Visa fullständig version : 1 April, slutar du ladda hem?
Sidor :
1
2
[
3]
4
5
6
7
8
9
10
11
Snacka om att IPRED har fått effekt sista två dagarna:
Inte helt oväntat. Jag tror att det är så att folk som inte har så mycket koll (de flesta, mig själv inkluderat) avvaktar för att se vad de som har mer koll gör och vad som händer.
Jag tycker att det är rätt löjligt av Pontén att slå sig på bröstet och jubla över hur lyckad den nya lagen är så här tidigt. Att trafiken skulle minska ganska kraftigt den första tiden borde väl ha varit lätt att förutspå? Får väl se hur länge det håller i sig. Personligen så tror jag att lagen kommer att vara relativt verkningslös om något år, vid det laget har förmodligen folk blivit ganska duktiga på att kringgå den. De borde ha lagt resurserna på att ta fram en mer långvarig lösning, förbud kommer inte funka i längden eftersom tekniken kommer gå framåt och erbjuda nya metoder att tanka säkert.
Nu har inte jag läst tråden. Men kan dom sätta dit mig om jag skulle tanka hem en film och radera den direkt? Om man filmer som är utbrända på cd-r skivor. Kan man åka dit för innehav?
Nu har inte jag läst tråden. Men kan dom sätta dit mig om jag skulle tanka hem en film och radera den direkt? Om man filmer som är utbrända på cd-r skivor. Kan man åka dit för innehav?
Ingen som vet exakt vad som krävs som bevis för att fällas. Däremot är det inte allt för svårt att få tag i filer som blivit raderade, vill du ha det säkert där hemma så är det en rejäl kryptering som gäller.
Vilken av dessa tjänster levererar alla serier och filmer i full hd utan en massa DRM?"Standard-definition movie rentals are $2.99 for library titles and $3.99 for new releases. And for just a dollar more, you can rent HD movies"
http://www.apple.com/itunes/whatson/movies.html
"Apple iTunes going DRM-free"
http://www.nbr.co.nz/article/apple-itunes-going-drm-free-39439
David Brent
2009-04-02, 18:11
Ingen som vet exakt vad som krävs som bevis för att fällas. Däremot är det inte allt för svårt att få tag i filer som blivit raderade, vill du ha det säkert där hemma så är det en rejäl kryptering som gäller.
Raderade och överskrivna några gånger är väldigt svårt / omöjligt.
Heidi Eraser rekommenderas.
www.aliceochbob.se
David Brent
2009-04-02, 18:13
"Standard-definition movie rentals are $2.99 for library titles and $3.99 for new releases. And for just a dollar more, you can rent HD movies"
Och vilket filformat är dessa tv-serier i?
hahavaffan
2009-04-02, 18:26
Snacka om att IPRED har fått effekt sista två dagarna:
http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/all_week_sum.pngJupp, roflade en smula åt den tidigare idag :D
"Standard-definition movie rentals are $2.99 for library titles and $3.99 for new releases. And for just a dollar more, you can rent HD movies"
Är det 1080p eller 720?
Raderade och överskrivna några gånger är väldigt svårt / omöjligt.
Heidi Eraser rekommenderas.
www.aliceochbob.se
Räcker med att skriva över en gång.
MasterChief
2009-04-02, 19:03
Ok, så här har jag nu satt upp det:
Jag använder mig av en rysk vpn-tjänst för att koppla upp mig mot en seedbox i Colombia och därifrån tankar jag ner grejer från Usenet till min server. Min server står gömd i ett litet källarförråd på jobbet och är hemligt uppkopplad via företagets bredband till vpn-tjänsten. Servern laddar ner warez enligt ett speciellt uppsatt schema via ett program med artificiell intelligens. En gång i veckan tar jag mig till servern iklädd rånarluva och tankar ner de brutalkrypterade filerna på ett usb-minne. Sen åker jag hem, drar ner persiennerna och ser allt på en liten TV under mitt täcke.
Vad är chansen att jag åker dit?
David Brent
2009-04-02, 19:09
Jag använder mig av en rysk vpn-tjänst för att koppla upp mig mot en seedbox i Colombia och därifrån tankar jag ner grejer från Usenet till min server. Min server står gömd i ett litet källarförråd på jobbet och är hemligt uppkopplad via företagets bredband till vpn-tjänsten. Servern laddar ner warez enligt ett speciellt uppsatt schema via ett program med artificiell intelligens. En gång i veckan tar jag mig till servern iklädd rånarluva och tankar ner de brutalkrypterade filerna på ett usb-minne. Sen åker jag hem, drar ner persiennerna och ser allt på en liten TV under mitt täcke.
2,5 ungefär
42% iom att du precis gav The Borg uppgifter som gör att dom kommer hitta dig.
På med foliehatten för snart kommer dom!
Hur har ni andra löst det hela? VPN? Vilken i så fall? Funkar bra?
Får börja titta på det snart, känner jag.
Masters förslag känns bäst hittills, men jag vet inte om jag har dedikationen :D
Body Guard
2009-04-02, 19:19
Tja, tänk såhär:
Musikernas, filmmakarnas, författarnas och de andra verksamma grupperna inom underhållningsvärldens frihet att kunna ta betalt för sitt arbete och skydda det från tjyvaktiga parasiter väger lite tyngre än parasiternas frihet att kunna begå brott på nätet utan att lagföras. ;)
Jasså, varför skall de tjäna sjuka summor på sitt jobb. Varför ska en skådespelare få flera miljoner för en film? Sänk deras löner så man kan distribuera filmerna billigare och folk kan då få möjlighet att göra rätt för sig. Varför skall musiker äga 10 lyxvillor och 20 bilar och ändå klaga på att folk laddar ner. Räcker inte 2 villor och 10 bilar?
Och vilket filformat är dessa tv-serier i?
"iTunes 8 can currently read, write and convert between MP3, AIFF, WAV, MPEG-4, AAC and Apple Lossless."
berra_berra
2009-04-02, 19:22
Det går bara att köpa serier på Itunes om man bor i Usa.
Hur har ni andra löst det hela? VPN? Vilken i så fall? Funkar bra?
Får börja titta på det snart, känner jag.
Masters förslag känns bäst hittills, men jag vet inte om jag har dedikationen :D
Kört Ivacy i två dagar nu och det verkar vara en rätt bra och seriös VPN-tjänst.
Hastigheten är jag osäker på, dels har jag inte fixat allt till 100% och dels har jag inte hittat mycket roligt att tanka.
hahavaffan
2009-04-02, 19:24
Kört Ivacy i två dagar nu och det verkar vara en rätt bra och seriös VPN-tjänst.
Hastigheten är jag osäker på, dels har jag inte fixat allt till 100% och dels har jag inte hittat mycket roligt att tanka.Betalar man en summa, och får använda tjänsten hur mycket man vill, eller är priset baserat på ens trafik?
NI som missa en ny tråd så kom denna länk upp.
http://tvshack.net - Streama serier, filmer osv. Vissa avsnitt har dock kinesiskt undertext.
Betalar man en summa, och får använda tjänsten hur mycket man vill, eller är priset baserat på ens trafik?
http://ivacy.com/en/doc/user/marketing/howtopay
http://ivacy.com/en/doc/user/marketing/howtopay
Du som har testat.
Är ett konto = En dator, eller kan man köra det på flera samtidigt, alternativt flera fast inte samtidigt? Många har ju flera datorer i hemmet. Tittade lite snabbt på hemsidan men hittade inte svar.
MasterChief
2009-04-02, 19:33
"iTunes 8 can currently read, write and convert between MP3, AIFF, WAV, MPEG-4, AAC and Apple Lossless."
Du kan inte så mycket om sånt här eller har jag missat något? För det första så har inte (som redan nämnts) svenskar access till film/serier på iTunes. Sen behöver man Apples datortillbehör AppleTV för att kunna köra HD.
Du som har testat.
Är ett konto = En dator, eller kan man köra det på flera samtidigt, alternativt flera fast inte samtidigt? Många har ju flera datorer i hemmet. Tittade lite snabbt på hemsidan men hittade inte svar.
Jag tror att det är ett konto = en dator, men om man kör programmet på sin router så ska det funka för hela nätverket.
Finns mycket information om det mesta på flashback.
Jag tror att det är ett konto = en dator, men om man kör programmet på sin router så ska det funka för hela nätverket.
Ok, ska kolla upp. Tack.
Jag har hört att chansen ökar om man slutar fildela så du är nog ganska lugn.
Nordenator
2009-04-02, 20:32
Jag undrar lite över det här jag med.
Gratisgenerationen har blivit så bortskämd att vissa t.o.m talar om lagstifning mot fildelning som att "snart får man inte ens gå ute på gatorna längre..".
Det är så självklart att film och musik ska vara gratis och tillgänglig vid premiärsdatum att det blivit en rättighet lika självskriven som mat på bordet eller tak över huvudet.
Kanske har gratisgenerationen blivit permanent skadad från att göra rätt ifrån sig, för evigt.
Det har mer att göra med att skivor varit ett döende medium sen adsl:et kom i större utsträckning. Skivbolagen hade kunnat anpassa sig till förändringen och övergett det fysiska mediumet och gett BRA släpp till rimliga priset. Istället kan man köpa skit för höga priser online... 10 år för sent. Hade de varit med i skiftet mellan det fysiska och digitala mediumet och funnit marknadsandelar då hade köp av musik kunnat vara naturligt. Istället försöker de via lagstiftningar tvinga på någon gammal sketen teknik när marknaden tydligt visar att de inte vill ha den längre genom att köpa mindre. Det håller inte.
Hade jag kunnat köpa skivor för rimliga priser i flac hade jag gjort det. Spenderar runt 2000-10000 per år för konserter nu mer, typ. Men det får jag ut värde ifrån. Att köpa skivor för att sedan rippa dem och kasta undan dem är totalt bortkastade resurser i mina ögon.
Jmen om man kör programmet på sin router så ska det funka för hela nätverket.
Du råkar inte sitta på någon länk till där dom beskriver hur man ska göra?
Nitrometan
2009-04-02, 21:27
Ett tingsrättsdokument.
http://rickfalkvinge.se/files/2009/04/ipred.png
(från Rick falkvinge, Piratpartiet)
Den som har IP-adress 77.53.104.102 kan härmed känna sig varnad.
Det är lite komiskt att Ipred säger att stämningar inte behöver talas om för mottagaren förrän 30 dagar efter Internetleverantören lämnat ut abonnentadressen, när stämningarna faktiskt är offentlig handling.
maaherra
2009-04-02, 23:19
Gratisgenerationen har blivit så bortskämd att vissa t.o.m talar om lagstifning mot fildelning som att "snart får man inte ens gå ute på gatorna längre..".
Det är så självklart att film och musik ska vara gratis och tillgänglig vid premiärsdatum att det blivit en rättighet lika självskriven som mat på bordet eller tak över huvudet.
Kanske har gratisgenerationen blivit permanent skadad från att göra rätt ifrån sig, för evigt.
Vaddå självklart att det ska vara gratis?
1. Det är för dyrt. Att betala 159:- per ny cdskiva är inte hållbart.
2. Tillgängligheten är för dålig
När tvn kom på 50-talet kom blockbusters filmerna i USA. Nästa stora utmaning dröjde fram tills nu på 90-talet och 2000-talet, med hemmabio-system, stora platt-tvs, fildelning samt ökat krav på tillgänglighet. Den utmaningen har inte på något sätt bemötts av film- och musikindustrin. Där är felet.
Spotify var ett steg i rätt riktning mot den sortens lösning som marknaden efterfrågade. Tyvärr rensades mycket av den musik jag lyssnade på bort samt ersattes av tafatta live-varianter. Det fick mig också att säga upp abonnemanget hos dem.
Henrik Pontén pratade om att biblioteket var ett välfungerande system som garanterade upphovsrättsmännen pengar. Ja, och det var Spotify också, tills en massa musik rensades. Så kom inte och babbla om att "gratisgenerationen" inte vill betala för sig när det inte ens presenteras några vettiga alternativ, och de alternativ som marknaden efterfrågas tydligen inte tillåts.
Vaddå självklart att det ska vara gratis?
1. Det är för dyrt. Att betala 159:- per ny cdskiva är inte hållbart.
2. Tillgängligheten är för dålig
När tvn kom på 50-talet kom blockbusters filmerna i USA. Nästa stora utmaning dröjde fram tills nu på 90-talet och 2000-talet, med hemmabio-system, stora platt-tvs, fildelning samt ökat krav på tillgänglighet. Den utmaningen har inte på något sätt bemötts av film- och musikindustrin. Där är felet.
Spotify var ett steg i rätt riktning mot den sortens lösning som marknaden efterfrågade. Tyvärr rensades mycket av den musik jag lyssnade på bort samt ersattes av tafatta live-varianter. Det fick mig också att säga upp abonnemanget hos dem.
Henrik Pontén pratade om att biblioteket var ett välfungerande system som garanterade upphovsrättsmännen pengar. Ja, och det var Spotify också, tills en massa musik rensades. Så kom inte och babbla om att "gratisgenerationen" inte vill betala för sig när det inte ens presenteras några vettiga alternativ, och de alternativ som marknaden efterfrågas tydligen inte tillåts.
Men om Spotify nu var ett bra alternativ, så borde du inte ha några problem med att inte få samma kvalitet som finns att tillgå på de skivor som säljs.
Borde inte många av de onlinebutiker som finns kunna passa då? Amazon, t.ex. Tillgängligheten finns ju inekligen, och priset ligger mellan ~3 och 10 USD/skiva.
maaherra
2009-04-02, 23:35
Men om Spotify nu var ett bra alternativ, så borde du inte ha några problem med att inte få samma kvalitet som finns att tillgå på de skivor som säljs.
Borde inte många av de onlinebutiker som finns kunna passa då? Amazon, t.ex. Tillgängligheten finns ju inekligen, och priset ligger mellan ~3 och 10 USD/skiva.
10 USD för en skiva?
Robbelibob
2009-04-03, 00:16
Frågan är om det kommer ge eftersträvad effekt. Jag tvivlar att det kommer stimulera fler köp. Jag bojkottar helt film/skivor hädanefter och hoppas att folk gör likadant till denna häxjakt är över.
Samma här.
Finns det att läsa någonstans hur dem kommer fram till bötern osv? Menar om jag laddar hem en film jag åker fast för tex 200kr. Sen laddar jag upp den 1gång så då har jag "stulit" 2 filmer säger vi. Hur får dom detta till att jag ska böta så jävla mycket pengar?
Nitrometan
2009-04-03, 09:47
Hmmm.
"Svenska förläggareföreningen har anlitat Antipiratbyrån för att säkra bevis på nedladdning, bland annat genom skärmdumpar.
–Vår uppfattning är att bevisningen är mycket stark, och att det blir nu tingsrättens sak att bedöma detta, säger Kjell Bohlund."
OK.
Skärmdumpar som visar filerna namn... Inga nedladdningar, inga md5 checksummor, inga transferloggar, ingen screencapture av det hela.
De tyckte att filernas namn stämde bra med riktiga verk.
Tänk om nån har döpt om sina semesterbilder till boktitlar?
Nitrometan
2009-04-03, 09:51
Finns det att läsa någonstans hur dem kommer fram till bötern osv? Menar om jag laddar hem en film jag åker fast för tex 200kr. Sen laddar jag upp den 1gång så då har jag "stulit" 2 filmer säger vi. Hur får dom detta till att jag ska böta så jävla mycket pengar?
Danska motsvarigheten till APB läckte ut sin mall till utpressningsbrevet.
(från Rick Falkvinge)
I det brevet framgår dessutom vilka belopp de kräver, likväl som den extremt tydliga utpressningsaspekten av det hela. Det står:
Vi kräver följande pengar:
x ljudupptagningar gånger 0,80 gånger 10,00 kronor gånger 2 == xx kronor
x filmverk gånger 0,80 gånger 70,00 kronor gånger 2 == xx kronor
Sammantaget xx kronor i ersättning för verken.
Vi kräver dessutom ersättning för den marknadsskada vi lidit. (Denna är specificerad som lika mycket som ersättningen för verken. Ovanstående belopp en gång till, alltså.)
Våra samlade ersättningskrav utgör: (summan av ersättning för marknadsskada plus ersättning för verken, alltså dubbla den första uträkningen).
Antipiratgruppen kan tänka sig att förlika (dvs, inte dra saken till domstol) om ni betalar halva beloppet inom tio dagar.
Hmmm.
"Svenska förläggareföreningen har anlitat Antipiratbyrån för att säkra bevis på nedladdning, bland annat genom skärmdumpar.
–Vår uppfattning är att bevisningen är mycket stark, och att det blir nu tingsrättens sak att bedöma detta, säger Kjell Bohlund."
OK.
Skärmdumpar som visar filerna namn... Inga nedladdningar, inga md5 checksummor, inga transferloggar, ingen screencapture av det hela.
De tyckte att filernas namn stämde bra med riktiga verk.
Tänk om nån har döpt om sina semesterbilder till boktitlar?
Ja det är sjukt att skärmdump räknas som bevis (om det nu gör det)
Här är en rolig sida ang. den debatten.
http://piratbyran.org/bevismaskinen/
Ja det är sjukt att skärmdump räknas som bevis (om det nu gör det)
Här är en rolig sida ang. den debatten.
http://piratbyran.org/bevismaskinen/
Rätta mig om jag har fel, men ingen har väl dömts p.g.a. en skärmdump. I de fall skärmdumpar använts som bevis har väl den åklagade erkänt brott
10 USD för en skiva?
Ungefär som att äta sig mätt på Burger King. Inte så jättemycket pengar direkt.
MasterChief
2009-04-03, 11:55
Du kan inte så mycket om sånt här eller har jag missat något? För det första så har inte (som redan nämnts) svenskar access till film/serier på iTunes. Sen behöver man Apples datortillbehör AppleTV för att kunna köra HD.
Bumpar mitt inlägg för jag vill gärna höra Pqmans svar.
"Två anhållna för fildelning"
Internationell insats i USA, England, Belgien, Holland och Sverige
Två män anhölls i går i Skövde misstänkta för att ha fildelat filmer.
Anhållandet av männen sker som en del i en internationell operation mot fildelning.
– Misstanken är att personerna i Sverige ingått i ett virtuellt nätverk som lagt upp en större mängder filmer, säger kammaråklagare Fredrik Ingblad till Aftonbladet.
Männen kallades in på förhör av polisen i Skövde i går förmiddag och anhölls sedan av åklagare misstänkta för brott mot upphovsrättslagen.
Anhållandena är en del i en internationell polis- och åklagarinsats mot fildelning med namnet ”Operation carbonite”, uppger Fredrik Ingblad.
”Gemensam insats”
– Det är en del i en gemensam insats i England, Belgien, Holland, Sverige och USA, säger han.
De anhållna männen misstänks vara en del av ett internationellt nätverk, uppger Ingblad.
– Den primära misstanken är att de administrerat ”rip-boxar”, där man avkodar och lägger upp filmerna i rätt format med mera, säger han.
”Datorer i beslag”
I samband med anhållandena skedde också husrannsakningar.
– Vi har tagit datorer i beslag, med mera, säger Fredrik Ingblad.
Enligt Ingblad leds den europeiska delen av den internationella insatsen genom Europol av Metropolitan police i London i England.
Det är i nuläget oklart hur de anhållna männen ställer sig till anklagelserna.
– Det ska hållas förhör med dem, säger Fredrik Ingblad.
"Aftonbladet"
Det har mer att göra med att skivor varit ett döende medium sen adsl:et kom i större utsträckning. Skivbolagen hade kunnat anpassa sig till förändringen och övergett det fysiska mediumet och gett BRA släpp till rimliga priset. Istället kan man köpa skit för höga priser online... 10 år för sent. Hade de varit med i skiftet mellan det fysiska och digitala mediumet och funnit marknadsandelar då hade köp av musik kunnat vara naturligt. Istället försöker de via lagstiftningar tvinga på någon gammal sketen teknik när marknaden tydligt visar att de inte vill ha den längre genom att köpa mindre. Det håller inte.
Hade jag kunnat köpa skivor för rimliga priser i flac hade jag gjort det. Spenderar runt 2000-10000 per år för konserter nu mer, typ. Men det får jag ut värde ifrån. Att köpa skivor för att sedan rippa dem och kasta undan dem är totalt bortkastade resurser i mina ögon.
wörd
Aekkelpotta
2009-04-03, 13:25
VPN mina vänner, VPN...
Nitrometan
2009-04-03, 13:29
Två män anhölls i går i Skövde misstänkta för att ha fildelat filmer.
Anhållandet av männen sker som en del i en internationell operation mot fildelning.
– Misstanken är att personerna i Sverige ingått i ett virtuellt privat nätverk som lagt upp en större mängder filmer, säger kammaråklagare Fredrik Ingblad till Aftonbladet.
VPN mina vänner, VPN...
Hmmm.
rememberence
2009-04-03, 13:40
VPN mina vänner, VPN...
Hur ska detta skydda dig?
EDIT: En helt legitim och seriös fråga.
Nitrometan
2009-04-03, 13:43
Hur ska detta skydda dig?
Då kan de bara se att han har varit uppkopplad mot en "VPN-server", inte vad han har gjort vidare. Om han ser har utnyttjat den uppkopplingen till att läsa AB, titta på youtube eller kanske ladda en säsong av en TV-serie kan de inte se utan att dekryptera trafiken.
rememberence
2009-04-03, 13:46
Då kan de bara se att han har varit uppkopplad mot en "VPN-server", inte vad han har gjort vidare. Om han ser har utnyttjat den uppkopplingen till att läsa AB, titta på youtube eller kanske ladda en säsong av en TV-serie kan de inte se utan att dekryptera trafiken.
Det är sant.
Men efter VPN-serven då?
Där är trafiken inte krypterad och med ett domslut är det inte många VPN-tjänster som inte delar med sig av information om vad som gått till/ifrån servern och vem som initierat trafiken.
Aekkelpotta
2009-04-03, 13:59
Hmmm.
Detta gällde väl personer som man spanat på under x antal år? Inget nytt som kom i samband med Ipred, om jag inte misstar mig.
- Text -
Ipredator, Ivacy m.m.
hahavaffan
2009-04-03, 14:01
Det är sant.
Men efter VPN-serven då?
Där är trafiken inte krypterad och med ett domslut är det inte många VPN-tjänster som inte delar med sig av information om vad som gått till/ifrån servern och vem som initierat trafiken.Jo men om VPN-tjänsten är utländsk blir det nog rätt svårt för dom att få nån info ur dom.
Jo men om VPN-tjänsten är utländsk blir det nog rätt svårt för dom att få nån info ur dom.
Detta kombinerat med att de flesta VPN-tjänster inte spara några loggar gör det rätt svårt för gestapo att hitta något.
Musselbank
2009-04-03, 15:46
Apropå VPN, hur långsam tror man att Ipredator kommer att bli; omöjligt att säga?
edit: "it looks like we will release it around wednesday" säger de nu, fyi
Bumpar mitt inlägg för jag vill gärna höra Pqmans svar.Nej, jag är inte särskilt insatt i möjligheten att köpa film på nätet då jag hittills(innan ipred) tankat det jag vill ha eller sett det på tv. ;)
Hittade dock detta med ett par musklick:
http://www.headweb.com/sv/;jsessionid=EC2EE0B0233E5E55D5F889FE97290BFB.web1
Har vi hittat forumets största hycklare i form av Pqman?
MichiPich
2009-04-03, 16:17
Nån som har tips på bra utländska VPN-tjänster då? :)
Nej, jag är inte särskilt insatt i möjligheten att köpa film på nätet då jag hittills(innan ipred) tankat det jag vill ha eller sett det på tv. ;)
:laugh:
Vem var det som låg i så in i h*lvete om stackars musikers levebröd för ett par sidor sen?
*troll*
Hoppas du inte blir arg om ingen någonsin mer kommer att svara på dina debattinlägg.
MasterChief
2009-04-03, 16:49
Nej, jag är inte särskilt insatt i möjligheten att köpa film på nätet då jag hittills(innan ipred) tankat det jag vill ha eller sett det på tv. ;)
Jaha, och var är TV-serierna i HD då?
David Brent
2009-04-03, 16:52
Jaha, och var är TV-serierna i HD då?
Dom finns inte :D
MasterChief
2009-04-03, 16:57
Dom finns inte :D
Jo, på HDBits finns 6000 TV-avsnitt i minst 720p. Gratis. :D
Jag kan tänka mig att betala men då måste bolagen börja streama avsnittet samtidigt som det går på TV, och det i 720. Alternativt behåller de reklamen och streamar det gratis. Typ.
10 USD för en skiva?
Ja, där i krokarna, för de nya skivorna som ligger i den övre prisklassen. 60 pix ungefär.
Det är väl också ganska intressant. Man hör folk som säger att det är på tok för dyrt, och att de gärna hade betalat för sig om man kunde få det på rätt sätt (vilket man kan, om man inte tycker mp3 i hög bitrate är negativt, vilket verkar vara fallet med tanke på hur poppis spotify blev), och det hade varit resonabla priser. Om man tittar lite på amazon, för att ta en, så ligger där typ alla dylans album för 6 usd styck. Mindre än 40 kronor alltså. De flesta nya skivor tycks ligga på omkring 7-8. Det vill säga omkring eller under 50 kronor. Enskilda spår ligger från någon krona upp till strax över 5 kronor.
Vilka priser är det som efterfrågas egentligen? Jämför man med gratis så är väl allt annat för dyrt.
Nordenator
2009-04-03, 17:29
Ja, där i krokarna, för de nya skivorna som ligger i den övre prisklassen. 60 pix ungefär.
Det är väl också ganska intressant. Man hör folk som säger att det är på tok för dyrt, och att de gärna hade betalat för sig om man kunde få det på rätt sätt (vilket man kan, om man inte tycker mp3 i hög bitrate är negativt, vilket verkar vara fallet med tanke på hur poppis spotify blev), och det hade varit resonabla priser. Om man tittar lite på amazon, för att ta en, så ligger där typ alla dylans album för 6 usd styck. Mindre än 40 kronor alltså. De flesta nya skivor tycks ligga på omkring 7-8. Det vill säga omkring eller under 50 kronor. Enskilda spår ligger från någon krona upp till strax över 5 kronor.
Vilka priser är det som efterfrågas egentligen? Jämför man med gratis så är väl allt annat för dyrt.
http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=200154210&#spec
Flac för en femtiolapp och jag hoppar på tåget. Men ska jag köpa en skiva vill jag inte köpa en 256 kbit vbr.
http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=200154210&#spec
Flac för en femtiolapp och jag hoppar på tåget. Men ska jag köpa en skiva vill jag inte köpa en 256 kbit vbr.
Samma här.
Men jag syftade på människor som inte hade några problem med komprimmerad musik.
En fråga för folk som kan sin svenska lag. Är det tillåtet för Anti-Piratbyrån att lägga ut material på t.ex. en DC-hub och sedan anmäla de som tankar det? Polisen bör inte få göra det men hur är det med privata organisationer?
MasterChief
2009-04-03, 19:36
En fråga för folk som kan sin svenska lag. Är det tillåtet för Anti-Piratbyrån att lägga ut material på t.ex. en DC-hub och sedan anmäla de som tankar det? Polisen bör inte få göra det men hur är det med privata organisationer?
Intressant fråga. Jag vet inget om detta men jag väljer ändå att reflektera över frågeställningen.
Även om jag lämnar min dyra fina bil med öppen dörr och nycklarna i får ju ingen sno den. Men sen om det skulle hålla i rätten är ju en annan sak i just detta fall, eftersom APB arbetar emot själva existensen av DC-hubbar och att då själva göra verken tillgängliga via dessa nätverk skulle väl ses som provocerande.
Är inte det ett fall av fabricerade bevis?
David Brent
2009-04-03, 19:39
Och en följdfråga på det:
Om någon laddar ner dessa filer borde det väl inte vara olagligt så länge man inte sprider dessa vidare? Det borde väl nästan jämställas med att man (för privat bruk) sparar ner intressanta bilder från en hemsida?
Spontant tänker jag att det borde innebära att nedladdningen blir laglig, eftersom det rör sig om kopiering av en lovlig förlaga för privat bruk.
champion
2009-04-03, 21:16
Dom bryter inte mot någon lag. Dom har givetvis upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Det är ju för deras räkning dom agerar.
Det är inte olagligt att fildela upphovsrättsskyddat material, om man har upphovsrättsinnehavarens medgivande.
Svar på frågan?
http://i41.tinypic.com/51dfh4.jpg
bild
Verkar som de får svårt att sätta dit folk för de där kändes rätt slappt.
Robert Svensson
2009-04-03, 23:30
Brottsprovokation är skitförbjudet i Sverige, svensk polismyndighet får inte använda sig av det. Låter väl nästan ganska logiskt att inte lobbyorganisationer inte heller får göra det. Men jag är inte längre säker. De tar ju över alla polisiära arbeten numera med ledorden – "Här ska fan i mig inte fildelas!", "Jan Guillou och resten av författartoppen i landet ska fan ha sina kronor!"
Nitrometan
2009-04-04, 13:19
Brottsprovokation är skitförbjudet i Sverige, svensk polismyndighet får inte använda sig av det.
Men nu är det ju ingen myndighet.
I minst ett av de tidigare fallen har de ju fildelat själva för att se vilka som laddar ner grejerna.
gnagaren
2009-04-04, 13:37
Mycket intressant läsning:
Så besegras IPRED
Det är jättemånga människor nu som är väldigt upprörda, förbannade och arga på IPRED-lagen, en idiotisk lag med tänkbara ödestigra integritets/demokratikonsekvenser samt långsiktigt ödestigra konsekvenser för teknisk, kulturell och kommunikativ utveckling som följd, en lag som öppnar upp för enskilda privata affärsintressen att gentemot hela det svenska folket idka vad som bäst kan beskrivas som "gammeldags beskyddarverksamhet av maffiasnitt" (datainsamlingen av stasityp som gör det möjligt har redan pågått några år via maffiaorganisationen Antipiratbyråns försorg)
men, vet ni vad kära läsare?
Det går faktiskt och vinna över IPRED-lagen, tillräckligt förbannade människor som varit tillräckligt många har lyckats plocka ner "högre herrar än intressenterna bakom IPRED" på jorden igen...... Här kommer en liten ide om hur det kan gå till, utan att bryta mot några lagar, utan att bryta mot några regler, utan att brista i respekt för grundläggande demokratiprinciper....
1: För att motståndskampen ska lyckas är det en ovillkorlig förutsättning att kampen förs på flera plan, i alla vardagliga samtal med människor när helst frågan kommer upp, i samtal med just din favoritpolitiker, hur vi röstar med våra röstkort då det är valdags till EU och här hemma. och även att vi genom att bli fler och fler debattörer i bloggvärlden håller temperaturen på frågan "glödhet" och ALDRIG låter våra politiker invaggas i någon falsk förhoppning att den "besvärliga ipred-frågan" någonsin kommer att lugna ner sig innan lagen är "väck"
2: Det är också en ovillkorlig icke diskutabel förutsättning att motståndskampen förs med full odiskutabel respekt för grundläggande människovärden och demokratiprinciper, dit hör INTE att t.e.x hota Pontén, hans familj, någon politiker eller någon annan, den som gör så respekterar INTE grundläggande viktiga demokratiprinciper och är följdaktligen inte ett dugg bättre än det man bekämpar, sånt är under inga som helst omständigheter whatsoever okej hur förbannad man än är. punkt.....
3: Det finns en mycket snabb och mycket effektiv väg att nå storskaligt tryck från flera håll i denna fråga och det är det här med kundrelationer, alla företag ser dom som viktiga, för även om dom ibland är "dåliga" så så länge dom existerar finns det något som går att rädda. Kundrelationer är som sagt något av det allra viktigaste ett företag har, många företag har specialister anställda för detta och väl utarbetade kundrelationsstrategier. Avslutade kundrelationer som avslutas som en direkt konsekvens och följd av IPRED:s införande kommer mycket, mycket snabbt att skapa "ett stort tryck mot IPRED" inte bara från förbannade medborgare i största allmänhet utan ÄVEN från dom företag som ska sälja produkterna som IPRED-bolagen/förespråkarna producerar.
MEN, detta förutsätter att dessa företag (vare sig vi pratar legala alternativ på nätet som e.x. Headweb, film2home eller om din lokala biograf/videouthurningsbutik) vänligt men bestämt varje gång en "kundrelation avslutas" också får reda på varför, att det är en direkt följd och konsekvens av att bolagen vars produkter dom säljer lobbat igenom en lag du hatar och som är ett hot mot allas integritet, demokrati och rättssäkerhet och att du "totalt tappat lusten att bidra med så mycket som en krona till dessa bolag" Avslutas tillräckligt många kundrelationer på det viset tillräckligt snabbt så är det ett språk man definitivt inte har råd att blunda för.... Konsumentmakt kallas det.....
http://blogg.idg.se/free_thinking/entry.jsp?messid=9495
Robert Svensson
2009-04-04, 22:39
Men nu är det ju ingen myndighet.
Precis det som är så jävla sjukt.
Testar Ivacy nu, men får bara ut 0.57Mbit upp och 0.33Mbit ned. Känns ju inte så bra :/
(Enligt bredbandskollen)
King Grub
2009-04-05, 13:01
En lösning för den som är orolig, men ändå vill ha tillgång till allt (och dessutom med maxhastigheter) är ju usenet.
En lösning för den som är orolig, men ändå vill ha tillgång till allt (och dessutom med maxhastigheter) är ju usenet.
Men man kan bli haffad även där va? Eller förblir IP-adressen dold på Usenet?
King Grub
2009-04-05, 14:25
Kan och kan... teoretiskt möjligt, men vad man laddar ner därifrån är ju överhuvudtaget inte övervakningsbart på samma sätt som när man ansluter sig till peers via bittorrent eller dc.
Om det är enstaka avsnitt av något så funkar Rapidshare ganska bra. Bara googla det man vill ha och lägg till "rapidshare" så brukar man hitta det man vill ha.
Wille005
2009-04-05, 15:48
Vad trevligt det är att titta på sitt lilla Vuze när det är i full action! Hihih.
Jag vill fortfarande ha Doctor_Snuggels obundna och omfattande vetenskapliga undersökning som säger att gratis musik inte leder till minskad musikförsäljning. ;)
Hur är det övervakningen går till?
Håller dessa fräsiga "IPRED-agenter" bara koll på en del av materialet som finns, eller bevakar man som hela hubbar/torrentsidor eller vad? Vet någon det?
David Brent
2009-04-05, 16:26
Jag vill fortfarande ha Doctor_Snuggels obundna och omfattande vetenskapliga undersökning som säger att gratis musik inte leder till minskad musikförsäljning. ;)
Den kommer nog samtidigt med HD-serierna.
King Grub
2009-04-05, 16:43
Hur är det övervakningen går till?
Håller dessa fräsiga "IPRED-agenter" bara koll på en del av materialet som finns, eller bevakar man som hela hubbar/torrentsidor eller vad? Vet någon det?
För att se och anmäla någon som använder en bittorrentklient måste "agenten" själv vara med på sidan, ladda hem .torrent-filen och fildela som vilken pirat som helst.
Vad tror ni om stängda, men ändå stora, trackers? Som HDbits, exempelvis.
Vad tror ni om stängda, men ändå stora, trackers? Som HDbits, exempelvis.
Samma risk där. Kan du bli medlem kan APB det också.
King Grub
2009-04-05, 16:49
Inte lika stor risk, det kan det inte vara. Men inte riskfritt för det.
Samma risk där. Kan du bli medlem kan APB det också.
Fast man kan inte bli medlem, och det sen ett tag tillbaka.
Men kanske om de haft framförhållning och blivit medlemmar när det gick.
Håller med,använt det ett par år nu och alltid full speed på min 100 lina och sen behöver man ju inte dela med sig eller ladda upp *popcorn* kostar ju iofs runt 15 $ beroende på vilken leverantör man väljer men det är värt det.
http://www.news.astraweb.com/specials/kleverig-11.html?gclid=CLewx-KS2pkCFQqenAodVgPOWg
11 dollar/mån mycket bra deal
King Grub
2009-04-05, 17:38
http://www.giganews.com/ är också ett bra val.
För att se och anmäla någon som använder en bittorrentklient måste "agenten" själv vara med på sidan, ladda hem .torrent-filen och fildela som vilken pirat som helst.Så med andra ord lär det alltså vara i princip riskfritt att tanka så länge man inte tankar de allra nyaste storfilmerna, och svenska filmer, vilket fokus verkar ligga på?
King Grub
2009-04-05, 18:36
Jag skulle tro det (även om jag inte kan garantera något, hur mycket tid och pengar och manpower dom har att spendera).
Doctor Snuggles
2009-04-05, 18:55
Det är verkligen så svårt att googla alltså? Ska jag kanske diktera upp studien för dig över telefon också?
För att se och anmäla någon som använder en bittorrentklient måste "agenten" själv vara med på sidan, ladda hem .torrent-filen och fildela som vilken pirat som helst.Förresten, var har du läst om detta? Eller är det bara så? :p
King Grub
2009-04-05, 19:09
Det är så. Du tror väl inte dom sitter i en kontrollcentral med datorskärmar och blinkande lampor och övervakar internettrafiken i landet, och när en olaglig fildelning sker så tjuter ett larm och ett kravbrev skickas iväg?
Tekniken fungerar så. För att se vad som sker i en torrentsvärm, vilka som delar filerna, måste man själv vara ansluten, om man inte är ISP (och dom tjuvkikar inte).
Det är så. Du tror väl inte dom sitter i en kontrollcentral med datorskärmar och blinkande lampor och övervakar internettrafiken i landet, och när en olaglig fildelning sker så tjuter ett larm och ett kravbrev skickas iväg?Haha, nej självklart inte.(och dom tjuvkikar inte)Funderade mest på om det hade gått så långt att det fungerade på något sånt sätt att ISPerna var inblandade redan från steg 1.
Men dåså. Då kan man ju vara lugn.
King Grub
2009-04-05, 19:17
fungerade på något sånt sätt att ISPerna var inblandade redan från steg 1.
Man vet ju aldrig!
http://www.philzimmermann.com/images/TinFoilHatArea.jpg
MasterChief
2009-04-05, 19:39
Det är så. Du tror väl inte dom sitter i en kontrollcentral med datorskärmar och blinkande lampor och övervakar internettrafiken i landet, och när en olaglig fildelning sker så tjuter ett larm och ett kravbrev skickas iväg?
Ge dom 3 år till så.
Musselbank
2009-04-05, 19:48
http://www.news.astraweb.com/specials/kleverig-11.html?gclid=CLewx-KS2pkCFQqenAodVgPOWg
11 dollar/mån mycket bra deal
Erbjudandet försvann precis :-(
Det är verkligen så svårt att googla alltså? Ska jag kanske diktera upp studien för dig över telefon också?Ja, någon sådan studie lyckades jag ej hitta. ;)
MasterChief
2009-04-05, 20:04
Ja, någon sådan studie lyckades jag ej hitta. ;)
Har du hittat några TV-serier i HD då?
CrazyJoeDavola
2009-04-05, 20:28
Kommer ett inslag i Agenda på svt2 strax!
Denstillasittande
2009-04-05, 20:35
Tycker det verka väldigt lugnt. Enligt lagen måste dem ju bevisa att det var just den personen som satt bakom burken och laddade ner. Bara att neka. Ha trådlöst nätverk kan ju också va bra att skylla på.
Danmark har tydligen en liknade lag och där har ingen blivit fälld med enda bevis är ipnummret.
2.2miljoner nerladdare i Sverige hur ska dem kunna ha i närheten av några resurser att jaga dessa. De kommer säkert åtala nån/några men då är dem som laddar upp som enorma mängder.
Hur är det med formel 1? Lär nog vara rätt låg risk att åka dit eller?
Hur är det med formel 1? Lär nog vara rätt låg risk att åka dit eller?
Inte för att spoila men dagens lopp kan du nog skippa att tanka ner iaf ;)
CrazyJoeDavola
2009-04-05, 20:57
Inte för att spoila men dagens lopp kan du nog skippa att tanka ner iaf ;)
Inte alls! Det var ju grymt lopp tills det var 25 varv kvar *gah!*
FFFFUUUUUU! Är redan försent, 65% :/
Doctor Snuggles
2009-04-05, 21:03
Ja, någon sådan studie lyckades jag ej hitta. ;)
Nu tror jag för att vara ärlig att jag blandade ihop bio-besök och musik. Roger Wallis hänvisade till SOM-undersökningen där han jämförde siffror för biobesök med nerladdningar och fann en positiv korellation. Nån som har tid får gärna titta närmre på det. Men här är iaf en studie från 2007 gjord av universitetet i kanada där man funnit en positiv korellation:
http://www.ic.gc.ca/eic/site/ippd-dppi.nsf/eng/ip01462.html
"However, our analysis of the Canadian P2P file-sharing subpopulation suggests that there is a strong positive relationship between P2P file-sharing and CD purchasing. That is, among Canadians actually engaged in it, P2P file-sharing increases CD purchasing. We estimate that the effect of one additional P2P download per month is to increase music purchasing by 0.44 CDs per year (based on estimates obtained from the negative binomial model in Table 4.3). Furthermore, we find indirect evidence of the 'market creation' effect of P2P file-sharing in the positive coefficient on the variable 'Not available elsewhere' (Table 4.3)."
Doctor Snuggles
2009-04-05, 21:17
Hittade music lessons som Wallis var med på. Tog mig 10 minuter, men jag har också normalkompetens i goggle. Utdrag från studien:
"The American music industry organization RIAA, has however recently presented sales data
that includes both physical and digital units for year 2004 and 2005.18 And what we can see
(Diagram 17) is the growing online market with digital units. When we add physical and
digital units sold during 2005 we can find that the total sum of sold units is higher than during
the “golden years” for the music industry in the late 90s. This has happened at the same time
as the file shares never has been so numerous and the downloading of music never so
widespread.
The development has been similar in UK: “It is enough to make a sceptic believe in life
after death. For the past few years the music industry has been predicting the death of the
singles market because of the global scourge of illegal downloading. And what has happened?
The latest figures show that 524,000 singles were sold last week in the UK, an impressive 7%
increase on a year ago and no less that 44% up on sales earlier in the year, when the sirens of
doom were at their loudest. Oh, I've forgotten a small point. These figures only refer to sales
of what is known in the trade as "physical" singles. If (legal) downloads are included, sales
have soared by a staggering 88% in the last year to 977,000 last week.”19
"
Doctor Snuggles
2009-04-05, 21:34
Utöver det så rapporterade Nielsen company att den globala musikförsäljningen ökade med 10% 2008 jämfört med 2007, och singelförsäljningen (itunes någon?) ökade med hela 27%.
Doctor Snuggles
2009-04-05, 21:38
Äsch
Doctor Snuggles
2009-04-05, 21:43
(Min browser fuckar upp editering, sorry.)
Vad som är intressant i sammanhanget är att musikindustrin lämpligt glömmer att nämna faktum att artister är idag varumärken. Som ny artist idag t.ex. får man sk 360-deals, vilket innebär just att man lanseras som ett varumärke, där skivbolaget får en del av konsertintäkter, merchendice, ringtoner osv.
Rihanna t.ex. tjänade 20% av sin totala inkomst på ringtoner.
Utöver det så har det skett en omfördelning (enligt bl a Roger Wallis), som tidigare nämnt, från albumintäkter till konsertintäkter där artisten får en större del av kakan.
Hur var det nu, fildelning är inte betydande reklam eller inverkar monetärt positivt för rättighetsinnehavarn? Ok.
Robert Svensson
2009-04-05, 21:52
FFFFUUUUUU! Är redan försent, 65% :/
Har tagit hela peerlistan nu, skickar i väg den till närmsta domstol i morgon. ;)
Jag tyckte inte det var så bra bildkvalité på sidorna som det går att streama ifrån (tvshack, surfthechannel etc.). Vad tror ni om programmet Graboid(http://www.graboid.com/)? Använde det förut och då fanns det massvis med filmer, serier att streama! Frågan är om det är lagligt?
Lägg ned det där nu, du drar ju bara till med något för att få igång en diskussion, eller hur var det?
Helt sjukt att ens hem kan bli genomsökt för bevis när man begått kriminella gärningar!! ;)
Tja, tänk såhär:
Musikernas, filmmakarnas, författarnas och de andra verksamma grupperna inom underhållningsvärldens frihet att kunna ta betalt för sitt arbete och skydda det från tjyvaktiga parasiter väger lite tyngre än parasiternas frihet att kunna begå brott på nätet utan att lagföras. ;)
Och min favorit:
Nej, jag är inte särskilt insatt i möjligheten att köpa film på nätet då jag hittills(innan ipred) tankat det jag vill ha eller sett det på tv.
Scratch89
2009-04-05, 23:15
Lägg ned det där nu, du drar ju bara till med något för att få igång en diskussion, eller hur var det?
Och min favorit:
http://blog.patoroco.net/wp-content/uploads/2008/02/owned.jpg
Doctor Snuggles
2009-04-05, 23:48
Det finns ju en mycket trevlig anonymiseringslösning för frihetsälskare som verkar vara förbisedd, kontantkort från tre. Du behöver inte registrera dig vid köp, ergo; det finns ingen koppling mellan ipnumret och användaren.
Och hur fort går det? 0.5kbit/s
Kan väl bara säga att det inte var en själv som laddade ner, utan att man har haft hemmafester och att det då möjligtvis har tankats ner?
Nitrometan
2009-04-06, 07:56
Det finns ju en mycket trevlig anonymiseringslösning för frihetsälskare som verkar vara förbisedd, kontantkort från tre. Du behöver inte registrera dig vid köp, ergo; det finns ingen koppling mellan ipnumret och användaren.
Fast där gör ju datalagringsdirektivet att Tre måste spara alla uppgifter om var/när/hur kontantkortet har kopplat upp sig. Eftersom positionen sparas så kan det användas för att hitta datorn och därmed dig.
Annars gillar jag idén. Det blir svårare för dem att hitta den de söker.
TheInsane
2009-04-06, 09:22
Hur fungerar det om dem kommer på en att man laddar ner kan dem direkt gå till böter eller måste dem skicka ut en varning först?
King Grub
2009-04-06, 09:24
Det gör dom som dom vill; får man ett kravbrev, kan man välja att betala, eller vägra att betala och hamna i domstol. Väl där är det upp till dom att bevisa att det är du och ingen annan som laddat ned.
TheInsane
2009-04-06, 09:27
Det gör dom som dom vill; får man ett kravbrev, kan man välja att betala, eller vägra att betala och hamna i domstol. Väl där är det upp till dom att bevisa att det är du och ingen annan som laddat ned.
Okej men dem skickar alltså ut ett kravbrev direkt?
Vad ska man egentligen använda för tjänst om man ska fortsätta att fildela?
Vilken tjänst är det som verkligen används och fungerar som den ska?
Civilrätt
2009-04-06, 09:27
Att tanka hem "vetenskapens värld", avsnitt som visats på Tv samt är tillgängliga på hemsida, bör väl inte vara likvärdigt med att tanka hem en film som visas på bio?
King Grub
2009-04-06, 09:41
Vad ska man egentligen använda för tjänst om man ska fortsätta att fildela?
Vilken tjänst är det som verkligen används och fungerar som den ska?
Nej, nu får du ta och läsa tråden från början i stället för att fråga om saker som har diskuterats.
King Grub
2009-04-06, 09:41
Att tanka hem "vetenskapens värld", avsnitt som visats på Tv samt är tillgängliga på hemsida, bör väl inte vara likvärdigt med att tanka hem en film som visas på bio?
Det är lika olagligt, men risken för dryga böter lär inte vara lika stor, när det är en intresseorganisation som jagar i stället för polisen.
King Grub
2009-04-06, 09:42
Antipiratbyrån kan ha begått dataintrång
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2701391.svd
TheInsane
2009-04-06, 09:54
Nej, nu får du ta och läsa tråden från början i stället för att fråga om saker som har diskuterats.
Okej det ska jag göra med enligt Kalla Fakta och antipiracy så skickar dem en varning först men jag ska läsa igenom tråden.........
King Grub
2009-04-06, 09:59
Som tidigare nämnt, det är upp till dom, om dom vill varna först eller skicka kravbrev direkt.
Får man alltid en varning först?
Nej, det är rättighetshavaren som väljer om den vill skicka ut en varning eller skicka in en ansökan om stämning till domstolen.
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2677019.svd
Lelle Pelle
2009-04-06, 10:04
Jag är inte teknisk för 5öre, så jag fortsätter med TPB och Vuze som klient och ser vad som händer.
Musselbank
2009-04-06, 11:20
Erbjudandet försvann precis :-(
Jag är en idiot; erbjudandet finns kvar, adressen är alltså http://www.news.astraweb.com/specials/kleverig-11.html?gclid=CLewx-KS2pkCFQqenAodVgPOWg
Robert Svensson
2009-04-06, 11:58
Klart det inte är. Men, de vill att du ska besöka deras hemsida och kolla på skiten. För att? Reklamintäkter.
?
Det är ingen som vet än hur respektive förlag/juridisk representant väljer att göra.
I Danmark finns advokatfirmor som specialiserar sig på att jaga fildelare åt upphovsrättsmän, och av det jag såg på SVT's Agenda skickade dessa ut kravbrev.
Men de har ju också möjligheten att begära ut din ip-adress om misstanke föreligger, varpå de sedan har en månad på sig att låta kronofogden göra ett oannonserat besök med huvudnyckel/låssmed etc om du inte är hemma. De kan plocka med sig din/dina dator/datorer/lagringsmedier och gräva runt bland filerna i lugn och ro och sedan kräva ersättning för det de hittar och kan styrka laddades ned efter 1 april, varför kryptering kan vara bra.
Men de har ju också möjligheten att begära ut din ip-adress om misstanke föreligger, varpå de sedan har en månad på sig att låta kronofogden göra ett oannonserat besök med huvudnyckel/låssmed etc om du inte är hemma. De kan plocka med sig din/dina dator/datorer/lagringsmedier och gräva runt bland filerna i lugn och ro och sedan kräva ersättning för det de hittar och kan styrka laddades ned efter 1 april, varför kryptering kan vara bra.
För det första räcker det inte med misstanke, man ska visa sannolika skäl. Prövningen av om man ska få göra en intrångsundersökning innebär också ett tillämpande av proportionalitetsprincipen, och det är alltså inte alls säkert att man har rätt att göra en intrångsundersökning bara för att man har rätt att begära ut adressuppgifter. Det förefaller t ex knappast proportionerligt att gå in i någons hem och ta med sig datorer när det gäller nedladdning av enstaka verk. Det är dock en personlig reflektion från min sida och jag vet inte hur domstolarna har bedömt saken tidigare.
För det första räcker det inte med misstanke, man ska visa sannolika skäl. Prövningen av om man ska få göra en intrångsundersökning innebär också ett tillämpande av proportionalitetsprincipen, och det är alltså inte alls säkert att man har rätt att göra en intrångsundersökning bara för att man har rätt att begära ut adressuppgifter. Det förefaller t ex knappast proportionerligt att gå in i någons hem och ta med sig datorer när det gäller nedladdning av enstaka verk. Det är dock en personlig reflektion från min sida och jag vet inte hur domstolarna har bedömt saken tidigare.
Jag vet inte heller hur domstolen bedömt det tidigare, mig veterligen väntar vi fortfarande på de första fallen där intrångsundersökning använts för att bevisa fildelning. Ett enstaka verk lär väl som du säger knappast krävas, och det skrev jag inte heller, men vi har ingen aning om var gränsen kommer att gå framöver, så det är väl bäst att ta det säkra före det osäkra. Vet man med sig att man laddar hem ett par- tre filmer om dagen och är slarvig med att sluta seeda dessa är ju risken säkert större att man får ögonen på sig.
Själv skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det inte krävs allt för mycket för att få påhälsning så här i början. Herr Pontén skulle nog bli alldeles hård i byan av att kunna gå ut i tidningarna och säga att tre filmer räckte för att kronofogden fick komma och ta datorn för en fildelare. De vill statuera exempel, och det gör de allra bäst genom att sätta dit en alldeles "vanlig" fildelare, som laddar ned ett par filmer i veckan, och sätta dit honom riktigt hårt så att alla andra rättar sig i ledet.
hahavaffan
2009-04-06, 12:57
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2701391.svdEn annan metod är att hacka sig in i servern. Detta bedömer jag också som helt osannolikt med tanke på att IT-kompetensen på Antipiratbyrån är något bristfällig:D Skön artikel! Älskar att se nollorna skjuta sig själva i fötterna hela tiden.
Aekkelpotta
2009-04-06, 13:02
http://www.idg.se/2.1085/1.222627/antipiratbyran-begick-dataintrang
Intressant.
Aekkelpotta
2009-04-06, 13:06
http://www.idg.se/2.1085/1.222627/antipiratbyran-begick-dataintrang
Intressant.
Tänkte just skriva "Den hävisar iofs till din artikel" men då tog redigeringstiden slut.
[..]säkerhetsexperten André Rickardsson, idag på företaget Bitsec och tidigare hos Säpo och på Utrikesdepartementet[..]
Han borde väl veta om någon.
Granatgiraffen
2009-04-06, 13:15
http://blogg.aftonbladet.se/21909
Mr.Cosybear
2009-04-06, 13:56
Frågan jag ställer mig då är när räknas det som dataintrång? Troligen har dem knappast bruteforcat fram ett lösenord för ftpservern utan infiltrerat "gruppen" som använde ftpservern med en spion och på så vis fått ta del av inloggningsinformation. Är det då en fråga om dataintrång, trots att spionen fått inloggningsinformationen av "gruppen"?
Ni minns väl skandalen med SAPnet. När socialdemokraterna blev "hackade" av nån från folkpartiet som hade fått tag i lösenord och loggade in där och läste. Dom dömdes till dataintrång. Lagen är väl lika för alla antar jag?
Nitrometan
2009-04-06, 14:05
Frågan jag ställer mig då är när räknas det som dataintrång? Troligen har dem knappast bruteforcat fram ett lösenord för ftpservern utan infiltrerat "gruppen" som använde ftpservern med en spion och på så vis fått ta del av inloggningsinformation. Är det då en fråga om dataintrång, trots att spionen fått inloggningsinformationen av "gruppen"?
Ja. Det har visats i flera rättegångar. Att använda någon annans inloggningsuppgifter för att ta sig in på nån server är ett dataintrång.
Edit: japp, thunder, det är ett bra exempel.
Jag vet inte heller hur domstolen bedömt det tidigare, mig veterligen väntar vi fortfarande på de första fallen där intrångsundersökning använts för att bevisa fildelning. Ett enstaka verk lär väl som du säger knappast krävas, och det skrev jag inte heller, men vi har ingen aning om var gränsen kommer att gå framöver, så det är väl bäst att ta det säkra före det osäkra. Vet man med sig att man laddar hem ett par- tre filmer om dagen och är slarvig med att sluta seeda dessa är ju risken säkert större att man får ögonen på sig.
Själv skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det inte krävs allt för mycket för att få påhälsning så här i början. Herr Pontén skulle nog bli alldeles hård i byan av att kunna gå ut i tidningarna och säga att tre filmer räckte för att kronofogden fick komma och ta datorn för en fildelare. De vill statuera exempel, och det gör de allra bäst genom att sätta dit en alldeles "vanlig" fildelare, som laddar ned ett par filmer i veckan, och sätta dit honom riktigt hårt så att alla andra rättar sig i ledet.
Nu är det ju inte Henrik Pontén eller någon av intresseorganisationerna som sitter i domstolarna och fattar beslut i dessa frågor. Domstolarna är nog mer intresserade av att tillämpa lagen på ett objektivt och proportionerligt sätt, än att statuera exempel. Det spelar därför ingen roll hur hårda i brallan Pontén et al blir.
hahavaffan
2009-04-06, 15:32
Nu väntar vi bara på ett dokument i vilket Pontén skriftligen beordrat någon att göra det där intrånget, så att han åker dit på det. Det vore sköjsköj.
Nitrometan
2009-04-06, 16:25
Henrik Pontén säger att det är förtal. APB har inte begått dataintrång. Sådeså.
http://www.idg.se/2.1085/1.222740/antipiratbyran-rent-fortal
Antipiratbyråns chefsjurist Henrik Pontén tillbakavisar bestämt att Antipiratbyrån skulle ha brutit mot lagen.
Han avböjer dock att förklara hur bevisinsamlingen gått till.
– Den här frågan lockar till sig många förståsigpåare. Det han sysslar med är ju rent förtal. Det är en spekulation som helt saknar grund och det är symptomatiskt för debatten, att man försöker vilseleda genom att sprida den här typen av uppgifter, säger Henrik Pontén.
Hur tog ni er in på servern ifråga?
– Det kommer vi att redovisa i kommande rättegång, i den mån vi behöver göra det.
Doctor Snuggles
2009-04-06, 16:41
Fast där gör ju datalagringsdirektivet att Tre måste spara alla uppgifter om var/när/hur kontantkortet har kopplat upp sig. Eftersom positionen sparas så kan det användas för att hitta datorn och därmed dig.
Annars gillar jag idén. Det blir svårare för dem att hitta den de söker.
Att de skulle hålla på att försöka spåra ens fysiska position tvivlar jag starkt på. Alldeles för mycket jobb. Dessutom så är inte positionen såpass exakt att man kan specifikt peka på vem i ett visst bostadshus det är. Eller att APB eller dyl har någon egen polisiär befogenhet, IPRED ger dem bara rätt till att efterfråga personuppgifter bakom ip:et.
Mr.Cosybear
2009-04-06, 16:59
Ja. Det har visats i flera rättegångar. Att använda någon annans inloggningsuppgifter för att ta sig in på nån server är ett dataintrång.
Edit: japp, thunder, det är ett bra exempel.
(jag utgår alltså ifrån att de har infiltrerat "gruppen" som haft ftp-servern)
Att använda någon annans inloggningsuppgifter förstår jag är fel, men en ftp-server har ju som oftast flera konton. Men ponera att det bara finns ett konto och flera kan logga in på detta samtidigt och spionen fått ta del av inloggningsuppgifter (dvs skickat på mail, sagt över telefon, eller whatever), detta kan det väl inte räknas som dataintrång? Han har ju trots allt fått ta del av dem, sen att det ska bevisas osv förstår jag.
Det är denna metod jag finner mest trolig i det här ljudboksfallet, sen huruvida laglig deras metod är får dem bevisa, tror därför inte det handlar om något dataintrång utan något annat fel de gjort. Har dock inte läst på om fallet specifikt så jag kan vara helt fel ute.
(jag utgår alltså ifrån att de har infiltrerat "gruppen" som haft ftp-servern)
Att använda någon annans inloggningsuppgifter förstår jag är fel, men en ftp-server har ju som oftast flera konton. Men ponera att det bara finns ett konto och flera kan logga in på detta samtidigt och spionen fått ta del av inloggningsuppgifter (dvs skickat på mail, sagt över telefon, eller whatever), detta kan det väl inte räknas som dataintrång? Han har ju trots allt fått ta del av dem, sen att det ska bevisas osv förstår jag.
Det är denna metod jag finner mest trolig i det här ljudboksfallet, sen huruvida laglig deras metod är får dem bevisa, tror därför inte det handlar om något dataintrång utan något annat fel de gjort. Har dock inte läst på om fallet specifikt så jag kan vara helt fel ute.
Det står i SVD-länken
Ska tingsrätten acceptera bevisning som bygger på hemliga och oredovisade metoder? Enligt min erfarenhet brukar hemliga metoder i dessa sammanhang vara olagliga eller djupt tveksamma metoder.
Åtkomst till en skyddad server kan ske på flera sätt. Det enklaste är att få tillstånd från ägaren av servern. Jag bedömer dock att det är osannolikt att Antipiratbyrån har fått tillstånd av ägaren.
En annan metod är att hacka sig in i servern. Detta bedömer jag också som helt osannolikt med tanke på att IT-kompetensen på Antipiratbyrån är något bristfällig. Det mest sannolika är att Antipiratbyrån har använt sig av en infiltratör för att få tillgång till ett konto på servern, vilket är en av de ”okonventionella” metoder som Antipiratbyrån vanligtvis använder sig av.
Advokat Peter Danowsky hjälpte folkpartiet att utreda dataintrånget hos socialdemokraterna. Det borde därför inte vara helt obekant för honom och därmed upphovsrättsindustrin att det är ett dataintrång att låna någons inloggningsuppgifter till en skyddad server. Även om man har fått inloggningsuppgifter från en ”riktig” användare, som en infiltratör.
” – Vi har anlitat informatörer vid ett flertal tillfällen och gett dem ersättning för deras arbete, säger Henrik Pontén på Antipiratbyrån.” (realtid.se)
Om inte Antipiratbyrån hade tillstånd från serverns ägare så var handlingen olovlig och därmed kan ett dataintrång ha begåtts av antipiratbyrån. Om så är fallet så återfinns en bra skriftlig bevisning av dataintrånget i den ansökan om informationsföreläggande som advokat Peter Danowsky lämnande in till Solna tingsrätt.
Mr.Cosybear
2009-04-06, 18:06
Tack. Jaha där ser man, lagen är tamigfan skum...
Jag undrar om det är olagligt att ladda ner serier? Tex scrubs som redan har visats i usa? en av mina stora hobbies är ju nämligen att kolla scrubs, two and a half men, one tree hill m.m.
Men man tycker ju att det inte borde vara olagligt då dom redan visats och dom spelats in från tvn!?
Sen undrar jag om nån sitter inne på någon bra sida man kan se film från nätet gratis på?
TV-kanaler finansieras av reklamintäkter. Tror du då att dom vill att du laddar ner och tittar på en serie som dom har köpt rättigheterna för utan att kolla på reklamen?
Doctor Snuggles
2009-04-06, 18:51
Alltså folket som frågar, ni är orimligt oroliga. Återigen; APB har inte obegränsade resurser, visst är risken numer större, men fildelar du inte svenskt material och inte låter dina filer ligga o tugga d.v.s. seeda i all evighet så är risken försvinnande liten. Risken är större att du råkar ut för en trafikolycka eller nåt. Jag ser inte en epidemi av människor som slutar åka bil bara därför.
shut teh face
2009-04-06, 19:16
Det borde ju vara rätt säkert med dynamiskt ip som vissa har. Reseta och få nytt ip, in och tanka en film, tar typ max 6-7 minuter. Sen om du tankar igen med nytt ip så verkar du ju inte vara någon ultrafildelare.
hahavaffan
2009-04-06, 19:21
Det borde ju vara rätt säkert med dynamiskt ip som vissa har. Reseta och få nytt ip, in och tanka en film, tar typ max 6-7 minuter. Sen om du tankar igen med nytt ip så verkar du ju inte vara någon ultrafildelare.Men får man verkligen alltid ett nytt? Om lånetiden för IPt inte gått ut, tror jag inte man får ett nytt även om man försöker. Så var det iaf hemma hos päronen med Telias adsl med dynamiskt IP.
Alltså folket som frågar, ni är orimligt oroliga. Återigen; APB har inte obegränsade resurser, visst är risken numer större, men fildelar du inte svenskt material och inte låter dina filer ligga o tugga d.v.s. seeda i all evighet så är risken försvinnande liten. Risken är större att du råkar ut för en trafikolycka eller nåt. Jag ser inte en epidemi av människor som slutar åka bil bara därför.
Men nu tillåter IPRED privata organisationer, utan anknytning till APB, direkt gå till domstol för att få ut abonnemangsinformation. Alltså är inte APBs resurser begränsande, snarare är det domstolsprocessen.
Doctor Snuggles
2009-04-06, 21:22
Men nu tillåter IPRED privata organisationer, utan anknytning till APB, direkt gå till domstol för att få ut abonnemangsinformation. Alltså är inte APBs resurser begränsande, snarare är det domstolsprocessen.
Du menar att det kommer dyka upp en uppsjö av copycats som också kommer undersöka privatpersoner?
Super_Johan
2009-04-06, 21:32
Gäller lagen utländska medborgare som är "tillfälligt" bosatta i Sverige? Jag är folkbokförd här :)
Mr.Cosybear
2009-04-06, 21:39
Gäller lagen utländska medborgare som är "tillfälligt" bosatta i Sverige? Jag är folkbokförd här :)
Är ingen juridikexpert men det är väl självklart det gör? Du kan ju inte gå och råna eller mörda i ett land du turistar i bara för att du inte är medborgare och få "gå ur fängelse för jag är turist"-kort :)
Du menar att det kommer dyka upp en uppsjö av copycats som också kommer undersöka privatpersoner?
Det har gjort det i Danmark. Nu ligger inte Agenda-avsnittet kvar längre, men de hade ett reportage från Danmark om hur det såg ut där. De fhar ju haft motsvarande lag ett tag redan. Hela företag bildades som har som affärsidé att hyra ut sina tjänster åt upphovsrättshavare. De sköter allting från att lokalisera ip-nummer, få ut uppgifter och skicka kravbrev. De nämnde två inkassobyråer i insalget som bara sysslar med att driva in krav från upphovsrättsinnehavare. Det är big business i Danmark.
Som du säger har Antipiratbyrån begränsade resurser, liksom upphovsrättsinnehavarna själva inte kan sitta på nätet och leta hela dagarna, men de är naturligtvis intresserade av att hävda sin rätt i alla fall. Därför uppstod snabbt en marknad för detta i Danmark. Varför skulle det inte kunna bli likadant i Sverige?
Har du diplomatisk immunitet? ;)
Om ett mobilt bredband som delas på flera personer (modemet flyttas runt) används för nerladdning. Är ägaren skyldig att ha koll på vad de andra gör eller kan det spåras till en viss dator? Om det inte framgår så har jag har ingen större koll på det här med ip-adresser;)
Robbelibob
2009-04-06, 22:32
http://www.dn.se/kultur-noje/danmarks-ipred-en-flopp-1.838848
Jagar antipiratbyrån verkligen bara svenskt material? Jag har hört det från flera håll nu och jag tycker det låter lite tveksamt.
Bonus: Ett klipp som piggar upp i dessa mörka tider.
http://www.1000apor.se/tv/guillou-om-pirate-bay
Nitrometan
2009-04-08, 10:01
Operatören (ephone) säger att förlagens bevisning inte räcker och tänker inte lämna ut abbonentuppgifterna.
http://www.idg.se/2.1085/1.223091/operator-tar-strid-mot-ipred
Nu säger Ephones vd Bo Wigstrand att bevisen inte räcker för att personuppgifterna ska läggas ut.
– Vi har anlitat ett juridiskt ombud som hjälper oss att titta på det. Man har gjort bedömningen att bevisningen inte räcker för att lämna ut uppgifterna, säger han till Computer Sweden.
Operatören har 14 dagar på sig att lämna in sitt formella svar till tingsrätten. Budskapet är klart: Den information som förlagens advokater har visat upp räcker inte.
– Vi vill värna om våra kunder. Om information ska lämnas ut så ska det överensstämma med lagen.
Om Solna tingsrätt ändå kommer fram till att bevisningen räcker så kommer Ephone att följa ordern, enligt Bo Wigstrand.
Nitrometan
2009-04-08, 10:02
Jagar antipiratbyrån verkligen bara svenskt material? Jag har hört det från flera håll nu och jag tycker det låter lite tveksamt.
De företräder svenska film- och skivbolag.
Operatören (ephone) säger att förlagens bevisning inte räcker och tänker inte lämna ut abbonentuppgifterna.
http://www.idg.se/2.1085/1.223091/operator-tar-strid-mot-ipred
Helt väntat så klart. Det är nu det ska bli intressant att se vad tingsrätten gör för bedömning. Vill gärna veta vad det är för bevisning de har lagt fram.
King Grub
2009-04-12, 13:43
Inlägg raderade. Det här är inte en invitetråd till trackers eller liknande (och en sådan tråd är inte önskvärd på forumet).
Sparven från Minsk
2009-04-12, 14:42
Om jag nu teoretiskt laddade ner, så skulle jag teoretiskt fortsätta med det. Tror som gruben sa att de är ute efter att visa musklena i början, media blåser upp några fall sen blir det lugnt igen, som förut.
http://www.prylportalen.se/artikel/vi_har_testat_ipred-dodaren_090401151116-596.html
Någon som testat den här? Verkar ju super om man slipper slöare hastighet samt en engångskostnad istället för månadskostnad.
King Grub
2009-04-12, 15:33
Titta på datumet den artikeln publicerades...
titta på datumet den artikeln publicerades...
[2009-04-01 15:13] ?
King Grub
2009-04-12, 15:38
Precis.
Precis.
Var inte så mystisk.. Jag hänger inte med..
King Grub
2009-04-12, 15:43
http://www.saltosill.se/bilder/sidbilder/Sill_hela2.jpg
http://www.saltosill.se/bilder/sidbilder/Sill_hela2.jpg
Nej du, fisk har aldrig varit min slags cup of tea.
Jag undrade bara om någon hade köpt den här dosan och testat den.. Var det så torsk-aktigt av mig? :) Eller, jag kanske ska säga sill-aktigt..
King Grub
2009-04-12, 15:46
Första april + sill. Vad blir det?
hahavaffan
2009-04-12, 15:48
Första april + sill. Vad blir det?:D:thumbup:
Första april + sill. Vad blir det?
Meeeeehh, luras dem på prylportalen?...
.. visste jag väl hela tiden.
Robert Svensson
2009-04-12, 19:22
första april + sill. Vad blir det?
:d
http://www.anchorfree.com
kör med den nu och den verkar funka ok.
kör bara med den aktivt vid nerladdning eftersom det är en reklambaserad gratistjänst.
kör bara med den aktivt vid nerladdning eftersom det är en reklambaserad gratistjänst.
Grymt!
Lelle Pelle
2009-04-13, 19:02
Jag hänger inte med, laddade hem och startade Hotsopt Shield och det kom upp någon sida med IP och någon annat. Bara att köra nu då eller? Rock n' roll?
Jag hänger inte med, laddade hem och startade Hotsopt Shield och det kom upp någon sida med IP och någon annat. Bara att köra nu då eller? Rock n' roll?
Jepp.
Hastigheten är väl sådär, ~150kB/s får jag ut.
hahavaffan
2009-04-13, 19:50
Jepp.
Hastigheten är väl sådär, ~150kB/s får jag ut.Värdelöst mao :(
Mr.Cosybear
2009-04-13, 20:11
Gäller inte hotspot shield som proxy enbart för "webbtrafik", som surf och mail? Eller gäller det all annan trafik också? Hittar nämligen ingen info gällande detta, bara hört att det skulle vara så.
Värdelöst mao :(
Har man bråttom så. Men när det gäller "färska" varor så kan jag ta den extra tiden, är iofs van vid ~12MB/s ;)
jag är ingen stornerladdare så för mig räcker det gott och väl till det jag vill ha.tror dom flesta hastigheter suger på dom flesta sånahär tjänster.
självklart är man anonym i allt så länge skölden är på.
jag valde heller inga tilläggstjänster när jag instalerade programmet utan endast skölden.
Lelle Pelle
2009-04-14, 09:53
Jepp.
Hastigheten är väl sådär, ~150kB/s får jag ut.
Vad tusan, för mig står det still, får inte med något alls. Är det något jag måste ställa in först?
Hotspot shield funkar nästan för bra för mig?
laddar på precis som vanligt?
Har jag gjort nått fel?:D
Vad tusan, för mig står det still, får inte med något alls. Är det något jag måste ställa in först?
Nope, så länge du är ansluten är det bara att köra på. Ligger runt 300kB/s nu, helt ok för en gratistjänst.
hahavaffan
2009-04-14, 15:20
Kom tillbaks hem från en liten påskvisit hos päronen... 59,5GB på knappa 1½ timme fick jag ner med nya fina serier, filmer och mma. Kvällen äro räddad!
Doctor Snuggles
2009-04-14, 15:20
Googla dig fram till vad du har för ip så märker du.
Står det att du är connectad på en separat websida så är du good to go.
Ja hastigheten varierar verklgen på Hotspot, ligger ~1MB/s nu.
Gäller inte hotspot shield som proxy enbart för "webbtrafik", som surf och mail? Eller gäller det all annan trafik också? Hittar nämligen ingen info gällande detta, bara hört att det skulle vara så.
Bump
Funkar fint även på torrents, bara att kolla på ip:t som rapporteras till torrentsidan.
How much bandwidth do I get every month?
Each user is allowed 5GB of bandwidth per month.
Hot Spot Shields hemsida
5GB/månad så suger det ju. Men testar torrent nu o ligger på ca 500-600 kb/s och det är helt klart acceptabelt. Sjukt störig reklam bara, inget man vill ha aktiverat när man surfar direkt.
King Grub
2009-04-14, 19:56
Undrar varför inte fler lägger en hundralapp i månaden på Usenet och får supersnabb och helt säker nedladdning av allt, obegränsad mängd.
För att man inte förstår hur man ska använda det :D
shut teh face
2009-04-14, 20:02
Jag förstår inte riktigt hur det är Usenet fungerar , även fast jag läst på wikipedia. :D
Jag förstår inte riktigt hur det är Usenet fungerar , även fast jag läst på wikipedia. :D
+1
Jag fattade inte ett skit. Läste lite guider och fattade fortfarande noll :D
King Grub
2009-04-14, 20:06
Abonnemang:
Klient:
http://www.newsbin.com/
http://www.newsleecher.com/
Sökmotor:
http://www.newzbin.com/
Scratch89
2009-04-14, 20:07
Värt att skaffa sen när/om man skaffar ny dator.
Borde det inte komma något som hindrar det här också?
Undrar varför inte fler lägger en hundralapp i månaden på Usenet och får supersnabb och helt säker nedladdning av allt, obegränsad mängd.
Dold.se, IPREDator, osv osv. Hur bra är dessa tjänster nu för tiden någon som VET? Man hör mycket olika om det här, vissa säger att det stryper hastigheten rejält, och vissa tjänster hävdar oförändrad bandbredd. IPREDator har väl dock blivit försenad.
King Grub
2009-04-14, 20:12
Värt att skaffa sen när/om man skaffar ny dator.
Borde det inte komma något som hindrar det här också?
Det är helt olagligt att ladda ned upphovsrättskyddat material från Usenet, men det är inte övervakningsbart för Antipiratbyrån.
Det går från Usenetserver -> ISP -> dig. Inga andra har insyn, till skillnad från torrents där man ansluter öppet till andra peers.
First rule of Usenet is... ;-)
shut teh face
2009-04-14, 20:18
Men ISP har väl full koll på vad som sker
First rule of Usenet is... ;-)
Det hade bara funkat innan internet existerade :Virro
King Grub
2009-04-14, 20:30
Men ISP har väl full koll på vad som sker
Och? Det sista dom vill är väl att rapportera sina kunder till APB. Inte lär dom kolla vad man tankar heller. Om det skulle komma ut, att en ISP kontrollerade sina användares trafik och rapporterade kunder till APB... skulle dom förlora alla kunder omedelbart. ISP tycker om fildelning. Hur många skulle skaffa 100/100 för att läsa Aftonbladet och göra bankärenden? Dessa tjänster är till för fildelare.
Den här lagen innebär att ISP tvingas lämna ut vem som sitter bakom ett IP, på begäran, men en sådan begäran får bara ske om olagligheter misstänks. Kan ingen se vad som laddas/skickas, kan heller ingen sådan misstanke eller begäran väckas.
hahavaffan
2009-04-14, 20:35
Abonnemang:
Klient:
Sökmotor:
http://www.newzbin.com/Det går alltså att hitta samma utbud där som på en bra HD-tracker? Isf är det ju heelt klartvärt att kollas in.
MasterChief
2009-04-14, 20:41
Det går alltså att hitta samma utbud där som på en bra HD-tracker? Isf är det ju heelt klartvärt att kollas in.
Just HD var väldigt stort på Usenet långt innan det dök upp på trackers faktiskt.
King Grub
2009-04-14, 20:59
Utbudet på Usenet är större. Och saker kommer upp minst lika fort. Det är bara trackers av typen SCC, ScT, GFT och FTN som kan mäta sig i pretimes.
Mr.Cosybear
2009-04-14, 21:03
Hur är det med musik på usenet? Har hört att det är väldigt "fattigt" på det, om man exempelvis jämför med waffles, är det rätt?
King Grub
2009-04-14, 21:06
Ja, det har du rätt i, när det gäller musik går det inte att jämföra med specialiserade musiktrackers som What eller Waffles. Scenereleaser går att hitta, såklart, men dessa två trackers har ett oöverträffat utbud.
Musselbank
2009-04-14, 21:07
...och hur är läget för gammalt "ohett" material av olika slag?
King Grub
2009-04-14, 21:09
Precis som med torrents; det finns specialiserade newsgroups för allt. En prenumeration som ovan nämnd (Astraweb) ger tillgång till över 100000 grupper.
någon som vet om dom newsgroups som man får med ivacy är något att ha. Om man ska göra sig besväret med att klura ut hur man ska använda det.
Musselbank
2009-04-14, 21:17
Ok. Tänkvärt.
Usenet verkar klart intressant. Att det har ett RIKTIGT BRA hd-utbud är det viktigaste. Men känns som att det inte finns någonting som kan mäta sej med HDBits.org då dom inte prioriterar scene, utan interna kvalitétsreleaser. Säga vad man vill om scene att det är sååå bra o hit o dit, men scene-HD är fan SKIT! Ni som känner till ESiR, DON mfl vet att det inte går att jämföra scenens x264 encodes med dessa interna (HDB) grupper. Skit samma jag vet att dessa releaser ofta läcker ut till offentliga trackers mm, så vet du (King Grub som verkar ha BRA koll på Usenet) hur tillgängligheten är på kvalitets-x264? Är inte särskilt intresserad av BD nu, utan enbart x264.
King Grub
2009-04-14, 21:32
EuReKA, CtrlHD, DON och ESiR:s (för att nämna några) releaser finns på Usenet också.
Bara i gruppen alt.binaries.hdtv.x264 finns över 6000 HD-releaser.
"Seeda" och "ratio" finns inte heller på Usenet, utan det är bara att toktanka besinningslöst. :D Man laddar inte upp, bara ner.
Hur fungerar det rent praktiskt - kan man logga in på samma konto från olika maskiner? Förutsatt att man har klient installerat på maskinerna.
Inte nödvändigtvis samtidigt.
Låter ganska intressant.
Har man aldrig börjat kan man aldrig sluta!
kalle_banan
2009-04-14, 21:59
Hur kan usenet finnas ens? Varför raidas inte deras servrar? Det är ju vinstdrivande (?) och supertillgängligt.
Himmelriket för en finnig nedladdare.
Sökmotor:
Kostar det inte pengar om man vill kunna köra egna .nzb i newzbin (d.v.s. efter att man fått en invite)? Själv använder jag newzleech. Gratis och funkar bra. Får dock tillstå att jag är lite av en nybörjare på området.
Tigerkotten
2009-04-15, 00:41
om man ska skaffa sig usenet bara för känna sig säker kanske
Nitrometan
2009-04-15, 07:18
Bahnhof sparar inte sina abbonenters IP-adresser.
Bara så ni vet.
Ekot rapporterar:
http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1646&grupp=5465&artikel=2767237
Jon Karlung, som är chef för Internetleverantören Bahnhof säger att de inte kan lämna ut uppgifterna eftersom de inte sparar kundernas IP-nummer.
– Vi har målmedvetet arbetat med att inte spara dom här uppgifterna, det har inte bara att göra med Ipred utan det har med vår syn på integritet och skydda den elektroniska kommunikationen.
Skulle ni tvingas så kan ni inte lämna ut uppgifterna?
– Ja det är riktigt, det kan finnas undantag men vi arbetar för att inte spara den här typen av uppgifter, säger Jon Karlung.
Fast några andra operatörer säger till APB - "fråga bara så får ni uppgifterna".
Men Bahnhof är ganska ensamt bland bredbandsbolagen med den här modellen. Telia, Telenor och Tele 2 t.ex. sparar tillräckligt med information om sina kunder för att kunna spåra upp personer som misstänks fildela filmer och musik illegalt.
De kommer också att lämna ut de uppgifterna om en domstol kräver det.
Hur fungerar det rent praktiskt - kan man logga in på samma konto från olika maskiner? Förutsatt att man har klient installerat på maskinerna.
Låter ganska intressant.
Det ska funka ja, det finns många index sidor där man får mer överblick över det hela och kan ladda hem nzb filer enkelt,googla nzb.
MasterChief
2009-04-15, 07:57
Hur kan usenet finnas ens? Varför raidas inte deras servrar? Det är ju vinstdrivande (?) och supertillgängligt.
Himmelriket för en finnig nedladdare.
Wiki:
While binary newsgroups can be used to distribute completely legal user-created works, open-source software, and public domain material, some binary groups are used to illegally distribute vast quantities of commercial software, copyrighted media, and pornography, the last of which has its own legal implications in some countries.
For example, some binary groups such as alt.binaries.warez.* exist solely for the illegal distribution of commercial software.[6]
ISP-operated usenet servers frequently block access to all alt.binaries.* groups to both reduce their network traffic and to avoid all the related legal issues. Commercial usenet service providers claim to operate as a telecommunications service, and assert that they are not responsible for the user-posted binary content transferred via their equipment. In the United States, usenet providers can qualify for protection under the DMCA Safe Harbor regulations, provided that they establish a mechanism to comply with and respond to takedown notices from copyright holders.[7]
Removal of copyrighted content from the entire usenet network is a nearly impossible task, due to the rapid propagation between servers and the retention done by each server. Petitioning a usenet provider for removal only removes it from that one server's retention cache, but not any others. It is possible for a special post cancellation message to be distributed to remove it from all servers, but many providers ignore cancel messages by standard policy, because they can be easily falsified and submitted by anyone.[8][9] For a takedown petition to be most effective across the whole network, it would have to be issued to the origin server to which the content has been posted, but has not yet been propagated to other servers. Removal of the content at this early stage would prevent further propagation, but with modern high speed links, content can be propagated as fast as it arrives, allowing no time for content review and takedown issuance by copyright holders.
Establishing the identity of the person posting illegal content is equally difficult due to the trust-based design of the network. Like SMTP email, servers generally assume the header and origin information in a post is true and accurate. However, as in SMTP email, usenet post headers are easily falsified so as to obscure the true identity and location of the message source.[10] In this manner, usenet is significantly different from modern P2P services; most P2P users distributing content are typically immediately identifiable to all other users by their network address, but the origin information for a usenet posting can be completely obscured and unobtainable once it has propagated past the origin server.
Also unlike modern P2P services, the identity of the downloaders is hidden from view. On P2P services a downloader is identifiable to all others by their network address. On usenet, the downloader connects directly to a server, and only the server knows the address of who is connecting to it. Usenet providers do keep usage logs, but this logging information is not casually available to outside parties like the RIAA.[citation needed]
King Grub
2009-04-15, 08:44
Låter ganska intressant.
Man brukar vara begränsad till ett IP. Annars skulle folk dela sina konton med andra, utan tvekan.
Vill man ha möjlighet att logga in från flera datorer, får man välja ett konto där man betalar för en begränsad nedladdningsmängd. Dom obegränsade kontona = 1 IP.
Q: Can we connect from more than 1 IP address?
A: We limit access to 1 IP address per account at any one time for Unlimited use accounts. This is to discourage account sharing.
If you would like to connect from more than 1 IP address at the same time, we recommend you purchase our Pay by Download plans.
Från Astraweb FAQ.
EuReKA, CtrlHD, DON och ESiR:s (för att nämna några) releaser finns på Usenet också.
Bara i gruppen alt.binaries.hdtv.x264 finns över 6000 HD-releaser.
"Seeda" och "ratio" finns inte heller på Usenet, utan det är bara att toktanka besinningslöst. :D Man laddar inte upp, bara ner.
:hbang:
Calleman
2009-04-15, 08:50
Abonnemang:
Klient:
Sökmotor:
Det här låter ju väldigt trevligt, men man har ingen åtkomst till sökmotorn eftersom det krävs en invite från annan medlem. Men man kanske får ett medlemsskap när man köper själva klienten?
MasterChief
2009-04-15, 08:52
Är det paranoia deluxe att kombinera Usenet med Seedbox alternativt VPN?
King Grub
2009-04-15, 08:53
Det låter väldigt dyrt och onödigt (om man inte vill använda torrents anonymt också).
Calleman
2009-04-15, 08:53
Man brukar vara begränsad till ett IP. Annars skulle folk dela sina konton med andra, utan tvekan.
Vill man ha möjlighet att logga in från flera datorer, får man välja ett konto där man betalar för en begränsad nedladdningsmängd. Dom obegränsade kontona = 1 IP.
Från Astraweb FAQ.
Kanske dum fråga, men hur fungerade det när man kör trådlöst och routern är bunden till en fast IP. Kan man då köra på flera datorer som är med i nätverket?
Bahnhof sparar inte sina abbonenters IP-adresser.
Bara så ni vet.
Ekot rapporterar:
http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1646&grupp=5465&artikel=2767237
Fast några andra operatörer säger till APB - "fråga bara så får ni uppgifterna".
Woho, innebär det att jag är helt safe då jag har bahnhof?
King Grub
2009-04-15, 08:54
Det skall man väl kunna - det är bara routerns adress som syns utåt.
Men jag har inte provat. Jag kör bara trådad, sätter prestanda högst.
shadowfire
2009-04-15, 09:03
Hur är det med hastigheten på Usenet då? Torrents svaga sida är ju då man hamnar på trackers med seeders som sitter på dsl-kopplingar i USA osv, så man får traggla med 100kbit/s....
King Grub
2009-04-15, 09:06
Hur är det med hastigheten på Usenet då? Torrents svaga sida är ju då man hamnar på trackers med seeders som sitter på dsl-kopplingar i USA osv, så man får traggla med 100kbit/s....
Då använder du fel trackers. Torrents är blixtsnabbt på rätt (privata) sidor.
På Usenet är det maxhastighet som gäller. Nära på i alla fall. Oftast maxar jag 100 MBit och laddar i 11.5-12 MB/s, sällan eller aldrig under 6-7 MB.
Men det är samma hastigheter på bra, privata torrenttrackers också.
hahavaffan
2009-04-15, 09:29
Woho, innebär det att jag är helt safe då jag har bahnhof?Detta undrar jag också... helt safe kanske man inte är, så länge man sitter på samma IP under en längre tid. Men byter man ofta, så borde det vara chill. <3 Bahnhof isf.
King Grub
2009-04-15, 11:04
Det här låter ju väldigt trevligt, men man har ingen åtkomst till sökmotorn eftersom det krävs en invite från annan medlem. Men man kanske får ett medlemsskap när man köper själva klienten?
Nej, men här är en gratis indexsida som man kan ladda ned nzb-filer från:
http://www.nzbsrus.com/
Calleman
2009-04-15, 12:37
Nej, men här är en gratis indexsida som man kan ladda ned nzb-filer från:
http://www.nzbsrus.com/
Du är en klippa. Vilket mervärde får man från den andra sidan, och delar de då och då ut medlemskap till den?
King Grub
2009-04-15, 13:40
På nzbsrus är du begränsad till 5 nzb-nedladdningar per dygn, om du inte blir betalande medlem.
Men newzbin är bättre, om man är medlem och betalar (kostar inte speciellt mycket, 5-10 kronor per vecka).
http://i42.tinypic.com/2d7ttad.jpg
Grub: Vet du om newzleech.com har några restriktioner (exempelvis beträffande NZB-nedladdningar/sökningar)? Använder den sökmotorn för tillfället, men hittar inget om just detta och då jag är ny i gemet vet jag inte vad som är eftersträvansvärt.
King Grub
2009-04-15, 13:59
Nej, jag har inte använt den - gillar inte utseendet på sidan. Ser rörig ut.
http://nzbmatrix.com/ den gillar jag bäst, kan köras gratis men då bara 20 dagars retention.
Engångskostnad på typ 80 kr och du har 270 dagar retention som alltså är hur långt bak i tiden man kan ladda hem nzb's, och allt lullull som typ newzbin. Newzbin är väl en kostnad varje månad... så detta är bättre :cool:
Drygt två veckor in efter lanseringen av IPRED så kan man definitivt se skillnad på de ställena jag laddar ner, många är helt klart rädda. Det går numera snabbare att ladda ner med mitt tattiga bredband så jag är i a f glad.
För er som har gått över eller planerar att gå över till div. newsgroups så bör ni fundera lite kring säkerheten även där.
Ser man till scenen så har det hänt att FBI har bistått med servrar och sedan när de samlat tillräckligt med bevis slagit till.
Att kolla runt lite så inte att ägarna bara hyr utrymme i någon serverpark är nog en god idé.
Något gemensamt som fildelning har, oavsett vart man laddar ner, är att man ska ha rejält med otur för att åka fast.
King Grub
2009-04-15, 15:46
För er som har gått över eller planerar att gå över till div. newsgroups så bör ni fundera lite kring säkerheten även där.
Ser man till scenen så har det hänt att FBI har bistått med servrar och sedan när de samlat tillräckligt med bevis slagit till.
Att kolla runt lite så inte att ägarna bara hyr utrymme i någon serverpark är nog en god idé.
Nu pratar du ju om Scenens topsites, vilket inte har med Usenet att göra.
Nu pratar du ju om Scenens topsites, vilket inte har med Usenet att göra.Varför skulle man inte kunna använda samma taktik där?
Mr.Cosybear
2009-04-15, 17:34
Varför skulle man inte kunna använda samma taktik där?
Om det nu är så som du säger så bör ju samma fara gälla vpn?... vilket jag iofs tvivlar
Sheogorath
2009-04-15, 17:43
Jag blir inte klok på detta... Om jag surfar genom en VPN-anslutning, går då program som t.ex. BitTorrent AUTOMATISKT genom VPN-anslutningen? Likadant, med en service som TorrentPrivacy, är mitt övriga surfarande skyddat eller gäller det bara torrents genom TorrentPrivacy?
Om det nu är så som du säger så bör ju samma fara gälla vpn?... vilket jag iofs tvivlarTvivla kan man göra så mycket man vill. Men för att du ska kunna tro att UN eller VPN är den riskfria lösningen måste du också blunda.
Vi har en industri som har sådan makt att de lyckas ändra lagstiftningen i vårt samhälle. En sådant industri kommer knappast att ge upp bara för att folk börjar använda andra metoder. De vill fortfarande tjäna mer pengar och därför kommer de att fortsätta sin jakt. Laddar du ner från en server som för dig är okänd, vart är säkerheten?
Att risken för att åka dit fort. är otroligt liten tvivlar jag inte på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.