2012-06-05, 13:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2012
|
Jonathan Svensson
Hej. Jag tänkte att börja skriva en tränings-journal, med risk för att jag tröttnar och slutar skriva. Men jag ska göra ett försök.
Här kommer en presentation av mig.
Jag är 22 år gammal och trävlar i MMA på proffesionel nivå. Jag har nu ett record på 4 vinster och 0 förluster. Jag har även ett gäng amatör matcher, både i MMA, boxning, thaiboxning och även tävlat en del i SW ( Submission wrestling) och även som amatör gick det bra, förlorade min första match men sen dess har jag hålt mig obesegrad. Men förr eller senare så möter man väl sin överman, förhoppningsvis senare.
Jag är från småland, men flyttade upp till Stockholm i september för att satsa på idrotts-kariären. Så sen dess har jag varit bosatt på VBC, gymmet jag representerar. Här har jag ett litet rum som jag bor i.
Min tanke är inte att skriva så mycket om själva MMA-träningen utan mer om hur jag sköter min fys-träning och matchförberedelser osv. Antar att vissa kanske kan tycka det är intressant att läsa, och jag kan få tips och trix av er.
Lite onödig info om mig:
Längd: 174 cm
Trivselvikt: 74-75 kg
Tävlingsvikt: 70 kg
|
|
|
2012-06-05, 13:18
|
|
Registered User
|
Lite allmänt om hur jag sköter min träning.
Min träning baseras inte på utseende, muskelmassa och kroppsfett. Eller att bara vara stark och lyfta så tungt som möjligt.
Utan jag strävar hela tiden efter att bli en så komplett atlet som möjligt, dvs vara allsidigt tränad. Det ställs höga krav på min fysik när jag går in i buren så jag måste vara opptimalt förberedd. Så träningen innehåller både, styrke, kontidion, mjölksyreträning, och kroppskontroll och smidighet osv.
Det går givetvis inte att träna allt detta samtidigt så jag lägger upp min träning i perioder. Men de kommer jag skriva mer om senare.
Jag håller mig nästan alltid i god form, då jag lever sunt. Men inför viktiga matcher så försöker jag toppa och lägger då upp detaljerat träningsschema inför matchen för att kunna prestera på topp, vilket jag tror kan vara intressant för många att läsa om. Just nu har jag ingen match under sommaren så träningen kommer bli lite lugnare och jag kommer lägga lite mer tid på styrke och uppbyggnads träning, sånt som man får lägga åt sidan när man har tävlingar.
// Jonathan
|
|
|
2012-06-05, 13:38
|
|
OLare
Reg.datum: Oct 2009
|
Skall följas!
|
2012-06-07, 10:02
|
|
Registered User
|
Hejsan.
Jag har i vanliga fall en dag i veckan jag vilar. Men efter att jag matchtränat länge brukar jag vila några dagar, upp till en vecka, endast aktiv vila.
Men jag är som sagt bosatt i Stockholm på ett gym, VBC. Så är jag här är det väldigt svårt att vila. Jag brukar därför åka iväg till mina skogar i Småland eller Dalarna när jag behöver ta de lugnt, framförallt för känns det bra för de mentala. Då kan jag åka och fiska eller jaga, eller bara ta de lugnt.
Men nu har jag haft matcher som avlöst varandra sen i december, så det har inte blivit någon längre vila, och efter min senaste match nu på The Zone i Lisebergshallen så började jag träna igen direkt på måndagen. Sen har jag tänk att jag skulle åka iväg och vila, men det har inte blivit av då jag har coachat och haft lite sånt för mina varje helg.
Men dem senaste dagarna har jag fått min vila ändå, dock ofrivilligt. Hals-ont för första gången på ett år, fan vad världelöst det är.
Men men, jag har i alla fall sett till att jag vet vad jag ska göra i sommar. Det brukar vara rätt lugnt med tävningar på sommaren. Dem flesta passar på att slappa lite och njuta av sommaren, vilket är rätt lockande. Men för några dagar sen köpte jag en biljett till USA. Så jag kommer spendera 2 månader på ett gym i USA, tillsammans med några av världens bästa fighters i min vikt. Kommer åka den 25:e Juni och komma hem den 12 augusti.
// Jonathan
|
|
|
2012-06-11, 14:49
|
|
Registered User
|
Morgonpasset fick bestå av marklyft idag.
Kände mig inte specielt stark idag. Hade iofs rätt mycket träningsverk i benen sen i lördags, så de gjorde väl sitt.
Jag började med att köra några sett marklyft, där jag står på en box så att jag får stången precis ovanför fötterna vid start, och brett grepp ( namn på den varianten? ). Jag körde 12or på 110 kg, 4 set. Sen körde jag några lyft på 140 kg, och det kändes tungt.
Och avslutade med lite rygglyft, baksida lår och ballansövningar.
Marklyft har aldrig varit något jag är specielt stark i, har visseligen lyckats med 160 kg (utan remmar och bälte), hade dock aldrig gått idag. Men jag skulle vilja kunna lägga lite mer tid på marklyft och knäböj, så man lyckades slita upp iaf 180 kg. Men man kan ju inte hinna med allt.
Jag har tänkt att skaffa lyftarskor, kan någon ge mig förslag på ett par schysta, gärna inte allt för dyra, runt 1000-1500 kr?
Och är det värt att skaffa ett par, och vad är det för för / nackdelar med att använda dem. Om man inte tävlar utan bara lyfter för att bli starkare/ explosivare?
Ikväll blir det thaiboxning.
// Jonathan
|
|
|
2012-06-12, 13:44
|
|
Registered User
|
Imorse blev det löpträning, 8 km. Klockade inte men de gick rätt segt, och man känner av att man gått upp lite och lägger mer fokus på styrketräning nu.
Blir ingen kampsportsträning idag, jag ska nämligen lyfta lite skrot och bli stark ikväll. Passar som sagt på nu när jag inte har match.
Var och coachade några fighters för 2 veckor sen och blev då intervjuad lite av "MMA i Sverige". Här kan ni se den.
http://www.facebook.com/photo.php?v=409945202377755
// Jonathan
|
|
|
2012-06-27, 16:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Du slutade skriva i journalen samtidigt som jag bokmärkte den, finna det ett samband?  Roligt med en annorlunda journal i alla fall! När är nästa tävling?
|
|
|
2013-07-01, 16:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Du borde va aktiv mer här =)
Tror många skulle vara intresserade att följa dig !
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:02.
|

|