Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-20, 13:07   #1
TREX
Banned User

Reg.datum: Dec 2011
Inget behov av vänner?

Kan man klara sig helt utan vänner, och i så fall hur länge?

Jag känner inte att jag har något behov utav vänner, när jag kommer hem ifrån jobbet tränar jag och efter det äter jag och sen sover jag, på fredag tränar jag som vanligt och äter, efter det är klockan runt 22:00 och då är det för sent att göra något eller också är jag för trött.

Lördagen ägnar jag åt allt det som jag inte har hunnit med i veckan och söndag är en dag med familj samt förberedelser inför arbetsveckan.

Kan inte ens minnas senast jag satt hemma en helg och undrade vad jag skulle göra eller hade långtråkigt.

Jag känner mig inte speciellt upptagen heller, mitt arbete är varken tidskrävande eller speciellt, så hur klarar sig folk som har ännu mer att göra?

Kommer det bli ett problem att inte ha kontakt med sina vänner, och i så fall, när?

Senast redigerad av TREX den 2012-02-20 klockan 13:09.
TREX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 13:14   #2
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Det är viktigt att få stimuli och input från mer än ett håll. Annars finns stor risk för att man blir insnöad i sina egna tankebanor.
Gammal 2012-02-20, 13:16   #3
TREX
Banned User

Vad för sorts stimuli och input skulle det vara?
Gammal 2012-02-20, 13:21   #4
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Det är nog inte ovanligt att man får tillräcklig stimuli av arbetskamraterna, beroende på jobb och ifall man umgås med sina arbetskamrater om dagarna öht.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 13:27   #5
L-Sami
El grande salami

Reg.datum: Jul 2006
Man utvecklas bättre med andra, det var någon som sa att man är ingenting utan andra. Jag tror inte man behöver ha formella vänner dock. Om du nu har familj så ger de någon typ av vänskap? Arbetskollegorna kan ju ge också vänskap? Folk på gymmet?

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 13:37   #6
TREX
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Det är nog inte ovanligt att man får tillräcklig stimuli av arbetskamraterna, beroende på jobb och ifall man umgås med sina arbetskamrater om dagarna öht.
Jag känner mig (och är förmodligen) omtyckt på jobbet om det är det du menar.

Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami Visa inlägg
Man utvecklas bättre med andra, det var någon som sa att man är ingenting utan andra. Jag tror inte man behöver ha formella vänner dock. Om du nu har familj så ger de någon typ av vänskap? Arbetskollegorna kan ju ge också vänskap? Folk på gymmet?
Jag förstår innebörden av att ha vänner till att prata med om problem, sorger och glädje här i livet. Men annars då?

Senast redigerad av TREX den 2012-02-20 klockan 13:39.
Gammal 2012-02-20, 13:40   #7
Adamz
Registered User

Reg.datum: Oct 2007
Kände samma sak då jag bodde med flickvännen, man träffade mycket vänner -> Arbetskollegor på jobbet, och det var roligt. Men när man var ledig fanns det en viss mättnad.
Adamz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 13:41   #8
JoHannibal
Registered User

JoHannibals avatar

Reg.datum: Jan 2012
Alla är olika vad gäller umgänge och jag är precis lika som dig
Träffar kompisar 1-2ggr per år ungefär!

Som tur är har jag lyckats hitta en kille som är exakt likadan (har inget stort behov av umgänge) så vi är iallafall två.
JoHannibal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 13:43   #9
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Jag är nog inne på TREX linje en del. Antar att del personer är ensamvargar helt enkelt.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 13:48   #10
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Behövs väl inte kanske. Har man arbete i det moderna samhället så går det ju utmärkt att skaffa sig all livsnödvändigheter på egen hand, istället som tidigare när man en grupp var ett absolut behov.

Har du en stor familj, arbetskollegor och andra som bryr sig om din överlevnad så är kan du ju räkna i dessa i din krets. Vid en riktig katastrofsituation (zombie, pandemi, total kollaps av samhället) kommer man ju behöva återgå till gruppen, och den kan ju bestå av din familj likagärna som dina vänner.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 13:54   #11
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Man kan vända på det. En del har ett extremt behov av vänner med parmiddagar, fika, shoppa, träffas, spelas TV-spel ihop, träna ihop...och så vidare.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 14:27   #12
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

Reg.datum: Feb 2003
jag har 2 vänner som jag umgås med och det räcker gott och väl för mig.
visst, jag har ju en hel del bekanta också, men det är dessa 2 specifikt som jag gör saker mest med.
men jag skulle gott klara mig utan dem med.
jag festar inte, jag är inte den som tar en dag att spendera i butiker eller på stan, inte den som går på krogen, inte den som längtar till att sitta i en grupp och vara social, inte den som finner nått nöjje i att sitta med flera personer och prata medans man käkar osv.
jag trivs bäst själv där det är lugn och ro, där jag vet vad jag får och vad som kommer att hända, jag är en ensam varg helt enkelt och jag har klarat mig väldigt bra
nu säger jag inte att jag inte trivs med min familj, de ingår i mitt liv och jag trivs med dem.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 15:02   #13
Stefan J
Human forklift.

Stefan Js avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av TREX Visa inlägg
Kan man klara sig helt utan vänner, och i så fall hur länge?

Jag känner inte att jag har något behov utav vänner, när jag kommer hem ifrån jobbet tränar jag och efter det äter jag och sen sover jag, på fredag tränar jag som vanligt och äter, efter det är klockan runt 22:00 och då är det för sent att göra något eller också är jag för trött.

Lördagen ägnar jag åt allt det som jag inte har hunnit med i veckan och söndag är en dag med familj samt förberedelser inför arbetsveckan.

Kan inte ens minnas senast jag satt hemma en helg och undrade vad jag skulle göra eller hade långtråkigt.

Jag känner mig inte speciellt upptagen heller, mitt arbete är varken tidskrävande eller speciellt, så hur klarar sig folk som har ännu mer att göra?

Kommer det bli ett problem att inte ha kontakt med sina vänner, och i så fall, när?
Troligtvis kan du klara dig resten av ditt liv utan vänner. Har du ett arbete där du träffar folk och tränar på ett ställe med trevliga människor och trivs med din sambo/fru/familj så ser jag ärligt talat inte behovet av vänner i den mening att du måste träffa någon privat och snacka. Man behöver egentid också, så låt dig inte stressas av omgivningens krav på att upprätthålla sociala kontakter som du inte själv är intresserad av att ha. Det ligger i tiden att vara så jävla social och utåtriktad Trivs du utan vänner är det helt ok.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 15:27   #14
Silveta
Registered User

Silvetas avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Troligtvis kan du klara dig resten av ditt liv utan vänner. Har du ett arbete där du träffar folk och tränar på ett ställe med trevliga människor och trivs med din sambo/fru/familj så ser jag ärligt talat inte behovet av vänner i den mening att du måste träffa någon privat och snacka. Man behöver egentid också, så låt dig inte stressas av omgivningens krav på att upprätthålla sociala kontakter som du inte själv är intresserad av att ha. Det ligger i tiden att vara så jävla social och utåtriktad Trivs du utan vänner är det helt ok.
måste +1 detta

Har själv bara en nära vän förutom min fru och det räcker långt. Vi träffas när vi båda känner för det vilket blir 2-3 ggr i månaden, resten av mitt sociala behov mättas av jobb och familj.
Silveta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 15:36   #15
TREX
Banned User

Känns skönt att höra att man är i gott sällskap här, har faktiskt haft lite ångest för att jag har varit osocial, tråkig och introvert när folk klagar på att man bara sitter hemma.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.