Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-29, 18:17   #1
JGL
Registered User

JGLs avatar

Reg.datum: Sep 2013
JGLs memoarer

Inledning
Efter ett par års harvande som gymmande har jag gått igenom många faser. Jag har varit deffad, jag har varit stark, jag har haft tävlingsplaner, jag har varit skadad. Det sistnämnda har dessvärre varit en överhängande del på senare tid vilket också har gjort att träningen har fått lida som aldrig förr. Nu har jag återigen kommit igång med träningen och tänkte börja redovisa passen lite. Mest för mig själv för att hålla koll på att jag inte ökar för snabbt och blir skadad igen.

Bakgrund
Född 89, är runt 185cm lång. Gymmat i kanske 7 år totalt. Mycket jojodietande hela tiden och skador som sagt. Har tidigare fört journal på andra hemsidor, bloggat och youtubat en del som alla andra wannabe-fitness-hjältar. Vill inte skriva för mycket om det som varit, tänkte börja blicka framåt.

Stats 1.0(All time high - som jag nu är långt ifrån)
Bänk: 2x120
Böj: 1x175
Mark: 2x200
Detta gjorde vägandes mellan 88-95kg

Stats 2.0 (Det jag tränat på den senaste veckan)
Bänk: 4x100 - 12x80
Böj: 4x130 - 15x100
Mark: Kör inte alls, högreppar ibland på 50kg som rehab (diskbråck i maj)
Vikt just nu är ca 105kg.

Skadehistorik
-Trasig axel, haft så länge jag kan minnas. Har därför väldigt sällan kört bänk eller tyngre hantelpressar men tror jag hittat ett sätt som fungerar hyfsat nu.
-Diskbråck i Maj, blev då sängliggandes i drygt en månad och läkaren ordinerade vila från vikter i minst 6 månader. Detta har jag då trotsat som ni förstår.
-Spricka i svanskotan i Augusti. Detta ömmar ganska bra fortfarande.
-Ett opålitligt knä som brukar trasa sönder när vikterna kommer över 150kg i böj.

Träningen just nu:
Tränar runt alla skador ovan, börjar komma igång rätt bra men kör mycket mer reps och set nu med lägre vikt än tidigare. Brukar köra 3 veckor där jag satsar på 10-15 reps och var 4e vecka kör jag så tungt det går efter dagsformen, maxar dock aldrig/otroligt sällan.

Kost:
Typiskt internet-fitnesslife-hjälte-kost. Kesella, kyckling, kött, ris, potatis, pepsi max. Men rätt ofta så slår jag om och super i 48h och lever på donken, ben n jerrys och lösviktsgodis.

Mål:
Att sluta vara grisfet och försöka hålla mig skadefri.

Vet i dagsläget inte om jag kommer lägga upp några bilder. Dels ser det åt helvete ut, sen tröttnade jag på uppmärksamheten jag tidigare haft och vill inte tillbaka dit även om några som läser här kommer förstå vem jag är. Inte så att jag döljer det så utan jag vill mest bara lunka på i vanlig takt.
JGL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-29, 18:24   #2
JGL
Registered User

JGLs avatar

Inleder med att redovisa dagens benpass. Tanken var att känna på lite tyngre vikter för att se om rygg, knä och svanskota var med på det.

Vill också börja med att säga att jag har stenkoll på vissa övningar medans vissa övningar körs i superset och mer bara för att få lite pump eller köra slut det sista så då har jag dålig koll.

Uppvärmning
5 min på cykel, ökar successivt motståndet. Detta har förbättrat mina knän oerhört mycket.

Knäböj
8x20
8x50
5x80
5x100
4x120
4x130

Kände mig lite stel i höftböjaren i de första uppvärmingsseten. Detta övergick till smärta men inte så farligt. Ska nog smörja med voltarent ett par dagar. I övrigt kändes det bra. Hade fler reps på både 120 och 130 men ryggen kändes inte riktigt 100 så var smart nog att inte köra så mycket mer.

Benpress
10x150
10x200
8x230

Bensparkar för fram och baksida, vadpress, sissysquats och några set mage. Totalt blev det nog 25 set ben och 5 set mage.
Avslutade med 60 minuter på löpbandet, rätt låg hastighet men med lite lutning. Hade riktigt mycket energi idag.
Gammal 2013-09-30, 09:40   #3
JGL
Registered User

JGLs avatar

Känner mig fräsch i kroppen efter gårdagens lite lättare benpass.
Tänkte passa på att byta dag på axlar och rygg så det blir mer avstånd mellan bröst och axlar.

Dagens frukost:
Havregrynsgröt på 1.5dl havregryn
Kanel
Äppelmos
Några dl mjölk
2 kokta ägg
Gammal 2013-09-30, 10:58   #4
JGL
Registered User

JGLs avatar

Tillskott just nu

Börjar dagen med en pillercocktail som består av D-vitamin, Multivitamin, CLA, Omega3. Innan träning kör jag någon slags PWO, oftast egenkomponerad om jag inte lyckats komma över någon billig/sponsrad. Kör just nu Soul Ripper med extra glukosamin och beta alanin.

Kör alltid aminosyror under passet och en proteinshake efter.

Var en riktig kosttillskott-torsk förut men nu är det mest bara för att jag har för mycket pengar över och att det är roligt att testa nya saker.
Gammal 2013-09-30, 13:30   #5
Mouline
Mästerbantaren

Moulines avatar

Reg.datum: Jan 2008
Subscrib Kul att se att du har hittat hit!

Senast redigerad av Mouline den 2013-09-30 klockan 13:32.
Mouline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 14:04   #6
simmejävel
Registered User

simmejävels avatar

Reg.datum: Oct 2010
/subscribe !!

Ska bli kul att följa. Spännande skillnad gentemot den generella kolojournalen.
simmejävel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 14:51   #7
JGL
Registered User

JGLs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mouline Visa inlägg
Subscrib Kul att se att du har hittat hit!
Citat:
Ursprungligen postat av simmejävel Visa inlägg
/subscribe !!

Ska bli kul att följa. Spännande skillnad gentemot den generella kolojournalen.
Kul att några kollar in, blir alltid roligare att skriva mer utförligt och ofta då.
Ska hångla upp matlådan med kyckling, ris, advokado och morötter sen ska jag redovisa dagens axelpass.
Gammal 2013-09-30, 15:20   #8
JGL
Registered User

JGLs avatar

Axlar som sagt, en av dom muskelgrupperna som är tråkigast och svårast att träna just nu. Har tidigare fokuserat min axelträning genom stående militärpress och/eller sittande hantelpress.
Stående militärpress går helt bort nu pga ryggen och svanskkotan grinar rätt illa när jag sitter och pressar. Dock så blev det sittande hantelpressar idag och det gick rätt bra.

Hantelpress
10x10
10x17.5
10x22.5
10x25
8x25
9x25

Satsade på tior idag, blev förvånad över min styrka faktiskt. Trodde inte jag skulle ha en 10a på 25kg.

Inga andra övningar som känns relevant att skriva upp.
Blev sidolyft och 3 övningar för baksidan axlar innan jag avslutade passet med 4 set vader och 35 minuter på promenadbandet.

Äter clean veckan ut tills på lördag då jag åker ner till SM i baddybuilding.
Lär bli ytterligare en 15k kcal dag med diverse skräpmat, godsaker och alkohol.

Innan dess har jag ett ryggpass samt ett tungt bröstpass kvar att utföra.
Riktigt taggad på bänken då jag försöker våga att köra tyngre vart fjärde pass. Och just nu är det dags för det tunga passen denna vecka.

Till er som läser
Bör jag utforma mina texter på något annat vis?
Tycker raderna blir så långa när jag skriver som jag gör nu men jag har en väldigt bred skärm så kanske ser bättre ut på en normal 20" skärm?
Eller använda mig utav mer radbrytning?
Gammal 2013-09-30, 15:27   #9
Mouline
Mästerbantaren

Moulines avatar

Reg.datum: Jan 2008
Nej då, det ser helt okej ut!
Att använda citatform i skrivandet av själva träningspasset kan ju underlätta läsandet!
Gammal 2013-09-30, 15:30   #10
JGL
Registered User

JGLs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mouline Visa inlägg
Nej då, det ser helt okej ut!
Att använda citatform i skrivandet av själva träningspasset kan ju underlätta läsandet!
Det var faktiskt jävligt cleant att ha så, såg det nu i din journal. Ska göra så fortsättningsvis.
Gammal 2013-09-30, 15:39   #11
JGL
Registered User

JGLs avatar

Förresten, om någon hängde mycket på bodys forum inom dom gjorde om det så skriv gärna en rad. Saknar den tidsperioden, vore kul att följa några gamla rävar igen.
Gammal 2013-09-30, 16:08   #12
tearz
Registered User

tearzs avatar

Reg.datum: Oct 2008
HA Ha skön inställning, det bästa från 2 världar skulle ja säga

<<< Lé Journalé
tearz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 16:20   #13
JGL
Registered User

JGLs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tearz Visa inlägg
HA Ha skön inställning, det bästa från 2 världar skulle ja säga
Antar att du tänker på kosten?

Jag är verkligen "allt eller inget". Kan käka kyckling och broccoli 3ggr om dagen i 4 månader och sen åka utomlands, säsongsarbeta och leva på gyros, rysk fulvodka och småflickor.

Höst/vinter brukar dock lämna tid för lite seriös träning så hoppas det flyter på nu.
Gammal 2013-10-01, 17:10   #14
JGL
Registered User

JGLs avatar

Rygg på schemat, knökat på gymmet och därav blev ryggpasset inte som det var tänkt.
Har tyvärr inget att skriva av förutom chinsserien. Körde chins för första gången på kanske 4-5 månader.

Citat:
Chins
6xkv
6xkv
5xkv

Helt okej för att vara utan remmar och 105+kg.
Gammal 2013-10-01, 20:34   #15
JGL
Registered User

JGLs avatar

Har en känsla i kroppen som jag både älskar och är livrädd för. Är nämligen ständigt träningssugen.
Tar ut mig betydligt mer på passen nu för tiden även om jag inte alls kör lika tungt och trots detta så vill jag tillbaka till gymmet så fort jag fått i mig lite mat och vilat någon timme.

Fantastiskt men farligt, då fokus just nu ligger på att vara hel.
Inte att öka så mycket som möjligt eller träna så ofta jag kan.

Nu ska dessutom en vilodag in innan det är dags för bröstpass v4 vilket innebär 3-4 reps.
Hade en 4 på 100kg relativt enkelt för några veckor sedan så är beredd att kliva upp på 110kg OM axlar och rygg känns bra på uppvärmningsseten.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:29.