2014-01-19, 22:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
Min väg till att bli en äkta brunkare
Tjenare kolozzeum! Jag är Brimon och är 17 år. Nu har jag gymmat lite över ett år och känner att det rullar på bra, Mitt gymmande har jag tagit väldigt seriöst och jag har inte tagit några långa pauser sen jag började. Min motivation har alltid varit hög från dag 1 och jag hoppas att det förblir så.
Jag har alltid varit svag och liten, antagligen mestadels för att jag alltid har käkat lite igenom mina år här på jorden. När jag började gymma så vägde jag runt 50kg och var 16 år. Det har gjort att det svåraste för mig med att gymma är inte att ta mig dit utan att få i mig rätt mängd och tillräckligt med kalorier.
Min planering 2014 är att fortsätta min så kallade bulk fram till mars och sedan på börja en deff där jag bara tänkte få ner lite fett från magen men vill inte tappa för mycket vikt här utan bara tillräckligt för att känna mig fräsch inför sommaren. I mitten eller slutet av sommaren ( inte ritkigt bestämt mig än) så ska jag börja bulka igen så att jag får börja öka i styrka igen för det är trots allt mitt mål att bli stark.
Vikt: 66,4kg
längd 165-166cm (inte säker)
Stats:
Bänkpress: 70 3x3 ej maxat.
Marklyft: Kör nästan aldrig men ska börja hade jag tänkt men testade och klarade 110 idag och då var det svanken som hindrade mig från att gå högre.
Knäböj: 70 5x3 ej maxat.
Mål:
Bänkpress: 100kg.
Marklyft: 150kg.
Knäböj: 100kg.
Jag kör 3-1-3, dvs kör tre dagar vilar en osv..
Dag 1: Bröst, Axlar (Traps) och Triceps.
Dag 2: Ben och Mage
Dag 3: Rygg, Biceps och Underarmar.
Dag 4: Vila, men går ofta promenader eller liknande.
Detta går då runt varje vecka. Mitt schema är inte satt i sten och eftersom jag fortfarande är hyffsat ny så testar jag mig fram men just nu så måste jag säga att jag gillar detta starkt.
|
|
|
2014-01-19, 23:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2013
|
Jag skulle lagt traps på ryggpasset.
|
|
|
2014-01-19, 23:29
|
|
Registered User
|
Okej, skulle jag kunna testa  har du någon motivering till varför du skulle gjort det?
|
|
|
2014-01-19, 23:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2013
|
För traps är en del av ryggen, inte axlarna.
|
|
|
2014-01-19, 23:59
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av 100
|
Men samtidigt tränas väl traps lite under pressar över huvudet samt i sidlyft?
|
|
|
2014-01-20, 01:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av 100
|
Jag skulle säga tvärt om. Sen tränar man oftast axlar och traps i samma övningar.
|
|
|
2014-01-20, 01:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av jeriksson
Jag skulle säga tvärt om. Sen tränar man oftast axlar och traps i samma övningar.
|
Ser bra ut Brimon!
|
|
|
2014-01-20, 21:59
|
|
Registered User
|
Dag 1: Bröst, Axlar (Traps) och Triceps.
Idag innan passet så kändes det som att jag inte kunde sitta still, jag var taggad till tusen och jag visste att det skulle gå bra och visst fan gjorde de det!
Bänkpress: 3x3 72,5kg (gick hur lätt som helst och eftersom det gick så lätt så ville testa hur många jag klarade på 72,5kg efter och jag klarade hela 6 stycken! Vilket är mycket bättre än vad jag klarat tidigare så det är ett nytt PB!!!!)
Hantelpress liggande: 3x8 23,5kg (Kändes sjukt bra, kände mig fortfarande energifylld!)
Millitärpress: 3x8 30kg (kändes tyngre än vanligt men gick bra)
Hantelpress axlar: 16,5kg 3x8 (höj nästa)
Axlar sidlyft: 3x12 6.5kg (vafan heter den? läxa till mig att kolla upp)
Drag upp till haka med skivstång: 3x8 30kg (kändes tung sista set)
Triceps pushdowns: 3x8 (Ingen aning om vikt eftersom mitt gym är cp och bedömmer med siffror och inte vikt...)
Utvärdering: Trodde jag skulle ha mindre tid så stressade igenom i början men sen fick jag mer tid och han med lite till så skulle velat köra lite mer bröst men är sjukt nöjd eftersom det gick så bra! Dessutom ger jag mig själv läxa att kolla upp namn på övningar, att jag inte kan namnen på en del får jag skämmas över... :/ Det var allt för idag.
|
|
|
2014-01-21, 21:20
|
|
Registered User
|
Dag 2: Ben och Mage.
Kändes bra även idag och av någon anledning så är min motivation högre än någonsin så det är väldigt positivt!
Knäböj: 3x6 70kg (lätt höja nästa utan tvekan)
Benpress: 3x8 Vikt 21 av 30 (ingen aning om hur tungt det var men det kändes utav bara helvete och det vara nära fail men kändes bra!)
lår curl: 3x8 vikt 16 och 14 testade olika (ganska lätt men sjukt frusterande att inte veta vad jag tar...)
Stående vadpress: 3x18 Vikt 20 av 20 (skulle vilja köra tyngre men vadpress är ändå skönt att köra många reps...)
Magövningen där man puttar ner varandras ben: 5 set (räknade inte reps men körde tills jag ville dö, sjukt skön övning, speciellt när man kör utan vila)
utvärdering: Är helt död, körde passet snabbt och knappt någon vila, Kommer vara en bra vecka det här!
|
|
|
2014-01-22, 20:59
|
|
Registered User
|
Dag 3: Rygg, Biceps och underarm.
Kändes sådär innan, var på lite halv dåligt humör redan innan av lite olika anledningar men försökte ändå hålla humöret uppe. Först var jag väl hyffsat glad men efter jag failade min 3x3 bänkpress så tycker jag synd om folk som försökte prata med mig.
3x3 bänkpress 75kg (failade sista reppen på tredje settet, vänster armen klarade inte sista decimetern när högern var uppe....)
Chins: 2x8 (Kändes väl bra men ville inte ta ut mig för mycket.)
Rodd: 1x15 70kg, 1x6 80kg 1x8 75kg (körde knappt någon vila, kändes sjukt bra men var nog för jag var så arg/ besviken på mig själv.)
Latsdrag: 3x8 (kändes sjukt bra! Bra kontakt! Ingen aning om vikt dock...)
Ryggresningar: 3x? räknade inte repps (Är dålig på denna övnining, tror jag gör fel..)
Bicepescurl skivstång: 3x8 30kg (bra kontakt och bra pump, tyckte det kändes bra i underarmar också.)
Bicepscurl hantlar: 3x6 13,5 (var helt död efter detta, men tror jag skulle orkat en eller två till men ville inte köra till fail eftersom jag haft lite ont i biceps sen seanste passet. men fick sjukt bra pump!)
Underarmscurl maskin: 3x6 ingen aning om vikt..
Utvärdering: Tråkigt att jag inte klarade bänken men annars kändes det sjukt bra... Kan blivit många stavfel, är sjukt trött och ska sova nu, Godnatt!
|
|
|
2014-01-24, 16:23
|
|
Registered User
|
Dag 1: Bröst, Axlar och Triceps.
Idag kändes det bra! Sovit bra hela natten och vaknade av mig själv, då kan det inte gå fel! Däremot så är jag lite trött i axlarna sen senast så tänkte köra lite lätt axlar idag så kör jag det senare, vill inte döda dem för hårt idag.
Bänkpress: 1x10 60kg, 1x8 65kg, 1x6 67.5, 1x4 70kg (behövde lite hjälp sista) 1x2 75 (behövde hjälp men tog i så mycket jag kunde uppvägen och jätte långsamma ner så det var inte mening att jag skulle klara den själv) 1x1 80kg (samma här långsamt rep där jag verkligen fick ta i!)
Hantelpress, lite sned uppåt: 1x6 23,5, 2x8 21kg.
Chestpress: 3x12 på siffran 9 (här var jag död och fick verkligen ta ut de sista, kändes sjukt bra i bröstet vid den här tidpunkten)
Millitärpress: 3x8 30kg (ganska lätt skulle kunna höja, gör det nästa gång)
Hantelpress Axlar: 3x8 16,5kg (flög upp det här passet, höj nästa)
Triceps pushdowns: 3x8 på någon siffra...
utvärdering: gick precis som planerat idag, tänkte slakta axlarna lite senare i veckan, dessutom så ville jag hem hyfsat tidigt då jag har planer ikväll. Borde gymmat tidigare känner jag nu i efterhand. Det var allt för idag! Hoppas alla får en sjukt bra fredag kväll!!
|
|
|
2014-01-25, 23:07
|
|
Registered User
|
Dag 2: Ben och Mage
Idag var jag helt slut idag fast jag lyckades sova middag, blev en sen fredags natt och även förtäring av alkohol, lyckligtvis blev jag inte bakis iaf!
Knäböj: 3x5 75kg (Gick för lätt, testa 80 nästa)
Benpress: 3x10 Vikt 21 av 30 (Gick tungt och kändes bra som fan!)
lår curl: 3x8 vikt 16 och 14 testade olika (Precis samma som förra pass här, lite tyngre dock)
Stående vadpress: 3x20 Vikt 20 av 20 (Tråkigt och lite för lätt, kanske ska börja med hantlar eller något det här är för lätt...)
Magövningen där man puttar ner varandras ben: 5 set (räknade inte reps men körde tills jag ville spy, på ett bra sätt)
Utvärdering: gick bättre idag sen senast fast det kändes som att förutsättningarna var sämre, mer vila idag dock.
Senast redigerad av Brimon den 2014-01-25 klockan 23:09.
|
|
|
2014-01-26, 21:42
|
|
Registered User
|
Dag 3: Rygg, Biceps och Underarmar.
Idag så var jag lite nere men passet gick väl bra men skulle gärna velat vara lite gladare
Uppvärmining: Springa 17 min i 9km/h (gick lätt, kändes dock lite i benen sen gårdagenspass..)
Roddmaskin: 1x12 50kg 1x8 70kg 1x8 80kg 1x75kg (kändes bra men ska nog köra enbdast 80 eller 75 nästa.)
Chins: 3x5 (var trött efter rodden...)
skivstångsrodd: 3x8 50kg 1x10 30kg (för att se om ajg gjorde rätt  )
Hantelrodd: 3x8 26kg (lätt.)
Goodmorning: 3x8 20kg (vill försöka lära mig denna)
Latsdrag: 3x8 (vette fan vilken vikt)
Biceps curl ez stång: 2x8: 30kg 2x8 25kg (kändes bra)
Bicepscurl hantlar: 3x8 13.5kg (här kändes det riktigt bra och motivationen började komma tillbaka)
Bicepscurl skivstång 3x10 20kg (för att få ut det sista)
Utvärdering: Testade mycket nya saker idag på rygg, inte söker på hurr ajg vill lägga upp mitt ryggpass.. Ska kolla upp olika scheman och se vad jag vill köra med  Helt nöjd med passet.
|
|
|
2014-01-26, 22:39
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Jag har funderat lite på en grej, och nu känner jag att jag måste vädra min fundering: Hur kommer det här med "brunkare" in i bilden?
|
|
|
2014-01-26, 22:57
|
|
Registered User
|
Nu vet jag att det tydligen finns två förklaringar för brunkare, den ena var inte så nice... Men jag gick efter wikipedias bra förklaring
''Etymologi
kämpa hårt
Ursprunget av uttrycket "brunka" kommer från ishockeyn. Där användes termen framför allt när en tung centertank stod parkerad framför målvakten och fick både ta och ge mycket stryk för att kunna upprätthålla sin goda position framför mål. För att centertanken skulle lyckas med sin uppgift att störa framför mål så var han framför allt tvungen att vara stark, envis och uthållig. Han var, med andra ord, tvungen att kunna brunka för att utföra sin uppgift.
Brunka kan alltså översättas rakt av med uttryck som kämpa, kötta, slita eller grisa. När man lyckas med saker och ting genom att kämpa hårt, utan att man blandar in teknik, innebär det att brunka. Trots att situationer eller saker verkar omöjliga eller ouppnåbara, så kämpar man helt enkelt bara vidare och ger sig aldrig.''
Taget från http://sv.wiktionary.org/wiki/brunka Måste dock säga att jag blev lite besviken när jag upptäckte den andra förklaringen för ordet.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04.
|

|