Visa fullständig version : 1 April, slutar du ladda hem?
Sidor :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[
11]
En av dom snabbaste och bästa general trackers, xspeeds, har öppen registrering just nu.
http://pre.c-burns.co.uk/site.php?id=15
Bättre/sämre eller annorlunda utbud än TL?
Dessvärre är ju det inte problemet. Jag har köpt hundratals DVD- och blurayfilmer genom åren, och prenumererar på HBO och Netflix. Men ta Game Of Thrones som exempel... deras pissiga appar håller knappt ens samma kvalitet som en Youtube 720p-stream, och det går inte att få bättre heller. Vad gör man då? Jo man laddar ner avsnittet i bra kvalitet och tittar på det när fan man vill, oavsett om deras tjänst ligger nere eller ens internet strular, vilket mitt gjort de senaste månaderna p.g.a. Comborts inkompetens.
Och ska man fortsätta, så är utbudet på streamingtjänsterna 100% pinsamt. Bara att vårt egna statligt finansierade jävla mög tar bort hela säsonger från sin tjänst. Varför kan jag inte se tidigare säsonger av Husdrömmar på SVT Play t.ex.?
Om du betalar för HBO men inte är nöjd med kvalitén kan du med gott samvete ladda ned dom serier som finns i utbudet, och ev ringa och klaga så att dom kanske bättrar sig. Egentligen inte bra att stödja piratsidor, men ändå.
Skulle något inte finnas öht så får man finna sig i det helt enkelt. Internetkulturen har verkligen fostrat upp en hel generation som känner att dom är berättigade till allt i världen. *rolleyes*
Nej, då försvinner ju mina. Det är inte samma sak. Jag har fortfarande kvar det jag delar med torrents.
Du är alltså inte emot plagiat? Ingenting försvinner, men personen som kopierar tjänar pengar på andras verk precis som torrentsidor. Axon ftw!
King Grub
2017-09-13, 14:17
Jag låtsas inte att det är jag som är upphovsmannen. Och på vilket sätt tjänar man pengar? Möjligen att man inte blir av med pengarna det hade kostat att köpa, men inte tjänar man något. Och du gör misstaget som antipiratorganisationer gör när dom begär hutlösa miljonskadestånd - tror att man skulle ha köpt allt man laddar ner om man inte hade laddar ner.
ApexProcyon
2017-09-13, 14:26
Anekdotiskt så vet jag många pirater som köper produkter dom nyttjat och haft glädje av eftersom att det känns bäst moraliskt. Om det är en skräpprodukt så förbrukar dom den, drar en lättnadens suck över att dom inte betalade för den, och går vidare.
South Park satte fingret rakt på problemet.
Af0wXeN6_FY
King Grub
2017-09-13, 14:27
Det gäller för mig och ett antal spel.
Jag låtsas inte att det är jag som är upphovsmannen. Och på vilket sätt tjänar man pengar? Möjligen att man inte blir av med pengarna det hade kostat att köpa, men inte tjänar man något. Och du gör misstaget som antipiratorganisationer gör när dom begär hutlösa miljonskadestånd - tror att man skulle ha köpt allt man laddar ner om man inte hade laddar ner.
Tjänar inte stora piratsidor mycket pengar genom annonsering och privata donationer? Killen som ägde Swefilmer försökte t om tvätta pengarna.
Jag påstår inte att alla som laddar ned hade köpt lika mycket om det inte fanns piratsidor, men det man tar/konsumerar blir man också skyldig att betala oavsett hur mycket man hade "tänkt" köpa på laglig väg i en hypotetisk värld.
Nordenator
2017-09-13, 14:35
Tjänar inte stora piratsidor mycket pengar genom annonsering och privata donationer? Killen som ägde Swefilmer försökte t om tvätta pengarna.
Jag påstår inte att alla som laddar ned hade köpt lika mycket om det inte fanns piratsidor, men det man tar/konsumerar blir man också skyldig att betala oavsett hur mycket man hade "tänkt" köpa på laglig väg i en hypotetisk värld.
Samtidigt som många lever på donationer för att täcka serverkostnader blir de miljonärer i smyg? Det är ju inte som om de kan sitta på ett webbhotell från one.com och driva sin tracker.
King Grub
2017-09-13, 14:35
Det där är streamingsidor. Bra torrentsidor tar bara emot donationer för att täcka serverkostnader och Scene-access. Det finns sidor som IPTorrents som gjort det till en business, och dom är hatade för det. Dom bästa sidorna som HdBits och BTN får man inte ens donera på när det inte behövs för att täcka driftkostnader.
MasterChief
2017-09-13, 18:54
Nej, då försvinner ju mina. Det är inte samma sak. Jag har fortfarande kvar det jag delar med torrents.
Att dela med sig av stöldgods ryms inte heller under "sharing is caring".
Jag har piratat, och det blir bara löjligt att klämma ut krystade försök att försvara det. Det är stöld, punkt. Jag brukar också nämna att jag köpt filmer för säkert 50000 kr men ett rätt raderar inte ett fel.
King Grub
2017-09-13, 18:56
Det är brott mot upphovsrättslagen, inte stöld.
Kalla det vad du vill, kriminell är du.
inb4 King Grub blir bannad för diskussioner om olagliga aktiviteter :D
MasterChief
2017-09-13, 19:17
Stämmer. Du är en brottsling, inte en tjuv. Fel av mig.
svenbanan
2017-09-13, 19:17
Det är väl en jävla skillnad på vad man kallar det.
Nån som går mot röd gubbe är väl knappast lika kriminell som en seriemördare...
MasterChief
2017-09-13, 19:29
Alla är väl brottslingar i någon utsträckning antar jag.
Jag kan väl tycka att film och tv branschen är sinnessjukt sega att hitta en plattform som folk efterfrågar och piratandet kanske driver utvecklingen framåt. Gör det inte rätt, men ibland kommer det ju något gott ur sådant. Man undrar ju om Spotify och liknande tjänster varit så dominanta utan nedladdning, napster osv...
ApexProcyon
2017-09-13, 20:15
Stämmer. Du är en brottsling, inte en tjuv. Fel av mig.
:d
HmZm8vNHBSU
:d
HmZm8vNHBSU
Hade inte snott en bil, men jag hade laddat ned en om jag kunnat.
svenbanan
2017-09-13, 22:37
:laugh:
Svaret på frågan som aldrig ställdes är att filmen ska vara från 1959 och inte 1987... ;)
svenbanan
2017-09-13, 22:59
Haha jag skrev i fel tråd. Trodde nån moderator tagit bort lite inlägg från omröstningstråden...
Undertexters ägare blir dömd till böter och skyddstillsyn. Wtf? Att egengjorda texter till filmer är att klassa som upphovsrättsbrott känns ologiskt.
Undertexters ägare blir dömd till böter och skyddstillsyn. Wtf? Att egengjorda texter till filmer är att klassa som upphovsrättsbrott känns ologiskt.
Still funny :d
http://falkvinge.net/files/2013/07/you.png
King Grub
2017-09-22, 08:23
EU betalade 360000 Euro för en studie där man undersökte hur piratkopiering påverkar försäljningen. Den blev klar 2015 men begravdes av EU och publicerades aldrig, då den visar att det inte finns några bevis för att piratkopiering påverkar försäljningen negativt. Den visade till och med att piratkopiering av datorspel ledde till en 27 % större försäljning av datorspel.
https://cdn.netzpolitik.org/wp-upload/2017/09/displacement_study.pdf
hahavaffan
2017-09-22, 08:34
Jävla grisar.
Kallsone
2017-10-19, 15:28
Någon som fått kravbrev från Njord Law?
https://tekniksmart.se/nu-kommer-hotbreven-fran-njord-lawfirm-till-pastadda-fildelare-sverige-sa-har-ser-breven-ut/
Jag laddar hem en hel del fortfarande, jag köper iofs väldigt mycket saker också.
Ge mig en tjänst där jag kan komma åt det jag vill med spel/filmer/musik som jag betalar månadsvis så hade jag antagligen slutat piratkopiera helt. Skulle t.om. kunna tänka mig 3 olika tjänster för filmer/serier, musik och spel.
Men nej idag så får man köpa 100 olika tjänster och även fast jag köper netflix så bor jag i sverige och har inte tillgång till USAs utbud osv. Mycket lättare för mig att bara gå in på TL o tanka hem det jag vill ha tyvärr.
Rikard Jansson
2017-10-19, 18:28
Jag fick ett kravbrev, lustigt nog var det angående en film jag aldrig sett eller laddat ner. Tydligen massor som har fått kravbrev om just den filmen också, även de har aldrig sett den eller laddat ner just den filmen lol
(Cell)
mattilainen
2017-10-19, 20:40
Är det ok att fråga om invites här? Söker bra invites, har själv tillgång till torrentday, torrentleech, scenetime med invites. Har bra ratio på alla. TD använder jag mest, ca 8 TB upp och 1.4 tb ner samt över 54 000 bonuspoints (ca 1 tb upload till om jag vill).
Söker efter Hdbits, BroadcasTheNet, Iptorrents, Alpharatioxspeeds, eu, någon retrospelssida (typ nes, snes, etc.).
King Grub
2017-10-19, 20:54
HDbits och BTN bannar direkt folk som ger eller tar invites på forum, och det är rätt värdefulla konton, så jag skulle inte bjuda in någon på det sättet.
Kallsone
2017-10-19, 21:32
Jag fick ett kravbrev, lustigt nog var det angående en film jag aldrig sett eller laddat ner. Tydligen massor som har fått kravbrev om just den filmen också, även de har aldrig sett den eller laddat ner just den filmen lol
(Cell)
Hur gör du nu med det då? Ignorerar? Besvarar?
mattilainen
2017-10-19, 22:10
HDbits och BTN bannar direkt folk som ger eller tar invites på forum, och det är rätt värdefulla konton, så jag skulle inte bjuda in någon på det sättet.
hur ska dom veta detta? Du kan ju känna mig irl och således skickar en invite? Jag ger som sagt tillbaka om någon behöver det.
svenbanan
2017-10-19, 22:18
Han säger att du ska skicka PM... ;)
King Grub
2017-10-19, 23:06
Dom går igenom invite-trees och verkar ha en förmåga att hitta dom mest obskyra kopplingar. Frågar dom nya medlemmar hur dom blivit inbjudna och av vem och svaret inte stämmer bannar dom den inbjudne, den som bjöd in, och alla denne har bjudit in tidigare. Bara officiella inbjudare får använda sina invites. Man måste uppfylla löjliga krav för att få använda invites.
Eftersom bara speciellt utsedda inbjudare får använda invites, och rekrytering bara sker på gömda underforum för högt uppsatta medlemmar på ett par andra svåråtkomliga trackers forum,är det väldigt svårt att komma över en invite, och det är inte många som vågar bjuda in någon hux flux även om man skulle kunna för risk att bli av med sitt eget konto. Dom kollar upp vilka som blivit nya medlemmar.
Det är därför man får betala tusentals dollar för en invite till HdBits på otillåtna inviteforum, och då är det stor risk at man blir av med det köpta kontot snabbt ändå, och den som bjöd in också.
King Grub
2017-10-19, 23:17
TD är för övrigt inte värd något i sammanhanget. Det anses vara en skräptracker som drivs av ohyra och där man kan köpa sig in.
Frågenarkomanen
2017-10-19, 23:53
Dom går igenom invite-trees och verkar ha en förmåga att hitta dom mest obskyra kopplingar. Frågar dom nya medlemmar hur dom blivit inbjudna och av vem och svaret inte stämmer bannar dom den inbjudne, den som bjöd in, och alla denne har bjudit in tidigare. Bara officiella inbjudare får använda sina invites. Man måste uppfylla löjliga krav för att få använda invites.
Eftersom bara speciellt utsedda inbjudare får använda invites, och rekrytering bara sker på gömda underforum för högt uppsatta medlemmar på ett par andra svåråtkomliga trackers forum,är det väldigt svårt att komma över en invite, och det är inte många som vågar bjuda in någon hux flux även om man skulle kunna för risk att bli av med sitt eget konto. Dom kollar upp vilka som blivit nya medlemmar.
Det är därför man får betala tusentals dollar för en invite till HdBits på otillåtna inviteforum, och då är det stor risk at man blir av med det köpta kontot snabbt ändå, och den som bjöd in också.
TD är för övrigt inte värd något i sammanhanget. Det anses vara en skräptracker som drivs av ohyra och där man kan köpa sig in.
Dessa speciella trackers du är med på: är skillnaden mot öppna, gratis trackers signifikant? Bättre kvalitet eller även större utbud? Tänker att sådana där KingGrubTrackers måste vara mycket mindre än stora, offentliga gratistrackers och därför sämre gemensam förmåga att skapa utbud.
sumialic
2017-10-20, 00:11
Dessa speciella trackers du är med på: är skillnaden mot öppna, gratis trackers signifikant? Bättre kvalitet eller även större utbud? Tänker att sådana där KingGrubTrackers måste vara mycket mindre än stora, offentliga gratistrackers och därför sämre gemensam förmåga att skapa utbud.
Är också intresserad av svaret på detta. Hittar man något speciellt som man inte gör på öppna trackers? Jag har sällan problem att hitta det jag vill åt. Undantaget är gamla tävlingsprogram och svenska serier som kan vara lite knepigt.
MasterChief
2017-10-20, 14:33
HD bits har bara material av mycket bra kvalitet. Allt är i perfekt ordning och med komplett information. Inga fullänkar och annat skit. Allt är helt cleant och snyggt. Totalt är det tusentals TB med material med mycket seedare. Man får poäng som man kan använda för att byta till sig upload vilket gör att det lönar sig att seeda även om det inte finns några leechare. Även torrents som är över 12 år gamla har seedare. Bara kvalitativa releaser är tillåtna så man hittar inga ful-cam från Asien. Bra om man har gott om plats i datorn. Att fylla en normal hårddisk med en torrent är inga problem, exempelvis Czechcasting 4K Full Siterip 2160p på 825 GB.
King Grub
2017-10-20, 14:34
För tv är BTN exceptionell. Inget kommer i närheten. Ratiofritt dessutom.
conundrum
2017-10-22, 09:18
För tv är BTN exceptionell. Inget kommer i närheten. Ratiofritt dessutom.
Ratiofritt är det väl inte, du måste ju seeda annars får du hit n run.
King Grub
2017-10-22, 10:02
Det är inte samma sak.
conundrum
2017-10-22, 10:30
BTN is a ratioless tracker, but that doesn't mean that you don't need to seed. We require that you seed torrents to at least the minimum time requirements for that torrent type OR to a ratio of 1:1, within 2 weeks of starting the download. You do not gain seed time until you are seeding 100% of the files described by a torrent. If you fail to meet the seeding requirements on a torrent, that torrent becomes a Hit & Run (H&R). You can view a comprehensive explanation of our seeding requirements here.
Overview:
1) Seed all individual episodes for 24 hours or until you reach a 1:1 ratio.
2) Seed all season packs for 120 hours or until you reach a 1:1 ratio.
3) You must meet the minimum seed time OR ratio requirements within 2 weeks of starting the download.
4) Until you meet the Seeding Requirements, you must seed at least a little every 12 hours.
5) If you are seeding a torrent it will cease to be a H&R.
6) Torrents will not be considered a H&R if the amount you have downloaded is less than 10% of the total filesize described by the torrent.
7) As long as you keep a torrent that you have snatched active, you will receive bonus points based on size, length of seed-time, and number of seeders. You can learn about the bonus point system here.
8) You must meet ALL the Seeding Requirements, otherwise you will attract a H&R, the consequences of which are:
8.1) If you attract ANY H&Rs you will cease earning ANY Bonus Points while you have one or more H&Rs.
8.2) If you attract ANY H&Rs you will be ineligible for a promotion.
8.3) If you attract more than 15 H&Rs your account will be disabled.
8.4) If you consistently attract or retain H&Rs your account may be warned or disabled.
8.5) If you have been warned for H&Rs, and you attract additional H&Rs while your warning is in effect, your account will be disabled.
9) Do not seed or leech the same torrent from more than 3 IPs at the same time.
10) Do not seed the same torrent multiple times from the same IP.
Remember that the requirements to avoid a H&R are the minimum we expect. You are encouraged to seed longer whenever possible.
Beror ju på hur man ser på det. Det är ju inte så att man kan suga ner vad man vill som på TPB / Rarbg och sticka direkt det är klart utan att det straffar sig så...
King Grub
2017-10-22, 10:45
Första meningen från deras egen FAQ som du citerade säger allt. BTN är ratiofri. Det beror inte på hur man ser på det. Seeding requirements är inte samma sak som ratio.
ARMSTARK
2017-11-16, 10:29
Det här klippet har säkert förekommit i tråden tidigare men det får inte glömmas bort:
https://www.youtube.com/watch?v=n72MJTchYxM
( Herngren, djävlar alltså, från att gilla honom till att hata honom på några minuter!)
svenbanan
2017-11-16, 12:11
Det här klippet har säkert förekommit i tråden tidigare men det får inte glömmas bort:
https://www.youtube.com/watch?v=n72MJTchYxM
( Herngren, djävlar alltså, från att gilla honom till att hata honom på några minuter!)
Jag hade inte sett detta förut, och måste ju hålla med. Vilken jävla idiot att sitta och häva ur sig grejer. Man blir ju fan sugen på att klappa till fanskapet!
Självklart är det inte jag som har problemet, men har hört om detta ;)
Newsbin och Supernews används.
nzb filen laddas in i newsbin, allt ser ok ut. Filerna som ska laddas ner slutar med .par2 och .rar.
Men när filerna har laddats ner, så finns det inga filändelser och filnamnen är blandade tecken bara.
Det går att kolla storleken på filerna och på så sätt ta reda på vilka som är .par2 filerna. Lägga till ändelsen och sen fixa till det.
Men det är ju rätt drygt att det helt plötsligt har blivit så här.
Shqypnia
2018-01-05, 10:01
Oklar om det går att hitta statistik men nedladdningen måste ha minskat en hel del sedan streamingtjänster som Spotify/Netflix/HBO och liknande blev oerhört populära.
King Grub
2018-01-05, 12:44
Självklart är det inte jag som har problemet, men har hört om detta ;)
Newsbin och Supernews används.
nzb filen laddas in i newsbin, allt ser ok ut. Filerna som ska laddas ner slutar med .par2 och .rar.
Men när filerna har laddats ner, så finns det inga filändelser och filnamnen är blandade tecken bara.
Det går att kolla storleken på filerna och på så sätt ta reda på vilka som är .par2 filerna. Lägga till ändelsen och sen fixa till det.
Men det är ju rätt drygt att det helt plötsligt har blivit så här.
Det är för att det som laddas upp på Usenet inte skall hittas av antipiratorganisationernas sök-bots.
High1ander
2018-01-05, 15:26
Oklar om det går att hitta statistik men nedladdningen måste ha minskat en hel del sedan streamingtjänster som Spotify/Netflix/HBO och liknande blev oerhört populära.
Jag har t.ex. Netflix och Prime, men båda är ju nerfade jämfört med USA, inte kommer det bli bättre då Disney nu drar sig bort från Netflix. Sen har ju Netflix inte 4K, HDR, etc. på allt som de inte själva gör, även om de filmerna finns i bättre kvalite. Alla deras produktioner är 4K och ibland HDR med överlag bra kvalite. Men krasst så gillar jag blurays på 30+ GB för kvalitetsfilmer då jag kollar på en 4K projektor med 3m bred duk på 2,5-3m avstånd. Tror netflix kör ca 4GB i timmen som bäst och det h264. Så jag skulle nog vara nöjd på ca 10GB timmen h265, nya bluray 4K ligger på ca 30-40GB timmen h265.
Dvs. det har blivit bättre med streaming, men piratkopiering ger fortfarande bäst kvalite och utbud.
shadowfire
2018-01-26, 20:27
Har tappat all koll på allt sådant här tyvärr och nu är det svårt att få in en fot någonstans.
Finns det någon usenetdel eller torrenttracker som har filmer med DTS-HD och swesub? Vad jag förstår har de slagit till mot siter som postar undertexter och subs också nu.
Jag hittar mest bara sjukt komprimerat material om man vill ha swesub. Riktigt kasst när man sitter på en vass bioanläggning.
Har tappat all koll på allt sådant här tyvärr och nu är det svårt att få in en fot någonstans.
Finns det någon usenetdel eller torrenttracker som har filmer med DTS-HD och swesub? Vad jag förstår har de slagit till mot siter som postar undertexter och subs också nu.
Jag hittar mest bara sjukt komprimerat material om man vill ha swesub. Riktigt kasst när man sitter på en vass bioanläggning.
På subscene brukar man ibland hitta svenska subs.
Skuggan! Du har väl tillräckligt bra engelska för att köra med engelska undertexter?
Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
shadowfire
2018-01-27, 15:59
Skuggan! Du har väl tillräckligt bra engelska för att köra med engelska undertexter?
Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
haha jo men har man dambesök någon gång så brukar det uppskattas om det är swesubbat :)
haha jo men har man dambesök någon gång så brukar det uppskattas om det är swesubbat :)
Nästan analfabet varning att inte förstå engelska. :d
svenbanan
2018-01-27, 16:11
Det finns ett program som heter filebot som man kan använda till allt möjligt som har med att sortera och få ordning på nedladdade filmer och serier mm. En av grejerna man kan göra är att få programmet att automatiskt leta reda på undertexter. Dessutom byter den namn på undertexterna så de har samma namn som videofilen, så din mediaspelare hittar undertexten automatiskt.
Det är inte 100% foolproof. Ibland tar den hem en undertextfil som inte är synkad. Men det är inte ofta.
Nu tar jag aldrig hem svenska undertexter, men finns det sådana undertexter så hittar filebot dem. Dock finns det ju inte alltid svenska undertexter.
Ett annat program som är mer specialiserat på enbart undertexter är sublight. Om jag inte missminner mig så letar det programmet också på subscene.org (vilket filebot inte klarar).
Du kan ju testa dessa. Underlättar det manuella sökandet av undertexter extremt mycket.
hahavaffan
2018-01-27, 16:11
Nästan analfabet varning att inte förstå engelska. :d+1, om man drar hem dambesök som inte kan läsa engelska ens, kanske det är dags att byta jaktmarker :D
King Grub
2018-01-29, 23:12
Bahnhof kommer inte längre att kunna låta bli att lämna ut uppgifter om abonnemang till myndigheter.
http://www.forvaltningsrattenistockholm.domstol.se/Om-forvaltningsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Bahnhof-ar-skyldiga-att-lamna-ut-uppgifter-om-abonnemang-till-brottsbekampande-myndigheter/
Bahnhof kommer inte längre att kunna låta bli att lämna ut uppgifter om abonnemang till myndigheter.
http://www.forvaltningsrattenistockholm.domstol.se/Om-forvaltningsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Bahnhof-ar-skyldiga-att-lamna-ut-uppgifter-om-abonnemang-till-brottsbekampande-myndigheter/
Lägg dock märke tillat att det handlar om brottsbekämpande myndigheter. Dvs. inte någon liten firma som vill skicka ut massa brev där de säger "betala eller fängelse".
King Grub
2018-02-16, 12:23
Nu skall piratkopiering kunna bestraffas med sex års fängelse. Det vill säga lika som för allvarligt kränkande våldtäkt. Låter rimligt.
https://www.nyteknik.se/digitalisering/nu-foreslas-hardare-straff-for-piratkopiering-sex-ars-fangelse-6899241
ApexProcyon
2018-02-16, 12:33
Nu skall piratkopiering kunna bestraffas med sex års fängelse. Det vill säga lika som för allvarligt kränkande våldtäkt. Låter rimligt.
https://www.nyteknik.se/digitalisering/nu-foreslas-hardare-straff-for-piratkopiering-sex-ars-fangelse-6899241
Dom stora medieföretagens makt att påverka samhälle och lagar blir åtminstone tydlig. Hollywoods tentakler penetrerar även Rosenbad.
Kallsone
2018-02-16, 12:42
"I dag pågår det en organiserad piratverksamhet på nätet som får stora konsekvenser för hela samhället."
Vad är det för konsekvenser?
ApexProcyon
2018-02-16, 12:45
Vad är det för konsekvenser?
Undermålig kvalité på filmen, men poängen är bra. Illegala nedladdningar förstör liv.
Af0wXeN6_FY
King Grub
2018-02-16, 12:54
Det kan sluta illa... Och se bara på Knattarna hur lycklig man blir som laglydig medborgare.
https://i.imgur.com/VVEWMOC.jpg
King Grub
2018-02-22, 15:57
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPKk6z/delade-film--doms-till-fyra-miljoner-i-boter
svenbanan
2018-02-22, 18:46
Vilket skämt att filmbolaget skulle ha gått miste om intäkter i miljonklassen pga uteblivna biobesök och försäljning av dvd enbart i sverige för en enda film.
För det är väl rimligen det som menas ifall man döms till att betala fyra miljoner i ersättning/skadestånd? Det är väl böterna/fängelsestraffet (som inte var listat i artikeln ovan) som ska stå för den avskräckande effekten etc?
King Grub
2018-10-16, 08:50
Telia tvingas blockera fildelningssajter.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26439-telia-tvingas-blockera-fildelningssajter
Om två veckor kommer man inte längre kunna nå Pirate Bay, Dreamfilm med flera.
svenbanan
2018-10-16, 16:01
Fy fan! Man blir ju spyfärdig av att de här filmbolagsasen får diktera så jävla mycket.
shut teh face
2018-10-16, 20:31
Telia tvingas blockera fildelningssajter.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26439-telia-tvingas-blockera-fildelningssajter
Om två veckor kommer man inte längre kunna nå Pirate Bay, Dreamfilm med flera.
Fast vanliga piratebay går väl ingen via längre? Det finns ju flera olika proxys. Dessa kan väl telia inte blocka.
svenbanan
2018-10-16, 22:06
Fast vanliga piratebay går väl ingen via längre? Det finns ju flera olika proxys. Dessa kan väl telia inte blocka.
Det kan detta förbud troligen inte komma åt. Men det är själva principen som är det vidriga.
Dessutom kan detta vara ett första steg som i i förlängningen kanske även kan förbjuda svartlistade tjänster som potentiellt skulle kunna användas för anonymisering och därmed åtkomst till torrentsidor.
Och varför inte förbjuda all sorts krypterad trafik om det inte handlar om sanktioneradesajter. Ingen har väl ett behov av krypterad data om man inte är hacker eller pedofil?
Om de ska införa en jävla massa förbud tycker jag de kunda börja med att förbjuda lobbyverksamhet.
bertbert
2018-10-16, 22:26
VPN is your friend.
Magnus N
2018-10-17, 20:11
Blir allt mer positiv till Bahnhof
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/10/17/tydligt-jav-bakom-telias-blockeringsdom
"Blockeringsdomarna hotar både individens mänskliga rättigheter och operatörernas budbärarneutralitet och rättssituation, och gynnar upphovsmän och andra (ekonomiska) intressenter. Utvecklingen strider helt emot Bahnhofs grundvärderingar som handlar om att värna informationsfrihet, yttrandefrihet och rättssäkerhet på nätet, men kampen för ett fritt internet är inte över ännu. Bahnhof rådgör just nu med bolagets jurister om nästa steg och återkommer snart…"
King Grub
2018-11-22, 12:11
Många bra Usenet-erbjudanden nu inför Black Friday.
https://www.tweaknews.eu/en/landing/aanbieding
https://www.thundernews.com/signup_bf_2018.php
https://controlpanel.newshosting.com/signup/index.php?promo=cyber-week-333
Några bra exempel. För den som inte vill riskera något med tankandet.
Många bra Usenet-erbjudanden nu inför Black Friday.
https://www.tweaknews.eu/en/landing/aanbieding
https://www.thundernews.com/signup_bf_2018.php
https://controlpanel.newshosting.com/signup/index.php?promo=cyber-week-333
Några bra exempel. För den som inte vill riskera något med tankandet.
Kan någon ge en snabb förklaring på vad usenet är och hur det funkar? (Jag är grottmänniska)
King Grub
2018-11-22, 12:25
Med Usenet får man tillgång till servrar man laddar hem från. Man delar inte filer med någon annan och ingen kan se vad man laddar hem.
Rent praktiskt fungerar det som torrents för användaren. I stället för att ladda hem en .torrent-fil laddar man hem en .nzb-fil. I stället för en torrentklient använder man en usenetklient.
https://imgur.com/a/2V2Q8hW
Några av senaste dygnets HD-filmer, t ex, hos en indexeringssida.
Det kan detta förbud troligen inte komma åt. Men det är själva principen som är det vidriga.
Dessutom kan detta vara ett första steg som i i förlängningen kanske även kan förbjuda svartlistade tjänster som potentiellt skulle kunna användas för anonymisering och därmed åtkomst till torrentsidor.
Och varför inte förbjuda all sorts krypterad trafik om det inte handlar om sanktioneradesajter. Ingen har väl ett behov av krypterad data om man inte är hacker eller pedofil?
Om de ska införa en jävla massa förbud tycker jag de kunda börja med att förbjuda lobbyverksamhet.
Sakta i backarna nu. Jag är helt med på att myndigheter inte ska reglera för mycket, men detta är ju en specifik åtgärd för att blockera nedladdning av upphovsrättsskyddat material. För vem går in på Piratebay av någon annan anledning än det? Tror vi kan vänta lite med domedagsprofetian.
Nedladdning är ett riktigt parasitbeteende. Jag har givetvis själv hamnat där många gånger, men fan vad mycket bättre det känns att betala för sig som en vuxen människa. Att många i tråden dedikerar så mycket tid och energi till denna skiten i stället för att inse att man inte kan få allt serverat i denna värld är patetiskt. Om man är av åsikten att digitalt material inte kan och bör upphovsskyddats, då får man också vänta sig att nästan all produktion av dessa produkter i världen upphör. Snart kan man väl också kopiera/dela streamingtjänster som Spotify, HBO osv och då ryker den branschen också.
King Grub
2018-11-22, 13:36
Ja, visst är det synd att filmbranschens intäkter havereras mer och mer av piratkopieringen.
https://www.statista.com/statistics/271856/global-box-office-revenue/
Man kan tycka vad man vill ur ett moraliskt perspektiv. Men det där med att branscher skulle klappa ihop har jag hört sedan 80-talet. I dag är alla dom branscherna större än någonsin. Med undantag av den fysiska musikbranschen. Och den tog död på sig själv genom att inte hänga med i den tekniska utvecklingen. Där har streaming snarare dödat piratkopieringen i stor utsträckning.
Ja, visst är det synd att filmbranschens intäkter havereras mer och mer av piratkopieringen.
https://www.statista.com/statistics/271856/global-box-office-revenue/
Man kan tycka vad man vill ur ett moraliskt perspektiv. Men det där med att branscher skulle klappa ihop har jag hört sedan 80-talet. I dag är alla dom branscherna större än någonsin. Med undantag av den fysiska musikbranschen. Och den tog död på sig själv genom att inte hänga med i den tekniska utvecklingen. Där har streaming snarare dödat piratkopieringen i stor utsträckning.
Och i framtiden när det inte går att skydda digitala produkter över huvud taget? Blir intressant att se vad som händer när någon klurar ut ett sätt att köpa 1 Spotify-konto och göra så att det kan användas på oändligt många datorer/enheter i världen samtidigt. Då antar jag att man anklagar streaming för att ha tagit död på sig själv genom att inte hänga med i den tekniska utvecklingen, och så får producenterna hitta på något nytt sätt för att skydda deras produkter.
Varför inte ta bort allt upphovsskydd i stället?
King Grub
2018-11-24, 19:29
Jag använder inte Pirate Bay, men jag har Telia som ISP. Telia skulle ju vara tvungen att blockera Pirate Bay så att deras kunder inte kunde nå sidan.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.708743/domstol-telia-blockera-piratebay/sida/2/domstol-telia-maste-blockera-the-pirate-bay-och-dreamfilm
I den artikeln står att det skulle gälla från sista oktober. Jag kom på att jag skulle kolla läget, och jag kom in på TPB utan problem. Blev det inget?
svenbanan
2018-11-24, 20:50
Jag använder inte Pirate Bay, men jag har Telia som ISP. Telia skulle ju vara tvungen att blockera Pirate Bay så att deras kunder inte kunde nå sidan.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.708743/domstol-telia-blockera-piratebay/sida/2/domstol-telia-maste-blockera-the-pirate-bay-och-dreamfilm
I den artikeln står att det skulle gälla från sista oktober. Jag kom på att jag skulle kolla läget, och jag kom in på TPB utan problem. Blev det inget?
I artikeln står det inte angivet en specifik url som ska blockas. Men i den faktiska domen kanske det står att de ska blocka thepiratebay.se eller nåt sådant?
Om inte jag missminner mig brukar ju tpb hålla på och byta adress lite då och då så se kanske kände sig tvingade att ange en faktisk url i domen.
Hur ska telia mfl kunna veta vad de ska blockera om thepiratebay.se plötsligt släcks men en annan sajt som ser identisk ut ploppar upp? Hur ska de veta att det är samma sajt? Vad händer ifall sajten ändrar utseende en aning och inte längre är visuellt identisk?
Bara gissar lite på vad som möjligen kan ha hänt...
EDIT: Fast nu läste jag artikeln lite nogrannare. På första sidan av artikeln (det du länkade var sida 2) står att telia bestämt sig för att överklaga. Säkert betyder det att det första beslutet om blockering då ligger på is så länge...
När en vän var över så laddade han ner en serie ( en brittisk gammal deckare) på min dator. Jag är totalt tekniskt inkompetent och har nu panik över att den nedladdningen ska få rättsliga konsekvenser.
Försöker googla runt och se hur stor "risk" det är att man åker dit, men informationen är inte från de senaste två åren.
Vad kan jag göra i den här situationen? Bör jag vara orolig? Har smått panik och har skällt ut min vän efter noter.
När en vän var över så laddade han ner en serie ( en brittisk gammal deckare) på min dator. Jag är totalt tekniskt inkompetent och har nu panik över att den nedladdningen ska få rättsliga konsekvenser.
Försöker googla runt och se hur stor "risk" det är att man åker dit, men informationen är inte från de senaste två åren.
Vad kan jag göra i den här situationen? Bör jag vara orolig? Har smått panik och har skällt ut min vän efter noter.
Risken är noll
Risken är noll
Jag har så pass mycket panik nu att jag lyssnar på vem som helst... Sitter och drar mig i håret och kallsvettas. Vad jag kunnat läsa mig till på Reddit är risken liten.
Jag har så pass mycket panik nu att jag lyssnar på vem som helst... Sitter och drar mig i håret och kallsvettas. Vad jag kunnat läsa mig till på Reddit är risken liten.
De är inte ute efter att sätta dit någon som laddat hem något en gång. De siktar in sig på de som sprider materialet.
svenbanan
2019-08-09, 23:27
Det finns absolut inget att vara orolig för. Du hade kunnat ladda hem nån film som hade världspremiär för en vecka sedan utan att det skulle vara nån som helst fara. Ännu mindre blir risken om du laddar hem "en gammal engelsk deckare".
Det finns absolut inget att vara orolig för. Du hade kunnat ladda hem nån film som hade världspremiär för en vecka sedan utan att det skulle vara nån som helst fara. Ännu mindre blir risken om du laddar hem "en gammal engelsk deckare".
Är det säkert? Det var ju skönt att höra. Finns det något jag kan göra i efterhand eller minimera spåren på något sätt? Antar att det på något sätt ”lagras” att det laddats ner från min dator trots att filerna är raderade.
Är det säkert? Det var ju skönt att höra. Finns det något jag kan göra i efterhand eller minimera spåren på något sätt? Antar att det på något sätt ”lagras” att det laddats ner från min dator trots att filerna är raderade.
Det är nog lägre chans än att bli tagen för att man går mot röd gubbe i dagsläget.
svenbanan
2019-08-10, 00:59
Att radera filerna varken hjälper eller stjälper. Det finns ingenting du kan göra för att påverka nånting nu i efterhand. Så du kan lika gärna sluta oroa dig.
Men som sagt, så kommer ingenting hända. Miljontals personer laddar hem filmer och musik dagligen jorden runt. Hur ofta hör man talas om någon som blir dragen inför rätta? Väldigt sällan man hör talas om något, och de man faktiskt hör talas om är sådana som är aktiva deltagare i kopiering och spridning. Nån enstaka gång har det väl handlat om att någon som enbart laddat ner för egent bruk dragits inför rätta, och dessa fall är ju garanterat till för att sätta presedencfall. Dvs visa att det är möjligt för "småfiskarna" att åka dit också. Men det är som sagt miljoner som laddar hem dagligen. Så ifall de vill börja sätta dit småfiskarna på allvar så lär de knappast börja med någon som laddat hem en enda film. De börjar såklart med någon som laddar hem flera filmer om dagen. Sedan fortsätter de med tusentals rättsfall om året mot dessa "småfiskar" för att stoppa nedladdningen helt. Sedan hoppas de att de orkar hålla på och processa såpass länge att de som laddar hem nån enstaka film ibland blir så rädda för risken att åka dit att de slutar ladda hem också.
Men de har ju uppenbarligen inte ens tagit steget att börja processa mot vanliga användare som laddar hem mycket och ofta. Så att du skulle hamna på en sådan lista verkar extremt osannolikt. Större chans att du vinner på lotto. Och ifall du vinner på lotto kan du betala böterna utan problem, så det blir en win-win för dig. ;)
Helt seriöst tycker jag du borde be din polare om ursäkt om du skällde ut honom efter noter.
Det är nog lägre chans än att bli tagen för att man går mot röd gubbe i dagsläget.
Det är skönt att höra. Jag är en såpass paranoid människa att jag i ärlighetens namn ofta undviker att gå mot röd gubbe...
Att radera filerna varken hjälper eller stjälper. Det finns ingenting du kan göra för att påverka nånting nu i efterhand. Så du kan lika gärna sluta oroa dig.
Men som sagt, så kommer ingenting hända. Miljontals personer laddar hem filmer och musik dagligen jorden runt. Hur ofta hör man talas om någon som blir dragen inför rätta? Väldigt sällan man hör talas om något, och de man faktiskt hör talas om är sådana som är aktiva deltagare i kopiering och spridning. Nån enstaka gång har det väl handlat om att någon som enbart laddat ner för egent bruk dragits inför rätta, och dessa fall är ju garanterat till för att sätta presedencfall. Dvs visa att det är möjligt för "småfiskarna" att åka dit också. Men det är som sagt miljoner som laddar hem dagligen. Så ifall de vill börja sätta dit småfiskarna på allvar så lär de knappast börja med någon som laddat hem en enda film. De börjar såklart med någon som laddar hem flera filmer om dagen. Sedan fortsätter de med tusentals rättsfall om året mot dessa "småfiskar" för att stoppa nedladdningen helt. Sedan hoppas de att de orkar hålla på och processa såpass länge att de som laddar hem nån enstaka film ibland blir så rädda för risken att åka dit att de slutar ladda hem också.
Men de har ju uppenbarligen inte ens tagit steget att börja processa mot vanliga användare som laddar hem mycket och ofta. Så att du skulle hamna på en sådan lista verkar extremt osannolikt. Större chans att du vinner på lotto. Och ifall du vinner på lotto kan du betala böterna utan problem, så det blir en win-win för dig. ;)
Helt seriöst tycker jag du borde be din polare om ursäkt om du skällde ut honom efter noter.
Tack för att du tog dig tiden. Min ångest var inte rolig inatt, men det känns tryggare när jag läser det du skriver. Gällande min polare så är han medveten om att jag är den laglydigaste han känner, och han borde veta bättre oavsett risken.
:em:
Oj, tydligen är det olagligt att gå mot rött!
Men det finns inget straff kopplat till det brottet.
Så man begår en olaglig handling om man går mot rött, men kan ej straffas för det.
Rätt konstigt med lagstiftning ibland :D
Tydligen kan man dock bli dömd om man genom att gå mot rött orsakar en trafikolycka - vårdslöshet i trafik eller nåt...
Jag fortsätter nog att gå mot rött när det känns säkert ... det är nog nästan säkrare än att gå när det är grönt, då bilister rätt ofta missar att det slagit om och kommer i full fart *grr27*
Slartibartfast
2019-09-23, 19:39
Frågar åt en kompis.
Hur kommer det sig att en fulstreamingsite känner igen var man slutade kolla senast, fast man använder incognito och vpn (inget gratisskräp)
Min kompis hälsar och tackar.
svenbanan
2019-09-23, 19:49
Frågar åt en kompis.
Hur kommer det sig att en fulstreamingsite känner igen var man slutade kolla senast, fast man använder incognito och vpn (inget gratisskräp)
Min kompis hälsar och tackar.
Kanske sajten använder sig av nån slags cookie liknande detta som tydligen ska kunna funka trots incognito?
https://www.pcworld.com/article/2865297/super-cookies-can-track-you-even-in-private-browsing-mode-researcher-says.html
Vilken sajt är det din kompis varit inne på?
Är inte incognito, anonym surf etc via webläsare bara luftslott?
Eller snarare, smidigt läge för förinställningar av att minimera så mycket sparande av cookies, sökord, historik etc som möjligt?
King Grub
2019-09-23, 21:54
Köp webläsaren i sandlåda som raderar kakor när du stänger den.
King Grub
2019-09-23, 21:57
https://imgur.com/WYDLSLv
Vad kan jag göra i den här situationen? Bör jag vara orolig? Har smått panik och har skällt ut min vän efter noter.Det borde väl bara vara att säga att en vän var över och att han laddade ner något?
Fredszky
2019-09-24, 13:40
Det borde väl bara vara att säga att en vän var över och att han laddade ner något?
Det där var i augusti han skrev inlägget.
Jag tror att Musique sitter och skakar galler nu dessvärre =/.
Låt det bli en varning till er syndare!
Laddar hem lika friskt som vanligt. Men då ha jag å andra sidan gömt mitt IP bakom sju olika proxy-servrar så jag inte ska bli påkommen.
svenbanan
2019-09-24, 15:37
Jag har aldrg orkat brytt mig om VPN eller Proxy eller nåt sådant. Det är bara en tidsfråga innan jag skakar galler!
:smokin:
Det där var i augusti han skrev inlägget.
Jag tror att Musique sitter och skakar galler nu dessvärre =/.
Låt det bli en varning till er syndare!
Omg, RIP Musique *cry*
Ni som funderar pa att ladda ner trots 1 April, gor det inte :banned
svenbanan
2019-09-24, 16:40
Men Musique har faktiskt varit inloggad så sent som i eftermiddags. Så de har tydligen internet på Kumla.
Fredszky
2019-09-24, 19:52
Men Musique har faktiskt varit inloggad så sent som i eftermiddags. Så de har tydligen internet på Kumla.
Jag gissar på att Musique tvingats dela med sig med alla sorts inloggningsuppgifter till FRA, och nu går de in och tittar igenom all aktivitet. Det är ett vanligt tillvägagångssätt de arbetar med. Nu har de hittat att han försökt undgå lagbrott genom att fråga på kolozzeum exempelvis, det läggs till straffet.
Det är därför han/hon är så tyst. Skriver han/hon några inlägg kommer det att vara generiska inlägg för att ge sken av fortsatt aktivitet, ofta för att locka in andra till brott, så jag uppmanar till vaksamhet kring användaren.
hahavaffan
2019-09-25, 09:03
Finns det en risk att alla vi medlemmar åker dit också, eftersom vi i princip kollektivt laddat ner den brittiska gamla deckarserien genom Mosquës väns handling?
Also: Idag/imorgon kommer nya IASIP ut :D
King Grub
2019-09-25, 09:04
Jag brevväxlar regelbundet med Henrik Ponten och lämnar ut era ip-addresser i utbyte mot straffimmunitet.
PureWhey
2019-09-25, 10:03
Jag brevväxlar regelbundet med Henrik Ponten och lämnar ut era ip-addresser i utbyte mot straffimmunitet.
Känner mig kränkt.
svenbanan
2019-09-25, 10:20
Din Quisling!
*gah!*
Lafayette
2019-09-25, 11:44
Vet heter det där programmet som man har internet fast i ”en box”? Så man kan dra på sig hur mycket skit som helst men det stannar i det programmet.
King Grub
2019-09-25, 11:45
Sandboxie.
Lafayette
2019-09-25, 11:45
Tack.
King Grub
2019-09-25, 11:47
Det var en bild från det jag länkade till i förrgår.
https://imgur.com/WYDLSLv
När man stänger programmet som körs i sandlådan (webläsaren i det där fallet) töms allt i sandlådan. Har jag laddat hem och startat ett "virus" från webläsaren i sandlådan, försvinner det och alla förändringar det gjort, när sandlådan töms. Förändringarna har bara skett i den virtuella sandlådan, inte på ditt riktiga system.
Lafayette
2019-09-25, 11:55
Ah, detta diskuterades en sida bakåt.*facepalm*
Nåväl, detta ska installeras. Coolt att det finns ett sånt program.
Slartibartfast
2020-10-12, 11:46
Om man har en samsung telefon och en samsung TV kan man använda Smart View för att spegla telefonen på TVn. Väldigt bra feature.
Om man har VPN på sin telefon och speglar nåt till TVn, är VPN fortfarande intakt på TVn då?
T.ex om man använder chromecast och "castar" från telefon till TVn, så bryts VPN, men hur är det med Smart View?
Slartibartfast
2024-02-15, 16:45
Bump. Är det fortfarande relativt säkert att streama via sidor som fmovies etc, genom VPN? Eller kan man förvänta sig en påknackning av Länsman?
Nåt man missat på den fronten för att man blivit gammal? Vill ju inte bli stämd fattigpensionär för att man ville kolla senaste stathamrullen.
Skulle ju aldrig göra nåt olagligt, så det är såklart en ren hypotetisk frågeställning.
Bump. Är det fortfarande relativt säkert att streama via sidor som fmovies etc, genom VPN? Eller kan man förvänta sig en påknackning av Länsman?
Nåt man missat på den fronten för att man blivit gammal? Vill ju inte bli stämd fattigpensionär för att man ville kolla senaste stathamrullen.
Skulle ju aldrig göra nåt olagligt, så det är såklart en ren hypotetisk frågeställning.
Är du helt säker på att grannen eller någon ute på gatan inte hackat ditt WiFi? ;)
King Grub
2024-02-15, 20:43
Eftersom streaming vanligtvis innebär att det bara blir en tillfällig kopia, eller ingen kopia alls, gör tittaren inget upphovsrättsbrott. Tillfälliga kopior som sker av teknisk anledning är undantagna från upphovspersonens upphovsrätt genom en inskränkning.
https://www.prv.se/sv/upphovsratt/streama-lagligt/faq-upphovsratt-och-streaming/
King Grub
2024-02-15, 20:45
Eller så använder man Usenet så är man alltid säker.
Denna bump påminde mig om muppen Henrik Pontén. Fick nu veta att han dog 2020. Där ser man.
Uncle Joe
2024-02-19, 19:02
Eller så använder man Usenet så är man alltid säker.
Varför är usenet säker? Använder folk den ens idag? Security by obscurity eller?
King Grub
2024-02-19, 19:16
Du ansluter inte till några peers utan laddar krypterad data direkt från servrar. Ingen utifrån kan ansluta eller få insyn. Inte ens din ISP kan se vad du laddar ned, bara att du laddar ned något.
Uncle Joe
2024-02-19, 20:02
Du ansluter inte till några peers utan laddar krypterad data direkt från servrar. Ingen utifrån kan ansluta eller få insyn. Inte ens din ISP kan se vad du laddar ned, bara att du laddar ned något.
Ok. Men om anslutningen går via ssl (nntps) på vilket sätt är den t ex säkrare än "vanlig fildelning" om den senare också ansluter via ssl?
The_RobRoy
2024-02-20, 03:38
Denna bump påminde mig om muppen Henrik Pontén. Fick nu veta att han dog 2020. Där ser man.
Wow helt missat, trillade på cykeln och dog tydligen.
Slartibartfast
2024-02-20, 08:47
Finns det dokumenterade fall där folk åkt fast för streaming (inte nedladdning)?
King Grub
2024-02-20, 10:06
Du blir den förste.
skyffelmördarn
2024-02-20, 17:59
Finns det dokumenterade fall där folk åkt fast för streaming (inte nedladdning)?
Om du har en gigantisk verksamhet med lokaler på flera kontinenter och hundratals anställda så finns det ju alltid en risk.
Småfiskar däremot, i princip riskfritt.
Wow helt missat, trillade på cykeln och dog tydligen.
Han var även en mycket duktig fäktare, vilket är den absolut i särklass tråkigaste sport man kan titta på.
Även aktiv för ensamkommande getherdar.
Aktivist mot fildelning.
Dog i cykelolycka.
Kul typ.
skyffelmördarn
2024-02-20, 18:23
Dog i cykelolycka..
Det sjuka var väl att han dog ganska långt efter själva olyckan?
"Pontén råkade den 1 januari 2020 ut för en cykelolycka och dog i sviterna av den olyckan den 16 maj 2020"
Måste varit en jävla smäll om man är dålig i 4 månader efteråt.
Slartibartfast
2024-02-21, 10:52
Du blir den förste.
Jag sysslar ju som sagt inte med sånt.
En polares bekant däremot åkte på miljonböter (EUR) för grov fildelning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.