Hej igen! Och tack för det varma välkomnandet! :love:
Håll i er nu, det här kommer att bli rätt långt! Hade tänkt köra en lite mer detaljerad beskrivning av hur jag tränar och lite annat...
Var ska vi börja? Jo - jag tror att jag beskriver hur just den här veckan ser ut för mig träningsmässigt:
Måndag: jogg med rygga 2x5 km (till och från jobbet). Styrketräning axlar, rygg, triceps
Tisdag morgon: styrketräning bröst, biceps (inkl. underarm/handled), mage; kväll: löpning backträning, ca. 8-10 km
Onsdag: löpning 10 km (testlöpning i Lidingöloppsbanan tillsammans med några kompisar, prestigemässigt veckans viktigaste pass

)
Torsdag: styrketräning ben (=rumpa, lår, vader)
Fredag: löpning intervallträning 5x1000 meter, totalt ca. 10 km
Lördag: löpning långpass 25-30 km
Söndag: "aktiv vila", antingen lätt jogg, cykel eller simning
Den här veckan är tämligen representativ. De veckor jag bara har tid att styrketräna två gånger slår jag ihop passen till överkropp respektive ben+mage.
Ett normalt styrkepass kör jag enligt följande: tre övningar/muskelgrupp, 1 lätt uppvärmningsset/muskelgrupp, tre "tunga" set/övning 3x6 reps, försöker köra det sista setet till "failure" i de fall detta inte innebär risk för kroppsskada (jag tränar nästan alltid ensam, så jag kör liiite försiktigare t.ex. i bänkpress och knäböj).
Lite "nuffror": jag är 165 cm lång, och väger 61-63 kilo (Våga Vägra Vägning!!!). Mina "drömmål" när det här året började var, att jag skulle klara att lyfta min egen kroppsvikt i bänkpress, sittande rodd, knäböj, och halva kroppsvikten i bicepscurl med stång och "lying triceps extension" med curlstång. Har nått dithän + lite till på alla punkter utom bänkpressen... i minst ett 6-rep-set. Glad och stolt!
Mina starkaste sidor är rygg och ben... om jag får skryta liiite så klarar jag hela 150-kilos-stapeln i benpress med maskinen som finns på mitt gym! Svagaste sidorna är bröst och axlar... men nåt ska man väl ha att sträva mot annars är det väl inget kul!
Tänkte lägga upp foto så småningom, men inte just nu... de bästa foton jag har är från i april, och de känns lite inaktuella.
Slutligen lite om matvanorna: Jag tillhör "6 måltider/dag"-skolan! Åt tidigare enligt BFL-konceptet, och i stort försöker jag hålla mig till det nu också; siktar på en fördelning protein/kolhydrat/fett 40/40/20 men jag är inte alls slavisk... och jag _vägrar_ räkna en endaste kalori! Käkar verkligen _massvis_!
Tillskott och dylikt: multivitaminer, extra antioxidanter, L-glutamin. Hade en burk proteinpulver stående på jobbet för nödsituationer, men den kom aldrig till användning så jag sålde den *skratt* - är istället storkonsument av keso och ägg...
Ja, nu vet ni lite mer... Spelet kan börja! Planen är att rapportera här ett par gånger i veckan!
Eva