2012-08-31, 09:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
Carb-back loading
Tråden där vi diskuterar fördelar/nackdelar med CBL, och ger eventuellt tips på måltider osv.
http://carbbackloading.com/
Vad: En approach på kosthållning John Kiefer utvecklat. Påminnner om PF iochmed att det mesta av intaget av kalorier baseras efter träning, och man äter mindre innan.
Hur: Träna vid 4-6 på kvällen, ät inga kolhydrater under dagen, tryck i dig massa hög glykemiska kolhydrater någon timme efter träning.
Varför: Man får magiskt mer muskler och förlorar samtidigt massa fett, såklart
Egna erfarenheter:
Jag har själv kört denna approachen på dietande under några veckor nu, upplever faktiskt mer fettförlust än vanligt. Tycker även själv att jag lagt på mig muskelmassa på senare tid, men om det kommer ifrån att jag tappat mindre muskelmassa under denna diet eller om jag faktiskt gått upp i muskler under tiden jag legat på underskott låter jag vara obesvarad. Och ja, jag håller koll på mitt totala intag av kalorier.
Jag trivs mycket bra med CBL, håller mig mätt under dagen och kan äta en större måltid efter jag tränat.
|
2012-08-31, 10:18
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2010
|
Jag är ingen HC CBLare, men har kört CBL "på känn" i kanske en månad nu. Upplever att jag är mer utvilad på morgonen, vaknar oftast ett par timmar innan alarmet är satt och har svårt att somna om då jag är pigg (men så somnar jag givetvis om och vaknar skittrött). Tycker även jag återhämtar mig bättre och kan träna 5-6 dagar i rad utan bli övertränad, hänger säkerligen ihop med bättre sömn. Håller mig på en stabil vikt men tycker mig se mer konturer, ffa på benen.
|
|
|
2012-08-31, 10:46
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Haha, sådär har jag käkat i åratal. Visste inte tidigare att det fanns ett namn för det
Tydligen får man kalla sina upplägg för vad som helst nuförtiden; i praktiken är det ju en oerhört simpel manipulation av kosten. En stor fördel (som också delas med PF beroende på ätfönster) är ju att man håller sig pigg och alert under dagen utan kolhydrater.
Och jag misstänker att det är potentiellt mer anabolt än PF, eftersom fasta i sig inhiberar muskelbyggande signalmekanismer (mTOR etc). Det är anabolt att äta och äter man protein och fett under dagen äter man likväl som om man skulle ätit kolhydrater.
Jag äter på det här sättet för att hålla nere fettinlagring och det fungerar såklart i den här kontexten (lågt insulin = fettförbränning). Faktum är att "carb-backloading" är väldigt likt fasta eftersom framförallt frånvaro av glukos medför samma metabola adaptioner som egentlig fasta.
Fastans effekter utan att fasta per se? Intressant fråga.
Senast redigerad av tjing den 2012-08-31 klockan 10:51.
|
|
|
2012-08-31, 10:48
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av IronBug
Jag är ingen HC CBLare, men har kört CBL "på känn" i kanske en månad nu. Upplever att jag är mer utvilad på morgonen, vaknar oftast ett par timmar innan alarmet är satt och har svårt att somna om då jag är pigg (men så somnar jag givetvis om och vaknar skittrött). Tycker även jag återhämtar mig bättre och kan träna 5-6 dagar i rad utan bli övertränad, hänger säkerligen ihop med bättre sömn. Håller mig på en stabil vikt men tycker mig se mer konturer, ffa på benen.
|
Citat:
Ursprungligen postat av tjing
Haha, sådär har jag käkat i åratal. Visste inte tidigare att det fanns ett namn för det
Tydligen får man kalla sina upplägg för vad som helst nuförtiden; i praktiken är det ju en oerhört simpel manipulation av kosten.
Och jag misstänker att det är potentiellt mer anabolt än PF, eftersom fasta i sig inhiberar muskelbyggande signalmekanismer (mTOR etc).
|
Intressant!
Ja, jag tror det visar sig bättre om det är bra eller ej när man bulkar, hur snabbt man lägger på sig massa och hur stor del av massan som är fri muskelmassa.
|
2012-08-31, 10:53
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bjern
Ja, jag tror det visar sig bättre om det är bra eller ej när man bulkar, hur snabbt man lägger på sig massa och hur stor del av massan som är fri muskelmassa.
|
Jepp.
Misstänker att det upplägget slår PF när det kommer till bulk. Men samtidigt beror det ju på fastans längd. Jag tror inte nödvändigtvis 12-16 h fasta gör så mycket varken från eller till för hälsa eller resultat på gymmet, mer än insulinkänsligheten ökar en aning (bra), att man tränar fastande (mycket bra) och att man äter mat efter träning (bra).
|
|
|
2012-08-31, 10:59
|
|
Banned User
|
Faktum är att jag håller på och skriver en artikel om saken och kan ju passa på och länka en artikel här av intresse. Frånvaron av kolhydrater i kosten "härmar" alltså de metabola förändringar som fasta medför och frågan är om man kan uppnå samma effekt utan kolhydrater som med egentlig fasta.
Med andra ord: Att äta protein och fett under dagen är i metabol mening i mångt och mycket att fasta.
Carbohydrate restriction regulates the adaptive response to fasting.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...?dopt=Abstract
|
|
|
2012-08-31, 11:14
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Protein i kosten under fastan fungerar väl ungefär som kolhydrater, dock. Särskilt snabbt protein.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2012-08-31, 11:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Protein i kosten under fastan fungerar väl ungefär som kolhydrater, dock. Särskilt snabbt protein.
|
Du motverkar detta genom att alltid äta fett, koffein och fibrer tillsammans med protein, enligt hans teori.
|
2012-08-31, 11:37
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bjern
Du motverkar detta genom att alltid äta fett, koffein och fibrer tillsammans med protein, enligt hans teori.
|
Varför motverkar du inte det då på samma sätt om du äter kolhydrater ihop med fett och fibrer?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2012-08-31, 12:23
|
|
Biffen
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av tjing
Faktum är att jag håller på och skriver en artikel om saken och kan ju passa på och länka en artikel här av intresse. Frånvaron av kolhydrater i kosten "härmar" alltså de metabola förändringar som fasta medför och frågan är om man kan uppnå samma effekt utan kolhydrater som med egentlig fasta.
Med andra ord: Att äta protein och fett under dagen är i metabol mening i mångt och mycket att fasta.
Carbohydrate restriction regulates the adaptive response to fasting.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...?dopt=Abstract
|
Fasta betyder väll att man inte äter någonting?
Du ställer dig frågande först till att det ger samma svar, och i nästa mening påstår du att det är så? :P
Du äter alltså mycket fett under dagen som inlagras till fett vid överskott, men är rädd för att kolhydrater ska bilda fett om du äter för mycket....
Går icke ihop i mina ögon alls.
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Övertygad om att fler repetitioner bygger mer muskelmassa än få.
|
|
|
|
2012-08-31, 12:48
|
|
Registered User
|
Tycker detta låter jävligt vettigt. Käkar ni i princip 0 carbs under dagen eller hur noga är ni ? Och jag, som förmiddagstränande, kan jag smälla i mig alla carbs till lunch och fortfarande så fördelarna ?
|
|
|
2012-08-31, 13:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2010
|
Vem fan köper denna skiten för 89$?
|
2012-08-31, 14:09
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik
Fasta betyder väll att man inte äter någonting?
Du ställer dig frågande först till att det ger samma svar, och i nästa mening påstår du att det är så? :P
Du äter alltså mycket fett under dagen som inlagras till fett vid överskott, men är rädd för att kolhydrater ska bilda fett om du äter för mycket....
Går icke ihop i mina ögon alls.
|
Läste du något av det jag skrev? I så fall har du missuppfattat allt.
|
|
|
2012-08-31, 18:41
|
|
#VilaLagom
Reg.datum: Oct 2004
|
Jag har använt mig av CBL sedan jag tävlade i juni, så 2½ månad ungefär. Jag älskar det - oavsett om det är mer opti™ eller inte jämfört med PF eller något annat. Jag tycker det är en bra kompromiss mellan optinojande med näringstajming hit och dit, och en avslappnad "jag vill ha hamburgare"-attityd. Det blir bra med väldigt lite ansträngning. Passar mig utmärkt. Alla sociala situationer blir så mycket smidigare, vilket är det avgörande för mig. Jag vill optimera kosten så mycket jag kan till en viss gräns, men samtidigt kunna släppa på det och bara äta det jag känner för ibland. Lösningen? CBL.
Jag följde PF i två-tre år innan, och jag inbillar mig att CBL passar bättre för att lägga på sig muskler. Jag har ju inte testat CBL på diet, men jag tror nästan jag hade föredragit PF för det syftet.
Dessutom käkar jag ägg och bacon nästan varje dag till frukost. Bara det är ju rätt awesome.
|
2012-08-31, 23:49
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Ja förutom då att bacon innehåller nitrit och bör undvikas av den anledningen :p
Men annars är det helt klart awesome, om man inte äter det så ofta.
|
C4L
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:37.
|

|