handdator

Visa fullständig version : 1 April, slutar du ladda hem?

Sidor : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Robert Svensson
2009-03-31, 20:28
http://www.youtube.com/watch?v=BAtkIcSIPQc

:D

Tricce
2009-03-31, 20:34
Alltså... egentligen om folk fortsätter som tidigare hur överbokade skulle domstolarna bli, man får en tid år 2045? Och hur många "ipredagenter" har dom anställda?

Musselbank
2009-03-31, 20:41
Jag kommer inte ihåg om jag redan har frågat; finns det idag något i stil med tankafritt.nu? Alla lösningar behöver ju inte vara teknikbaserade...

Shark
2009-03-31, 20:59
Dom flesta svenska trackers verkar köra fri leech veckan som kommer :)

"2009-03-31 - Fri leech veckan ut

På grund av aprilskämtet "IPRED" kommer vi ha fri leech på hela Swedvdr veckan ut med start 1a April.

// Staff"

champion
2009-03-31, 21:15
Är risken lika stor att man åker dit om man inte laddar svensk film och musik?

MasterChief
2009-03-31, 21:16
Skulle inte tro det.

#Tracers Name Overall Wins Month stats
SCC SceneAccess 4845
ScT 2217
GFT 1416
HT r 856
TL 648
SiT 553
RBy 482
THS 423
ThB 331
TCS 170
TGB 159
NT 123
TPB 123
ScL 91
ACE 76
CT 67
TD 66
PTM 65
BTv 58
AL 39
TC 36
TV 23
A4N 22
DH 13
TBy 12
RTT 9
ST 7
FTS 6
PT r 5
ScR 4
TiT 4
EZTV 2
BH 1

[DAY STATS] [ SCC: 102, ScT: 49, THB: 38, TL: 18, TB: 12, SiT: 11, TCS: 11TGB: 9, NT: 6, SCHD: 6, RBy: 6, ACE: 3, CT: 3, TD: 3, TV: 2, ST: 2, AL: 2, BTv: 1]

Märklig lista, med tex Seedit (Swebits gamla försök som aldrig blivit något). Sen fanns det ju en gäng som tillhör division fem. Sen har ju dessa race ytterst marginell betydelse på trackerns kvalitet. Oftast är det bara minuter som skiljer. Däremot hur villiga seedare man har och deras kapacitet är något som jag tycker är mycket viktigare. Ta till exempel Swebits som nästan har 20.000 aktiva torrents med scenmaterial och där random seedare ofta sitter på riktigt bra lina. Eller BitMeTV som har runt 18.000 aktiva TV-torrents. Eller HDBits.org som har 20.000 HD-torrents (dessa är medlemstrackers och det kan kräva en hel del tålamod att komma in).

Inte sagt att alla på listan är dåliga, det finns ju några riktiga elittrackers där också.

Tricce
2009-03-31, 22:24
Ska bli kul att se skillnaden här efter midnatt, lär ju droppa lite

http://stats.autonomica.se/mrtg/

Pqman
2009-03-31, 23:50
Vi är snart där, oroa dig inte. Snart får du inte gå ut på gaterna längre. :VirroZOMG.. IPRED!!

Snart med de nya befogenheterna kan snuten t.o.m ta reda på vem jag är när jag begår brott på nätet!
Snart får vi inte gå ute på gatorna ens!! :Virro

1984, here we come!! :hbang:

MAXX
2009-03-31, 23:54
fan va drygt. vet i fan om jag vågar tanka nu.

mattilainen
2009-03-31, 23:59
klockan är 01:00 och jag tankar för fullt :p

Robert Svensson
2009-04-01, 00:19
ZOMG.. IPRED!!

Snart med de nya befogenheterna kan snuten t.o.m ta reda på vem jag är när jag begår brott på nätet!
Snart får vi inte gå ute på gatorna ens!! :Virro

1984, here we come!! :hbang:

Ja, se på fan. Nu var vi i gång. Är det någon som ens har tänkt tanken att stoppa allt som är på nedgång?

"Eh...nje."

Jepp, tänkte väl det. :laugh:

klockan är 01:00 och jag tankar för fullt :p

Jag tror inte du är ensam. ;)

Mongar
2009-04-01, 07:18
Fråga som kanske tagits upp i tråden (har letat igenom lite men inte sett den). Blir man tagen för nedladdning över huvud taget eller måste man ladda ner nånting som något stort bolag äger. T.ex. Om jag laddar ner "Bolt", kommer Disney komma och vilja ha pengar?
Om jag laddar ner nån skräpig manga från 90-talet, vem kommer stämma mig då? Ingen eller kan man ändå åka dit?
Hoppas nån expert förstod frågan och kan svaret.

14K
2009-04-01, 07:24
Fråga som kanske tagits upp i tråden (har letat igenom lite men inte sett den). Blir man tagen för nedladdning över huvud taget eller måste man ladda ner nånting som något stort bolag äger. T.ex. Om jag laddar ner "Bolt", kommer Disney komma och vilja ha pengar?
Om jag laddar ner nån skräpig manga från 90-talet, vem kommer stämma mig då? Ingen eller kan man ändå åka dit?
Hoppas nån expert förstod frågan och kan svaret.

De har ju sagt att äldre filmer/serier ska de inte jaga så hårt, mer gäller det väl vad jag skulle kunna tro nyare filmer/serier/musik/spel osv.

Nitrometan
2009-04-01, 07:48
http://www.sr.se/Diverse/AppData/isidor/images/News_images/83/543821_366_150.jpg

Henrik Pontén säger - ladda ner en film och vi tar dig.

Enligt Henrik Pontén, jurist på Antipiratbyrån behöver det inte handla om fildelning i någon större skala för att de ska agera.

– Som lagstiftningen är formulerad räcker det ju med ett verk. Lagstiftarna har signalerat att man vill gå efter de mer storskaliga förbrytarna och det kommer vi att göra i första hand men sen finns det mängder med rättighetshavare och alla kommer att agera olika, säger Henrik Pontén.

Så det behöver inte vara de stora fildelarna?

– Det är ingen lag om man säger att man kan bryta mot lagen lite grann, säger Henrik Pontén.
Mina fetstilningar.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2737506

Enligt Henrik Pontén, som representerar filmbolagen, kan den som laddar upp en långfilm för spridning på nätet orsaka skador för tiotusentals kronor. Men det blir inte alltid helt lätt att exempelvis peka ut vem i ett hushåll som använt en dator för det misstänkta brottet.

– Det är en bevisfråga, ibland kan man se på vilket filmutbud den här personen har, är det djupa tunga filmer så kanske det är osannolikt att det är en tonåring, är det ungdomsfilmer kanske det är osannolikt att det är mamma eller pappa, men det är inte helt lätt, säger Henrik Pontén.

Känns som att han blandar ihop uppladdning och nedladdning här...

hahavaffan
2009-04-01, 07:57
Känns som att han blandar ihop uppladdning och nedladdning här...Hur menar du?

Nitrometan
2009-04-01, 07:59
Hur menar du?
Hela debatten, och lagen, handlar om nedladdning av filmer/musik/böcker/whatever.

När han tar upp ett fall om den skada som bolagen kan lida så tar han upp uppladdning av en film.

MasterChief
2009-04-01, 08:03
Hela debatten, och lagen, handlar om nedladdning av filmer/musik/böcker/whatever.

När han tar upp ett fall om den skada som bolagen kan lida så tar han upp uppladdning av en film.

Jo, men med torrents och ratiokrav så är väl de flesta uppladdare av rang (i deras värld). Sen att ordet "uppladdare" har en annan betydelse för piraterna är nog ovidkommande för dem.

Nitrometan
2009-04-01, 08:06
Jo, men med torrents och ratiokrav så är väl de flesta uppladdare av rang (i deras värld). Sen att ordet "uppladdare" har en annan betydelse för piraterna är nog ovidkommande för dem.
Jo. Visst är det så.

Men på sättet han formulerar sig så kan man få för sig att han syftar på den som först laddar upp filen.

Lagtexten pratar väl om nedladdning om jag kommer ihåg rätt.

hahavaffan
2009-04-01, 08:10

När han tar upp ett fall om den skada som bolagen kan lida så tar han upp uppladdning av en film.Jupp, men ner- och uppladdning går ju lite hand i hand. Dessutom borde ju en som laddar upp 1MB/s ses som betydligt värre än en som laddar ner i 50kB/s. Det ska bli så jävla intressant att se när de första kravbreven dimper ner i brevlådorna hos folket.

Nitrometan
2009-04-01, 08:13
Dessutom borde ju en som laddar upp 1MB/s ses som betydligt värre än en som laddar ner i 50kB/s.
Ja. Alla som har höga bredbandshastigheter är suspekta. :thumbup:

young_george
2009-04-01, 08:40
Henrik Ponten har väl en historia av att medvetet blanda ihop begrepp och ljuga för att komma ut på topp.

King Grub
2009-04-01, 08:44
Ser normalt ut på alla svenska trackers.

14K
2009-04-01, 08:45

Källa?

King Grub
2009-04-01, 08:51
Mina ögon.

14K
2009-04-01, 08:56
Mina ögon.

Får man fråga hur många trackers det handlar om? PM går oxo bra :)

King Grub
2009-04-01, 08:57
Alla.

tano
2009-04-01, 08:59
Har i alla fall slutat nu. No more download here, av det lilla som skedde förut...
Fast jag har inte bestämt mig angående animen.

Nitrometan
2009-04-01, 09:01

Källa?

Får man fråga hur många trackers det handlar om? PM går oxo bra :)

Alla.

Was ist das? Tror du inte på vad Grub säger?

Har han nånsin farit med osanning eller kommit med ett ogrundat påstående?

14K
2009-04-01, 09:04
Was ist das? Tror du inte på vad Grub säger?

Har han nånsin farit med osanning eller kommit med ett ogrundat påstående?

Nej absolut inte, undrade bara hur många trackers det handlade om, säger han alla då får jag väl tro på vad han säger, inte mer med det.

14K
2009-04-01, 09:04
"Kommer ni att begära ut några uppgifter redan i dag?"
- Det kommer att visa sig.
Enligt Henrik Pontén är en nackdel med lagen att processerna kan bli dyra att driva.
- Det här är egentligen bara steg ett. Steg två har genomförts i övriga Europa, där internetoperatören hjälper till att vidarebefordra ett brev till fildelaren. Det fungerar också brottsförebyggande, säger Herik Pontén.

Med andra ord att man får varning? Eller blir avstängd?

capture
2009-04-01, 09:09
De som vill ladda ner anlitar bara någon vpn-tjänst. Tycker det är roligt. Många av de jag känner har skaffat eller kommer skaffa en vpn-tjänst och på så sätt betalar för att kunna ladda ner. Nästan tvärtom vad branchen säger att folk laddar ner för det är gratis.

Doctor Snuggles
2009-04-01, 09:23
Herr Pantén påstår idag att han kan läsa av trafik bakom vpn tjänster, men vill inte avslöja hur. *rolleyes*
Vidare påstås att de kommer kunna skicka ut och behandla en tusental kravbrev i år.

Solros
2009-04-01, 09:27
så är VPN säkert?
Seedbox känns lite dyrt i dagsläget...

champion
2009-04-01, 09:38
Är det lika farligt att tanka amerikanska/japanska filmer som svenska nu?

Doctor Snuggles
2009-04-01, 09:38
Säkert o säkert. Läste nån post nånstans om att man måste skydda upp datorn mer om man använder en vpn-tjänst eftersom ens firewall bara var effektiv mot själva proxyn, och nåt om portar och portscan. Typ. Nån hacker får gärna uttala sig närmre.
Annars så är det lite mysko vad som egentligen gäller angående svenska vpn-tjänster. T.ex. från relakks.com:
"När det gäller svenska rättsskipande myndigheter har RELAKKS samma rättigheter och skyldigheter som en vanlig ISP med två viktiga skillnader."

IPRED kan isf anses gälla relakks också. Skillnaden som de förklarar sen är att man betalar i förskott och att de inte behåller uppgifter förutom de som du själv använder när du registerar dig för tjänsten, och vidare:
"Om svenska myndigheter kan påvisa bortom rimligt tvivel att de har grund för att kräva användaruppgifterna från RELAKKS måste RELAKKS överlämna de abonnentuppgifter som du som användare har lämnat. Myndigheterna måste i så fall vara av uppfattningen att straffet inte kommer att bli böter."

Nitrometan
2009-04-01, 09:48
Helsingborgs Dagblad rapporterar att fildelningen blir laglig.

http://www.avigsidan.com/avigsidan/qpict/fildela_illegalt.gif

Tror jag? Det måste väl vara det de menar?

Det blir svårt att fildela illegalt, men lätt att fildela legalt.

Mr.Cosybear
2009-04-01, 09:51
Säkert o säkert. Läste nån post nånstans om att man måste skydda upp datorn mer om man använder en vpn-tjänst eftersom ens firewall bara var effektiv mot själva proxyn, och nåt om portar och portscan. Typ. Nån hacker får gärna uttala sig närmre.
Annars så är det lite mysko vad som egentligen gäller angående svenska vpn-tjänster. T.ex. från relakks.com:
"När det gäller svenska rättsskipande myndigheter har RELAKKS samma rättigheter och skyldigheter som en vanlig ISP med två viktiga skillnader."

IPRED kan isf anses gälla relakks också. Skillnaden som de förklarar sen är att man betalar i förskott och att de inte behåller uppgifter förutom de som du själv använder när du registerar dig för tjänsten, och vidare:
"Om svenska myndigheter kan påvisa bortom rimligt tvivel att de har grund för att kräva användaruppgifterna från RELAKKS måste RELAKKS överlämna de abonnentuppgifter som du som användare har lämnat. Myndigheterna måste i så fall vara av uppfattningen att straffet inte kommer att bli böter."

Hm, verkar ju inte så säkert med VPN (svenska sådana) efter den där texten, eller missuppfattar jag den? Om nu APB kopplar en viss IP-adress till RELAKKS som laddar upp extremt mycket material och domstol beslutar att APB skall få användaruppgifter, då ska alltså RELAKKS vara tvunget att lämna ut användaruppgifter.

Då är alltså frågan egentligen, kan APB (om de fick rätt av domstol) kräva vilken IP-adress som var kopplad till VPNtjänsten? En IP-adress bör ändå räknas som en användaruppgift.

Doctor Snuggles
2009-04-01, 10:18
Hm, verkar ju inte så säkert med VPN (svenska sådana) efter den där texten, eller missuppfattar jag den? Om nu APB kopplar en viss IP-adress till RELAKKS som laddar upp extremt mycket material och domstol beslutar att APB skall få användaruppgifter, då ska alltså RELAKKS vara tvunget att lämna ut användaruppgifter.

Då är alltså frågan egentligen, kan APB (om de fick rätt av domstol) kräva vilken IP-adress som var kopplad till VPNtjänsten? En IP-adress bör ändå räknas som en användaruppgift.

Well, resten säger:
"För det andra så sparar RELAKKS inga abonnentuppgifter utöver de som du själv uppger när du tecknar dig för tjänsten. Du kan även ändra dessa uppgifter så länge du är betalande kund. Om du inte väljer att fortsätta använda tjänsten kommer RELAKKS att radera ditt användarkonto.

De uppgifter som svenska myndigheter kan begära förutom abonnentuppgifter(se ovan) är så kallade trafikuppgifter.
Dessa är omgivna av ett mycket starkare legalt skydd. För att bryta sekretessen för trafikuppgift måste brottet vara föreskrivet ett straff om minst två år i fängelse.

Om någon annan organisation eller individ önskar erhålla någon form av uppgifter angående abonnenter eller trafikdata kommer RELAKKS att vägra lämna ut dessa."

https://www.relakks.com/faq/security/

Men även dem är osäkra exakt hur IPRED kommer påverka. Läste något om att OM de skulle lagmässigt tvingas att lämna ut ip så skulle de flytta sina servrar utomlands.

Mr.Cosybear
2009-04-01, 10:24
Well, resten säger:
"För det andra så sparar RELAKKS inga abonnentuppgifter utöver de som du själv uppger när du tecknar dig för tjänsten. Du kan även ändra dessa uppgifter så länge du är betalande kund. Om du inte väljer att fortsätta använda tjänsten kommer RELAKKS att radera ditt användarkonto.

De uppgifter som svenska myndigheter kan begära förutom abonnentuppgifter(se ovan) är så kallade trafikuppgifter.
Dessa är omgivna av ett mycket starkare legalt skydd. För att bryta sekretessen för trafikuppgift måste brottet vara föreskrivet ett straff om minst två år i fängelse.

Om någon annan organisation eller individ önskar erhålla någon form av uppgifter angående abonnenter eller trafikdata kommer RELAKKS att vägra lämna ut dessa."

https://www.relakks.com/faq/security/

Men även dem är osäkra exakt hur IPRED kommer påverka. Läste något om att OM de skulle lagmässigt tvingas att lämna ut ip så skulle de flytta sina servrar utomlands.

Frågan är ju vad som klassas som trafikuppgift och abonnentuppgift, jag tycker att iom IPRED så stämplas ju IP-adresser nästan som abonnentuppgifter. Aja, återstår att se hur detta går, svenska vpn känns ju inte helt hundra iallfall.

coxie
2009-04-01, 10:30
VPN uppsatt och allt material håller på att krypteras med AES-Twofish-Serpent.

Även om asen kommer hit/ringer så ska det bli kul att se om dom hittar något.

Doctor Snuggles
2009-04-01, 10:35
Frågan är ju vad som klassas som trafikuppgift och abonnentuppgift, jag tycker att iom IPRED så stämplas ju IP-adresser nästan som abonnentuppgifter. Aja, återstår att se hur detta går, svenska vpn känns ju inte helt hundra iallfall.

Annars så kommer ju ipredator inte spara några trafikuppgifter alls, så då kommer det ändå inte spela boll.

Mr.Cosybear
2009-04-01, 10:44
Annars så kommer ju ipredator inte spara några trafikuppgifter alls, så då kommer det ändå inte spela boll.

Ne det är klart, men sen är väl det också inte placerat i sverige heller? Det är svenska VPN-leverantörer som jag är misstänksam mot.

Granatgiraffen
2009-04-01, 10:47
Ne det är klart, men sen är väl det också inte placerat i sverige heller? Det är svenska VPN-leverantörer som jag är misstänksam mot.

Sätt upp en VPN mot jobbet då. :)

Är det inte i England som man är skyldig att lämna ut krypteringsnycklar om dom begärs? Eller var det bara på gång.

Mr.Cosybear
2009-04-01, 10:57
Sätt upp en VPN mot jobbet då. :)

Är det inte i England som man är skyldig att lämna ut krypteringsnycklar om dom begärs? Eller var det bara på gång.

Jag tror nog det är större risk att åka dit för en uppsat VPN på jobbet än mot svenska vpnleverantörer,dock såvida du inte gömt en egen server väldigt bra någonstans eller satt igång en vpnserver på någon företagsdator som inte kan kopplas till dig :)

egge
2009-04-01, 11:00
Enligt Henrik Pontén, som representerar filmbolagen, kan den som laddar upp en långfilm för spridning på nätet orsaka skador för tiotusentals kronor.

Men tar dom ens sig själva på allvar? Jag laddar ner en ny film som jag kanske, kanske, kanske hade sett på bio annars eller hyrt när den kom ut på hyrdvd. Hur kan dom ens räkna på att alla som tankar en film skulle köpt den annars?
Jag köper film ganska ofta men aldrig ett nysläpp som kostar >200kr.

Idioter.

kalle_banan
2009-04-01, 11:04
Jag har en fundering, om man laddar upp/ner med bittorrent-teknik, då kan de se det om de är uppkopplade mot samma torrent/tracker, men hur funkar det om jag ser på en film som är streamad?

Mr.Cosybear
2009-04-01, 11:09
Jag har en fundering, om man laddar upp/ner med bittorrent-teknik, då kan de se det om de är uppkopplade mot samma torrent/tracker, men hur funkar det om jag ser på en film som är streamad?

Jag kan tänka mig att det inte är någon fara sålänge det inte är filmbolagen eller någon annan grupp som sitter bakom och aktivt försöker sätta dit folk :) Inget hundra dock.

Spiffy
2009-04-01, 11:33
Om man nu först får ett kravbrev, och dom inte kommer och plockar datorn direkt. Så är det ju bara att förstöra/gömma eller radera hårddiskarna med ett sådant program så att allt försvinner, vad ska dom då bevisa?
Verkar ju väldigt svårt för dom att verkligen få fast någon.
Vem är så dum så att man får kravbrevet, senare kommer dom och hämtar datorn, och man har inte tagit bort det som inte ska finnas där.

MAXX
2009-04-01, 11:41
Om man nu först får ett kravbrev, och dom inte kommer och plockar datorn direkt. Så är det ju bara att förstöra/gömma eller radera hårddiskarna med ett sådant program så att allt försvinner, vad ska dom då bevisa?
Vem är så dum så att man får kravbrevet, senare kommer dom och hämtar datorn, och man har inte tagit bort det som inte ska finnas där.

om det nu är så att dom måste ha datorn som bevis, är det inte då smart att ha en extern hd med allt man tankar som man bara gömmer om dom knackar på dörren?

(har inte så stor koll på hur sånt här går till)

Granatgiraffen
2009-04-01, 11:43
Jag tror nog det är större risk att åka dit för en uppsat VPN på jobbet än mot svenska vpnleverantörer,dock såvida du inte gömt en egen server väldigt bra någonstans eller satt igång en vpnserver på någon företagsdator som inte kan kopplas till dig :)

Alltså en VPN på jobbet på t.ex. random brandvägg som stödjer detta. Sen av med loggar och saken är biff.

Lite elakt mot företaget bara.

King Grub
2009-04-01, 11:49

Nu är det väl civilmål det är frågan om - kan det bli tal om husrannsakan då, när det inte är fängelsestraff det handlar om? Hursomhelst krävs det en domstolsorder för det.

Nitrometan
2009-04-01, 12:08
Om de skickar ett kravbrev har de redan samlat in den bevisning de tycker sig behöva.

Snobbe
2009-04-01, 12:21
Ja de kan nog bevisa att du laddat hem olagligt utan din dator. Om dom loggar infon på det sättet dem får reda på ditt IP.

coxie
2009-04-01, 12:21
Sammanfattar det hela rätt bra:

"Till att börja med får Lobbyn - och när jag skriver Lobbyn, så menar jag upphovsrättslobbyn - göra privata brottsutredningar. Det har varit skitförbjudet tidigare, men de har haft tillfälliga undantag. Nu skrivs det uttryckligen in i lagen att de, just de, får göra privata brottsutredningar. De är undantagna från personuppgiftslagen som säger att privata intressen inte får göra sådant.

Sedan får de tvinga en internetleverantör att lämna ut personuppgifterna för den person som ligger bakom IP-numret de spanat på, och som de anser fildelar. Det kan inte ens polisen få ut. Lobbyn får alltså mer långtgående befogenheter än den svenska polisen. Läs den meningen igen: Lobbyn, en privat industri, får mer långtgående befogenheter att kränka vanliga medborgares privatliv än den svenska polisen. Det är bland annat därför som det här har kallats för privatpolislagen.

Därefter får de frysa bankkontot och beslagta huset för en person som de misstänker för fildelning. I klartext, så är det den som står för abonnemanget bakom ett IP-nummer. Ja alltså, personen och familjen får bo kvar där, men det är belagt med så kallat “kvarstad”, vilket innebär att det i allt väsentligt är taget i beslag. Notera nu att det inte ens gäller personen som är misstänkt för fildelning, utan istället personen bakom det abonnemang som har använts.

Sedan kommer de och knackar på och gör husrannsakan. Det är först då man får reda på att ens bankkonto är frysta. Formellt heter det inte husrannsakan, utan intrångsundersökning, men det är precis samma sak med ett annat namn. Då går de igenom alla datorer, alla backuphårddiskar, alla MP3-spelare, allt. Har du nakenbilder på datorn? Varsågod att titta, Lobbyn, säger riksdagen. Har du privata dagböcker? Varsågod, Lobbyn. Privat surfhistorik? Politiska åsikter? Sexuella preferenser? Kom, kom, ta för er bara, Lobbyn. Inte bara på dina datorer, utan för alla i hela hushållet. Riksdagen är generös, den som inte har något att frukta kan inte ha något att dölja.

Därnäst kommer de med ett utpressningsbrev. Då kräver de dig, eller den barnfamilj som de gjort husrannsakan hos, på tiotusentals eller ibland hundratusentals kronor. Vi vet att det är så, vi har sett deras utpressningsmallar.

Skadeståndet de kräver behöver inte vara pengar de förlorat. Lagen går ifrån en grundprincip i svensk civilrätt om att man bara kan kräva igen faktiska förluster. Lagen tillåter Lobbyn att sätta skadeståndsnivån utifrån “industrins intresse att det inte upprepas” — i klartext, så högt att det skrämmer folk. I allt väsentligt privata straffböter, alltså. Men på hundratusentals kronor i stället för, som är brukligt, hundralappar.

I “vänlighet”, så erbjuder de sig att inte gå till domstol om du betalar halva beloppet inom tio dagar. Om det går till domstol, så hotar de med att du dessutom måste betala deras rättegångskostnader på ytterligare massor. I Danmark, där det här systemet har funnits ett par år, så blir de flesta så rädda att de betalar för att bli av med problemet, oavsett om de har gjort något fel eller inte. Konceptet “rättssäkerhet” existerar inte. Lobbyn är inte ett dugg intresserad av att personen som faktiskt fildelat betalar, de är intresserade av att någon får agera syndabock. Om det är rätt person är inte så viktigt.

Sedan kan man gå till domstol om man trots allt kräver någon form av rättvisa och inte vill betala, utan vill bevisa sin oskuld. Bevisa sin oskuld. Det är inte längre en straffrättslig rättegång, utan en civilrättslig. “Oskyldig till motsatsen bevisats bortom rimligt tvivel” gäller inte. Men — aha! — Lobbyn har ju frusit ens bankkonto. Så det finns inga pengar till försvarare. De pengarna som finns kommer man inte åt.

Slutligen, efter de har dömt någon till enorma skadestånd (eftersom man inte har råd med försvarare), så kan den anklagade barnfamiljen tvingas att själv betala en tidningsannons för att berätta att de blivit dömda. Det här är också något helt nytt, en återinförsel av skampålen, som den dömde dessutom tvingas att betala för.

Man behöver inte någon speciell retorik just nu. Det räcker att berätta rakt upp och ner vad den här lagen innebär. Problemet är snarare att över huvud taget bli trodd.

Några hävdar att den bygger på ett EU-direktiv; att Sverige skulle vara tvingade att införa det här. Det är ren lögn rakt upp och ner. Det har varit hela vägen uppe i EG-domstolen som har tydligt sagt att Sverige inte inte inte måste införa de här galenskaperna. Det är bara regeringens eget ansvar och de har inga att gömma sig bakom.

Privatpolislagen är inte en anti-fildelningslag. Det är en anti-rättssäkerhetslag."

http://rickfalkvinge.se/2009/02/27/valkomna-ombord/

spoonchest
2009-04-01, 12:32
Massa text..

När du skriver att Lobbyn kan göra si och så så ser jag genast framför mig Peter Swartling, Klabbe, och Daniel Breitholz, sitta i mitt kök och fingra på min dator. Vilket gör att det sticker i ögonen ngt fruktansvärt.
Intressant läsning.

Calleman
2009-04-01, 12:35
Någon som har tid och ork att skriva en liten lathund för hur man bör gå tillväga för att kunna tanka riskfritt igen?

coxie
2009-04-01, 12:41
När du skriver att Lobbyn kan göra si och så så ser jag genast framför mig Peter Swartling, Klabbe, och Daniel Breitholz, sitta i mitt kök och fingra på min dator. Vilket gör att det sticker i ögonen ngt fruktansvärt.
Intressant läsning.

Inte jag som skrivit men ja det är utan tvekan en sjuk utveckling av rättssäkerheten och vår rätt till integritet.

porja
2009-04-01, 12:43
Vad hände med Pirate Bay målet? blev dem friade ???

09-04-01, TV4-Debatt om Ipred-lagen - Henrik Pontén, Antipiratbyrån, Magnus Andersson (C) och doktorand Johan Axhamn om Ipred-lagen.

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=743940

Nitrometan
2009-04-01, 12:46

De är inte klara än.

Ch4rles
2009-04-01, 12:47
Domen kommer 17 april

Robert Svensson
2009-04-01, 12:54
Enligt Henrik Pontén, som representerar filmbolagen, kan den som laddar upp en långfilm för spridning på nätet orsaka skador för tiotusentals kronor.

Men tar dom ens sig själva på allvar? Jag laddar ner en ny film som jag kanske, kanske, kanske hade sett på bio annars eller hyrt när den kom ut på hyrdvd. Hur kan dom ens räkna på att alla som tankar en film skulle köpt den annars?
Jag köper film ganska ofta men aldrig ett nysläpp som kostar >200kr.

Idioter.

Det är ju precis det som är så dumt så det liknar inte något. Hade alla som tankar ned sina filmer och annat material, köpt det i stället?

Eh...nja. Knappast skulle jag vilja säga.

Jag tycker det är skitkul att följa Pontèns uttalande om hur de ska kunna stoppa allt. Lycka till!

Hur absurt är det inte, 1 400 000 stycken fildelade förra året (enligt någon länk jag läste här i tråden), det blir omfattande att sätta dit alla dem. :Virro

Nitrometan
2009-04-01, 13:00
Hur absurt är det inte, 1 400 000 stycken fildelade förra året (enligt någon länk jag läste här i tråden), det blir omfattande att sätta dit alla dem. :Virro
Tänk vad mycket pengar de kommer att tjäna. *popcorn*

Nitrometan
2009-04-01, 13:09
Ljudboksförlagen blev först.

http://dn.se/kultur-noje/ljudboksforlag-begar-ut-namn-pa-uppladdare-1.835573

Fem svenska ljudboksförlag – Earbooks, Storyside, Piratförlaget, Bonnier Audio och Norstedts – lämnade under onsdagen in en gemensam ansökan till Solna Tingsrätt om att få ut information om vem som står bakom ett IP-nummer.

Redan på första dagen är Ipred-lagen i full gång.

De fem svenska ljudboksförlagen säger sig ha bevis för att personen bakom IP-numret ägnat sig åt illegal spridning av ljudböcker på internet.

Förlagens ansökan till tingsrätten sker i samförstånd med de sexton författare, vars böcker laddats upp för nedladdning från nätet.

Achryl
2009-04-01, 13:13
Det är ju precis det som är så dumt så det liknar inte något. Hade alla som tankar ned sina filmer och annat material, köpt det i stället?

Eh...nja. Knappast skulle jag vilja säga.

Jag tycker det är skitkul att följa Pontèns uttalande om hur de ska kunna stoppa allt. Lycka till!

I en intervju med rapport idag sade han att:
1. De ska ta det väldigt lugnt med att använda den nya lagen då för kraftig använding skulle belasta rättssystemet för hårt
2. Det är de som laddar ner större volymer som de kommer att koncentrera sig på
3. Enl ponten kommer kriminaliseringen av nerladdningen i sig att minska den, då folk inte gärna vill begå kriminella handlingar, det hade de sett i andra fall

Robert Svensson
2009-04-01, 13:13
Skydda dig mot IPRED-Lagen

Säljes av ipred. Insänd 1 apr 13:50.

http://213.132.112.100/images/35/3571523310.jpg

Pris: - Sundsvall: Visa var

Nu äntligen i lager igen.
Skydda dig mot IPRED-Lagen med vår nydesignade foliehatt.
Skyddar mot IPRED, APB och andra märkliga onaturliga förekomster i vårt solsystem.

Bry dig inte om vad andra säger, Foliehatten fungerar verkligen!

Andra nöjda kunder är: Palmez, GrYm, Pezon68, Rolle, Jonny, Påven ...och även Christer Pettersson hade en. Förr alltså.

Priset är överkomligt, men superhemligt.

Endast svar via ENORMT krypterade mail.

Endast Mail, lånad telefon.

Leech on baby...

:hbang:

Achryl
2009-04-01, 13:14
Någon som har tid och ork att skriva en liten lathund för hur man bör gå tillväga för att kunna tanka riskfritt igen?
Japp efterlyser också detta

egge
2009-04-01, 13:16

Tror inte det är så uppskattat om man kollar igenom kolos regler.

saab900
2009-04-01, 13:19
Ja, inte har King Grub, moderator och allt varit förvånande hjälpsam tidigare i tråden? :D

Omformulera frågan, hur döljer du ditt IP-nummer från tredje part?
Man kan ha fler anledningar till att välja att dölja sitt IP-nummer, olagliga uppsåt behöver inte finnas.

Nu har jag inte längre några torrent-relaterade program på datorn :(
Ska bli spännande att se när första stämningen kommer, och vilken omfattning den gäller.

sascha
2009-04-01, 13:20

"[...]"

http://rickfalkvinge.se/2009/02/27/valkomna-ombord/

Tror inte att jag sett någon missuppfatta och misstolka något så fundamentalt som killen som skrev sammanfattningen gjort.

Nitrometan
2009-04-01, 13:22
Tror inte att jag sett någon missuppfatta och misstolka något så fundamentalt som killen som skrev sammanfattningen gjort.
Nähä. Förutom tonen i inlägget, vilka sakfel kan du belägga honom med?

Tigerkotten
2009-04-01, 13:23
fan, ska man skaffa sig VPN kanske då. 50kr i månaden är ju inte så farligt iaf, någon som har en VPN att rekommendera? Samt är det svårt att hantera den? Klarar man sig 100% då? :)

Ch4rles
2009-04-01, 13:23
Nu har jag inte längre några torrent-relaterade program på datorn :(
Ska bli spännande att se när första stämningen kommer, och vilken omfattning den gäller.

Men torrentprogram är inte olagliga. Allt fler börjar nu använda bittorrent för att sprida data. Spelsidan FZ till exempel. Har för mig att Ubuntu också kan laddas ned via torrent på Canonical. Bittorrent är väldigt praktiskt sätt att ladda ned på, vare sig det är upphovsrättsskyddat eller ej

Nitrometan
2009-04-01, 13:24
3. Enl ponten kommer kriminaliseringen av nerladdningen i sig att minska den, då folk inte gärna vill begå kriminella handlingar, det hade de sett i andra fall
Men rent formellt har det varit kriminellt länge.

sascha
2009-04-01, 13:26
Nähä. Förutom tonen i inlägget, vilka sakfel kan du belägga honom med?

Skummade bara genom det som hastigast, men:

"Sedan kan man gå till domstol om man trots allt kräver någon form av rättvisa och inte vill betala, utan vill bevisa sin oskuld. Bevisa sin oskuld. Det är inte längre en straffrättslig rättegång, utan en civilrättslig. “Oskyldig till motsatsen bevisats bortom rimligt tvivel” gäller inte. Men — aha! — Lobbyn har ju frusit ens bankkonto. Så det finns inga pengar till försvarare. De pengarna som finns kommer man inte åt."

Ponera att du får ett brev från antipiratbyrån. Det står att du ska betala 50,000 kronor till dem, annars kommer stämningsansökan lämnas in. Vad gör du om du inte vill betala dessa pengar? Stämmer antipiratbyrån för att de kräver dig på pengar, eller låter bli att betala och väntar på att de stämmer dig?

Sedan gäller bevisbörderegeln som nämnts tidigare i denna tråd, precis på samma sätt i civilrättsliga mål som brottmål. Bevisvärden och beviskrav kan dock se annorlunda ut.

Nitrometan
2009-04-01, 13:35
Ponera att du får ett brev från antipiratbyrån. Det står att du ska betala 50,000 kronor till dem, annars kommer stämningsansökan lämnas in. Vad gör du om du inte vill betala dessa pengar? Stämmer antipiratbyrån för att de kräver dig på pengar, eller låter bli att betala och väntar på att de stämmer dig?
I Danmark har de sagt i sina kravbrev att folk kan betala hälften av summan med en gång för att undvika att dras inför rätta. De som har dömts hittills i Sverige har dömts på rätt svag bevisning. Iochmed att rätten inte kan så mycket om tekniken kan det bli så. Om du skulle förlora i rätten så får du betala även för motsidan.

Ch4rles
2009-04-01, 13:37
Tydligen (om det inte är ett aprilskämt) har det första ipred-fallet kommit upp i tingsrätten.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2680763.svd

De är snabba, såvida de inte missuppfattat lagen och försöker döma någon retroaktivt

saab900
2009-04-01, 13:39
Men torrentprogram är inte olagliga. Allt fler börjar nu använda bittorrent för att sprida data. Spelsidan FZ till exempel. Har för mig att Ubuntu också kan laddas ned via torrent på Canonical. Bittorrent är väldigt praktiskt sätt att ladda ned på, vare sig det är upphovsrättsskyddat eller ej

Har jag inga program för det kan varken jag eller någon annan ladda ner, därför tog jag bort dom tills man får bättre koll på var gränsen för att åka fast går, känns bättre så.

King Grub
2009-04-01, 13:39
Det där behöver nog inte vara något aprilskämt. Och det är inte retroaktivt om dom anmäler någon som dom haft ögonen på innan lagen trädde i kraft, om personen i fråga fortsätter med sin piratverksamhet nu. Då kan dom ju utnyttja det faktum att dom visste om det tidigare, utan att själva bryta mot några regler.

Hades
2009-04-01, 13:40

Jag kan tänka mig att det inte är någon fara sålänge det inte är filmbolagen eller någon annan grupp som sitter bakom och aktivt försöker sätta dit folk :) Inget hundra dock.

Streaming är aldrig olagligt för den som streamar ner, oavsett om förlagan är lovlig eller olovlig. Det är nämligen inte ett "upphovsrättsligt relevant förfogande" att titta eller lyssna på ett verk. Källa: Propositionen till URL.

Nu är det väl civilmål det är frågan om - kan det bli tal om husrannsakan då, när det inte är fängelsestraff det handlar om? Hursomhelst krävs det en domstolsorder för det.
Man kan väl precis som tidigare få möjlighet att göra en s.k. intrångsundersökning som är en civilrättslig variant av husrannsakan.

saab900
2009-04-01, 13:42
Tydligen (om det inte är ett aprilskämt) har det första ipred-fallet kommit upp i tingsrätten.

De är snabba, såvida de inte missuppfattat lagen och försöker döma någon retroaktivt

Varför inte? De har säkert suttit och letat febrilt de senaste veckorna, och alla fynd de gjort som låg kvar vid midnatt i natt är ju lovliga att kräva ip-nummer på. Antar jag eftersom det inte är bara själva uppläggningen och rippningen som är olaglig utan ett brott begås också varje gång någon laddar ned den.

Mr.Cosybear
2009-04-01, 13:46
Det där behöver nog inte vara något aprilskämt. Och det är inte retroaktivt om dom anmäler någon som dom haft ögonen på innan lagen trädde i kraft, om personen i fråga fortsätter med sin piratverksamhet nu. Då kan dom ju utnyttja det faktum att dom visste om det tidigare, utan att själva bryta mot några regler.

Tror det där är något väldigt många inte vet om, inklusive mig fram till nu...

sascha
2009-04-01, 13:52
I Danmark har de sagt i sina kravbrev att folk kan betala hälften av summan med en gång för att undvika att dras inför rätta. De som har dömts hittills i Sverige har dömts på rätt svag bevisning. Iochmed att rätten inte kan så mycket om tekniken kan det bli så. Om du skulle förlora i rätten så får du betala även för motsidan.

Vad har det med saken att göra? Det finns ingen anledning för dig att stämma Antipiratbyrån för att de kräver dig på betalning - vägra betala istället.

Nitrometan
2009-04-01, 13:54

Som Grubben sa. De har säkert spanat innan och väntat tills nu.

Nitrometan
2009-04-01, 13:55
Vad har det med saken att göra? Det finns ingen anledning för dig att stämma Antipiratbyrån för att de kräver dig på betalning - vägra betala istället.
Jag sa inte att den som hade fått brevet skulle stämma APB. APB stämmer den som vägrar betala. Rätten finner att APB har rätt, personen får betala den summa som APB krävde plus rättegångskostnaderna.

elan
2009-04-01, 13:56
Tror det där är något väldigt många inte vet om, inklusive mig fram till nu...

Hur skulle det annars fungera? Allt man hittar och vill anmäla från och med nu måste man kolla när det först blev tillgängligt? Jag anser det rätt självklart att allt som fortfarande fanns tillgängligjort när klockan blev 00.01 inatt går det att åka dit för, skitsamma om det sedan har legat där en sekund eller hundra veckor.

Mr.Cosybear
2009-04-01, 13:58

Tänkte se så jag förstår det hela rätt.

Om jag för en månad sedan började tanka för första gången i hela mitt liv och APB snappade upp mitt IP-nummer, då för LOTR 1an. Kan de alltså skicka ett kravbrev för LOTR filmen om jag idag laddar ner LOTR 2 idag? Eller kommer det bara ett kravbrev på LOTR 2? Används alltså LOTR 1 bara som ytterligare bevis för att jag fildelar eller blir det ytterligare en film att betala för?

Med andra ord, vilket scenario kommer inträffa?
Scenario 1 - Kravbrev för LOTR 1 och 2
Scenario 2 - Kravbrev för LOTR 2, där LOTR 1 endast använts för att stärka bevisningen.

sascha
2009-04-01, 13:59
Jag sa inte att den som hade fått brevet skulle stämma APB. APB stämmer den som vägrar betala. Rätten finner att APB har rätt, personen får betala den summa som APB krävde plus rättegångskostnaderna.

Ja. Men det jag kommenterade var det som bloggaren hade skrivit om att man för att "skipa rättvisa" stämmer de som kräver en på pengar.

Nitrometan
2009-04-01, 14:02
Ja. Men det jag kommenterade var det som bloggaren hade skrivit om att man för att "skipa rättvisa" stämmer de som kräver en på pengar.

"Sedan kan man gå till domstol om man trots allt kräver någon form av rättvisa och inte vill betala, utan vill bevisa sin oskuld. Bevisa sin oskuld. Det är inte längre en straffrättslig rättegång, utan en civilrättslig. “Oskyldig till motsatsen bevisats bortom rimligt tvivel” gäller inte. Men — aha! — Lobbyn har ju frusit ens bankkonto. Så det finns inga pengar till försvarare. De pengarna som finns kommer man inte åt."

Jag tror inte att han syftar på att nån ska "stämma dem tillbaka" utan att man låter dem ta det till domstolen som de hotar med i brevet.

Ch4rles
2009-04-01, 14:02
Tydligen var det en ftp-server, och ingen torrent som jag först trodde. Ja, dom har nog haft ögonen på den servern ett bra tag.

sascha
2009-04-01, 14:03
Jag tror inte att han syftar på att nån ska "stämma dem tillbaka" utan att man låter dem ta det till domstolen som de hotar med i brevet.

Det han säger sedan om att "bevisa sin oskuld", blir inte mindre felaktigt för det.

MasterChief
2009-04-01, 14:03

Jag tog bort alla mina ljudböcker igår faktiskt. Tänkte att de låg i "högriskzonen". Ska hålla låg profil ett tag och se hur det utvecklas, sen titta över olika lösningar (även köptjänster).

King Grub
2009-04-01, 14:04
Tänkte se så jag förstår det hela rätt.

Om jag för en månad sedan började tanka för första gången i hela mitt liv och APB snappade upp mitt IP-nummer, då för LOTR 1an. Kan de alltså skicka ett kravbrev för LOTR filmen om jag idag laddar ner LOTR 2 idag? Eller kommer det bara ett kravbrev på LOTR 2? Används alltså LOTR 1 bara som ytterligare bevis för att jag fildelar eller blir det ytterligare en film att betala för?

Med andra ord, vilket scenario kommer inträffa?
Scenario 1 - Kravbrev för LOTR 1 och 2
Scenario 2 - Kravbrev för LOTR 2, där LOTR 1 endast använts för att stärka bevisningen.

Du kan bara få kravbreven för nedladdningar som skett efter det att lagen trätt i kraft.

Men i fallet ovan är det antagligen så att det har skett konstant upp/nedladdning från den där IP-adressen sedan länge, och plötsligt vid midnatt blev det tillåtet att begära vem det var som satt bakom den. Hade personen slutat dela ut materialet i går, hade han inte kunnat sättas dit, men fortsatte han, är det ju bara att slå till.

DanielF
2009-04-01, 14:09
Jag tog bort alla mina ljudböcker igår faktiskt. Tänkte att de låg i "högriskzonen". Ska hålla låg profil ett tag och se hur det utvecklas, sen titta över olika lösningar (även köptjänster).

Samma för mig.
Någon som är haj på TOR?

Mr.Cosybear
2009-04-01, 14:10
Du kan bara få kravbreven för nedladdningar som skett efter det att lagen trätt i kraft.

Men i fallet ovan är det antagligen så att det har skett konstant upp/nedladdning från den där IP-adressen sedan länge, och plötsligt vid midnatt blev det tillåtet att begära vem det var som satt bakom den. Hade personen slutat dela ut materialet i går, hade han inte kunnat sättas dit, men fortsatte han, är det ju bara att slå till.

Ok då förstår jag, missförstod din förra post helt fel.

Ch4rles
2009-04-01, 14:11
Men att sitta och radera eller kryptera det man har på hårddisken tycker jag verkar överdrivet, om man inte fortsätter ladda ned offentligt f.r.o.m. idag. Det är ju inte som att de kommer göra random husrannsakan och gå igenom din dator.

Eller ja, det har ju sedan länge varit olagligt att ha upphovsrättsskyddat material på datorn. IPRED gör ju varken till eller från för att åka fast för det, såvida man inte delar ut det.

coxie
2009-04-01, 14:21
Men att sitta och radera eller kryptera det man har på hårddisken tycker jag verkar överdrivet, om man inte fortsätter ladda ned offentligt f.r.o.m. idag. Det är ju inte som att de kommer göra random husrannsakan och gå igenom din dator.

Eller ja, det har ju sedan länge varit olagligt att ha upphovsrättsskyddat material på datorn. IPRED gör ju varken till eller från för att åka fast för det, såvida man inte delar ut det.

Det är inte samma folk som letar efter dig från och med idag. Förr var det polisen som gjorde förundersökningar och hela karusellen. Idag är det ett företag med intressen som leder det hela, ganska stor skillnad och därför tänker jag skydda mig.

De får gärna sitta och försöka knäcka min kryptering/nyckel men enkelt blir det nog inte. Skulle det inte behövas några starkare bevis än att data har flyttats till min ip-adress då skulle jag utan tvekan dra från landet.

Ch4rles
2009-04-01, 14:26
Det är inte samma folk som letar efter dig från och med idag. Förr var det polisen som gjorde förundersökningar och hela karusellen. Idag är det ett företag med intressen som leder det hela, ganska stor skillnad och därför tänker jag skydda mig.

De får gärna sitta och försöka knäcka min kryptering/nyckel men enkelt blir det nog inte. Skulle det inte behövas några starkare bevis än att data har flyttats till min ip-adress då skulle jag utan tvekan dra från landet.

Men det har dem väl inga befogenheter att göra? Det enda de kan göra är att få reda på identiteten på den som laddat ned efter 1 april, och lämna in till tingsrätten eller kontakta personen.

Vad folk än säger så är det inte Gestapo eller KGB. Det upphovsrättskyddade man har på datorn är precis lika riskabelt att ha som det var igår, sålänge du håller det för dig själv.

MasterChief
2009-04-01, 14:29

Klargörande. Jag tog alltså bort torrentfilerna. Inte själva krejjerna. :)

Ch4rles
2009-04-01, 14:33
Klargörande. Jag tog alltså bort torrentfilerna. Inte själva krejjerna. :)

:thumbup: De är iofs inte olagliga att ha på datorn, men skulle man råka klicka på dem är man kriminell. Lite lustigt egentligen.

coxie
2009-04-01, 14:36
Men det har dem väl inga befogenheter att göra? Det enda de kan göra är att få reda på identiteten på den som laddat ned efter 1 april, och lämna in till tingsrätten eller kontakta personen.

Vad folk än säger så är det inte Gestapo eller KGB. Det upphovsrättskyddade man har på datorn är precis lika riskabelt att ha som det var igår, sålänge du håller det för dig själv.

Jag vet inte exakt vad som krävs för en intrångsundersökning men jag tänker inte kasta ut nära 50 Tb med data för att jag får ett kravbrev hem med hot om intrångsundersökning. Dessutom är det inte ens min möjlighet till fildelning av filmer/musik som jag är arg över att förlora, det är det sjuka sätt som vår stat har godkänt.

Jag vill inte vara övervakad av en privatpolis med vinstintressen.

KlopFer
2009-04-01, 14:41
Piratpartiet får min röst :) LÄTT

CiCoro
2009-04-01, 14:50
Så ja, kort sagt, hur gör de flesta av er nu då?

Spiffy
2009-04-01, 14:50
Det parti som går till val med att man ska ta bort ipred lagen lär ju få en jävla massa extra röster.
Tex Sverigedemokraterna. Nog många som skulle rösta på dom och inte bry sig om att deras andra mindre vettiga ståndpunkter

Ch4rles
2009-04-01, 14:54
Så ja, kort sagt, hur gör de flesta av er nu då?

Jag fortsätter som jag alltid gjort. Just nu åker Red Dwarf S03E02 ned i expressfart! Hetare grejer lär jag använda OneSwarm till, men det är sällan jag laddar sådant. Det skulle vara 30 Rock isåfall...

CiCoro
2009-04-01, 15:10
Okej, jag väntar på fler svar. Men av er kunniga, vill ha något som döljer min ip, har för mig att ipredator gör det men det funkar bara på piratebay? Vad är enklast, effektivt och billigt att skaffa om man vill dl från olika ställen? Detta oneswarm, är det en vanligt nedladdningsklient, men som döljer ipn eller vad?

Hades
2009-04-01, 15:12
Det parti som går till val med att man ska ta bort ipred lagen lär ju få en jävla massa extra röster.
Tex Sverigedemokraterna. Nog många som skulle rösta på dom och inte bry sig om att deras andra mindre vettiga ståndpunkter

IPRED är fortfarande ett EG-direktiv som Sverige är skyldigt att införliva i svensk rätt. Det är inte ett påhitt från de svenska partierna. Visst kan vi vägra, men då följer saftiga skadestånd och det är inte alls omöjligt att rättighetsinnehavarna ändå kan stödja sig direkt på direktivet. Vi har valt att vara med i EU, och vi kan inte välja vilka regler vi ska följa.

Doctor Snuggles
2009-04-01, 15:17
IPRED är fortfarande ett EG-direktiv som Sverige är skyldigt att införliva i svensk rätt. Det är inte ett påhitt från de svenska partierna. Visst kan vi vägra, men då följer saftiga skadestånd och det är inte alls omöjligt att rättighetsinnehavarna ändå kan stödja sig direkt på direktivet. Vi har valt att vara med i EU, och vi kan inte välja vilka regler vi ska följa.

Inte riktigt. Det som EU kräver är ordentligt lindrigare än det som genomdrivits här.

Solros
2009-04-01, 15:19
Känns som gjort för bedrägeriverksamhet. Bara att skicka ut lite papper med APBs logga på och kräva runt 25.000, annars domstol!:devil:

saab900
2009-04-01, 15:23
Jag vet inte exakt vad som krävs för en intrångsundersökning men jag tänker inte kasta ut nära 50 Tb med data för att jag får ett kravbrev hem med hot om intrångsundersökning. Dessutom är det inte ens min möjlighet till fildelning av filmer/musik som jag är arg över att förlora, det är det sjuka sätt som vår stat har godkänt.

Jag vill inte vara övervakad av en privatpolis med vinstintressen.

När det var som mest på tapeten innan omröstningen i riksdagen gällde väl att intrångsundersökning kunde ske utan din vetskap. Du får inte reda på att dina personuppgifter lämnats ut förrän efter en månad, och under tiden kan de samla bevis. Eller blev det ändrat?

Håller med dig fullständigt om att det är sjukt att privata företag får polisiära befogenheter. När vi ändå är inne på den stigen kan vi lika gärna bilda medbrogargarden som löser mängdbrott som cykelstölder, vandalisering och bilinbrott, som polisen också saknar resurser att lösa. Det skulle göra betydligt mer nytta i samhället än IPRED-lagen.

Pqman
2009-04-01, 16:17
Vad spelar det för roll om det är APB eller polisen som gör förundersökningarna?

Hur skulle ni reagera om polisen skulle börja lägga ned större resurser på fildelningsbrott, skulle ni gnälla mindre då? ;)

hahavaffan
2009-04-01, 16:21

Jag vill inte vara övervakad av en privatpolis med vinstintressen.Sitter du verkligen med 50 TB data? Hur ser en sån setup ut hos en privatperson?

Håller med, det är fan inte vettigt nånstans att företag får dessa befogenheter :(

Dela på en seedbox någon?

saab900
2009-04-01, 16:21
Vad spelar det för roll om det är APB eller polisen som gör förundersökningarna?

Hur skulle ni reagera om polisen skulle börja lägga ned större resurser på fildelningsbrott, skulle ni gnälla mindre då? ;)

Ja, jag skulle gnälla mycket mindre då. Du måste väl ändå förstå skillnaden på att polisen utreder någonting, och om ett privat företag med vinstintresse i frågan gör det.

coxie
2009-04-01, 16:22
När det var som mest på tapeten innan omröstningen i riksdagen gällde väl att intrångsundersökning kunde ske utan din vetskap. Du får inte reda på att dina personuppgifter lämnats ut förrän efter en månad, och under tiden kan de samla bevis. Eller blev det ändrat?

Håller med dig fullständigt om att det är sjukt att privata företag får polisiära befogenheter. När vi ändå är inne på den stigen kan vi lika gärna bilda medbrogargarden som löser mängdbrott som cykelstölder, vandalisering och bilinbrott, som polisen också saknar resurser att lösa. Det skulle göra betydligt mer nytta i samhället än IPRED-lagen.

Jo samla bevis externt kan de säkert göra, men kommer de hem till mig och vill ta mina datorer utan backup från polis och giltiga dokument från domstol så kommer jag självklart bara skratta dem i ansiktet och smälla igen dörren.

Får det utföras en intrångsundersökning i mitt hem utan min vetskap så är en vettig kryptering av mina diskar ännu viktigare.

Pqman
2009-04-01, 16:25
Ja, jag skulle gnälla mycket mindre då. Du måste väl ändå förstå skillnaden på att polisen utreder någonting, och om ett privat företag med vinstintresse i frågan gör det.Att det privata företaget med vinstintresse av naturliga orsaker skulle vara mer angelägna att rättvisa skippas och därmed införskaffa starkare bevisföring än poliser som hellre sitter på ett fik och dricker kaffe än jagar pirater? :D

hahavaffan
2009-04-01, 16:26
Får det utföras en intrångsundersökning i mitt hem utan min vetskap så är en vettig kryptering av mina diskar ännu viktigare.Får detta göras? Eller missuppfattar jag innebörden... får dom utan att meddela mig, och utan att jag är hemma, gå in i mitt hem och glo igenom min dator?

King Grub
2009-04-01, 16:35
Det verkar inte roligare.

Intrångsundersökning - skyddsåtgärd mot olaglig kopiering
För att stärka skyddet för den som har upphovsrätt exempelvis till datorprogram eller musik finns en möjlighet att ansöka om intrångsundersökning hos den som på goda grunder misstänks för olovlig kopiering.

Sedan 1990-talet har det olovliga kommersiella utnyttjandet av andras verk, produkter och varumärken ökat. Eftersom det dåvarande regelverket inte gav rättighetsinnehavaren tillräckliga skyddsmöjligheter, infördes den 1 januari 1999 en ny skyddsåtgärd, intrångsundersökning. Åtgärden innebär att rättighetsinnehavaren kan begära att det görs en undersökning för att säkra bevis hos någon som på goda grunder misstänks ha gjort intrång i en immateriell rättighet. Det är alltid domstol som fattar beslut om att intrångsundersökning ska få göras. Den bevisning som säkrats vid undersökningen kan användas av rättighetsinnehavaren i en eventuell domstolsprocess mot den som misstänks för olovlig kopiering.

På grundval av domstolsbeslutet om intrångsundersökning har kronofogdemyndigheten en lagstadgad skyldighet att verkställa intrångsundersökningen.

http://www.kronofogden.se/infotext/intrangsundersokning.4.5098f9104ec1b57328000516.ht ml

CrazyJoeDavola
2009-04-01, 16:40
Hur var det, skulle man som privatperson bli kontaktad av ISP/Domstol om det är någon som kräver ut uppgifter av ISP:n?

Lite obehagligt annars att andra kan samla massor med uppgifter och data och lagra denna information i register om medborgarna utan att meddela att så har gjorts?

hahavaffan
2009-04-01, 16:45
Det verkar inte roligare.
http://www.kronofogden.se/infotext/intrangsundersokning.4.5098f9104ec1b57328000516.ht mlDet är ju sinnesjukt. Man kanske ska byta lås till lägenehten utan att meddela hyresvärden.

coxie
2009-04-01, 16:46
Sitter du verkligen med 50 TB data? Hur ser en sån setup ut hos en privatperson?

Håller med, det är fan inte vettigt nånstans att företag får dessa befogenheter :(

Dela på en seedbox någon?

Jag har ungefär 53 Tb utrymme totalt spritt över 3 filservrar, htpc, speldator och jobbdatorer (men här har jag inga "semesterfilmer") samt en laptop här hemma Lite av datan är operativsystem, program osv men i sammanhanget är det försumbart. Det är inte dyrt med utrymme idag mycket billigare än att köpa det man vill ha i affären. Jag kommer sluta fildela när det kommer en vettig lösning där jag kan streama/tanka alla filmer/serier i full HD samma dag som biograferna plockar ner filmen. Fildelning idag är inte bara billigare, det är också 100 ggr smidigare än att behöva springa till affären. Att man även slipper dras med skivor, fodral och annat bös som ska ställas i en massa hyllor/garderober är gott som satan.

Spel köper jag oftast då jag är rätt restriktiv med det jag vill spela och vill stödja speltillverkare som gör bra spel. Program kör jag mest Open-Source då jag kör Linux på allt förutom jobbdatorerna.

Setupen är väl inget speciellt nu när man kan köpa kontrollerkort för några hundralappar och diskar kostar under tusenlappen/Tb. Jag har inte direkt Core i7 processor och quad-SLI i datorerna utan det är byggda så billigt som möjligt. Sedan kör jag några externa diskar med främst för att jag inte orkar bygga en till dator.

Nitrometan
2009-04-01, 16:47
Hur var det, skulle man som privatperson bli kontaktad av ISP/Domstol om det är någon som kräver ut uppgifter av ISP:n?
Ja, men först efter en månad.

CrazyJoeDavola
2009-04-01, 16:47
Det är ju sinnesjukt. Man kanske ska byta lås till lägenehten utan att meddela hyresvärden.

http://www.76an.se/images/kofot.jpg
http://www.ostran.se/var/ostran/storage/images/oestran/nyheter/kalmar/tror_paa_faellande_dom_mot_the_pirate_bay__1/ponten/4120758-1-swe-SE/ponten_article_large.jpg

King Grub
2009-04-01, 16:48
Det är ju sinnesjukt. Man kanske ska byta lås till lägenehten utan att meddela hyresvärden.

Det hjälper väl inte. Finns det domstolsbeslut, tillkallar dom väl bara låssmed och dyrkar upp dörren.

coxie
2009-04-01, 16:49
Det blir verkligen värre och värre för varje sak man får veta om deras rättigheter. Så jävla fel att jag kokar av ilska för var sak man får veta.

Får bara hoppas att mina diskar är krypterade innan dom får för sig att titta in. Jag hoppas verkligen att det är polis som genomför det hela, vem vet annars hur mycket dom får för sig att "hitta" hemma hos mig.

Pqman
2009-04-01, 16:52
Det är ju sinnesjukt. Man kanske ska byta lås till lägenehten utan att meddela hyresvärden.Helt sjukt att ens hem kan bli genomsökt för bevis när man begått kriminella gärningar!! ;)

hahavaffan
2009-04-01, 16:55
Jag har ungefär 53 Tb utrymme totalt spritt över 3 filservrar, htpc, speldator och jobbdatorer (men här har jag inga "semesterfilmer") samt en laptop här hemma Lite av datan är operativsystem, program osv men i sammanhanget är det försumbart. Det är inte dyrt med utrymme idag mycket billigare än att köpa det man vill ha i affären. Jag kommer sluta fildela när det kommer en vettig lösning där jag kan streama/tanka alla filmer/serier i full HD samma dag som biograferna plockar ner filmen. Fildelning idag är inte bara billigare, det är också 100 ggr smidigare än att behöva springa till affären. Att man även slipper dras med skivor, fodral och annat bös som ska ställas i en massa hyllor/garderober är gott som satan.

Spel köper jag oftast då jag är rätt restriktiv med det jag vill spela och vill stödja speltillverkare som gör bra spel. Program kör jag mest Open-Source då jag kör Linux på allt förutom jobbdatorerna.

Setupen är väl inget speciellt nu när man kan köpa kontrollerkort för några hundralappar och diskar kostar under tusenlappen/Tb. Jag har inte direkt Core i7 processor och quad-SLI i datorerna utan det är byggda så billigt som möjligt. Sedan kör jag några externa diskar med främst för att jag inte orkar bygga en till dator.Okej nice, bra svar :D Vad kör du för kryptering/program? Eller tänker köra?

Det hjälper väl inte. Finns det domstolsbeslut, tillkallar dom väl bara låssmed och dyrkar upp dörren.Det är ju helt efterblivet. 4096bitars kryptering på leechdiskarna då...

Hades
2009-04-01, 16:55
Det blir verkligen värre och värre för varje sak man får veta om deras rättigheter. Så jävla fel att jag kokar av ilska för var sak man får veta.

Får bara hoppas att mina diskar är krypterade innan dom får för sig att titta in. Jag hoppas verkligen att det är polis som genomför det hela, vem vet annars hur mycket dom får för sig att "hitta" hemma hos mig.

Kronofogdemyndigheten precis som tidigare.

hahavaffan
2009-04-01, 16:56
Helt sjukt att ens hem kan bli genomsökt för bevis när man begått kriminella gärningar!! ;)Hehe... när man säger det sådär är det inte lika sjukt. Men att ett jävla vinstdrivande storföretag ska få befogenheter att göra det, p.g.a. nåt så oskyldigt som att man laddat ner ett par ljudböcker är fan inte normalt.

saab900
2009-04-01, 16:57
Att det privata företaget med vinstintresse av naturliga orsaker skulle vara mer angelägna att rättvisa skippas och därmed införskaffa starkare bevisföring än poliser som hellre sitter på ett fik och dricker kaffe än jagar pirater? :D

Men vad är det du inte förstår? :D

Klart att företaget med vinstintresse sitter och jagar fildelare med blåslampa, eftersom de tjänar pengar på att lyckas kräva folk på pengar. Bevisen hittills som krävs är ju minst sagt svaga, t ex en skärmdump från DC++. Polisen har varken resurser eller något eget intresse av att sätta dit fildelare. Hade de haft resurserna hade de fortfarande inte haft det privata intresset i frågan. Vad skulle hända om trafikpolisen fick provision på fortkörningsböter? Där har de resurser, och får i så fall egenintresset därutöver. Tror fan att de skulle vara ute med lasern betydligt oftare då. Och pengarna vi snackar om i fildelningsfrågan är oändligt mycket större.

Tycker du inte själv att det är oroande att privata aktörer får polisiära befogenheter?

Hades
2009-04-01, 17:00
Nu får gärna någon förtydliga begreppet "polisiära befogenheter" så jag kan hänga med i diskussionen.

Pqman
2009-04-01, 17:10
Men vad är det du inte förstår? :D

Klart att företaget med vinstintresse sitter och jagar fildelare med blåslampa, eftersom de tjänar pengar på att lyckas kräva folk på pengar. Bevisen hittills som krävs är ju minst sagt svaga, t ex en skärmdump från DC++. Polisen har varken resurser eller något eget intresse av att sätta dit fildelare. Hade de haft resurserna hade de fortfarande inte haft det privata intresset i frågan. Vad skulle hända om trafikpolisen fick provision på fortkörningsböter? Där har de resurser, och får i så fall egenintresset därutöver. Tror fan att de skulle vara ute med lasern betydligt oftare då. Och pengarna vi snackar om i fildelningsfrågan är oändligt mycket större.

Tycker du inte själv att det är oroande att privata aktörer får polisiära befogenheter?Du vill alltså att polisen ska sköta bevisföringen eftersom du anser att dom skulle göra ett sämre jobb och du därmed skulle sitta säkrare.

Om det finns ett egenintresse i att utföra ett jobb bra är man olämplig att utföra det? :D

saab900
2009-04-01, 17:23
Du vill alltså att polisen ska sköta bevisföringen eftersom du anser att dom skulle göra ett sämre jobb och du därmed skulle sitta säkrare.

Om det finns ett egenintresse i att utföra ett jobb bra är man olämplig att utföra det? :D

Nej, jag vill inte att polisen ska sköta jobbet för att mindre skulle bli gjort, jag vill att polisen ska sköta jobbet för att garantera rättssäkerheten och för att det traditionellt av mycket vettiga anledningar finns en poliskår som löser brott utan egenintresse av detta.

Du kan hindras från att delta i rättegångar och utredningar om det föreligger risk för jäv.

Och polisen sköter aldrig bevisförande, det är en åklagare som gör, även i detta fallet. Polisens uppgift är att utreda och samla in bevis. Problemet är att företagen får alldeles för stora befogenheter. Om någon laddar hem på ditt trådlösa nätverk får du problem. Läs den gamla tråden om IPRED, så att du får en uppfattning om vad det handlar om, jag tänker inte sitta och förklara på flera sidor för någon som kommer med billiga argument utan att vara insatt i frågan.

coxie
2009-04-01, 17:25
Pqman är väl antagligen Herr Pontén/annan random individ som sålt sin själ till Borg eller sarkastisk.

Angående kryptering är jag ingen expert men enligt mina mindre undersökningar verkar följande vara säkert nog samtidigt som det är sjukt enkelt att fixa:

Hash Algoritm: Whirlpool
Krypterings Algoritm: AES-Twofish-Serpent

Till detta kör man hidden volumes och hidden OS volume och allt körs med Truecrypt.

coxie
2009-04-01, 17:30
Glömde säga att jag kör starka, 50+ tecken nycklar som aldrig kommer ligga hemma när jag inte är där. Backup på dessa kommer från och med i morgon finnas gömda på ett förhoppningsvis säkert ställe.

Pqman
2009-04-01, 17:43
Nej, jag vill inte att polisen ska sköta jobbet för att mindre skulle bli gjort, jag vill att polisen ska sköta jobbet för att garantera rättssäkerheten och för att det traditionellt av mycket vettiga anledningar finns en poliskår som löser brott utan egenintresse av detta.

Du kan hindras från att delta i rättegångar och utredningar om det föreligger risk för jäv.

Och polisen sköter aldrig bevisförande, det är en åklagare som gör, även i detta fallet. Polisens uppgift är att utreda och samla in bevis. Problemet är att företagen får alldeles för stora befogenheter. Om någon laddar hem på ditt trådlösa nätverk får du problem. Läs den gamla tråden om IPRED, så att du får en uppfattning om vad det handlar om, jag tänker inte sitta och förklara på flera sidor för någon som kommer med billiga argument utan att vara insatt i frågan.På vilket sätt påverkas rättsäkerheten av vem som samlar in bevisen? Domen faller ju i rättegången.

Jäv i detta fallet skulle snarare handla om ifall intresseorganisationerna bestämde domen än att dom samlar bevis.

Du har fortfarande inte kommit med en rimlig förklaring till varför intresseorganisationerna inte skulle kunna samla bevis. Bortsett från att dom skulle vara noggrannare än polisen vilket du inte vill då risken att du åker dit ökar.

Tror du att du hittills gett intryck av att vara insatt i frågan? ;)

coxie
2009-04-01, 17:49
På vilket sätt påverkas rättsäkerheten av vem som samlar in bevisen? Domen faller ju i rättegången.

Jäv i detta fallet skulle snarare handla om ifall intresseorganisationerna bestämde domen än att dom samlar bevis.

Du har fortfarande inte kommit med en rimlig förklaring till varför intresseorganisationerna inte skulle kunna samla bevis. Bortsett från att dom skulle vara noggrannare än polisen vilket du inte vill då risken att du åker dit ökar.

Plantering/förfalskning av bevis är väl det jag är mest rädd för, sedan är det mycket principiellt då jag anser att privata aktörer med vinstintressen inte ska ha en makten i ett demokratiskt och välutvecklat samhälle.

Trance
2009-04-01, 17:55
Helt sjukt att ens hem kan bli genomsökt för bevis när man begått kriminella gärningar!! ;)

Misstänkt för att ha begått kriminella handlingar baserat på data insamlat av en privat intresseorganisation. Jobbigt när de snor alla datorer för någon som råkade ha lite för lätt lösenord på sitt trådlösa.

saab900
2009-04-01, 17:58
På vilket sätt påverkas rättsäkerheten av vem som samlar in bevisen? Domen faller ju i rättegången.

Tycker du själv att det låter rättssäkert när du kan fällas i en rättegång på ett bevis insamlat av ett privat företag föreställande en skärmdump på ett DC++- fönster där din ip-adress står bland de som laddar ned filen?

1. Hur lätt är det inte att göra en övertygande bild i Photoshop innehållande din ip-adress? Ökar risken att detta händer om ett företag kan tjäna ett par hundra tusen på det? I Danmark som har haft motsvarande lag en tid har det uppstått hela advokatbyråeer som livnär sig på att spåra upp nedladddare, och ju högre beloppen blir, desto mer tjänar dessa. Det är oundvikligt att någon kommer på idéen att förfalska bevis, speciellt när det är så lätt.

2. Vad säger att det är du som sitter bakom ip-adressen även om bilden är äkta. Är det ett trådlöst nätverk kan det vara din granne eller random tjomme i en bil utanför med en laptop. Det kan vara någon som skaffat sig tillgång till din dator som laddar ned. Fartkamerabilder där inte fortköraren säkert kan idebtifieras kan inte rendera bilens ägare böter, eftersom det inte räcker som bevis att ägaren körde vid tillfället. Men i det här fallet är det helt OK att fälla någon på bara ett ip-nummer, trots att vem som helst skulle kunant sitta vid datorn, eller inte ens behöver sitta vid samma dator.

Jag är nog mer insatt än dig.

sascha
2009-04-01, 18:04
Men hallåååååååååååååååååååååååååå. Varför tror alla att en skärmdump ska räcka? Visst kan jag tänka mig att domstolarna kan behöva ett prejudikat beträffande bevisvärde och så vidare, men vi får komma ihåg att det överlag inte är några inkompetenta människor som sitter och dömer. Det är klart att det konsulteras med experter för att fastställa att saker och ting går att lita på.

coxie
2009-04-01, 18:05
Nej nu är det dags att ta fram en flaska sprit och dränka sin sorger. Tur att man fortfarande får göra detta, vem vet snart kanske vi inte får dricka sprit i hemmet?

coxie
2009-04-01, 18:07
Men hallåååååååååååååååååååååååååå. Varför tror alla att en skärmdump ska räcka? Visst kan jag tänka mig att domstolarna kan behöva ett prejudikat beträffande bevisvärde och så vidare, men vi får komma ihåg att det överlag inte är några inkompetenta människor som sitter och dömer. Det är klart att det konsulteras med experter för att fastställa att saker och ting går att lita på.

Om jag inte är helt missinformerad så har detta räckt förut och nej jag tror inte alla i en domstol är insatta i hur fildelning fungerar och vad som krävs för att bevisa att det verkligen utförts.

Sedan att det är numer marknadsdomstolen som håller så behövs inte samma typ av bevis.

sascha
2009-04-01, 18:13
Om jag inte är helt missinformerad så har detta räckt förut och nej jag tror inte alla i en domstol är insatta i hur fildelning fungerar och vad som krävs för att bevisa att det verkligen utförts.

Sedan att det är numer marknadsdomstolen som håller så behövs inte samma typ av bevis.

Bara för att det räckt förut så innebär det inte att det räcker idag. Juridik utvecklas, nämligen. Står det klart för rätten att skärmdumpar lätt kan manipuleras, så kommer bevisvärdet på dessa att sjunka. Varför är inte alla i en domstol insatta i hur fildelning fungerar? Givetvis är det så att en viss okunskap hänger över domstolsväsendet just nu, men så är det när det handlar om nya frågor. Så var det även med fingeravtrycket som förut ansågs ha ett enormt högt (i princip hundraprocentigt) bevisvärde. Märk väl att nämndemän inte är med i dessa typer av förhandlingar.

Är det MD som har hand om dessa fall? Låter ineffektivt. Var kan jag läsa om det?

Pqman
2009-04-01, 18:16
Misstänkt för att ha begått kriminella handlingar baserat på data insamlat av en privat intresseorganisation. Jobbigt när de snor alla datorer för någon som råkade ha lite för lätt lösenord på sitt trådlösa.Data som av domstol anses tillräckligt stark för den typen av åtgärder, ja. Misstänks ditt hem eller dina datorer vara en brottsplats är det inte mer än rätt att man gör ett litet besök, tycker du inte?

Sedan att det är numer marknadsdomstolen som håller så behövs inte samma typ av bevis.Kan du länka till ett tidigare fall där skärmdumpar används som avgörande bevismaterial?

Att domstolen inte nödvändigtvis är insatta i fildelning innebär inte att dom inte inser att skärmdumpar kan förfalskas.

muscleman
2009-04-01, 18:22
Hur är det med att "ladda" ner från youtube?
Finns ju program där man kan söka på en låt, och sedan ladda ner det
på sin dator.
Är det lagligt?
Mvh

Musselbank
2009-04-01, 18:35
Det här med en seedbox (hyrd dator / del av dator i annat land som kör torrentprogram som man sen tex FTP:ar till och från) verkar inte så dumt, men aningen kostsamt jämfört med gratis. Men det borde väl funka bra att slå sig ihop några stycken goa vänner på en seedbox, för att bryta ned månadskostnaden lite?

Hades
2009-04-01, 18:39
På vissa av er låter det som om det vore något nytt att enskilda får samla bevisning i civilrättsliga mål. Mest av allt låter det som om ni är sura över att den vars verk ni har laddat ner utan att betala ersättning kan få veta vilka ni är.

MasterChief
2009-04-01, 18:41
Här finns statistik på hur den totala trafiken ser ut på nätet i Sverige:
http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/

Ser ut som det går ner faktiskt jämfört med förra veckan.

Swebits har tappat rejält med trafik.

Ch4rles
2009-04-01, 19:10
Här finns statistik på hur den totala trafiken ser ut på nätet i Sverige:
http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/

Ser ut som det går ner faktiskt jämfört med förra veckan.

Swebits har tappat rejält med trafik.

Väldigt intressant! Trafiken ökar stadigt från klockan sex imorse, spännande om den kommer tillbaka till normalnivå. Var inte så värst mycket paniktankning innan midnatt som jag trodde

CiCoro
2009-04-01, 19:11
Vilken fin graf :)..störtade ner vid midnatt och börjar öka rätt fort!

Doctor Snuggles
2009-04-01, 19:23
På vissa av er låter det som om det vore något nytt att enskilda får samla bevisning i civilrättsliga mål. Mest av allt låter det som om ni är sura över att den vars verk ni har laddat ner utan att betala ersättning kan få veta vilka ni är.

Ja, för det är verkligen det som det handlar om. Kanske man borde tänkt likadant i skivaffärer när man införde gratislyssning!? "Djävla tjyvar som lyssnar på min skiva gratis." Och det är verkligen upphovsrättsinnehavarna som främst är ute efter fildelarna, inte skivbolagen. Right.
Kanske därför skivbolagen också inte tog en del av konsertintäkter förut heller - "det är ju klart att ungarna ska få lyssna på konserter gratis (läs: utan att vi får något av kakan)".

David Brent
2009-04-01, 19:27
Ja, för det är verkligen det som det handlar om. Kanske man borde tänkt likadant i skivaffärer när man införde gratislyssning!? "Djävla tjyvar som lyssnar på min skiva gratis." Och det är verkligen upphovsrättsinnehavarna som främst är ute efter fildelarna, inte skivbolagen. Right.
Kanske därför skivbolagen också inte tog en del av konsertintäkter förut heller - "det är ju klart att ungarna ska få lyssna på konserter gratis (läs: utan att vi får något av kakan)".

Blir inte artisten av med upphovsrätten i samma sekund som de skriver på sitt skivkontrakt?

Trance
2009-04-01, 19:33
Data som av domstol anses tillräckligt stark för den typen av åtgärder, ja. Misstänks ditt hem eller dina datorer vara en brottsplats är det inte mer än rätt att man gör ett litet besök, tycker du inte?

Vad för bevis och brottsgrad anser du vara rimliga för en husrannsakan?

Kan du länka till ett tidigare fall där skärmdumpar används som avgörande bevismaterial?
Att domstolen inte nödvändigtvis är insatta i fildelning innebär inte att dom inte inser att skärmdumpar kan förfalskas.

Hip hip hora-fallet är inte direkt okänt...

Pqman
2009-04-01, 19:34
Ja, för det är verkligen det som det handlar om. Kanske man borde tänkt likadant i skivaffärer när man införde gratislyssning!? "Djävla tjyvar som lyssnar på min skiva gratis."Nej, för den sortens exponering lämnar ett sug efter originalprodukten och är alltså inte på något sätt likgiltigt med att tanka ned hela albumet på TPB. ;) Och det är verkligen upphovsrättsinnehavarna som främst är ute efter fildelarna, inte skivbolagen. Right.
Kanske därför skivbolagen också inte tog en del av konsertintäkter förut heller - "det är ju klart att ungarna ska få lyssna på konserter gratis (läs: utan att vi får något av kakan)".Vad har det med saken att göra, vem det är som är ute efter fildelarna?

David Brent
2009-04-01, 19:38
Vad för bevis och brottsgrad anser du vara rimliga för en husrannsakan?

Hip hip hora-fallet är inte direkt okänt...

Ja men det var väl inte bara skärmdumparna?

"I polisförhör i februari erkände den åtalade att han hade laddat ner tjugofem filmer från en namngiven knutpunkt på nätet - Valhall - och gick med på att 10 000-12 000 kr i böter kunde vara ett rimligt straff. "

http://sydsvenskan.se/sverige/article122820/Fler-fragor-an-svar-pa-forsta-rattegangen-om-fildelning.html

Sen vart han ju friad i hovrätten.

Pqman
2009-04-01, 19:38
Vad för bevis och brottsgrad anser du vara rimliga för en husrannsakan?Det är inte min uppgift att avgöra. Men om man ser att stora mängder barnpornografi sprids från en viss IP-address kanske det är lämpligt att göra ett litet ingrepp. ;)
Hip hip hora-fallet är inte direkt okänt...Det här fallet menar du? ;)
http://www.realtid.se/ArticlePages/200610/02/20061002184041_Realtid166/20061002184041_Realtid166.dbp.asp

Trance
2009-04-01, 19:43
Ja men det var väl inte bara skärmdumparna?

"I polisförhör i februari erkände den åtalade att han hade laddat ner tjugofem filmer från en namngiven knutpunkt på nätet - Valhall - och gick med på att 10 000-12 000 kr i böter kunde vara ett rimligt straff. "

http://sydsvenskan.se/sverige/article122820/Fler-fragor-an-svar-pa-forsta-rattegangen-om-fildelning.html

Sen vart han ju friad i hovrätten.

Hans polisförhör är inte relevant. Vad var det mer än skärmdumpen som användes som bevis mot honom i domstolen?

Visst blev han frikänd senare men det spelar mindre roll, att man inte kan bli fälld med hjälp av en skärmdump spelar mindre roll om den kan var till bas för en husrannsakan.

Trance
2009-04-01, 19:46
Det är inte min uppgift att avgöra. Men om man ser att stora mängder barnpornografi sprids från en viss IP-address kanske det är lämpligt att göra ett litet ingrepp. ;)

Ja, barnpornografi är ett rimligt brott och om polisen övervakar trafiken så är det inte helt orimligt. Men det var inte det jag frågade.

Det här fallet menar du? ;)
http://www.realtid.se/ArticlePages/200610/02/20061002184041_Realtid166/20061002184041_Realtid166.dbp.asp

Jag är väldigt medveten han han blev friad i högre instans. Poängen är dock att det har använts som bevismaterial och inte helt orimligt att det eller liknande kommer att användas som bevismaterial för husrannsakan.

David Brent
2009-04-01, 19:52
Hans polisförhör är inte relevant. Vad var det mer än skärmdumpen som användes som bevis mot honom i domstolen?

Visst blev han frikänd senare men det spelar mindre roll, att man inte kan bli fälld med hjälp av en skärmdump spelar mindre roll om den kan var till bas för en husrannsakan.

Jag får erkänna att jag inte var insatt, ville bara minnas att han erkänt tidigare och att det var därför.

Men jag håller helt klart med dig, det är ingen bra situation, så lätt som skärmdumpar kan skapas / manipuleras.

Osten80
2009-04-01, 19:54
Ni som i er naivitet inte tror att det här kommer att missbrukas på alla möjliga sätt och vis, kommer nog att få ändra er så småningom. Vänta bara.

Ch4rles
2009-04-01, 19:59
22:40 Kvällsöppet med Ekdal, debatt mellan Henrik Pontén och Rick Falkvinge. Det lär väl inte sägas något som inte sagts tusen gånger dock.

coxie
2009-04-01, 20:04
Ni som i er naivitet inte tror att det här kommer att missbrukas på alla möjliga sätt och vis, kommer nog att få ändra er så småningom. Vänta bara.

Jupp, det ska bi kul att se hur det blir i framtiden.

Vågar inte skriva mer, är rött full och det gör det svårt att håla en rimlig nivå.

Doctor Snuggles
2009-04-01, 20:05
Nej, för den sortens exponering lämnar ett sug efter originalprodukten och är alltså inte på något sätt likgiltigt med att tanka ned hela albumet på TPB. ;)

Jaså, det säger du. Nu råkar det vara så att enligt den största och mest långtgående studien som utförts av en oberoende vetenskaplig institution säger tvärtom, nämligen att för varje x antal låtar som man laddar ner så köper man y*x låtar (minns inte siffrorna med tror det var nåt i storleksordningen x=10 och y=0.4). D.v.s. stora fildelare handlar mer musik, inte mindre.
Faktum är att huvudelen av alla jag pratat med eller läst om laddar till stor del ner saker för att "prova". Mycket ligger kvar på hårddisken för att man inte ids rensa ut, eller så försvinner det efter en eller några lyssningar. Annan musik istället växer i styrka och genererar ett intresse för artisten som man i annat fall mycket osannolikt skulle ha haft. Intresset i sig leder kanske till konsertbiljetter, inköpt specialmaterial osv.
Kom också ihåg att idag finns det ett enormt utbud av internet-media-skval som konkurrerar med intresset. Lättheten att få ner skivor är ett nödvändigt ont, och finns det inte lagligt och bekvämt... ja, guess what happens.
Så är det med precis allt, när alkoholen blir för dyr, då ökar hembränningen och smugglingen. Rätt? Kanske inte, men det är realiteten. Det enda samhälle som teoretiskt sett skulle kunna undkomma dessa realiteter är ett fascistiskt 1984 samhälle (och historiskt sett har inte ens det fungerat fullt ut).

Pqman
2009-04-01, 20:12
Jaså, det säger du. Nu råkar det vara så att enligt den största och mest långtgående studien som utförts av en oberoende vetenskaplig institution säger tvärtom, nämligen att för varje x antal låtar som man laddar ner så köper man y*x låtar (minns inte siffrorna med tror det var nåt i storleksordningen x=10 och y=0.4). D.v.s. stora fildelare handlar mer musik, inte mindre.
Faktum är att huvudelen av alla jag pratat med eller läst om laddar till stor del ner saker för att "prova". Mycket ligger kvar på hårddisken för att man inte ids rensa ut, eller så försvinner det efter en eller några lyssningar. Annan musik istället växer i styrka och genererar ett intresse för artisten som man i annat fall mycket osannolikt skulle ha haft. Intresset i sig leder kanske till konsertbiljetter, inköpt specialmaterial osv.
Kom också ihåg att idag finns det ett enormt utbud av internet-media-skval som konkurrerar med intresset. Lättheten att få ner skivor är ett nödvändigt ont, och finns det inte lagligt och bekvämt... ja, guess what happens.
Så är det med precis allt, när alkoholen blir för dyr, då ökar hembränningen och smugglingen. Rätt? Kanske inte, men det är realiteten. Det enda samhälle som teoretiskt sett skulle kunna undkomma dessa realiteter är ett fascistiskt 1984 samhälle (och historiskt sett har inte ens det fungerat fullt ut).
Länka till studien istället. ;)

MasterChief
2009-04-01, 20:12
Kimsufi har ju en del olika paket. Vilket är vettigast om man bara vill ha något enkelt? Räcker det med Large "Standard", eller ska man ha "Traffic"? XLarge?

Sitter på 20/3

Pqman
2009-04-01, 20:15
Kimsufi har ju en del olika paket. Vilket är vettigast om man bara vill ha något enkelt? Räcker det med Large "Standard", eller ska man ha "Traffic"? XLarge?

Sitter på 20/3Ska du ställa frågor om brottsförenkling får du besöka flashback. Här uppmuntrar vi inte sånt. :hbang:

King Grub
2009-04-01, 20:17

Sitter på 20/3

Det får man väl säga beror på dina vanor.

Men utrymme och bandbredd tar slut fortare än man kan tro, när man tittar på siffror i förväg.

King Grub
2009-04-01, 20:17
Ska du ställa frågor om brottsförenkling får du besöka flashback. Här uppmuntrar vi inte sånt. :hbang:

Grattis till befordran till låtsasmoderator.

Doctor Snuggles
2009-04-01, 20:20

Orkar inte. Googla på piratebay rättegången och professorn som vittnade. Han ledde studien.

Hades
2009-04-01, 20:22

Uhm. Jag har inte påstått att folk som laddar ner är tjuvar. Jag ifrågasätter bara varför folk verkar anse att man har någon rättighet att ta del av andras skapande utan att betala för det. Skivaffärer brukar väl betala till STIM eller liknande?

Skivbolagen brukar väl oftast förvärva den ekonomiska upphovsrätten av artisten.

Angående diskussionen om skärmdumpar. Som sascha påpekade brukar juridiken anpassa sig till nya tekniker (låt vara med viss fördröjning). Jag har svårt att tro att skärmdumpar kommer att räcka som bevisning i något led framöver.

saab900
2009-04-01, 20:23

Ingen länk till dig tyvärr. Här får du en annan om andra konsekvenser istället.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/154843-ipred-tvingar-kb-att-stanga-natverk

Jag kan osckså redogöra för mina egna åsikter angående den studie du syftar på:

Jag ser gärna en försäljningsform där man köper musik direkt av artisterna, med så små administrativa kostnader som möjligt. Jag lyssnar mest på metal, där det undantaget en liten andel stora band som Metallica och Maiden faktiskt knappt marknadsförs alls. Många band har jag givetvis upptäckt via TPB. Band som Edenbridge, The Sins of Thy Beloved och Draconian för att nämna några hade jag knappast upptäckt annars då marknadsföringen för ett metalband från Österrike knappast inkluderar svensk radio. Många av dessa band har jag sedan naturligtvis köpt skivor av.

Jag skulle aldrig betala uppåt 180 kr för ett band jag inte hört, det finns inte. Jag vill naturligvis höra hela skivan först, så att jag inte köper en bra åt och 11 sämre. En del skivor behöver man också lyssna igenom ett par gånger innan man tycker de är riktigt bra. I inga andra fall köper man en vara osedd. Det är ju som om man skulle köpa kläder man inte visste hur de ser ut ens ur en postorderkatalog på vinst och förlust.

Så fanns det ett enkelt sätt att köpa varan direkt från artisten till ett pris som antagligen blir mycket lägre utan skivbolagens del av kakan, då skulle jag aldrig mer ladda ned en piratkopia.

Hades
2009-04-01, 20:34
Ingen länk till dig tyvärr. Här får du en annan om andra konsekvenser istället.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/154843-ipred-tvingar-kb-att-stanga-natverk

Jag kan osckså redogöra för mina egna åsikter angående den studie du syftar på:

Vill du förklara på vilket sätt IPRED ändrar rättsläget angående fildelning från öppna nätverk? Jag tror inte riktigt jag fattar.

Snobbe
2009-04-01, 20:57
Vill du förklara på vilket sätt IPRED ändrar rättsläget angående fildelning från öppna nätverk? Jag tror inte riktigt jag fattar.

Det jag förstår det som är det väl så att om jag sitter på tex kungliga bibliotekets nätverk och tankar så är det dom som står för vad jag gör på nätverket. Så dvs dom kan åka dit för att jag tankar på deras nätverk.

MasterChief
2009-04-01, 20:58
Det får man väl säga beror på dina vanor.

Men utrymme och bandbredd tar slut fortare än man kan tro, när man tittar på siffror i förväg.

Jo det har du ju alldeles rätt i. Det var dock lite snårigt med all info de hade om bandbredd, switchportar, OVH, transitar, och sedan på det olika serverprestanda :-/

Får helt enkelt forska lite mer.

jompa
2009-04-01, 20:58
Jag ligger nog lågt med ned laddningen ett tag framöver.

14K
2009-04-01, 21:26
Fildelningen minskade direkt

Onsdagen var första dagen för nya fildelningslagen (Ipredlagen). Och vid fyratiden på eftermiddagen var mängden internettrafik 30 procent lägre än samma tid på tisdagen.

– Merparten av all internettrafik är fildelning. Därför finns det ingen annan förklaring till den här kraftiga trafiknedgången än den nya Ipredlagen. Det sänder en väldigt stark signal att lagstiftningen fungerar, säger Henrik Pontén, jurist på Antipiratbyrån, till tidningen Metro.

Uppgifterna om trafikmängden kommer från Netnod, ett företag som har hand om nätknutpunkterna i Sverige.

Antipiratbyrån vill dock snabba på minskningen av fildelningen, bland annat genom att skicka informationsbrev direkt till fildelarna.

"Källa: Aftonbladet"

Three pigs
2009-04-01, 21:33
Ja vad tror dom själva? Folk är ju upptagna med att skoja på första april.

King Grub
2009-04-01, 21:37
Dessutom har det bara preats ointressanta saker i dag.

PowPow
2009-04-01, 21:38
Kan kanske vara en hint om nästa steg i utvecklingen: Få bukt med fildeningen genom att sluta producera intressanta saker. Det lär funka.

henk4n
2009-04-01, 21:46
Frågar igen.. Hur verkar Ipred om du laddar hem via rapidshare o liknande sidor?

Slartibartfast
2009-04-01, 21:47
Är arbetskopian av Wolverine på PB ett aprilskämt?

King Grub
2009-04-01, 21:47
Jag kan inte riktigt komma på hur någon IPRED-agent skulle övervaka nedladdning från sådana sidor.

14K
2009-04-01, 21:50
Nån som kollar på Tv4?? Henrik Ponten är med, de snackar fildelning.

22:40 Kvällsöppet med Ekdal

Robert Svensson
2009-04-01, 21:51
Det behöver ju absolut inte betyda något. Finns ju inte något som säger att det kommer forsätta så. Folk är ju inte dumma i huvudena.

Snabb titt på vad som kommit i dag:

Hannah Montana
Ah just det. Inte undra på att det sjönk. ;)

Snart är alla i gång igen med sina vpn-tjänser och seedboxar så det ska vi inte behöva oroa oss för.

PowPow
2009-04-01, 21:52
Angående minskningen i fildelandet idag, som kvälsspressen skrev om. Hur mäts det? Mäter man traffik som kommer från Sverige? I så fall kan kanske en del av det förklaras med att mång nu väljer att dölja sitt IP genom att gå genom vpn:er utomlands. Eller?

.............

Och är det någon som testat någon bra döljningstjänst? Dold.se tittade jag på tidigare, men det funkade väl inte för torrentteknik?

Tips? Behöver inte vara någon gigantprestanda. Jag sitter bara på 8/1 för tillfället.

Robert Svensson
2009-04-01, 21:53
Är arbetskopian av Wolverine på PB ett aprilskämt?

Nej. Den har preats. :)

KlopFer
2009-04-01, 21:54
Jag ger det 1 månad, sedan kommer det kännas naturligt igen.

14K
2009-04-01, 21:58
Kolla TV4

Baan
2009-04-01, 22:04
Angående minskningen i fildelandet idag, som kvälsspressen skrev om. Hur mäts det? Mäter man traffik som kommer från Sverige? I så fall kan kanske en del av det förklaras med att mång nu väljer att dölja sitt IP genom att gå genom vpn:er utomlands. Eller?

.............

Och är det någon som testat någon bra döljningstjänst? Dold.se tittade jag på tidigare, men det funkade väl inte för torrentteknik?

Tips? Behöver inte vara någon gigantprestanda. Jag sitter bara på 8/1 för tillfället.

Trafiken genereras fortfarande från dig fast mot en proxy nånstans i utlandet, lämpligtvis är det krypterat också annars är det inte så stor poäng. Det man kan se då är att du får/skickar massa data mot en adress på Internet och inget mer.

Analyser på backbonen är annars GALET svårt, det går undan minst sagt och torrettafiken är inte lätt att se. Det finns vissa tricks som portar och hur protokollet beteer sig men det ändras ju och finns få om några standardlösningar. Givetvis kan man titta på payloaden om man vill få fast just dig t.ex. men det är en annan sak.

Slartibartfast
2009-04-01, 22:09
Nej. Den har preats. :)

Vad innebär detta?

14K
2009-04-01, 22:17
Vad innebär detta?

Att filmen är ute för nerladdning

Denstillasittande
2009-04-01, 22:18
Jag kommer fortsätta ladda ner precis som vanligt ! Känner mig inte ett dugg orolig över att bli gripen eller vad de nu kommer göra mot dessa fruktansvärda förbrytare

Robert Svensson
2009-04-01, 22:27
Vad innebär detta?

Att scenen har släppt den. Inte för nedladdning för vanliga människor. De hatar oss. Så det är lite fel att säga att den är ute för nedladdning, den har helt enkelt släppts på scenen. Där den senare vandrar i väg till någon tracker, etc.

KlopFer
2009-04-01, 22:59
http://www.piratpartiet.se/nyheter/piratpartiet_uppmanar_till_oppna_natverk

saab900
2009-04-01, 23:23
Trafiken genereras fortfarande från dig fast mot en proxy nånstans i utlandet, lämpligtvis är det krypterat också annars är det inte så stor poäng. Det man kan se då är att du får/skickar massa data mot en adress på Internet och inget mer.

Analyser på backbonen är annars GALET svårt, det går undan minst sagt och torrettafiken är inte lätt att se. Det finns vissa tricks som portar och hur protokollet beteer sig men det ändras ju och finns få om några standardlösningar. Givetvis kan man titta på payloaden om man vill få fast just dig t.ex. men det är en annan sak.

Jag som inte är så insatt i så tekniska saker som du pratar om nu tolkar det som om att det enda som möjligen går att se är att du har en massa trafik på ditt ip?

I så fall kan det väl omöjligen räcka som underlag för en intrångsundersökning. Det kan ju vara vad som helst.

Tricce
2009-04-01, 23:24
Skrämseltaktiken funkar otroligt bra, Pontén är en mästare.

Doctor Snuggles
2009-04-02, 08:51
Frågar igen.. Hur verkar Ipred om du laddar hem via rapidshare o liknande sidor?

Risken är nog lika med noll. "Problemet" med torrents är att man samtidigt tillhandahåller materialet för tusentals användare, på samma sätt som de snarare skulle gå efter de som tillhandahåller rapidshare filerna.

Doctor Snuggles
2009-04-02, 08:53
Skrämseltaktiken funkar otroligt bra, Pontén är en mästare.

Jag är nyfiken på att se hur det blir med cd-inköp o dyl under skrämselperioden. Jag tippar på att det faller.

Spiffy
2009-04-02, 09:16
Jag är nyfiken på att se hur det blir med cd-inköp o dyl under skrämselperioden. Jag tippar på att det faller.

Får hoppas dom flesta bojkottar köp bara för sakens skull.

Ch4rles
2009-04-02, 09:28
Jag förstår inte varför den minskade fildelningen är intressant för IPRED-förespråkare. Ett nedladdat verk orsakar ingen ekonomisk skada såvida den inte hindrar ett köp. Det enda intressanta för att se om IPRED-lagen är lyckad är att se om försäljningen av musik, film och spel ökar. Jag tror den kommer bli oförändrad, varken från eller till.

berra_berra
2009-04-02, 10:14
Säg att man sätter sig på en surfzone någonstans i sthlm med sin bärbara dator och börjar tanka ned t.ex. Lost eller någon annan serie...

Kan de spåra min ip-adress då?

King Grub
2009-04-02, 10:20
Har dom väl fått reda på vem som sitter bakom ett visst IP, verkar dom kunna skicka kravbrev för fildelning som skett före 1 april också.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/ipred-lagen-1.836050

Mighty
2009-04-02, 10:22
Har dom väl fått reda på vem som sitter bakom ett visst IP, verkar dom kunna skicka kravbrev för fildelning som skett före 1 april också.

För att citera Johanna Boström Stone i din länkade artikel

Under torsdagen betonade dock Johanna Boström Stone, presskontakt på Ifpi, att organisationen inte kommer att "använda uppgifter från den spaning som gjorts innan lagen trädde i kraft. Det får man inte."

saab900
2009-04-02, 10:22

Det får dom gärna göra, men dom får inte en spänn ;)

Dom kan ju inte gärna använda de ip-adresser de lagrat för att få ut namn på personer som begick brott före 1 april?

Ch4rles
2009-04-02, 11:03

Men som jag förstod det var det ett undantag, och de som det gällde har redan fått en polisanmälan över sig. Har man en sådan på sig kanske man ska oroa sig, men det lät ju som det var oerhört få fall.

Nitrometan
2009-04-02, 11:28
Dom kan ju inte gärna använda de ip-adresser de lagrat för att få ut namn på personer som begick brott före 1 april?
Men de kan ju kolla om den IP-adressen fortsätter begå brott?

Tricce
2009-04-02, 11:36

Dock "Under torsdagen betonade dock Johanna Boström Stone, presskontakt på Ifpi, att organisationen inte kommer att "använda uppgifter från den spaning som gjorts innan lagen trädde i kraft. Det får man inte."

- När vi går till rätten för att få ut personuppgifterna bakom en IP-adress använder vi bara det material som vi fått fram efter den 1 april. Ingen gammal spaning används, säger Johanna Boström Stone till TT."

Tricce
2009-04-02, 11:43
Dock "Under torsdagen betonade dock Johanna Boström Stone, presskontakt på Ifpi, att organisationen inte kommer att "använda uppgifter från den spaning som gjorts innan lagen trädde i kraft. Det får man inte."

- När vi går till rätten för att få ut personuppgifterna bakom en IP-adress använder vi bara det material som vi fått fram efter den 1 april. Ingen gammal spaning används, säger Johanna Boström Stone till TT."

Haha snacka om att jag inte såg att det fanns en sida till med fler svar :) Sorry!! eller puck sjua kan man ju också säga att jag är.

saab900
2009-04-02, 12:01

Ja, det diskuterade vi igår, det får de självklart göra, men i artikeln tolkade jag det som att de hade haft koll på vissa ip-adresser i 2,5 år och nu begärde ut dessa för att skicka kravbrev.

Nitrometan
2009-04-02, 12:03
Ja, det diskuterade vi igår, det får de självklart göra, men i artikeln tolkade jag det som att de hade haft koll på vissa ip-adresser i 2,5 år och nu begärde ut dessa för att skicka kravbrev.
Ja?

Så länge de inte försöker åtala (eller liknande) för brott som har begåtts innan 1:a april är det väl OK.

elan
2009-04-02, 12:31
Puckåtta...

Doctor Snuggles
2009-04-02, 14:33
Jag förstår inte varför den minskade fildelningen är intressant för IPRED-förespråkare. Ett nedladdat verk orsakar ingen ekonomisk skada såvida den inte hindrar ett köp. Det enda intressanta för att se om IPRED-lagen är lyckad är att se om försäljningen av musik, film och spel ökar. Jag tror den kommer bli oförändrad, varken från eller till.

Det är väl så de resonerar; att musikförsäljningen gått ner pga fildelningen, eller mer specifikt att användare laddar ner istället för att köpa, d.v.s. att dem skulle köpt i annat fall. Trots att det inte finns några egentliga bevis för detta.
Eller i förlängningen att alla verk som nerladdas skulle ha köpts i annat fall (det är iaf enligt den premissen som de kravbelägger).

Mongar
2009-04-02, 14:34
Asså. Vågar man ladda ner nya south park?

Trance
2009-04-02, 14:34

ipconfig renew?

Ch4rles
2009-04-02, 14:36

South Park Studios lägger upp avsnitten gratis att streama. Tyvärr måste man ha amerikansk IP-adress, men det hintar ju också om deras syn på att deras verk sprids.

Ch4rles
2009-04-02, 14:40
Det är väl så de resonerar; att musikförsäljningen gått ner pga fildelningen, eller mer specifikt att användare laddar ner istället för att köpa, d.v.s. att dem skulle köpt i annat fall. Trots att det inte finns några egentliga bevis för detta.
Eller i förlängningen att alla verk som nerladdas skulle ha köpts i annat fall (det är iaf enligt den premissen som de kravbelägger).

Om alla verk som laddats ned på TPB istället skulle köpts skulle vår BNP öka med säkert 500%. Att folk inte har så mycket pengar är en annan sak :)

Doctor Snuggles
2009-04-02, 14:46

Tja, gissningsvis: Samtidigt som du laddar ner så laddar 100 000 andra. Säg att risken minskar med 50% om man laddar ner icke-svenskt. Säg vidare att risken minskar med 80% om du inte lämnar datorn på längre än en dag.
1 *0.5 * 0.2 / 100000 = 0.0001%

Det är nog större risk att du blir överkörd nästa gång du går över gatan eller nåt.

Mongar
2009-04-02, 14:57
Tja, gissningsvis: Samtidigt som du laddar ner så laddar 100 000 andra. Säg att risken minskar med 50% om man laddar ner icke-svenskt. Säg vidare att risken minskar med 80% om du inte lämnar datorn på längre än en dag.
1 *0.5 * 0.2 / 100000 = 0.0001%

Det är nog större risk att du blir överkörd nästa gång du går över gatan eller nåt.
k tack men göresamma nu. hittade på youtube. Nästa problem blir dock på tisdag när jag ska bestämma mig om jag vågar tanka 24 :Virro

berra_berra
2009-04-02, 14:59
tror ni det är en stor risk att ladda ned, Lost, Fringe, Heroes, Chuck, Life och Burn Notice varje vecka?

King Grub
2009-04-02, 15:02
Sådana där frågor kan man inte svara på.

Ch4rles
2009-04-02, 15:05
tror ni det är en stor risk att ladda ned, Lost, Fringe, Heroes, Chuck, Life och Burn Notice varje vecka?
Prison Break var en av de som åtalade Pirate Bay, så de gillar definitivt inte att deras serier sprids. Stora reklamintäkter de går miste om.

Som sagt, South Park är en annan femma. Man vet ju aldrig om Comedy Central får för sig något, men i och med att de lagt upp alla avsnitt för gratis streamning så känns det inte så troligt.

ravendb
2009-04-02, 15:07
Har inte haft tid att ladda ner nämnvärt ett tag, men sen kommer jag använda någon anonymizer i alla fall.

sascha
2009-04-02, 15:23

"Under torsdagen betonade dock Johanna Boström Stone, presskontakt på Ifpi, att organisationen inte kommer att "använda uppgifter från den spaning som gjorts innan lagen trädde i kraft. Det får man inte."

Eller menar du någonting annat?

berra_berra
2009-04-02, 15:31
Säg att man vill se på 24 eller Lost t.ex. streamat över internet... Finns det någon bra sida för det?

abc.com och fox.com har så dålig kvalite på videon då man streamar därifrån.

Doctor Snuggles
2009-04-02, 15:32
k tack men göresamma nu. hittade på youtube. Nästa problem blir dock på tisdag när jag ska bestämma mig om jag vågar tanka 24 :Virro

Nej, det är samma problem. Risken är ungefär likastor, men antagligen mindre ändå. 400-800 fall i år kommer antipiratbanditerna hinna med tror de, minns jag mig ha läst nånstans. Trenden av att döma kommer de gå efter de stora fildelarna först, och kanske nån enstaka svensson som syndabock. Skulle de gå efter för många småladdare skulle nog den negativa pressen bli enorm.

sascha
2009-04-02, 15:32
"Under torsdagen betonade dock Johanna Boström Stone, presskontakt på Ifpi, att organisationen inte kommer att "använda uppgifter från den spaning som gjorts innan lagen trädde i kraft. Det får man inte."

Eller menar du någonting annat?

nvm, såg inte att det tillkommit två sidor.

sascha
2009-04-02, 15:33
Säg att man vill se på 24 eller Lost t.ex. streamat över internet... Finns det någon bra sida för det?

abc.com och fox.com har så dålig kvalite på videon då man streamar därifrån.

Du kan köpa ett presentkort till itunes via ebay och se 24 i HD-kvalité för 3 $/avsnitt

LoTiX
2009-04-02, 15:35
Men börja tanka igen så riskerna inte ökar för mig som inte har en tanke på att sluta!

Mongar
2009-04-02, 15:37
Men börja tanka igen så riskerna inte ökar för mig som inte har en tanke på att sluta!
Faktiskt! Ja menar. Ju fler som laddar ner ju mindre blir risken att man blir tagen.
Så om du slutar ladda ner är risken STÖRRE att du blir tagen!!!

King Grub
2009-04-02, 15:39
Logikklubben har sammanträde.

egge
2009-04-02, 15:53
Prison Break var en av de som åtalade Pirate Bay, så de gillar definitivt inte att deras serier sprids. Stora reklamintäkter de går miste om.

Menar du FOX?

frambogir
2009-04-02, 16:15
Jag har bara laddat ner något animeavsnitt sen igår och sånt material är relativt skitsäkert, såvida serien inte är licensierad i USA...

Denstillasittande
2009-04-02, 16:38
Men det ska bli intressant nu första tiden efter lagen. Första åtalet/domen kommer betyda väldigt mycket.
Man behöver förmodligen ladda upp/ner extrema mängder för att ens hamna på kartan.

MasterChief
2009-04-02, 16:44
Snacka om att IPRED har fått effekt sista två dagarna:
http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/all_week_sum.png

Nordenator
2009-04-02, 16:55
Frågan är om det kommer ge eftersträvad effekt. Jag tvivlar att det kommer stimulera fler köp. Jag bojkottar helt film/skivor hädanefter och hoppas att folk gör likadant till denna häxjakt är över.

Wao
2009-04-02, 16:59
frågan är om det kommer ge eftersträvad effekt. Jag tvivlar att det kommer stimulera fler köp. Jag bojkottar helt film/skivor hädanefter och hoppas att folk gör likadant till denna häxjakt är över.

+135235125364364363656565265

Rataxes
2009-04-02, 17:06
Snacka om att IPRED har fått effekt sista två dagarna:

Yep
https://pirateweb.net/Pages/Public/Charts/temp/dnc-22w8el05.png?633742923362812500

Pqman
2009-04-02, 17:11
Frågan är om det kommer ge eftersträvad effekt. Jag tvivlar att det kommer stimulera fler köp. Jag bojkottar helt film/skivor hädanefter och hoppas att folk gör likadant till denna häxjakt är över.Jag undrar lite över det här jag med.
Gratisgenerationen har blivit så bortskämd att vissa t.o.m talar om lagstifning mot fildelning som att "snart får man inte ens gå ute på gatorna längre..".
Det är så självklart att film och musik ska vara gratis och tillgänglig vid premiärsdatum att det blivit en rättighet lika självskriven som mat på bordet eller tak över huvudet.

Kanske har gratisgenerationen blivit permanent skadad från att göra rätt ifrån sig, för evigt.

Alox
2009-04-02, 17:11

Det blev lite fel här va?

Slutar man att ladda ner är risken att man blir tagen noll, zero, nada osv. Däremot ökar sannolikheten att vi andra kommer att bli tagna.

saab900
2009-04-02, 17:15
Faktiskt! Ja menar. Ju fler som laddar ner ju mindre blir risken att man blir tagen.

:laugh:

Synd att man har så många citat redan. Eller vänta, jag byter nog ut ett :laugh:

14K
2009-04-02, 17:18
:laugh:

Synd att man har så många citat redan. Eller vänta, jag byter nog ut ett :laugh:

+1

Nitrometan
2009-04-02, 17:19
Jag undrar lite över det här jag med.
Gratisgenerationen har blivit så bortskämd att vissa t.o.m talar om lagstifning mot fildelning som att "snart får man inte ens gå ute på gatorna längre..".
Det är så självklart att film och musik ska vara gratis och tillgänglig vid premiärsdatum att det blivit en rättighet lika självskriven som mat på bordet eller tak över huvudet.
Nej. Nedladding av upphovsrättsskyddat material blev olagligt 2005 (uttryckligen, även om det var underförstått tidigare). Det är inte gratis som är problemet utan tillgängligt. Varför kan inte skiv-/filmbranschen göra det lätt för folk att köpa de verk de vill ha.

Lätt, bra kvalitet, vettigt pris, ingen DRM-skada på filerna.

Ska det vara så svårt?

IPRED-lagen gäller inte att det skulle vara olagligt utan att upphovsrättsinnehavarna ska få mer befogenheter än polisen när det gäller att söka igenom bostäder och belägga misstänkta med tvångsåtgärder.

stevebc
2009-04-02, 17:20
Det blev lite fel här va?

Slutar man att ladda ner är risken att man blir tagen noll, zero, nada osv. Däremot ökar sannolikheten att vi andra kommer att bli tagna.Jag tror dock han skämtade.

14K
2009-04-02, 17:21
Jag tror dock han skämtade.

Lät inte som det.

Imni
2009-04-02, 17:34
Tyvärr är jag en sån som helt slutat ladda ner. Jag laddade iofs inte ner speciellt mkt innan heller. Dock är det jobbigt att känna att möjligheten att "göra som man vill" försvann. Den känslan är nog värre än det faktum att jag inte kan ladda mer. Det känns som om staten tog bort en liten bit av min frihet.

Jag köper hela resonemanget med att "varför ska man kunna ladda ner någon annans jobb gratis" men jag kommer inte ifrån hur jag känner; bestulen på en liten bit av min frihet.

Som tur är har jag kompisar som inte ger efter.

Pqman
2009-04-02, 17:36
Lätt, bra kvalitet, vettigt pris, ingen DRM-skada på filerna.

Ska det vara så svårt?Vad är felet på Itunes, napster, musicmatch, microsoft etc?

IPRED-lagen gäller inte att det skulle vara olagligt utan att upphovsrättsinnehavarna ska få mer befogenheter än polisen när det gäller att söka igenom bostäder och belägga misstänkta med tvångsåtgärder.Menar du att upphovsrättsinnehavaren kommer söka igenom ditt hem vid misstanke om fildelning? Nej, men med domstolens medgivande kan kronofogdmyndigheten göra det.

Pqman
2009-04-02, 17:40
Tyvärr är jag en sån som helt slutat ladda ner. Jag laddade iofs inte ner speciellt mkt innan heller. Dock är det jobbigt att känna att möjligheten att "göra som man vill" försvann. Den känslan är nog värre än det faktum att jag inte kan ladda mer. Det känns som om staten tog bort en liten bit av min frihet.

Jag köper hela resonemanget med att "varför ska man kunna ladda ner någon annans jobb gratis" men jag kommer inte ifrån hur jag känner; bestulen på en liten bit av min frihet.

Som tur är har jag kompisar som inte ger efter.Tja, tänk såhär:
Musikernas, filmmakarnas, författarnas och de andra verksamma grupperna inom underhållningsvärldens frihet att kunna ta betalt för sitt arbete och skydda det från tjyvaktiga parasiter väger lite tyngre än parasiternas frihet att kunna begå brott på nätet utan att lagföras. ;)

coxie
2009-04-02, 17:41
Vad är felet på Itunes, napster, musicmatch, microsoft etc?

Vilken av dessa tjänster levererar alla serier och filmer i full hd utan en massa DRM?

Nitrometan
2009-04-02, 17:41
Vad är felet på Itunes, napster, musicmatch, microsoft etc?
MS kör med DRM.

Napster försökte ju skivindustrin med Metallica som förkämpe stämma skiten ur.

Itunes har börjat sälja låtar utan DRM. Äntligen.

Ingen av dem säljer låtar med bra kvalitet.

Utbudet hos alla dessa aktörer suger. Hela deras katalog är bara tillgänglig i USA. Och all musik man är intresserad av går inte att hitta.

Var kan man köpa filmer i digitalt format? Ej på plastbit alltså.

EDit: Tack coxie, du var ännu snabbare. Serierna har jag inte ens nämnt än.

Drfg
2009-04-02, 17:43
Jag tror dock han skämtade.

Nej, han menar att per person som laddar hem blir risken att åka fast större om det är färre som laddar hem skulle jag tippa :)

14K
2009-04-02, 17:44
Nej, han menar att per person som laddar hem blir risken att åka fast större om det är färre som laddar hem skulle jag tippa :)

Då får man väl skriva det. :smash:

Mongar
2009-04-02, 17:59

Jag tror dock han skämtade. :thumbup:

Lät inte som det. :smash::smash::smash: