handdator

Visa fullständig version : Hockeyallsvenskan !

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12

WHITEFOLKS
2013-01-27, 19:55
Ja men om det är enorma summor så borde det inte vara problem för företaget kunna gå plus på det själva utan hjälp från kommunen.

Kotten
2013-01-27, 20:00
Ja men om det är enorma summor så borde det inte vara problem för företaget kunna gå plus på det själva utan hjälp från kommunen.

Nu hänger jag inte med :)

Kotten
2013-01-27, 20:01

Nu snackar jag alltså om andra restauranger i byn, affärer etc. Inte på arenan. Skulle Leksands IF försvinna så skulle hela Leksands dö.

Kotten
2013-01-27, 20:09
Skulle Leksand hålla på och sätta sig i den här sitsen hela tiden flera gånger så är det ju inte hållbart, men nu är det ju första gången. Skulle det hända igen om låt säga 2 år är jag inte säker på att alla är lika hjälpsamma. Gäller att man skärper sig nu

Wzup2u
2013-01-27, 20:29
leksands knäckebröd lår väl sponsra med

Kotten
2013-01-27, 21:46
leksands knäckebröd lår väl sponsra med

Dom tillhör Guldlaget som det kallas, dom sponsorerna som bidrar mest.

Hemi
2013-01-27, 23:22
Nu snackar jag alltså om andra restauranger i byn, affärer etc. Inte på arenan. Skulle Leksands IF försvinna så skulle hela Leksands dö.

Kan vara så. Jag känner till den staden och även om jag inte vet mycket om hockey så har jag hört att många försvarar den med broderi, kultur, turism mm och menar att pengar skall gå till annat istället. Saken är den att jag tror inte att det andra slulle funnits, i alla fall inte i samma levande skala och några pengar till "det där andra" skulle inte behövas då det inte skulle ha funnits utan hockeyn. Turism och företafgande fungerar så, att det måste finnas en miljö att gro bra i och filk kommer inte och besöker EN sak, ta bort kultur från natur och kultur och turisterna åker annorstädes. Men förr spelade man hockey överallt, i alla rinkar, landbandy i skolan på varje rast med avsågade klubbor plus den riktiga hockeyträningen, så det är inte så konstigt att Leksand och Wayne Gretzky i Kanada blev de det en gång var. Nu är det genaration Y, kanske Z och det ser annorlunda ut. Allt handlar om hockeyträning, enbart. Ingen spolar rinken, den har ruttnat eller används till annat.

Kotten
2013-01-31, 22:31
Ryktas att Ejendals, Clas ohlsons, Leksands knäckebröd och Berqvists, 4 stora företag som är med i det så kallade guldlaget, dom största sponsorerna. Dom ska gå in med 2 miljoner var, alltså 8 miljoner för att säkra Leksands framtid. Detta kommer från källor som alltid har rätt när det gäller värvningar etc.

Hemi
2013-01-31, 23:24
Är det några Leksingar (från Leksand) i laget? Jag ser att Hedberg spelar för New Jersey Devils numera. Var ju i Vancouver också. Jag minns "Abris" förstås, och sportaffären Abris där vid torget där alla köpte klubbor och pulkor och grejer. Ja, så långt sträcker väl sig mina hockeykunskaper om Leksand.

Hemi
2013-02-01, 00:18
Ryktas att Ejendals, Clas ohlsons, Leksands knäckebröd och Berqvists, 4 stora företag som är med i det så kallade guldlaget, dom största sponsorerna. Dom ska gå in med 2 miljoner var, alltså 8 miljoner för att säkra Leksands framtid. Detta kommer från källor som alltid har rätt när det gäller värvningar etc.

Skall inte kapa tråden med samhälle och ekonomi men det värsta som kan hända snabbt är väl om något/några av de där företagen flyttar eller nåt sånt. Har funnits andra i bygden förr, Åhlens från Ål och Tysklinds också från grannstaden Insjön, sportaffär liksomom Abris och Allans. Allans heter Intersport nu. Är kanske franchising?

Kotten
2013-02-08, 18:38
Ja jag förstår att klubben tjänar på det men vad tjänar kommunen på det?

http://www.dt.se/nyheter/leksand/1.5563527-lif-turismen-drar-in-133-miljoner

Lite mer info

Kotten
2013-02-08, 18:41
Sen + på det har vi alla pengar som alla restauranger, affärer i byn etc tjänar när det är match, det är tydligen stor skillnad på försäljning när Leksand spelar match. Statoil tex säljer för flera 100% mer när Leksand spelar match, samma med restaurangerna i byn

Kotten
2013-02-13, 00:08
Då var Leksand klara för KS. Skönt

Kotten
2013-02-14, 14:23
Underbart :), fast väntat

BlackSnow
2013-02-15, 12:43
Underbart :), fast väntat

Än har inte den feta damen sjungit klart

Kotten
2013-02-22, 21:43
Än har inte den feta damen sjungit klart

Det har hon, det här var den svåra biten. Nybygget snart uppe i 5 miljoner. Att rekonstruktionen skulle gå igenom eller ej, det var den känsliga punkten. Dom här pengarna som ska in nu blir inga problem. Går vi inte upp spelar vi AS nästa år.

Seriesegrare nu. Så läggmatch imorn nu om Leksand är smarta, VIK i KS vore mumma

speedy83
2013-02-22, 22:51
Klart Leksand lyckas. Med så mycket mygel som man tillåter för dem är det konstigt de inte spelar SM final.

Kotten
2013-02-23, 00:31
Klart Leksand lyckas. Med så mycket mygel som man tillåter för dem är det konstigt de inte spelar SM final.

bla bla bla

BlackSnow
2013-03-03, 12:04
Leksand går in i KS med en rad förluster .. Bra det..Är aldrig bra att förlora.. Antagligen går de in med två avstängningar oxå på Kapstad och Pizzabagartjockisen Bäbis... Som alla andra år tror jag leksand floppar . Tror tom att mitt VIK kommer före i tabellen :) Vi har i alla fall den bästa målvakten och den bästa defensiven

Kotten
2013-03-04, 00:44
Leksand går in i KS med en rad förluster .. Bra det..Är aldrig bra att förlora.. Antagligen går de in med två avstängningar oxå på Kapstad och Pizzabagartjockisen Bäbis... Som alla andra år tror jag leksand floppar . Tror tom att mitt VIK kommer före i tabellen :) Vi har i alla fall den bästa målvakten och den bästa defensiven

Leksand går in med samma facit som Växjö gjorde året dom gick upp 1 vinst följt av 3 förluster och sen 1 vinst. Leksand har varit extremt loja sista matcherna förutom mot Malmö, har inte förlorat 2 matcher på rad under hela året sen direkt allt var klart med serieseger och allt så var spelet kattskit. Inte direkt så att dom glömt hur man spelar hockey. Bibic borta nån match gör inte så mycket faktiskt, Kapstad lär få max 1 match om ens det, tycker hela situationen är löjlig då Berglund startar allting och Kapstad knappt träffar honom med den så kallade skallningen om det nu var det. Leksands styrka är 4 jämna femmor och vi står inte och faller med 1 spelare. Leksand som lag är klasser bättre än Västerås och hamnar vi efter i KS så ska jag fan gå naken mellan Ludvika och Västerås. Timrå och Leksand tar platserna upp PO laget och VIK blir 5a och 6a. Sen SSK och Rögle därimellan.

Sen angående målvakter så har Leksand 2 målvakter som är nog så bra som Lasse Johansson, kapaciteten finns hos båda. Ahlsenfelt var enorm när Växjö gick upp.

944RS
2013-03-06, 05:24
Trevliga resultat igår!

MrBoris
2013-03-06, 06:06
Hur ser det ut vilka är helt klara för KS och vilka återstår att kvala? Kan t.ex. Djurgården missa KS?

rooz
2013-03-06, 07:07
Hur ser det ut vilka är helt klara för KS och vilka återstår att kvala? Kan t.ex. Djurgården missa KS?

Det är playoff till KS nu. DIF vann mot Örebro igår på straffar, men laget kan fortfarande missa KS.

UG idag om LIF's skatteplanering, vem är förvånad?

Kotten
2013-03-06, 07:28
Det är playoff till KS nu. DIF vann mot Örebro igår på straffar, men laget kan fortfarande missa KS.

UG idag om LIF's skatteplanering, vem är förvånad?

PO lagen får det extra tufft i år, ingen vila alls innan KS. Förvånad över vad ?, ett vinklat program på svt ? :). Låt dom granska :)

Kotten
2013-03-06, 07:30

Leksand, Södertälje, Västerås, Timrå och Rögle är klara.

944RS
2013-03-07, 06:43
Visst kan Djurgården missa KS men efter gårdagens resultat ser det onekligen lite bättre ut.

lanzal
2013-03-07, 08:45
Inte någonstans pratade man om vad som händer i kommunen om Leksand åker ner? Hur många miljoner drar inte klubben in till kommunen?
Man kan inte jämföra Djurgården och Stockholm med Leksands 15 000 invånare :/

Kotten
2013-03-07, 08:58
Visst kan Djurgården missa KS men efter gårdagens resultat ser det onekligen lite bättre ut.

Blir jobbigt för PO lagetbi KS, inte 1 dags vila. Står mellan DIF och Örebro

WHITEFOLKS
2013-03-08, 18:03
Inte någonstans pratade man om vad som händer i kommunen om Leksand åker ner? Hur många miljoner drar inte klubben in till kommunen?
Man kan inte jämföra Djurgården och Stockholm med Leksands 15 000 invånare :/

Jag vet inte, hur mycket drar de in? Hur klarar sig andra kommuner av samma storlek utan elitidrottslag?

Leksand kan ju finnas utan att kommunen ger de massa pengar.

Kotten
2013-03-09, 20:01
DIF har budgeterat med KS, ser inte så bra ut inför nästa år

WHITEFOLKS
2013-03-09, 20:24
Budget? Har ni det ordet i Leksand?

Kotten
2013-03-09, 21:30
Budget? Har ni det ordet i Leksand?

Vad har Leksand med saken att göra. Grejen är att detta innebär att DIF kommer
loosa 10-15 miljoner i intäkter. Ska bli spännande att se vad som står om DIF och ekonomi nästa år, för KS är körd nu

WHITEFOLKS
2013-03-09, 21:39
Vad jag har sett så har de varit väldigt medvetna om hur förutsättningarna förändras beroende på resultat och vara ärligt och förberedda på det.

Verkar iofs smartare att bara shoppa loss, man får ju 75% rabatt till slut och lönerna betalda av någon annan. Så det är ju bättre att spendera för mycket än att hålla sig inom budget.

Kotten
2013-03-09, 22:06
Vad jag har sett så har de varit väldigt medvetna om hur förutsättningarna förändras beroende på resultat och vara ärligt och förberedda på det.

Verkar iofs smartare att bara shoppa loss, man får ju 75% rabatt till slut och lönerna betalda av någon annan. Så det är ju bättre att spendera för mycket än att hålla sig inom budget.

Förstår att du är bitter, hade jag oxå varit. Challe sa innan att går vi inte upp direkt blir det drastiska nedskärningar. Nu missar DIF även KS som man räknat med att man ska spela i sin budget. 5 fulla matcher på hovet med försäljning etc. Det kan nog vara en bit över 15 miljoner ytterligare. Blir inte roligt för DIF nästa år.

944RS
2013-03-09, 22:08
Är väl inte helt förvånad över att det skiter sig för Djurgårn men det är surt sam fan ändå.

WHITEFOLKS
2013-03-09, 22:08
Ja klart man blir bitter om de kör ärligt och skär ner på sin budget medans andra klubbar bara kör på rakt in i väggen, får köpa/sälja kommunens tillgångar och sedan även får skriva av många miljoner samtidigt som de får lönerna betalda.

Man tycker ju att det ska löna sig att iaf försöker hålla ekonomin i ordning men tydligen inte. Då är det ju bättre att bara spendera vidare.

Kotten
2013-03-09, 22:55
Ja klart man blir bitter om de kör ärligt och skär ner på sin budget medans andra klubbar bara kör på rakt in i väggen, får köpa/sälja kommunens tillgångar och sedan även får skriva av många miljoner samtidigt som de får lönerna betalda.

Man tycker ju att det ska löna sig att iaf försöker hålla ekonomin i ordning men tydligen inte. Då är det ju bättre att bara spendera vidare.

Det är till nästa år vi får se om DIF använt pengar dom har eller inte. Blir inte förvånad om så är fallet. Gäller nog många klubbar om dom skulle gransk

WHITEFOLKS
2013-03-09, 22:57
Det är till nästa år vi får se om DIF använt pengar dom har eller inte. Blir inte förvånad om så är fallet. Gäller nog många klubbar om dom skulle gransk

Och om budgeten är ok vad säger du då?

Kotten
2013-03-09, 23:09
Och om budgeten är ok vad säger du då?

Inget, men rätt säker på att DIF tänjt på gränserna

WHITEFOLKS
2013-03-09, 23:14
Inget, men rätt säker på att DIF tänjt på gränserna

Kanske, kanske inte.

Men det finns ju inga fördelar med att inte göra det och de klubbar som gör det skapar ju en inflation i vad man "måste göra".

Herr Oberst
2013-03-10, 00:05
Vad har Leksand med saken att göra. Grejen är att detta innebär att DIF kommer
loosa 10-15 miljoner i intäkter. Ska bli spännande att se vad som står om DIF och ekonomi nästa år, för KS är körd nu

Nu förstår jag varför Leksand mår så jävla dåligt ekonomiskt. Räknar man med att dra in 15 miljoner netto på en kvalserie så är man jävligt fel ute.

Kotten
2013-03-10, 00:06
Kanske, kanske inte.

Men det finns ju inga fördelar med att inte göra det och de klubbar som gör det skapar ju en inflation i vad man "måste göra".

Tänker mest på att Challe innan säsongen sa att det i princip var all in för att gå tillbaka direkt annars skulle det behöva kapas drastiskt överallt, nu missar man KS som man hade med i planeringen, bara där jätte mycket back. Sen ingick ju förkvalet i säsongskortet så det har ju inte inbringat så mycket.

Jag är för en utökning av ES och när lag som DIF och LIF spelar i AS så är det nog inte långt borta att det blir så, det är enda anledningen till att jag så hemskt gärna vill att DIF missar. Som hockeylag ska DIF spela i ES och även Leksand. För det finns publik och intresse och det dras folk i hela landet. Sen det här med Leksands skulder, ja visst det är inte snyggt på något vis, men Leksand och DIF i ES skulle stärka ES och öka intresset massor

Kotten
2013-03-10, 00:07
Nu förstår jag varför Leksand mår så jävla dåligt ekonomiskt. Räknar man med att dra in 15 miljoner netto på en kvalserie så är man jävligt fel ute.

Jag pratar om Djurgården, utfyllt hovet. 15 mille är nog nära sanningen. Vi pratar inte Rögle nu som drar hälften

WHITEFOLKS
2013-03-10, 00:10
Kvalserien ingick också i säsongskortet.

Kotten
2013-03-10, 00:11

Ekonomin är på väg att lösa sig och kommer göra det. Grejen är att skulderna Leksand har kommer från tidigare år. Doverskog och Salo ska inte ha någon skit för det här, det är dom som tagit tag i problemen, det är tidigare vd och sportchefer som får bära hundhuvudet. Alla jävla idiotkontrakt som skrevs när Nyman , strumpan och sjögren härjade i klubben, dyra jävla kontrakt på värdelösa finnar och vetefan allt, sen 3 år på det. Sista 2 åren har faktiskt Leksand haft en sund syn på allting. Skulderna är något som sagt kommit tidigare

Kotten
2013-03-10, 00:14
Kvalserien ingick också i säsongskortet.

Inte alla, man fick välja att ha med det eller inte när man köpte säsongskort

Herr Oberst
Jag pratar om Djurgården, utfyllt hovet. 15 mille är nog nära sanningen. Vi pratar inte Rögle nu som drar hälften

Ett fullsmackat Hovet under 5 matcher ger drygt 7 mille brutto i biljettintäkter.

WHITEFOLKS
Hur gick det med campingen som skulle vara inkomstkossan?

Kotten
2013-03-10, 01:48
Ett fullsmackat Hovet under 5 matcher ger drygt 7 mille brutto i biljettintäkter.

Och du tror inte det säljs andra grejer där inne ?. Mat, öl etc. Det är i runda slängar 15 mille vi snackar om. Garanterat

Kotten
2013-03-10, 01:50
Hur gick det med campingen som skulle vara inkomstkossan?

Den såldes, men det är väl skitsamma. Vi har ju kommunen :). Tur att hockey betyder typ allt i Leksand, därför laget får detta stödet. Men efter det här är löst så kommer ekonomi etc att skötas, garanterat. Rätt man på rätt plats nu

WHITEFOLKS
2013-03-10, 02:00
Och du tror inte det säljs andra grejer där inne ?. Mat, öl etc. Det är i runda slängar 15 mille vi snackar om. Garanterat

Ja men klubben har inte större delen av försäljningen.

WHITEFOLKS
2013-03-10, 02:02
Den såldes, men det är väl skitsamma. Vi har ju kommunen :). Tur att hockey betyder typ allt i Leksand, därför laget får detta stödet. Men efter det här är löst så kommer ekonomi etc att skötas, garanterat. Rätt man på rätt plats nu

Föreningen fick köpa den med avtal om att den inte skulle säljas vidare.

Och klart man ger hockeyn massa pengar när ett flertal av de som sitter och styr i kommunen har företag som är involverat. Jäv kallas det men det visste de ju inte om :)

Fint att se att kommunala skatteutjämningen kommer till fin användning iaf, är ju runt 120m som Leksands kommun får från det. Hade det varit bara era egna pengar så hade ni fått göra vad ni vill med de.

Kotten
2013-03-10, 10:50
Ja men klubben har inte större delen av försäljningen.

Va ?, klart som fan klubben får in pengar på allt som säljs, är nog ganska stora summor

MrBoris
2013-03-10, 11:07
Hockeylivet leker verkligen nu, Leksand har varit ute ur ES, är det 7 år nu? (hoppas de missar att gå upp igen) och nu missar troligtvis Djurgården och dess fans också ES (aldrig känt mig så hotad av idioter som när Djurgården eller AIK är på besök). Heja Brynäs :D

Kotten
2013-03-10, 11:28
Hockeylivet leker verkligen nu, Leksand har varit ute ur ES, är det 7 år nu? (hoppas de missar att gå upp igen) och nu missar troligtvis Djurgården och dess fans också ES (aldrig känt mig så hotad av idioter som när Djurgården eller AIK är på besök). Heja Brynäs :D

Ja det leker verkligen i Leksand. Länge sen det var sånt här drag runt hockeyn.

Kebab-Arne
2013-03-10, 12:16

Förutsatt att DIF inte är avhängda i de sista matcherna. Sista hemmamatchen i förra årets KS när de var klara för AS var det väl drygt 3000.

Inte för jag nu tror de når KS ändå, ska mycket till för det. Troligen säkrar Örebro det imorgon.

WHITEFOLKS
2013-03-10, 15:46
Även om man nu skulle få all försäljning från kioskerna vilket jag är rätt säker inte är fallet så är det inte VINST.

Det är en stor skillnad på att sälja för 15 miljoner och göra vinst på 15 miljoner. Alla kan inte heller få 75% rekonstruktionssrabatt på inköpen.

Herr Oberst
2013-03-10, 20:32
Va ?, klart som fan klubben får in pengar på allt som säljs, är nog ganska stora summor

Vem äger Stockholm Globe Arenas och driver kioskerna och pubarna? Inte är det DIF iallafall. AEG och SGA delar inte med sig särskilt mycket

Kotten
2013-03-10, 21:34
Vem äger Stockholm Globe Arenas och driver kioskerna och pubarna? Inte är det DIF iallafall. AEG och SGA delar inte med sig särskilt mycket

Vad bra, då förlorar inte DIF 1 krona :)

rooz
2013-03-10, 21:42
Vad bra, då förlorar inte DIF 1 krona :)

Kostar ca 1milijon att hyra globen en kväll med ljus,ljud osv..

Kotten
2013-03-11, 00:35
Kostar ca 1milijon att hyra globen en kväll med ljus,ljud osv..

Sparar dom ju pengar, det är ju bra. Men nu skulle väl KS spelas på hovet ?

Den som inte fattar att det kommer bli en brakförlust kan ju inte vara seriös. Kan bli problematiskt för DIF nästa år med budgeterad KS och sen missa.

WHITEFOLKS
2013-03-11, 00:52
De förlorar inkomster ja, det betyder inte att de kommer behöva en konkurs eller rekonstruktion.

944RS
2013-03-12, 04:19
Klart att DIF förlorar på att inte spela hemmamatcher.

Nu när det fortfarande rent teoretiskt kan gå att få spela i kvalserien så får man hoppas på mycket publik mot Örebro.

944RS
2013-03-14, 06:26
Som Djurgårdare är det inte roligt just nu. Mycket skadeglädje kommer man få stå ut med men: Alltid Oavsett!

MrBoris
2013-03-14, 07:39
Jag tycker det är vannsinnigt roligt :) Skål:hbang:

Kotten
2013-03-14, 08:09
Jag tycker det är roligt för att DIF i AS, vilket man nog lär bli ett tag nu innebär större chans för utökning av serien.

Deceiver85
2013-03-14, 13:03
Säsongen 10/11 - Växjö till Elitserien via kvalserien
Säsongen 11/12 - Rögle till Elitserien via kvalserien
Säsongen 12/13 - Örebro till Elitserien via kvalserien? :) Man kan ju alltid hoppas!

maximuscle
2013-03-14, 13:24
Jag tycker det är vannsinnigt roligt :) Skål:hbang:

+1000000:d

Tomas W
2013-03-14, 13:42
Säsongen 12/13 - Örebro till Elitserien via kvalserien? :) Man kan ju alltid hoppas!

Kan alltid hoppas, allsvenska lagen brukar kriga på bra i början på kvalserien för att sedan "tröttna lite" men ska bli spännande att följa. Fick bra odds på Örebro ikväll så satte en slant på dem.

Kotten
2013-03-14, 15:18

PO laget får i år ingen vila alls innan det börjar. Knappast troligt att Örebro går upp. Bragdguld på det isåfall

awesomooo
2013-03-14, 15:49
Tror nästan att både Timrå och Rögle får stanna kvar i ES.

HMS Laestander
2013-03-14, 16:43
Som Djurgårdare är det inte roligt just nu. Mycket skadeglädje kommer man få stå ut med men: Alltid Oavsett!

ALLTID OAVSETT,
FÖR EVIGT DJURGÅRDEN.

Så mycket haters just nu. Tycker det är fett kul cofffee

Näe. Säsongen 12/13 - SSK till Elitserien på bekostnad av Rögle.

_slipknot1_
2013-03-14, 18:14
Snart är våren här och Leksand missar att gå upp ännu ett år:)
Ruskigt kul att skansen för ökenvandra lite i AS. Får se hur länge de blir kvar där nere, tog ju ganska lång tid innan AIK lyckades gå upp.

rooz
2013-03-14, 19:14
Timrå vinner KS, före Leksand, SSK eller Rögle.

Självklart hoppas jag på att Leksand bommar ännu ett år så kotten kan sitta och skriva i självförnekelse*popcorn*

Herr Oberst
2013-03-14, 19:17
Statistisk sett om man ser tillbaka 10-12 år så är det typ 1,2-1,3 HAllsvenska lag som går upp varje kvalserie, så väldigt lite tala för att både Rögle och Timrå klarar sig.

Hoppas dock mitt Rögle ska kunna ta sig igenom tack vare sin enorma KS-rutin

Deceiver85
2013-03-14, 20:16
PO laget får i år ingen vila alls innan det börjar. Knappast troligt att Örebro går upp. Bragdguld på det isåfall

Rögle tog sig till Elitserien via kvalserien och playoff-serien förra säsongen, så nog går det....och just nu står det 0-1 mellan Timrå-Örebro :D

Kotten
2013-03-14, 22:08
Rögle tog sig till Elitserien via kvalserien och playoff-serien förra säsongen, så nog går det....och just nu står det 0-1 mellan Timrå-Örebro :D

Ja men upplägget är annorlunda i år. Rögle fick vila nån dag innan KS. Tror Leksand har stora chanser. Perfekt att VIK vann mot Rögle, VIK är inget hot, men det är Rögle.

Kotten
2013-03-14, 22:09
Statistisk sett om man ser tillbaka 10-12 år så är det typ 1,2-1,3 HAllsvenska lag som går upp varje kvalserie, så väldigt lite tala för att både Rögle och Timrå klarar sig.

Hoppas dock mitt Rögle ska kunna ta sig igenom tack vare sin enorma KS-rutin

Nytt lag nya förutsättningar

lanzal
2013-03-14, 22:10
Leksand såg starka ut idag, hoppet lever! SSK var väldigt bleka tyvärr, gillar båda lagen så hoppas att båda kniper platserna.

Herr Oberst
2013-03-14, 23:04
Nytt lag nya förutsättningar

Nytt å nytt, 14 spelare kvar från förra säsongens trupp

Kotten
2013-03-14, 23:06
Nytt å nytt, 14 spelare kvar från förra säsongens trupp

Har inte så stor betydelse nu att man lyckades få en formtopp lagom till KS förra året. Förlorar man hemma mot VIK bör man vara orolig som Elitserielag

Terminatorgunde
2013-03-14, 23:28
Skön seger mot Rögle ikväll =) Nu får man bara hoppas på vinst mot Timrå. Jag är nöjd att vi har kommit så långt som vi gjort reda.

BlackSnow
2013-03-15, 12:49
Skön seger mot Rögle ikväll =) Nu får man bara hoppas på vinst mot Timrå. Jag är nöjd att vi har kommit så långt som vi gjort reda.

Skön seger var bara förnamnet.. Tyckte att VIK vann helt rättvist samtidigt som Rögle får det otroligt tufft i fortsättningen.... Att de kommer från ES märktes inte.. Bådar gott inför framtiden och jag hoppas bara att VIK kommer före Leksand i tabellen för då ska ju Kotten gå naken från Ludvika till Västerås :)

dluddeckens
2013-03-15, 13:09
Skönt att kaxiga DIF inte klarade gå upp i år.

Nu får man hoppas att 2st av de välskötta föreningarna i KS går upp till ES.

Minimjölk
2013-03-15, 13:17
Nog spelade RBK förra säsongen kvalserie direkt dagen efter de spelat sista matchen i Play off? Det var väl mycket därför deras prestation att gå upp var så stor?

z_bumbi
2013-03-15, 13:19

Finns det välskötta föreningar? De flesta ligger antagligen på gränsen och förvånande många måste sälja tillgångar för att gå runt.

WHITEFOLKS
2013-03-15, 13:20
Lycka till för alla som lag har lag i Kvalserien.

Z_bumbi mer eller mindre välskötta finns det ju beroende på definition av välskötta.

Terminatorgunde
2013-03-15, 13:20
Skön seger var bara förnamnet.. Tyckte att VIK vann helt rättvist samtidigt som Rögle får det otroligt tufft i fortsättningen.... Att de kommer från ES märktes inte.. Bådar gott inför framtiden och jag hoppas bara att VIK kommer före Leksand i tabellen för då ska ju Kotten gå naken från Ludvika till Västerås :)

Är han ludvika bo han^^ Kommer nog bli en bra match mellan LIF-VIK 26e,jag har biljett och kommer vara på plats.

WHITEFOLKS
2013-03-15, 13:32
Jaha är han från Ludvika, då är det inte så konstigt att han inte oroar sig för vad Leksands kommun gör med sina pengar :)

rooz
2013-03-15, 13:38
Skönt att kaxiga DIF inte klarade gå upp i år.

Finns knappt. Elitidrott är dyrt..

Terminatorgunde
2013-03-15, 13:40
Jaha är han från Ludvika, då är det inte så konstigt att han inte oroar sig för vad Leksands kommun gör med sina pengar :)

:d

Kotten
2013-03-15, 16:15
Snart är våren här och Leksand missar att gå upp ännu ett år:)
Ruskigt kul att skansen för ökenvandra lite i AS. Får se hur länge de blir kvar där nere, tog ju ganska lång tid innan AIK lyckades gå upp.

Jag har en känsla av att det är våran tur i år ;)

Kotten
2013-03-15, 16:16

Ge lite från Ludvika med, kanon :)

Kotten
2013-03-15, 16:17
Nog spelade RBK förra säsongen kvalserie direkt dagen efter de spelat sista matchen i Play off? Det var väl mycket därför deras prestation att gå upp var så stor?

Nej det gjorde dom inte

WHITEFOLKS
2013-03-15, 16:18
Ge lite från Ludvika med, kanon :)

What?

Kotten
2013-03-15, 16:30
Leksand och DIF ska spela i ES, oavsett vad man har för hat för föreningarna. För Elitseriens bästa. Även Malmö, Västerås kanske även Örebro för att det är en stor stad. Bort med Timrå, Rögle och Växjö. Upp med Leksand, Djurgården och Västerås. Utöka med 2 lag och upp med Malmö och Örebro

Kotten
2013-03-15, 16:30
What?

Ge lite pengar från Ludvika kommun till Leksands hockeylag. Vore kanon

awesomooo
2013-03-15, 16:42
Tycker faktiskt som Kotten, utöka ES. Känns som att hockeyn bara dör och dör mer och mer för varje år i det här landet, något måste förändras. Jag brukar skylla på svenska hockeyförbundet, vet inte om det är rätt att göra det men känns som det är en bunt idioter där, och då inklusive Pär Mårts som bara har skapat fiasko i landslagssammanhang sen han blev ny tränare.

Riktigt tråkigt att intresset minskas. http://www.iihf.com/home-of-hockey/news/news-singleview/recap/7603.html?tx_ttnews%5BbackPid%5D=955&cHash=85da1c3b06

WHITEFOLKS
2013-03-15, 16:46
Ge lite pengar från Ludvika kommun till Leksands hockeylag. Vore kanon

Nja.

Eller jo förresten, ni kan göra det sålänge alla pengar som fås från skatteutjämningen betalas tillbaka först. Så Ludvika kan betala tillbaka 230ish och Leksand 120ish miljoner om året så kan ni få göra vad ni vill med resten.

De pengarna kan man nog få ett rätt fint hockeylag för.

WHITEFOLKS
2013-03-15, 16:48
Leksand och DIF ska spela i ES, oavsett vad man har för hat för föreningarna. För Elitseriens bästa. Även Malmö, Västerås kanske även Örebro för att det är en stor stad. Bort med Timrå, Rögle och Växjö. Upp med Leksand, Djurgården och Västerås. Utöka med 2 lag och upp med Malmö och Örebro

Gulligt att Leksand får vara med de andra stora städerna, baserat på vad? Ska vi ta med IK Göta också?

lanzal
2013-03-15, 16:56
Gulligt att Leksand får vara med de andra stora städerna, baserat på vad? Ska vi ta med IK Göta också?

Publiksiffror och hockeykulturen i Leksand kanske,

WHITEFOLKS
2013-03-15, 17:07
Publiksiffror och hockeykulturen i Leksand kanske,

De har inte så fantastiska publiksiffror och hockeykultur finns nog på andra småorter också.

IK Göta har f ö fler SM-guld än Leksand.

Kotten
2013-03-15, 17:08

Ja vad tror du själv ?, att jag säger att Örebro kan få vara med för att det är en stor stad beror på att det finns potential. Leksand behöver inte vara stort för där finns kulturen och intresset och vi drar folk överallt. Antar att du bara spelar dum

Kotten
2013-03-15, 17:10
De har inte så fantastiska publiksiffror och hockeykultur finns nog på andra småorter också.

IK Göta har f ö fler SM-guld än Leksand.

Men snälla du, kan garantera över 6000 i snitt om vi går upp, över 5000 i AS och vi har spelat där i 7 år. DIF och LIF drar mest folk på borta arenorna i hela Sverige. Driver du eller ?

WHITEFOLKS
2013-03-15, 17:12
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att snittet borde vara högre i Leksand med tanke på hur du säger att intresset är för laget och andra alternativ när det kommer till underhållning.

Att snitta 5000 när arenan tar 7000+ när man deklarerar sig som något sorts hockeymecka är inte så bra IMO men du får givetvis tycka annorlunda.

Kotten
2013-03-15, 17:14
Tycker faktiskt som Kotten, utöka ES. Känns som att hockeyn bara dör och dör mer och mer för varje år i det här landet, något måste förändras. Jag brukar skylla på svenska hockeyförbundet, vet inte om det är rätt att göra det men känns som det är en bunt idioter där, och då inklusive Pär Mårts som bara har skapat fiasko i landslagssammanhang sen han blev ny tränare.

Riktigt tråkigt att intresset minskas. http://www.iihf.com/home-of-hockey/news/news-singleview/recap/7603.html?tx_ttnews%5BbackPid%5D=955&cHash=85da1c3b06

Kan garantera att publiken skulle öka med fler lag. Speciellt Leksand, Djurgården och Malmö. Men även Västerås och Örebro skulle nog kunna ha 5000 i snitt. Snacket om att ligan skulle bli sämre köper jag inte. Märks väl ganska tydligt varje år i KS

Kotten
2013-03-15, 17:15
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att snittet borde vara högre i Leksand med tanke på hur du säger att intresset är för laget och andra alternativ när det kommer till underhållning.

Att snitta 5000 när arenan tar 7000+ när man deklarerar sig som något sorts hockeymecka är inte så bra IMO men du får givetvis tycka annorlunda.

Vi snittar mer än vad som bor i Kommunen, lag som Asplöven, Tingsryd etc drar ju ner snittet. Kan nästan garantera att DIF inte skulle ha 5000 i snitt efter 7 år i AS. Sluta dumma dig

WHITEFOLKS
2013-03-15, 17:16
Vet inte om fler lag skulle vara bättre men rätt lag skulle vara bättre. Skulle kanske till och med vara bättre med en stängd liga med 10 lag som då kan hålla bättre kvalitet istället för nu där det varje år finns ett antal slagpåsar som gärna ska vara från de städer där publiken är lite so so.

WHITEFOLKS
2013-03-15, 17:18
Vi snittar mer än vad som bor i Kommunen, lag som Asplöven, Tingsryd etc drar ju ner snittet. Kan nästan garantera att DIF inte skulle ha 5000 i snitt efter 7 år i AS. Sluta dumma dig

Det bor inte färre än 5000 i Leksands kommun.

Kotten
2013-03-15, 17:22
Det bor inte färre än 5000 i Leksands kommun.

Kanske bor 6-7000 i kommunen, har inte direkt koll. Men vet att det inte är mycket mer än 5000. Leksand i ES skulle bli en publikmagnet både borta och sen skulle snittet öka hemma oxå. Över 6000 helt säkert, troligen 6500

Kotten
2013-03-15, 17:23
Sen kan jag tycka att det för Svenskhockey är tragiskt att DIF åker ur, som Leksing tycker jag bara att det är bra för att få till en ökning av serien. Men självklart ska DIF spela i ES

WHITEFOLKS
2013-03-15, 17:23
Kanske bor 6-7000 i kommunen, har inte direkt koll. Men vet att det inte är mycket mer än 5000. Leksand i ES skulle bli en publikmagnet både borta och sen skulle snittet öka hemma oxå. Över 6000 helt säkert, troligen 6500

Om jag säger 15000, är jag galen då?

Grazzafukkinrazzi
2013-03-15, 17:24

Leksands kommun:

Folkmängd - 15 146 (2012-12-31)

Kotten
2013-03-15, 17:36
Oki, kanske stämmer, vet inte vad jag tänkt med då. Om jag blandat ihop invånarna i Leksand kanske. Hursomhelst är det bra med publisiffror endå

difaren
2013-03-15, 17:39
Här har ni en besviken Djurgårdssupporter.. !

Kotten
2013-03-15, 17:46
Här har ni en besviken Djurgårdssupporter.. !

Förstår det. Men det borde finnas tillräckligt med hjärta i föreningen och folk som vill hjälpa till att ta er tillbaka. Trots allt ett klassiskt lag som många bryr sig om. Men några år i AS får ni kanske räkna med

WHITEFOLKS
2013-03-15, 17:55
Djurgården kommer få ta sig upp på egen hand det är ju det som är problemet.

dluddeckens
2013-03-15, 19:56
Jag tycker definitivt inte att man skall ha fler elitserielag.

Dels sänker det nivån på elitseriern något (inte mycket men lite), men det största problemet är att det sänker HA enormt mycket. Tror inte hockeyn gynnas av att ha enorma hopp mellan divisionerna. I dagsläget är det lite ruljans mellan ES och HA - det är nyttigt för hockeyn.

Det finns flera exempel där HA spelare blivit värvade upp till ES under säsong, den skulle inte hända om det skiljde mycket i kvalite mellan serierna.

WHITEFOLKS
2013-03-15, 20:04
Jag tycker definitivt inte att man skall ha fler elitserielag.

Dels sänker det nivån på elitseriern något (inte mycket men lite), men det största problemet är att det sänker HA enormt mycket. Tror inte hockeyn gynnas av att ha enorma hopp mellan divisionerna. I dagsläget är det lite ruljans mellan ES och HA - det är nyttigt för hockeyn.

Det finns flera exempel där HA spelare blivit värvade upp till ES under säsong, den skulle inte hända om det skiljde mycket i kvalite mellan serierna.

Mmmjo problemet just nu är väl snarare att skillnaden i kostnader/intäkter är så stor att det är svårt att delvis göra steget upp och delvis planera för framtiden. Om man ligger i Elitserien och har en "säker ekonomi som klarar Allsvenskan" så blir det även större risk att man hamnar där (typ) och för att "kunna gå upp" måste man ofta chansa lite ekonomiskt (typ Leksand).

När förutsättningarna är såna så blir det i slutändan inflation i satsningarna och alla "måste ligga mer på gränsen" ekonomiskt.

difaren
2013-03-15, 22:48
Jag personligen tror att det är viktigt att det finns "topp-lag" i HA för just ishockeyns skull

Kotten
2013-03-16, 18:14
Jävlar vilken tur Rögle har, skiljer nog mindre än någonsin mellan Toppen av AS och botten av ES

Kotten
2013-03-16, 18:15
Tror nästan att både Timrå och Rögle får stanna kvar i ES.

Jag börjar tro att båda åker ur

lanzal
2013-03-16, 18:27
Åh, fan kom igen nu Leksand, besviken på SSK.

awesomooo
2013-03-17, 08:39
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/16431872/800/normal/d2a19be8eb2d5/kabergJERREa.jpg

lanzal
2013-03-17, 08:47
Äckligt bra är vad han är, Raffl var hur het som helst igår, Leksand skulle vunnit om man hade varit effektivare.. men men, 8 matcher kvar!

Kotten
2013-03-17, 19:11
Äckligt bra är vad han är, Raffl var hur het som helst igår, Leksand skulle vunnit om man hade varit effektivare.. men men, 8 matcher kvar!

Borde ha haft både 4 och 5-1 efter andra perioden, istället skjuter Örebro 4 skott och gör 2 mål där. Helt jävla ologiskt. Sen går Leksand från sitt koncept helt. Tur i oturen att Rögle och Timrå förlorat mot VIK. Hade varit värre annars

Terminatorgunde
2013-03-17, 19:24
Fyfan vad underbart med seger igår. På Tisdag är det vinst som gäller,finns inget annat som är acceptabelt mot Örebro.

WHITEFOLKS
2013-03-17, 19:35
Hockey går ut på att göra mål och vinna matcher inte att ha chanser :D

Kotten
2013-03-17, 21:10
Hockey går ut på att göra mål och vinna matcher inte att ha chanser :D

Så är det, små marginaler. Rögle och Timrå är inte ett dugg bättre än AS lagen. Vik har spöat båda. Örebro var nog så bra som Timrå och SSK dominerade mot Rögle, men förlorade endå. Nu är Rögle av med Barta och Warg resten av KS oxå

BlackSnow
2013-03-18, 20:27
Vill se Mårtensson "mörda" Kåberg i morgon :)

ebbmp
2013-03-19, 14:51
Tror Västerås plockar Örebro ganska lätt.
Känns som Örebros eufori som man brukar få av förkvalet lägger sig nu och spelschemat tar ut sin rätt. Sjukt vad Örebro har orkat med hittills då dom hade 4:a matcher på fem dagar eller något liknande. Jag e grymt imponerad vilken uppryckning dom gjort på slutet. Kändes iskalla för en månad sen. Kul
Även om jag inte har någon favorit i KS detta år så är det grymt spännande:hbang:

awesomooo
2013-03-19, 15:04
Just nu är hockey något så förbannat kul! Vore trevligt om vi fick se två nya lag i ES nästa säsong : )

Kotten
2013-03-19, 21:48
Som sagt ES lagen inte ett dugg bättre än AS lagen, Leksand käkar upp Rögle totalt. Skulle varit 9 poäng nu sett till matchbilderna, men som sagt, man ska ju få in pucken. 6 poäng med 2 borta och 1 hemma spelad känns ok.

Terminatorgunde
2013-03-19, 22:02
Vilken piss dag,äckel leksand vinner och Västerås får spö av Örebro. Skit

olle lindblad
2013-03-20, 10:06
Lite tidigt, men just nu ser det ut som att Örebro gör en Rögle. Kul med nya lag i ES!

Kotten
2013-03-20, 10:43
Lite tidigt, men just nu ser det ut som att Örebro gör en Rögle. Kul med nya lag i ES!

Tror dom tröttnar, rövtur mot Leksand bla. Tror Leksand och Timrå. Men vi får se.

speedy83
2013-03-20, 10:50
Håller på alla lag utom mygel Leksand....

Kotten
2013-03-20, 13:11
Håller på alla lag utom mygel Leksand....

Den var ny :). Fyndig du va.

awesomooo
2013-03-20, 13:16
Timrå är så anonyma, typiskt sånt lag man glömmer bort att dom ens finns. Jag har nog aldrig träffat en människa som håller på dom.

Tomas W
2013-03-20, 13:19
Jag vann iaf på tipset att Rögle skulle förlora och Timrå vinna. Tog emot att satsa på Leksand då jag är Rögleit men de spelar så dåligt den här säsongen.

BlackSnow
2013-03-20, 17:15
Tror dom tröttnar, rövtur mot Leksand bla. Tror Leksand och Timrå. Men vi får se.

Ja alla lag som slår Leksand har ju bara tur

BlackSnow
2013-03-20, 17:16
Jävla skit och förlora mot Pissebro.. Nu tror lillebror att de är något, men snart kommer verkligheten ifatt dom :)

Kotten
2013-03-20, 20:30
Ja alla lag som slår Leksand har ju bara tur

Titta på matchen och uttala dig sen.

BlackSnow
2013-03-21, 15:22
Titta på matchen och uttala dig sen.

såg hela matchen.. ni var bra i första och helt kassa resten av matchen

Kotten
2013-03-21, 23:14

Ok, Ja vi hade ju bara 18-4 i skott eller något. idag var vi oxå skitkassa ;)

Kotten
2013-03-22, 11:26
Hög Elitserieklass på Leksand igår sagt från Timråhåll. Match för match nu bara.

Kotten
2013-03-22, 16:18
Ok, Ja vi hade ju bara 18-4 i skott eller något. idag var vi oxå skitkassa ;)

18-4 i skott i andra perioden skulle det stå. 2 friläggen och 2 ramträffar. Marginaler

Deceiver85
2013-03-22, 16:48

Mm, Örebro var så kassa att man vann med 2-0 utan att spela med i det fulspel som Rögle ägnade sig åt med hakningar och fasthållningar hela matchen...;)

Kotten
2013-03-22, 17:10
Mm, Örebro var så kassa att man vann med 2-0 utan att spela med i det fulspel som Rögle ägnade sig åt med hakningar och fasthållningar hela matchen...;)

Rögle är riktigt dåliga faktiskt

BlackSnow
2013-03-23, 12:16
Nu gäller det för de gulsvarta att ta fram hjärtat och krossa Leksands Es drömmar.. Spelar Lasse och försvaret på topp så vinner vi :)

awesomooo
2013-03-23, 13:24
Vilken match ska man kolla på? VIK - LIF eller SSK - Örebro?

Kotten
2013-03-23, 13:58
Nu gäller det för de gulsvarta att ta fram hjärtat och krossa Leksands Es drömmar.. Spelar Lasse och försvaret på topp så vinner vi :)

Spelar Leksand som sista 2 blir det en skrattmatch. Även om VIK skulle lyckas sprattla till idag har Leksand ett utmärkt läge med 3 hemmamatcher sista 3. I Tegera har VIK defenitivt inget att hämta.

Kotten
2013-03-23, 18:25
Sämsta matchen i KS, vinner endå ;)

Kotten
2013-03-23, 21:25
Tack Rögle. 6P till räcker nog

Deceiver85
2013-03-23, 23:07
Örebro och Leksand går upp, sanna mina ord!

Knish
2013-03-24, 00:41

Njaee ? 15 poäng kvar att spela om. Vänta med att korka upp champagnen.

lanzal
2013-03-24, 07:10

JINXA INTE!!
Leksand tar en match i taget nu.

Wzup2u
2013-03-24, 09:56
JINXA INTE!!
Leksand tar en match i taget nu.

Man får ju hoppas på Leksand iaf så jaekla kul om de skulle komma upp igen
knäckebrödsligan ^^...

Kotten
2013-03-24, 14:21
Man får ju hoppas på Leksand iaf så jaekla kul om de skulle komma upp igen
knäckebrödsligan ^^...

Svårt att se vilka som ska kunna stoppa oss.

awesomooo
2013-03-24, 14:57
Tycker Leksand får för mycket uppmärksamhet, det är ändå Örebro som toppar tabellen just nu. Det är enligt mina 2 cents rätt otippat.

jajajajajja jag vet att Leksand är bättre än alla NHL lag och bättre än Rysslands OS-trupp och det är 15 poäng kvar att spela om men känns som det kan gå hela vägen för Örebo i år.

Kotten
2013-03-24, 15:55
Tycker Leksand får för mycket uppmärksamhet, det är ändå Örebro som toppar tabellen just nu. Det är enligt mina 2 cents rätt otippat.

jajajajajja jag vet att Leksand är bättre än alla NHL lag och bättre än Rysslands OS-trupp och det är 15 poäng kvar att spela om men känns som det kan gå hela vägen för Örebo i år.

NHL lag ?. Vi har då varit klart bästa laget spelmässigt i KS. Tror det är större risk att Örebro klappar ihop än att Leksand gör det, nu är Wiklander skadad oxå. Kan inte se hur Leksand ska missa det här faktiskt.

awesomooo
2013-03-24, 16:00
NHL lag ?. Vi har då varit klart bästa laget spelmässigt i KS. Tror det är större risk att Örebro klappar ihop än att Leksand gör det, nu är Wiklander skadad oxå. Kan inte se hur Leksand ska missa det här faktiskt.

Ja det pratas ju så gott om Leksand att dom är helt överlägsna, det var ett taskigt försök att vara rolig :)

Jag tror som dig, Örebro har kanske fått lite storhetsvansinne och Leksand känns som en bra mycket tryggare kandidat till att gå upp till ES.

Kotten
2013-03-24, 16:09
Ja det pratas ju så gott om Leksand att dom är helt överlägsna, det var ett taskigt försök att vara rolig :)

Jag tror som dig, Örebro har kanske fått lite storhetsvansinne och Leksand känns som en bra mycket tryggare kandidat till att gå upp till ES.

1 match i taget bara. Borde räcka med 2 segrar till och vi har 3 matcher hemma. Det ska till att Leksand klappar ihop totalt och Timrå eller Rögle går rent. Leksand har inte haft 2 raka förluster på hela säsongen förutom när allt var klart och dom slutade spela hockey sista 5 omgångarna innan KS. Inledningen nu visar ju att det handlade om att seriesegern var säkrad, kändes som dom bara ville spela av matcherna. Nu är det 5 omgångar kvar så myvket kan hända. Men så här bra har aldrig Leksand varit sista 10 åren

awesomooo
2013-03-24, 16:43
1 match i taget bara. Borde räcka med 2 segrar till och vi har 3 matcher hemma. Det ska till att Leksand klappar ihop totalt och Timrå eller Rögle går rent. Leksand har inte haft 2 raka förluster på hela säsongen förutom när allt var klart och dom slutade spela hockey sista 5 omgångarna innan KS. Inledningen nu visar ju att det handlade om att seriesegern var säkrad, kändes som dom bara ville spela av matcherna. Nu är det 5 omgångar kvar så myvket kan hända. Men så här bra har aldrig Leksand varit sista 10 åren

Vore trevligt med två nya lag i es, dock kan jag inte sluta tycka synd om Timrå hehehe :em: Rögle kvittar, dom får gärna spela i allsvenskan för mig.

Knish
2013-03-24, 18:06

Ser man till kvalseriens historia så är det stor chans att leksand klappar ihop.. Den som lever får se .

Kotten
2013-03-24, 18:56
Ser man till kvalseriens historia så är det stor chans att leksand klappar ihop.. Den som lever får se .

Ser man till kvalseriens historia klappar Leksand ihop i första 3 matcherna. Inget med årets lag påminner om något annat lag Leksand har haft. Sen nytt år nya förutsättningar. Med tanke på hur vi dominerat har jag svårt att se oss missa.

Kotten
2013-03-24, 18:58
Svårt att se Rögle, Timrå med sina legoknektar plocka in det här. Men som sagt vi får se :)

Wzup2u
2013-03-24, 19:17
om man säger såhär e leksand värda seger så fin och go hockey de spelat det senaste... awsum...

Kotten
2013-03-24, 23:09
om man säger såhär e leksand värda seger så fin och go hockey de spelat det senaste... awsum...

Så är det, men det gäller att fortsätta med det 5 matcher till :)

Wzup2u
2013-03-25, 07:04
Så är det, men det gäller att fortsätta med det 5 matcher till :)

yes! :hbang: jupp vik imon.

HMS Laestander
2013-03-25, 19:08
När Leksand i år kvalificerar sig för Elitserien 13/14 är det officiellt historiens största svenska hockeyskandal. Pinsamt att ett lag klarar sig undan alla sorters degraderingar medan flertalet lag fått gå det till mötes tidigare, senast i år när bl.a Borås var tvungna att tacka nej till deras HA-plats eftersom de inte klarade ekonomin och följdaktligen blivit degraderade.

Grattis, fifflare.

Kotten
2013-03-25, 20:28
När Leksand i år kvalificerar sig för Elitserien 13/14 är det officiellt historiens största svenska hockeyskandal. Pinsamt att ett lag klarar sig undan alla sorters degraderingar medan flertalet lag fått gå det till mötes tidigare, senast i år när bl.a Borås var tvungna att tacka nej till deras HA-plats eftersom de inte klarade ekonomin och följdaktligen blivit degraderade.

Grattis, fifflare.

Hade Borås haft möjligheten till rekonstruktion hade dom kunnat göra en, man ser till helheten. Hur pontentialen ser ut i framtiden, tillgångar, skulder etc. Alla lag har skulder och banklån, det är inget konstigt med det. Tycker bara det är fånigt att ens diskutera när man inte har en aning om vad man pratar om. Förövrigt har inte Leksand brutit mot 1 enda regel som hockeyförbundet har, sen att kommunen går in är en annan sak, men det förstår jag för hockeyn är allt i Leksand. Förstår att det svider :)

Knish
2013-03-25, 22:30
Ska vinna lite pengar i morgon tänkte jag.. Spela på Västerås , Timrå och Södertälje :)

awesomooo
2013-03-26, 19:17
Kollar på Örebro mot SSK, varför ser det ut som det går hur sakta som helst?

Deceiver85
2013-03-26, 21:24
http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/16492916/475/normal/55a77527654a4/kvalsere.jpg

"Samtidigt besegrade Leksand Västerås med 4–1, vilket innebär att Örebro är klart för elitserien redan på torsdag om laget besegrar Rögle på bortaplan samtidigt som Leksand slår Timrå borta."

En match till alltså , sen är det nog klart att det blir Örebro Hockey och Lyxfällan IF till Elitserien!

:)

Tomas W
2013-03-26, 21:27
Trodde faktiskt Timrå skulle klara sig, att Rögle skulle åka ut var rätt väntat.

_slipknot1_
2013-03-27, 06:12
När hände det senast att två lag från HA gått upp till elitserien?

Spinkis
2013-03-27, 09:11
En match till alltså , sen är det nog klart att det blir Örebro Hockey och Lyxfällan IF till Elitserien!

:)

Haha Lyxfällans IF, supervitsigt, kom du på den helt själv?

Deceiver85
2013-03-27, 09:20
Nej, jag hörde det tidigare i månaden. Men jag hejar på dem, vid sidan av Örebro

Terminatorgunde
2013-03-27, 09:43
Får hoppas att dom tar in riktiga domare nästa säsong...........

Kotten
2013-03-27, 10:27
Får hoppas att dom tar in riktiga domare nästa säsong...........

Ja det var ju domarens fel igår:d

Terminatorgunde
2013-03-27, 10:32
Ja det var ju domarens fel igår:d

Tyckte att både LIF & VIk spelade väldigt bra igår,men VIK tappade totalt kämparglöden i sista,men det sticker i ögat när domaren gör en utvisning på en VIK spelare som gjorde exakt samma sak som en LIf spelare som inte fick en utvisning.
Jag har inte heller haft förväntningar på att vi ska gå upp i år,jag är redan nöjd över att vi kommit så långt som vi gjort.

awesomooo
2013-03-27, 14:42
Så det räcker alltså med en vinst till för både LIF och Örebro att gå upp?

Terminatorgunde
2013-03-27, 15:51
Så det räcker alltså med en vinst till för både LIF och Örebro att gå upp?

Ja jag tror det ialfall,helt sjukt om Örebro skulle gå upp,dom håller ju absolut inte elitserie nivå tycker jag.

awesomooo
2013-03-27, 16:20
Ja jag tror det ialfall,helt sjukt om Örebro skulle gå upp,dom håller ju absolut inte elitserie nivå tycker jag.

Satt och kollade gårdagens match mot ssk, jag måste allt säga att elitserien kändes betydligt mycket snabbare : P Om Örebro hade mött ett elitserielag i toppen idag hade dom nog åkt på rätt bra med sryk.

Terminatorgunde
2013-03-27, 18:41
Satt och kollade gårdagens match mot ssk, jag måste allt säga att elitserien kändes betydligt mycket snabbare : P Om Örebro hade mött ett elitserielag i toppen idag hade dom nog åkt på rätt bra med sryk.

Precis,Örebro har inget att göra i elitserien,sen även fast jag hatar LIF så måste jag medge att dom håller den nivån som kommer att krävas i elitserien.

Deceiver85
2013-03-27, 21:46
Precis,Örebro har inget att göra i elitserien

Du verkar ha missförstått hela poängen med kvalserien. Om man vinner kvalserien så har man bevisat sin plats i den högre divisionen. Om man däremot, som Rögle och Timrå, gör ett dåligt resultat förtjänar man att flyttas ner.

http://thehubnow.com/wp-content/uploads/2012/01/dwight-the-office.jpg

Knish
2013-03-28, 00:58
Örebro och Leksand kommer garanterat gå upp.. Tror att Örebro klarar sig fint , ända fram tills Fahlanders pengar är slut för deras juniorverksamhet är pinsam.. Tommy Salo har ju lovat hela Leksands spelartrupp att alla får var kvar inför ES och med den truppen kommer de inte långt.. Blir en jojosäsong igen.Tipppar på att DIF och Västerås har störst chans att gå upp.. De har kulturen och Västerås känns lite som Skellefteå innan de gick upp .. Nästa års allsvenska blir intressant med lag som Timrå , Djurgårn , Västerås ,SSK och Karlskoga.. :)

Knish
2013-03-28, 01:07

Skillnaden mellan AS och ES är inte så stor som du tror.. Tempot kan tom var högre i AS .. ES lagen är väl lite mer puckskickligare och AS lagen kör med mer full fart frammåt.. Mer styrspel i ES gör AS mer attraktiv .

Terminatorgunde
2013-03-28, 09:36
Du verkar ha missförstått hela poängen med kvalserien. Om man vinner kvalserien så har man bevisat sin plats i den högre divisionen. Om man däremot, som Rögle och Timrå, gör ett dåligt resultat förtjänar man att flyttas ner.

http://thehubnow.com/wp-content/uploads/2012/01/dwight-the-office.jpg

Ja det är jag medveten om,det jag mena på är att dom inte har imponerat på mig under säsongen,sen finns det klar bättre lag än dom i kvalserien.

Kotten
2013-03-28, 16:22
Örebro och Leksand kommer garanterat gå upp.. Tror att Örebro klarar sig fint , ända fram tills Fahlanders pengar är slut för deras juniorverksamhet är pinsam.. Tommy Salo har ju lovat hela Leksands spelartrupp att alla får var kvar inför ES och med den truppen kommer de inte långt.. Blir en jojosäsong igen.Tipppar på att DIF och Västerås har störst chans att gå upp.. De har kulturen och Västerås känns lite som Skellefteå innan de gick upp .. Nästa års allsvenska blir intressant med lag som Timrå , Djurgårn , Västerås ,SSK och Karlskoga.. :)

Självklart kommer vi förstärka OM vi går upp, men max 4-5 spelare skulle jag tro

Kotten
2013-03-28, 16:23
Ja det är jag medveten om,det jag mena på är att dom inte har imponerat på mig under säsongen,sen finns det klar bättre lag än dom i kvalserien.

Så är det, inte alltid dom BÄSTA lagen som går upp, utan det är dom som lyckas pricka formen just dom 10 sista matcherna

awesomooo
2013-03-28, 17:18
Så idag kan det alltså hända, LIF kan komma tillbaka igen till ES efter 7 år i HA. : ) Hur känns det Kotten? : )

Wzup2u
2013-03-28, 18:06
Så idag kan det alltså hända, LIF kan komma tillbaka igen till ES efter 7 år i HA. : ) Hur känns det Kotten? : )

så gött woho woho woho

Deceiver85
2013-03-28, 20:08
Just nu Örebro i Elitserien!!!!

Wzup2u
2013-03-28, 20:13
Just nu Örebro i Elitserien!!!!

kul som fan det med... kul med nya lag... :hbang:

awesomooo
2013-03-28, 20:45
Fan 5 - 0 till örebronx efter två spelade perioder. Nu får jag lite beslutsångest om jag skall titta på Kopiornas AIK - Linköping eller Timrå - Leksand.

Deceiver85
2013-03-28, 21:17
ÖREBRO HOCKEY KLARA FÖR ELITSERIEN!

http://dagensdeal.nu/Content/Images/Deals/196-3.jpg

awesomooo
2013-03-28, 21:18
:d

Grazzafukkinrazzi
2013-03-28, 21:20
Haha, helt sjukt egentligen!

Varsågoda! Mvh/IK Oskarshamn :D

olle lindblad
2013-03-28, 21:21
Stort grattis till Örebro. Kul med nytt lag i ES!

Kotten
2013-03-28, 21:42
Leksand tillbaka, garanterat. Unnnnderbartttt

Tomas W
2013-03-28, 22:03
Grattis Örebro, bra att ta sig via playoff till Elitserien!

Kotten
2013-03-28, 22:36
Grattis Elitserien. Leksand och Örebro istället för Rögle och Timrå

awesomooo
2013-03-30, 18:24
Grattis Leksand! Dock kan jag tycka att Harald som är kommentator för TV10 slickar lite väl mycket arsle och smörar väldigt mycket för Leksand. Undrar om dom nu kommer spela AIK vs. Leksand i globen.

Wzup2u
2013-03-30, 19:05
Grattis Elitserien. Leksand och Örebro istället för Rögle och Timrå

:hbang: *popcorn*

Kotten
2013-03-30, 20:36
Enkelt :). Mot SM guldet

Knish
2013-03-30, 21:36
Grattis Leksand! Dock kan jag tycka att Harald som är kommentator för TV10 slickar lite väl mycket arsle och smörar väldigt mycket för Leksand. Undrar om dom nu kommer spela AIK vs. Leksand i globen.

Då skulle du höra Leif Strömbergs superlativ över Örebro i 65 minuter plus straffar.. Samma Leif som för 3 veckor sedan öste detsamma över Västerås tredjeplats och sa att VIK mycket väl kan gå upp i ES .. Sedan när play off startade fick Herr Strömberg ståpäls över Karlskogas bortamatch mot Dif och sa att inget kan stoppa dom för att nå KS.. Jaja skitsamma , bitter VIKare som jag är så måste man ändå gratulera Örebro och Leksands (hockeylag ).. Leksands kommun sänker vi ner i nybroviken :)

Knish
2013-03-30, 21:38
Enkelt :). Mot SM guldet

Nu lugnar vi ner oss va :)

Kotten
2013-03-30, 21:56
Nu lugnar vi ner oss va :)

Nej varför det, man kan inte nöja sig nu. Livsfarligt, mot nya mål.

WHITEFOLKS
2013-03-30, 21:56
Nej varför det, man kan inte nöja sig nu. Livsfarligt, mot nya mål.

Bara öppna plånboken/kreditkontot :D

Knish
2013-03-30, 22:24
Bara öppna plånboken/kreditkontot :D

Det är väl bara Örebro som kan göra det med Fahlander i spetsen ? Leksand ska ju spela med samma lag...

WHITEFOLKS
2013-03-30, 22:26
Kan och kan, är ju bara spendera på och köra rekonstruktion/lönegaranti.

Knish
2013-03-31, 00:31
Jaja , det e bara ta nya tag till nästa säsong, för då är det vår tur att gå upp :) Nu börjar det bästa och d.v.s SILLY SEASON !

awesomooo
2013-03-31, 08:31
Till nästa säsong hoppas jag DIF tar sig i kragen och ser till att gå upp igen.

Kotten
2013-03-31, 08:51
Det är väl bara Örebro som kan göra det med Fahlander i spetsen ? Leksand ska ju spela med samma lag...

Samma lag i stora drag, sen spetsvärvningar. Bredare trupp i ES.

HMS Laestander
2013-03-31, 13:58
Kan och kan, är ju bara spendera på och köra rekonstruktion/lönegaranti.

Japp. Har ju uppenbarligen fungerat att fiffla sig igenom HA så varför skulle man inte kunna göra det i Elitserien..

Nästa år ser vi ett sargat Örebro tillsammans med ett Växjö/AIK med taskigt självförtroende spela KS. Leksand kommer bli stabilt slutspelslag i Elitserien ett par år framöver: köper man domare och spelare för pengar som inte finns är allt annat ett misslyckande.

Kotten
2013-03-31, 15:06
Torka tårarna pojkar.

WHITEFOLKS
2013-03-31, 15:08
Säg det till de småföretagare Leksand hustlade på 50 miljoner :(

rooz
2013-03-31, 15:09
Troligen måste Lif fylla luckorna efter te.x filip forsberg som är utlånad av washington.

yooii
2013-03-31, 15:13
Troligen måste Lif fylla luckorna efter te.x filip forsberg som är utlånad av washington.
Troligtvis åker Filip över redan nu i veckan och det kommer nog dröja innan han återvänder..

HMS Laestander
2013-03-31, 15:30
Torka tårarna pojkar.

Styr upp ekonomin. Fifflare.

Kotten
2013-03-31, 16:42

Han ska dit och spela några matcher med deras AHL lag, mer troligt att han spelar ES än NHL nästa år.

Kotten
2013-03-31, 16:44
Styr upp ekonomin. Fifflare.

Det har vi ju gjort :). Sen fifflare är man väl inte när man följer gällande regler.

HMS Laestander
2013-03-31, 16:54
Det har vi ju gjort :). Sen fifflare är man väl inte när man följer gällande regler.

150 000 000 i skuld låter jävligt stabilt och regelrätt. *popcorn*

Undgått tvångsdegradering till skillnad från en hel hög andra lag som fått börja om enligt bokens alla regler. Fiffleri.

Kotten
2013-03-31, 18:10
150 000 000 i skuld låter jävligt stabilt och regelrätt. *popcorn*

Undgått tvångsdegradering till skillnad från en hel hög andra lag som fått börja om enligt bokens alla regler. Fiffleri.

Ja lån har alla, mycket av det är är på arenan, eller tror du att det är 150 miljoner som var tvugna att betalas direkt ?, skaffa dig information innan du diskuterar saker. Växjö har mycket mer än oss, finns fler lag som har mycket lån. Men alla bittra motståndarfans roar mig bara mer nu när vi faktiskt är klara :d

Kotten
2013-03-31, 18:12
Haha vad dåliga Leksand är! Totalt utspelade i alla tre perioder, hur lyckades dem ens göra ett mål?

Heja Djurgården!

Det är roligt att läsa gammla inlägg :)

Knish
2013-04-01, 00:15
Han ska dit och spela några matcher med deras AHL lag, mer troligt att han spelar ES än NHL nästa år.

Nej det är det inte.. Och vad har du fått AHL ifrån? Såg för ca 10 min en intervju att det är i CAPITALS han ska spela.. Precis som Silfverberg gjorde förra året ..

Knish
2013-04-01, 00:15
Det är roligt att läsa gammla inlägg :)

Ni ska inte ropa hej ännu.. Plats 3 kan vara viktig i årets KS ;)

Knish
2013-04-01, 00:18
LEGALIZE IT !!! Alltså Leksands IF :)

Kotten
2013-04-01, 08:49
Ni ska inte ropa hej ännu.. Plats 3 kan vara viktig i årets KS ;)

Nej det kan den inte, våran elitlicens är inte i fara, först och främst lär man ha - kapital i 2 år, vi hade inte - förra året. Rekonstruktionen är lyckad och vi kommer gå med + i år. Så något annat än ES blir det inte för våran del, häng med lite i svängarna vetja :)

Kotten
2013-04-01, 08:50
Nej det är det inte.. Och vad har du fått AHL ifrån? Såg för ca 10 min en intervju att det är i CAPITALS han ska spela.. Precis som Silfverberg gjorde förra året ..

Deras General manager har sagt det, jag har läst det själv. Han ska dit och spela några matcher i AHL för dom vill se hur han ligger till

Knish
2013-04-01, 13:31
Deras General manager har sagt det, jag har läst det själv. Han ska dit och spela några matcher i AHL för dom vill se hur han ligger till

Då ljög lillfoppa för viasat då eller?

Kotten
2013-04-01, 18:29
Då ljög lillfoppa för viasat då eller?

Ljög om vad ?, han sa att han har ingen aning om han spelar med Leksand nästa år, för han tillhör Washington, han ska ner och spela med AHL laget nu för dom vill kolla in honom som dom uttryckte det. Svårt att se att han tar plats i NHL direkt nästa år, mår nog bäst av ett år i ES skulle jag tro. Oavsett så kommer det förstärkningar till laget

Johanss0n
2013-04-01, 18:50
Kul att både leksand och örebro gick upp, betydligt roligare lag än rögle och timrå.
Leksand är väl tveksamt om de lär bli särskilt långvariga men Örebro har definitivt potential att etablera sig på allvar.

Enda negativa med det är väl att ännu ett norrlandslag åker nedåt i hierarkin, känns som att den här trenden kan få en del negativa effekter på rekrykteringen framöver.

Förresten det allra bästa är ju givetvis att Conny får spela elitseriehockey!
Det är han väl värd, han må vara gammal, lite lat, halvalkad och lida av lätt storhetsvansinne men han levererar. Alltid.

Wzup2u
2013-04-01, 19:42
Kul att både leksand och örebro gick upp, betydligt roligare lag än rögle och timrå.
Leksand är väl tveksamt om de lär bli särskilt långvariga men Örebro har definitivt potential att etablera sig på allvar.

Enda negativa med det är väl att ännu ett norrlandslag åker nedåt i hierarkin, känns som att den här trenden kan få en del negativa effekter på rekrykteringen framöver.

Det är han väl värd, han må vara gammal, lite lat, halvalkad och lida av lätt storhetsvansinne men han levererar. Alltid.

tror på mer tvärtom leksand kommer ha bättre ekonomi än örebro...
och bara det är mkt viktigt.
sen tror jag leksand kommer spela bättre än örebro generellt när de är i elitserien.

awesomooo
2013-04-01, 19:43
Jag skulle i alla fall inte bli ett dugg förvånad om Örebro åkte tillbaka ner igen,.

WHITEFOLKS
2013-04-01, 19:44
Ja Leksand kan ju det där med ekonomi :D

Angående norrlandslag så är det väl 5 orrlandslag nu med Leksand? Hur många behövs? :D

awesomooo
2013-04-01, 19:45
haha allt över Stockholm Norrland eller? :D

WHITEFOLKS
2013-04-01, 19:47
Nej men allt i Norrland är Norrland?

Brynäs, Leksand, Luleå, Skellefteå, Modo.

awesomooo
2013-04-01, 19:48
jaaaaa du tänker så! Blev lite förvirrad :)

Kotten
2013-04-01, 21:13

Varför skulle Örebro ha större chans ?, Leksand har ju mer av ett färdigt lag och en bra grund, Örebro lyckades sprattla till på slutet, helt övertygad om att Leksand har i grunden har ett bättre och stabilare lag. Sen rent ekonomiskt för att värva spetsspelare så kommer det inte vara några problem nu. Örebro lär ju behöva värva bra mycket mer än Leksand för att hävda sig i ES

Kotten
2013-04-04, 15:20
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/aik/article16536472.ab

Nämen :), finns fler som inte kan sköta ekonomin ser jag :d

z_bumbi
2013-04-04, 15:38
Det finns nog ingen elitklubb i hockey eller fotboll som har bra ekonomi men att nästan konka är inte lika vanligt.
Hockeyn och fotbollen lever på spons, lånade pengar, stats- och kommunstöd och att de kan producera spelare som de kan sälja/hyra ut. För de lag som har bildat bolag är det senare dessutom något som oftast betalas av föreningen som får kommun och stadsstöd för sin ungdoms- och juniorverksamhet men intäkterna går till bolaget.
Det här är något som de journalisterna som jobbar med sport borde kolla på men även som medlemmar så antar jag att ni alla fall masar er iväg till några årsmöten då och då.

Kotten
2013-04-04, 15:44
Det finns nog ingen elitklubb i hockey eller fotboll som har bra ekonomi men att nästan konka är inte lika vanligt.
Hockeyn och fotbollen lever på spons, lånade pengar, stats- och kommunstöd och att de kan producera spelare som de kan sälja/hyra ut. För de lag som har bildat bolag är det senare dessutom något som oftast betalas av föreningen som får kommun och stadsstöd för sin ungdoms- och juniorverksamhet men intäkterna går till bolaget.
Det här är något som de journalisterna som jobbar med sport borde kolla på men även som medlemmar så antar jag att ni alla fall masar er iväg till några årsmöten då och då.

Håller med dig helt och hållet, tycker inte det är något konstigt alls. Var mest riktat till en del andra i tråden

z_bumbi
2013-04-05, 07:40
Jag tycker det är extremt konstigt att de lag som spenderar pengar de inte har så ofta får fördelar. Leksand är ett typexempel där de precis som alla andra vanliga föreningar/företag skulle dragit ner på verksamheten för länge sedan för att betala sina skulder. Nu har de tagit sig till Elitserien genom att betala lånande pengar i spelarlöner etc, pengar som de dessutom inte betalar tillbaka. Det är svårt för en förening som sköter sin ekonomi att konkurrera mot något sådant.

Knish
2013-04-05, 21:16
Grattis Björklöven och välkomna tillbaka till allsvenskan.. Synd att inte Vita Hästen också kunde gå hela vägen !

olle lindblad
2013-04-05, 21:21
Dalarna ligger för bövelen inte i Norrland.

Johanss0n
2013-04-05, 23:49
Varför skulle Örebro ha större chans ?, Leksand har ju mer av ett färdigt lag och en bra grund, Örebro lyckades sprattla till på slutet, helt övertygad om att Leksand har i grunden har ett bättre och stabilare lag. Sen rent ekonomiskt för att värva spetsspelare så kommer det inte vara några problem nu. Örebro lär ju behöva värva bra mycket mer än Leksand för att hävda sig i ES

Jag anser det eftersom jag har en betydligt större objektivitet än dig ifrågan. :naughty:

Framförallt för att de har de icke sportsliga fördelarna, man är en stor stad utan något stort publiklag(jaja de har ett halvdåligt fotbollslag också) med en stabil ekonomi.

Man är i exakt samma läge som Växjö var i, hänger de bara kvar första året har man en bra chans att etablera sig på allvar, precis som Växjö har gjort och som Karlskrona kommer att göra i allsvenska.

Tyvärr för Leksands del har tiden sprungit ifrån dem, de kommer aldrig bli annat än ett jojo-lag igen.

De enda lag som jag anser har en rimlig möjlighet att etablera sig i Elitserien är Djurgården(såklart), Malmö, Örebro, Västerås, Timrå och möjligen Södertälje, Rögle och högst tveksamt Leksand.
Resten är för små och har för dåliga förutsättningar för att klara mer än max en säsong

rooz
2013-04-06, 08:17
Jag tror ändå Leksand kan lyckas hålla sig kvar. Hjälp från sponsorer & kommunen samt ökade intäkter kommer hålla laget flytande.

Och det verkar oklart vilka som lämnar, tillkommer än så truppen lär ändras en del innan någon kan säga bu eller bä för truppen.

Men Leksand kan nog fylla arenor, både egna & andras. FBK-LIF lär bli fullsatt varje dag i veckan kan jag misstänka.