Logga in

Visa fullständig version : 1 April, slutar du ladda hem?

Sidor : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11

sascha
2009-04-20, 21:24
Med sina uttalanden i media fått många i sverige att sluta fildela och torrentsiterna att stänga ner i rädsla över böter och fängelse?

Jaså?

thunder
2009-04-20, 21:30
Jaså?

HDbyte
Hyperbits
mp3nerds
Nordicbits
Piratebits
Powerbits
SceneHD
SweBits
SwePiracy
Wolfbits
Zinebytes
Takeabyte har stängt hittils. Plus säkert nån till...kanske inte är enbart Pontén som fått dom stängda, men han är ansiktet utåt.

aelgen
2009-04-20, 21:31
Ponténs påverkan kan väl diskuteras, men kombinationen IPRED & TPB dom kom ju som en hoppspark i pungen på fildelar sverige. Hade inte trott att det skulle vara så effektivt men det har de sanneligen varit.

Intressant att se hur långvariga konsevkenserna är, lär ju dröja ett tag innan man får ett slutgiltigt besked i TPB härvan och tills dess är det väl gällande dom som står? Det lär ju hålla ganska många borta från att starta nya trackers inom Sveriges gränser.

Nej, det får nog bli Usenet i framtiden för min del.

King Grub
2009-04-20, 21:31
SceneHD har inte lagt ner än; jag har inte sett 100% säkra verifieringar på saken.

King Grub
2009-04-20, 21:33
I morgon försvinner kanske SceneHD.

På frågan "staff please reply to the fate of scenehd please!" svarar SysOp "Yes, tomorrow it's bye bye Kansas!"

Kanske inte.

"You can't mean that?"

"No, seriously its for the lulz. ;p"

shut teh face
2009-04-20, 21:55
Hmm, det verkar som amerikanska upphovsrättsindustrin lyckats få paypal att lämna ut uppgifter om kunder till usenet.

shut teh face
2009-04-20, 22:16
Ska ingen reagera då, ja skojja ju April April din dumma moderat du luktar som jwzrd-färs

Robert Svensson
2009-04-20, 22:24
Kanske inte.

"You can't mean that?"

"No, seriously its for the lulz. ;p"

SysOP drev även samma sak på swedvdr:s forum. Där förnekade han samma sak med orden: – Kommer inte stänga ned, även om Pontèn knackar på dörren, då får han bara en fet smäll.

Orden är inte korrekt citerade. Utan det var något liknande han sa. Jag är inte orolig över Scenehd.

Bönne
2009-04-20, 22:27
Öppnats en marknad för oss, som fort. har tillgång till att piratkopierat, att börja sälja piratkopierade spel och film.

En dvd-skiva betalar man ungefär 4 kronor för, med slitage på hårdvaran, samt eventuella felbränningar så har du en kostnad på under 10kr per film/spel. Sälj för 30kr så är det inte bara billigt utan du kan tjäna en tusing extra i månaden via arbetskamrater :p

aelgen
2009-04-20, 22:48
Men då gå man för långt enligt min moral standard iallfall.
OK att man snyltar på dem och inte betalar för det man själv använder. Men att sälja deras upphovsrättsskyddade material som du gratis tankat hem är att gå lite för långt. Men det är iofs bara vad jag tycker :D

Bönne
2009-04-20, 23:31
Nä jag håller med. Försöker bara se en av de negativa sidorna för nöjesindustrin som IPRED fört med.

Bort sett från att alla tjänster som ska göra en anonym och alla ställen som inte längre sparar loggar - som kommer utgöra ett skydd för ex. pedofiler.

ryssen
2009-04-21, 05:47
http://www.i2p2.de/

vad är detta?

Nitrometan
2009-04-21, 07:22
Rättare sagt telekompaketet harj ag aldrig hört talats om. wtf?
Då har du inte hängt med. Det har varit på gång i två år. Manglats igenom EU-byråkratin. Överlevt alla hinder. Nu är det dags att rösta.

Tillägg 138 är det enda som verkar kunna rädda lite frihet.

Annars kan ISP:er tvingas att stänga av sina kunder.

Clarkolofsson
2009-04-21, 08:25
Gött Bahnhof tänker inte logga ip-adresser längre *cupid*

Nitrometan
2009-04-21, 09:05
Gött Bahnhof tänker inte logga ip-adresser längre *cupid*
Det har de inte gjort sen de började ISP:a 1994.

King Grub
2009-04-21, 10:32
TTi: "Smoking hot from the boss: vi stannar kvar tills domen mot TPB är avgjord, förhoppningsvis längre!"

Pejij
2009-04-21, 11:47
Softmupparna meddelade igår att de har tankar på att stänga trackern. Men de hävdar att det inte är pga Ipred, utan pga att peersen minskat så drastiskt efter TPB-domen

Baan
2009-04-21, 12:00
Softmupparna meddelade igår att de har tankar på att stänga trackern. Men de hävdar att det inte är pga Ipred, utan pga att peersen minskat så drastiskt efter TPB-domen

Seeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeekert.

Såg det nyss.

egge
2009-04-21, 14:07
Jag kommer inte in på PT. :/

King Grub
2009-04-21, 14:23
PT fungerar.

Kimball
2009-04-21, 14:30
Så länge inte FTN/ScT/TL stänger ner klagar jag inte. Vet inte om de skulle få för sig att ge sig på de, skapa ett konto och sen logga ipn i Svedala?

King Grub
2009-04-21, 14:40
Teoretiskt möjligt. Men åtminstone den förstnämnda är inte direkt lätt att bli medlem på. Känns som mycket besvär för lite utdelning.

Matte-
2009-04-21, 15:54
Nu är även Seedit borta :(

Robert Svensson
2009-04-21, 16:38
Det suger detta. Jäkla tur att Swebits är kvar, ändå – med forumet, alltså. Trackern kommer säkert upp senare när Pirate Bay-målet har nått högre instanser (lär ju bara ta ett tag till).

Swedvdr håller andan uppe, än så länge. Vet inte hur intresserade APB kan vara av dem. Ganska så liten tracker det om man jämför med alla som har stängt ned nu.
Men jag tror, och hoppas, på att de inte stänger ned. Älskar den trackern lika mycket som Swebits.

Robert Svensson
2009-04-21, 16:42
...det skiljer ju lite också, om man ser till Pirate bay-målet. De har ju finansierat hella rubbet med reklamintäkter; dylikt.

(hann inte redigera klart)

KlopFer
2009-04-21, 19:38
http://www.piratpartiet.se/storlek

Skulle varit riktigt ballt ifall pp gick förbi centern :D

snej
2009-04-21, 20:18
PP får min röst den 7:e Juni, utan tvekan.

Robert Svensson
2009-04-21, 20:35
PP får min röst den 7:e Juni, utan tvekan.

Här med; det beror inte enbart på domen emot Pirate Bay. Utan jag är jävligt trött på var allting är på väg. Snart är vi där – "V for Vendetta". :furious:

snej
2009-04-21, 20:41
Här med; det beror inte enbart på domen emot Pirate Bay. Utan jag är jävligt trött på var allting är på väg. Snart är vi där – "V for Vendetta". :furious:

Har vart Piratmedlem sen partiet bildades. Men det är först nu som gemene man börjar få upp ögonen för hur illa allting är på väg att gå...

Robert Svensson
2009-04-21, 21:14
Har vart Piratmedlem sen partiet bildades. Men det är först nu som gemene man börjar få upp ögonen för hur illa allting är på väg att gå...

Nu är det verkligen illa, alltså. Ganska självklart att jag kommer rösta.

ryssen
2009-04-21, 21:15
finns redan ett etablerat parti som är emot allt detta redan

vansterpartiet.se

läs

Raggis
2009-04-21, 21:16
http://data.piratpartiet.se/Charts/temp/dnc-k45i4cbw.png?633759489786406250

:D

aelgen
2009-04-21, 22:31
http://www.dn.se/kultur-noje/eu-nej-till-att-stanga-av-fildelare-1.849460

Tacka fan för det. Några rättigheter får man iallafall behålla.

Einar
2009-04-21, 23:00
finns redan ett etablerat parti som är emot allt detta redan

vansterpartiet.se

läs

Men då köper man hela paketet, och det är det inte säkert att man vill.

martin86
2009-04-22, 09:31
Finns det nån bra nybörjarguide för usenet?

Har för mig det postades några sidor bak, hittade dock inte den.

Scratch89
2009-04-22, 09:48
Är ni seriösa med att rösta på Piratpartiet?

Rataxes
2009-04-22, 10:03
Är ni seriösa med att rösta på Piratpartiet?Yep.

De gamla politiska skiljelinjerna och problemen kommer att bestå, men Internet är en teknikrevolution som sker just här och nu, och jag anser det rätt vikigt att få in politiskt ledarskap som förstår dessa frågor.

Nitrometan
2009-04-22, 10:03

Det antar jag.

Varför inte?

Det finns väl konstigare partier att rösta på?

thunder
2009-04-22, 10:22

Ja, självklart. De flesta av mina vänner kommer också att rösta på PP.

Läs denna artikel http://svt.se/2.35188/1.1527147/darfor_staller_vi_upp_i_eu-valet?lid=puff_1527162&lpos=rubrik om du har missat alla andra artiklar och argument om varför piratpartiet behövs.

rememberence
2009-04-22, 10:39
ja, självklart. De flesta av mina vänner kommer också att rösta på pp.

+1

Pudzianovski
2009-04-22, 11:29
Om PP lyckas i valet så: http://www.piratpartiet.se/piratpartiets_strategi_i_europaparlamentet

Vilket inte känns helt 100% för mig. Det kan väl innebära de helt röstar emot vissa frågor som jag anser viktigare.

King Grub
2009-04-22, 11:47
SoftMP3 nästa offer.

Nitrometan
2009-04-22, 11:53
Om PP lyckas i valet så: http://www.piratpartiet.se/piratpartiets_strategi_i_europaparlamentet

Vilket inte känns helt 100% för mig. Det kan väl innebära de helt röstar emot vissa frågor som jag anser viktigare.
Så därför väljer du vilket annat parti istället?

thunder
2009-04-22, 12:06

Vilka frågor som är viktigast är subjektivt, jag personligen tycker att piratpartiets frågor är det viktigaste just nu. Finns det något annat parti som du håller med till 100% ska du givetvis rösta på dom istället.

Pudzianovski
2009-04-22, 12:15
Så därför väljer du vilket annat parti istället?

Ett parti som stämmer överens med den ideologi jag själv lutar åt helt enkelt.

Nitrometan
2009-04-22, 12:21
Ett parti som stämmer överens med den ideologi jag själv lutar åt helt enkelt.
Jo, låter vettigt.

Antagligen därför en del väljer piratpartiet.

stafh
2009-04-22, 12:25

Ja, i protest. Det finns en gräns liksom.

Tigerkotten
2009-04-22, 12:37
Kommer också rösta på PP, kommer nog få med mig ett par vänner också.

Nitrometan
2009-04-22, 13:06
En intervju med Allteles (en ISP) VD Ola Norberg: http://www.idg.se/2.1085/1.225439/darfor-vagrar-han-folja-ipred

Ola Norberg tycker att det är konstigt att det har tagits fram en lag som automatiskt gör att operatören måste bryta mot andra lagar.

– Det står i lagen om elektronisk kommunikation att alla kunduppgifter som inte behövs för leverans eller fakturering omedelbart ska utplånas. Det handlar inte ens om att radera, utan att utplåna, säger Ola Norberg.

Han tolkar det därför som att han skulle bryta mot lagen om elektroniks kommunikation, och dessutom flera andra lagar och förordningar, om han sparade uppgifterna.

– Jag tycker att lagen är helt felriktad. Den tar inte hänsyn till den tekniska utvecklingen. Alla operatörer är reglerade av andra lagar: PUL, lagen om elektronisk kommunikation, datalagen och myndighetsförordningar från datainspektionen. Plötsligt kommer det en ny lag som bryter mot en mängd lagar. Enligt PUL, till exemel, får jag inte lämna ut uppgifter om någon person baserat på register som jag lagligen inte ens får föra.

Mescreant
2009-04-22, 13:39

Absolut.

pott
2009-04-22, 13:42
TL + seedbox, javisst.
Tycker det är en låg kostnad för att titta på en film och ett par avsnitt tv-serier om dagen.
Dessa svenska skräpsidor som åker i backen kunde jag inte bry mig mindre om.

sascha
2009-04-22, 14:06
"Problemet är att en röst på Moderaterna räknas som en röst på Moderaterna", sade Piratpartiets toppkandidat och laddade inför en attack mot infrastrukturministern. "Och Åsa Torstensson är så vitt jag vet moderat."

Skratten och nejropen haglade från publiken.

"Är hon inte? Vad är hon? Är hon centerpartist? Förlåt. Det var en himla tur att jag frågade då."

Man kan tycka att det borde vara centralt för trovärdigheten att åtminstone känna till partitillhörigheten på den minister man utsett till hackkyckling. Men uppstickarpartier kör i en egen fil, har vi lärt oss. När Bert Karlsson fullkomligt strimlades i journalisten Olle Stenholms klassiska tv-intervju 1991 hamnade sympatierna hos Ny Demokrati.

Piratpartiet har idag fler medlemmar än Kristdemokraterna, Folkpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Som en följd av den fällande domen i Pirate Bay-målet i förra veckan fördubblade partiet sin storlek, och hade klockan 16.00 igår 32258 medlemmar enligt partiets egen statistik.

Visserligen är medlemskap i PP gratis och lättvindigt utdelat på internet, och visserligen kommer många av sympatisörerna från grupper som inte alltid är de mest benägna att rösta, men oavsett dessa och andra invändningar är det inte otänkbart att PP kan bli en kraft att räkna med i det kommande EU-parlamentsvalet. Många frågor om fri- och rättigheter på internet avgörs av EU, så det finns goda möjligheter att hålla grytan kokande fram tills valdatumet den 7 juni, i synnerhet med tanke på pressens intresse för fildelningsfrågor. Ett mandat är kanske inom räckhåll.

Förstekandidat på Piratpartiets valsedel är programmeraren Christian Engström, 48 år och boende i Nacka. Tillsammans med några politiskt mer väletablerade namn deltog han i torsdags i en utfrågning arrangerad av magasinet Neo . Det var en trevlig och lättsam kvällsövning där huvudfrågeställningen gällde hur en liberal borde lägga sin röst på i EU-parlamentsvalet.

Från Moderaterna deltog Gunnar Hökmark och Christofer Fjellner, Centerpartiet representerades av Lena Ek, och från Folkpartiet kom Olle Schmidt och Marit Paulsen, samtliga med gedigna erfarenheter av EU-parlamentsarbete. Kristdemokraternas toppkandidat Ella Bohlin hade dock avböjt, då hon enligt uppgift till Neos chefredaktör "inte definierar sig själv som liberal".

Frågestunden behandlade allt från snus till subsidiaritet och fungerade upplyftande för den som tycker att EU-politik kan vara tröstlöst anonym och intetsägande. Här fanns gott humör i mängd, och i vidden av problemställningar blottades ideologiska skillnader mellan både parti och person.

Utom när det gällde piratpartisten, som i princip kunde tillåta sig att ha enbart en fråga och ett svar. Och framförallt inget ansvar.

Det är något de etablerade partierna aldrig kan tävla mot. Hur bra de än jobbar med internetfrågor i EU kommer de ändå alltid att representera den makt Piratpartiet profilerar sig mot.

"Det spelar ingen roll hur många fina saker du gör nere i EU-parlamentet", fortsatte Christian Engström. "Det är fortfarande en röst på Åsa Torstensson."

Per Gudmundson
2009-04-21 04:46

SvD (http://mobil.svd.se/rss.jsp?rssid=3622191&item=http%3A%2F%2Fwww.svd.se%2F%3Fservice%3Dmobile %26articleId%3d2769891&cid=3622169)

King Grub
2009-04-22, 14:25
Inom en vecka lägger swedvdr ned efter påtryckningar från APB.

Solros
2009-04-22, 14:49
Trist :/

Jontez
2009-04-22, 14:51

NEJ inte dom också =/ reggade mig på swetorrents, hoppas det kan bli nått bra

King Grub
2009-04-22, 14:58
Och FeedTV härnäst.

Det är med stor sorg jag idag måste meddela att FeedTV's tracker kommer stängas av den 29 april 2009.
Vi har fått ett ultimatum från Antipiratbyrån, antingen så stänger vi eller så stämmer dom oss.

gymrat
2009-04-22, 15:01

Ja, förra gången (2006), denna gång (2009) och nästa gång (2010).

tp_88
2009-04-22, 15:10
Jag tänker också rösta på PP i det kommande EU-valet, dock inte i riksdagsvalet 2010.

Varför tycker du att folk inte borde rösta på PP, Scratch?

Scratch89
2009-04-22, 15:17
Jag tänker också rösta på PP i det kommande EU-valet, dock inte i riksdagsvalet 2010.

Varför tycker du att folk inte borde rösta på PP, Scratch?

Jag trodde folk bara pratade om riksdagsvalet. :em:
I EU-valet kan jag faktiskt se en anledning, men att rösta på ett parti med en valfråga i riksdagsvalet är verkligen ett slöseri.

sascha
2009-04-22, 15:19
Det är samma jävla slöseri i EU-valet också. Om inte ett större slöseri.

aelgen
2009-04-22, 15:20
Men herrejävlar Grub, hur många trackers sitter du på? Du funkar ju klockrent som RSS feed in hit med updateringar om trackers vara eller icke vara! :D

Martinl_80
2009-04-22, 16:06
Vad ska man rösta på igentligen?

Fredrik Reinfeldt stod innan valet så fint i tv och sa nått i stil med vi ska inte jaga en hel ungdomsgeneration. Hittade förövrigt en artikel från svd.... http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_325930.svd

När ska politikerna lära sig att hålla käft om dom endå inte kan hålla vad dom lovar.

och med alla mer eller mindre skrämmande lagförslag som är på g i sverige och EU så kanske man inte skulle skrivit detta....jag undrar iaf vart vi är på väg nånstans....

Jag kommer rösta på PP i EU-valet nu får det vara nog!

CiCoro
2009-04-22, 16:12
http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article427794/Miljopartister-startar-fond-for-stamda-fildelare.html

Halvvägs in på mitt förslag :). Nu behövs bara en fond som betalar skadestånden!

Scratch89
2009-04-22, 16:16
Det som jag inte riktigt förstår är hur fildelare kan tycka att politiker och framför allt branchfolk är onda. Som Grub sa lite längre bak i tråden:

Fildelning är olagligt; vill man ändå ägna sig åt det får man nästan vara beredd på att antingen 1) skydda sig eller 2) ta konsekvenserna.

På samma sätt fattar jag inte folk som sitter och blir arga på Pontén och t o m vill skada honom; han gör inget fel. Det är vi som gör fel. Han gör sitt jobb. Det är olagligt, och det är inte han som stiftar lagarna. Jag är för fildelning, men någon måtta får det vara.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3614283&postcount=917

Doctor Snuggles
2009-04-22, 16:27
Det som jag inte riktigt förstår är hur fildelare kan tycka att politiker och framför allt branchfolk är onda. Som Grub sa lite längre bak i tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3614283&postcount=917

Därför att de stora pojkarna har fått fascistiska undertoner, iom IPRED o FRA.
Det är väl kontrollsamhället och ministerstyre som folk reagerar på, visserligen ofta delvis för att legitimera olovligt beteende, men det är väl folk som folk är allmänt. Det är ju olagligt att bränna/smuggla sprit också, men likt förbannat fluktuerar dylikt i takt med alkoholpriserna.
På samma sätt är det väl med fildelningen. Skulle det finnas mer och bättre tjänster med rimliga priser, så skulle fildelningen drastiskt minska.

hahavaffan
2009-04-22, 16:28
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3614283&postcount=917Onda är dom inte, men det känns som en omotiverat hetsk häxjakt (sex laxar i en laxask). Det är dags för stofilerna att inse att internet är till för att användas.

Robert Svensson
2009-04-22, 16:57

Det suger fan hästballe att de också lägger ned. Fan, säger jag.

Nu börjar saldot på trackerkontot dala i väg en bra bit till minus. Suck.

Usenet nästan? Fattar dock inte ett skit av det. :D

Scratch89
2009-04-22, 16:59
Skulle det finnas mer och bättre tjänster med rimliga priser, så skulle fildelningen drastiskt minska.

Visst är det så, men varför är det skivbolagens och filmbolagens uppgift att skaffa bättre tjänster? De tjänar bra på att sälja filmer och skivor för hundrafemtio spänn, varför skulle de vilja att man kunde få tag på saker gratis? Nu vet jag ju att t.ex itunes funkar bra, och håller på att utvecklas hela tiden. Vore perfa om det kom något liknande för filmer också, helst i DVD/HD-kvalitet. Men är det upp till bolagen? Njae.

jwzrd
2009-04-22, 17:07
Visst är det så, men varför är det skivbolagens och filmbolagens uppgift att skaffa bättre tjänster? De tjänar bra på att sälja filmer och skivor för hundrafemtio spänn, varför skulle de vilja att man kunde få tag på saker gratis? Nu vet jag ju att t.ex itunes funkar bra, och håller på att utvecklas hela tiden. Vore perfa om det kom något liknande för filmer också, helst i DVD/HD-kvalitet. Men är det upp till bolagen? Njae.

Det är klart det är upp till bolagen men inte utan att det alternativet tjänar dem mer pengar. Det är tydligt att de tror/vet att de tjänar mest på lobbying som leder till lagar som i sin tur får konsekvenser som inte drabbar dem.

Clarkolofsson
2009-04-22, 17:29
Skaffa Bahnhof

King Grub
2009-04-22, 17:39
NEJ inte dom också =/ reggade mig på swetorrents, hoppas det kan bli nått bra

Nu har dom också fått samma brev från APB och kommer antagligen att tvingas stänga ner senast den 29 april.

Snobbe
2009-04-22, 17:52
Kan dom bli stämda även fast servrarna inte ligger i sverige?

Martinl_80
2009-04-22, 18:01

Bolagen måste åtminstone tillåta att en sådan VETTIG tjänst skapas om dom nu inte vill skapa tjänsten själva. Det kommer dom aldrig göra som du säger men utan deras tillstånd och godkännande skulle tjänsten få stänga ner.

Dom vill sälja sin plast och kunna påverka vad som blir listettor. Det nämndes av en högst uppsatt (tror det var en VD för nått bolag) under pirate bay rättegången att illegal fildelning sabbar deras marknadsföring. Dom pumpar ut si och så mycket pengar i reklam för att styra vad som blir list 1,2,3,4 osv.... det går inte längre tack vara illegal fildelning och detta säger man under en rättegång. Det är förjävligt tycker jag! En skiva eller låt ska väl hamna på toppen för att den förtjänar det och inte pga si och så mycket reklampengar vars summa dom har valt för att styra hit-listan.

Friheten med internet och fildelning passar inte deras affärmodeller tyvärr. Dom vill styra oss konsumenter.

snej
2009-04-22, 18:03

Absolut.

CiCoro
2009-04-22, 18:06
Följer inte politik så kan lika bra kasta bort min röst på piratpartiet!

Robert Svensson
2009-04-22, 18:08
Nu har dom också fått samma brev från APB och kommer antagligen att tvingas stänga ner senast den 29 april.

Hoppas TTi kör på som vanligt, de har ju sagt det i alla fall.

Hoppas, hoppas, hoppas.

snej
2009-04-22, 18:09
Är det något som engagerar mej i politiska frågor, så är det internet, och friheten på internet. Och eftersom internet är framtiden och så hett i politiken nu för tiden (tydligen) så är det utan att tveka som jag lägger min röst på PP.

Jockefoten
2009-04-22, 18:16
Nu har tti lagt ner också.

Robert Svensson
2009-04-22, 18:19
Nu har tti lagt ner också.

Såg precis det.

FAAAN! *gah!*

Commando1980
2009-04-22, 18:20
Bolagen måste åtminstone tillåta att en sådan VETTIG tjänst skapas om dom nu inte vill skapa tjänsten själva. Det kommer dom aldrig göra som du säger men utan deras tillstånd och godkännande skulle tjänsten få stänga ner.

Dom vill sälja sin plast och kunna påverka vad som blir listettor. Det nämndes av en högst uppsatt (tror det var en VD för nått bolag) under pirate bay rättegången att illegal fildelning sabbar deras marknadsföring. Dom pumpar ut si och så mycket pengar i reklam för att styra vad som blir list 1,2,3,4 osv.... det går inte längre tack vara illegal fildelning och detta säger man under en rättegång. Det är förjävligt tycker jag! En skiva eller låt ska väl hamna på toppen för att den förtjänar det och inte pga si och så mycket reklampengar vars summa dom har valt för att styra hit-listan.

Friheten med internet och fildelning passar inte deras affärmodeller tyvärr. Dom vill styra oss konsumenter.

det är väl iofs inget nytt. det man kan göra är att bojkotta deras talanglösa marknadsföringsprodukter (typ britney spears). inte fan vill jag stoppa pengar in i den maffian.

sen kan man ju fråga sig varför ska (vissa)musiker kunna tjäna miljoner av dollar på det de gör? varför ska det vara så naturligt? visst ska man få vara framgångsrik och tjäna pengar men måste ställa sig frågan varför ska någon som skriver en låt kompenseras så oerhört?

Jockefoten
2009-04-22, 18:20
Måttligt irriterande att jag bara fick ner 7 av 9 säsonger av CSI.

Robert Svensson
2009-04-22, 18:22
Nu är det fan i mig bojkott som gäller. Tänker fan inte köpa en sak till.

Lite måttligt förbannad över att jag uppade precis 30 gb på TTi. Så stänger de av trackern innan jag uppdaterat. Fan.

Martinl_80
2009-04-22, 18:40
det är väl iofs inget nytt. det man kan göra är att bojkotta deras talanglösa marknadsföringsprodukter (typ britney spears). inte fan vill jag stoppa pengar in i den maffian.

sen kan man ju fråga sig varför ska (vissa)musiker kunna tjäna miljoner av dollar på det de gör? varför ska det vara så naturligt? visst ska man få vara framgångsrik och tjäna pengar men måste ställa sig frågan varför ska någon som skriver en låt kompenseras så oerhört?

Kloka ord! Det är väl inte bara inom musikbranschen där "kompenseringen" är väldigt stor, snart kanske bubblan spricker? Visst finns det "genier" och naturligtvis ska dessa uppmuntras men nån måtta kanske det får lov att vara?

Flykt
2009-04-22, 18:53
MEN HELVETE ATT TTi ÄR NERE!!!
Enda trackern jag byggt upp bra ratio på nu för att slippa seeda.

Uploaded 702.32 GB Downloaded 132.84 GB

Trance
2009-04-22, 18:57
Kloka ord! Det är väl inte bara inom musikbranschen där "kompenseringen" är väldigt stor, snart kanske bubblan spricker? Visst finns det "genier" och naturligtvis ska dessa uppmuntras men nån måtta kanske det får lov att vara?

Tillgång och efterfrågan?

Robert Svensson
2009-04-22, 18:58
MEN HELVETE ATT TTi ÄR NERE!!!
Enda trackern jag byggt upp bra ratio på nu för att slippa seeda.

Uploaded 702.32 GB Downloaded 132.84 GB

Du kan ju tanka deras producerade musik? :D

Nä, jag vet, det suger.

Commando1980
2009-04-22, 19:04
Tillgång och efterfrågan?

visst om man vill göra det lätt för sig.

Trance
2009-04-22, 19:06
visst om man vill göra det lätt för sig.

Hur ändras det om man vill göra det svårt för sig?

Baan
2009-04-22, 19:06

270kg i bänkpress. Det är inte lätt.

Commando1980
2009-04-22, 19:08

det ändras inte, utan det är SVÅRT. det räcker bl a bara att titta på diskussionen i denna tråd. det är endast enkelt för den enfaldige.

Trance
2009-04-22, 19:12
det ändras inte, utan det är SVÅRT. det räcker bl a bara att titta på diskussionen i denna tråd. det är endast enkelt för den enfaldige.

Du vill inte betala för musik. Musiker är omoraliska då de vill ha kompensation. Jag ser inte hur det är svårt.

Commando1980
2009-04-22, 19:18
Du vill inte betala för musik. Musiker är omoraliska då de vill ha kompensation. Jag ser inte hur det är svårt.

jag har aldrig påstått att jag inte vill betala för musik.

intressant sätt att argumentera från din sida. övertolka inlägg och hitta på saker och ting.

Scratch89
2009-04-22, 19:57
intressant sätt att argumentera från din sida. övertolka inlägg och hitta på saker och ting.

Fast det är, hur mycket man än försöker komplicera saker och ting, där diskussionen ligger. Pirater vill inte betala för filmer, musik och spel, men upphovsmännen vill såklart ha kompensation. Bolagen fixar fram lagar som gör det svårare för pirater att få tag på filmer, musik och spel gratis. Nu är bolagen onda människor som är idioter, och det ska röstas på Piratpartiet.

sascha
2009-04-22, 20:04
Jag betalar gärna för musik och filmer, men inte för cd- och dvd-skivor.

snej
2009-04-22, 20:12
Fast det är, hur mycket man än försöker komplicera saker och ting, där diskussionen ligger. Pirater vill inte betala för filmer, musik och spel, men upphovsmännen vill såklart ha kompensation. Bolagen fixar fram lagar som gör det svårare för pirater att få tag på filmer, musik och spel gratis. Nu är bolagen onda människor som är idioter, och det ska röstas på Piratpartiet.

Då har du missförstått det hela grovt tyvärr, om du tror att det är så
simpelt.

Jag betalar gärna för musik och filmer, men inte för cd- och dvd-skivor.

+1

Scratch89
2009-04-22, 20:16
Då har du missförstått det hela grovt tyvärr, om du tror att det är så
simpelt.

Du får gärna förklara hur det ligger till.

Vill ni inte att det ska ta plats i bokhyllorna, eller varför vill inte inte betala för den fysiska disken? Jag tycker det ser fint ut. :)

shut teh face
2009-04-22, 20:20
Det finns inte alternativ även om man vill betala. Ska jag vänta på att en film släpps i Sverige på DVD och sedan betala 200 kr för den, när jag kunnat tanka ned den typ 1 år tidigare gratis? Nej, visst att göra rätt för sig men moralen sträcker sig inte hur långt som helst.

De flesta pirater är villiga att betala, men inte överdrivna priser, och vill inte vänta i åratal på det. Man har blivit bortskämd pga. fildelningen men det har varit ett faktum för många, och industrin får stå sitt kast och komma på en riktigt bra tjänst och inse att de är där de är nu.

Du får istället presentera bevis på att piraterna inte skulle vilja betala för saker och ting.

sascha
2009-04-22, 20:22

Vill ni inte att det ska ta plats i bokhyllorna, eller varför vill inte inte betala för den fysiska disken? Jag tycker det ser fint ut. :)

För att jag bara vill ha filmen? Svårare är det inte.

hahavaffan
2009-04-22, 20:26
Men ffs. Nu stänger SceneHD ner också. Tisdag nästa vecka :(

Gamla goda DC man får hålla sig till nu då.

snej
2009-04-22, 20:31

250kr för en BD disk, 180kr för en cd skiva, därför vill inte jag betala för fysisk media. Hade skiv/filmbolagen insett att online-media är framtiden och hur sanslöst mycket billigare det hade varit att distribuera media på det sättet så kanske (olaglig) fildelning i princip inte hade varit fördelaktigt. Dom koncentrerar sej på TOTALT fel saker enligt min mening, förbud här och övervakning där, istället för att försöka samarbeta med fildelarna som faktist är dom som är deras målkunder.

Jag röstar inte på Piratpartiet för att det börjar bli svårt att fildela och man riskerar att åka fast (vill man verkligen ladda ner så kan man utan problem göra det fortfarande helt anonymt), utan för att dom motarbetar det här satans big-brother samhället. Jag vill ha kvar mitt internet som det är idag, eller rättare sagt som det var innan man började övervakas.

King Grub
2009-04-22, 20:33
Men ffs. Nu stänger SceneHD ner också. Tisdag nästa vecka :(

Gamla goda DC man får hålla sig till nu då.

SceneHD var trist.

Usenet är bättre än DC (om man inte sitter på en topp-hub).

snej
2009-04-22, 20:35
Scen + HD = skit? Det är fan inte ens värt att benämnas hd med den kvalitén ``scenen´´ håller.

snej
2009-04-22, 20:37
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4969367.ab

snej
2009-04-22, 20:41
Det finns inte alternativ även om man vill betala. Ska jag vänta på att en film släpps i Sverige på DVD och sedan betala 200 kr för den, när jag kunnat tanka ned den typ 1 år tidigare gratis? Nej, visst att göra rätt för sig men moralen sträcker sig inte hur långt som helst.

De flesta pirater är villiga att betala, men inte överdrivna priser, och vill inte vänta i åratal på det. Man har blivit bortskämd pga. fildelningen men det har varit ett faktum för många, och industrin får stå sitt kast och komma på en riktigt bra tjänst och inse att de är där de är nu.

Du får istället presentera bevis på att piraterna inte skulle vilja betala för saker och ting.

Exakt. När filmbolagen säljer 1080p film online till halva priset, släppt över hela världen samtidigt. Då snackar vi.

Rataxes
2009-04-22, 20:53
Du vill inte betala för musik. Musiker är omoraliska då de vill ha kompensation. Jag ser inte hur det är svårt.Musiker är omoraliska när de vill tvinga till sig kompensation med frihetskränkande lagstiftning. Ungefär som om gatumusikanter skulle vilja driva igenom lagar som gjorde det olagligt att stanna till för att lyssna på dem utan att först slänga till en tia.

Alexlindgren
2009-04-22, 21:12
Hur hittar man musik på usenet? Är ett helvete..får bara hem musiken utan någon som sjunger i 99% av fallen eller så hittar jag inte låtarna...

Doctor Snuggles
2009-04-22, 21:13

Jag förstår inte den tankegången. "Upp till"? I vilken mening? Det finns inget övergripande ansvar för att tillgodose folks (musik)vanor eller tycken som skall tilldelas någon lämplig organisation. Vad jag talar om är pragmatik, och hur samhället realistiskt sett fungerar. Lagar i all ära, men de är till för att tjäna folket, och i grunden bestäms av dem (i en något väl fungerande demokrati).

Doctor Snuggles
2009-04-22, 21:19
Musiker är omoraliska när de vill tvinga till sig kompensation med frihetskränkande lagstiftning. Ungefär som om gatumusikanter skulle vilja driva igenom lagar som gjorde det olagligt att stanna till för att lyssna på dem utan att först slänga till en tia.

Nu borde du nog byta ut "musiker" mot "skivbolag" (även om det påstås att det handlar om upphovsrättsmän), för det är främst dessa som anser sig förlora på affären. Finns många, många musiker som antingen är neutrala eller emot hela baletten. Men det vet du säkert.

Robert Svensson
2009-04-22, 21:25
Nu tar jag fan livet av mig snart. SceneHD, också?!

Tack fan för TL och ScT. Det ska väl fan mycket till innan de stänger ned.

Usenet fattar jag dock fortfarande inget av.

Grub, du som är inne med det. Räcker det med - http://nzbmatrix.com/
Eller ska jag söka mig någon annanstans på usenet?

shut teh face
2009-04-22, 21:26
Nu tar jag fan livet av mig snart. SceneHD, också?!

Tack fan för TL och ScT. Det ska väl fan mycket till innan de stänger ned.

Usenet fattar jag dock fortfarande inget av.

Grub, du som är inne med det. Räcker det med - http://nzbmatrix.com/
Eller ska jag söka mig någon annanstans på usenet?
Jag gillar inte den, tycker nzbrus är mycket bättre. :)

Robert Svensson
2009-04-22, 21:28
Jag gillar inte den, tycker nzbrus är mycket bättre. :)

Hur ligger de till med nordic- och multisubs-rellarna där? Även HD är intressant. :)

King Grub
2009-04-22, 21:29
Den + nzbrus så klarar du dig bra vad gäller indexeringssidor.

Sedan behöver du en klient (GrabIt, alt.binz, Newsbin Pro, Newsleecher, t ex).

Och en abonnemang förstås (Astraweb el Giganews, förslagsvis).

Dra hem .nzb-filen du önskar från indexeringssidan, välj "Import .nzb" i klienten... och svårare är det inte, efter det att man ordnat klientens inställningar som man vill ha dom (valt port, antal connections (börja med 8, prova 10 om du inte maxar farten), valt nedladdningsmapp, osv).

Robert Svensson
2009-04-22, 21:51
Ok. Jag har IQ 42 här, Grub. Bara så du vet. :laugh:

Har jag fattat rätt?

Nzbrus, och liknande, är alltså bara en indexsida(or) där jag kan bläddra bland allt? Klienten jag fick ner var Newsbin Pro. Verkar soft.

Abonnemanget spelar ingen större roll, Astraweb eller Giganews, vilket som, eller?

Det är bara abonnemanget jag kommer betala för och indexsidan? Sedan är det bara börja maxa lina, right?

jebu
2009-04-22, 22:01
250kr för en BD disk, 180kr för en cd skiva, därför vill inte jag betala för fysisk media. Hade skiv/filmbolagen insett att online-media är framtiden och hur sanslöst mycket billigare det hade varit att distribuera media på det sättet så kanske (olaglig) fildelning i princip inte hade varit fördelaktigt. Dom koncentrerar sej på TOTALT fel saker enligt min mening, förbud här och övervakning där, istället för att försöka samarbeta med fildelarna som faktist är dom som är deras målkunder.

Warner bros sänkte priset på dvd filmer i Kina till 1-4$ för att möta den omfattande handeln av piratkopierade DVD-filmer. Och det hade effekt. Varför går detta inte att göra här också... Tydligen piratkopierar vi FÖR LITE här i väst. Dumpa priserna till minst det halva, samt inför bra online alternativ så att det finns vettiga alternativ.
Sjukt också i de fall där filmen går att köpa i Vhs format (inte så vanligt idag) så är den 100kr billigare än DVD versionen trots att det rimligtvis borde vara betydligt billigare att tillverka en DVD, men girighet är det som driver branschen framåt.

Rataxes
2009-04-22, 22:15
Nu borde du nog byta ut "musiker" mot "skivbolag" (även om det påstås att det handlar om upphovsrättsmän), för det är främst dessa som anser sig förlora på affären. Finns många, många musiker som antingen är neutrala eller emot hela baletten. Men det vet du säkert.Visst, jag vände mig mot de kulturarbetare som faktiskt är för sanktioner mot Internet (Guillou, Gessle, Liza Marklund, Björn Ulveus, etc), vilka ju ändå har varit de som drivit piratjägarnas och nöjesindustrins sak i samhällsdebatten. Pontén uttalar sig ju inte vidare ofta i media direkt.

hahavaffan
2009-04-22, 22:22
SceneHD var trist.

Usenet är bättre än DC (om man inte sitter på en topp-hub).Där brukar vara mellan 800 och 1100TB, beroende på tidpunkt. Har ingen aning om det är bättre eller sämre än andra "bra" hubbar. Hur står det sig mot Usenet tror du? Färska saker brukar komma ungefär lika fort som på SHD och TL. Funderar på att testa usenet..

Scen + HD = skit? Det är fan inte ens värt att benämnas hd med den kvalitén ``scenen´´ håller.Kan hålla med om att det kunde varit högre kvalitet, men var hittar du det?

aelgen
2009-04-22, 23:13
Robert- om du tar NBZ matrix, gör en donation på 8 euro eller vad det nu är. en gångs grej du behöver göra för livstids VIP medlemskap. Du får tillgång till typ 240 dagars grejer istället för 20. Och även ifall det skulle vara intressant "vuxen" delen av sidan :D

Jag har nbzmatrix och merlins-portal. Donerade på båda och hittar det mesta jag behöver.

maaherra
2009-04-22, 23:44
APB blev tydligen hackat härom dagen, har inte läst om det någonstans men här är vad AUH la upp;

http://www.scenenotice.org/rars/Antipiratbyran.com.Hacked.WebRip-iND.rar

Spiffy
2009-04-23, 06:06
Scen + HD = skit? Det är fan inte ens värt att benämnas hd med den kvalitén ``scenen´´ håller.

Vad är det som är dåligt med kvalitén?

snej
2009-04-23, 06:29

Scenen har väldigt märkliga standarder helt enkelt, en film ska rymmas på en dvd skiva och får därav inte vara större än 4,4gb eller vad en DVD nu är, så dom komprimerar sönder filmerna bara pga deras löjliga standarder. Samma gäller med serier CTU o co det går ju knappt att se på skiten, blockwars värre. där är standarden 1,1Gb. Att jämföra med t.ex HDBits interna releasegrupper som samma film hamnar på mellan 6-8gb och serierna på ca 2,4gb. Jag förstår inte riktigt idén med att se på HD, om det ska vara så hårt komprimerat att det blir en low-def upplevelse...

EDIT: Ska väl tillägga att detta gäller encodes, x264. Inte BD images mao...

Nitrometan
2009-04-23, 07:14
P3 Nyheter avslöjar att domaren i Pirate Bay-målet kan ha varit jävig.

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=2785979

Vår granskning visar att det finns kopplingar mellan domaren i Pirate Bay-målet och målsägarsidan, det vill säga film- och skivbolagen och deras advokater.

Svenska föreningen för upphovsrätt (SFU)
Här är domaren medlem på fritiden. Henrik Pontén, Peter Danowsky och Monique Wadsted som företräder rättighetsinnehavarna i Pirate Bay-rättegången är också medlemmar. Föreningen skriver på sin hemsida att de är ”en mötesplats för kvalificerade upphovsrättsliga diskussioner”.

Svenska föreningen för industriellt rättsskydd (SFIR)
Föreningen jobbar med frågor som patent och mönsterskydd, men har också verkat för en starkare upphovsrätt. Här sitter domaren med i styrelsen.

Stiftelsen .SE
Ett extrajobb som domaren har vid sidan om jobbet som rådman i tingsrätten. En av hans kolleger här är just Monique Wadsted som företräder de amerikanska filmbolagen i rättegången.

Vi har pratat med flera experter som exempelvis professorer i processrätt, före detta domare i Högsta domstolen och lärare i juridik.

– Jag hade själv inte tagit målet i den situationen, säger förre justitieombudsmannen Rune Lavin.

– Det är väldigt tydligt att han aldrig borde ha tagit det målet, säger en professor i processrätt som inte vill bli namngiven.

Jahapp. Så kan det vara.

Nitrometan
2009-04-23, 07:15
Fast domaren själv tycker inte att det var nån fara (från samma notis):

– Men jag har inte bedömt att jag är jävig på grund av de där engagemangen, säger Tomas Norström, domare i Pirate Bay-målet.

Hur förklarar du att flera andra experter gör den bedömningen?

– Det får du fråga dem om. Varje gång jag tar ett mål bedömer jag om jag anser mig vara jävig. Det har jag inte bedömt i det här fallet, säger Tomas Norström.

Men det spelar ingen roll vad domaren själv tycker. Det menar Erik Bylander, lektor i processrätt vid handelshögskolan i Göteborg.

– Oavsett vilken inställning domaren har kan det här se illa ut. I ett högprofilmål som det här kan det förvåna mig att man inte har varit försiktigare, säger han.

Martinl_80
2009-04-23, 07:29

Jag vill bara tillägga en sak och det är att jag gärna betalar en rimlig avgift på mitt bredband för att få fildela fritt. Jag anser att det är enda lösningen men å andra sidan får dom redan ersättning via cd,dvd, mp3spelare och hårddiskar men fine vill dom ha mer för att det ska bli tyst på dom så får det väl vara så. Sen kan man undra hur mycket av en sådan ersättning som kommer hamna i fickorna hos dom som verkligen varit kreativa....jag tror bossarna äter upp kakan....

När dom använder oschyssta metoder ljuger i rättegången mm så blir jag lite förbannad så jag kommer rösta på PP.

Vitamin
2009-04-23, 07:32
Undrar om det förts några "hemliga" avtal om denna rättegång. Regeringen kanske brytt sig och krävt att TPB fälls för annars blir ju deras lagar och annat skit dom verkställt meningslöst.

Skulle inte alls förvåna mig om några högt uppsatta har krävt att tpb ska fällas.

snej
2009-04-23, 07:33
Fast domaren själv tycker inte att det var nån fara (från samma notis):

Han själv tycker det inte är någon fara, så klart. Fyfan va bra, svenskt rättsväsende i sitt essé.

CrazyJoeDavola
2009-04-23, 08:01
Det är pengarna som styr, så är det bara! Har varit och kommer alltid att vara.

kemm
2009-04-23, 08:07
ANARKI!

Nej. Men nu börjar man ju bli sur på riktigt.

King Grub
2009-04-23, 09:31
Ok. Jag har IQ 42 här, Grub. Bara så du vet. :laugh:

Har jag fattat rätt?

Nzbrus, och liknande, är alltså bara en indexsida(or) där jag kan bläddra bland allt? Klienten jag fick ner var Newsbin Pro. Verkar soft.

Abonnemanget spelar ingen större roll, Astraweb eller Giganews, vilket som, eller?

Det är bara abonnemanget jag kommer betala för och indexsidan? Sedan är det bara börja maxa lina, right?

Korrekt alltihop.

Oavsett indexeringssida är det samma material. Skillnaden ligger i antalet bevakade newsgroups och hur snabbt nytt material indexeras och läggs upp. Har man tillgång till Newzbin behöver man inga andra, annars märker man att olika sidor har lite olika innehåll, både vad gäller hastighet, mängd nytt material och antal bevakade newsgroups, varför man kanske vill kolla genom flera.

Astranews är bästa valet i dag, pga att dom är mycket billigare med sitt nuvarande erbjudande. Du får tillgång till alla newsgroups oavsett.

Newsbin Pro är en kommersiell klient, så efter 10 dagar kostar den pengar att fortsätta använda, men bra är den.

King Grub
2009-04-23, 09:33

Titta på en film som finns i både Scenerelease (t ex SEPTiC eller SiNNERS) och jämfört med non-Sceneversionen (grupper som ESiR, DON, CtrlHD och EuReKA t ex), så bör du se skillnaden själv.

Enda fördelen med Scene när det gäller HD-material är att dom kommer snabbare ut, men då på bekostnad av bildkvalitet.

Nitrometan
2009-04-23, 09:36
http://www.idg.se/2.1085/1.225819/vagrar-folja-ipred-order

Nu har de skickat in sitt svar till tingsrätten.

Bredbandsoperatören Ephone fick den allra första begäran om att avslöja en kunds identitet efter ett informationsföreläggande från upphovsrättsinnehavare. Enligt anmälan ska en ftp-server på Ephones nät har delat ut stora mängder svenska ljudböcker.

– Den bevisning som förlagen åberopat i det här fallet är ofullständig
och har bland annat inte visat att ljudböckerna gjorts tillgängliga, säger Peter Helle, Ephones juridiska ombud i ett pressmeddelande.

shut teh face
2009-04-23, 09:46
Det är bra, jag förstår inte hur loggfiler och skärmdumpar kan räknas som bevis!

Robert Svensson
2009-04-23, 09:48
P3 Nyheter avslöjar att domaren i Pirate Bay-målet kan ha varit jävig.[/URL]

Det är ganska uppenbart när de har symöte tillsammans på kvällarna.

Korrekt alltihop.

Oavsett indexeringssida är det samma material. Skillnaden ligger i antalet bevakade newsgroups och hur snabbt nytt material indexeras och läggs upp. Har man tillgång till Newzbin behöver man inga andra, annars märker man att olika sidor har lite olika innehåll, både vad gäller hastighet, mängd nytt material och antal bevakade newsgroups, varför man kanske vill kolla genom flera.

Astranews är bästa valet i dag, pga att dom är mycket billigare med sitt nuvarande erbjudande. Du får tillgång till alla newsgroups oavsett.

Newsbin Pro är en kommersiell klient, så efter 10 dagar kostar den pengar att fortsätta använda, men bra är den.

Ok. Då är jag med med! Tack för infon.. :thumbup:

Nitrometan
2009-04-23, 09:57
Det är bra, jag förstår inte hur loggfiler och skärmdumpar kan räknas som bevis!

Tja, det har funkat förut.

Vi får väl se vilken bedömning som görs.

Sen finns ju även delen om det var sluten/privat FTP. Var det då verkligen ett "tillgängliggörande"?

kalajset
2009-04-23, 12:36
Haha, det är ju skrattretande vilka stolligheter som försigår så fort det rör sig om "fildelning", domare som inte anser sig vara ett dugg jäviga trots, (om uppgifterna stämmer), tveksamheter som torde få vem som helst som ens satt sin fot inne i en samhällskunskapssal att ana ugglor i mossen, skärmdumpar som bevis, ytterst tveksam rättsäkerhet etc etc. :thumbup: - Egentligen är det hur jäkla illa som helst, för just nu känns det ungefär som en klassisk svensk pilsnerfilm.

Nitrometan
2009-04-23, 12:41
Haha, det är ju skrattretande vilka stolligheter som försigår så fort det rör sig om "fildelning", domare som inte anser sig vara ett dugg jäviga trots, (om uppgifterna stämmer), tveksamheter som torde få vem som helst som ens satt sin fot inne i en samhällskunskapssal att ana ugglor i mossen, skärmdumpar som bevis, ytterst tveksam rättsäkerhet etc etc. :thumbup: - Egentligen är det hur jäkla illa som helst, för just nu känns det ungefär som en klassisk svensk pilsnerfilm.

Jag tycker mer att det påminner om Italien. :(

kalajset
2009-04-23, 12:48
Jag tycker mer att det påminner om Italien. :(

:D

Det ska hursomhelst bli intressant att se hur allt utvecklar sig härnäst, detta kan bara inte hålla i längden. (Eller ja, risken finns antar jag tyvärr, men det borde, verkligen, verkligen inte kunna få ske). Skulle inte bli alltför förvånad om piratpartiet kommer in i riksdagen härnäst, och det hoppas jag inte politikerna, (TM), blir heller.

Solros
2009-04-23, 13:03
Har varit ganska kul att följa Pontens strategi för att få TPB utmålade som onda. Det gjordes ju ett par tillslag mot olika FTP-servers under rättegången, och direkt var Ponten där och kommenterade att APB hade funnit "150.000 filmer, filmer som senare kommer ut på The Pirate Bay".

Allt för att hela tiden koppla ihop ILLEGALT, MASSA FILMER, med THE PIRATE BAY.

Så fort domen föll var han också snabbt ute i media och berättade att de torrent-sidor som stängde ner "frivilligt" inte skulle bli stämda.

Rataxes
2009-04-23, 14:01
Ja till förlängd upphovsrätt
http://www.svd.se/nyheter/politik/euvalet2009/artikel_2786021.svd

70 år... Jag baxnar över att 377 personer lyckades övertala sig om att detta var en bra idé.

Vad det verkar som om de uppriktigt inte begriper (eller bryr sig om), är att folk bara kommer skita mer i upphovsrätten ju extremare den blir, och att nöjesindustrin bara har mer och mer att förlora på att upphovsrätten inte uppfattas som legitim ju mer digitaliserat allting blir.

Nitrometan
2009-04-23, 14:04
Jag blev förvånad över att det inte blev 90 år som var första förslaget.

hultman
2009-04-23, 14:04
APB blev tydligen hackat härom dagen, har inte läst om det någonstans men här är vad AUH la upp;

http://www.scenenotice.org/rars/Antipiratbyran.com.Hacked.WebRip-iND.rar

Den där har jag läst för läääääänge sedan. AUH är nog inte aktiva i samma namn längre ;)

Robert Svensson
2009-04-23, 14:32
Monique Wadstedt säger att risken för att domen tas om är: obefintlig.

Självklart säger hon så. Vem är förvånad, hon vill väl ha kvar domen emot Pirate Bay. Men det är ju ganska uppenbart jäv.

Klart att domaren och åklagarsidan inte kan bekanta sig på fritiden, vad nu än deras intressen är, och sedan döma ett fall där de drar någon inför rättegång (i detta fallet just, en upphovsrättsfråga, som de alla har ett intresse i på fritiden). Hur kan hon ens få ihop den ekvationen? Eller snarare det hon inte gör.

Är hon jurist, på allvar? Väldigt öseriöst sådan, hon är ju väldigt partisk hon också i frågan när hon egentligen borde se det ur ett annat perspektiv – ett mer seriöst juristperspektiv och inte enbart ha sitt vinstintresse för sina kunder i tankarna. Kan man bli mer korkad? Ingen kan ju ta någon på allvar som kommer med så klokt genomtänkta uttalande, när det är ganska uppenbart vad allt handlar om.

Men det kan vi ju självklart inte begära att hon ska, men hon framstår ju bara som jävligt korkad (med all rätt).

Commando1980
2009-04-23, 14:59
jag tycker också domen är åt helvete MEN det faktum att domaren är med i en upphovsrättförening betyder inte automatiskt att det är jäv. det kan ju helt enkelt handla om kunskapsinhämtande. har dock enbart skummat igenom en artikel.

Musselbank
2009-04-23, 15:35
Jag tycker att det verkar (på folk som kan juridiken) som att domen är rätt okontroversiell... Lagen är väl sådan? Man kan ha synpunkter på den, men det innebär inte att domen blir suspekt. Domstolarna ska förstås med fördel döma enligt gällande lagar.

Commando1980
2009-04-23, 15:40
Jag tycker att det verkar (på folk som kan juridiken) som att domen är rätt okontroversiell... Lagen är väl sådan? Man kan ha synpunkter på den, men det innebär inte att domen blir suspekt. Domstolen ska förstås med fördel döma enligt lagen.

man kan ändå tycka att domen är åt helvete. själv tycker jag domen är kontroversiell på alla plan.

sascha
2009-04-23, 15:44
På alla plan förutom det juridiska, menar du?

Musselbank
2009-04-23, 15:45
man kan ändå tycka att domen är åt helvete. själv tycker jag domen är kontroversiell på alla plan.

Men hävdar du att domen strider mot gällande lag eller menar du att domstolarna ska döma godtyckligt?

Commando1980
2009-04-23, 16:12
Men hävdar du att domen strider mot gällande lag eller menar du att domstolarna ska döma godtyckligt?

du menar att det endast finns de två alternativen?

sascha
2009-04-23, 16:15
Visst. Domen är kontroversiell som i "många är upprörda", men knappast som i "diskutabel". Lagen å andra sidan kan kanske betraktas som kontroversiell i båda fallen, men det är ju en annan fråga.

PowPow
2009-04-23, 16:33

Ja, dels vill många nog inte låta skivorna fylla bokhyllorna. Det tar en jäkla plats om man har större samlingar.

Men framför allt så handlar det nog om tillgänglighet. Om man nu inte orkar åka iväg till skivbutiker (efter att man ringt runt och hört om någon av butikerna har skivorna man vill ha hemma) så får man istället beställa skivorna online. Gör jag det idag så får jag förhoppningsvis skivorna någon gång i nästa vecka. Har jag beställt så många att brevbäraren inte får in det i brevinkastet måste jag vänta en dag till, för att sedan lalla iväg till någon jäkla livsmedelsbutik och hämta det. Detta förutsätter att onlinebutiken har alla skivor i lager. Annars får jag vänta några veckor, antagligen. Vill jag sen ha skivorna på min ipod får jag rippa det hela, och allt vad det innebär.

Väljer jag istället att ladda ner det olagligt kan jag få skivorna i samma kvalitet, på 10 minuter. De ligger sedan på min ipod 2 minuter senare.

Kan branchen erbjuda samma smidighet som den olagliga nedladdningen så tror jag mycket är vunnet för dem. Och det är ju inte ens något som är svårt att lösa.

Hades
2009-04-23, 16:43
Monique Wadstedt säger att risken för att domen tas om är: obefintlig.

Självklart säger hon så. Vem är förvånad, hon vill väl ha kvar domen emot Pirate Bay. Men det är ju ganska uppenbart jäv.

Klart att domaren och åklagarsidan inte kan bekanta sig på fritiden, vad nu än deras intressen är, och sedan döma ett fall där de drar någon inför rättegång (i detta fallet just, en upphovsrättsfråga, som de alla har ett intresse i på fritiden). Hur kan hon ens få ihop den ekvationen? Eller snarare det hon inte gör.

Är hon jurist, på allvar? Väldigt öseriöst sådan, hon är ju väldigt partisk hon också i frågan när hon egentligen borde se det ur ett annat perspektiv – ett mer seriöst juristperspektiv och inte enbart ha sitt vinstintresse för sina kunder i tankarna. Kan man bli mer korkad? Ingen kan ju ta någon på allvar som kommer med så klokt genomtänkta uttalande, när det är ganska uppenbart vad allt handlar om.

Men det kan vi ju självklart inte begära att hon ska, men hon framstår ju bara som jävligt korkad (med all rätt).

Tror inte riktigt du förstår vad hennes roll är. Det är hennes jobb att vara partisk.

Spiffy
2009-04-25, 15:07
Usenet funkar ju perfekt :thumbup:

ligger nästan helt stadigt på 18,3 Mbps pendlar lite upp och ner ibland. Mellan 17,7 och 18,5. Kvittar om jag använder SSL eller inte, precis samma hastighet.
Så varför inte använda det då?
Ni som inte använder SSL, har ni mycket snabbare nerladdningshastighet och då begränsar det med SSL? För annars är det väl bara positivt att avända det.
Använder astraweb, newsbin, nzbrus och nzbmatrix.

King Grub
2009-04-25, 15:48
Om din lina toppar vid 20, vore det något fel, om du inte maxade farten oavsett inställningar. Det finns ingen Usenetserver som är begränsad till sådan fart.

Återkom när du har högre hastighet. :D

http://www.speedtest.net/result/459960217.png

(Dålig upload pga pågående seed).

hahavaffan
2009-04-25, 15:52
Om din lina toppar vid 20, vore det något fel, om du inte maxade farten oavsett inställningar. Det finns ingen Usenetserver som är begränsad till sådan fart.

Återkom när du har högre hastighet. :D

http://www.speedtest.net/result/459960217.png

(Dålig upload pga pågående seed).WTF är det där testet utfört på?

hahavaffan
2009-04-25, 15:58
WTF är det där testet utfört på?Läste slarvigt och såg 808MB i sekunden. Du har Gigabit med andra ord? ;) Hur pallar router och dator av det?

frambogir
2009-04-25, 16:04
Det spelar ingen roll om domen tas om eller ej, bittorrentprotokollets storhetstid är på nedgående, som med alla fildelningsprotokoll. Fildelningshistorien lär oss att det kommer ALLTID nya protokoll. Why bother with TPB?

Yes
2009-04-25, 16:06
Visst. Domen är kontroversiell som i "många är upprörda", men knappast som i "diskutabel". Lagen å andra sidan kan kanske betraktas som kontroversiell i båda fallen, men det är ju en annan fråga.
Vad grundar du det på?

Är det t.ex. inte konstigt att man inte jämkat skadestånden och att alla inblandade fått samma straff, trots att de haft olika roller?

sascha
2009-04-25, 18:45
Vad grundar du det på?

Är det t.ex. inte konstigt att man inte jämkat skadestånden och att alla inblandade fått samma straff, trots att de haft olika roller?

Skadestånden jämkades ju? I övrigt menade jag nog att domen som i "fällande", inte är diskutabel.

Doctor Snuggles
2009-04-26, 14:29
Jag tycker att det verkar (på folk som kan juridiken) som att domen är rätt okontroversiell... Lagen är väl sådan? Man kan ha synpunkter på den, men det innebär inte att domen blir suspekt. Domstolarna ska förstås med fördel döma enligt gällande lagar.

Då är väl juridiken rörande frågan ganska kontroversiell. Läste en jämförelse med en biltillverkare. Är det rätt att begära att t.ex. volvo inför hastighetsbegränsningar på sina bilar så att man inte kan begå brott mot fartbestämmelser, d.v.s. aktivt motverkar att man begår brott med deras produkt? Skulle man annars inte kunna fälla volvo för medhjälp till vållande till annans död eller dyl om någon blir överkörd av en volvo som överskrider hastighetsbegränsningarna?

Ames
2009-05-01, 10:21
Ursäkta om denna fråga kommit upp förrut. Vad är bästa valet idag av att betala för en anonymiseringstjänst(och tanka film från Bithd, musik från Tpb) eller betala för ett Usenet-abonnemang? För och nackdelar osv.

DanielF
2009-05-01, 13:28
Ursäkta om denna fråga kommit upp förrut. Vad är bästa valet idag av att betala för en anonymiseringstjänst(och tanka film från Bithd, musik från Tpb) eller betala för ett Usenet-abonnemang? För och nackdelar osv.

Tanka via VPN ger lägre hastighet.
Usenet ger full fart.

Ames
2009-05-02, 19:03
Usenet ger full fart.

Ok, hur ser utbudet ut på Usenet? Tänker mest på tillgängligheten på HD-filmer/serier.

King Grub
2009-05-02, 19:25
HD-utbudet är bäst.

http://www.nzbsrus.com/nzbbrowse.php?searchwhere=title&search=&cat=90&listname=date

Musikutbudet är däremot mycket sämre; går inte att jämföra med waffles & what.

tyngast
2009-05-02, 19:31
Usenet ger full fart.

Byt till tele2 eller bahnof. De spar ju inte ip-adresserna i sina system.

snej
2009-05-02, 21:39
Usenet ger full fart.

Jag har använt mej av Hot Spot Shield som nämns tidigare i tråden nu under ett par veckor (enbart vid fildelning). Jag är uppkopplad mot en server i USA (verkar som det är samma varje gång, eller iaf alltid i new york), och har förvånansvärt bra hastighet, konstant mellan 700-1300kb/s, oftast ca 10mbit. Och det bästa av allt, det är gratis. Dock med en hel del störig reklam i browsern (därav jag bara använder det vid tankning).

Flykt
2009-05-02, 21:59
Har vart fast i torrentträsket för länge nu och vill prova på Usenet. Har läst vad det är lite vagt men kan någon bara säga vilka tjänster jag ska köpa av vilken sida för att nyttja mina 100 mbit bäst?

Frantic
2009-05-02, 23:34
Jag har använt mej av Hot Spot Shield som nämns tidigare i tråden nu under ett par veckor (enbart vid fildelning). Jag är uppkopplad mot en server i USA (verkar som det är samma varje gång, eller iaf alltid i new york), och har förvånansvärt bra hastighet, konstant mellan 700-1300kb/s, oftast ca 10mbit. Och det bästa av allt, det är gratis. Dock med en hel del störig reklam i browsern (därav jag bara använder det vid tankning).

Jag använder det just nu och har lite problem med att det kopplas ifrån så fort jag vänder ryggen till. Inget du har problem med?

snej
2009-05-03, 08:30
Jag använder det just nu och har lite problem med att det kopplas ifrån så fort jag vänder ryggen till. Inget du har problem med?

Nej, det har fungerat felfritt än så länge faktist.

King Grub
2009-05-03, 08:52
Har vart fast i torrentträsket för länge nu och vill prova på Usenet. Har läst vad det är lite vagt men kan någon bara säga vilka tjänster jag ska köpa av vilken sida för att nyttja mina 100 mbit bäst?

Finns ju nämnt alldeles nyligen i tråden. Inlägg 1128 t ex.

thunder
2009-05-03, 12:05
Nu börjar det komma nya trackers igen tex http://swepred.org/. Jag tror att paniken som folk har haft kommer att börja lägga sig snart och allt kommer återgå till att vara som förut. Och sedan kommer det börja öka igen. Usenet, VPN och andra lösningar hjälper givetvis också till. Människors betende är svårt att ändra , och industrins chans att komma med vettiga lösningar nu när dom hade guldläge med vanligt folk har dom givetvis missat igen.

Får vi gissa på nya hårdare lagar? :smash:

Spiffy
2009-05-03, 12:52

http://www.news.astraweb.com/
http://www.newsbin.com/

http://www.nzbsrus.com/
http://nzbmatrix.com/

Det där borde täcka behovet.

Tigerkotten
2009-05-03, 13:28
blir inte torrent ration fucked up on man använder vpn som flera andra kör på också? Minns jag försökte med oneswarm förut på sct, men det fungerade ej för mig.

David Brent
2009-05-03, 13:34
OneSwarm är ingen VPN. VPN påverkar inte din ratio.

King Grub
2009-05-05, 16:23
Nu börjar dom inrikta sig på utländska trackers.

I går, måndag, skickade Sveriges samlade skivindustris företrädare Ifpi brev till DCP Networks. Företaget levererar internettjänster, bland annat hyr man ut serverkapacitet, och en av kunderna är sajten torrentbytes.net.

Ifpi menar att sajten gör ”ett stort antal” upphovsrättsligt skyddade verk tillgängliga för nedladdning och kopiering. De skriver vidare att torrentbytes.nets användare, som laddar upp och ner sådana verk, begär upphovsrättsintrång.

Ifpis varningsbrev avslutas med krav på att DCP Networks omedelbart vidtar nödvändiga åtgärder för att de misstänkta upphovsrättsintrången upphör. Branschorganisationen föreslår att tjänsteleverantören senast den 15 maj slutar tillhandahålla tjänster till torrentbytes.net. Om inte ” avser IFPI att vidtaga erforderliga åtgärder”.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/ifpi-trappar-upp-piratjakten-1.858728

hahavaffan
2009-05-05, 17:43
Nu börjar dom inrikta sig på utländska trackers.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/ifpi-trappar-upp-piratjakten-1.858728Har dom ens "rätt" att göra det? Dvs vidta erforderliga åtgärder? Vad innebär det? Be snällt hos det landets rättsväsende eller?

Robert Svensson
2009-05-05, 20:01
Lycka till. Torrentbytes kanske de "kan" ta ned, tror dock inte det lär hända. Skulle vilja se att de gav sig på någon tracker t.ex: TL i stället. De har ju ändå lite bakom sig, men företag som finaniserar deras verksamhet; tjänar pengar på det.

Btw, någon som gillar Katten? Tycker det är väldigt trevlig sida med bra potential.

muscleman
2009-05-05, 20:25
Håller med katten e bra, men vad tror du om sparven?
Den känns lite mer exklusiv.., håller på att styra upp en invite..

Robert Svensson
2009-05-05, 21:59
Håller med katten e bra, men vad tror du om sparven?
Den känns lite mer exklusiv.., håller på att styra upp en invite..

Katten kan bli jäkligt bra. Sparven sjunger fint också, reggade mig precis för någon timme sedan. Men finns mycket bra folk där som kommer ifrån Swedvdr. Tycker kanske designen hos fågeln är lite rörig, men det tar sig snart.

MarcusB
2009-05-05, 22:58
Jag gillar varken designen hos katten eller sparven. det känns dock som att sparven kommer bli en ny favorittracker :)

King Grub
2009-05-08, 17:56
Mininova lägger ner.

http://www.metro.se/2009/05/06/21791/storsta-piratsidan-tar-bort-alla-pira/

Robert Svensson
2009-05-08, 18:35
Mininova lägger ner.

Tycker alla benämner sig som den största fildelningssiten eller bla, bla. Kul för ägaren, fem miljarder nedladdningar. :D

14K
2009-05-08, 18:56
Mininova lägger ner.

Detta är slutet ffs :(

Doctor Snuggles
2009-05-08, 19:24
Detta är slutet ffs :(

Slutet på vad, bittorrent? Knappast. Det kommer bli mer selektivt alternativt ligga i länder där det inte går att komma åt dem, och någon motsvarighet utvecklas/populariseras typ oneswarm. Sedan finns ju fortfarande en massa alternativ. Usenet kommer säkert få en uppsving.

14K
2009-05-08, 19:30
Slutet på vad, bittorrent? Knappast. Det kommer bli mer selektivt alternativt ligga i länder där det inte går att komma åt dem, och någon motsvarighet utvecklas/populariseras typ oneswarm. Sedan finns ju fortfarande en massa alternativ. Usenet kommer säkert få en uppsving.

Vad är detta då? http://swepred.org/

Doctor Snuggles
2009-05-08, 20:09

Va?

champion
2009-05-08, 21:24

Vad är det där för något?

14K
2009-05-08, 21:34
Va?

Vad är det där för något?

Det var tydligen nån sida de skulle starta upp, där skulle man då skicka in var man har varit medlem innan och seedat. Då ska man skicka en intresseanmällan och så hör de av sig. Skulle gått igång för nån vecka sen men inget har hänt.

Robert Svensson
2009-05-08, 21:44
Den lär inte dyka upp den trackern heller, för den delen.

Nitrometan
2009-05-14, 09:05
Svenska universitet stänger av studenter från nätet efter klagomål (utan bevis) från amerikanska film-/skivbolag.

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?ProgramId=1646&Artikel=2834209

Flera universitet stänger av studenter från universitetsnätet Sunet, som de misstänker fildelar olagligt. Efter att främst amerikanska filmbolag klagat har nästan hundra studenter stängts av i Uppsala senaste halvåret.

Nitrometan
2009-05-14, 09:37
Här är ephones svaromål till Solna tingsrätt angående att lämna ut identiteten på den person som hade en viss IP-adress vid en viss tidpunkt (en pdf): http://www.ephone.se/pdf/Svaromal_2707-09-20090422.pdf

Där står bl.a.
Bevisningen från Sökandena, som inte kan ifrågasättas av den abbonent som är föremål för identifiering, måste vara tydlig och autentisk. Enligt Sökandena utgörs bevisningen i huvudsak av bilder som är redigerade i ett ritprogram av Svenska Antipiratbyrån (aktbilaga 1, sid 4). Dessa redigerade bilder skall därför, enligt ePhones uppfattning, inte tillmätas något större bevisvärde.

För att komma åt filer som finns lagrade i en FTP-server krävs vanligtvis ett användarnamn och ett lösenord (inloggningsuppgifter). Detta talar emot att verken skulle ha tillgängligjorts för allmänheten.

På punkt efter punkt visas att bevisningen inte håller måttet.

Ska bli intressant att se vad tingsrätten kommer fram till. Tar nog ett par månader till.

Nitrometan
2009-05-14, 13:15
SVD har en artikel som är rätt intressant i sammanhanget: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2857695.svd

Kortföretag får mer än låtskrivare

http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00466/stim_466895b.jpg

Omställningen från cd-skivor till nedladdning på musiktjänster som Itunes innebär att skivbolag och artister får mer pengar för varje såld låt. Kompositörerna har däremot inte ökat sin del av kakan och tjänar mindre på försäljningen än kreditkortsföretagen gör.

Per Sundin, vd på skivbolaget Universal music, är upprörd över jämförelsen. Enligt honom är skivbolagens kostnader för digital försäljning mycket större än kostnaderna för cd-försäljning, eftersom skivbolagen investerat stora summor i digitala distributionssystem, samtidigt som antalet sålda låtar fortfarande är lågt. Den digitala försäljningen stod i fjol för drygt fyra procent av den totala musikförsäljningen. Men nu verkar det vända.

–Med de fantastiska tjänster som kommer nu, som Spotify, har vi ökat den digitala försäljningen med 30–50 procent i år, säger Per Sundin.

Läs gärna hela artikeln, den är intressant.

Nitrometan
2009-05-14, 13:45
Jonas Almqvist (Leather Nun) skriver om ersättningen till artister från skivbolag på sin blogg: http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendID=112538429&blogID=452220796

Intressant räkneexempel.

Sen på slutet:
Därför vill skivbolagen jaga fildelare. De förlorar massor av pengar.

Jag förlorar också pengar, men inte så mycket. Men får jag 2 eller fler spelningar tack vare cd:n, även om försäljningen halverats genom illegal fildelning, så tjänar jag ändå pengar. Dessutom mer pengar på 2 – 3 spelningar än vad jag fått i skivroyalty även om försäljningen inte halverats pga illegal fildelning.

Så egentligen skulle jag kunna skita i att engagera mig i Ipred-förslaget eftersom det inte kommer att hjälpa eller påverka mitt yrkesliv som musiker/artist. Men jag engagerar mig därför att jag irriterar mig vansinnig på alla förslag som gynnar de stora skivbolagen men aldrig oss som faktiskt gör jobbet: vi som skriver och spelar in låtarna som håller skivbolagen med deras löner och vinster.

Sett till en musiker/artists hela yrkessituation, är IPRED en skitfråga. Läs STIM:s förslag till hur man kan hantera musik via Nätet och läs Skuggutredningens förslag till ny kulturpolitik i Sverige – och vi skulle radikalt förbättra situationen för både upphovsmän och artister.

Det åstadkommer inte IPRED.

Nitrometan
2009-05-14, 14:59
Alltele ger en anonymiseringstjänst till sina kunder.

http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article431819/Bredbandsoperator-doljer-fildelande.html

Bredbandsleverantören Alltele ger sina 120 000 kunder möjlighet att gratis ladda ner en avancerad anonymitetstjänst. Bakom beslutet ligger en efterfrågan från bolagets kunder.

Han tycker att det är viktigt att kundernas integritet respekteras och företaget har, liksom flera andra operatörer, bestämt sig för att radera trafikuppgifter som kan kränka integriteten. Därmed finns inget att lämna ut om domstolen skulle kräva det i enlighet med Ipredlagen.

Men eftersom Alltele ibland samarbetar med andra operatörer kan uppgifter ändå sparas i deras register. Men med anonymiseringstjänsten skyddas ändå integriteten.
– Vi stödjer på inget sätt illegal fildelning men med den här åtgärden säkrar vi i alla fall våra kunders rätt till en privat sfär på internet intill det möjligas gräns, säger Norberg.

Ett spännade initiativ kanske?

Allteles pressmeddelande:
http://pressmeddelanden.idg.se/2.4880/1.229915

Slutklämmen:
- Att vi nu lägger ut denna tjänst helt gratis för våra kunder är också en signal att vi inte vill rida på den stora oro som många internetanvändare i dag känner i spåren av IPRED-debatten. Jag har fått hundratals mail, bl.a. från oroliga mammor med tonårsbarn som inte törs låta sina barn använda nätet i rädslan för att polisen ska knacka på dörren. Med den stora mediebevakningen av PirateBay domen har det skapats en närmast hysterisk oro ute i internetsamhället och proportionerna har blivit helt orimliga. Med denna åtgärd säkrar vi i alla fall våra kunders rätt till en privat sfär på Internet intill det möjligas gräns, avslutar Ola Norberg.

Tydligen så är det IGhost de använder. Undrar om den är bra?
Från och med i dag kan AllTeles kunder gratis ladda ner en avancerad s.k. anonymitetstjänst, IGhost. Detta för att även kunna garantera integriteten för de kunder som ligger i miljöer där AllTele inte kan garantera uppgiftsradering enligt Lagen om Elektronisk Kommunikation.

Bakgrunden är att AllTele som Internetleverantör i stadsnät och via ADSL inte kan garantera att dessa nätägare följer lagen om elektronisk kommunikation och raderar kunduppgifter som kan nyttjas integritetskränkande.

Hmmm?

http://www.ighost.info/

Är det denna?

Doctor Snuggles
2009-05-14, 15:28
Jonas Almqvist (Leather Nun) skriver om ersättningen till artister från skivbolag på sin blogg: http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendID=112538429&blogID=452220796

Intressant räkneexempel.

Sen på slutet:

Han säger dock att om han skulle vara helt egen (d.v.s. själv distribuera skivorna - ligga på sitt egna skivbolag) så skulle han förlora pengar. Men det är återigen helt fel tankesätt. För det första måste man ha en viss popularitetsnivå för att överhuvudtaget bli fildelad. Hur når man dit? Inte är det genom att undvika att bli fildelad. Sedan så handlar det om fansens solidaritet med artisten, d.v.s. om de är villiga att betala för mervärde - som att de vet att alla pengarna går artisten direkt till godo, att de får något extra som de inte får när de fildelar osv. Slutligen så handlar det om att se upphovsmannen som ett varumärke, och "all news is good news", där inkomstmöjligheterna är breda; merchandice, ringsignaler, extratjänster osv.

De som jag kan tänka mig som faktiskt förlorar en del pengar, är de professionella låtskrivarna, som inte är artister utan bara skriver till andra (oftast hyperkommerciella) artister. (Om det nu stämmer att reklamen som fildelningen inte motsvarar den eventuella försäljningsminskningen.)
Personligen tycker jag att det inte är någon förlust, pga att dessa "hitmaskiner" urlakar och likriktar musikutbudet. Så det finns ett kulturellt mervärde i fildelning likaså. :D

Calleman
2009-05-14, 23:13
Vart har nzbmatrix tagit vägen denna kväll :(

saab900
2009-05-15, 00:17
Här är ephones svaromål till Solna tingsrätt angående att lämna ut identiteten på den person som hade en viss IP-adress vid en viss tidpunkt (en pdf): http://www.ephone.se/pdf/Svaromal_2707-09-20090422.pdf

Där står bl.a.

På punkt efter punkt visas att bevisningen inte håller måttet.

Ska bli intressant att se vad tingsrätten kommer fram till. Tar nog ett par månader till.

Jag tolkar det som att en screendump inte räcker. Känns riktigt jävla skönt faktiskt att de måste ha mer konkreta bevis än så. Den där sidan där man kunde tillverka egna bevis hade ju barit guld värd för skivbolag annars ;)

Doctor Snuggles
2009-05-15, 00:24
Jag tolkar det som att en screendump inte räcker. Känns riktigt jävla skönt faktiskt att de måste ha mer konkreta bevis än så. Den där sidan där man kunde tillverka egna bevis hade ju barit guld värd för skivbolag annars ;)

Har precis börjat läsa, och i den första punkten som jag finner intressant (2.6.1) framlägger ePhone att IPRED strider mot Europakonventionen och att sverige inte får stifta en lag som strider mot den enligt Regeringsformen.

saab900
2009-05-15, 00:36
Har precis börjat läsa, och i den första punkten som jag finner intressant (2.6.1) framlägger ePhone att IPRED strider mot Europakonventionen och att sverige inte får stifta en lag som strider mot den enligt Regeringsformen.

Ok, jag var inte så seriös att jag ögnade igenom pdf-filen. Jag tänkte mer på att det inte räcker med en screendump för att internetleverantören ska lämna ut min ipadress. Det vore ju onekligen intressant att se IPRED prövas i rätten på EU-nivå, men borde man inte tänkt längre än så när lagen skrevs? När nu vissa länder vill införa lagar som t o m kräver spionprogram på ens dator för att få ha internetacces kommer nog Europakonventionen att ändras i all fall för att tillåta detta är jag rädd.

Doctor Snuggles
2009-05-15, 00:48
Ok, jag var inte så seriös att jag ögnade igenom pdf-filen. Jag tänkte mer på att det inte räcker med en screendump för att internetleverantören ska lämna ut min ipadress. Det vore ju onekligen intressant att se IPRED prövas i rätten på EU-nivå, men borde man inte tänkt längre än så när lagen skrevs? När nu vissa länder vill införa lagar som t o m kräver spionprogram på ens dator för att få ha internetacces kommer nog Europakonventionen att ändras i all fall för att tillåta detta är jag rädd.

Ja du, IPRED verkar inte vara så genomtänkt överhuvudtaget, mer en ministerstyrd patellarreflex på IFPI/MPAA:s rytande.

Finns inte spionprogramslagen redan i frankrike? Som påstådda "pirater" måste använda för att inte bli avstängda från internätet.

Nitrometan
2009-05-15, 07:31
Han säger dock att om han skulle vara helt egen (d.v.s. själv distribuera skivorna - ligga på sitt egna skivbolag) så skulle han förlora pengar.
Jag fattade det som att skivbolag läger en massa pengar på att förhindra piratkopiering och om han skulle göra det som eget litet skivbolag skulle han förlora pengar. Men det kan vara jag som läste fel.

Men det är återigen helt fel tankesätt. För det första måste man ha en viss popularitetsnivå för att överhuvudtaget bli fildelad. Hur når man dit? Inte är det genom att undvika att bli fildelad. Sedan så handlar det om fansens solidaritet med artisten, d.v.s. om de är villiga att betala för mervärde - som att de vet att alla pengarna går artisten direkt till godo, att de får något extra som de inte får när de fildelar osv. Slutligen så handlar det om att se upphovsmannen som ett varumärke, och "all news is good news", där inkomstmöjligheterna är breda; merchandice, ringsignaler, extratjänster osv.
Jag instämmer helt. Och jag tror att många musiker/artister ser det likadant.

De som jag kan tänka mig som faktiskt förlorar en del pengar, är de professionella låtskrivarna, som inte är artister utan bara skriver till andra (oftast hyperkommerciella) artister. (Om det nu stämmer att reklamen som fildelningen inte motsvarar den eventuella försäljningsminskningen.)
Personligen tycker jag att det inte är någon förlust, pga att dessa "hitmaskiner" urlakar och likriktar musikutbudet. Så det finns ett kulturellt mervärde i fildelning likaså. :D

Titta på den här artikeln, den är rätt intressant i sammanhanget: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2857695.svd

En bild från artikeln. Låtskrivarna finns i "tårtbiten" upphovsmän och förlag.

http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00466/stim_466895b.jpg

Nitrometan
2009-05-15, 07:34
Finns inte spionprogramslagen redan i frankrike? Som påstådda "pirater" måste använda för att inte bli avstängda från internätet.
Den röstades igenom i sista instansen igår eller i förrgår. Så nu finns den.

Det är inte bara pirater...

Enligt formuleringarna i lagen gäller den alla. Men det kommer väl att ta tid att implementera.

I början kommer det bara att vara de som film-skivbolagen påstår fildelar som kommer att tvingas instalera denna programvara.

Tänk om spionprogrammet inte finns till det OS som piraten använder?

Nitrometan
2009-05-15, 07:36
Om det räcker vet vi ju inte än. Tingsrätten har ju inte sagt sitt. Det här var ju bara ePhones svar.

Multiquote kändes tråkigt..

King Grub
2009-05-15, 17:17
Lagförslag: ip-adresser ska lagras ett halvår

http://www.dn.se/nyheter/politik/lagforslag-ip-adresser-ska-lagras-ett-halvar-1.867054

14K
2009-05-15, 17:32
http://www.dn.se/nyheter/politik/lagforslag-ip-adresser-ska-lagras-ett-halvar-1.867054

Där rök det "kryphålet"

Spiffy
2009-05-15, 17:33
Vart har nzbmatrix tagit vägen denna kväll :(

Och idag *mini

King Grub
2009-05-15, 17:45
Uppdatera DNS

http://nzbmatrix.info/

Nitrometan
2009-05-15, 17:47

Men det är ju datalagringsdirektivet.

Det har varit på gång länge. EU-direktivet om datalagring är från 2006.

King Grub
2009-05-15, 17:49
Nya förslag som lagts till.

Nitrometan
2009-05-15, 17:51

Nåja, propositionen har inte lagts än. Lagrådet är inte klara med sin remiss.

Egentligen skulle det ha varit implementerat i Sverige (och alla EU-länder) 2007.

Från artikeln du länkade till:
Lagrådsremissen är enligt justitiedepartementets rättssakkunniga Karin Walberg inte helt färdig, men man "vill att det blir en proposition i juni". Då ska remissen ha hunnit passera lagrådet, en instans som tros ha tänkt färdigt inom ett par veckor. Så, säger Walberg, någon gång i juni ska lagförslaget enligt tidsplanen kunna läggas fram som en proposition.

Nitrometan
2009-05-15, 18:04

Borgerliga politiker i Justitieutskottet - "Det är Bodströms fel!"
http://www.dn.se/nyheter/politik/vi-har-inget-att-valja-pa-1.867315

Att implementera EU-direktivet var den förre socialdemokratiska justitieministern Thomas Bodströms idé (Bodström som numera är ordförande i Justitieutskottet). Såväl C som M ville aldrig veta av direktivet, påpekar flera ledamöter i Justitieutskottet för DN.se på fredagen.

- Vi har inget att välja på, direktivet är bindande. Men vi har nu hamnat på miniminivån vad gäller lagringen, säger Ulrika Karlsson (M), ledamot i justitieutskottet där det tvingande datalagringsdirektivet utarbetats, till DN.se.

Moderaterna har tidigare gått ut med att ett år vore en lämplig lagringstid att slå fast i lag. Det baserade man på vad brottsbekämparna själva, polis och rättsväsende, har uppgett för rimlig lagringstid.

- Det är naturligt att lyssna in synpunkterna, och den brottsutredande delen har påpekat att det vore bra att lagra uppgifterna en längre tid. Men vi har ju varit kritiska till datalagringen och tycker det är rimligt att landa på miniminivån. Helst skulle vi inte vilja se det alls, säger Ulrika Karlsson.

Matte-
2009-05-15, 18:07
SceneHDs tracker är uppe igen.

omnibus
2009-05-15, 19:54
Får ingen vidare hastighet via Usenet. Använder Astrawebs och har testat flera olika klienter, antal connections, filer och portar. Någon som har nå tips? Får ut ~5MB/s via Usenet när jag ligger på ~12MB/s via torrents.

King Grub
2009-05-15, 20:06
Hämtar du gammalt eller nytt material? 5 MB kan vara normalt om det rör sig om gammalt material.

På nytt skall det inte finnas några problem just nu i alla fall. I skrivande stund har jag 65 MB/s.

Scratch89
2009-05-15, 20:07
65 MB/s?! Vad har du för lina egentligen?

omnibus
2009-05-15, 20:10
Hämtar du gammalt eller nytt material? 5 MB kan vara normalt om det rör sig om gammalt material.

På nytt skall det inte finnas några problem just nu i alla fall. I skrivande stund har jag 65 MB/s.

Nya saker ligger jag på runt 5MB/s, äldre kanske 3MB/s.
Fattar verkligen inte var problemet ligger, har testat att ha temp-mappen och nerladdningsmappen på olika diskar men det blir ingen skillnad.

King Grub
2009-05-15, 20:12
65 MB/s?! Vad har du för lina egentligen?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3627215&postcount=1152

King Grub
2009-05-15, 20:13
Nya saker ligger jag på runt 5MB/s, äldre kanske 3MB/s.

Har det varit så hela tiden, eller började det just nyligen? I sådana fall kan du ju ha gått på en högt belastad server.

omnibus
2009-05-15, 20:14
Har det varit så hela tiden, eller började det just nyligen? I sådana fall kan du ju ha gått på en högt belastad server.

Skaffade Usenet igår och sen dess har jag legat där. När nedladdningen startar kan det ibland spika på 12MB/s men sen dalar det direkt till ~5MB/s *gah!*

King Grub
2009-05-15, 20:15
Förresten, du har inget antivirus som scannar trafiken på Usenetporten i realtid?

C.E.J.
2009-05-15, 20:17
Förstår ingenting... när jag laddar ner är jag mycket glad om det når 1mb/s, men det där testet som du visade Grub säger att jag har typ 25mb/s download. What gives?

omnibus
2009-05-15, 20:28
Förresten, du har inget antivirus som scannar trafiken på Usenetporten i realtid?

Jag kör Avira och ser inte om man kan ändra det?

King Grub
2009-05-15, 20:28
Förstår ingenting... när jag laddar ner är jag mycket glad om det når 1mb/s, men det där testet som du visade Grub säger att jag har typ 25mb/s download. What gives?

Nu blandar du nog ihop Mbit och MB, eller hur?

King Grub
2009-05-15, 20:30
Jag kör Avira och ser inte om man kan ändra det?

Okej, nej, Avira scannar inte några av dom portar som används av Usenetklienter.

Använder du dom europeiska servrarna? Dom amerikanska går trögare för oss.

ssl-eu.astraweb.com Ports 443 or 563

eu.news.astraweb.com Ports 119, 23, 1818 or 8080

Scratch89
2009-05-15, 20:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3627215&postcount=1152

800 MB per sekund? Klarar hårddiskar ens av sånt? :D
Terrabitlina i Norrtälje ftw. Nästan så man blir sugen att flytta.

omnibus
2009-05-15, 20:34
Konstigt, la till altbinz.exe som exception i guarden i Avira, och vips ligger jag runt 7MB/s istället...jag blir inte klok på detta.
Jo jag använder de europeiska servrarna.

King Grub
2009-05-15, 20:50
Jaha, Avira kanske scannar allt som altbinz.exe laddar ner, och eftersom det rör sig om filer som förändrar sig (växer) hela tiden, så scannas dom oavbrutet allteftersom dom dyker upp på hårddisken.

C.E.J.
2009-05-15, 20:50
Nu blandar du nog ihop Mbit och MB, eller hur?

Det vet jag inte för jag vet inte skillnaden på de båda, men både den där speedtest.net samt hur fort det står att något laddas ner anges ju i mb/s så det är det jag menar iaf.

King Grub
2009-05-15, 20:51
800 MB per sekund?

Nääää... Nu blandar du också ihop MB och Mbit.

http://hotpot.se/Mbps.htm

King Grub
2009-05-15, 20:54
både den där speedtest.net samt hur fort det står att något laddas ner anges ju i mb/s så

Nej, både visar inte MB. Skillnad på Mb (Mbit) och MB (Megabyte).

omnibus
2009-05-15, 20:55
Jaha, Avira kanske scannar allt som altbinz.exe laddar ner, och eftersom det rör sig om filer som förändrar sig (växer) hela tiden, så scannas dom oavbrutet allteftersom dom dyker upp på hårddisken.

Ja jag har ganska slut på idéer, men borde inte samma fenomen uppstå med torrents då kan jag tycka :Virro

Har testat slå av Avira helt nu och det gör ingen ytterliggare skillnad.

Tricce
2009-05-15, 20:57
För att svara på trådens titel, nej. Tankade idag hem ett nysläppt svenskt album. (ihihih jag är en sån rebell!!!)

King Grub
2009-05-15, 21:00
Ja jag har ganska slut på idéer, men borde inte samma fenomen uppstå med torrents då kan jag tycka :Virro

Har testat slå av Avira helt nu och det gör ingen ytterliggare skillnad.

Synd; då har jag också slut på idéer. Astraweb hade problem med sina europeiska servrar en dag förra veckan, men sedan dess skall det inte vara några begränsningar från deras sida.

Långsökt, men din ISP begränsar inte trafiken på portar med så låga nummer? Om dom gjorde det, skulle dom väl inte göra det på en så hög nivå som 7 MB/s i o f s.

Jorpa
2009-05-15, 21:17
Nej, både visar inte MB. Skillnad på Mb (Mbit) och MB (Megabyte).

Men vad är skillnaden?

1 Miljon byte vs 1 Miljon bit

Är det som Hks vs kW ? Finns det någon uträkning man kan göra?

omnibus
2009-05-15, 21:24
8bits på en byte.

Fan, får ingen ordning på detta. Grrr.

MrBurner
2009-05-15, 21:25
Delar antalet Mb med 8 så får du ut teoretiska maxhastigheten i MB.

Scratch89
2009-05-15, 21:43
Nääää... Nu blandar du också ihop MB och Mbit.

http://hotpot.se/Mbps.htm

Ah, jag är så van att man skriver ut Mbit, kontra MB. Då är jag med. Jag tyckte att det såg ut som om det stod MB, men det stod Mb. Fortfarande bra lina.

snej
2009-05-16, 12:44
Vill bara rekomendera ett jävligt grymt VPN progg, HAMACHI. orkar inte förklara exakt vad det gör (för er som inte vet) men länkar till Wiki och lägger in en quote. Jag och ett gäng polare har installerat det rätt nyligen hur som helst, och det fungerar sjukt bra. Fruktansvärt mycket smidigare än FTP t.ex.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hamachi

Hamachi is a zero-configuration virtual private network (VPN) shareware application capable of establishing direct links between computers that are behind NAT firewalls without requiring reconfiguration (in most cases); in other words, it establishes a connection over the Internet that very closely emulates the connection that would exist if the computers were connected over a local area network. Currently available as a production version for Microsoft Windows and, as beta, for Mac OS X and Linux.

Kan iaf tillägga att simuleringen av ett lokalt nätverk är otrolig. Det ser precis ut som att du har hela din kompis mappar och filer på din egen dator. Du får dom som tex F:Min_kompis_musik i utforskaren. Hastigheten är maximal.

snej
2009-05-16, 12:58
Dock en sak vi har lite problem med, har letar runt i timtal efter lösningar nu. Streama HD funkar dåligt, eftersom man inte streamar i den rätta bemärkelsen (spelaren uppfattar att filen finns på den lokala hårddisken, inte 5 mil ifrån på internet) så kan inte videospelaren buffra, utan bandbredden lägger sej på bitraten som filmen är på (säg 4256kbps), och eftersom den inte buffrar upp så börjar det automatiskt att hacka mao.

Pausar man och spolar tillbaka och trycker på play så flyter det självklart på utan problem, fram till där man pausade. Men eftersom det som sagt inte buffrar så blir det problem så fort spelaren behöver bandbredd igen. Finns det någon lösning på detta? Jag använder MPC, och vad jag förstått så är den inbyggda hårdvarubufferten på 5MB, och den går inte att ändra.

Jag är inte säker på att jag förstått detta helt korrekt heller, så det kan vara möjligt att jag är ute och cyklar :) hoppas någon hax00r kan bidra med lite information isf.

I övrigt så funkar allting klockrent, streama musik mm. superprogram :)

Nitrometan
2009-05-16, 13:05
Hahaha. Nu säger Beatrice Asks sekreterare att remissen inte ens finns.

Igår var det nån som hade läckt ut den. SVD rapporterar här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2903037.svd

Dokumentet består av 99 sidor och har rubriken "Lagrådsremiss". Det beskrivs enligt följande: Lagring av trafikuppgifter för brottsbekämpning - genomförande av direktiv 2006/24/EG.

Karin Pilsäter, som är Folkpartiets talesperson i fildelningsfrågor och ordförande i näringsutskottet, bekräftar att det rör sig om en version av lagremissen som gäller EU:s datalagringsdirektiv men är noga med att poängtera att det inte är ett färdigt förslag. I vilket skede utkastet är skrivet kan hon inte svara på.

– Det är egentligen arbetsmaterial tills regeringen fattat beslut och därmed inte en offentlig handling. Uppenbarligen har det läckt ut och lagts upp av någon, säger hon till SvD.se.

Och idag så dementerar Beatrice Asks pressekreterare att dokumentet finns:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2902057.svd

”Det finns ingen opublicerad lagrådsremiss”, säger justitieminister Beatrice Asks pressekreterare till SvD.se.

Martin Valfridsson vill inte spekulera om det kan röra sig om ett utkast eller arbetsmaterial.

– Det finns i alla fall ingen opublicerad lagrådsremiss. Det kan jag säga till hundra procent.

– Det pågår en beredning av genomförande av lagstiftning kring datalagringsdirektivet, säger Martin Valfridsson.

Direktivet handlar om att alla EU:s medlemsländer ska införa en lagstiftning som tvingar teleoperatörer att spara information om e-post, sms, telefonsamtal och internetuppkopplingar.

Tidigare uppgifter till SvD.se gör gällande att den svenska propositionen läggs fram någon gång i juni, vilket också bekräftas av Valfridsson.

Tanken var väl att hålla käft och sen lägga fram den efter EU-parlamentsvalet.

Här finns dokumentet på wikileaks: http://wikileaks.org/wiki/Lagr%C3%A5dsremiss_om_teledatalagring_i_Sverige%2C _14_May_2009

Direktlänk till PDF:en http://file.sunshinepress.org:54445/sweden-eu-data-retention-2009.pdf

King Grub
2009-05-16, 14:18
8bits på en byte.

Fan, får ingen ordning på detta. Grrr.

Prova en annan klient. Det bör inte hjälpa, men vem vet. Jag får högst hastighet med http://www.sabnzbd.org/ har jag märkt. Det skiljer inga MB, men en viss skillnad är det.

omnibus
2009-05-16, 14:24
Prova en annan klient. Det bör inte hjälpa, men vem vet. Jag får högst hastighet med http://www.sabnzbd.org/ har jag märkt. Det skiljer inga MB, men en viss skillnad är det.

Har testat fem olika, däribland sabnzbd, ingen som helst märkbar skillnad :(
Jaja, det funkar iaf, men lite surt att inte utnyttja hela linan.

King Grub
2009-05-16, 14:33
Hmmm... du har nyligen skaffat Usenet... har du testat med torrents efter det, så du fortfarande har hastigheten där? Om det är någon annan driftstörning. Testat TPTest?

Startat om en ev router? Testat utan?

omnibus
2009-05-16, 14:42
Hmmm... du har nyligen skaffat Usenet... har du testat med torrents efter det, så du fortfarande har hastigheten där? Om det är någon annan driftstörning. Testat TPTest?

Startat om en ev router? Testat utan?

Har kört speedtest: http://www.speedtest.net/result/474912102.png (http://www.speedtest.net) Har 100/10.

Har inte testat torrents efter jag skaffade Usenet, hittar ingen lämplig laglig fil att ladda ner. Sunets FTP däremot toppar jag linan från.

Har ingen router, bara en switch som jag testat att starta om utan någon skillnad.

*gah!*

shut teh face
2009-05-16, 14:44
Kanske ni redan har kollat detta men kör du med SSL påslaget, eller använder ssl-europe-addressen?

omnibus
2009-05-16, 14:46
Kanske ni redan har kollat detta men kör du med SSL påslaget, eller använder ssl-europe-addressen?

Testat både och, vart väl typ halva hastigheten med SSL.

King Grub
2009-05-16, 14:49
Kör en traceroute från Astraweb och se om det är någonstans på vägen som det hakar upp sig.

http://www.news.astraweb.com/tools/tracepub.cgi

Trafiken tar ju inte samma väg från Astraweb till dig som den tar från Astraweb till mig, så det kan vara någon server på vägen som är trög.

omnibus
2009-05-16, 14:56
Hostname .......................................... Best Worst Avg
0 gw.sara.ams.astraweb.com (193.202.122.1) 0.41 0.72 0.53
1 Vl1416.sara-r6-asd.com.sara.nl (85.90.65.9) 0.40 0.44 0.41
2 po1.ccr01.ams03.atlas.cogentco.com (195.69.144.124) 0.97 48.81 10.55
3 te7-2.3493.ccr01.ams03.atlas.cogentco.com (130.117.0.241) 0.98 2.06 1.22
4 te1-3.ccr01.dus01.atlas.cogentco.com (130.117.3.86) 4.95 31.45 10.28
5 te1-1.ccr01.ham01.atlas.cogentco.com (130.117.3.70) 10.38 10.54 10.47
6 te2-1.ccr01.sto01.atlas.cogentco.com (130.117.3.94) 25.79 26.01 25.85
7 te1-1.ccr01.sto02.atlas.cogentco.com (130.117.48.250) 25.96 26.28 26.06
8 lidero-networks.demarc.cogentco.com (149.6.168.26) 25.85 110.13 42.79
9 lidero2.car.lidero.net (62.101.55.6) 25.89 26.05 25.97
10 62.101.32.203 (62.101.32.203) 27.04 27.25 27.15
11 62.101.35.122 (62.101.35.122) 44.60 208.48 126.38
12 82-196-161-58.bb.systeamnat.se (82.196.161.58) 27.67 27.92 27.78
13 MITT IP 28.29 32.51 29.15

Lite rörigt, men den fetmarkerade servern ser lite slö ut?

King Grub
2009-05-16, 15:13
Ja, det var inget vidare. Jag har som du upp till nummer 5, sedan toppar det på 25 två gånger, men sedan går det ner till 10 ms igen ända fram till mig.

Det där är tyvärr inte heller något vare sig Astraweb eller du kan påverka.

omnibus
2009-05-16, 15:20
Hostname Best Worst Avg
0 gw.sara.ams.astraweb.com (193.202.122.1) 0.43 0.88 0.53
1 Vl1416.sara-r6-asd.com.sara.nl (85.90.65.9) 0.38 0.44 0.41
2 po1.ccr01.ams03.atlas.cogentco.com (195.69.144.124) 0.97 1.06 1.01
3 te9-2.3494.ccr02.ams03.atlas.cogentco.com (130.117.48.241) 1.00 1.06 1.02
4 te2-3.ccr01.dus01.atlas.cogentco.com (130.117.3.90) 4.95 5.04 4.99
5 te2-1.ccr02.ham01.atlas.cogentco.com (130.117.48.142) 10.37 10.46 10.42
6 te4-1.ccr01.sto01.atlas.cogentco.com (130.117.48.158) 25.80 43.37 29.43
7 te1-3.ccr01.sto02.atlas.cogentco.com (130.117.48.254) 25.89 26.17 26.00
8 phonera-networks-ab.demarc.cogentco.com (149.6.168.30) 25.98 26.12 26.02
9 lidero2.car.lidero.net (62.101.55.6) 25.94 26.03 26.00
10 62.101.32.203 (62.101.32.203) 27.02 27.28 27.15
11 62.101.35.122 (62.101.35.122) 27.56 116.56 53.38
12 82-196-161-58.bb.systeamnat.se (82.196.161.58) 27.66 27.84 27.74
13 MITT IP 27.57 27.79 27.71

Körde igen och det verkar inte vara någon server som sticker ut? Konstigt värre. Ja det vore ju lite trist om det är kass routing som orsakar det hela :(

King Grub
2009-05-16, 15:23
Det börjar bli svårt att komma på andra anledningar, faktiskt. Det är ju inget fel på din uppkoppling, och Astraweb har inga hastighetsproblem med sina servrar.

Testa att ställa in din torrentklient så den använder samma port som Usenet använder. Så du ser om det är någon portbegränsning.

omnibus
2009-05-16, 15:42
Jupp, testat köra på samma port nu, torrents maxar linan medan jag ligger runt 7MB/s med usenet. Kan det vara värt att använda någon annan provider än Astraweb? Om dem använder olika servrar tänkte jag.