Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-20, 23:16   #1
Snorkfröken
Registered User
 
Snorkfrökens avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Åbo, Finland
Inlägg: 1 923
Female under reconstruction

Äntligen!

Har länge planerat att göra comeback i forumets underbara värld, och nu har jag äntligen bestämt mig "aikuisten oikeesti" för att starta en ny journal. Min föregående journal (Female under construction) dog liksom ut efter att jag gifte mig och jobbet började ta allt mer tid. Jag är fortfarande gift och jobbet tar fortfarande mycket tid, men nu skall journalandet banne mig få plats i dagsschemat igen.

En del ändringar har skett sedan senast. Mitt BodyCombat-intresse fick mig ifjol att pröva thaiboxning och jag blev - förstås - totalförälskad redan under de första passen. Så sedan i somras har jag fokuserat rätt mycket på thaien, käkat rejält med kolisar för att ha energi till träningarna och tränat styrka sporadiskt (ibland 1 gång/vecka, ibland 3ggr). I mitten av februari insåg jag att jag trots allt saknade den regelbundna styrketräningen, så nu har jag kört minst 2ggr/vecka i drygt en månad.

Har också experimenterat en hel del med kosten. T.ex. testade jag ifjol somras Anabolic Diet (low carb) i 1,5 månad, men insåg att det inte var något för mig då det vankades färska jordgubbar på bakgården varje morgon I september körde jag igång med IF, vilket jag trivdes jättebra med och hade kunnat fortsätta med i princip hur länge som helst. Men, pga en viss omständighet... låt oss säga framtida familjeplanering... bestämde jag mig för att återgå till att äta "icke-IF" igen för drygt en månad sedan.

Dessutom har jag utbildat mig till Gym Trainer och skall fortsätta med PT- och yrkesutbildning till hösten eller nästa år. Fungerar också som idrottsledarutbildare och har startat eget trainerföretag. Som om inte mitt "vanliga" jobb vore tillräckligt...

Så, varför då en journal?

* Drum rolls *

Som så många andra har inte heller jag kunnat undgå att märka att beach 2008 närmar sig. Samtidigt märkte jag att det finns en del onödigt häng runt mina muskler.. "If it jiggles, it's fat", som en viss guvernör har sagt. Dessutom har jag märkt att jag är mycket mer disciplinerad om jag skriver ner det jag gör offentligt någonstans (och därmed riskerar att få en massa folk som hackar på mig). Accountability ftw. Och sist, men absolut inte minst, är det ju så himla kul med likasinnade människor omkring sig (finns fortfarande inte speciellt många av den sorten IRL).

Beach 2008 mål

1) 18% BF (ligger troligen kring 22-23% nu)
2) 65 cm midjemått
3) 50 armhävningar (i ett set)
4) Komma igång med löpningen igen

Jag har inte vägt eller mätt mig på säkert ett år... :o och kan inte säga att jag direkt ser fram emot att göra det heller. Men, det är ett nödvändigt ont.. och det är klart - ju sämre siffror från början, desto bättre ser resultatsiffrorna ut i slutet Tänkte iaf ta påskhelgen (med svärfars 60-årsfest) först och köra igång nästa veckas tisdag.. så då blir det statsdags. Hur länge jag håller på är ännu oklart, men jag räknar med att jag kommer behöva omkring 10 veckor för att bli nöjd.

Kommer att öka träningen och börja hålla koll på kosten - något jag inte gjort på ett tag. Har tänkt mig följande upplägg:

Träning
  • Styrka 3 ggr/vecka
  • Muay Thai 2-3 ggr/vecka
  • HIIT/morgonpromenad/annan cardio 4-5 ggr/vecka
Kost
  • Kalori- och kolhydratcykling: 3dgr lägre kolisar (1500 kcal), 1 dag högre (1800 kcal)
  • Äter när jag är hungrig, blir oftast 3-5 mål per dag

Japp, det var väl det. Nu skall jag gå och hjälpa min man fixa vår semester-DVD. Vi var på slalomsemester i italienska alperna förra veckan (vill aldrig se en pizza eller panini mer) och nu skall vi försöka göra en kul film av våra videosnuttar. Karln har redan satt dit Markoolio som soundtrack. Vem vet var det kommer att sluta, så det är bäst jag går och hjälper till (läs: börjar bestämma lite )

Glad påsk hör ni! Nästa vecka börjar hårdköret igen. Can't wait

Ps. "Aikuisten oikeesti" betyder ungefär "riktigt på riktigt"
__________________
Female under reconstruction
Still 51 % sweetheart and 49 % bitch - don't push it!
Snorkfröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-20, 23:53   #2
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Ooooh she's back!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-21, 00:02   #3
tigerofsweden
Fitness4Life
 
tigerofswedens avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lomma
Inlägg: 6 865
Oh hon är tillbaka Undrade just vart du tog vägen
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-21, 08:31   #4
Semiramis
Formidabel
 
Semiramiss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 5 671
Välkommen tillbaka!
__________________
People need to be reminded more often than they need to be instructed.
Samuel Johnson
Semiramis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-21, 08:57   #5
cam
Registered User
 
cams avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Jkpg
Inlägg: 5 172
Vad roligt!!! Välkommen tillbaka
cam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-21, 10:56   #6
Cilia
Kolos egen surtant
 
Cilias avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Inlägg: 20 105
Välkommen tillbaka tjejen.
tänkte på dig för några månader sedan.
__________________
"Jag gillar inte alls Janssons frestelse."
Santa Claus
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-22, 22:57   #7
Snorkfröken
Registered User
 
Snorkfrökens avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Åbo, Finland
Inlägg: 1 923
Shit vad kul att se er alla igen!

Har redan kommit på många minus man får ta då man är borta från brädan för länge... t.ex. att man glömmer alla smiley-förkortningar. Men det är klart.. har ju bara mig själv att skylla

Satt och gjorde DVD:n till kl. 5 i torsdags och i går natt blev det efterfest till halv sju. Behöver knappast säga att jag gått mer eller mindre som i ett dis i dag. Har känts som om jag haft världens krabbis trots att jag inte tog en endaste droppe i går. Antar att åldern börjar ta ut sin rätt... bara att inse att man inte är ung längre och inte orkar hålla på som juniorerna gör

Har iaf fått in en del träning båda dagarna... i går blev det ett styrkepass, 10 minuter rephoppning och 20 min crosstrainer, och i dag tog jag och brorsan en 70 min lång morgonpromenad (kl. 13.30 ) i solskenet. Underbart! I morgon blir det styrka igen.

Firar som vanligt påsk uppe på landet hos föräldrarna i äkta finländsk anda, med memma och påskägg (både vita och chokladbruna) På måndag fyller svärfar 60 och vi skall börja firandet redan i morgon... urk, kommer vara urled på tårta efteråt. Perfekt inför beachprojektstarten ;-)
__________________
Female under reconstruction
Still 51 % sweetheart and 49 % bitch - don't push it!
Snorkfröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 21:17   #8
Snorkfröken
Registered User
 
Snorkfrökens avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Åbo, Finland
Inlägg: 1 923
Dag 1

Så var påsken och svärfarskalasandet över och jag har äntligen kommit igång med sommarformsprojektet. Och det är verkligen inte en dag för tidigt - jag kunde inte knäppa knapparna i mina cargobyxor i morse. Har inte haft dem på mig på ett par månader, men då gick de fast hur bra som helst.

Inte bra!

Tycker dock det är lite väl skumt att jag lagt på mig så mycket på så kort tid med tanke på att jag tränat aktivt hela tiden och inte ätit annorlunda än tidigare. Ju mer jag analyserat situationen, desto mer misstänker jag att ett visst pillerstopp har sitt finger med i spelet.

[KVINNOSNACK] Slutade med p-piller i december, och efter det har jag börjat känna mig allt mjukare. Argh Hoppas verkligen den biverkningen inte håller i sig speciellt länge till. Om den inte avtar kommer jag ju få köra en riktigt hård deff för att komma i form till sommaren. Varför började jag någonsin knapra de små inte-alls-så-oskyldiga pillren [/KVINNOSNACK]

Hur som helst. Ingen point i att gnälla. Bara att ta tag i situationen och börja bränna fläsk. Fick in en hel del träning i helgen, men kör officiellt igång med sommarprojektet i dag.

Träning
Morgon: 45 min crosstrainer (varav 10 min HIIT)
Kväll: 2h muay thai

Riktigt skönt thaipass i kväll. Ingen sparring, men mycket teknikträning på paddar och säck i stället. Hoppade lite extra rep i början, så det blev väl dryga 20 minuter för min del. Fortsatte med stretch, skuggboxning, teknikträning, säckträning och avslutade med ~75 pushups, massa mage och 2x50 knäböj. Stannade ännu kvar efteråt för att stretcha ordentligt med en kompis.

Dagens mat
M1: Havregrynsgröt med linfrön och psylliumfrön, grynost, äpple, 5%-ost
M2: Vitkål, skinka, ost, mini lätta, äpple, 5%-ost
M3: Älgstek , broccoli, mini lätta
M4: Lätt mozzarellasallad, saltkött, mini lätta, havregrynsgröt med linfrön och psylliumfrön, grynost

Tillskott
6 kapslar Omega-3
1 multivitamin

Dagens besvikelse och nördsnack
Skulle föra in dagens mat i Excelmallen i morse, bara för att märka att Excel 2008 för Mac INTE stöder VBA.

WTF?

Suck. Så nu måste jag fundera ut en plan B för att kunna använda mallen... blir väl att installera Windows under Bootcamp eller nåt. Dubbelsuck! Går emot alla principer att köra in Windows på en Mac, men vad gör man. Nöden har ingen lag...
__________________
Female under reconstruction
Still 51 % sweetheart and 49 % bitch - don't push it!
Snorkfröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 22:32   #9
AFanatic
Registered User
 
AFanatics avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 10 242
Vad kul att du är tillbaka! Undrade just var du hade tagit vägen, när jag såg dig här igen för ngn dag sen. Skoj att få följa dig igen.
__________________
Journalen
AFanatic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 22:45   #10
Rex
das k˙ss
 
Rexs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Emmaboda
Inlägg: 1 552
Erfaren, motiverad och cool! Inget kan gå fel..
__________________
Journal
Rex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 22:48   #11
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
För oss lite nyare medlemmar så skulle ju några bilder inte sitta fel, speciellt med målet 50 armhävningar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 23:10   #12
Fed up
Hottie!
 
Fed ups avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 5 604
Har saknat dig, va kul att du är tillbaka!

Vad är IF (utöver ett försäkringsbolag)?
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 08:28   #13
Cilia
Kolos egen surtant
 
Cilias avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up Visa inlägg
Vad är IF (utöver ett försäkringsbolag)?
skummade men såg inte var hon hade skrivit det så jag gissar att det är i sammanhanget äta och då är det nog för Intermittent Fasting.



Jäklar vad du kör på snorkis.
det är dom rätta takterna, dom kommer vi ihåg så väl
__________________
"Jag gillar inte alls Janssons frestelse."
Santa Claus
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 10:19   #14
Fed up
Hottie!
 
Fed ups avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 5 604
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia Visa inlägg
skummade men såg inte var hon hade skrivit det så jag gissar att det är i sammanhanget äta och då är det nog för Intermittent Fasting.
Vad tusan är det då? Ska man behöva söka på google själv här eller? Lite service om jag får be!


Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 21:25   #15
Snorkfröken
Registered User
 
Snorkfrökens avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Åbo, Finland
Inlägg: 1 923
Citat:
Ursprungligen postat av AFanatic Visa inlägg
Vad kul att du är tillbaka! Undrade just var du hade tagit vägen, när jag såg dig här igen för ngn dag sen. Skoj att få följa dig igen.
Tack AFan - är verkligen kul att vara tillbaka. Speciellt då det dyker upp folk i tråden!

Citat:
Ursprungligen postat av Rex Visa inlägg
Erfaren, motiverad och cool! Inget kan gå fel..
Mmm, om jag skall komma i sommarform ska det mycket till för att jag ska låta något gå fel.

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
För oss lite nyare medlemmar så skulle ju några bilder inte sitta fel, speciellt med målet 50 armhävningar.
Nämen vad tusan har jag skrivit? 50 armhävningar... in my dreams. 50 pushups ska det ju stå.

Bilder kommer i något skede, om inte förr så då dieten är slutförd =) Nej, nåt ska jag nog avslöja före det, men så uppblåst som jag är nu så lär det nog dröja ett tag. Går ju alltid att söka upp min gamla journal för att få en bild av vilken form jag ska tillbaka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Cilia Visa inlägg
Jäklar vad du kör på snorkis.
det är dom rätta takterna, dom kommer vi ihåg så väl
Jajamen, här ska brännas! Måste dock erkänna att jag tagit det mycket lugnare sen jag hängde på Kolo senast... högst ett pass om dagen. Tror definitivt att Kolo har en positiv inverkan på min träningsfrekvens. Något att studera för nån kanske? Kunde nog bli doktor på det också.

Citat:
Ursprungligen postat av Fed up Visa inlägg
Vad tusan är det då? Ska man behöva söka på google själv här eller? Lite service om jag får be!
Kul att se dig också tjejen! Men vad du tjatar

IF är, precis som Cilia redan skrev, Intermittent Fasting, dvs periodisk fasta. Körde enligt Martin Berkhans Leangains-protokoll, där man käkar under 8h/dag och inte käkar något under de resterande 16h. Jag gillade upplägget iom att jag slapp tänka på mat hela tiden (shit, det har gått 3h, måste äta!!) och att jag fick äta mig mätt då jag åt (tre stora mål ist för sex pyttemål per dag). Men, nu då jag slutat med IF äter jag fortfarande på samma sätt, dvs. större mål färre gånger om dagen. Satsar inte på karriär inom BB (varken inom bodybuilding eller Big Brother ) så jag behöver inte vara konstant überopti med näringstiming etc.
__________________
Female under reconstruction
Still 51 % sweetheart and 49 % bitch - don't push it!
Snorkfröken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)