill se att personalen går runt i traditionella kjolar (jag antar att det var av estetiska skäl på Netto). För arbetsgivaren blir konflikten en förlust hur man än ser på saken.
Det som gör mig lite avogt inställd till DO i det här fallet är att det antagligen inte handlar om diskriminering och nedvärdering av zigenare, för då hade hon knappast fått jobbet till att börja med. Att inte anställa, eller ens låta invandrare komma till intervjuer, är ett långt större och mycket allvarligare problem som sker nästan överallt. Det är detta man måste jobba mot (självklart ett större och mer komplext problem - svårt att bevisa diskriminering när det som sker är icke-händelsen ignorans). Det hade varit värre om kvinnan i fallet inte hade fått anställning än det som hände nu med kjolen - det förra är både vanligare och som sagt allvarligare.
Nu har jag inte kollat på fallet, men jag tror DO gör folkgruppen zigenare något av en björntjänst genom att förstora upp sådana här mindre incidenter. Just som du säger, hur många arbetsgivare vågar anställa zigenare och riskera att hamna i konflikter som dessa? Man vill ju inte framstå som någon som kränker människor ur andra folkgrupper, samtidigt som man kanske inte vill se att personalen går runt i traditionella kjolar (jag antar att det var av estetiska skäl på Netto). För arbetsgivaren blir konflikten en förlust hur man än ser på saken.
Det som gör mig lite avogt inställd till DO i det här fallet är att det antagligen inte handlar om diskriminering och nedvärdering av zigenare, för då hade hon knappast fått jobbet till att börja med.
Nej precis, som arbetsgivare skulle ju jag förvänta mig att någon som sökt jobb hos mitt företag och vill ha det även är införstådd med att det finns en klädkod att följa, och att denne även har en vilja att göra detta. Det kan ju inte ha undgått någon som någon gång besökt en affärskedja att all personal har uniforma kläder med kedjans märke. Det kan ju knappast komma som en överraskning. Och inte för att vara sådan, men jag har faktiskt aldrig sett en zigenare på någon arbetsplats, så hon borde ju tvärtom vara överlycklig av att ha fått ett jobb med det rykte zigenare har. Att vara hederlig zigenare kan fan inte vara lätt med det rykte som är behäftat med gruppen. Då är det ju synd att hon skulle vara tvungen att spä på det.
Den "traditionella" zigenarkjolen är heller inget annat än ett snatteriredskap. Den har insydda fickor med plats för 15 kg kött. :)
Ja, dels eftersom religion och etnicitet är en smula stigmatiserade, men även för att invandrare (och därtill kvinnor) anses vara mer sårbara. Skulle jag skriva en bok som jag kallar för "Stiffes Heliga" som säger att jag måste lyssna på Iron Maiden tre timmar om dagen skulle detta naturligtvis inte respekteras. Grejen är att i mitt fall skulle arbetsgivaren komma undan med det eftersom jag skulle idiotförklaras och DO hade inte brytt sig. Vill man däremot jobba på Netto i traditionell zigenarklädsel (lol) är det så klart en känsligare fråga. Vilket jag förstår.
Och resultatet är ett samhälle där DO tvingar fram särbehandling av vissa grupper. De bekanta jag har med muslimsk eller romsk bakgrund är säkert tacksamma för att de numera inte ens får komma på anställningsintervjuerna tacka vare DO, henne, niqab-studenten, handskakaren med flera.
20 kvadratkilometer av centrala London är nu under islamskt styre.
Stadsdelen heter Tower Hamlets, tre gånger större yta än Södermalm http://sv.wikipedia.org/wiki/London_Borough_of_Tower_Hamlets
och har 220.000 invånare. Det räckte med totalt 23.000 röster för att muslimerna skulle kunna ta över makten
pga lågt valdeltagande. Borgmästaren som inte går att avsätta förrän om fyra år har nu kontroll över en budget på över en miljard pund.
http://blogs.telegraph.co.uk/news/andrewgilligan/100060304/labour-london-borough-becomes-islamic-republic/
Läs gärna den populäraste kommentaren av de över 900 som lämnats.
Inga svenska tidningar har nämnt denna katastrof.
Stadsdelen heter Tower Hamlets, tre gånger större yta än Södermalm http://sv.wikipedia.org/wiki/London_Borough_of_Tower_Hamlets
och har 220.000 invånare. Det räckte med totalt 23.000 röster för att muslimerna skulle kunna ta över makten
pga lågt valdeltagande. Borgmästaren som inte går att avsätta förrän om fyra år har nu kontroll över en budget på över en miljard pund.
http://blogs.telegraph.co.uk/news/andrewgilligan/100060304/labour-london-borough-becomes-islamic-republic/
Jag skulle vilja ställa 3 frågor till dig av ren nyfikenhet och jag har inga ambitioner att här försöka döma några åsikter.
1. vad ser du borde göras för att få ett samhälle som du vill leva i?
2. Hur ser ett sådant samhälle ut?
3. vad är det som gör det som hänt i London till en katastrof? Vad har det lett till rent konkret för enskilda individer?
Nej, alla hatar inte islam så som du uppenbarligen gör.
Nej, alla hatar inte islam så som du uppenbarligen gör.
är det detta du eftersträvar?
http://www.youtube.com/watch?v=wNDeeoUNvAk
en kravlista från muslimer till alla rikstadspartier.
http://sverigesradio.se/Diverse/AppD...es/83/2113.pdf
Jag skulle vilja ställa 3 frågor till dig av ren nyfikenhet och jag har inga ambitioner att här försöka döma några åsikter.
1. vad ser du borde göras för att få ett samhälle som du vill leva i?
2. Hur ser ett sådant samhälle ut?
3. vad är det som gör det som hänt i London till en katastrof? Vad har det lett till rent konkret för enskilda individer?
islam är inte vad jag eftersträvar och det som händer i england kommer för eller senare hit.
du får dessa länkar med.
islam är inte vad jag eftersträvar och det som händer i england kommer för eller senare hit.
du får dessa länkar med.
Du svarade inte på en enda av mina frågor.
Du svarade inte på en enda av mina frågor.
nej jag tycker länkarna räcker för jag tror dom flesta fattar som ser dom.
men alla gjorde tydligen inte det.
Inge Enveten
2010-10-24, 18:42
din länk fungerar inte ryssen
Waberi demonstrerar i videon exakt det, som alla betydligt större och mer internationellt kända muslimska kritiker länge propagerat emot
1. "Det finns bara en tolkning av koranen" - Nej det finns inte bara en tolkning, en tolkning kan alltid vara fler oavsett hur enkelt budskapet är. Detta är elementärt!
2. "Man måste respektera de lärda" - Samma problematik här, det står i koranen att man inte ska ifrågasätta den islamistiska tron. Detta är det enskilt största problemet inom islam för att den ska fungera tillsammans med andra religioner och människor. Det finns en inneboende intolerans och respektlöshet mot andra åsikter och uppfattningar eftersom den egna religionen kom "senast" och därför är den "rätta".
Det finns även en inneboende rasism inom koranen gentemot judendomen pga detta. Om man istället ser vart i samhället alla judar resp muslimer är kanske man inser vilken religion som är mer sund?
Religionen ska vara en form av etiskt och moraliskt synsätt man stödjer sig på genom livet. Den ska inte föra världen mot bakåtsträvande, intolerans eller någon form av dumdristig stolthet
Waberi demonstrerar i videon exakt det, som alla betydligt större och mer internationellt kända muslimska kritiker länge propagerat emot
1. "Det finns bara en tolkning av koranen" - Nej det finns inte bara en tolkning, en tolkning kan alltid vara fler oavsett hur enkelt budskapet är. Detta är elementärt!
2. "Man måste respektera de lärda" - Samma problematik här, det står i koranen att man inte ska ifrågasätta den islamistiska tron. Detta är det enskilt största problemet inom islam för att den ska fungera tillsammans med andra religioner och människor. Det finns en inneboende intolerans och respektlöshet mot andra åsikter och uppfattningar eftersom den egna religionen kom "senast" och därför är den "rätta".
Det finns även en inneboende rasism inom koranen gentemot judendomen pga detta. Om man istället ser vart i samhället alla judar resp muslimer är kanske man inser vilken religion som är mer sund?
Religionen ska vara en form av etiskt och moraliskt synsätt man stödjer sig på genom livet. Den ska inte föra världen mot bakåtsträvande, intolerans eller någon form av dumdristig stolthet
Tycker du att kristendomen har klarat sig bättre som tolerant och respektfull mot andra åsikter och uppfattningar?
Tycker du att kristendomen har klarat sig bättre som tolerant och respektfull mot andra åsikter och uppfattningar?
Vad fan har det med saken att göra? Kristendomens makt är otroligt försvagad i här i väst(vilket är bra).
Europa och USA blev världsledande i samma takt som vi sekulariserades. Den starkaste och mest framgångsrika staten i mellanöstern är ju helt klart Turkiet, som har ett sekulariserat styrelseskick. Av detta kan man ju dra slutsatsen att stater som låter religionen färga styret av staten är ute och cyklar.
Jag har inget emot religion, är väl på sätt och vis religiös själv men det ska vara en privatsak och inte störa andra.
Vidare ang. Storbritannien:
1
When Britain first, at Heaven's command
Arose from out the azure main;
This was the charter of the land,
And guardian angels sang this strain:
"Rule, Britannia! rule the waves:
"Britons never will be slaves."
2
The nations, not so blest as thee,
Must, in their turns, to tyrants fall;
While thou shalt flourish great and free,
The dread and envy of them all.
"Briton's never will be slaves."
3
Still more majestic shalt thou rise,
More dreadful, from each foreign stroke;
As the loud blast that tears the skies,
Serves but to root thy native oak.
4
Thee haughty tyrants ne'er shall tame:
All their attempts to bend thee down,
Will but arouse thy generous flame;
But work their woe, and thy renown.
5
To thee belongs the rural reign;
Thy cities shall with commerce shine:
All thine shall be the subject main,
And every shore it circles thine.
6
The Muses, still with freedom found,
Shall to thy happy coast repair;
Blest Isle! With matchless beauty crown'd,
And manly hearts to guard the fair.
din länk fungerar inte ryssen
http://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/files/83/2113.pdf
nu
Jag undrar om icke islamska människor kommer slå tillbaka eller om dom medvetet kommer sitta och kolla på när mellanösterns avkommor tar över våra land. I framtiden that is.
Ut med alla PK svenskar och islamister, dessa 2 grupper medför endast en sak och det är kaos samt idioti.
Pepparkakssmurfen
2010-10-24, 20:12
Demokrati.
Folket har röstat.
Vad är problemet?
hejhopp79
2010-10-24, 20:21
Demokrati.
Folket har röstat.
Vad är problemet?
Att muslimerna i Tower hamlets vill införa sharia-lagar och har en inofficiell imam som styr och ställer i området.
Pepparkakssmurfen
2010-10-24, 20:27
Att muslimerna i Tower hamlets vill införa sharia-lagar och har en inofficiell imam som styr och ställer i området.
De har ju knappast gjort en statskupp,det har ju hållits ett demokratiskt val.
Det är väl inte deras fel om röstdeltagandet i övrigt var lågt?
Vad är problemet?
hejhopp79
2010-10-24, 20:29
De har ju knappast gjort en statskupp,det har ju hållits ett demokratiskt val.
Det är väl inte deras fel om röstdeltagandet i övrigt var lågt?
Vad är problemet?
Att sharia-lagar inte har någon plats i ett demokratiskt samhälle?
Sharia-lagar bryter nämligen mot engelsk lag på en mängd punkter. Man vill "idealiskt" sett hugga handen av tjuvar, stena otrogna kvinnor och kvinnor måste även fråga imamen om lov för att få skilja sig från sin man. Män kan sonika bestämma att de vill skilja sig. De hi-jackar så att säga den egentliga lagen, vilket är oacceptabelt på alla sätt och vis.
Förstår du inte problemet, vet jag inte vad jag ska säga.
Att sharia-lagar inte har någon plats i ett demokratiskt samhälle?
Har han tänkt ändra lagarna till sharia-lagar? Har han mandat att ändra lagarna?
Jag försöker förstå vad det får för konsekvenser för den där delen av London att det har blivit maktskifte.
nej jag tycker länkarna räcker för jag tror dom flesta fattar som ser dom.
men alla gjorde tydligen inte det.
Jag förstod vad du ville säga men det är lätt att säga vad man inte vill ha. Jag ville veta vad du vill ha för samhälle. Annars har jag inget att ställa det emot.
Sen skulle jag vilja säga att man skulle kunna göra samma typ av film om bibeln och få kristendomen att framstå som helt galen.
Jag förstod vad du ville säga men det är lätt att säga vad man inte vill ha. Jag ville veta vad du vill ha för samhälle. Annars har jag inget att ställa det emot.
Sen skulle jag vilja säga att man skulle kunna göra samma typ av film om bibeln och få kristendomen att framstå som helt galen.
Vad är galet i bibeln?
Står en massa fucked up shit i Bibeln, det är ju därför vi inte vill basera våra lagar på den. Lika lite som man borde basera lagar på Koranen.
Jag förstår inte hela den här "MEN DURÅ!!"-grejen som blir så fort Islam kommer på tal. Bara för att kyrkan(vill inte säga kristenheten för det är kyrkorna som står för dumheterna) kan hålla på med en massa tokerier och Bibeln innehåller många konstiga/vidriga grejer så får man inte kritisera Islam och Koranen?
Det där är väl ändå en stendum jämförelse?
Har han tänkt ändra lagarna till sharia-lagar? Har han mandat att ändra lagarna?
Jag försöker förstå vad det får för konsekvenser för den där delen av London att det har blivit maktskifte.
Ja, förutom att öka segregationen så vet inte jag heller!
Herr Oberst
2010-10-24, 23:08
Sharialagar gäller redan på sina ställen i England. Faktum är att det även gäller inom vissa grupper i Sverige.
I Sverige har vi även andra gäng som lever efter särlagsstiftning, t.ex. de kriminella 1%-gängen. Dessa gängen lägger polisen enorma resurser på att bekämpa. Shariagängen däremot lägger samhället enorma resurser på att bygga upp och utveckla. Ganska paradoxalt om du frågar mig.
För just den där delen får det nog inga större konsekvenser. Folket som bor där lever troligtvis redan på det sätt koranen förespråkar. Maktskiftet kan väl snarare ses som en sorts vision om framtiden. Denna typ av maktskifte kommer vi se på många fler håll i Europa inom kort.
Det där är väl ändå en stendum jämförelse?
Jämförelse? Det är en enkel fråga bara... Den är egentligen inte relevant, men normalt när man kritiserar något så utgår man från sin egen referensram, och när det gäller religion så är det oftast kristendomen här i Sverige, så jag tyckte det kunde vara kul att höra vad ni tyckte...
kan d va våldsvänstern?
SD-politiker uthängda i Jönköping
Under rubriken "lär känna din lokala rasist" har SD-politiker i Jönköping hängts ut med namn, bild, adress, telefon- och personnummer på affischer i kommunen.
– Obehagligt, det känns om det kan komma en sten genom rutan, säger Kristina Winberg (SD) till Jönköpings-Posten.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8013771.ab
Jämförelse? Det är en enkel fråga bara... Den är egentligen inte relevant, men normalt när man kritiserar något så utgår man från sin egen referensram, och när det gäller religion så är det oftast kristendomen här i Sverige, så jag tyckte det kunde vara kul att höra vad ni tyckte...
Okej då förstår jag!
Jag har ingen referensram, men om man skulle utgå ifrån kristendomen är dagens islamism ungefär som kristendomen på 1500 talet. Den är ej sekulariserad i tillräckligt stor grad för att länderna ska kunna utvecklas vidare
En annan intressant aspekt, är att kristendomen i sig tillåter fördömanden i det egna ledet eller kritiserandet av sin egna religion i flera aspekter. Men inom islam finns ej detta. Man har inte kunnat kritisera sin egna religion eller ifrågasätta den eftersom det lärts ut att en sann muslim inte gör så - och det är här problemet ligger
Frågar man vilken muslim som helst så säger de ALLTID att det inte är riktiga muslimer som körde in ett flygplan i world trade center. Men om man ber dem förklara vad "riktiga muslimer" är, ja då är det olika från gång till gång. Någonstans mitt i allt verkar budskapet inte ha gått fram till samtliga. Därför är det lite fascinerande att Waberi ( som ändå verkar smart) påpekar det bara finns en tolkning av islam. Vilket egentligen är ren bullshit eftersom det är vad någon bokstavligen tryckt i han likväl som med många andra hjärntvättade miljoner
Moderat varnar för SD i domstolarna
Sverigedemokraternas valframgångar understryker behovet av att slopa dagens system med politiskt utsedda nämndemän i domstolarna. Det anser den moderata riksdagsledamoten Maria Abrahamsson.
http://www.sydostran.se/index.55---1.html?ttnr=109007
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article8016516.ab
Herr Oberst
2010-10-25, 16:43
I stället för att som i dag låta partierna nominera nämndemän, så bör länsstyrelsen självständigt få utse dem utan politiska hänsyn.
Utan politiskt hänsyn? Men då finns det ju risk för att Sverigedemokrater ändå får sitta som nämndemän. Eller är det så att man inte ska behöva ta hänsyn till politisk tillhörighet i alla de fall då den tilltänkta nämndemannen inte är SD?
Länsstyrelsen är väl politiskt tillsatt? Tankevurpa?
kan detta bli verklighet i muslimska friskolor i sverige då dom inte vill ha insyn av svenska myndigheter?
elever misshandlas i syrisk skola
http://politisktinkorrekt.info/2010/10/25/islams-ratta-ansikte-elever-misshandlas-i-syrisk-skola/
eller
http://www.liveleak.com/view?i=358_1285719542
kan detta bli verklighet i muslimska friskolor i sverige då dom inte vill ha insyn av svenska myndigheter?
http://politisktinkorrekt.info/2010/10/25/islams-ratta-ansikte-elever-misshandlas-i-syrisk-skola/
eller
Du har inte videon då CCN gjorde dokumentär i Malmö?
eller
jag har själv utsatts för slag med linjal på handen pga att för en gång skull missat göra klar mina läxor.
Detta skedde i lågstadiet i Iran. Glömmer aldrig bort d.
Vi var tvungna att lära oss läsa ur koranen och värst av allt att kunna bönen och en del av versen helt muntligt.
på senare år har dem infört obligatoriska kurser för allla studenter på universitet som handlar om att kunna ayatollan khameneis speciella propagandabok. inte lätt för studenter, ungdomar och intelligenta personer, alla vill komma ut ur Iran.
ojdå hur gick detta till? norge och danmark borde ju sjunka som gråstenar med sin åtstramande invandringspolitik enl sverige.
stor artikel med,tror dom försöker mörka den.
Sverige på sjätte plats i välstånd
Publicerad: 26 oktober 2010, 05.17. Senast ändrad: 26 oktober 2010, 06.46
Sverige har halkat ner från en tredjeplats i fjol till en sjätte i en välståndstabell som tankesmedjan Legatum Institute räknat fram.
På toppen tronar Norge, femma i fjol. Tvåa är Danmark, förra årets fyra. Tredjeplatsen innehar tabellettan 2009, Finland.
Rangordningen visar att ekonomisk tillväxt inte räcker för att säkra ett vällyckat samhälle, säger Storbritanniens tidigare näringsministern Peter Mandelson - demokrati och frihet krävs också.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sverige-pa-sjatte-plats-i-valstand_5568919.svd#
Justitieminister Beatrice Ask har inte gjort ett dugg för rättssäkerheten och medborgarnas säkerhet sedan hon tillträdde.
Lägg märke på hur hon varje gång babblar skit, och inte gör någonting alls som förbättrar läget.
Det blir bara värre...
Debatt: Skärpa vapenlagstiftningen i nyhetsmorgon idag:
http://svtplay.se/v/2211124/debatt_hur_skarpa_vapenlagstiftningen
se hur kommunalrådet i Malmö döljer sanningen av en stad i kriminalitet.
http://svtplay.se/v/2209313/vem_bryr_sig_om_malmo
se hur kommunalrådet i Malmö döljer sanningen av en stad i kriminalitet.
http://svtplay.se/v/2209313/vem_bryr_sig_om_malmo
har inget ljud här så kan inte se det nu. Men på vilket sätt är malmö en stad i kriminalitet, mer än någon annan stad? Har Malmö utomordentligt hög kriminalitet? Skiljer sig från sverige i övrigt? Sveriges kriminellaste stad? Är malmö i kriminalitet? Vad menas?
har inget ljud här så kan inte se det nu. Men på vilket sätt är malmö en stad i kriminalitet, mer än någon annan stad? Har Malmö utomordentligt hög kriminalitet? Skiljer sig från sverige i övrigt? Sveriges kriminellaste stad? Är malmö i kriminalitet? Vad menas?
http://statistik.bra.se/solwebb/action/index
Där kan du leka hela dagen.
Kollade lite, 2009 hade vi 15 000 brott / 100 000 invånare och 1200 våldsbrott / 100 000 invånare.
Malmö kommun låg på 21 000 respektive 1760 för samma kategorier brott. Malmö Centrum på 36 000 och 3200.
På kommunnivå såg jag ingen enorm skillnad på Malmö och Stockholm men båda två låg långt över rikssnittet.
http://statistik.bra.se/solwebb/action/index
Där kan du leka hela dagen.
Kollade lite, 2009 hade vi 15 000 brott / 100 000 invånare och 1200 våldsbrott / 100 000 invånare.
Malmö kommun låg på 21 000 respektive 1760 för samma kategorier brott. Malmö Centrum på 36 000 och 3200.
På kommunnivå såg jag ingen enorm skillnad på Malmö och Stockholm men båda två låg långt över rikssnittet.
Ja, det var där jag lekte.
Stockholm centrum och göteborg centrum ligger högre än Malmö centrum gällande våldsbrott per 100 000 invånare (göteborg 4000 och malmö 3200). Som kommun låg malmö lite över göteborg, som du säger, men under stockholm.
Vad är slutsatsen?
http://www.politikerbloggen.se/2010/10/27/39300/
SD portade från nobelfesten. Känns lite konstigt. Kommunister får komma in, men inte SD?:)
Tvivlar på att Nobel skulle ha gillat detta.
Malmö centrum är sveriges farligaste plats, kom någon undersökning fram till i TV4 i Augusti.
är det detta du eftersträvar?
Dina länkar säger inte ett skit. Gillar du inte religions- och yttrandefrihet bor du i fel land.
Dina länkar säger inte ett skit. Gillar du inte religions- och yttrandefrihet bor du i fel land.
Hur religions och yttrandefritt hade det varit här om muslimerna tog över tror du? :naughty:
hejhopp79
2010-10-27, 21:24
Jag tror inte Islam i regel tolererar religionsfrihet. Hela argumentet kring religionsfrihet blir en oxymoron eftersom religioner som Islam inte vill ha det själva.
Dessutom är religionsfrihet ett fint ord att slänga runt, för då slipper man granska och kritisera religion. Kvinnosynen inom islam, det oroväckande stödet för sharia-lagar etc är minst sagt problematiskt. Allt det här täcker man över med pratet om "religionsfrihet", som på något sätt blir överordnat svenska lagar.
Dessutom är det ofta människor som inte bryr sig eller knappt har erfarenhet av mångkultur som uttrycker saker såsom "vi har religionsfrihet i Sverige och alla är lika värda oavsett var man är från". Visst är det så, men det är också ett lätt sätt att skaffa PK-poäng utan att behöva stöta sig med någon och samtidigt få gott samvete. Svenskar är notoriskt konlikträdda minst sagt.
Dessutom blandar folk ihop religion och människor jämt och ständigt. Om någon kritiserar aspekter av en religion som Islam t ex, då är man helt plötsligt "islamofob" och rasist. Är Richard Dawkins islamofob eller rasist?
Det går iofs inte heller att gömma vad som helst bakom en sköld av PK och "manfårintesäganåntinginnanfolkskrikerrasist/islamofob", så det är inte riktigt så ensidigt som du nu beskriver det. Jag kan ju också tycka att det är lite översitteri att häva ur sig att de som inte tycker som man själv "oftast är folk som inte har koll på/har erfarenhet av/vet något om [insert vad det nu är man diskuterar]. Det blir ju en ganska grov generalisering.
Malmö centrum är sveriges farligaste plats, kom någon undersökning fram till i TV4 i Augusti.
Den undersökningen får du gärna referera till.
En kul länk från en saudisk dagstidning från förra veckan.
http://www.saudigazette.com.sa/index.cfm?method=home.regcon&contentID=2010100484653
Sedan om det har med religion eller kultur att göra vet jag inte, men de hänvisar till religion i artikeln iallafal.
Den undersökningen får du gärna referera till.
"Malmö.
Södra innerstaden är den mest brottsdrabbade stadsdelen i hela Sverige"
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article268371.ece
Sen en annan grej jag hittade när jag googlade lite :)
http://www.newsmill.se/node/18674
Avrättning av kristen pastor uppskjuten
IRAN I den fredliga och kärleksfulla ”religionen” islams namn har en kristen pastor i Iran dömts till döden för att han har protesterat mot att de lokala myndigheter tvingat kristna skolbarn, däribland hans egna barn, att läsa Koranen. Pastor Yousef Nadarkhani, verksam i en av de största protestantiska församlingarna i Iran, skulle ha avrättats i söndags, men avrättningen har skjutits fram. Källor i Iran uppger att myndigheterna nu försöker pressa honom att avsäga sig sin tro.
http://politisktinkorrekt.info/2010/10/28/avrattning-av-kristen-pastor-uppskjuten/#more-63862
snart kan hela världens sjuka komma hit och utnyttja sjukvården och vi skattebetalare ska stå för notan.
Asyllagstiftning på väg att luckras upp ytterligare?
SJUKDOM Den svenska asyllagstiftningen godtar inte generellt sjukdom som ett giltigt asylskäl. Detta kan nu vara på väg att luckras upp då Migrationsöverdomstolen bifallit ett överklagat ärende om uppehållstillstånd endast på grund av att den sjuke inte kunde få korrekt medicinering i hemlandet. Migrationsverkets rättschef Mikael Ribbenvik säger att han ”välkomnar domen”.
fortsättning
http://politisktinkorrekt.info/2010/10/28/asyllagstiftning-pa-vag-att-luckras-upp-ytterligare/
"Malmö.
Södra innerstaden är den mest brottsdrabbade stadsdelen i hela Sverige"
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article268371.ece
En ganska liten stadsdel som är Sveriges mest brottsdrabbade stadsdel (och som ligge ri Sveriges 3:e största stad. Det känns inte som om det är fog att skrika om att Malmö är en utomordentlig stad i sammanhanget, eller att staden som sådan är betydligt farligare än andra städer.
"
Sen en annan grej jag hittade när jag googlade lite :)
http://www.newsmill.se/node/18674[/QUOTE]
"Inte nog med det avslöjar nya statistik från brottsförebyggande rådet att Malmö är Sveriges tredje mest brottsbelastade kommun"
Sveriges tredje största stad är Sveriges tredje mest brottsbelastade stad. Var ligger överraskningen eller det utsktickande?
"Även när det gäller flest antal fall av misshandel är Malmö representerad bland de tio värst drabbade stadsdelarna i landet. Malmö centrum hamnar på en icke så blygsam tredje plats. Att påstå Malmö inte är farligare än andra städer (till och med i jämförelse med Stockholm och Göteborg) är inget annat än ett lögn."
Malmö hamnar på en 3:e plats (göteborg och stockholm kommer före då antar jag?), men är ändå farligare än göteborg och stockholm? Jag kanske missar något i och för sig.
En ganska liten stadsdel som är Sveriges mest brottsdrabbade stadsdel (och som ligge ri Sveriges 3:e största stad. Det känns inte som om det är fog att skrika om att Malmö är en utomordentlig stad i sammanhanget, eller att staden som sådan är betydligt farligare än andra städer.
http://www.newsmill.se/node/18674
"Inte nog med det avslöjar nya statistik från brottsförebyggande rådet att Malmö är Sveriges tredje mest brottsbelastade kommun"
Sveriges tredje största stad är Sveriges tredje mest brottsbelastade stad. Var ligger överraskningen eller det utsktickande?
"Även när det gäller flest antal fall av misshandel är Malmö representerad bland de tio värst drabbade stadsdelarna i landet. Malmö centrum hamnar på en icke så blygsam tredje plats. Att påstå Malmö inte är farligare än andra städer (till och med i jämförelse med Stockholm och Göteborg) är inget annat än ett lögn."
Malmö hamnar på en 3:e plats (göteborg och stockholm kommer före då antar jag?), men är ändå farligare än göteborg och stockholm? Jag kanske missar något i och för sig.[/QUOTE]
Nu är det inte jag som kommit med påståendena utan hjälpte bara att försöka hitta någon sorts fakta hur det egentligen låg till i Malmö, jau!
Mohammed nu populäraste namnet i Storbritannien
Publicerad: 2010-10-28
STORBRITANNIEN Populärare än Jack, Oliver och Harry går nu namnet Mohammed in på en förstaplats gällande det namn som flest väljer att döpa sina barn till i Storbritannien, rapporterar Mail Online. Beskedet har chockat många.
7549 nyfödda pojkar gavs namnet Mohammed, i vissa fall stavat "Muhammed" eller Mohammad", förra året. Namnet Jack har under fjorton års tid placerat sig i toppen, men har nu fått åka ned till förmån för mellanöstern-namnet.
För två år sedan placerade sig namnet Mohammed på en tredjeplats
http://www.nationellidag.se/visa/default.asp?notisID=7690
Vänsterpartister föreslår ny flyktingamnesti
POLITIK En grupp vänsterpartister med Christina Höj Larsen i spetsen föreslår i en motion inlämnad till riksdagen på onsdagen att en ny flyktingamnesti, likt den 2005 då drygt 17 000 personer som vistades illegalt i landet tilldelades uppehållstillstånd, ska genomföras igen
http://politisktinkorrekt.info/2010/10/28/vansterpartister-foreslar-ny-flyktingamnesti/
hejhopp79
2010-10-28, 16:21
Det går iofs inte heller att gömma vad som helst bakom en sköld av PK och "manfårintesäganåntinginnanfolkskrikerrasist/islamofob", så det är inte riktigt så ensidigt som du nu beskriver det. Jag kan ju också tycka att det är lite översitteri att häva ur sig att de som inte tycker som man själv "oftast är folk som inte har koll på/har erfarenhet av/vet något om [insert vad det nu är man diskuterar]. Det blir ju en ganska grov generalisering.
Absolut, men vi i Sverige har generellt större problem med en hycklande PK-attityd än tvärtom. Man "får" helt enkelt inte uttrycka en avvikande åsikt när det kommer till olika grupper av människor och religion i Sverige, för då piskas det upp en stämning som är oproportionell till samtalsämnet. Samtidigt hetsar muslimer mot judar, bildar extrema grupperingar på flera ställen i Europa etc, men vi i Sverige drar oss intill det sista att kritisera t ex en religion som Islam för dessa saker.
Vår smärtgräns är oerhört låg när det kommer till diskussioner där vi riskerar att dra andras ogillande på oss. Alltså enas vi in public om att ha dessa PK-värderingar, som jag dock tror ofta är ett spel för galleriorna. Se valstugereportaget med Janne Josefsson t ex.
Det är för övrigt ett välkänt psykologiskt fenomen att ge uttryck för en polerad och "korrekt" åsikt på ytan och hålla sina egentliga tankar på insidan och för mer privata samtal. Det går alltså generellt sett inte att lita på vad någon människa säger i ett socialt sammanhang bland andra. Intressant tanke, va?
Absolut, men vi i Sverige har generellt större problem med en hycklande PK-attityd än tvärtom. Man "får" helt enkelt inte uttrycka en avvikande åsikt när det kommer till olika grupper av människor och religion i Sverige, för då piskas det upp en stämning som är oproportionell till samtalsämnet. Samtidigt hetsar muslimer mot judar, bildar extrema grupperingar på flera ställen i Europa etc, men vi i Sverige drar oss intill det sista att kritisera t ex en religion som Islam för dessa saker.
Vår smärtgräns är oerhört låg när det kommer till diskussioner där vi riskerar att dra andras ogillande på oss. Alltså enas vi in public om att ha dessa PK-värderingar, som jag dock tror ofta är ett spel för galleriorna. Se valstugereportaget med Janne Josefsson t ex.
Det är för övrigt ett välkänt psykologiskt fenomen att ge uttryck för en polerad och "korrekt" åsikt på ytan och hålla sina egentliga tankar på insidan och för mer privata samtal. Det går alltså generellt sett inte att lita på vad någon människa säger i ett socialt sammanhang bland andra. Intressant tanke, va?
Stort +1. De saker man kan höra folk säga när de är på fyllan och i ett slutet sällskap skulle få vilken vänsterpartist som helst att avlida. Men utåt säger man inget då man fruktar rasistanklagelsen.
Det är för övrigt ett välkänt psykologiskt fenomen att ge uttryck för en polerad och "korrekt" åsikt på ytan och hålla sina egentliga tankar på insidan och för mer privata samtal. Det går alltså generellt sett inte att lita på vad någon människa säger i ett socialt sammanhang bland andra. Intressant tanke, va?Detta är intressant och du har en poäng här. Jag skulle vilja uppskatta att ~20-25% av min bekantskapskrets har rasistiska eller främlingsfientliga åsikter som jag delgetts. Och då snackar jag inte om nynazister, eller ens specifikt "svenskar" utan om helt vanliga människor som kanske fått någon cykel stulen, eller är lite efterblivna i vissa aspekter.
Av dessa är det nog inte en enda som skulle få för sig att rösta på SD, trots att deras egna åsikter är extremare än SD:s. Det tycker jag är intressant. Folk ställde sig frågan "har vi verkligen 5,9% främlingsfientliga i Sverige?" som att det var en hög siffra. Jag tror den är högre.
Att det finns mycket man håller för sig själv och inte diskuterar i öppet forum är väl inte direkt dagens nyhetschock, ej heller gäller det, vad jag vet, enbart åsikter om invandring, invandrare och kanske mer specifikt muslimer. Jag tycker dock att martyrkortet spelas lite för glatt i en tråd som till övervägande del utgörs av just invandrings-, invandrings- och muslimbashing.
Hur är det med skribenterna själva? Är ni öppna med era åsikter i verkliga livet, eller väljer ni den "PK", "konflikträdda" yta som ni menar är karaktäristisk för "oss svenskar"?
(Som framgår är jag skeptisk till användandet av det inkluderande "vi" här, och jwzrd är ju inte här för att opponera sig, så jag går det i hans ställe.)
Att det finns mycket man håller för sig själv och inte diskuterar i öppet forum är väl inte direkt dagens nyhetschock, ej heller gäller det, vad jag vet, enbart åsikter om invandring, invandrare och kanske mer specifikt muslimer. Jag tycker dock att martyrkortet spelas lite för glatt i en tråd som till övervägande del utgörs av just invandrings-, invandrings- och muslimbashing.
Hur är det med skribenterna själva? Är ni öppna med era åsikter i verkliga livet, eller väljer ni den "PK", "konflikträdda" yta som ni menar är karaktäristisk för "oss svenskar"?
(Som framgår är jag skeptisk till användandet av det inkluderande "vi" här, och jwzrd är ju inte här för att opponera sig, så jag går det i hans ställe.)Vad jag exakt tycker framgår på forumet. Sedan undviker jag åsikter som jag står för men är extremt provokativa i verkligheten. Jag tänker t ex på tecknad barnpornografi. Började diskutera det med mamma, men hon blev fly förbannad så det fungerade inte. Det är ett sådant ämne jag väljer att inte diskutera IRL, för det är lätt att misstas som sympati för pedofiler, vilket jag har 0 av, när det egentligen handlar om liberala värderingar.
Detta är intressant och du har en poäng här...
För över det resonemanget till att gälla inte bara främlingsfientlighet, utan till precis allt vid gör och säger i ett samhälle (gruppen) och fundera lite på vad det får för konsekvenser. Tänk på vad det har för inverkan och påverkan för hur politiker, företag, media, reklammakare, enskilda individer tänker, agerar och säger.
Allt, precis allt, genomsyras av detta.
När vi sitter här och diskuterar tex politik gör vi det under oerhört falska förutsättningar. Vi sitter och diskuterar en fasad, en tillrättalagd verklighet, en bluff eller vad vi nu väljer att kalla det. Det är som en dålig film, en dokumentär vars omslag, i det finstilta, berättar att det finns ett bonusklipp som kommer att framkalla "what has been seen..."-känslor.
Därför väljer folk att inte titta på extramaterialet, för det skrämmer skiten ur dem och skulle få dem att ifrågasätta hela sin tillvaro.
I stället sitter vi och diskuterar den mest kända versionen av dokumentären, trots att den inte stämmer, och meningslösheten i det diskuterandet är egentligen så nära totalt man kan komma.
Här har vi en annan skandal:
"Sverige betalar somaliska soldater"
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=2210516
Terrormisstänkta svenskar inför rätta:
http://svt.se/2.22620/1.2214760/terrormisstankta_svenskar_infor_ratta?lid=senasteN ytt_275214&lpos=rubrik_2214760
Topic: Är SD Nazistiskt? Rasistiskt? Främlingsfientligt?
Solution: Bomba tråden med rapporter om inskränkta islamister och zigenare, samt folk i england som heter Mouhammed, så folk fokuserar på något annat än topic :D
Här har vi en annan skandal:
"Sverige betalar somaliska soldater"
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=2210516Skandal? Somalia är i behov av en regeringsarmé. Al-Shabab har tagit över 3/4-delar av landet.
Läs den senaste nyheten: http://www.independent.co.uk/news/world/africa/two-somali-girls-executed-by-firing-squad-for-spying-2119535.html
What big men you are... jag antar att deras gud är stolt över dem. Män i grupp skjuter två unga kvinnor bakifrån. Vilket mod.
Borde kanske postat det här i "förbannad-tråden" för jag har inte kunnat sitta still i någon timme sedan jag läste det. Al-Shabab är en sjuk sekt som är förbannat stor och mäktig och de behöver jagas bort. Jag ser hellre att bistånd, eller var nu pengarna tas från, går till att jaga bort Al-Shabab och liknande kvinnoförtryckande, bokstavstroende våldsfanatiker. Så länge de finns på plats kan inget göras. Jag har för mig att de betalar regeringssoldaterna extra för att de inte ska gå över till andra sidan. De får gärna ta pengar från mitt studiebidrag eller vad som helst, så länge metoden fungerar. Somalia är kanske världens värsta land just nu.
Herr Oberst
2010-10-29, 16:00
Topic: Är SD Nazistiskt? Rasistiskt? Främlingsfientligt?
Solution: Bomba tråden med rapporter om inskränkta islamister och zigenare, samt folk i england som heter Mouhammed, så folk fokuserar på något annat än topic :D
Topic: Är SD Nazistiskt? Rasistiskt?
Solution: Bomba tråden med konkreta exempel på att det faktiskt finns stora problem i samhället som väldigt många människor vägrar prata om
hejhopp79
2010-10-29, 17:22
Av dessa är det nog inte en enda som skulle få för sig att rösta på SD, trots att deras egna åsikter är extremare än SD:s. Det tycker jag är intressant. Folk ställde sig frågan "har vi verkligen 5,9% främlingsfientliga i Sverige?" som att det var en hög siffra. Jag tror den är högre.
Japp och problemet är att en öppen debatt tystas ner så snabbt någon tar bladet från munnen. Jag har också upplevt att en del människor man känner tar i ännu mer än SD gör när det kommer till invandring och integration, särskilt när dessa åsikter kommer upp i privata samtal och med andra som håller med.
Det finns en hel del ord som används flitigt i svensk debatt; "främlingsfientlighet", "islamofobi" etc. Vad betyder egentligen dessa värdeladdade ord? Fientlighet mot främlingar? Vilka främlingar då och hur uttrycker sig denna "fientlighet"? Jag skulle tro att SD inte är fientliga mot främlingar i allmänhet, då ordet ger sken av en suspekt människa som misstror precis alla andra människor som de inte känner.
Ett bättre ord vore "kulturkrock", då själv anledningen till att människor upplever problem med dagens invandring och integration är att man inte är vana vid 1) (framförallt) Islam som religion i Sverige och 2) En del invandrargruppers kulturella skillnader från vår egen kultur. Invandrare från en del länder kanske pratar högre, inte väjer för konflikter och beter sig på ett annat sätt från oss. Det är inte helt lätt att skapa ett gemensamt samhällsklimat där alla ska kunna samarbeta när en del kulturer skiljer sig så väsentligt åt.
När sedan Mona Sahlin talar om att svensk kultur är töntig blir nog många konfunderade över vilket samhälle vi lever i och vill ha. Vad är det för töntigt med det egna landets kulturella och historiska bakgrund? Är invandrare från andra länder och kulturer "häftigare" än oss då eller?
Islamofobi är ett ord som effektivt undantrycker all öppen kritik mot olika religiösa uttryck hos Islam. Varför finns inte "kristendomsfobi"? Är det islamofobiskt att tycka sharia-lagar är idiotiska och att tycka att leva efter en del odemokratiska religiösa värderingar är dåligt?
Är Richard Dawkins också islamofob?
hejhopp79
2010-10-29, 17:31
(Som framgår är jag skeptisk till användandet av det inkluderande "vi" här, och jwzrd är ju inte här för att opponera sig, så jag går det i hans ställe.)
Jag tycker inte man ska prata om invandrare som en homogen grupp människor, eftersom det är fullständigt felaktigt. De kommer från en mängd olika länder och kulturer och är väsentligt olika från varandra. Sekulära muslimer är ungefär lika religiös som vi sekulära kristna är i Sverige. Men den finns oroväckande tendenser hos Islam i många länder i mellan-östern som inte går ihop med västerländsk demokrati. Män och kvinnors lika rättigheter, tolkning av lagar etc.
Jag tror det är att förenkla att vara antingen för eller emot invandring. Det är nog få människor som är helt emot invandring. Själv tycker jag invandring är bra, men det måste regleras mer och integrationen måste komma igång på allvar. Vi kan inte ha somaliska hemmafruar som gått på socialbidrag 10 år i Sverige och inte kan ett ord svenska, eller över 50 "ghetton" i stil med Rosengård, Angered etc i ett modernt land som Sverige. Jag tycker synd om invandrare som kommer hit och kastas in i taskiga områden och som dessutom fram till nyligen inte fått jobba första året de kommer till Sverige, utan lyfta bidrag.
Svenska värderingar gällande demokrati, hur vårt samhälle fungerar etc måste också läras ut mer till nytillkomna svenskar så att vi lever i ett och samma land. Samhället riskerar att splittras något enormt annars och klyftorna lär bara öka.
Slutligen kan man fråga sig hur vi hade behandlats om vi flytt till t ex Irak eller Afghanistan. Där hade vi nog snackat hardcore assimilering och inga bidrag att tala om.
Jag är själv andra generationens invandrare och känner många med invandrarbakgrund och jag bryr mig inte var folk kommer ifrån. Vad jag bryr mig om är att kunna relatera till andra människor och jag vill se ett samhälle som kan enas kring någonting. Alla olikheter riskerar tyvärr att dela upp Sverige och utarma gemenskapen. Självklart måste vi kunna vara olika och sticka ut i mängden, men det måste finnas en minsta gemensam nämnare som är svenska värderingar. Och alla ska kunna känna sig svenska under dessa premisser, oavsett var man kommer ifrån.
Solution: Bomba tråden med konkreta exempel på att det faktiskt finns stora problem i samhället som väldigt många människor vägrar prata om
Ett maratonvägrande i den här tråden med nästan 900 inlägg.
Det pratas väldigt mycket invandring bland "många människor".
hejhopp79: bra skrivet :)
Ja, jag förstår dig. Invandringen är verkligen ett fenomen som inte diskuteras i Sverige och Europa år 2010. Någon borde få upp det på dagordningen.
Men. Om nu topic är huruvida SD är rasister et cetera.. Och bombar tråden med exempel på invandrare som är bänga i skallen och liknande. Är det då ett försök att visa på varför SD är rasistiska. Eller ett sätt att visa att SD inte är rasistiska? Jag förstår inte.
Ja, jag förstår dig. Invandringen är verkligen ett fenomen som inte diskuteras i Sverige och Europa år 2010. Någon borde få upp det på dagordningen.
Men. Om nu topic är huruvida SD är rasister et cetera.. Och bombar tråden med exempel på invandrare som är bänga i skallen och liknande. Är det då ett försök att visa på varför SD är rasistiska. Eller ett sätt att visa att SD inte är rasistiska? Jag förstår inte.
Gissar på att dom inte tänker på topic som sådan utan att tråden fungerar som en samlingstråd för "sådana saker"
Herr Oberst
2010-10-30, 16:15
Är det då ett försök att visa på varför SD är rasistiska. Eller ett sätt att visa att SD inte är rasistiska? Jag förstår inte.
Snarare ett sätt att visa att SD har en poäng.
Sen verkar det ha blivit som Tricce skriver, en samlingstråd för de aktuella händelser. Händelser som vanlig media ofta skriver lite om, men glömmer bort vissa delar
Snarare ett sätt att visa att SD har en poäng.
Sen verkar det ha blivit som Tricce skriver, en samlingstråd för de aktuella händelser. Händelser som vanlig media ofta skriver lite om, men glömmer bort vissa delar
Då är jag med. Storbittaniens vanligaste namn är Mouhammed - SD har en poäng (och är inte rasister [?] utan ogillar bara vissa namn).
alllt som har med invandring eller sd läggs i denna tråden då modsen och vänsteranhängarna sparkar bakut om det startas fler trådar i detta ämnet.
bäst hitils
Massinvandring som tuggummibollar
Roy Beck, grundaren av organisationen NumbersUSA, använder sig av en okonventionell metod för att demonstrera massinvandringens paradoxer.
http://www.friatider.se/massinvandring-som-tuggummibollar
http://www.youtube.com/watch?v=LPjzfGChGlE&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=HaPz7p-1-bk
Sevärd.
Herr Oberst
2010-10-30, 23:40
Då är jag med. Storbittaniens vanligaste namn är Mouhammed - SD har en poäng (och är inte rasister [?] utan ogillar bara vissa namn).
Vad exakt är din poäng här?
Jag vill minnas att man tagit upp fler ämnen pojknamnen i storbrittanien på PI
Islamofobi är ett ord som effektivt undantrycker all öppen kritik mot olika religiösa uttryck hos Islam. Varför finns inte "kristendomsfobi"? Är det islamofobiskt att tycka sharia-lagar är idiotiska och att tycka att leva efter en del odemokratiska religiösa värderingar är dåligt?
Är Richard Dawkins också islamofob?Grejen är att många har fördomar utan att känna till Islam eller Koranen särskilt väl. Hur stor del av Sveriges befolkning kan citera Koranen utantill, eller har ens öppnat boken? Islamofobi skulle jag vilja kalla de som har oberättigade farhågor mot muslimer (en fobi är just en oberättigad farhåga). Det finns en minoritet muslimer som är extrema, vill införa Sharia-lagar, och finansierar terroristceller, men de är som sagt en minoritet. De flesta muslimer (i Sverige) är ungefär som oss, tror jag, och utsätts i många fall för kritik som egentligen är berättigad fundamentalister. Det är lite olyckligt att en hel religiös grupp får bära hundhuvud för vad en minoritet gör, samtidigt som det är olyckligt att det inte upplevs som att muslimer i Sverige tar avstånd från vad extremare muslimer gör.
Varken Richard Dawkins eller "South Park-gänget" skulle jag vilja kalla islamofober. De är snarare ateister och kritiker som jag har extremt mycket respekt för. Just det att de vågar kritisera Jesus så mycket som de gör (tillsammans med en hel komikerelit inkluderande Family Guy, Louis CK m fl), men Mohammed mycket mindre, visar på den toleransbrist som en del fundamentalistiska muslimer uppvisar. Det finns helt enkelt fler våldsamma fundamentalister inom Islam än det finns inom Kristendomen. Frågan är varför det är så, och det finns en tråd dedikerad till ämnet här på Kolozzeum.
alllt som har med invandring eller sd läggs i denna tråden då modsen och vänsteranhängarna sparkar bakut om det startas fler trådar i detta ämnet.Det finns knappt några vänsteranhängare på brädan (längre). Sedan förstår jag inte varför vänsteranhängare skulle vara mer kritiska mot SD än högeranhängare. SD är inget högerparti.
Det är lite olyckligt att en hel religiös grupp får bära hundhuvud för vad en minoritet gör, samtidigt som det är olyckligt att det inte upplevs som att muslimer i Sverige tar avstånd från vad extremare muslimer gör.Jag vill verkligen betona det här. Mina muslimska bekanta har alla tagit avstånd från alla terroristangrepp som har skett i "Islams namn". Tyvärr syns inte det här särskilt ofta i media.
Jag gillar SD! Jag tror faktiskt ärligt att nästan alla i partiet inte är rasister på något sätt. Jag kan istället se på hur dom tänker.
Sverige, ett land med en ökad brottslighet, kombinerat med en stadigt ökad invandring. Invandrare är dessutom starkt överrepresenterade när det kommer till brottslighet. Många säger att det beror på fördomar och dylikt, men jag köper det verkligen inte, kanske om det hade varit med en liten marginal men så är ju verkligen inte fallet. Så om man slutar vara så PK så kan man nog dra slutsatsen av att invandrare begår mer brott än svenskar. Men detta behöver ju nödvändigtvis inte bero på deras ursprung, snarare hur Sveriges bedrövliga invandringspolitik. Trycka in majoriteten av invandrarna i "ghetton" som består av just invandrare ger inte dom möjligheten att integrera sig i det svenska samhället. Bättre hade ju varit att tagit in en mängd som man verkligen kan ta hand om och integrera i det svenska samhället på rätt sätt genom att satsa på att de lär sig språket och kommer snabbt in på arbetsmarknaden istället för att bara låta alla komma in av ren "good will", utan någon större tanke på hur det ska fungera i praktiken.
Men man måste ju ändå ge tummen upp för Freddan och kompaniet och deras medkänsla för alla invandrare. För låt dom bara komma in i landet så känner vi oss humana och snälla när det ändå inte drabbar oss i våra lyxvillor i skärgården. Släng bara in dom i getton och skitsamma hur saker och ting utvecklar sig sålänge vi är medmänskliga och fortsätter att släppa in allt och alla i landet då det inte drabbar oss personligen.
Bravo!
(säkert väldigt osammanhängande text, men whatever jag är trött och tankad och orkar inte ta mig tid att tänka igenom vad jag skriver)
Jag vill verkligen betona det här. Mina muslimska bekanta har alla tagit avstånd från alla terroristangrepp som har skett i "Islams namn". Tyvärr syns inte det här särskilt ofta i media.
Problemet är att det i Sverige knappt går att kritisera fundamentalister och extremister utan att bli anklagad för att kritisera alla muslimer. Varför ska sekulariserade muslimer från tex Bosnien känna sig träffade när wahabister, al-shababanhängare, judehatare och pedofiler kritiseras?
en video till om siffror.
http://video.google.com/videoplay?docid=4094926727128068265&hl=sv#
Som sagt svenska lagar, svenska rättsväsendet och kriminalpolitken värnar inte om medborgarnas säkerhet.
Det finns bara en parti som vill ta skärpa lagarna bland annat och skydda medborgaren.
Sverige grogrund för terrornätverk (TV4)
http://www.nyhetskanalen.se/1.1885317/2010/10/31/sverige_grogrund_for_terrornatverk
I'll just put this here...
http://www.dn.se/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-invandrarna-1.627362
Det finns bara en parti som vill ta skärpa lagarna bland annat och skydda medborgaren.
Att tro att enbart skärpta lagar reducerar antalet grova brott är ungefär som att tro att psykiskt sjuka människor slutar vara sjuka för de vill inte åka i fängelse. Eller att tro att grova kriminella slutar med sin verksamhet, sitt leverne, för att de eventuellt får sitta på kåken ett tag längre.
Herr Oberst
2010-11-01, 22:32
Att tro att enbart skärpta lagar reducerar antalet grova brott är ungefär som att tro att psykiskt sjuka människor slutar vara sjuka för de vill inte åka i fängelse. Eller att tro att grova kriminella slutar med sin verksamhet, sitt leverne, för att de eventuellt får sitta på kåken ett tag längre.
Man väljer inte medvetet att vara psykiskt sjuk
Däremot kan man välja om vissa brott är värda risken att begå. Är ett straff (straff där mat, husrum, fasta rutiner, utbildning och ett nästan helt bekymmersfritt leverne ingår) på 5-6 år, ute efter 2/3 av tiden, värt att ta om du samtidigt kan tjäna säg 5-10 miljoner på det?
Lägg därtill att det i Sverige inte finns någon skam att tala om för en dömd brottsling. Tvärtom ses det i vissa kretsar som status, i andra ses du som ett offer som det är hemskt synd om.
Kom in i matchen Johan P
Det är väl allmänt bevisat att varken dödsstraff eller längre tidsbestämda straff inte på något som helst vis reducerar brottsligheten i ett samhälle?
Kommer inte bli ett skit bättre på den fronten om SD så hade egen majoritet. Förstår inte hur ni på allvar kan tro att dom har kompetensen att ordna upp en sådan sak.
Det är väl allmänt bevisat att varken dödsstraff eller längre tidsbestämda straff inte på något som helst vis reducerar brottsligheten i ett samhälle?
Kommer inte bli ett skit bättre på den fronten om SD så hade egen majoritet. Förstår inte hur ni på allvar kan tro att dom har kompetensen att ordna upp en sådan sak.
Herr Oberst
2010-11-01, 23:49
Är väl?
Visa mig gärna dom allmänna bevisen
Önskar du motbevis på det du slängde ur dig så...
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/strangare-straff-fungerar-visst_3226201.svd
enligt studien, att hotet om en månad längre straff medför en minskning av återfallen med 1,3 procent. Det kanske låter litet, men betyder i förlängningen att hotet om ett år längre straff minskar återfallen med 15,6 procent (12*1,3).
Fräckt om man ökar straffen med 76,92månader då så skulle vi ha ett samhälle helt utan kriminalitet sen ;)
Dessutom utgår ju hela artikeln från att längre straff är verkningslösa och försöker med "ny forskning" motbevisa detta, kanske säger en del om vad den allmäna åsikten om detta är och det står ju även vad sveriges kriminologer har för åsikt i frågan.
Det kanske låter litet, men betyder i förlängningen att hotet om ett år längre straff minskar återfallen med 15,6 procent (12*1,3).
Nej.
Är väl?
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/strangare-straff-fungerar-visst_3226201.svd
enligt studien, att hotet om en månad längre straff medför en minskning av återfallen med 1,3 procent. Det kanske låter litet, men betyder i förlängningen att hotet om ett år längre straff minskar återfallen med 15,6 procent (12*1,3).
Matematik kunskaper och grundläggande kunskaper i statistik är iaf inga krav för att skriva ledare på SVD. Kan vi konstatera.
Lite lustigt ändå att vissa verkar tro att verkligheten är såpass enkel att ett gäng outbildade rasistiska bonläppar med EN enda idé (strängare straff) ska kunna reformera och styra upp all kriminalitet i Sverige ;) stor komik faktiskt...
Lite lustigt ändå att vissa verkar tro att verkligheten är såpass enkel att ett gäng outbildade rasistiska bonläppar med EN enda idé (strängare straff) ska kunna reformera och styra upp all kriminalitet i Sverige ;) stor komik faktiskt...
Här var det retorik och argumentation på hög nivå ser jag. Keep it up; blir säkert långvarig!
Förövrigt önskar jag vi kunde se en snabb och mycket hård skärpning av strafflängderna vid våldsbrott och återfall men tyvärr verkar det av någon lustig anledning inte vara en fråga vare sig invånare eller politiker bryr sig om.
Japp hög nivå är allt SDanhängare förstår ;)
Kan du tänka dig att utveckla varför vi ska ha skärpning av strafflängderna? det kan ju knappast vara ett självändamål att ha stränga straff hoppas jag?
Däremot kan man välja om vissa brott är värda risken att begå. Är ett straff (straff där mat, husrum, fasta rutiner, utbildning och ett nästan helt bekymmersfritt leverne ingår) på 5-6 år, ute efter 2/3 av tiden, värt att ta om du samtidigt kan tjäna säg 5-10 miljoner på det?
Om du lever för det tror jag inte det spelar någon roll om du sitter inne ett halvår längre eller inte. Vad som hjälper är långsiktiga lösningar som vård och utbildning, inte hårdare straff.
Lägg därtill att det i Sverige inte finns någon skam att tala om för en dömd brottsling. Tvärtom ses det i vissa kretsar som status, i andra ses du som ett offer som det är hemskt synd om.
Jämför med stora nationer som USA som har dödsstraff. Hur tror du det är med kriminalitet där? Trots risken att få ditt liv sänkt via staten fortsätter kriminella personer att begå brott. Där är någonting som säger mig att SD's populistiska löften som hårdare straff inte kommer hjälpa.
Kom in i matchen Johan P
Själv pratar du pratar om vilda hypoteser som du tror är anledningen till att hårdare straff ger lägre straff :thumbup:
Jag antar att varken du eller skribenten har läst statistik.
Japp hög nivå är allt SDanhängare förstår ;)
Kan du tänka dig att utveckla varför vi ska ha skärpning av strafflängderna? det kan ju knappast vara ett självändamål att ha stränga straff hoppas jag?
Huvudsyftet med fängelse vid våldsbrott är att hålla våldssamma personer borta från samhället så det är väldigt mycket ett självändamål. Vidare är det att spotta i ansiktet på våldsoffer när gärningsmän döms till 50 timmars samhällstjänst och skadestånd på 4000 kronor för misshandel och rån eller 6 månaders fängelse och ett skadestånd runt en månadslön för en våldtäkt.
Och ursäkta inte låg nivå och barnsligheter med ytterligare sarkasmer.
Huvudsyftet med fängelse vid våldsbrott är att hålla våldssamma personer borta från samhället så det är väldigt mycket ett självändamål. Vidare är det att spotta i ansiktet på våldsoffer när gärningsmän döms till 50 timmars samhällstjänst och skadestånd på 4000 kronor för misshandel och rån eller 6 månaders fängelse och ett skadestånd runt en månadslön för en våldtäkt.
Du missar själva poängen här. Precis som hela SD's politik gör. Att man höjer straffen gör inte att dessa personer inte blir återfallsförbrytare. När straffet är över är det ut och göra samma sak igen.
Det är ändå en himla tur att det är välutbildade sakkunniga duktiga människor som får fatta besluten i vårat samhälle och inte ett gäng besserwissrar på diverse internetforum.
http://www.dn.se/debatt/strafftiden-for-valdsbrott-har-okat-dramatiskt-1.799429
De sista punkterna är intressanta och föga förvånande.
Allmänheten har mycket begränsad kunskap om rättsväsendet, och medierna är den främsta informationskällan.
När allmänheten får mer information om brott och straff sjunker straffbenägenheten avsevärt.
Rädda människor tenderar att vara mer straffbenägna.
Allmänheten föredrar rehabiliterande åtgärder framför ingripanden från rättsväsendet.
Du missar själva poängen här. Precis som hela SD's politik gör. Att man höjer straffen gör inte att dessa personer inte blir återfallsförbrytare. När straffet är över är det ut och göra samma sak igen.
Vad ni diskuterat nyligen är inte vad jag försöker kommentera debatten, att längre straff inte leder till minskad brottslighet är ingenting jag vet eller bryr mig något om. Minskar brottsligheten i ett land görs främst genom att förbättra välfärden i landet, mer jobb, bättre ekonomi osv.
Är väl?
Det kanske låter litet, men betyder i förlängningen att hotet om ett år längre straff minskar återfallen med 15,6 procent (12*1,3).
:laugh:
bertbert
2010-11-02, 07:23
Är väl?
GAHAHAHAHAHA! :laugh:
Är det samma typ av matematik som ligger bakom SDs skuggbudget? Tack, det här var troligen dagens asgarv, och tidigt på morgonen också! :thumbup:
Herr Oberst
2010-11-02, 08:32
Om jag läst statistik? Nä Det har jag inte.
Men jag funderade ändå lite på om jag verkligen kunde posta det där. Men efter att läst Tellers alla inlägg under artikeln så drog jag till med en chansning.
Ni som dock har läst statistik får gärna förklarar för mig var denna Teller har fel. Mitt kritiska öga är svagt när det kommer till matematik
Svensk rättsväsende är ett fiasko
Sålde 14-åring som sexslav – döms till ett år
Förståndshandikappad flickan utnyttjades av flera män
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8057125.ab
Men jag funderade ändå lite på om jag verkligen kunde posta det där. Men efter att läst Tellers alla inlägg under artikeln så drog jag till med en chansning.
Ni som dock har läst statistik får gärna förklarar för mig var denna Teller har fel. Mitt kritiska öga är svagt när det kommer till matematik
Vi glömmer ditt gamla inlägg så är du förlåten :thumbup:
Landskrona-mannen har fått sin dom:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/23-aringen-domd-till-fangelse-1.1112924
En 78-årig kvinna föll baklänges i samband med bråket den 29 mars och slog sig så illa i bakhuvudet att hon två dagar senare avled.
Mannen döms för att ha misshandlat kvinnan och därmed vållat hennes död. Han döms också för att ha misshandlat hennes 71-årige make.
Annons:
Domstolen anser det bevisat att 23-åringen oprovocerat angripit den äldre mannen med knytnävsslag mot huvudet och ryggen, likaså att han angrep kvinnan med ett knytnävsslag mot huvudet när hon skulle hjälpa sin make.
Mannen var helt klar över att det var en äldre kvinna han utdelade slaget emot, menar tingsrätten.
Tingsrätten tar fasta på att ett vittne på 20 meters håll kunde se att det var en äldre kvinna. Då bör också 23-åringen ha uppfattat att det var en äldre kvinna han slog, menar rätten.
Domstolen anser att det är hänsynslöst att utdela slag mot en äldre kvinna och det är därför misshandeln betraktas som grov. Man bör räkna med att äldre har svårt att värja sig och att de kan falla om de får ta emot slag.
Att slå den gamla kvinnan i huvudet är enligt domen ”ett medvetet risktagande”. Om slaget, som i det här fallet, leder till offrets död, blir bedömningen att det rör sig om grovt vållande till annans död, förklarar tingsrätten i ett pressmeddelande.
Den 23-årige mannens trovärdighet påverkas av att han efter p-platsbråket lämnade platsen och sedan höll sig undan tills polisen grep honom och att han därefter i flera polisförhör förnekade att han varit på parkeringsplatsen, konstaterar rätten.
Kvinnans 71-årige make har däremot lämnat samma uppgifter från start. Tingsrätten tar också fasta på att den man som bevittnade händelsen från en restaurang lämnat andra uppgifter än 23-åringen om hur det kom sig att kvinnan föll till marken.
Uppgifterna från den dömdes nioåriga brorsdotter har enligt rätten ett mycket begränsat bevisvärde, eftersom han hade fyra dagar på sig att påverka henne innan han greps av polis.
Samtidigt står det klart att advokat Leif Silbersky och hans klient redan har bestämt sig för att överklaga tingsrättens dom.
– Jag delar inte tingsrättens bevisvärdering, säger Leif Silbersky, till DN.se.
– Och det gör jag av två skäl. För det första anser jag att behandlingen av min klient varit inhuman genom den långa häktningstiden. Vidare anser jag också att rätten inte tagit tillräckligt hänsyn till skillnaderna i de olika vittnesmålen, samt rättsläkarens bedöming, som delvis stödde min klients berättelse.
Sedan 23-åringen gripits hängdes han och hans familj ut på nätsidor med namn och adressuppgifter. Hotbilden gjorde att mannen och hans advokat tvekade att överklaga häktningsbeslutet eftersom det bedömdes som "tryggare" för honom att stanna i häkte.
Mannen har invandrarbakgrund och i Landskrona blossade det upp motsättningar mellan svenskar och invandrare. Det hölls manifestationer i staden mot våld, arrangerade av bland andra Svenska kyrkan och Islamiska föreningen för att komma bort från den "vanmakt" som drabbat staden, som kyrkoherde Bengt Karlgren i Landskrona församling uttryckte det.
Nationaldemokraterna kallade till torgmöte för att "Protestera mot svenskfientligheten" och polisen tvingades göra en kraftsamling.
– Men det här är inget Landskronaproblem. Händelsen kunde ha inträffat var som helst i Sverige och de flesta nätkommentarerna är säkert inte skrivna här, sade Urban Jansson, som var 23-åringens förste försvarsadvokat.
Mannen bytte senare försvarare till advokat Leif Silbersky.
Vid häktningen av mannen blev det tumult med spottloskor och tillmälen mot domare och åklagare från 23-åringens släktingar. Lunds tingsrätt beslöt därför att flytta rättegången till säkerhetssalen i tingsrätten i Helsingborg.
Den dömde ska betala 61.944 kronor i skadestånd, varav 43.000 kronor är till maken och 18.944 kronor till dödsboet efter kvinnan.
Straffvärdet för det som 23-åringen gjort sig skyldig till är egentligen två års fängelse, enligt Lunds tingsrätt. Men domstolen tar hänsyn till den psykiska störning mannen lider av och mildrar därför straffet något.
Enligt Rättsmedicinalverkets utredning lider mannen sedan länge bland annat av ständig oro och nervösa magbesvär. Störningen gör honom sämre rustad än flertalet att tåla fängelsestraff, menade Rättsmedicinalverkets experter och föreslog att han skulle dömas till en lindrigare påföljd än vad som är normalt.
Någon som kan juridik? Om han oprovocerat attackerade både mannen och kvinnan och dessutom borde känt till hur allvarliga skador den äldre kvinnan kunde få som resultat av slagen, varför får han då bara vållande till annans död? Är han medveten om de eventuella följderna av hans oprovocerade gärning borde det väl bli dråp? Jag tror aldrig jag läst om någon annan "dödsmisshandel" som renderat något annat än dråp eller mord.
Vad tycks om skadeståndet?
saaben: Ingen aning, rubriceringen på olika grader av misshandel i sverige har jag aldrig riktigt förstått.
Skadestånd för att döda åldringar är alltså 1-3 månadslöner.....
saaben: Ingen aning, rubriceringen på olika grader av misshandel i sverige har jag aldrig riktigt förstått.
Skadestånd för att döda åldringar är alltså 1-3 månadslöner.....
Summan till kvinnans dödsbo ser underligt precis ut. Typ som att någon suttit och räknat fram att kvinnans begravning och sjukhusvistelse kostade "henne" 18 944 spänn. Sen tänkte rätten att vafan, vi kan ju vara sjyssta och döma honom att pröjsa för jordfästningen, den hade ju inte hennes dödsbo behövt betala om han inte hade dödat henne. :Virro
Jo, 1-3 månadslöner, och ungefär en värnplikt i fängelse så att vi som gjort lumpen har något att relatera till. Det är väl ganska sällan en gärningsman behöver sitta av hela tiden om h*n sköter sig. Nackdelen för honom med det korta straffet är att han får svårt att hinna avlägga några akademiska examina på skattebetalarnas bekostnad.
pragmatist
2010-11-02, 13:51
Det som driver människor att kräva hårdare straff för våldsbrott är (givetvis) att man tycker att de är orättvist låga. Detta förklarar varför människor blir upprörda - orättvisa upprör, medan t.ex. ineffektivitet inte gör det på samma sätt. Detta beror i sin tur på en ganska grundläggande moralisk intuition att det är fel att grovt kränka och skada andra människor och att människor som gör det inte bör få dra några fördelar av det utan snarare ska bestraffas på ett sätt som står i proportion till kränkningen och skadan. Brist på proportion mellan straff och skada är det som upprör, och folk kräver hårdare straff för att proportionerna ska bli bättre.
Sen kan kan förstås hävda att rättssystemets syfte inte är att skipa rättvisa utan att åstadkomma något annat - ett lyckligare samhälle eller whatever - men då får man å andra sidan svårt att förklara varför rättssystemet trots allt ser ut som det gör. Eftersom systemet bygger på att bara skyldiga ska dömas enligt förutbestämda straffskalor och med hänsyn till förmildrande omständigheter så ligger det nära till hands att tro att syftet är rättvisa, trots allt, vilket öppnar för invändningar när systemet inte upplevs som rättvist. Ett rättssystem som inte byggde på rättvisa skulle kunna se helt annorlunda ut, t.ex. att man behandlar alla som psykiskt sjuka och inte utdömer några tidsbestämda straff alls. Man kanske till och med bör tvångsvårda folk innan de begår brott om de uppvisar tillräckliga "symptom", o.s.v. Vill vi ha ett sånt samhälle?
Det handlar inte om statistik. Det handlar om logiskt tänkande och sunt förnuft.
Säger man att hot om ett års längre straff minskar återfallen med 15,6% för att ett hot om en månads längre straff minskar återfallen med 1,3% så hittar man på data som inte finns (=ljuger).
Om jag kastar en sten rakt upp i luften med utgångshastigheten 10 m/s betyder inte det att stenen landar på månen efter 445 dagar. Hajar du?
Jens.Andersson
2010-11-02, 15:16
... Vid häktningen av mannen blev det tumult med spottloskor och tillmälen mot domare och åklagare från 23-åringens släktingar. Lunds tingsrätt beslöt därför att flytta rättegången till säkerhetssalen i tingsrätten i Helsingborg. ...
Det här är ju helt sjukt. Hela den släkten verkar ju ha något fel.
bertbert
2010-11-02, 16:50
Sambanden är näppeligen linjära, och oavsett det kommer det att finnas ännu större systemfel i studien att ta hänsyn till eftersom det är en empirisk studie. Oavsett det aktuella sambandet är något av det värsta man kan göra att extrapolera ett resultat.
Observera också att det inte framgår hur originalstudien egentligen är citerad. Det kan vara en avsevärd skillnad på avskräckningseffekten och antalet brott den dömde i praktiken kan begå.
Idag:
Partiledardebatt i riksdagen - Jimmie Åkesson (SD)
http://svtplay.se/v/2223198/svt_forum/partiledardebatt_-_jimmie_akesson__sd_
10-årig flicka födde dotter
Flickan var bara 10 år när hon födde sin dotter.
Inget konstigt med det, enligt flickans mamma.
- Vi förstår inte varför folk är överraskade, säger hon.
Nyhetsbyrån AP skriver att det är mot rumänsk lag att flickor gifter sig så ung, men mamman säger att romer har andra regler.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2200077/10-arig-flicka-fodde-dotter
ja att dom inte gillar lagar visste man ju.
Det handlar inte om statistik. Det handlar om logiskt tänkande och sunt förnuft.
Säger man att hot om ett års längre straff minskar återfallen med 15,6% för att ett hot om en månads längre straff minskar återfallen med 1,3% så hittar man på data som inte finns (=ljuger).
Om jag kastar en sten rakt upp i luften med utgångshastigheten 10 m/s betyder inte det att stenen landar på månen efter 445 dagar. Hajar du?
Tror du inte att tuffare straff minskar incitamenten att begå brott?
Vissa brott för vissa individer. Ekonomiska brott, t.ex.
Inget konstigt med det, enligt flickans mamma.
- Vi förstår inte varför folk är överraskade, säger hon.
Nyhetsbyrån AP skriver att det är mot rumänsk lag att flickor gifter sig så ung, men mamman säger att romer har andra regler.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2200077/10-arig-flicka-fodde-dotter
ja att dom inte gillar lagar visste man ju.
På vilket sätt är det relevant till trådens titel? Stödjer det alternativt talar det emot att SD är nazistiskt, rasistiskt, främlingsfientligt eller inget av det? Eller ville du bara upplysa oss?
Anledningen att jag frågar är att en potentiellt väldigt intressant tråd i flera aspekter har blivit en tråd där diverse random nyheter klistras in. Personligen förstår jag inte hur en romsk flickas graviditet och födsel i Spanien rör trådens ursprungliga frågeställning.
Vill du förklara det för mig?
edit: förövrigt intressant att du inte nämner slutklämmen i artikeln, nämligen att en ännu yngre flicka i Kina födde ett barn tidigare i år.
Som redan visats så har strafflängden redan ökats dramatiskt? finns det en övre gräns?
Begås det färre mord i de amerikanska stater som har dödsstraff än de som inte har?
Är mycket tveksam till att högre straff skulle sänka kriminaliteten överlag nämnvärt, framförallt inte grövre våldsbrott som ni pratar om, de är oftast gjorda under påverkan eller stark känslomässig affekt.
Inget konstigt med det, enligt flickans mamma.10 år. Inga konstigheter.
v-6B3GMtZeU
Idag:
Partiledardebatt i riksdagen - Jimmie Åkesson (SD)
http://svtplay.se/v/2223198/svt_forum/partiledardebatt_-_jimmie_akesson__sd_
Såg partiledardebatten mellan Jimmie och Ohly. Som vanligt dominerade Jimmy herr Ohly stenhårt. Har svårt att förstå man tar vänsterpartiet mer seriöst än SD
På vilket sätt är det relevant till trådens titel? Stödjer det alternativt talar det emot att SD är nazistiskt, rasistiskt, främlingsfientligt eller inget av det? Eller ville du bara upplysa oss?
Anledningen att jag frågar är att en potentiellt väldigt intressant tråd i flera aspekter har blivit en tråd där diverse random nyheter klistras in. Personligen förstår jag inte hur en romsk flickas graviditet och födsel i Spanien rör trådens ursprungliga frågeställning.
Vill du förklara det för mig?
edit: förövrigt intressant att du inte nämner slutklämmen i artikeln, nämligen att en ännu yngre flicka i Kina födde ett barn tidigare i år.
spela inte dum.om du hängt med dom senaste månaderna så vet du.
Som redan visats så har strafflängden redan ökats dramatiskt? finns det en övre gräns?
Begås det färre mord i de amerikanska stater som har dödsstraff än de som inte har?
Är mycket tveksam till att högre straff skulle sänka kriminaliteten överlag nämnvärt, framförallt inte grövre våldsbrott som ni pratar om, de är oftast gjorda under påverkan eller stark känslomässig affekt.
Jag tror absolut att hårda straff minskar brottsligheten. Livstid på snatteri, hur många hade snattat?
Haha alltså nu är det du som spelar dum, du verkar leta efter allt som på något märkligt sätt kan kopplas och ge stöd till dina egna åsikter och världsbild. Ta ut huvudet ur röven och diskutera sakligt, börja med att läsa trådtiteln.
Jag tror absolut att hårda straff minskar brottsligheten. Livstid på snatteri, hur många hade snattat?
Vi kan ge idiotiska exempel fram och tillbaka i en evighet om du vill, hur många västerlänningar har inte åkt fast för narkotikabrott i Thailand trots att de vet om att straffen där är sjutton gånger högre än i Sverige?
Den kriminaliteten som det gnälls över här och som är viktig att sänka, grova våldsbrott, mord o.s.v. kommer inte alls påverkas på samma sätt som snatteri hade gjort.
Läs gärna igenom artikeln och ge en kommentar på innehållet.
Massinvandringen av Balkan-zigenare fortsätter
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2198548/har-vill-vi-stanna
Ännu ett bevis på havererat invandringspolitik.
ajajaj
- Vi vill stanna här. Vi har det mycket svårt i Serbien och Kosovo och där finns inget arbete, berättar de.
Ja, i Sverige finns det massor med jobb för en rom, i synnerhet som de i allmänhet saknar utbildning och lever utanför samhället efter egna regler. Det vet de mycket väl om så om det inte är jobb de vill ha, vad är det då?
Ole Guldahl räknar med att den stora tillströmningen kommer att fortsätta långt in på nästa år.
- Kanske kan det bli en viss inverkan om det blir avslag på ansökningarna.
Alla andra får ju permanent uppehållstillstånd så vi försöker väl vi också... Hanteringen av dessa ärenden är ju förstås inte gratis även om det leder till avvisning.
Herr Oberst
2010-11-04, 09:06
Miljardkostnader för att underhålla, utfodra och utreda zigienarnas asylskäl. Miljardkostnader helt i onödan då ingen av dom uppfyller några krav.
Helt fantastiskt
Nej, jag vill faktiskt veta hur det rör oss. Såvitt jag vet har det inte hänt i Sverige, och helt ärligt har det inte blivit allt för ovanligt att allt yngre barn blir mödrar. Finns någon tjej i England som skapade stora nyheter bland annat.
Eller menar du att vi ska generalisera alla romer nu? Kom ihåg att det finns olika former av romer med.
Men jag vill faktiskt höra din argumentation till varför det är aktuellt för den här tråden, utan att verka dryg.
Herr Oberst
2010-11-04, 09:13
[QUOTE=Tjuckot;4677472]
Eller menar du att vi ska generalisera alla romer nu? Kom ihåg att det finns olika former av romer med.
QUOTE]
Generalisera romer? 10-åringens mamma själv säger ju att det är helt naturligt för 10-åriga flickor att gifta sig, att dom skaffar barn är inget konstigt alls. Dessa människor lever efter helt egna regler. Kanske därför som dom också är världens mest svårintegrerade folk. Dom har funnits i Sverige i 498 år och är lika mycket utanför nu som då.
pragmatist
2010-11-04, 09:25
Vi kan ge idiotiska exempel fram och tillbaka i en evighet om du vill, hur många västerlänningar har inte åkt fast för narkotikabrott i Thailand trots att de vet om att straffen där är sjutton gånger högre än i Sverige?
Den kriminaliteten som det gnälls över här och som är viktig att sänka, grova våldsbrott, mord o.s.v. kommer inte alls påverkas på samma sätt som snatteri hade gjort.
Läs gärna igenom artikeln och ge en kommentar på innehållet.
Ponera att det är Singapores rättssystem som minskar kriminaliteten mest (inte osannolikt). Skulle du stödja det systemet då?
[QUOTE=Tjuckot;4677472]
QUOTE]
Generalisera romer? 10-åringens mamma själv säger ju att det är helt naturligt för 10-åriga flickor att gifta sig, att dom skaffar barn är inget konstigt alls. Dessa människor lever efter helt egna regler. Kanske därför som dom också är världens mest svårintegrerade folk. Dom har funnits i Sverige i 498 år och är lika mycket utanför nu som då.
Men det är ju samma som om att jag säger något som ska stå för alla svenskar. Så kommer det ju inte vara. Man kan inte ta en persons ord som en sanning när det gäller sådana saker. Enda sättet är att faktiskt göra en undersökning. Om man bara frågar en person är risken stor att man bara får en hög antaganden. Notera att jag har inte en aning om hur normen är i rumänien, men man kan likväl inte ta hennes ord som en absolut sanning. En sak som låter rimlig är därmed inte nödvändigtvis sann.
Visst är dom svårintegrerade, men dom har ju anledning till att vara misstänksamma. Har man förföljts och motarbetats i många år så finns det ju viss substans i att inte lita på någon annan än sina egna. Men det finns projekt för att få romer mer integrerade genom att ex. öka barnens närvaro i skolan, i staffanstorp finns det ett sådant vad jag vet. Något som är fan så viktigt eftersom de har en såpass låg utbildningsgrad och läskunnighet, såvitt som jag förstått det.
Nu vill du säkert få det till att jag är en "romer-älskare-som-står-på-deras-sida-oavsett-vad". Nej då, det finns säkert rötägg och folk som faktiskt lever upp till stereotypen. Men jag är övertygad om att det finns en mycket stor del av motsatsen också. Jag gillar inte att generalisera ett folkslag utifrån förutfattade meningar och fördomar. Malou von sivers hade förövrigt en intressant intervju med två romer igår, går säkert att se på tv4.se.
Förövrigt kanske du istället vill spåna fram ett svar på min ursprungliga fråga, även om den inte var riktad till dig?
130kg finsk sisu
2010-11-04, 10:27
Följde partiledardebatten igår i riksdagen med stor spänning. Åkesson tog väl en försiktig avärjningsseger trots att han fumlade rejält tidvis och inte kunde svara på bl.a Björklunds påståenden. Segern är väl den att han lyckas få alla att framstå som lika medan han är den enda som är emot...
Måste bara i denna tråd säga att Finlands motsvarighet till SD, Sannfinländarna har 14-15% nu i mätningarna och närmar sig de 3 stora partierna. Skrämmande för oss finlandssvenskar eftersom de vill skära ned på våra språkliga rättigheter.
Är inte omöjligt att Sannfinländarna ingår i nästa regering. Det är bara de Gröna och Svenska folkpartiet som sagt NEJ till regeringsverkan tillsammans med Sannfinländarna.
Sannfinländarna har lyckats locka över en av Finlands ledande fackbossar i sina led och annars är de väldigt vänster i de mesta i social och arbetslivsfrågor och har arbetarnas stöd. Partiledaren har sagt att partiet är "ett arbetarparti utan socialism".
Valet är nu i vår och invandringen lär bli en valfråga, antar att Sannf. kommer att få åtminstone 15%. Kanske bra för att undvika ghetton men kanske inte så bra för oss finlandssvenskar. Men som tur har Sverige en frikostig flyktingpolitik så iaf våra rättigheter hotas för mycket så tar man båten över till Svea Rike! ;)
Deceiver85
2010-11-04, 10:39
Men som tur har Sverige en frikostig flyktingpolitik så iaf våra rättigheter hotas för mycket så tar man båten över till Svea Rike! ;)
Med tanke på vart Sverige är på väg, så kanske vi kan mötas halvvägs, på Åland typ? ;)
Nitrometan
2010-11-04, 12:21
Polisen i Malmö lägger ner utredningen om överfallet mot en SD-politiker den 10:e september.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inga-spar-i-utredning-om-sd-overfall_5622063.svd
- Det finns inget att gå på, inga spår efter någon gärningsman, säger Malmöpolisens utredare Christer Thulin till TT.
SD-politikern hävdade att han överfölls av två maskerade män som skar in ett hakkors i hans panna. Läkaren som undersökte honom fann tecken på att skadan kunde vara självförvållad.
Självförvållad? Som Charles Manson ungefär?
[QUOTE=Herr Oberst;4677482]
Men det är ju samma som om att jag säger något som ska stå för alla svenskar. Så kommer det ju inte vara. Man kan inte ta en persons ord som en sanning när det gäller sådana saker. Enda sättet är att faktiskt göra en undersökning. Om man bara frågar en person är risken stor att man bara får en hög antaganden. Notera att jag har inte en aning om hur normen är i rumänien, men man kan likväl inte ta hennes ord som en absolut sanning. En sak som låter rimlig är därmed inte nödvändigtvis sann.
Visst är dom svårintegrerade, men dom har ju anledning till att vara misstänksamma. Har man förföljts och motarbetats i många år så finns det ju viss substans i att inte lita på någon annan än sina egna. Men det finns projekt för att få romer mer integrerade genom att ex. öka barnens närvaro i skolan, i staffanstorp finns det ett sådant vad jag vet. Något som är fan så viktigt eftersom de har en såpass låg utbildningsgrad och läskunnighet, såvitt som jag förstått det.
Nu vill du säkert få det till att jag är en "romer-älskare-som-står-på-deras-sida-oavsett-vad". Nej då, det finns säkert rötägg och folk som faktiskt lever upp till stereotypen. Men jag är övertygad om att det finns en mycket stor del av motsatsen också. Jag gillar inte att generalisera ett folkslag utifrån förutfattade meningar och fördomar. Malou von sivers hade förövrigt en intressant intervju med två romer igår, går säkert att se på tv4.se.
Förövrigt kanske du istället vill spåna fram ett svar på min ursprungliga fråga, även om den inte var riktad till dig?
Nu togs tyvärr hela mitt inlägg bort pga att jag inte följde en viss regel, men nej jag har inga höga förväntningar på romer alls, ser man till alla judar i världen är de mer förfölja än romer, trots detta är de ofta välutbildade och sitter på höga positioner. Detta beror mer på aspekter i judendomen dock men iaf
Följde partiledardebatten igår i riksdagen med stor spänning. Åkesson tog väl en försiktig avärjningsseger trots att han fumlade rejält tidvis och inte kunde svara på bl.a Björklunds påståenden. Segern är väl den att han lyckas få alla att framstå som lika medan han är den enda som är emot...
Tveksam Åkesson i replik mot Björklund. Varför ifrågasätter ingen hur galet det är att nytillkomna invandrare ska hamna direkt hos en handläggare + tolk på arbetsförmedlingen? Hur många jobb skapar en handläggare i snitt? 1? 2 max? Och då pratar vi om personer som pratar svenska flytande. Eller Björklunds ständiga prat om att lära sig språket? SFI är frivillig och mycket få invandrare läser det.
Polisen i Malmö lägger ner utredningen om överfallet mot en SD-politiker den 10:e september.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inga-spar-i-utredning-om-sd-overfall_5622063.svd
Självförvållad? Som Charles Manson ungefär?
Hur ska man tolk att de inte skrev mer om att det var en påstått självförvållad skada? All media gick ju ut stort med att en läkare sa att det verkade självförvållat men nu nämns det närmast i förbigående och i dåtid.
[QUOTE=Tjuckot;4677494]
Nu togs tyvärr hela mitt inlägg bort pga att jag inte följde en viss regel, men nej jag har inga höga förväntningar på romer alls, ser man till alla judar i världen är de mer förfölja än romer, trots detta är de ofta välutbildade och sitter på höga positioner. Detta beror mer på aspekter i judendomen dock men iaf
Ja, mitt med till följd av att jag svarade på det. Jag som la ner så mycket tid, hehe.
Men du får ursäkta, du gör samma sak igen. Du påstår att judar är mer förföljda, men det är fortfarande bara din egna högst subjektiva åsikt. Visst, det är såklart inte fel med att ha din egen åsikt. Men det vore intressant om du kunde backa upp påståendet om vem som är "mest" förföljd med något annat än att du tycker det är så. Personligen köper jag inte ett argument bara för att en person säger att "det är så". Om du förstår vad jag menar?
Försöker inte vara dryg här, vill bara föra en diskussion.
Tveksam Åkesson i replik mot Björklund. Varför ifrågasätter ingen hur galet det är att nytillkomna invandrare ska hamna direkt hos en handläggare + tolk på arbetsförmedlingen? Hur många jobb skapar en handläggare i snitt? 1? 2 max? Och då pratar vi om personer som pratar svenska flytande. Eller Björklunds ständiga prat om att lära sig språket? SFI är frivillig och mycket få invandrare läser det.
Hur ska man tolk att de inte skrev mer om att det var en påstått självförvållad skada? All media gick ju ut stort med att en läkare sa att det verkade självförvållat men nu nämns det närmast i förbigående och i dåtid.
SFI måste göras om i grunden för att öka "motivationen" att lära sig svenska. Dels ska det vara obligatoriskt att klara en viss språklig nivå för att få PUT. Dels ska den lärarledda och bidragsunderstödda utbildningstiden tidsbegränsas. Det är vansinne som det fungerar nu. Du kan läsa SFI termin efter termin och få bidrag för det utan att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande, du "studerar" ju. Det är bara att köra kurserna så får du fortsätta. Tänk er samma scenario i det svenska högskolesystemet. Tänk om studenter kunde lyfta bidrag i tid och evighet under förutsättning att de inte klarar kurserna? Då hade vi i alla fall inte haft någon arbetslöshet bland akademiker, det är bara att hålla sig kvar på högskolan och lyfta bidrag...
Herr Oberst
2010-11-04, 18:02
Malou von sivers hade förövrigt en intressant intervju med två romer igår, går säkert att se på tv4.se.
Menar du intervjun med kvinnorna Grönfors? Trevlig familj det där. Genomkriminella hela högen och totalt sjuka i huvudet. Räcker att googla på "grönfors" och man förstår varför. Perverst av TV4 och Malou att låta dom två sitta och söka sympatier i rutan.
Anledningen till att det känns aktuellt att diskuttera romer och deras (o)vanor beror väl på den våg av romer som dagligen sköljer in i landet. Just nu slår vi nya rekord varje dag ju. Dom problem som finns i andra länder kommer naturligtvis även frodas här i takt med att fler kommer hit
Måste bara i denna tråd säga att Finlands motsvarighet till SD, Sannfinländarna har 14-15% nu i mätningarna och närmar sig de 3 stora partierna. Skrämmande för oss finlandssvenskar eftersom de vill skära ned på våra språkliga rättigheter.
Är inte omöjligt att Sannfinländarna ingår i nästa regering. Det är bara de Gröna och Svenska folkpartiet som sagt NEJ till regeringsverkan tillsammans med Sannfinländarna.
Sannfinländarna har lyckats locka över en av Finlands ledande fackbossar i sina led och annars är de väldigt vänster i de mesta i social och arbetslivsfrågor och har arbetarnas stöd. Partiledaren har sagt att partiet är "ett arbetarparti utan socialism".
Valet är nu i vår och invandringen lär bli en valfråga, antar att Sannf. kommer att få åtminstone 15%. Kanske bra för att undvika ghetton men kanske inte så bra för oss finlandssvenskar. Men som tur har Sverige en frikostig flyktingpolitik så iaf våra rättigheter hotas för mycket så tar man båten över till Svea Rike! ;)
Skulle kunna bli lite som Quebec då, som företagare måste alla första fraser vara på franska, fransk text skall vare enligt vissa mått större än engelskan på skyltar osv fast där finns också en separationskraft och man har sprängt bomber precis som IRA från gång till annan.
Invandrare får bonus på 12 000 kronor betalas till dem som får Godkänt på svenska kurs:
http://www.sweden.gov.se/sb/d/10102/a/101770
http://politisktinkorrekt.info/2010/11/04/godkand-sfi-kurs-ger-bonus-pa-12-000-skattefria-kronor/
Invandrare får bonus på 12 000 kronor betalas till dem som får Godkänt på svenska kurs:
http://www.sweden.gov.se/sb/d/10102/a/101770
http://politisktinkorrekt.info/2010/11/04/godkand-sfi-kurs-ger-bonus-pa-12-000-skattefria-kronor/
Sjysst!
Men vad hjälper det när någon som har stor familj säkert kan få 12 000/månad för att år efter år fortsätta att köra kurserna? Det blir ju bara dumt att klara SFI och därmed kastas in på arbetsförmedlingen med lägre ersättningar om man inte hittar något jobb direkt.
http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1289030/Danmark-rasar-mot-Kj%C3%A6rsgaard.html
D Andersson
2010-11-05, 11:46
En lägesrapport om hur det har gått med arbetskraftsinvandringen:
http://meritwager.wordpress.com/2010/11/05/med-anledning-av-artikeln-om-missbruket-av-lagen-om-arbetskraftsinvandring-jag-skrev-redan-den-31-7-2009-inlagget-i-den-nya-lagens-spar-skenarbeten/
Lagen om arbetskraftsinvandring som kom i december 2008 var välkommen Tanken var god: nu skulle människor också från länder utanför EU kunna invandra till Sverige i stället för att, som dittills, endast kunna komma hit som asylsökande. Men redan när lagen kom och hyllades, kunde den, som var det minsta förutseende, inse att det fanns (minst) tre problem:
1) de pyttelilla undantaget som gällde asylsökandes möjlighet att ”byta spår” skulle komma att utnyttjas på falska grunder. Vilket nu också visar sig ha skett.
2) det skulle kanske inte bli så många högutbildade som, i första hand, sökte sig hit, utan främst låg- och outbildade utbildade med släkt och vänner från asylländer som skulle komma att utnyttja dem ekonomiskt. Vilket nu också visar sig ha skett.
3) de, som en gång tagit sig hit skulle inte komma att efterleva lagen som säger, att om deras arbetsförhållande upphör så ska de lämna landet och återvända hem – logiskt nog eftersom de arbetskraftsinvandrade och därmed ska försörja sig själva och inte försörjas av skattebetalare i Sverige. Detta har också skett.
http://www.dn.se/ekonomi/priset-for-ett-jobb-i-sverige-30000-1.1203165
Från 30.000 kronor och uppåt tar de [samvetslösa företagare] betalt för ett svenskt arbetstillstånd, erfar DN. Och då är inget jobb garanterat.
Många företagare, ofta själva med utländsk bakgrund, ägnar sig åt att sälja tillstånd, ibland utan att ens erbjuda något arbete, säger en källa till DN Ekonomi.
Han visar en svensk hemsida som riktar sig till rysktalande i Sverige. Här annonserar företag öppet om att de säljer till exempel åtta svenska arbetstillstånd.
– Det är pengar rakt ner i fickan för dem. Varken Migrationsverket eller någon annan kollar ju vad som händer förrän om någon två år senare eventuellt försöker förnya arbetstillståndet.
De bärplockare som råkade illa ut i somras är långtifrån ensamma. Här finns arbetsgivare som kräver sexuella tjänster för att hjälpa till med ett anställningserbjudande. Andra kräver alltså tiotusentals kronor, utan att erbjuda ett jobb.
Många är beredda att betala för ett tillfälligt arbets- och uppehållstillstånd. Tillståndet ger möjlighet till svensk legitimation och bankkonto, till att köra bil, läsa sfi-svenska och få förstahandskontrakt på en lägenhet. Med tillståndet har de tre månader på sig att hitta en annan, vit arbetsgivare. Misslyckas de med det kan de stanna och arbeta svart i två år.
Polisintendent Ingemo Melin-Olsson vid gränspolisen i Stockholm menar att arbetskraftsinvandringen är nästa stora skojar- och traffickingbransch. Lagen inbjuder till utnyttjande, anser hon.
– Det finns företag som utnyttjar det faktum att vissa människor är så desperata att de är beredda att jobba femton timmar om dygnet mer eller mindre gratis för att eventuellt fyra år senare få ett permanent uppehållstillstånd.
Vissa arbetsgivare utfärdar orimligt många anställningserbjudanden, anser både Migrationsverket och facket.
Från ett och samma gatuköksföretag i Stockholm fick Hotell- och restaurangfacket under tre sommarmånader ta ställning till hela tio ansökningar. Gatuköket som bär företagets namn har i dag bara tre anställda. Alla de tio tilltänkta nyanställningarna ska ”skala och hacka grönsaker”. Den person som arrenderar gatuköket säger till DN att han inte har en aning om detta.
Ett annat gatukök i Kista, helt utan anställda, inkom den 8 augusti med åtta ansökningar. Lika många kom från ett kafé i Kista med tre anställda.
Issa Habil Juristbyrå, som hjälpt de tre gatuköken ovan med ansökningarna, säger till DN Ekonomi att det inte är hans sak att bedöma huruvida ansökan verkar rimlig i förhållande till företagets storlek.
Han berättar om en kock som för ett år sedan polisanmälde en restaurangägare i Sollentuna. Restaurangägaren hade tagit 50.000 kronor för att utfärda ett anställningserbjudande. Dessutom höll chefen inne två månadslöner. Ärendet lades ned sedan mannen tvingats återvända till sitt hemland.
Några månader senare företrädde Persson en annan landsman, som under lång tid hade jobbat 70 timmar i veckan med en månadslön långt under kollektivavtalet.
Också inom byggbranschen har antalet arbetskraftsinvandrare från länder som Ryssland, Vitryssland, Ukraina och Filippinerna ökat markant.
Vissa företag erbjuder bara halva den kollektivavtalade månadslönen, 13.500 kronor, för heltid, säger ombudsmannen Christer Carlsson.
– När vi påpekar det påstår de att de ska betala 27.000. Men ingen kollar att det verkligen görs.
Så stort SD kommer bli nästa val om det fortsätter såhär.
http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1289030/Danmark-rasar-mot-Kj%C3%A6rsgaard.html
Haha vad i helvete?:D
D Andersson
2010-11-05, 16:11
Det senaste på asylfronten, man måste beundra påhittigheten.
Det finns ingen arbetskraftsinvandring från Somalia eller Eritrea eller Afghanistan. De som kommer därifrån söker asyl. Nästan alla som påstår att de kommer från Somalia får asyl. Vi får inte göra språkanalyser eller gräva för djupt i deras ärenden eftersom beslut måste fattas inom tre månader. Detsamma gäller Eritrea.
”Hej, jag kommer från Eritrea och jag lämnade landet illegalt!” Det räcker för Migrationsverket. Id-handlingar behöver man inte ha.
Numera har man inte heller egna barn, men adoptivbarn har man ofta. Kanske p.g.a. att vi ändå gör DNA-tester ibland, när det gäller de identitetslösas lika identitetslösa anhöriga.
Vuxna afghaner kommer hit på anknytning till sitt barn som försvann, det s.k. ensamkommande barnet. Ofta försvann det stackars barnet under flykten och alla andra åkte till Iran medan den äldsta pojken, som var 17 år gammal, var bara plöstligt försvunnen. Man trodde att han var död. Vilken tur det ändå var att han kommit till Sverige och sedan lyckades få kontakt sina föräldrar och syskon bara några veckor efter att PUT beviljats
http://meritwager.wordpress.com/2010/10/28/en-migga-numera-har-man-inte-heller-egna-barn-men-adoptivbarn-har-man-ofta-kanske-p-g-a-att-vi-anda-gor-dna-tester-ibland-nar-det-galler-de-identitetslosas-lika-identitetslosa-anhoriga/
hejhopp79
2010-11-05, 17:16
nm
Sjysst!
Men vad hjälper det när någon som har stor familj säkert kan få 12 000/månad för att år efter år fortsätta att köra kurserna? Det blir ju bara dumt att klara SFI och därmed kastas in på arbetsförmedlingen med lägre ersättningar om man inte hittar något jobb direkt.
26.000 kr nu:
http://www.friatider.se/invandrare-far-26000-kronor-i-bonus-om-de-klarar-sfi
Invandring inte kostsamt för Sverige? :confused:
Det senaste på asylfronten, man måste beundra påhittigheten.
http://meritwager.wordpress.com/2010/10/28/en-migga-numera-har-man-inte-heller-egna-barn-men-adoptivbarn-har-man-ofta-kanske-p-g-a-att-vi-anda-gor-dna-tester-ibland-nar-det-galler-de-identitetslosas-lika-identitetslosa-anhoriga/
Skönt med lite bränsle så att man orkar åka och träna efter ett långt kvällsskift för att dra in lite skattepengar till ensamkommande flyktingbarn.
Fler och fler börjar vakna och säger att de sju partierna tar inte tag i missbruket av den svenska invandringspolitiken,problemen med den svenska kriminalpolitiken och rättsväsendet .............
fortsätter det så så kommer SD att öka ännu mera....
Vad är de sju partiernas taktik?
Att håna sitt land och dess medborgare.
Man tar hand om de som redan är här och importerar arbetskraft till de olika sektionerna efter behov.
Jag har massa släktingar som är så högutbildad till ingenjör och läkare som vill komma ut ur landet. De är så västerlänska. De tror på vetenskapen. De tror på demokrati.
Och Sverige behöver ju dem här högutbildade...
aj aj aj Reinfeldt, spela inte teater framför Åkesson i hans partiledardebatt i riksdagen.
Hyresgästföreningen stoppar partimöten
Det ska bli slut på partipolitiska möten i Hyresgästföreningens lokaler. Sverigedemokraternas frammarsch ligger bakom förbundsstyrelsens nationella rekommendation.
http://www.hemhyra.se/Sidor/Inga-partier-i-Hyresgästföreningens-lokaler.aspx
Nytt lyxbidrag för invandrare
http://www.friatider.se/det-nya-etableringsbidraget-en-drom-for-fattiga-svenskar
grattis
sen lite kul.
Hitler finds out about Lex Vellinge and Flyktingbarn
http://www.youtube.com/watch?v=7PzzklapNxA
IXor88Qu3RU
Erik Almqvist ftw :D
[QUOTE=Asdf;4678290]
Ja, mitt med till följd av att jag svarade på det. Jag som la ner så mycket tid, hehe.
Men du får ursäkta, du gör samma sak igen. Du påstår att judar är mer förföljda, men det är fortfarande bara din egna högst subjektiva åsikt. Visst, det är såklart inte fel med att ha din egen åsikt. Men det vore intressant om du kunde backa upp påståendet om vem som är "mest" förföljd med något annat än att du tycker det är så. Personligen köper jag inte ett argument bara för att en person säger att "det är så". Om du förstår vad jag menar?
Försöker inte vara dryg här, vill bara föra en diskussion.
Jag visste inte att det var en åsikt från min sida. Är inte det en etablerad uppfattning att judarna är det mest förföljda släktet i världen?
Förintelsen är ju ett argument om jag skulle säga att det är min åsikt. Men faktum kvarstår att judarna före och efter denna fortfarande var och är företagsamma personer som bidrog till välfärden. Det var ju därför de gjordes till syndabock
Men faktum kvarstår, de förföljdes på samma sätt som med romer, men ändå var de helt annorlunda iaf?
Jag undrar i min stillhet om de som skyller problem såsom arbetslöshet och brottslighet kan definiera kapitalismen och klassamhället.
Ryssen, vill du ge det en chans?
En by med ett invånarantal på cirka 750 har hastigt och lustigt fått ett befolkningstillskott på 110 personer. Det är den bistra verkligheten för invånarna i en by i Närke, sedan Migrationsverket valt att massdumpa asylsökare där. Tilltaget har fått byföreningen att protestera och många bybor vågar inte gå ut längre.
I Stråssa, norr om Lindesberg, har verkligheten nu nått invånarna. Där har Migrationsverket placerat ut 110 asylsökare, något som har väckt stark oro i byn.
Rune Andersson understryker dock att massinvandringskritiken inte beror på ”främlingsfientlighet”, att det egentligen är trevligt med asylmottagning i Stråssa och att de allra flesta asylsökare sköter sig.
I Lindesberg röstade i kommunvalet 2010 92 procent på V, S, MP, C, FP, KD eller M.
'Mångkultur är bra men inte i våran by?' :D
http://www.friatider.se/massdumpning-av-asylsokande-i-smaby
julbord med partiet ikväll och träffade nya medlemmar.
dom 2 som var mest intressanta var två st fd vänsterpartister som sa att dom tillhört extremvänster och vaknat upp ur koman.
helt otroliga personer som såg ut som je extremvänstern kan se ut och som var vegetarianer och nu skulle äta sitt första julbord.
det finns hopp om mänskligheten:thumbup:
Majoritet i Schweiz för utvisningar
Genève. Schweizarna röstade i dag ja till att invandrare som begått vissa brott ska utvisas automatiskt, enligt prognoser som återgavs i tv.
Bakom initiativet står landets största parti, högerextrema Schweiziska folkpartiet (SVP). Enligt SVP:s förslag ska invandrare som till exempel gjort sig skyldiga till våldtäkt, våldsbrott och missbruk av socialhjälp utvisas automatiskt.
Bara sex av de 26 kantonerna i Schweiz ska ha röstat nej till SVP:s utvisningsförslag. Starkast var stödet i den tysktalande delen av landet.
Enligt prognoserna röstade 53 procent av väljarna för förslaget.
Den schweiziska migrationsmyndigheten uppger att 350-400 personer utvisas från Schweiz varje år. Med SVP-förslaget antaget stiger det antalet till omkring 1 500.
I fjol godkände Schweiz ett SVP-förslag om minaretförbud.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article8194379.ab
vaket folk
Skillnaden mellan Schweiz och resten av världen är att det är inte 3-400 personer som röstar i enskilda frågor, utan hela landet. Undrar hur det sett ut om alla länder tillämpade direktdemokrati?
SD debatterar grundlagsändringarna (del 1 av 13)
NPYOspxFu9s
Fullkomligt krossar motståndet i vanlig ordning.
pragmatist
2010-11-28, 21:55
Undrar hur det sett ut om alla länder tillämpade direktdemokrati?
Mer osammanhängande politik, större inflytande från särintressen, svårt att få igenom impopulära men nödvändiga beslut, kraftigt sjunkande valdeltagande, ojämn representation (redan resursstarka individer och grupper deltar i mycket högre utsträckning än resurssvaga), ingen att ställa till svars när det går snett (folket kan inte rösta bort sig själv). Annars bra. :thumbup:
Frumpish
2010-11-28, 22:39
Mer osammanhängande politik, större inflytande från särintressen, svårt att få igenom impopulära men nödvändiga beslut, kraftigt sjunkande valdeltagande, ojämn representation (redan resursstarka individer och grupper deltar i mycket högre utsträckning än resurssvaga), ingen att ställa till svars när det går snett (folket kan inte rösta bort sig själv). Annars bra. :thumbup:
:D bra sammanfattat! Finns verkligen både för och nackdelar
OT: är det alltid så bra att det finns någon att ställa till svars? Är det verkligen en nackdel att folket inte kan rösta bort sig själva?
Alla länder skulle bli som antikens Rom alltså:D
Fördelen är att det blir riktigt demokrati, inte en vald församling som kan fatta odemokratiska beslut väldigt ofta. Den stora nackdelen är att det till stor del inte funkar som sagt.
Kanske man skulle kunna ha fler folkomröstningar än vad man har nu, men inte för den sakens skull avskaffa parlamentarismen?
Mer osammanhängande politik, större inflytande från särintressen, svårt att få igenom impopulära men nödvändiga beslut, kraftigt sjunkande valdeltagande, ojämn representation (redan resursstarka individer och grupper deltar i mycket högre utsträckning än resurssvaga), ingen att ställa till svars när det går snett (folket kan inte rösta bort sig själv). Annars bra. :thumbup:Trevligt att du kunde visa på nackdelarna för direkt demokrati utan att bli kallad fascist. Det är inte alla gånger man kan göra det, och komma undan med det :).
Vad en britt anser om Sveriges politik.
zZtc2ma2GEQ
Hur grundlagsbefäster man mångkultur?
Kan någon förklara vad som egentligen pågår? Jag har följt SVT-nyheterna och läst tidningen varje dag sedan jag kom hem från Sverige och på något sätt har det här helt undgått mig. Förutom när SD-anhängare tagit upp det i insändare och på youtube.
Försvårat EU-utträde och medborgerliga rättigheter till icke-medborgare förstår jag vad de innebär. Men grundlagsbefäst mångkultur? Vad tusan? Grundlagar berör mig veterligen bara regeringsform, rättigheter, friheter o dyl.
DN listar inte mer än följande:
Fakta: Ny grundlag träder i kraft 2011
Förändringarna i grundlagarna är de största sedan 1974. Några exempel:
Efter varje riksdagsval krävs en omröstning om statsministern
i riksdagen.
Spärren för personval sänks från dagens 8 procent till 5 procent. I riksdagsvalet skulle det ha inneburit att ytterligare elva riksdagsleda*möter skulle kryssats in.
Valdagen flyttas från andra till tredje söndagen i september.
En möjlighet att hålla extraval i kommuer och landsting införs. Extraval genomförs om två tredjedelar av fullmäktige röstar ja.
Det blir lättare att få igenom en kommunal folkomröstning. Det räcker med en tredjedel av fullmäktigeledamöterna i stället för en majoritet.
I SvD hittar jag inte mer än det här:
Ny grundlag antagen
Riksdagen antog på onsdagen en ny moderniserad grundlag med röstsiffrorna 308 mot 20. Bara Sverigedemokraternas 20 ledamöter röstade nej.
Den nya grundlagen innebär bland annat att det blir lättare att kryssa sig in i riksdagen i valet 2014 eftersom spärren sänks från åtta till fem procent av partiets röster i en valkrets.
hejhopp79
2010-12-01, 20:31
Vad en britt anser om Sveriges politik.
zZtc2ma2GEQ
Befriande att höra människor säga precis vad de vill, oavsett om man håller med eller inte. Men få människor kan nog avfärda allting han säger, eftersom det verkar som att många håller med om det här i Sverige men inte vågar säga det öppet.
Han generaliserar lite och våldtäktsstatistiken kan bero på en större benägenhet att rapportera våldtäkter i Sverige, eftersom att vi är långt mer jämlika än många andra länder. Dock är ju inte svenskar direkt överrepresenterade i överfallsvåldtäkter.
Jag försöker alltid förstå alla ståndpunkter och jag kan förstå att man vill skapa ett mångkulturellt samhälle inför framtiden, som främjar den mänskliga mångfalden. Jag förstår också tanken om att nationalism är en förlegad ideologi på 2000-talet.
Samtidigt har jag väldigt svårt att förstå varför vi etablissemanget vill att vi ska hata vår egen kultur och att man ser ner på saker som svensk folkdans, gamla seder osv. Vi verkar tycka att invandrare är "häftigare", vilket ju om något tyder på ett dåligt nationellt självförtroende. Varför är marockansk eller irakisk kultur bättre än vår? Det är den inte, den är bara annorlunda och kan inte jämföras på det sättet.
Jag tror personligen att en alltför stor förflyttning gentemot ohämmad mångkultur kan skapa splittring och utanförskap. Invandring är bra, men i mindre skala. Vilket måste ses som en förhållandevis oskyldig åsikt om man ser till hur resten av världen ser på invandring och nationalitet. Men i Sverige är det en enorm synd att kritisera kulturella uttryck och religion.
Vilket i grund och botten förmodligen handlar om att vi är så förbannat konflikträdda. När Amon Amarth spelar i mellanöstern tycker folk som går på konserter där att det är coolt med vikingar och fornnordiska teman. Här i Sverige anses det rasistiskt att vara stolt över vår historia. Mycket märkligt faktiskt.
Dessutom, som t ex valstuge-reportaget etc har visat så är vi väldigt benägna att ha en politiskt korrekt åsikt på ytan och tycka någonting annat innerst inne.
Som sagt, invandrare är inte problemet utan en del kulturella och religiösa uttryck. Ge mig tio barn från tio olika kulturer som blir uppfostrade på en öde ö på precis samma sätt och de kommer att vara väldigt lika varandra i åsikter och attityder. Vi människor är inte så olika varandra trots allt. Men vi måste våga vara stolta över vår egen kultur utan att det automatiskt ska ses som ett angrepp på andra kulturer.
hejhopp79
2010-12-01, 20:32
Hur grundlagsbefäster man mångkultur?
Kan någon förklara vad som egentligen pågår? Jag har följt SVT-nyheterna och läst tidningen varje dag sedan jag kom hem från Sverige och på något sätt har det här helt undgått mig. Förutom när SD-anhängare tagit upp det i insändare och på youtube.
Försvårat EU-utträde och medborgerliga rättigheter till icke-medborgare förstår jag vad de innebär. Men grundlagsbefäst mångkultur? Vad tusan? Grundlagar berör mig veterligen bara regeringsform, rättigheter, friheter o dyl.
Problemet är väl att media lyfter upp vad de vill lyfta upp. Det råder helt enkelt en slags censur gällande allting som skulle kunna uppfattas negativt, som har med invandring och integration att göra från medialt håll.
iPerfektion
2010-12-01, 21:27
Han generaliserar lite och våldtäktsstatistiken kan bero på en större benägenhet att rapportera våldtäkter i Sverige, eftersom att vi är långt mer jämlika än många andra länder. Dock är ju inte svenskar direkt överrepresenterade i överfallsvåldtäkter.
Vi kan ponera att kvinnor har blivit mer anmälningsbenägna av sig men tror man på allvar att det har att göra med en 700%-ig ökning sedan 1975 så lever man i fantasin. Att som vänstertyper säga att det endast har med större anmälningsbenägenhet och socioekonomisk status osv. är att leva i fantasin och endast ett enda j-la hån i ansiktet på alla de kvinnor som under åren har blivit kulturberikade med gruppvåldtäkter och annat. Som du säger, folk måste börja inse att det här handlar om kulturella skillnader, vi importerar människor från stenålderskulturer där man har en förvrängd syn på mänskliga rättigheter, eller snarare ingen syn alls på det.
Problemet är väl att media lyfter upp vad de vill lyfta upp. Det råder helt enkelt en slags censur gällande allting som skulle kunna uppfattas negativt, som har med invandring och integration att göra från medialt håll.Antingen det, eller så tycker man inte det är intressant att ta upp.
Exakt vad är det SD tycker är så kontroversiellt i grundlagsändringen som jag inte kan hitta (annat än från diffusa insändare)?
Antingen det, eller så tycker man inte det är intressant att ta upp.
Exakt vad är det SD tycker är så kontroversiellt i grundlagsändringen som jag inte kan hitta (annat än från diffusa insändare)?
Lyssna på Kent Ekeroth
NHriEgrmblE
Österrikiska BZÖ sa ifrån till Turkiet
riktigt härlig video
http://www.youtube.com/watch?v=XRmgI_WXff0&feature=player_embedded
Österrikiska BZÖ sa ifrån till Turkiet
riktigt härlig video
http://www.youtube.com/watch?v=XRmgI_WXff0&feature=player_embedded
Ord och inga visor kan man lugnt säga:D
Herr Oberst
2010-12-02, 23:20
Nu hamnar Österrike på dötslistorna
Nu hamnar Österrike på dötslistorna
Österrikare tenderar att vara lite småradikala.
"Det var inte Hitler det var fel på, det var fel på kriget" är ett gött citat.
Men visst, nu blir det liv i luckan.
Potatiskillen
2010-12-03, 00:50
Vi borde väl sluta sälja julmust och pepparkakor, det som räknas svenskt menar jag.
nya skrämmande filmer.
Islamistisk manifest utanför Sveriges Riksdag
http://www.youtube.com/watch?v=3Kd-EAqHmJ0&feature=player_embedded
Muslim kid in Spain traumatized by hearing his teacher say "ham"
http://www.youtube.com/watch?v=hnzLbfuBu9I&feature=player_embedded
The Qur'an CHALLENGE!
http://www.youtube.com/watch?v=YuG0ifhPxRc&feature=player_embedded
Migrationsminister Tobias Billström vill öka utvisningstakten av asylsökande som fått avslag då de kostar svenska skattebetalare 110 miljoner – i månaden.
http://www.nyhetskanalen.se/tv?videoId=1.1956012
nya skrämmande filmer.
Muslim kid in Spain traumatized by hearing his teacher say "ham"
http://www.youtube.com/watch?v=hnzLbfuBu9I&feature=player_embedded
The Qur'an CHALLENGE!
http://www.youtube.com/watch?v=YuG0ifhPxRc&feature=player_embedded
Migrationsminister Tobias Billström vill öka utvisningstakten av asylsökande som fått avslag då de kostar svenska skattebetalare 110 miljoner – i månaden.
eiiieieih I took a risk!
Det är nog mer skrämmande att läsa vad folk har kommenterat till videon, herregud alltså. Allt jag hört stämmer verkligen...
nya skrämmande filmer.
[bla, bla, bla]
Och din poäng är? För det är ju en kostnad som uppstår att a) människor vill komma till Sverige, kombinerat med b) Sverige vill begränsa invandringen. Man kan förstås vara emot det förstnämnda, och totalförbjuda invandring oavsett var människorna kommer ifrån, men om man inte har den åsikten så får man ju räkna med att administrerandet av begränsad invandring kostar pengar.
Herr Oberst
2010-12-22, 16:33
Och din poäng är? För det är ju en kostnad som uppstår att a) människor vill komma till Sverige, kombinerat med b) Sverige vill begränsa invandringen. Man kan förstås vara emot det förstnämnda, och totalförbjuda invandring oavsett var människorna kommer ifrån, men om man inte har den åsikten så får man ju räkna med att administrerandet av begränsad invandring kostar pengar.
Har du ens sett inslaget?
Nä jag tänkte väl det
Herr Oberst
2010-12-22, 16:35
nya skrämmande filmer.
Och jag som läst i gammelmedia att muslimerna i Sverige är harmlösa och antalet extremister bara är ett fåtal
Har du ens sett inslaget?
Nä jag tänkte väl det
Ja. Har du någonsin dragit korrekta slutsatser? Nej, jag tänkte väl det.
Jag är ingen islamofob, men min ståndpunkt i denna debatt är att "mainstream muslims" aktivt bidrar till att föda extremism. Den enda åsikt man hör från denna grupp är att fanatikerna inte är muslimer eller att de feltolkat koranen. Jaså? Anser de att vi är idioter med? Arrogansen är enorm!
Det är som att säga nazister är helt ofelbara bara för att Hitler och hans gäng hade feltolkat Mein Kampf. Vem skulle acceptera en sådan ståndpunkt? Nej precis!
Givetvis har den perfekta och ofelbara bilden av ens egna religion påverkat fanatikerna till att göra det de gör. Hade man redan från moskéerna tillåtit att diskutera koranen och inte pränta in den i huvudet på barn och andra i utsatta situationer, behövde inte extremistsituationen ha uppstått från första början
Många muslimer vet redan om detta och arbetat aktivt för att tillåta andra muslimer att ha dessa åsikter likaväl (googla Irshad Manji). Det betyder inte en negativ utveckling av religionen i sig eller någon form av sekularisering. Det kallas progression till ett modernt samhälle där ens religion utgör en moralisk/etisk grund för livet du lever och inte en grogrund för tokigheter
Herr Oberst
2010-12-22, 16:57
Ja. Har du någonsin dragit korrekta slutsatser? Nej, jag tänkte väl det.
Så då tycker du inte det är något problem att personer som fått avslag fortsätter att vistas illegalt i landet?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.