Tja, efter en tidlös period av präntande i den klassiska träningsdagboken "flyttar" jag till en mer nymodig journal, i min mening en bekvämare metod att notera framgångar samt bakgångar.
Fyllde sjutton år som sent som igår, vågen står på ~94 kg morgonvikt och längden mäter upp till 191 cm. Har tränat mer eller mindre inom kort i fyra år. Jag har bl.a. spelat hockey i drygt sex år, till dess att ett utav mina nyckelben drabbades av två frakturer: en följd av benbrotten idag är bl.a. allmän svaghet inom axelpartiet jämfört med övriga kroppen och dekadens till att utföra dips. Förutom hockeyn, har jag spelat fotboll i cirka åtta år, friidrott i något år, innebandy i ett x antal år och simmat en hel del år.
Gästade gymmet första gången någon gång under vintern '08 i samband med hockeyn, på den tiden innefattade min kost coca-cola och chips, tragiskt men sant. Trots fyra års lång träning, avtog dem första två-tre åren till spillo, pga. kosten samt andra prioriteringar (som hockeyn).
Kosten har förbättrats för varje dag som passerat sedan 1½ år tillbaka, äter ungefär 300 g protein, 160 g kolhydrater (varierar) och 70 g fett/dag. Undviker godis och liknande skräpmat, inträffar självklart något undantag då och då.
Hand i hand med kosten förbättrades även styrkan, volymen och framför allt passionen för det här (obviously). Allt gick vägen fram till i början av mars, det här året, då jag valde att rent av lägga undan det hela och spendera mer tid på skolan (läser ett teoretiskt program) och diverse ting.
Sedan en månad bakåt i tiden har jag tränat kontinuerligt och ökat frekvent efter förluster, styrke- som volymmässigt. Ett kortsiktigt mål och utan tvekan det största målet innanför pannloben just nu är att jobba mig tillbaka till samma nivå jag befattade innan uppehållet, helst innan 2013.
Tränar 5x5 på basövningar (marklyft, bänkpress, benböj, m.m.) av just det skälet jag nämnde ovanför, adderat med 8-14 reps på övriga övningar.
Nu har jag bitchat färdigt om ovanstående bakgångar och ansträngt mig för att fylla ut centrala delar av träningsbakgrunden och träningsfilosofin. Bara att fråga och ifrågasätta presumtiva tankar kring träningen och kosten, alltid öppen för randomness!