Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2004-08-02, 14:11   #1
Eva_E
Registered User
 
Eva_Es avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 898
Evas träningsjournal

Känns som att det är dags att komma ut ur skuggorna...

Jag har en känsla av att jag på flera sätt skiljer mig från den typiska besökaren här, men här är jag - take it or leave it!

Jag är:
Kvinna, 46 år gammal.
Har tränat nästan hela mitt vuxna liv, sisådär 25 år... Mest löpning och styrketräning, men även diverse annat kul *s*

Styrketränat mer eller mindre seriöst har jag i den här vändan gjort i tre år... började som rehabträning efter musarmsskada, fortsatte som träning enligt BFL (BodyForLife)-konceptet... övergav det i början av det här året och pysslade ihop ett eget träningsschema. Lyfter med hänsyn taget till ålder och kön rätt tungt och mer med ambitionen att bli "stark" än att bli "snygg"... mer detaljer tar jag senare.

Dessutom är jag löpare! I september ska jag springa Lidingöloppet 30 km! Fram till dess prioriterar jag löpträningen framför styrketräningen, men försöker i görligaste mån hinna med både-och.... Ambitionen är minst två, helst tre styrkepass i veckan. Kombinera detta med att jag löptränar fyra-fem dagar i veckan: Massor av träning blir det - and I love it! Senaste månaden summerade jag ihop 44 timmars träning...

Tja - det tror jag räcker så länge!

Vi hörs!

Eva
Eva_E är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 14:49   #2
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Varmt välkommen hit!
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 16:08   #3
Snorkfröken
Registered User
 
Snorkfrökens avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Åbo, Finland
Inlägg: 1 923
Jajamen, välkommen Eva E! The more the merrier
__________________
Female under reconstruction
Still 51 % sweetheart and 49 % bitch - don't push it!
Snorkfröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 16:26   #4
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Rejält välkommen hit - vi behöver alltid fler vuxna tjejer. Det finns en del erfarenhet här, som du kanske redan vet, och vi ser fram mot att du delar med dig av vad du vet!

allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 16:30   #5
Semiramis
Formidabel
 
Semiramiss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 5 671
Välkommen hit, ska bli intressant att följa dig. Jag är också en av de få "seniorerna" som tränar för att bli stark och för att det är så himla roligt!
__________________
People need to be reminded more often than they need to be instructed.
Samuel Johnson
Semiramis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 16:40   #6
muzzelman
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 466
Bara för att kvinnan är 46 år så kmr det inte in någon och skriver lägg upp lite bilder! Men efter som jense redan har vart i ämnet milf så tycker jag du ska lägga upp lite bilder för hans skull!
muzzelman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 20:00   #7
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Citat:
Originally posted by muzzelman
Bara för att kvinnan är 46 år så kmr det inte in någon och skriver lägg upp lite bilder! Men efter som jense redan har vart i ämnet milf så tycker jag du ska lägga upp lite bilder för hans skull!
Inte om den här moderatorn får bestämma! Kolo är - och ska förbli! - en fredad zon. Och därmed jämt!

allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-02, 20:02   #8
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Aha, du har redan lagt upp din journal..trevligt.

Förövrigt så lurade jag hit Eva från puls.se
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-03, 06:31   #9
Pinglan
Bananslukerskan.
 
Pinglans avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Östergötland
Inlägg: 8 547
Varmt välkommen Eva Jag tillhör också det lite "äldre" gardet här om man nu kan säga så om kvinnor i sina bästa åldrar Vi verkar ha liknande träningsbakgrund också även om jag nu för tiden helt har lagt ner löpningen för att istället prioritera tyngdlyftning. Saknar löpningen gör jag dock, nästan varje dag! Än en gång, välkommen hit!
__________________
Tjockis kan du va själv gubbjävel!!!!
Pinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-03, 09:29   #10
Eva_E
Registered User
 
Eva_Es avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 898
Hej igen! Och tack för det varma välkomnandet! :love:

Håll i er nu, det här kommer att bli rätt långt! Hade tänkt köra en lite mer detaljerad beskrivning av hur jag tränar och lite annat...

Var ska vi börja? Jo - jag tror att jag beskriver hur just den här veckan ser ut för mig träningsmässigt:
Måndag: jogg med rygga 2x5 km (till och från jobbet). Styrketräning axlar, rygg, triceps
Tisdag morgon: styrketräning bröst, biceps (inkl. underarm/handled), mage; kväll: löpning backträning, ca. 8-10 km
Onsdag: löpning 10 km (testlöpning i Lidingöloppsbanan tillsammans med några kompisar, prestigemässigt veckans viktigaste pass )
Torsdag: styrketräning ben (=rumpa, lår, vader)
Fredag: löpning intervallträning 5x1000 meter, totalt ca. 10 km
Lördag: löpning långpass 25-30 km
Söndag: "aktiv vila", antingen lätt jogg, cykel eller simning

Den här veckan är tämligen representativ. De veckor jag bara har tid att styrketräna två gånger slår jag ihop passen till överkropp respektive ben+mage.

Ett normalt styrkepass kör jag enligt följande: tre övningar/muskelgrupp, 1 lätt uppvärmningsset/muskelgrupp, tre "tunga" set/övning 3x6 reps, försöker köra det sista setet till "failure" i de fall detta inte innebär risk för kroppsskada (jag tränar nästan alltid ensam, så jag kör liiite försiktigare t.ex. i bänkpress och knäböj).

Lite "nuffror": jag är 165 cm lång, och väger 61-63 kilo (Våga Vägra Vägning!!!). Mina "drömmål" när det här året började var, att jag skulle klara att lyfta min egen kroppsvikt i bänkpress, sittande rodd, knäböj, och halva kroppsvikten i bicepscurl med stång och "lying triceps extension" med curlstång. Har nått dithän + lite till på alla punkter utom bänkpressen... i minst ett 6-rep-set. Glad och stolt!

Mina starkaste sidor är rygg och ben... om jag får skryta liiite så klarar jag hela 150-kilos-stapeln i benpress med maskinen som finns på mitt gym! Svagaste sidorna är bröst och axlar... men nåt ska man väl ha att sträva mot annars är det väl inget kul!
Tänkte lägga upp foto så småningom, men inte just nu... de bästa foton jag har är från i april, och de känns lite inaktuella.

Slutligen lite om matvanorna: Jag tillhör "6 måltider/dag"-skolan! Åt tidigare enligt BFL-konceptet, och i stort försöker jag hålla mig till det nu också; siktar på en fördelning protein/kolhydrat/fett 40/40/20 men jag är inte alls slavisk... och jag _vägrar_ räkna en endaste kalori! Käkar verkligen _massvis_!
Tillskott och dylikt: multivitaminer, extra antioxidanter, L-glutamin. Hade en burk proteinpulver stående på jobbet för nödsituationer, men den kom aldrig till användning så jag sålde den *skratt* - är istället storkonsument av keso och ägg...

Ja, nu vet ni lite mer... Spelet kan börja! Planen är att rapportera här ett par gånger i veckan!

Eva
Eva_E är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-03, 09:36   #11
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Du tränar ju nästan precis som jag, eller snarare som jag vill träna om bara mina ben slutar att trilskas med mig.

Hur var Lidingöbanan?
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-03, 10:46   #12
Eva_E
Registered User
 
Eva_Es avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 898
Den vecka jag beskrev är den som just pågår, så det träningsloppet äger rum imorgon!
Men jag har sprungit de sista 22 km av banan tidigare, för några veckor sedan (km 8-30). Fram till km 15 var det lätt, trevligt, vackert! Sedan var det backe upp/backe ner - många små branta backar fram till km 20. Efter det blev det lättare - fram till de ökanda långbackarna, Aborrbacken etc. Och ja - Aborrbacken _är_ brant, ruskig och hemsk! Men jag tror inte man förlorar så mycket tid på att gå lite i just den om det skulle behövas... Och sen var det ju nästan slut... Som helhet: no big deal! Det här fixar vi!

Eva
Eva_E är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-03, 12:48   #13
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Citat:
Ursprungligen postat av Eva_E
Men jag tror inte man förlorar så mycket tid på att gå lite i just den om det skulle behövas...
Eva
Nej, det gör man inte. Brukar vara lite svårare att springa där ändå eftersom det är mycket folk i vägen.
Jag blir imponerad av träning måste jag säga.
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-03, 13:07   #14
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Tycker du att den var så hemsk? Det är lång, väldigt lång, särskilt när man har sprungit 25 km innan, men jag tycker inte att den var så farligt brant. Men benen var väl inte helt glada över att jag sprang uppför, men det var ju så kul, särskilt när alla andra (utan en) som jag såg, gick uppför.

Men som du säger, man förlorar inga enorma mängder tid av att gå uppför, i alla fall inte om man bara gör det på de lite brantare delarna av backen.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-03, 13:15   #15
emlo
Registered User
 
emlos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 491
Det här är en träningsdagbok som jag kommer att hålla koll på! Superkondis OCH stark - imponerande!

Få se om jag är i lika bra form om 19 år!
emlo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)